Sladdställ till skivspelare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Sladdställ till skivspelare

Inläggav EmuMannen » 2018-09-26 19:41

När jag renoverade min Thorens TD-150 så bytte jag vertikallager i tonarmen (TP13A) och jag kontrollerade att ledarna var OK. I övrigt rörde jag så lite som möjligt (förutom ny plint, botten, putsa och polera). Ibland tappar jag ena kanalen och jag misstänker att det är i kontakten mellan tonarmen och dess headshell (TP50). Men när jag ändå ger mig på spelaren igen så tänkte jag även passa på att åtgärda lite andra detaljer. Dels så kanske den skarpögde ser att denna TP50 är felaktigt ihopsatt, enkelt fixat. Men ledarna mellan cartridge och headshell är rätt risiga. De leder men de var kraftigt oxiderade och jag litar inte riktigt på dem. Så jag tänkte löda loss dem och ersätta dem med, ja vadå? Bygga egna kablar eller köpa något färdigt? Jag har läst att crimp-stiften till D-sub-kontakter skall passa men om det finns färdiga till vettiga pengar så kanske det är bättre (enklare i alla fall). Tar gärna emot förslag. :)

IMG_1092.jpg
TP50
IMG_1092.jpg (89.93 KiB) Visad 1464 gånger

Sen har vi sladdstället som är original med DIN-kontakt. Sladden är oroväckande stel på sina ställen och jag skulle gärna byta DIN mot RCA-kontakter. Jag testade att löda dit en vanlig RCA-kabel men den plockade upp störningar som en antenn. Jag skulle även vilja integrera en jordsladd lite snyggt. Jag vet inte vad som är bäst men jag gissar att en tvåledad kabel med skärm, en per kanal där två ledare används för L+ och R+ och de andra två för LG och RG, Skärmen från båda ledningar tänkte jag koppla dit tonarmen jordas i ena änden samt till en gemensam jordsladd i andra änden. Det är inte aktuellt med någon mini-DIN eller motsvarande i tonarmsänden utan jag löder kablarna direkt i plintens lödstöd.

Frågan nu är förslag på lämplig sladd samt var kan man få tag på "lös skärm" typ kabel-sleeve som jag skulle vilja trä över respektive ledare från RCA-kontakten (utan kontakt) upp till den punkt där jag fäster den gemensamma jordsladden? Alternativet är kanske att låta skärmen gå hela vägen ned och dra ut två jordsladdar att fästa i stärkaren i stället för en gemensam? Åsikter, erfarenheter, förslag?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Sladdställ till skivspelare

Inläggav EmuMannen » 2018-09-27 19:06

Ingen? Inget förslag på lämplig kabel? Jag skall lägga en rätt stor order från Mouser så det vore perfekt om jag även kunde inkludera kabel och kontakter. Problemet är att Mouser har ett rätt stort utbud på kabel och jag har ingen aning om vad som kan passa mellan skivspelaren och RIAA-slutsteget (jag kör MM med 400mH induktans, rekommenderad impedans 47k ohms och kapacitans 100-200 pF). Skärm på löpmeter har jag hittat i alla fall...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Sladdställ till skivspelare

Inläggav EmuMannen » 2018-09-28 19:39

Jag tröttnade på att jaga kabel och jag tror jag hittat en lösning. Det har alltid förvånat mig att musik och PA-branchen kan sälja sladd på löpmeter för typ 10kr när HiFi-branchen kan ta hundratals kronor för en liknande produkt. I vilket fall som helst så tog jag en sväng för att se vad musikaffärerna har att erbjuda. Det mesta är balanserat men en del har ett ganska stort sortiment av icke-balanserade kablar också. Till sist snubblade jag över obalanserad stereokabel (24 AWG, syrafri koppar, silverlod) med riktigt trevliga RCA-kontakter för så lite som 130 kr för 4.5 meter, perfekt! Jag delar den i tre delar. 1.25 m från varje ända så har jag två kablar som jag kan ersätta de gamla originalkablarna med DIN-kontakt som sitter kvar på två av mina skivspelare. De delarna är kontakterade och klara och dessutom har jag två meter kvar som jag kan kontaktera och använda till min DAC till exempel. Rätt kostnadseffektivt om jag får säga det själv. Jag tog en sexmeterssladd också och den mäter (inklusive kontakter i varje ände): 0.8 Ohm och 10 pF. Vi får väl hoppas det duger till skivspelare, det lär i alla fall vara bättre än de gamla sladdarna från 70-talet. I morgon får vi se hur de ser ut när jag tar isär dem (jag är mest intresserad av skärmen)...

Ps. Jag kommer givetvis komplettera med en separat jordsladd också...

IMG_1093.jpg
6 meters sladd
IMG_1093.jpg (88.58 KiB) Visad 1373 gånger

IMG_1094.jpg
Trevliga RCA-kontakter
IMG_1094.jpg (81.94 KiB) Visad 1373 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Sladdställ till skivspelare

Inläggav Laila » 2018-09-28 21:10

EmuMannen skrev: ....
Rätt kostnadseffektivt om jag får säga det själv. Jag tog en sexmeterssladd också och den mäter (inklusive kontakter i varje ände): 0.8 Ohm och 10 pF. Vi får väl hoppas det duger till skivspelare, det lär i alla fall vara bättre än de gamla sladdarna från 70-talet. I morgon får vi se hur de ser ut när jag tar isär dem (jag är mest intresserad av skärmen)...

Om detta stämmer så har du nog hittat något väldans exceptionellt . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Sladdställ till skivspelare

Inläggav EmuMannen » 2018-09-28 22:48

Laila skrev:Om detta stämmer så har du nog hittat något väldans exceptionellt . . . typ. :wink:

Oups du har givetvis rätt, något måste vara fel (mos i huvudet på fredagskväll). :oops: Jag skall se om jag kan låna någons LCR-meter...

Ps. Jag letade upp motsvarande bulk-kabel och det är snarare något i stil med (exklusive kontakter): conductor resistance < 85 Ω/km, capacitance 130 pF/m (cond. / shield).
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Sladdställ till skivspelare

Inläggav Laila » 2018-09-29 00:22

:)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Sladdställ till skivspelare

Inläggav EmuMannen » 2018-09-29 12:48

Då var sladdbytet avklarat. Enda nackdelen som jag ser det är tjockleken på kablarna men det finns tunnare linjekablar (priset på den jag köpte var dock svårslaget). I övrigt var kabeln lätt att arbeta med. Jag mätte upp sexmeterskabeln inklusive kontakter till cirka 620pF innan jag kapade den. Den 1.25 meters bit jag kapade av till skivspelaren mätte med kontakter 134pF.

Sen hade vi problemet med att en kanal droppat ut nu och då (ganska permanent på sista tiden). Jag mätte upp alla kablar från skal till lödstöd och vidare till kontakterna. Allt verkade helt OK men fortfarande bara en kanal. Efter att ha rengjort alla kontakter. Plockat isär och satt ihop spelaren tre gånger. Mätt och kontrollmätt om och om igen så fattade jag ingenting. Till slut trillade polletten ned och jag mätte på pickupen. Mycket riktigt, en kanal trasig så efter pickup-byte så fungerar allt perfekt igen. Och ljudet? Oj, oj, oj, jag saknar superlativ. Otrolig skillnad! Diskanttonerna klingar likt ystra bubblor i en bättre Champagne och bastonerna avgrundsdjupa likt en bottenlös skogstjärn! Nej skämt åsido, kabelbytet var inte till det sämre i alla fall men för att avgöra om ljudet vart så mycket bättre eller ej krävs "guldöron", något jag tyvärr saknar. Nu skall jag njuta av lite musik innan jag ger mig på min Kenwood Basic C2...

IMG_1099.jpg
Kabel med ledare och skärm.
IMG_1099.jpg (163.34 KiB) Visad 1287 gånger

IMG_1102.jpg
En glad Thorens TD-150
IMG_1102.jpg (62.1 KiB) Visad 1287 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Sladdställ till skivspelare

Inläggav EmuMannen » 2018-09-29 13:21

Ps. Jag hittade även det perfekta verktyget för att rengöra kontakterna i tonarmen. Finns att köpa på Apoteket. ;)

IMG_1103.jpg
Specialverktyg ;)
IMG_1103.jpg (195.25 KiB) Visad 1280 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster