Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och material

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_jonte
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2015-01-21

Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och material

Inläggav _jonte » 2018-09-28 18:28

Halloj!
Önskar foliera, dvs klä in i nån slags dekorplast, ett par låddor av MDF.
Hittar inga bra guider på detta.
Tips mottages varmt kring guider, metoder för att få det så perfekt det går.

Vilket material man ska ha verkar vara en djungel... Skulle vilja ha en ganska grov mattsvart yta som påminner om pulverlackad finish. Ska vara slitstark, eller iaf lite reptålig.
Tänker mig att nån lite tjockare, styvare variant vore bäst för att dölja framtida rörelser i materialet. Då framför tunna stretchbara vinylfilmer. Tänker jag rätt?
Vad rekommenderas, och vart köpes detta?

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav Morgan » 2018-09-28 18:45

Om jag verkligen var intresserad av att få en stryktålig mattsvart yta så hade jag nog satsat på att lägga ett eller två lager glasfiberväv med epoxy/polyester som jag blandat svart pigment i. Men jag gissar att estetiken är viktigare än stryktåligheten för dig?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
_jonte
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2015-01-21

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav _jonte » 2018-09-28 18:47

Ja så stryktåligt behöver det inte vara. Men söker något som tål mer än de billiga vinylfilmer man hittar på Bauhaus.

Användarvisningsbild
_jonte
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2015-01-21

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav _jonte » 2018-09-28 18:52

Tänk dig att jag har ett par fina Carlsson OA-50 jag vill klä om så de tål lite misshandel av småbarn, samt ser fabriksnya ut.
Hade tänkt måla först, men tror inte jag får det så snyggt jag vill.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav EmuMannen » 2018-09-28 19:59

Kreatima på Kungsgatan i Stockholm har ett ganska stort sortiment av olika folier av bättre kvalitet än de du hittar på Bauhaus. Personligen är jag skeptisk till folie eftersom det kan vara svårt att få det riktigt snyggt. Riktig faner är givetvis bäst. I England finns ganska stort utbud av fleece backed och paper backed veneer. I tyskland finns det en del också (faner heter furnier på tyska). Fleece och paper backed är enklare att hantera än hederlig faner. Ofta är de bara runt 0.6 mm tjockt och finns även självhäftande eller förlimmat (stryks ofta fast med strykjärn), sök på peel & stick veneer. Decoflex till exempel går att hitta ganska billigt på nätet inom EU, framförallt om du köper lite större ark (typ 244cm x 122cm).

Själv hatar jag MDF och arbetar därför ibland i spånskiva och plywood. De ytorna behöver täckas med någonting. Faner är perfekt men ibland täcker jag med exempelvis tyg. Ett neutralt ulltyg till exempel kan bli ganska snyggt, framförallt om det kontrasteras mot trä eller metalldetaljer. Jag har även funderat på lite tjockare filt och kork (även om det sista fortfarande andas lite för mycket 70-tal). Det är bara fantasin som sätter gränser. Tänk bara på att kommersiella lådor i MDF ofta är täckta med vinyl (på pappkärna tror jag), tänk vinyltapet typ. Självhäftande folie kan vara svår att få snygg runt hörn och i skarvar. Jag tror det är lättare att limma vinyltapet med tapetlim och skära kanter med skarpt rakblad för att få det snyggt och att sitta riktigt bra. Ungefär som att sätta tapeter på muggen...

Ps. Jag målar ibland också men då har jag en hyfsad HVLP-spruta till min hjälp och det krävs ändå rätt mycket jobb om det skall bli riktigt bra...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav juanth » 2018-09-28 20:10

Kanske det här? Finns en video att se. Ser ut att vara hyggligt lätt att applicera.

https://www.blueride.se/sprayplast-foli ... QIQAvD_BwE
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav jansch » 2018-09-28 22:40

För "professionellt" resultat.

- Slipa och spackla skador med "plastic padding" t.ex. Biltemas plastspackel. Om lådorna är betsade helspacklar man för perfekt finish.
- gnid ytan med luddfri trasa lätt indränkt i lacknafta. OBS! detta ger förutsättning till slät (icke apelsinskals) yta.
- målla med korthårig roller matt svart alkydfärg t.ex. Biltemas Art. 36-714

Måla helst i ett duschutrymme eller garage med vattendränkta ytor (golv/väggar) och var noga med att bara vara i utrymmet under målningen fram till färgen är klibbtorr.(ca 1 timme)

Färgen kan med fördel tunnas med ca 10% lacknafta. Krävs mer än en målning, slipa emellan med våtslippapper blött i lacknafta. Om du går igenom ursprungslacken, se till att träet torkar ut innan lackning.

Ger PERFEKT resultat med lite övning! Alltså minst lika bra finish som original svarta lådor.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav Kalejdokom » 2018-09-28 23:32

OA50 hade jag nog fanerat. Fyra små rektangulära vinkelräta ytor är busenkelt att få jättesnyggt och tåligt med t.ex hårdvaxad yta.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57224
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav Nattlorden » 2018-09-29 09:00

Kalejdokom skrev:OA50 hade jag nog fanerat. Fyra små rektangulära vinkelräta ytor är busenkelt att få jättesnyggt och tåligt med t.ex hårdvaxad yta.


Beror på hur skicklig man är.... jag har aldrig lyckats få något bubbelfritt själv...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav Kalejdokom » 2018-09-29 10:51

Om man stryker ut vitlim över hela ytan och sätter ordentlig press med flera tvingar så är det väl i princip omöjligt att få bubblor under fanéret?
Men det gäller förstås att få lim över hela ytan, så man får vara noga med det momentet. Här lite bilder från en rektangulär låda:
viewtopic.php?f=3&t=31531&start=24

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav Perfector » 2018-09-29 10:57

Undrar om HiFi-Kit fortfarande har kunskapen om hur man gör?
Dom sålde ju fane'r en gång i tiden för egenhändigt arbete och jag vet att några (bla. Stefan) jobbar kvar.
Kanske kan du få hjälp där med instruktioner.
Lycka till.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7318
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav Kalejdokom » 2018-09-29 10:59

Här är min byggtråd där jag "klär om" ett par OA50 (själva fanéringen kommer en bit in på andra sidan):
viewtopic.php?f=17&t=38539

Edit: sen finns ju den här fina gamla tråden av salig Naqref:
viewtopic.php?f=3&t=2641

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57224
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav Nattlorden » 2018-09-29 11:46

Kalejdokom skrev:Om man stryker ut vitlim över hela ytan och sätter ordentlig press med flera tvingar så är det väl i princip omöjligt att få bubblor under fanéret?
Men det gäller förstås att få lim över hela ytan, så man får vara noga med det momentet. Här lite bilder från en rektangulär låda:
viewtopic.php?f=3&t=31531&start=24


Svarade kanske på fel post, för jag pratade om folie, inte fanér....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tell
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav Tell » 2018-09-29 12:22

Ang folie o bubblor så tycker jag det är ganska lätt att få till utan bubblor. Man börjar lite enkelt i ett hörn o rullar på, samtidigt som man stryker med ryggen av en bok eller liknande. Så bara sakta men säkert rullar man ut mer o mer medans man stryker. Har gjort det några gånger på några högtalare o det har funkat bra. Det som däremot är det svåra är att få snygga hörn o kanter tycker jag, inte riktigt fått till nån vettig teknik där faktiskt, men har ändå bara varit på skräphögtalare så har inte riktigt brytt mig ändå :)

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav EmuMannen » 2018-09-29 13:12

Bubblor och folie är väl en sak, det brukar gå att fixa men det räcker ju med ett dammkorn under folien så är det kört. Dammkorn i lack kan jag lätt slipa eller polera bort men dammkorn under folie går inte att göra något åt. Sen har vi det här med hörn och kanter. Jag har aldrig sett ett bra resultat med självhäftande folie. Ofta beror det på att plasten är för styv för att det skall bli en tillräckligt liten radie om hörnet är typ 90 grader och skarpt. Här tror jag det skulle fungera bättre med tapetlim och något typ vinyltapet...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57224
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav Nattlorden » 2018-09-29 14:52

Tell skrev:Ang folie o bubblor så tycker jag det är ganska lätt att få till utan bubblor. Man börjar lite enkelt i ett hörn o rullar på, samtidigt som man stryker med ryggen av en bok eller liknande. Så bara sakta men säkert rullar man ut mer o mer medans man stryker. Har gjort det några gånger på några högtalare o det har funkat bra. Det som däremot är det svåra är att få snygga hörn o kanter tycker jag, inte riktigt fått till nån vettig teknik där faktiskt, men har ändå bara varit på skräphögtalare så har inte riktigt brytt mig ändå :)


grattis....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tell
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav Tell » 2018-09-29 15:03

Nattlorden skrev:
Tell skrev:Ang folie o bubblor så tycker jag det är ganska lätt att få till utan bubblor. Man börjar lite enkelt i ett hörn o rullar på, samtidigt som man stryker med ryggen av en bok eller liknande. Så bara sakta men säkert rullar man ut mer o mer medans man stryker. Har gjort det några gånger på några högtalare o det har funkat bra. Det som däremot är det svåra är att få snygga hörn o kanter tycker jag, inte riktigt fått till nån vettig teknik där faktiskt, men har ändå bara varit på skräphögtalare så har inte riktigt brytt mig ändå :)


grattis....

Tack?

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1469
Blev medlem: 2007-07-24

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav Helmut » 2018-09-29 23:59

Varför inte epoxi och kolfiber. Är själv lite lat och tycker att denna kombination fungerar bra.
https://www.youtube.com/watch?v=2blcAEEOuGs
https://www.youtube.com/watch?v=Sbk7-GpyNzQ

Användarvisningsbild
_jonte
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2015-01-21

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav _jonte » 2018-10-01 14:40

Tack för alla bra förslag, ska läsa igenom länkar och tips ni har. Återkommer garanterat med frågor senare .. :)

En fundering är om det finns något slags "folie" liknande fanér .. dvs en tjockare, styvare variant som appliceras liknande fanér?
Just det här med att klistra en tunn folie inser jag är svårt att få snyggt.

Är samtidigt ute just efter det där grova pulverlackad utseendet.

Kanske kan limma fast stora ark av sandpapper, spaymåla svart, och lacka... :lol: :roll:

Fanér vill jag inte ha, men tackar för alla bra tips om det. Blir nyttigt till nästa projekt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav darkg » 2018-10-01 14:56

_jonte skrev:Tack för alla bra förslag, ska läsa igenom länkar och tips ni har. Återkommer garanterat med frågor senare .. :)

En fundering är om det finns något slags "folie" liknande fanér .. dvs en tjockare, styvare variant som appliceras liknande fanér?
Just det här med att klistra en tunn folie inser jag är svårt att få snyggt.


Kanske klistra folie på något halvtjockt först tills det blir perfekt och sen limma på detta?

Matt hammarlack kanske kan fungera?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
_jonte
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2015-01-21

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav _jonte » 2018-10-01 18:36

darkg skrev:
_jonte skrev:Tack för alla bra förslag, ska läsa igenom länkar och tips ni har. Återkommer garanterat med frågor senare .. :)

En fundering är om det finns något slags "folie" liknande fanér .. dvs en tjockare, styvare variant som appliceras liknande fanér?
Just det här med att klistra en tunn folie inser jag är svårt att få snyggt.


Kanske klistra folie på något halvtjockt först tills det blir perfekt och sen limma på detta?

Matt hammarlack kanske kan fungera?


Hmm, hammarlack... Intressant tanke. Några erfarenheter? Eller hur tänker du praktiskt?

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav EmuMannen » 2018-10-01 20:09

_jonte skrev:En fundering är om det finns något slags "folie" liknande fanér .. dvs en tjockare, styvare variant som appliceras liknande fanér?

Jag länkade tidigare till Decoflex. Den är dessutom tillverkad av riktigt trä. Ett ställe som säljer Decoflex innom EU är Tyska Modulor.
_jonte skrev:Just det här med att klistra en tunn folie inser jag är svårt att få snyggt.

Precis...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
MattiasBGD
 
Inlägg: 609
Blev medlem: 2013-07-23
Ort: Bollebygd

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav MattiasBGD » 2018-10-02 13:02

Kika på Forbo desktoplinolium.
Driver: V&L Audio Handelsbolaget
www.volaudio.se

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav EmuMannen » 2018-10-02 14:44

MattiasBGD skrev:Kika på Forbo desktoplinolium.

Intressant, vet du någon återförsäljare?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav darkg » 2018-10-02 14:52

EmuMannen skrev:
MattiasBGD skrev:Kika på Forbo desktoplinolium.

Intressant, vet du någon återförsäljare?


Jag frågade på närmaste färghandel, som hade lite golvlinoleum i sortimentet. De kunde ta hem Desktop. (Det var några år sen, har inte packat upp än :oops: )
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav KentLindqvist » 2018-10-02 18:03

Spännande tråd!
Det är nog nån sorts folie som blir mest lämpligt till mina avloppsrör...
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=68024

Följer med intresse!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
MattiasBGD
 
Inlägg: 609
Blev medlem: 2013-07-23
Ort: Bollebygd

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav MattiasBGD » 2018-10-02 19:04

EmuMannen skrev:
MattiasBGD skrev:Kika på Forbo desktoplinolium.

Intressant, vet du någon återförsäljare?


Finns nog hundratals golv/färgbutiker/byggvaruhandel som återförsäljer Forbo.
Driver: V&L Audio Handelsbolaget
www.volaudio.se

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3603
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav juanth » 2018-10-02 19:18

Här är en utförlig produktbeskrivning för möbellinoleum. (Som jag antar är samma som desktop som nämns i tråden) Verkar som en trevlig produkt, kan kanske tom fungera till Kents avloppsrör då minsta böjdiameter anges till 5cm. (Längsgående ledd)

https://forbo.blob.core.windows.net/for ... 016_SE.pdf
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav KentLindqvist » 2018-10-03 07:39

juanth skrev:Här är en utförlig produktbeskrivning för möbellinoleum. (Som jag antar är samma som desktop som nämns i tråden) Verkar som en trevlig produkt, kan kanske tom fungera till Kents avloppsrör då minsta böjdiameter anges till 5cm. (Längsgående ledd)

https://forbo.blob.core.windows.net/for ... 016_SE.pdf


Ser faktiskt riktigt intressant ut. Personligen funderar jag dock över hur man lyckas med att få till en (hyfsat) tät skarv på en cylinder...
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Foliera (heter det så?) en låda. Tips på guide och mater

Inläggav Adhoc » 2018-10-03 15:50

På samma sätt som du tapetserade förr i tiden, då tapeterna inte var perfekt kantskurna. Lägg sidoändar omlott och kantskär genom båda ändarna samtidigt. Funkar utmärkt med tunt material. Är materialet mer än någon / några mm tjockt så kan du få en skarv som bygger lite V-format inifrån och utåt om du gör snittet i 90 gr vinkel. (=> Omkretsen / längden som behövs är ju olika dikt cylindern jämfört med millimetrarna ut från cylindern.) Skärning i ca 15-20 gr vinkel brukar ge OK resultat när du kommer upp i lite tjocklek.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kalle_H, xmag och 3 gäster