Linkwitz Transform till Morello PEQ

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav bootstrap » 2018-10-04 19:19

I denna byggtråd är tanken att jag, och ni som vill hänga på, ska göra en Linkwitz-transform som matchar Morello PEQ. HenrikE postade en bild på en LT board i en PEQ tråd och jag nappade och fick hans schema. Tack Henrik
Men jag behöver lite hjälp av faktiskt nu!
Men först lite bilder! Klicka på länken för bättre upplösning.
Bild
https://i.imgur.com/7oMeO5o.png
Bild
https://i.imgur.com/g0nUdje.png

Detta ska monteras på ett experiment kort från Kjell
Experimentkort FR4 100x160 mm Banor

Henriks nätdel kan användas för att driva detta.

För att räkna ut värdena i LT-kretsen använder jag en kalculator på mh-audio.nl. Det finns ett excel ark också men jag föredrar hemsidan.
Jag har använt Basta! för att ta fram mina Box values och Target values
C2 ska också anges. Det kan vara lämpligt att välja ett värde som går att köpa på se.rs-online. Jag valde att räkna på 22nF, 33nF, 47nF, 100nF, 220nF, 470nF, 1uF.

Vilken av dessa 7 alternativ kommer passa bäst? På sidan Elliott Sound Products Så skriver han att resistorerna bör ligga runt 2,2k Ohm till 220k Ohm, lägre resistans belastar opampen och högre resistans ökar brusnivån.
För kondensatorerna säger Elliot bara att allt över 2,2uF är onödigt dyrt.

Om jag följer Elliotts rekommendationer så får jag 3 lämpliga av de 7 olika alternativen.
Av dessa 3 varianter så behöver jag välja en och försöka hitta komponenter så pass nära som uträkningen som möjligt. Jag börjar med den med lägst resistans, för att högre brusnivå låter läskigt.
För R1-R3 är detta inget större problem.
Jag tar den största som kommer närmast målvärdet och av restvärdet gör jag likadant. Med 2-3 resistorer hamnar jag som mest 1,16% i från målvärdet med toleransen 1% medräknad och max 2% skillnad mellan 2 kort.

För C1 och C3 är det besvärligare.
Jag fick C1 = 1,934uF och C3 = 0,392uF. Det går att kombinera 2 kondensatorer, t.ex. om 2 st på 50uF parallellkopplas så blir det totalt 100uF och om de seriekopplas, 25uF.

På Elliotts sida så tycker han att om man är inom 5% av märkvärdet så är det okej.
Så om jag parallellkopplar 2 st 470nF och en 1uF så får jag 1.94 så är jag 0.3% från C1 1,934uF.
Med en tolerans på 5% Så kan jag i worst case får 1,843 eller 2,037uF vilket gör att jag kan hamna 5,33% ifrån C1 1,934uF och det skilja ca 10% mellan 2 kort (Höger och vänster kanal).

För C3 0,392uF kommer jag närmast med 0,408uF om jag parallellkopplar 470nF och 220nF och seriekopplar 1uF. Det är 4,15% från målet och i worst case scenariot kan jag hamna 9,36% (0,429uF) från målet. Lyckligtvis bara 10% mellan kanalerna iaf.

Fråga 1. Kollar jag endast på märkningen så ser det ut att duga. Men räknar jag på toleransen så kan jag hamna över 9% från målet. Om jag inte har missat något så tar Elliott inte hänsyn till toleranser alls. Är detta av mindre betydelse eller helt enkelt så att man får leva med det?
Hur mycket kommer detta påverka ljudsignalen. Jag har ingen uppfattning om detta är ohörbart eller om det är som natt och dag?
Borde jag kolla på de 2 andra alternativen jag har och hoppas någon av dem är bättre?
Eller ska man köpa på sig lite extra komponenter, mäta och byta vid behov?


Jag har ingen aning vad som händer om man använder PPS istället för PET kondensatorer men jag tar inspiration från komponentlistan i PEQ projektet och det jag fick med i Darkg's kit.
Fråga 2. Så nu är frågan vilka komponenter ska vi använda? Duger min komponentlista nedan eller borde jag välja något annat. Kom gärna med förslag.

För C1(C5)-C2(C1,C2)-C3(C5) (Det är en filter med i länken så man behöver bara välja lämpligt värde). Kemet Polyphenylene Sulphide film. 63V. +-5%.
https://se.rs-online.com/web/c/passive-components/capacitors/polyphenylene-sulphide-film-capacitors/?applied-dimensions=4293423510,4294706919,4294821500,4294464890

För R1(R1,R2)-R2(R3,R6)-R3(R4,R5), TE Connectivity LR1 Series, Axial Metal Film. 0.6W. +-1%.
https://se.rs-online.com/web/c/passive-components/fixed-resistors/through-hole-fixed-resistors/?applied-dimensions=4294678943,4294835033,4294867964

C3 = KEMET 100pF Multilayer Ceramic Capacitor MLCC 200V dc ±5% C0G Dielectric Radial, Max. Temp. +125°C, https://se.rs-online.com/web/p/ceramic-multilayer-capacitors/5381152/

C6-C8 = KEMET 100nF Multilayer Ceramic Capacitor MLCC 50V dc ±10% X7R Dielectric Radial, Max. Temp. +125°C, https://se.rs-online.com/web/p/ceramic-multilayer-capacitors/5381433/

C9-C10 = KEMET 1μF Polyphenylene Sulphide Film Capacitor PPS 30 V ac, 50 V dc ±5% SMR Through Hole, https://se.rs-online.com/web/p/polyphenylene-sulphide-film-capacitors/1719356/

C11-C12 = RS Pro Aluminium Electrolytic Capacitor ARD (ROD) Series 35V dc 10μF, Through Hole Electrolytic, ±20% +85°C, https://se.rs-online.com/web/p/aluminium-capacitors/2155685/

R7-R8 =TE Connectivity LR1 Series, Axial Metal Film. 0.6W. +-1%, https://se.rs-online.com/web/p/through-hole-fixed-resistors/1251164/

R11 50 Ohm =TE Connectivity LR1 Series, Axial Metal Film. 0.6W. +-1%. (47+3 Ohm), https://se.rs-online.com/web/p/through-hole-fixed-resistors/0148174/, https://se.rs-online.com/web/p/through-hole-fixed-resistors/0150672/

IC1 = OPA2134PA, https://se.rs-online.com/web/p/audio-amplifier-ics/2858069/

Jag har redan ställt dumma frågor till Henrik och kommit en bit på vägen men nu behöver jag faktiskt, har jag tänkt helt tokigt, räknat fel!? Är det bra, bara att göra? Kan något bli ännu bättre?
Senast redigerad av bootstrap 2018-10-04 20:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav darkg » 2018-10-04 20:09

Förutom polyester och PPT är polypropylen ett alternativ, kanske det bästa. På PEQ-en fick de inte plats.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav Morello » 2018-10-04 20:18

Kopplingskondingarna på in/ut-gång är onödiga och alldeles för små; plocka bort dem eller ersätt med stor e-lyt. (>47 µF)
Vidare är C6 åt helsike för stor - 220 pF räcker.

R7 är onödig då 2134 har JFET-ingång.

Kretsimpedansen överlag är onödigt stor, dvs det brusar.

Huruvida R11 är 47 ohm eller 50 ohm saknar all relevans.

Städa schemat innan ni nojjar in på dielektrikum. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav bootstrap » 2018-10-04 20:28

Tack för kommentarer. Jag kanske borde skrivit att jag mer eller mindre fått detta as is.
Jag ska försöka ändra i eagle i helgen. Har tills nu endast tittat och exporterat bilder.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav Morello » 2018-10-04 20:37

Om du inte har någon simulator, så kan du ladda LTspice, som är gratis och verifiera alltsammans.

Sedan skulle jag rekommendera att rotera komponenterna vinkelrätt -det ser ut som caddaren druckit öl. :wink:

Vidare skulle jag radera alla GND-trådar och lägga plan på bägge sidor som du sedan syr ihop med via-hål.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav bootstrap » 2018-10-04 20:45

darkg skrev:Förutom polyester och PPT är polypropylen ett alternativ, kanske det bästa. På PEQ-en fick de inte plats.

Du menar dessa? Polypropylene Film Capacitors
Spelar märkningen på volten någon roll, så länge jag håller mig över säg 63V dc?

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav bootstrap » 2018-10-04 20:54

Morello skrev:Om du inte har någon simulator, så kan du ladda LTspice, som är gratis och verifiera alltsammans.

Sedan skulle jag rekommendera att rotera komponenterna vinkelrätt -det ser ut som caddaren druckit öl. :wink:

Vidare skulle jag radera alla GND-trådar och lägga plan på bägge sidor som du sedan syr ihop med via-hål.


Tack för tipset. Har installerat det nu. Ännu mer att göra i helgen :) Min sambo tackar dig :D

Jag har så klart frågat Henrik om jag kan posta detta men det kanske inte var tanken från början men Jag tänkte nog behålla det som det är. Det är ritat för att monteras på ett experiment kort från Kjell med banor. Så komponenterna är vridna för att passa Kjell kortet. Jag tycker det är rätt smart och passar mig bra. Sen kan det nog bli så att jag får modifiera den faktiskta placeringen lite för jag behöver nog in mer fler kondensatorer och resistorer för att nå LT-uträkningen (Eller så får dom hänga ovanför :oops: )

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-10-05 22:22

Om LTspice känns kladdigt kan jag rekommendera TINA från TI. Också gratis, och tar interfacemässigt ytterligare några kliv vidare i 90-talet, och ser iaf ut som ett windows 98 program mer än windows 3.1. Annars är dom rätt lika, men det är lättare att komma igång med IMO
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav EmuMannen » 2018-10-06 15:04

WhereNextColumbus skrev:Om LTspice känns kladdigt kan jag rekommendera TINA från TI. Också gratis, och tar interfacemässigt ytterligare några kliv vidare i 90-talet, och ser iaf ut som ett windows 98 program mer än windows 3.1. Annars är dom rätt lika, men det är lättare att komma igång med IMO

+1, jag har försökt lära mig LTspice men TINA-Ti är så mycket enklare så det är vad jag använder. Dessutom funkar TINA-Ti helt OK på Mac via WineSkin. LTspice för Mac är ingen vacker syn (mer CP/M än Windows 3.1)...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav bootstrap » 2018-10-06 20:25

Förbaskat. Har idag ägnat en massa tid på att få igång ltspice knappen i eagle. Jag ger upp. Imorgon lägger jag min energi på ltspice eller tina, har inte bestämt mig än.
Återigen tack för tips och feedback

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav AndersP » 2018-10-07 12:00

Är det inte bättre att bygga ett universellt shelffilter?
Allas system och rum skiljer sig ju åt en del.

viewtopic.php?f=3&t=67478&p=2012354#p2005157

Bilden visar HF-shelf men man kan ändra till LF enkelt.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav EmuMannen » 2018-10-07 12:25

AndersP skrev:Är det inte bättre att bygga ett universellt shelffilter?

Eller Rod Elliotts Project 71, mer Linkwitz Transform från Rod. Fördelen med Rods krets (förutom att den fungerar) är Excel-arket (som det bara är att ladda ned) med vars hjälp det är enkelt att bestämma komponentvärden (börja med att fylla i värdena i fliken "Box" sen kan du hoppa tillbaka till första sidan). Några enkla värden och sen är det klart. Ändå enklare är det givetvis med en miniDSP men då kanske man inte behöver en PEQ... ;)

Ps. Det slutar nog med att jag behöver lite LT till mina nästa högtalare och då tänkte jag ta fram en stereo-variant av Rods kort...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav AndersP » 2018-10-07 14:25

Tycker du inte att Sigges egna excel-ark duger?

http://linkwitzlab.com/Linkwitz%20Filte ... 20V4.1.xls

Steg för steg från element till färdigt system. Finns en del andra användbara grejer på det arket också...
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav EmuMannen » 2018-10-07 14:42

AndersP skrev:Steg för steg från element till färdigt system. Finns en del andra användbara grejer på det arket också...

Absolut men med Rods krets slipper man steg-för-steg, designen är redan klar och det är bara att plugga in några få värden. Men båda är givetvis värdefulla på sitt sätt. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav HenrikE » 2018-10-07 23:16

Istället för att kombinera en massa komponenter för att få rätt värde kan man utnyttja toleransen. Säg att det behövs 1,02 uF någonstans. Då kan man köpa en drös 1uF +-5% (brukar vara bra mängdrabatt på de här prylarna) och mäta dem. Sen väljer man den som råkade vara närmast. Mäta går fort och jag har en LCR-mätare du gärna får låna.

Layouten är alltså tänkt för experimentkort med banor. Den vinner inga skönhetstävlingar men bör fungera bra ändå :)
Givetvis är det bäst att göra ett riktigt kort men då blir det ett mycket större projekt. Ingen som känner sig manad att starta ett gruppköp? :)

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav EmuMannen » 2018-10-08 09:18

HenrikE skrev:Ingen som känner sig manad att starta ett gruppköp? :)

Jag är intresserad om det blir ett riktigt kort med bra design (gärna något som kan matas med +/-15V). Jag behöver minst två kanaler och slipper gärna att etsa och borra själv. ;)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav bootstrap » 2018-10-08 14:00

EmuMannen skrev:
AndersP skrev:Är det inte bättre att bygga ett universellt shelffilter?

Eller Rod Elliotts Project 71, mer Linkwitz Transform från Rod. Fördelen med Rods krets (förutom att den fungerar) är Excel-arket (som det bara är att ladda ned) med vars hjälp det är enkelt att bestämma komponentvärden (börja med att fylla i värdena i fliken "Box" sen kan du hoppa tillbaka till första sidan). Några enkla värden och sen är det klart. Ändå enklare är det givetvis med en miniDSP men då kanske man inte behöver en PEQ... ;)

Ps. Det slutar nog med att jag behöver lite LT till mina nästa högtalare och då tänkte jag ta fram en stereo-variant av Rods kort...


Det är inte mycket som skiljer detta från Elliotts variant. Men vi ha opampen samma som i Morello PEQ. Jag tycker det är trevligt. Schemat som är postat går nog att använda som det är, du får naturligtvis ändra C1-C3 och R1-R3 (dom heter inte samma på schemat men jag har skrivit vilka dessa är i första inlägget). Jag har använt Basta! och hemsidan jag länkar till för att räkna ut mina värden, det var superenkelt.
Jag har redan en miniDSP men den ligger på hyllan nu för tiden.

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav bootstrap » 2018-10-08 14:04

HenrikE skrev:Istället för att kombinera en massa komponenter för att få rätt värde kan man utnyttja toleransen. Säg att det behövs 1,02 uF någonstans. Då kan man köpa en drös 1uF +-5% (brukar vara bra mängdrabatt på de här prylarna) och mäta dem. Sen väljer man den som råkade vara närmast. Mäta går fort och jag har en LCR-mätare du gärna får låna.


Så kan jag naturligtvis prova att göra. Jag lånar gärna LCR mätaren när det är dags. Jag kan ta en dag och mäta upp dem och märka dom. Jag här av mig om några veckor/månader eller när det nu blir dags :oops:

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav bootstrap » 2018-10-08 14:07

EmuMannen skrev:
HenrikE skrev:Ingen som känner sig manad att starta ett gruppköp? :)

Jag är intresserad om det blir ett riktigt kort med bra design (gärna något som kan matas med +/-15V). Jag behöver minst två kanaler och slipper gärna att etsa och borra själv. ;)


Jag har själv inte tid att dra i något sådant tyvärr. Jag kan inte heller göra en layout för ett kort. Just därför tycker jag att Henriks lösning med kjelle kortet är så himla bra.
Kan någon annan ta det till nästa nivå så kan jag försöka hjälpa där jag kan.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-10-08 21:31

Jag skulle supergärna gjort ett försök att göra ett vettigt kort och lagt en beställning, för jag skulle inte må dåligt av övningen. Men jag har lite väl fullt upp med att kombinera elektroplugg, vara pappa, styra med lägenhetsbyte osv. I framtiden kanske om det fortfarande finns intresse.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav oa51 » 2018-10-08 22:51

Istället för att kombinera en massa komponenter för att få rätt värde kan man utnyttja toleransen. Säg att det behövs 1,02 uF någonstans. Då kan man köpa en drös 1uF +-5% (brukar vara bra mängdrabatt på de här prylarna) och mäta dem. Sen väljer man den som råkade vara närmast. Mäta går fort och jag har en LCR-mätare du gärna får låna.


Är en vanlig LCR-mätare tillräckligt exakt försådana övningar? :?:
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav UrSv » 2018-10-09 06:10

Det beror på vad man menar med vanlig. En billig multimeterliknande mätare i 500-kronorsklassen är det inte på långa vägar men en BK Precision för 75 papp är det utan problem.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
oa51
 
Inlägg: 1319
Blev medlem: 2006-10-26
Ort: Tokstaden

Re: Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav oa51 » 2018-10-09 15:18

Det är just en sådan billig multimeterliknande jag har...... :)
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav HenrikE » 2018-10-09 21:14

Kom precis på en annan lösning, vet inte varför jag inte tänkte på den tidigare..
Jag har en packe PunktEtt-kort liggande: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=66902
Man skulle kunna lämna hög- och lågpassdelarna där tomma och bara använda LT-delen. Nätdel har det också men den kan också lämnas tom. Eventuellt är det lite trångt för kondensatorerna i LT-delen men skulle tro att det går att leva med.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav i » 2018-10-09 23:21

UrSv skrev:Det beror på vad man menar med vanlig. En billig multimeterliknande mätare i 500-kronorsklassen är det inte på långa vägar men en BK Precision för 75 papp är det utan problem.


Finns det inget användbart däremellan?
Mundus Vult Decipi

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav WhereNextColumbus » 2018-10-10 20:37

der de 5000 lcr-mätare kan köpas på ebay för en tusenlapp+lite tull. Är en oem-version av en tre ggr så dyr mätare och har hygglig noggranhet och upplösning. 4-trådsprober brukar följa med.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav Tarzan » 2019-01-12 17:39

Lite dåligt med aktivitet här i tråden tycker jag. Heja heja!

bootstrap
 
Inlägg: 3233
Blev medlem: 2007-09-15

Re: Linkwitz Transform till Morello PEQ

Inläggav bootstrap » 2019-01-13 10:29

Tarzan skrev:Lite dåligt med aktivitet här i tråden tycker jag. Heja heja!


Den som väntar på något gott väntar alltid för länge :)

För dom som inte vet. Detta är inte övergivet. Jag har flera projekt igång och istället för att pilla på alla samtidigt och aldrig bli klar så gör jag klart en sak i taget.
To be continued


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster