Lådvolym mm

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Lådvolym mm

Inläggav jonny1 » 2018-10-07 16:24

Hej!

Har byggt en center och är nöjd,kan bli lite tendens till burkighet ibland,men kanske beror av många faktorer filmkvalitet,delningsfiltret?
Hur vet jag oavsett rekommenderad lådvolym till mina dayton rs1504 element,vad som är bäst när det gäller lådans utformning?
Mina mått 51cm bredd höjd 22cm djup 30cm.

D.v.s om hur djup den skall vara,tanke på elementets specifikationer.(kan påverka den lilla tendens till burkighet? dock väldigt lite)
Tänker labba tills jag blir 200% nöjd! he he

Samt hur mkt mer jag kan öka i lådvolym utan att elementet tar skada?
Kanske dumma frågor för er som kan detta,men är intressant!

mvh
Bilagor
rs1504.PNG
rs1504.PNG (224.18 KiB) Visad 4160 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Lådvolym mm

Inläggav Cortado » 2018-10-07 17:16

Ladda hem Basta! med denna länk:
http://tolvan.com/index.php?page=/basta/basta.php

Programmet är numera gratis och du har en licensnyckel på sidan du kan använda för att låsa upp allt i programmet.

Det kommer vara förvirrande i början men om du ger dig fan på att lära dig det och ta hjälp med att fråga frågor så kommer du att gå framåt.


jonny1 skrev:Har byggt en center och är nöjd,kan bli lite tendens till burkighet ibland,men kanske beror av många faktorer filmkvalitet,delningsfiltret?


Ja, det beror på många faktorer. Du bör mäta högtalaren för att kunna reda ut vad det beror på. Har du möjlighet så köp en mätmick och kanske en DATS så kommer du att ta ditt högtalarbyggande till nya nivåer.

Har pratat om att du ska mäta dina högtalare i flera trådar, vad tror du själv om att mäta dem?

jonny1 skrev:Hur vet jag oavsett rekommenderad lådvolym till mina dayton rs1504 element,vad som är bäst när det gäller lådans utformning?


Du måste nog först veta vad det är du vill ha av konstruktionen innan man kan säga vilken volym som är bäst. Har man inget mål så är inget element varken dåligt eller bra - det finns inget dåligt eller bra om man inte har ett mål.

Att förstå och sätta målen är liksom en viktig del i utmaningen att bygga en "bra" högtalare.

jonny1 skrev:Mina mått 51cm bredd höjd 22cm djup 30cm.


Är det där ytter eller innemåtten på högtalaren?

Om det är innermåtten så ska du räkna bort volymen elementen tar, eventuella stag, basreflexport etc. Exkludera dock det dämpmaterial du har i lådan då det påverkar volymen på andra hållet. När du vet volymen kan du simulera din låda i Basta! och eventuellt få ideer om varför det låter som det gör.

jonny1 skrev:Samt hur mkt mer jag kan öka i lådvolym utan att elementet tar skada?


Elementet tar inte skada av att man ökar lådvolymen, generellt. Bättre att förstå vilka riskerna är och varför. :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Lådvolym mm

Inläggav darkg » 2018-10-07 17:29

Hur volymen är fördelad på djup, höjd och bredd spelar liten roll. Hur baffeln blir spelar roll.
Don’t just do something, sit there.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Lådvolym mm

Inläggav Tangband » 2018-10-07 20:41

Hmm...Väldigt lite information om hur din högtalare ser ut, du har väl även ett diskantelement ? Det elementet påverkar i högsta grad hur det låter. Vid vilken frekvens delar du ?

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: Lådvolym mm

Inläggav jonny1 » 2018-10-08 09:01

Tangband skrev:Hmm...Väldigt lite information om hur din högtalare ser ut, du har väl även ett diskantelement ? Det elementet påverkar i högsta grad hur det låter. Vid vilken frekvens delar du ?


Yes,självklart har man en diskant,har dämpat den typ 4-5db mot basen(dämpningen ej med på bild) gammalt kort).vad freqvensen är som jag delar mot vete fan...

Men på delningsfiltret så är värdena för diskanten en konding i serie på 6,8 uf,och en parallel spole på 0,2.

Om man leker med tanken vad som är simplast att testa först,är alternativ
1.dämpa diskanten mer?
2.ändra grunden i filtret,värdena på konding och spole?

Jag har varken mätutrustning eller så,men vilket hade man testat först?
Bilagor
rs1504.PNG
rs1504.PNG (224.18 KiB) Visad 4045 gånger
21935404_10156020605594218_680476898_n.jpg
21935404_10156020605594218_680476898_n.jpg (125.21 KiB) Visad 4045 gånger
filter till center.PNG
filter till center.PNG (415.43 KiB) Visad 4045 gånger
centeburk.jpg
centeburk.jpg (76.23 KiB) Visad 4045 gånger

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Lådvolym mm

Inläggav Tarzan » 2018-10-08 09:58

Om du inte vill skaffa dig mätutrustning (det borde du vilja) kan du lyssna in dig på hur olika brus låter i högtalare du tycker om. Då är det lättare att identifiera problemfrekvenser än när man lyssnar på musik. Rosa brus är trevligast.

Är filtret för basen framtaget för ett eller två baselement? Om det är för ett men du kopplat in två blir det helt fel. Hämta och lek med basta!!

Det är snarare för liten låda än en för stor som ger burkighet; för hög resonansfrekvens med ett för högt q-värde.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Lådvolym mm

Inläggav Tarzan » 2018-10-08 10:53

Om du inte vill mäta måste du kunna simulera desto bättre, för att i alla fall ha ett hum om vad olika ingrepp kommer att göra. Så här är en lista med program jag tycker är bra.

X-sim: för att simulera olika filter.
Vituix CAD: för att använda SPL trace. På så sätt kan man få tillverkarnas mätningar kompatibla med X-sim.
Basta!: för att simulera lådor imklusive baffelsteg och baffeldiffraktionens påverkan på diskanten.

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: Lådvolym mm

Inläggav jonny1 » 2018-10-08 18:08

Tarzan skrev:Om du inte vill mäta måste du kunna simulera desto bättre, för att i alla fall ha ett hum om vad olika ingrepp kommer att göra. Så här är en lista med program jag tycker är bra.

X-sim: för att simulera olika filter.
Vituix CAD: för att använda SPL trace. På så sätt kan man få tillverkarnas mätningar kompatibla med X-sim.
Basta!: för att simulera lådor imklusive baffelsteg och baffeldiffraktionens påverkan på diskanten.

OK!

Där har du en poäng,simulerade med mina 2st rs1504-8ohm som är parallelt kopplade ner till 4ohm,kör faktiskt samma på mina surround högtalare som har samma element fast 4 ohms varianten..
Hur tycker du kurvan ser ut?
Bilagor
basdelen.PNG
basdelen.PNG (83.5 KiB) Visad 3999 gånger

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Lådvolym mm

Inläggav Tarzan » 2018-10-08 19:14

jonny1 skrev:
Tarzan skrev:Om du inte vill mäta måste du kunna simulera desto bättre, för att i alla fall ha ett hum om vad olika ingrepp kommer att göra. Så här är en lista med program jag tycker är bra.

X-sim: för att simulera olika filter.
Vituix CAD: för att använda SPL trace. På så sätt kan man få tillverkarnas mätningar kompatibla med X-sim.
Basta!: för att simulera lådor imklusive baffelsteg och baffeldiffraktionens påverkan på diskanten.

OK!

Där har du en poäng,simulerade med mina 2st rs1504-8ohm som är parallelt kopplade ner till 4ohm,kör faktiskt samma på mina surround högtalare som har samma element fast 4 ohms varianten..
Hur tycker du kurvan ser ut?

Jag vet faktiskt inte. Det blir intressant när man ser hur den fungerar ihop med diskanten. Sen ska man ju tänka på baffelsteget också, vilket jag inte tror att du har lagt in? Det brukar bli en förstärkning med 6 dB over ca 1000 Hz, men förstärkningen börjar så smått redan vid ca 200 Hz. Mellan vilka frekvenser stegringen sker beror på på baffelns mått och elementets placering på den.

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: Lådvolym mm

Inläggav jonny1 » 2018-10-08 20:06

Tarzan skrev:
jonny1 skrev:
Tarzan skrev:Om du inte vill mäta måste du kunna simulera desto bättre, för att i alla fall ha ett hum om vad olika ingrepp kommer att göra. Så här är en lista med program jag tycker är bra.

X-sim: för att simulera olika filter.
Vituix CAD: för att använda SPL trace. På så sätt kan man få tillverkarnas mätningar kompatibla med X-sim.
Basta!: för att simulera lådor imklusive baffelsteg och baffeldiffraktionens påverkan på diskanten.

OK!

Där har du en poäng,simulerade med mina 2st rs1504-8ohm som är parallelt kopplade ner till 4ohm,kör faktiskt samma på mina surround högtalare som har samma element fast 4 ohms varianten..
Hur tycker du kurvan ser ut?

Jag vet faktiskt inte. Det blir intressant när man ser hur den fungerar ihop med diskanten. Sen ska man ju tänka på baffelsteget också, vilket jag inte tror att du har lagt in? Det brukar bli en förstärkning med 6 dB over ca 1000 Hz, men förstärkningen börjar så smått redan vid ca 200 Hz. Mellan vilka frekvenser stegringen sker beror på på baffelns mått och elementets placering på den.


Så blev de med disken
Bilagor
2 vägare.PNG
2 vägare.PNG (82.3 KiB) Visad 3974 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Lådvolym mm

Inläggav Cortado » 2018-10-08 20:29

jonny1 skrev:
Så blev de med disken


Visa kurvorna för basarna, diskanten och summan

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: Lådvolym mm

Inläggav jonny1 » 2018-10-08 20:49

Cortado skrev:
jonny1 skrev:
Så blev de med disken


Visa kurvorna för basarna, diskanten och summan


Nu hitta jag några mer grafer he he...
Bilagor
2 vägare.PNG
2 vägare.PNG (88.06 KiB) Visad 3960 gånger

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: Lådvolym mm

Inläggav jonny1 » 2018-10-09 17:50

Tarzan skrev:Om du inte vill skaffa dig mätutrustning (det borde du vilja) kan du lyssna in dig på hur olika brus låter i högtalare du tycker om. Då är det lättare att identifiera problemfrekvenser än när man lyssnar på musik. Rosa brus är trevligast.

Är filtret för basen framtaget för ett eller två baselement? Om det är för ett men du kopplat in två blir det helt fel. Hämta och lek med basta!!

Det är snarare för liten låda än en för stor som ger burkighet; för hög resonansfrekvens med ett för högt q-värde.


Ja,mätmick och så kanske vore fint,men vill ej lägga en förmögenhet på det!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Lådvolym mm

Inläggav Cortado » 2018-10-09 19:17

Tarzan skrev:Det är snarare för liten låda än en för stor som ger burkighet; för hög resonansfrekvens med ett för högt q-värde.


Precis. Det kan dock bli svårt att mäta just burkighet om det ligger lågt i frekvens, man kan då simulera men även se om det händer något om man så att säga letar efter problem med en tongenerator (tone från tolvan.com t.ex.)

jonny1 skrev:Ja,mätmick och så kanske vore fint,men vill ej lägga en förmögenhet på det!


Vad är en förmögenhet?

Thomann har Sonarworks XREF 20 Mic för knappt 700kr. Dock behöver du ett ljudkort med mickpreamp och ett stativ.. och en XLR-kabel. Skulle säga att det är en vettig investering. I annat fall så har man USB-mickar för ungefär samma pengar och då slipper man ljudkort och XLR-kabel. Stativ kommer du vilja ha ändå - handhållet duger inte. Nackdelene med USB är att micken kan vara känslig för långa kablar, eventuellt kan du bara ha 3m kabel till.. om det nu är en nackdel. De kan också vara brusiga (inbyggt ljudkort).

Finns ju de som köper kalibrerade mickar till sin iPhone och blir låsta till mätprogram som finns till iPhonen/Androiden och att få hjälp här kan vara svårt för att de som kan hjälpa till har inte sådan utrustning själv.

Om du spenderar flera tusen på element så tycker jag att det inte är annat än sunt att lägga lite på mätutrustning för att få ut det mesta av dem element man skaffar. Sen kan det vara bra att ha i minnet, att bygga högtalare gör man inte nödvändigtvis för att spara på pengar. Man kan köpa vilka finelement som helst och kasta pengarna i sjön för att man jobbar i blindo och under okunskap. :)

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: Lådvolym mm

Inläggav jonny1 » 2018-10-09 20:14

Cortado skrev:
Tarzan skrev:Det är snarare för liten låda än en för stor som ger burkighet; för hög resonansfrekvens med ett för högt q-värde.


Precis. Det kan dock bli svårt att mäta just burkighet om det ligger lågt i frekvens, man kan då simulera men även se om det händer något om man så att säga letar efter problem med en tongenerator (tone från tolvan.com t.ex.)

jonny1 skrev:Ja,mätmick och så kanske vore fint,men vill ej lägga en förmögenhet på det!


Vad är en förmögenhet?

Thomann har Sonarworks XREF 20 Mic för knappt 700kr. Dock behöver du ett ljudkort med mickpreamp och ett stativ.. och en XLR-kabel. Skulle säga att det är en vettig investering. I annat fall så har man USB-mickar för ungefär samma pengar och då slipper man ljudkort och XLR-kabel. Stativ kommer du vilja ha ändå - handhållet duger inte. Nackdelene med USB är att micken kan vara känslig för långa kablar, eventuellt kan du bara ha 3m kabel till.. om det nu är en nackdel. De kan också vara brusiga (inbyggt ljudkort).

Finns ju de som köper kalibrerade mickar till sin iPhone och blir låsta till mätprogram som finns till iPhonen/Androiden och att få hjälp här kan vara svårt för att de som kan hjälpa till har inte sådan utrustning själv.

Om du spenderar flera tusen på element så tycker jag att det inte är annat än sunt att lägga lite på mätutrustning för att få ut det mesta av dem element man skaffar. Sen kan det vara bra att ha i minnet, att bygga högtalare gör man inte nödvändigtvis för att spara på pengar. Man kan köpa vilka finelement som helst och kasta pengarna i sjön för att man jobbar i blindo och under okunskap. :)



Jo,jag får kolla på en mick,som sagt intresset har blivit stort,så de är helt klart värt det..
Har dock ej xlr på mitt ljudkort,ett asus xonar dgx,ett enkelt kort,får kika på alternativ.
Bilagor
21AAE777-8CC8-4E96-88D2-0440E78526EF.png
21AAE777-8CC8-4E96-88D2-0440E78526EF.png (310.47 KiB) Visad 3868 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Lådvolym mm

Inläggav Cortado » 2018-10-09 20:29

Gällande ljudkort, jag tror de flesta studiointerface är tillräckligt bra för att mäta högtalare med. Jag har ett Presonus Audiobox iTwo som är ett externt USB-anslutet ljudkort, den är helt ok, lite plastiga reglage kanske men den gör det jag vill att den ska göra. Det finns både dyrare och billigare grejjer som fungerar lika bra.

Ljudkortet måste ha XLR-in om du ska ha en seriös mätmick som inte i sig är USB. Fantommatning ska ju finnas också.

En annan mick som är bra är Line Audio OM1 som en del på forumet har, jag bland annat. Den behöver ingen kalibreringsfil, tror att Sonarworksen behöver det. Det innebär alltså att man mätt micken mot en referensmikrofon och sedan får du en fil som motsvarar skillnaden mellan din mick och referensen som du sedan anger i det mätprogram du använder och på så vis kompenserar den för de "fel" din mick har.

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: Lådvolym mm

Inläggav jonny1 » 2018-10-09 22:05

Cortado skrev:Gällande ljudkort, jag tror de flesta studiointerface är tillräckligt bra för att mäta högtalare med. Jag har ett Presonus Audiobox iTwo som är ett externt USB-anslutet ljudkort, den är helt ok, lite plastiga reglage kanske men den gör det jag vill att den ska göra. Det finns både dyrare och billigare grejjer som fungerar lika bra.

Ljudkortet måste ha XLR-in om du ska ha en seriös mätmick som inte i sig är USB. Fantommatning ska ju finnas också.

En annan mick som är bra är Line Audio OM1 som en del på forumet har, jag bland annat. Den behöver ingen kalibreringsfil, tror att Sonarworksen behöver det. Det innebär alltså att man mätt micken mot en referensmikrofon och sedan får du en fil som motsvarar skillnaden mellan din mick och referensen som du sedan anger i det mätprogram du använder och på så vis kompenserar den för de "fel" din mick har.



Du ska ha tack för hjälpen,får kika på mick!

Och så fick jag mail om ett filter med mina element,testade i xsim,men får börja mäta de jag har med rätt lådvolym först(den va lite liten)för lite kaffe medans man ränknat he he...
Bilagor
america center.PNG
america center.PNG (200.58 KiB) Visad 3849 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Lådvolym mm

Inläggav Cortado » 2018-10-09 23:57

Tja!

Kollade på din skärmdump där, ska tonkurvan verkligen se ut som den gör?

Tänker på den blåa som ju är summan av de andra..

skadevaså.PNG
skadevaså.PNG (59.59 KiB) Visad 3839 gånger


Utan att ha kollat alls på schemat så ser det tokigt ut. Får kolla mer imorrn, nu äre fika hos John Blund.

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: Lådvolym mm

Inläggav jonny1 » 2018-10-10 09:09

Cortado skrev:Tja!

Kollade på din skärmdump där, ska tonkurvan verkligen se ut som den gör?

Tänker på den blåa som ju är summan av de andra..

Bilagan skadevaså.PNG finns inte längre


Utan att ha kollat alls på schemat så ser det tokigt ut. Får kolla mer imorrn, nu äre fika hos John Blund.


Fick ett nytt filter nr2 typ! som alternativ.och han skicka med tonkurvan,till schemat längst under...
Får inte alls samma kurva he he....
Bilagor
america center 2 kurva.PNG
america center 2 kurva.PNG (28.96 KiB) Visad 3809 gånger
america center 2.PNG
america center 2.PNG (243.38 KiB) Visad 3809 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Lådvolym mm

Inläggav Cortado » 2018-10-10 09:59

Tonkurvan du visar;

jänkarcenter.PNG
jänkarcenter.PNG (65.72 KiB) Visad 3803 gånger


Vad är det vi tittar på där?

Jag menar, är det en verklig låda någon mätt på och sedan simulerat ett filter eller är det så att man simulerat ett filter efter filerna från dayton och data från datablad?

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: Lådvolym mm

Inläggav jonny1 » 2018-10-10 18:25

Cortado skrev:Tonkurvan du visar;

Bilagan jänkarcenter.PNG finns inte längre


Vad är det vi tittar på där?

Jag menar, är det en verklig låda någon mätt på och sedan simulerat ett filter eller är det så att man simulerat ett filter efter filerna från dayton och data från datablad?



Detta vart något som han skickade med,jag vete tusan.

Fick sista filter tipset av honom nyss :D :D
Bilagor
center build.PNG
center build.PNG (93.42 KiB) Visad 3767 gånger

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Lådvolym mm

Inläggav darkg » 2018-10-10 19:37

Kanske vända på diskanten?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Lådvolym mm

Inläggav Cortado » 2018-10-10 19:39

jonny1 skrev:
Fick sista filter tipset av honom nyss :D :D


Den blåa kurvan ser fortfarande konstig ut.

Tycker du ser till att komma igång med att mäta och lära dig så att du själv förstår varför man gör vad. Du bör nog frammana en viss del skepcism när någon ger dig ett färdigt schema med komponentvärden, utan att de dels faktiskt mätt på dina grejjer.

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: Lådvolym mm

Inläggav jonny1 » 2018-10-10 19:48

darkg skrev:Kanske vända på diskanten?


du menar polvända den?
Bilagor
polvändning.PNG
polvändning.PNG (114.41 KiB) Visad 3754 gånger

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: Lådvolym mm

Inläggav jonny1 » 2018-10-10 19:49

Cortado skrev:
jonny1 skrev:
Fick sista filter tipset av honom nyss :D :D


Den blåa kurvan ser fortfarande konstig ut.

Tycker du ser till att komma igång med att mäta och lära dig så att du själv förstår varför man gör vad. Du bör nog frammana en viss del skepcism när någon ger dig ett färdigt schema med komponentvärden, utan att de dels faktiskt mätt på dina grejjer.


Ja de får bli mätning här hemma,med mitt grundfilter och en bra volym på lådan i första hand! då har man något att utgå ifrån via mätning.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Lådvolym mm

Inläggav Cortado » 2018-10-10 21:18

jonny1 skrev: ...en bra volym på lådan i första hand!


Ja, i väntan på investeringar i mätutrustning kan du ju ladda hem Basta! så kan vi diskutera "Lådvolym" som ju främst är titeln på tråden. :)

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: Lådvolym mm

Inläggav jonny1 » 2018-10-13 13:01

Cortado skrev:
jonny1 skrev: ...en bra volym på lådan i första hand!


Ja, i väntan på investeringar i mätutrustning kan du ju ladda hem Basta! så kan vi diskutera "Lådvolym" som ju främst är titeln på tråden. :)

Ja,basta va ett fint profram,lådvolymen vart väldigt fel enligt basta,med 2 element skulle det bli 32,8l vilket är en stor skillnad,samt nu får man räkna bort element och en port som tar bra med plats,så bort med 4-7liter typ.
Gjorde lådan lite större så jag kan labba med bakstyckets tjocklek(volym),enkelt att ta bort och ändra om.
Bilagor
78F8E037-C87B-4176-92F6-1F09072D5E8A.jpeg
78F8E037-C87B-4176-92F6-1F09072D5E8A.jpeg (1.43 MiB) Visad 3686 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Lådvolym mm

Inläggav Cortado » 2018-10-13 14:58

jonny1 skrev:
Cortado skrev:
jonny1 skrev: ...en bra volym på lådan i första hand!


Ja, i väntan på investeringar i mätutrustning kan du ju ladda hem Basta! så kan vi diskutera "Lådvolym" som ju främst är titeln på tråden. :)

Ja,basta va ett fint profram,lådvolymen vart väldigt fel enligt basta,med 2 element skulle det bli 32,8l vilket är en stor skillnad,samt nu får man räkna bort element och en port som tar bra med plats,så bort med 4-7liter typ.
Gjorde lådan lite större så jag kan labba med bakstyckets tjocklek(volym),enkelt att ta bort och ändra om.


Hmm.. hur kom du fram till att det "ska" vara 32,8L ?

Visa gärna bilder på dina simuleringar! :)

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: Lådvolym mm

Inläggav jonny1 » 2018-10-13 22:37

Tarzan skrev:Om du inte vill mäta måste du kunna simulera desto bättre, för att i alla fall ha ett hum om vad olika ingrepp kommer att göra. Så här är en lista med program jag tycker är bra.

X-sim: för att simulera olika filter.
Vituix CAD: för att använda SPL trace. På så sätt kan man få tillverkarnas mätningar kompatibla med X-sim.
Basta!: för att simulera lådor imklusive baffelsteg och baffeldiffraktionens påverkan på diskanten.


Testar vituix cad,men vill varken öka volymen från 1 element till 2,samma med basta vill ej öka volym eller uppdatera sig?(fick ett värde förrut,men nu ballar det ur..

något som man missat tro?
Bilagor
testing.PNG
testing.PNG (183.26 KiB) Visad 3637 gånger

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: Lådvolym mm

Inläggav jonny1 » 2018-10-14 11:22

Nu har man fått iordning på volym i programmen,men när man kollar hz i spec f3 är ju oftast rekommenderad volym från fabrik,men vad är skillnaden på f6 f10?
Bilagor
volymer.PNG
volymer.PNG (42.44 KiB) Visad 3604 gånger

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster