Lådvolym mm

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Lådvolym mm

Inläggav Tarzan » 2018-10-14 13:08

jonny1 skrev:Nu har man fått iordning på volym i programmen,men när man kollar hz i spec f3 är ju oftast rekommenderad volym från fabrik,men vad är skillnaden på f6 f10?

f6 är där ljudnivån sjunkit 6 dB och f10 borde vara där nivån sjunkit 10 dB.

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: Lådvolym mm

Inläggav jonny1 » 2018-10-20 13:51

Tarzan skrev:Om du inte vill skaffa dig mätutrustning (det borde du vilja) kan du lyssna in dig på hur olika brus låter i högtalare du tycker om. Då är det lättare att identifiera problemfrekvenser än när man lyssnar på musik. Rosa brus är trevligast.

Är filtret för basen framtaget för ett eller två baselement? Om det är för ett men du kopplat in två blir det helt fel. Hämta och lek med basta!!

Det är snarare för liten låda än en för stor som ger burkighet; för hög resonansfrekvens med ett för högt q-värde.


Ja,filtret är för ett element,testade nu med det i rätt lådvolym,vilken bas i denna,10l med bas och port borträknad.vilket tryck för ett litet 6" element.
Men till centern när det är 2 element blev de helt klart inte lika bra,långt ifrån!
Väntar på mick och stativ som är beställt.
Frågan är när de gäller filtret,kan man dubbla värdena på spole och konding och testa tro? eller seglar jag helt ur bild med det tänket? he he..

mvh

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Lådvolym mm

Inläggav Cortado » 2018-10-20 14:22

jonny1 skrev:Ja,filtret är för ett element,testade nu med det i rätt lådvolym,vilken bas i denna,10l med bas och port borträknad.vilket tryck för ett litet 6" element.


Jag är fortfarande nyfiken på hur du kom fram till den där volymen - kan du visa dina simuleringar? (Om det är gjorda i Basta! alltså)

"Rätt volym" kan det ju bara vara om den i kombination med det element man använder gör det man vill. Det finns med andra ord ingen generell "rätt volym", vad som är rätt beror på många olika saker.

jonny1 skrev:Väntar på mick och stativ som är beställt.


Det är KANON. Vilken blev det? :)

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: Lådvolym mm

Inläggav jonny1 » 2018-10-20 16:32

Cortado skrev:
jonny1 skrev:Ja,filtret är för ett element,testade nu med det i rätt lådvolym,vilken bas i denna,10l med bas och port borträknad.vilket tryck för ett litet 6" element.


Jag är fortfarande nyfiken på hur du kom fram till den där volymen - kan du visa dina simuleringar? (Om det är gjorda i Basta! alltså)

"Rätt volym" kan det ju bara vara om den i kombination med det element man använder gör det man vill. Det finns med andra ord ingen generell "rätt volym", vad som är rätt beror på många olika saker.

jonny1 skrev:Väntar på mick och stativ som är beställt.


Det är KANON. Vilken blev det? :)


Jag lade in specen på elemnetet,och fick det såhär,har exakt räknat 11liter på total volym,element och port borträknad då.
Blev grym bas och spela riktigt trevligt med ett element...

Blev en line audio om1! och en hållare,sedan får man fixa ljudkort,ska kolla i veckan.
Bilagor
1508 bastat.PNG
1508 bastat.PNG (119.91 KiB) Visad 2637 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Lådvolym mm

Inläggav Cortado » 2018-10-20 19:19

jonny1 skrev:Blev en line audio om1! och en hållare,sedan får man fixa ljudkort,ska kolla i veckan.


Grymt, välkommen till klubben! :)

jonny1 skrev:Jag lade in specen på elemnetet,och fick det såhär,har exakt räknat 11liter på total volym,element och port borträknad då.


Det jag fortfarande inte förstår är hur du kom fram till just den volymen. Din simulering framkallar ett flertal frågetecken. :)

Här har du några saker att korrigera:

1) Här på faktiskt är det en oskriven regel att när man postar tonkurvor och sådant så ska Y-axeln (den med decibel) visa totalt 50dB. Detta för att det ska vara lätt att läsa, ha lagom mycket detaljer och vara lätt att jämföra med andra grafer. Du kan dra i skalan, nertill i skalan ställer du in den lägsta nivå du vill se, drar du i skalan upptill så ställer du in den högsta och drar du i mitten så flyttar du centrum. Ställ t.ex. in så att 60dB är på graffönstrets "golv" och 110dB som "tak" ( = 50dB).

2) Jag hade använt dessa parametrarna:

- fs
- Vas
- Sd
- BI
- Re
- Qts

Le och Le loss påverkar högre frekvenser och där är det klurigt att simulera något efter vad som står i databladet, för att simulera lådstorlek och portar (lågfrekvensegenskaper) så brukar jag fylla i dessa så att Le är 0,001 och låta Le loss vara på 0,7.

3) Om du ska ha två element i lådan så kan du ändra #of drivers i fliken Driver till 2. Ska du seriekoppla elementen så sätter du #in series till 2, annars är de paralellkopplade.

4) Om du tänker ha fluff i lådan så kan du fylla i hur mycket du tänker ha i Viso. Här får man ha i åtanke att olika material har olika egenskaper vilket ger olika resultat beroende på hur mycket du fyller lådan. Jag brukar fylla i den lite godtyckligt i simuleringen, 33% för portade lådor och 66% för slutna. Detta bör ses som en fingervisning, i verkligheten kan/får/bör man mäta "fluffeffekten" genom att impedansmäta t.ex.

5) Om du valt en portad låda (Vented box) så blir fliken Vent/passive radiator viktig. Där ställer du in vilken avstämningsfrekvens du vill ha, vilken portdiameter och då talar programmet om den teoretiska längden för porten givet din lådvolym. Visa gärna den fliken, för ditt graffönster är lite svårtolkad. :)

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: Lådvolym mm

Inläggav jonny1 » 2018-10-20 20:25

Här har du lite info iallafall

Cortado skrev:
jonny1 skrev:Blev en line audio om1! och en hållare,sedan får man fixa ljudkort,ska kolla i veckan.


Grymt, välkommen till klubben! :)

jonny1 skrev:Jag lade in specen på elemnetet,och fick det såhär,har exakt räknat 11liter på total volym,element och port borträknad då.


Det jag fortfarande inte förstår är hur du kom fram till just den volymen. Din simulering framkallar ett flertal frågetecken. :)

Här har du några saker att korrigera:

1) Här på faktiskt är det en oskriven regel att när man postar tonkurvor och sådant så ska Y-axeln (den med decibel) visa totalt 50dB. Detta för att det ska vara lätt att läsa, ha lagom mycket detaljer och vara lätt att jämföra med andra grafer. Du kan dra i skalan, nertill i skalan ställer du in den lägsta nivå du vill se, drar du i skalan upptill så ställer du in den högsta och drar du i mitten så flyttar du centrum. Ställ t.ex. in så att 60dB är på graffönstrets "golv" och 110dB som "tak" ( = 50dB).

2) Jag hade använt dessa parametrarna:

- fs
- Vas
- Sd
- BI
- Re
- Qts

Le och Le loss påverkar högre frekvenser och där är det klurigt att simulera något efter vad som står i databladet, för att simulera lådstorlek och portar (lågfrekvensegenskaper) så brukar jag fylla i dessa så att Le är 0,001 och låta Le loss vara på 0,7.

3) Om du ska ha två element i lådan så kan du ändra #of drivers i fliken Driver till 2. Ska du seriekoppla elementen så sätter du #in series till 2, annars är de paralellkopplade.

4) Om du tänker ha fluff i lådan så kan du fylla i hur mycket du tänker ha i Viso. Här får man ha i åtanke att olika material har olika egenskaper vilket ger olika resultat beroende på hur mycket du fyller lådan. Jag brukar fylla i den lite godtyckligt i simuleringen, 33% för portade lådor och 66% för slutna. Detta bör ses som en fingervisning, i verkligheten kan/får/bör man mäta "fluffeffekten" genom att impedansmäta t.ex.

5) Om du valt en portad låda (Vented box) så blir fliken Vent/passive radiator viktig. Där ställer du in vilken avstämningsfrekvens du vill ha, vilken portdiameter och då talar programmet om den teoretiska längden för porten givet din lådvolym. Visa gärna den fliken, för ditt graffönster är lite svårtolkad. :)
Bilagor
tonkurva basta.PNG
tonkurva basta.PNG (81.43 KiB) Visad 2618 gånger
1508 bastat.PNG
1508 bastat.PNG (74.81 KiB) Visad 2618 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Lådvolym mm

Inläggav Cortado » 2018-10-20 21:17

Ja, det ser fortfarande väldigt knasigt ut.

Vad tror du om detta?

typsåhär.PNG
typsåhär.PNG (77.42 KiB) Visad 2610 gånger

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: Lådvolym mm

Inläggav jonny1 » 2018-10-20 21:42

Cortado skrev:Ja, det ser fortfarande väldigt knasigt ut.

Vad tror du om detta?

typsåhär.PNG


Ja,de såg mer normalt ut,min vart som en jojo,då stämmer volymen iallafall,svinbra detta!
1 steg åt rätt håll :D :D

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Lådvolym mm

Inläggav Cortado » 2018-10-20 22:47

jonny1 skrev:Ja,de såg mer normalt ut,min vart som en jojo,då stämmer volymen iallafall,svinbra detta!


Fast, det är ju bara rätt om det gör det du avsett. :)

Ska den delas mot subbar?

Om ja, då bör du se till att den faller så att den summerar rätt med subbarna. Om dina övriga högtalare spelar ner till säg 30Hz och subben/subbarna upp till 80Hz så kommer du ha ett område (30-80Hz) där du får väldigt mycket energi eftersom subbarna och de övriga högtalarna överlappar varandra där och blir nog inte skitbra. :)

Detta är inte nödvändigtvis det största problemet med det här bygget. I värsta fall kan du plugga porten och då har du en sluten låda som blir nära helt rätt att dela mot subbar.

Har du möjlighet att mäta utomhus när du har mätgrejjerna?

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: Lådvolym mm

Inläggav jonny1 » 2018-10-21 12:14

Cortado skrev:
jonny1 skrev:Ja,de såg mer normalt ut,min vart som en jojo,då stämmer volymen iallafall,svinbra detta!


Fast, det är ju bara rätt om det gör det du avsett. :)

Ska den delas mot subbar?

Om ja, då bör du se till att den faller så att den summerar rätt med subbarna. Om dina övriga högtalare spelar ner till säg 30Hz och subben/subbarna upp till 80Hz så kommer du ha ett område (30-80Hz) där du får väldigt mycket energi eftersom subbarna och de övriga högtalarna överlappar varandra där och blir nog inte skitbra. :)

Detta är inte nödvändigtvis det största problemet med det här bygget. I värsta fall kan du plugga porten och då har du en sluten låda som blir nära helt rätt att dela mot subbar.

Har du möjlighet att mäta utomhus när du har mätgrejjerna?


Först och främst vill jag få till centern med ett ljud jag blir nöjd med till 200%.(vill ha lite tryck i centern)
Nuvarande system så kör jag utan subbas,men mina frontar kör jag med typ subbaselement i,så ska få till en mätning på dom med och se deras freqvensgång,dom spelar väldigt djupt,min gamla sunfire hrs 8" subbas får stå och skämmas :D :D

Mina surround ligger nog rätt högt skulle jag tro(70-80hz) gissningsvis.

Blir svårt att mäta utomhus .

Kommer bli intressant med mätningar.får mäta alla högtalare och se vad som sker :D
Bilagor
44498932_492449267933677_7244443474148196352_n.jpg
44498932_492449267933677_7244443474148196352_n.jpg (304.92 KiB) Visad 2559 gånger
44526647_329864761080952_8123349913560940544_n.jpg
44526647_329864761080952_8123349913560940544_n.jpg (279.29 KiB) Visad 2559 gånger

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: Lådvolym mm

Inläggav jonny1 » 2018-10-30 20:34

Cortado skrev:
jonny1 skrev:Blev en line audio om1! och en hållare,sedan får man fixa ljudkort,ska kolla i veckan.


Grymt, välkommen till klubben! :)

jonny1 skrev:Jag lade in specen på elemnetet,och fick det såhär,har exakt räknat 11liter på total volym,element och port borträknad då.


Det jag fortfarande inte förstår är hur du kom fram till just den volymen. Din simulering framkallar ett flertal frågetecken. :)

Här har du några saker att korrigera:

1) Här på faktiskt är det en oskriven regel att när man postar tonkurvor och sådant så ska Y-axeln (den med decibel) visa totalt 50dB. Detta för att det ska vara lätt att läsa, ha lagom mycket detaljer och vara lätt att jämföra med andra grafer. Du kan dra i skalan, nertill i skalan ställer du in den lägsta nivå du vill se, drar du i skalan upptill så ställer du in den högsta och drar du i mitten så flyttar du centrum. Ställ t.ex. in så att 60dB är på graffönstrets "golv" och 110dB som "tak" ( = 50dB).

2) Jag hade använt dessa parametrarna:

- fs
- Vas
- Sd
- BI
- Re
- Qts

Le och Le loss påverkar högre frekvenser och där är det klurigt att simulera något efter vad som står i databladet, för att simulera lådstorlek och portar (lågfrekvensegenskaper) så brukar jag fylla i dessa så att Le är 0,001 och låta Le loss vara på 0,7.

3) Om du ska ha två element i lådan så kan du ändra #of drivers i fliken Driver till 2. Ska du seriekoppla elementen så sätter du #in series till 2, annars är de paralellkopplade.

4) Om du tänker ha fluff i lådan så kan du fylla i hur mycket du tänker ha i Viso. Här får man ha i åtanke att olika material har olika egenskaper vilket ger olika resultat beroende på hur mycket du fyller lådan. Jag brukar fylla i den lite godtyckligt i simuleringen, 33% för portade lådor och 66% för slutna. Detta bör ses som en fingervisning, i verkligheten kan/får/bör man mäta "fluffeffekten" genom att impedansmäta t.ex.

5) Om du valt en portad låda (Vented box) så blir fliken Vent/passive radiator viktig. Där ställer du in vilken avstämningsfrekvens du vill ha, vilken portdiameter och då talar programmet om den teoretiska längden för porten givet din lådvolym. Visa gärna den fliken, för ditt graffönster är lite svårtolkad. :)


Nu så har man fått grejerna, nu ska det installeras och det är mkt att lära :D
Bilagor
D893563D-C154-4437-9B74-EE5ACF297EF1.jpeg
D893563D-C154-4437-9B74-EE5ACF297EF1.jpeg (1.99 MiB) Visad 2512 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Lådvolym mm

Inläggav Cortado » 2018-10-30 20:44

Fan va kul, vissa firar julen tidigt. :D

Jag föreslår att du börjar med Holm, det är inte skitsvårt att lära sig. Finns här:
http://www.holmacoustics.com/holmimpulse.php

Frågor är till för att ställas. :)

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5189
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Lådvolym mm

Inläggav dewpo » 2018-10-30 21:03

Jag skulle tycka det var roligt om du började med att mäta ljudkortets prestanda :twisted:
Rekommenderar RightMark för jobbet http://audio.rightmark.org/index_new.shtml
Det är bra att veta senare tycker jag, Inte för att det borde vara begränsande -
mickens brus och distorsion borde vara avsevärt högre än ljudkortet,
Men jag tycker ändå att det är rätt ände att börja i!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Lådvolym mm

Inläggav Cortado » 2018-10-30 21:43

dewpo skrev:Jag skulle tycka det var roligt om du började med att mäta ljudkortets prestanda :twisted:
Rekommenderar RightMark för jobbet http://audio.rightmark.org/index_new.shtml
Det är bra att veta senare tycker jag, Inte för att det borde vara begränsande -
mickens brus och distorsion borde vara avsevärt högre än ljudkortet,
Men jag tycker ändå att det är rätt ände att börja i!


Jag testade det, har ett likadant ljudkort som jonny1. Dock hade jag bara en vettig loopbackkabel, så jag får återkomma på torsdag då jag kommer ha vettiga kablar. Då skriver jag i din ljudkortstråd Dewpo.

Glömmer jag så får du gärna påminna!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Lådvolym mm

Inläggav Cortado » 2018-11-10 17:54

Hur går det här då, jobbas det i det fördolda eller har man gått i ide?

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: Lådvolym mm

Inläggav jonny1 » 2018-11-10 18:11

Cortado skrev:Hur går det här då, jobbas det i det fördolda eller har man gått i ide?


Tja,har precis kopplat ihop mick och ljudkort,så nu är de bara att lära sig att ställa in ljudkort och lära sig inställningar i programmet holmimpulse som du rekommendera, har även tagit hem,arta,rmma..

Finnes en hel del inställningar,eller är rättare sakt mkt inställningar för en rookie he he he...

Användarvisningsbild
jonny1
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 2009-01-21

Re: Lådvolym mm

Inläggav jonny1 » 2018-11-11 22:00

Cortado skrev:Hur går det här då, jobbas det i det fördolda eller har man gått i ide?


Micken ger utslag,tjooho...
Men nu ska jag koppla main out från presonus till recievern i vardagsrummet, behöver jag koppla in både left+right mainnout från presonus? Eller räcker det med left,blir då en 6,3 kontakt till 2st rca rätt in i recivern?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Lådvolym mm

Inläggav Cortado » 2018-11-11 22:05

jonny1 skrev:
Cortado skrev:Hur går det här då, jobbas det i det fördolda eller har man gått i ide?


Micken ger utslag,tjooho...
Men nu ska jag koppla main out från presonus till recievern i vardagsrummet, behöver jag koppla in både left+right mainnout från presonus? Eller räcker det med left,blir då en 6,3 kontakt till 2st rca rätt in i recivern?


Ja, ena main out till förstärkaren som matar högtalaren du ska mäta. Kör endast högtalare när du ska mäta.

I Holm, ställ in Asio-drivaren för ljudkortet.. och ja.. se vad som händer. :)

Spännande!

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster