av RogerGustavsson » 2005-07-07 17:52
Har du bara klart för dig lådans dimensioner behövs knappast någon CAD-ritning. Skriv ner de olika bitarnas dimensioner och låt byggmarknaden såga upp materialet. Håltagning får du kanske göra själv eller överlåta till en snickare. Anlitar du en snickare kan han också såga upp bitarna.
Du nämner inget om vad du har tänkt använda denna bashögtalare till. Verkar som du har tänkt dig en gemensam låda för båda kanalerna. Är annars bättre med 2 eller 4 mindre baslådor i vanliga rum. Om jag simulerar efter uppgivna data för elementet (vilka inte behöver vara "verkliga"), kör talspolarna i serie (8 Ohm) och en 200 literslåda, behöver basreflexrören vara 38 cm långa och ger då en avstämning vid 22 Hz. Placering i ett notmalt rum ger en rak kurva ner till åtminstone 25 Hz. Max nivå får jag till 110-112 dB i lågbasen (inte speciellt mycket med tanke på elementets "slagvolym", ineffekten förhindrar större utslag). Personligen hade jag satsat på 2 mindre lådor med varsin 12-tummare, exempelvis NHT 1259 i 117-literslådor. Detta är min lekmannasyn på din baslåda.