Små slutna lådor ner till 20Hz?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
menace

Små slutna lådor ner till 20Hz?

Inläggav menace » 2005-07-07 21:26

Jag hade tänkt att bygga två stycken små slutna subbar (ungefär 30*30*30)
Jag tycker att det vore roligt om man kunde få dem att gå ner emot 20Hz och för att uppnå detta tänkte jag använda mig av linkwitz-transform och kanske hypex ucd 180 eller 400 så till mina frågor:

1. Är det möjligt att få ett 8 eller 10 tums element i en 25-30 liters låda att gå ner till 20-25 Hz m.h.a LT och ändå kunna spela hyfsat starkt utan att elementet bottnar?

2. Om ja på fråga 1: vilket element???

Mvh Daniel

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-07-07 21:45

Bottning bestäms av ljudtrycket och där är det bara luftpumpningsförmåga (Area*slaglängd) som sätter gränsen. Det förändrar ingen elektronisk kompensation på.

SLS, XLS eller XXLS kanske?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-07-07 22:35

Ibland så undrar jag hur mycket ljudtryck som behövs i basen?? Har nämligen provspelat med 2 st 10" SLS i 42 liters sluten låda vardera, och på nåt sätt spelade de faktiskt över förväntan. Men enligt de mål som jag har satt för resten av registren så räcker det ju inte på långa vägar. Jag funderade på att stämma av till -3dB vid 33Hz och Q 0.55 med LT, detta skull passa just mitt rum fint. Enligt mina mål är två st Perless XXLS 12" på pott kanten (enligt mitt minne). Men i verkligheten torde det räcka alldeles utmärkt. Vill man bygga små subbor med 8-10 tummare skall man nog titta på basreflex.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2005-07-07 22:36

Om du vill komma billigt undan så har Tangband ett 8" element med generös slaglängd som borde passa till detta. Har dock aldrig hört dem...

Jonas
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
menace

Inläggav menace » 2005-07-07 22:36

markih: vet inte riktigt om jag förstår vad du menar men om LT:en höjjer signalen med säg 10db vid 20Hz, är det inte risk att elementet "slår i botten" då?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-07-07 22:52

Element kanske inte slår i botten men det kan bli så att talspolen inte befinner sig i magnetgapet längre... med högre dist som följd.
En Tangband 8:a har väl mycket surround och lite kon eller.... och behöver uppskattningsvis 3-4 ggr så lång slaglängd som t.ex. XXLS 12 för att ge samma ljudtryck.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-07 23:00

menace skrev:markih: vet inte riktigt om jag förstår vad du menar men om LT:en höjjer signalen med säg 10db vid 20Hz, är det inte risk att elementet "slår i botten" då?

Jo, just så är det. Även om man kan räta till tonkurvan med en LT så begränsas kurvan för maximal ljudnivå som regel av konutslaget vid låga frekvenser.

En basreflexlåda kan avlasta elementet vid de allra lägsta frekvenserna.

Den här simuleringen med ett fingerat element visar typiska skillnader mellan slutet och basreflex. Röd=sluten, blå=basreflex. Tjock=tonkurva, streckprickad=max utnivå, för BR finns också: streckad=portens tonkurva, prickad=elementets tonkurva.

Bild

Man ser att max utnivå blir högre vid låga frekvenser pga att konens utslag minskar och man ser att behovet av LT är mindre.

Exakta graderna av vinst varierar förstås från system till system, men principen är som ovan.
Senast redigerad av Svante 2005-07-07 23:40, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-07-07 23:38

Menace: Om du skall bygga basreflex, faller nog XLS bort. Då återstår SLS och XXLS.

Skrutten: Hur mycket ljudtryck vill du ha och hur har du kommit fram till 2 st XLS12?

Mvh
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-07-08 05:24

markih skrev:Skrutten: Hur mycket ljudtryck vill du ha och hur har du kommit fram till 2 st XLS12?

Mvh

Målsättningen är:
106dB (vid 1m) per kanal genom hela registret samtidigt som elementen arbetar inom sitt "linjära" område. Detta klarar man nästan med en XXLS per kanal = 2st för stereo.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-07-08 09:05

Detta gillar jag, slutna lådor är ROLIGT !
NN

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-07-08 13:30

En låda på 30x30x30 cm utvändigt blir ju bara ca 20 Liter invändigt. Brukar inte IÖ varna lite för alltför små lådor i förhållande till elementen? B&Os största system ska tydligen lida av detta. Det byggs upp ett ordentligt tryck inne i lådorna som ställer stora krav på de använda elementen.

Användarvisningsbild
menace

Inläggav menace » 2005-07-08 17:16

ja ok, får kanske gå upp till 30 liter...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-08 18:34

Det jag sagt är att lådvolymen bör vara stor i förhållande till pumpvolymen, om inte distorsionen från själva luften skall bli för stor.

Det betyder att högtalare som inte kan spela jättehögt inte heller behöver vara jättestora.

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag brukar säga att en högtalare som skall uppfylla "rimliga krav" bör ha en lådvolym som är 15 ggr större än maximal pumpvolym P-P. Det vill säga 30 ggr mer än peak-dipacementet i en riktning.
"Rimliga krav" bör man ställa på normala högtalare och på högklassiga basmoduler (som ju genom sin ljudtrycksförmåga förhoppningsvis typiskt arbetar långt under sin maximala kapacitet).

"Höga krav" kan och bör man ställa på fullregisterhögtalare som inte förmår de ultrahöga ljudtrycken, men där ljudkvalitetskraven är mycket stora, hela vägen upp till det maximala ljudtryck den kan prestera.
"Höga krav" tycker jag är 30 ggr mer än P-P-volymen, det vill säga 60 ggr peak-diplacementet.

"Extrema krav" kan och bör man ställa på högtalare som är avsedda vara endast för de invigda...
Med "Extrema krav" menar jag 60 ggr mer än P-P-volymen, det vill säga 120 ggr peak-diplacementet.

Kan tillägga att jag inte talar om den mekaniska lådvolymen, utan om den isotermiserade.

En sluten låda kan inte pumpa mer luft än högtalarelementet, varför lådan i regel kan vara mycket mindre än en basreflexlåda för samma element.

PPS. "Rimliga krav" betyder att lådans inre aldrig utsätts för ljudtryck värre än 162 dB RMS.

"Högsta krav" betyder att lådans inre aldrig utsätts för ljudtryck värre än 156 dB RMS.

"Extrema krav" betyder att det aldrig uppkommer ljudtryck större än 150 dB RMS inuti lådan.

PPS. Man bedrar sig som vanligt om man stirrar sig blind på en enda parameter. En högtalare som uppfyller extrema krav enligt en måttstock endast, till exempel den ovanstående, kan vara precis hur dålig som helst. :o :( :x

Men, en högtalare som INTE uppfyller ens rimliga krav enligt ovanstående kan inte vara hur bra som helst*. Helheten är ju som vanligt en kombinationen av en ofantlig massa enskildheter.

PPPS. *Specialregler gäller dock för konstruktioner med hårt rörelseåterkopplade högtalarmembran i slutna lådor.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2005-07-08 19:12

då kommer givetvis följdfrågan :

vid vilka ljudtryck drar du respektive gräns ?

Eller rättare sagt , en generell fråga : hur räknar man om ljudtryck i låda av volym V1 till ljudtryck i rum med volym V2 (den kan alla få svara på)? Är det så enkelt?

/rickard (som just nu packar en ryggsäck med utrustning, kläder och mat för en 8 dagars vandring i Rumänien)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-08 19:22

Respektive gräns gäller vid högtalarens maximala ljudtryck. Detta brukar jag definiera som det ljudtryck där den (i rum) tangerar sisådär 10% distorsion (det är en nivå där mer än 10% mäts upp i närfältet.)

Det kanske kan verka som en rätt hög nivå, i synnerhet med tanke på att den distorsionen kommer att dominera från den från luften i lådan, men man skall inte glömma att den högtalarelementorsakade distorsionen stiger avsevärt snabbare mot slutet, så, att den dominerar vid just den nivå jag mäter den, betyder inte att lådans luft-distorsionsbidrag är lika försumbart vid lägre nivåer.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-08 19:26

Ljudtrycket inuti lådan blir

20*log(4*r*pi*c²/(w²*Vb))

dB större inuti lådan än utanför, fri rymd antaget.

r= avståndet mellan låda och mik, c=345 m/s, w=2pi*f, f=frekvensen, Vb=lådvolymen.

Om man antar vääldigt låga frekvenser (väl under lägsta rumsmoden) och ett välförseglat rum, blir i stället nivåskillnaden

20*log(Vr/Vb)

Vr=rummets volym.

Andra fall är svårare att beräkna, ofta måste man nog ta till tumregler för att uppskatta nivåskillnaden. 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
menace

Inläggav menace » 2005-07-09 16:15

Tack för alla svar och utlägg!
Detta blev mer avancerat än jag trott!
Får nog ändra mina krav en aning, Kanske får man nöjja sig med ett element som i en låda på upp till 30 liter spelar ner till cirka 40-50Hz och därefter använda LT för att sedan "tvinga" ner den till 30hz.
Kravet på att kunna spela högt får nog ses som lågt då jag tänkt bygga två och dessa ska integreras med stativare i ett rum på cirka 18kvm.

Så jag efterlyser fortfarande element på 8-10 tum som trivs bra i sluten låda på cirka 30 liter och helst inte kostar mer än 1500kr styck.

Vad dessa ska drivas med bestämmer jag efter jag simulerat och ser vad som behövs får uppnå x-max, men förmodlingen blir det någon klass-d lösning

Återgå till DIY-forum