Det jag sagt är att lådvolymen bör vara stor
i förhållande till pumpvolymen, om inte distorsionen från själva luften skall bli för stor.
Det betyder att högtalare som inte kan spela jättehögt inte heller behöver vara jättestora.
Vh, iö
- - - - -
PS. Jag brukar säga att en högtalare som skall uppfylla "rimliga krav" bör ha en lådvolym som är 15 ggr större än maximal pumpvolym P-P. Det vill säga 30 ggr mer än peak-dipacementet i en riktning.
"Rimliga krav" bör man ställa på normala högtalare och på högklassiga basmoduler (som ju genom sin ljudtrycksförmåga förhoppningsvis typiskt arbetar långt under sin maximala kapacitet).
"Höga krav" kan och bör man ställa på fullregisterhögtalare som inte förmår de ultrahöga ljudtrycken, men där ljudkvalitetskraven är mycket stora, hela vägen upp till det maximala ljudtryck den kan prestera.
"Höga krav" tycker jag är 30 ggr mer än P-P-volymen, det vill säga 60 ggr peak-diplacementet.
"Extrema krav" kan och bör man ställa på högtalare som är avsedda vara endast för de invigda...
Med "Extrema krav" menar jag 60 ggr mer än P-P-volymen, det vill säga 120 ggr peak-diplacementet.
Kan tillägga att jag
inte talar om den mekaniska lådvolymen, utan om den isotermiserade.
En sluten låda kan inte pumpa mer luft än högtalarelementet, varför lådan i regel kan vara mycket mindre än en basreflexlåda för samma element.
PPS. "Rimliga krav" betyder att lådans inre aldrig utsätts för ljudtryck värre än 162 dB RMS.
"Högsta krav" betyder att lådans inre aldrig utsätts för ljudtryck värre än 156 dB RMS.
"Extrema krav" betyder att det aldrig uppkommer ljudtryck större än 150 dB RMS inuti lådan.
PPS. Man bedrar sig som vanligt om man stirrar sig blind på en enda parameter. En högtalare som uppfyller extrema krav enligt en måttstock endast, till exempel den ovanstående, kan vara precis hur dålig som helst.
Men, en högtalare som INTE uppfyller ens rimliga krav enligt ovanstående kan
inte vara hur bra som helst*. Helheten är ju som vanligt en kombinationen av en ofantlig massa enskildheter.
PPPS. *Specialregler gäller dock för konstruktioner med hårt rörelseåterkopplade högtalarmembran i slutna lådor.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).