Diskantelement med metalldome

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Diymats
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2018-03-05

Diskantelement med metalldome

Inläggav Diymats » 2018-11-02 18:18

Oavsett fabrikat verkar det som om frekvensgången för diskantelement med någon form av metallmembran är väldigt orolig vid eller strax ovan 20kHz. Man ser en spik på många dB, ofta 4-5 dB för att därefter klinga ut snabbt. Skall jag försöka reducera denna spik med en LRC-krets ? Eller kan jag låta det vara då spiken ligger ovan det hörbara området. Jag har två st Seas diskanter 27TBFC/G ( H1212 ) som är tänkta ersätta illalåtande Scan-Speak element. Blir det krångligt får jag inhandla diskanter med tygmembran, som det inte verkar vara liknande problem med.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Diskantelement med metalldome

Inläggav Tangband » 2018-11-02 18:58

Kör du med cd-material eller Spotify är alla frekvenser över ungefär 22 kHz helt borttagna.
Har du en diskant med en resonans på tex 27 kHz så kommer material från en cd-skiva inte göra så resonansen exciteras.
Det finns dock en del konstruktörer som påstår att den distorsion som uppstår om man har en kraftig peak i ett konmaterial ovanför det hörbara området kan göra att det blir distorsionsprodukter längre ned i frekvens. Detta är ett faktum om du använder material med energi vid , i detta fall, 27 kHz. Dvs högupplöst material med energi upp över 27 kHz.

Har för mig att LTS gjorde en undersökning för länge sedan där man kom fram till att diskanter med hårda membran som har kraftiga uppbrytningar INTE innebär några sådana problem vid cd-återgivning. Men att det kan låta hörbart sämre vid högupplöst material ( läs högre samplingsfrekvenser än cd )

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Diskantelement med metalldome

Inläggav paa » 2018-11-02 19:00

Tangband skrev:... Men att det kan låta hörbart sämre vid högupplöst material ( läs högre samplingsfrekvenser än cd )

Eller vinylskivor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Diskantelement med metalldome

Inläggav paa » 2018-11-02 19:01

Diymats skrev:Blir det krångligt får jag inhandla diskanter med tygmembran, som det inte verkar vara liknande problem med.
Men likväl andra problem.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Diskantelement med metalldome

Inläggav Tangband » 2018-11-02 20:25

För att svara på din fråga- jag tror inte ett notchfilter blir bättre, och att det skulle låta bättre. Med cd-material spelar uppbrytningen heller ingen roll om den ligger vid 22kHz eller högre. Tänker du däremot köra högupplöst digitalformat eller vinyl- troligen bättre att välja en annan sorts diskant.

Användarvisningsbild
Rille
 
Inlägg: 641
Blev medlem: 2003-06-13

Re: Diskantelement med metalldome

Inläggav Rille » 2018-11-02 20:40

Om du nu redan har diskanterna så prova. Jag tror inte du kommer uppleva några problem med metallmembran i diskanten. Visst kan det bli modulationsdist som vid vissa tillfällen möjligen kan bli hörbar/mätbar men knappast något som kontinuerligt ligger och låter SSSSSSSSSSS över hela signalen. Om så vore fallet så skulle inte många metaldiskanter tillverkas eller säljas. Och sen är ju också frågan om du hör uppåt 25khz för att höra den smalbandiga höjningen. Knappast skulle jag tro..

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: Diskantelement med metalldome

Inläggav jonasby » 2018-11-02 21:08

27TBFG/G (H1212) ... undrar om inte jag sjösatte just en sådan häromdagen ...

Här kan du se hur den mäter och vilket filter jag har använt.
viewtopic.php?f=3&t=67823&start=240#p2014133

Tyvärr mätte jag aldrig över 20kHz vilket hade varit intressant för denna och andra liknande diskussioner. Å andra sidan vet jag inte hur mik och annat i mätkedjan beter sig över 20kHz heller.

(Det finns en notch i filterbilden som inte är inkopplad. Tror att den kanske är designad för lite annan frekvens iaf. Minns inte på rak arm för vilket case jag tog fram den.)

- Hör jag störningar?
Nope. Men jag kör mest CD, FLAC från CD och Streamat. Så jag är väl diskvalificerad ...

- Är jag nöjd?
Ja, mycket.

- Har du diskanten hemma är det bara att testa. Borde vara busenkelt att byta till annan 104mm-diameter-diskant vilken kafferast som helst (*). (Om du tänker försänka. Annars, ännu enklare.)

(*) Själva bytet skulle nog gå på en kafferast per element. Dock kanske man vill byta filter då också ... inte kaffefilter alltså.

Kör på!
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Diskantelement med metalldome

Inläggav Cortado » 2018-11-02 21:20

jonasby skrev:27TBFG/G (H1212) ... undrar om inte jag sjösatte just en sådan häromdagen ...


Jorå, det är det.

Hann du jämföra den med DX25'an?.. nu är det kanske inte den bästa tygdomen som finns, men ja.

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: Diskantelement med metalldome

Inläggav jonasby » 2018-11-02 21:52

Cortado skrev:...
Hann du jämföra den med DX25'an?.. nu är det kanske inte den bästa tygdomen som finns, men ja.

Nope, testade aldrig DX25:an. 27TBFC/G var så enkel att "integrera" och lät så pass bra så det fanns ingen anledning. Enklare diskant att få fungera har jag aldrig jobbat med. Kommande projekt blir med mindre diskanter. Antingen en SB 26STCN (72mm) eller en ännu mindre (SEAS eller Dayton), beror på vilken tillämpning som kommer först ... Och får jag till min golvare så kommer inte ens den att behöva byta diskant. (Det är dessutom basen som spökar och inte diskanten ...).
Nu åter till originalämnet för tråden. F'låt.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Diymats
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2018-03-05

Re: Diskantelement med metalldome

Inläggav Diymats » 2018-11-03 12:10

Kommer att prova diskanterna efter att jag först bytt en av kondingarna och induktansen i filtret ( 18dB-delning ) Lutar åt Jonasby:s lösning. I ett annat inlägg nämns att kon-uppbrytning högt upp i frekvens ( över det hörbara området >20kHz ) skulle kunna påverka ljudet negativt ner i frekvensregistret. Smittar helt enkelt av sig. Det var det jag oroade mig för. Intressant att läsa att maxfrekvensen vid CD-avlyssning är 22kHz och allt däröver filtreras bort. Finns mycket att lära och ta del av på detta forumet. Suveränt. :D
Mats

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Diskantelement med metalldome

Inläggav Cortado » 2018-11-03 13:18

Vad är det för högtalare du ska byta diskanten i och vad är det för diskant i dem?

Hur bra den nya diskanten passar in i den gamla högtalaren beror på många saker, men om det är ett väldigt enkelt delningsfilter i den (typ, fyra komponenter) så lär det vara hyfsat enkelt att korrigera bort de största skillnaderna utan att mäta något. Ska man få det riktigt bra så bör man även mäta högtalaren (tonkurva och impedans) och sedan kika på vad man ska göra för att få det att bli som man vill.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Diskantelement med metalldome

Inläggav paa » 2018-11-03 14:43

En metalldome bryter inte upp förrän över 20 khz, sedan kommer den kraftiga resonanstoppen nånstans däröver. En mindre dome, typ 19 mm, kan gå så mycket högre innan resonans så om man klarar sig med en sådan kanske problemet i praktiken är borta.
Mjukdomar däremot bryter upp mycket lägre ner i frekvens, men dom är så mjuka så det blir inte så kraftig resonans, därmot så kommer ju mitten av domen att spela mer eller mindre i motfas med periferin. Det påverkar bl.a spridningen.
Det finns mjukdomar där man satt fast mitten av domen, och sedan kallar dom för "ring radiators", inte för att dom ringer utan för att deras verksamma yta är ringformad.
Dessa spelar mer i fas i hela registret, och det har visat sig vara en bra lösning i många fall. Jag skulle nog titta på en sådan om jag skulle bygga något nytt, som inte är baserat på en god kompressionsdriver.
Cortado har väl erfarenhet av ringradiator-diskanter och kanske kan kommentera saken?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Diskantelement med metalldome

Inläggav Cortado » 2018-11-03 16:03

paa skrev:Cortado har väl erfarenhet av ringradiator-diskanter och kanske kan kommentera saken?


Ja, diskanten i Fukdist är ju en ringradiator men den sitter också i en waveguide så det är väl den erfarenheten jag har med just den ringradiatorn, har inte mätt upp den utan. Suktar lite efter en diskantmätarbaffel för att bättre kunna utvärdera diskanter både med och utan waveguide, får se om man ids göra det nån gång i framtiden. :)

Mätningar för XT25 och 27TBFCG från Zaph:
(Jag tycker nog båda beter sig bra upp till Nyquist-gränsen. Den stora skillnaden är väl 30graders-spridningen (0 blå, 15 grön och 30 röd) som sjunker snabbare över 10k på XT25'an.)

XT25 (motsvarar väl R2604/832000)
offaxis-XT25.gif
offaxis-XT25.gif (12.33 KiB) Visad 1894 gånger


27TBFCG
offaxis-27TBFCG.gif
offaxis-27TBFCG.gif (13.15 KiB) Visad 1894 gånger



Ja, det som händer ovanför 20k skiljer såklart men frågan är hur relevant det är. Även om du kör musik i 48k eller tom 96k, finns det verkligen så mycket energi däruppe i själva musiken?.. det borde man med gott samvete kunna fösa ner till jord med ett LP-filter, om man nu envisas med så höga samplingsfrekvenser.

Hoppas det var någorlunda relevant information. :)

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: Diskantelement med metalldome

Inläggav jonasby » 2018-11-03 22:49

Diymats skrev:Kommer att prova diskanterna efter att jag först bytt en av kondingarna och induktansen i filtret ( 18dB-delning ) Lutar åt Jonasby:s lösning. I ett annat inlägg nämns att kon-uppbrytning högt upp i frekvens ( över det hörbara området >20kHz ) skulle kunna påverka ljudet negativt ner i frekvensregistret. Smittar helt enkelt av sig. Det var det jag oroade mig för. Intressant att läsa att maxfrekvensen vid CD-avlyssning är 22kHz och allt däröver filtreras bort. Finns mycket att lära och ta del av på detta forumet. Suveränt. :D
Mats

Hej, bara ett litet förtydligande (jag vet inte hur väl insatt du är).

Mitt (diskant-)filter är givetvis tweakat för min applikation.
Dvs, anpassat mot baskurvan som delvis är en funktion av basens egenskaper i sig, lådans avstämning, lådans baffelpåverkan, basens filterfunktion (samt vägg-/rumspåverkan ...). Det finns även även visst mått av tweak för diskantens diffrationseffekter (dock inte mycket) som ju är ett resultat av baffelns geometri och diskantens placering i förhållande till kanter på baffeln.
- Så att kopiera rakt av kan bli (lite) fel. Men kan vara ett bra startvärde.

// Ska inte skrämma för mycket. Många får det att låta som om små skillnader kan verka "väsensskilda" och "helt annorlunda"... men så illa är det ofta inte. För de flesta av oss dödliga. Generellt alltså.

Lycka till!
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Diymats
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2018-03-05

Re: Diskantelement med metalldome

Inläggav Diymats » 2018-11-09 14:32

Om du nu redan har diskanterna så prova. Jag tror inte du kommer uppleva några problem med metallmembran i diskanten. Visst kan det bli modulationsdist som vid vissa tillfällen möjligen kan bli hörbar/mätbar men knappast något som kontinuerligt ligger och låter SSSSSSSSSSS över hela signalen.

Har nu blivit färdig att prova Seas diskanterna 27TBFC/G ( metalldome ). Låter lita vasst emellanåt i mina öron och behöver dämpas med en L-pad ett par eller fler db. Jag får prova mig fram. Om jag inte blir nöjd tänkte jag prova med Seas 29TFF/W ( H1318 ) som ser bra ut på pappret.
Hej, bara ett litet förtydligande (jag vet inte hur väl insatt du är).

Grundläggande kunskaper om hur man räknar på induktanser, kondensatorer och motstånd har jag. Men det räcker ju inte långt. Jag har nyligen laddat ner Basta och Xsim, men från det, till att hantera programmen, verkar krångligt. Distanskurs på youtube kanske.
Mitt (diskant-)filter är givetvis tweakat för min applikation.
Dvs, anpassat mot baskurvan som delvis är en funktion av basens egenskaper i sig, lådans avstämning, lådans baffelpåverkan, basens filterfunktion (samt vägg-/rumspåverkan ...). Det finns även även visst mått av tweak för diskantens diffrationseffekter (dock inte mycket) som ju är ett resultat av baffelns geometri och diskantens placering i förhållande till kanter på baffeln.
- Så att kopiera rakt av kan bli (lite) fel. Men kan vara ett bra startvärde.

Nä, kopiera din filterlösning låter jag bli med. Jag kommer till att börja med hålla mig till dämpmotstånd. Hittar jag rätt värden på dom, så sitter jag sedan nöjd ett tag.
// Ska inte skrämma för mycket. Många får det att låta som om små skillnader kan verka "väsensskilda" och "helt annorlunda"... men så illa är det ofta inte. För de flesta av oss dödliga. Generellt alltså.

En liten skillnad eller justering i delningsfiltrets uppbyggnad kan säkert ställa till det en del, om man som jag, är känslig för diskantregistrets återgivning. Och vem är inte det förresten.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Diskantelement med metalldome

Inläggav Cortado » 2018-11-09 16:28

Den bästa lösningen är att mäta tonkurva och impedans på elementet när den sitter på plats och sedan hafsa ihop ett nytt filter till den. Att den låter vasst betyder inte att den är dålig utan att man har fel filter till den, eller inget alls.

Vart i landet finns du?


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster