EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav EmuMannen » 2018-11-26 23:26

RSG skrev:Underbara trådar på dina byggen som jag hoppas fortsätter komma!

Tack Johan och lycka till med betongklumparna! :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav EmuMannen » 2018-12-01 16:36

Helg och lite tid att bygga igen. Egentligen tror jag att denna högtalare skulle behöva en diskant. Om det skall tas upp ytterligare hål så är det innan jag klär lådorna. När jag övervägt mina alternativ så inser jag att jag inte får plats med det jag vill ha där jag vill ha det. Lite surt för hade jag vetat det innan jag tog upp hål för de andra elementen så hade jag satt basen närmare bredbandaren. Till slut bestämde jag mig för att bara köra på och se hur det blir. Är jag inte nöjd så bygger jag ett par klassiska trevägare i stället.

Så dags att klä lådorna. Själv gillar jag faner men frun vill ha "något vitt som försvinner mot väggen". Så jag använder samma möbeltyg som jag använde till de portade lådorna som bredbandarna sitter i för tillfället. Det enklaste är att spänna tyget direkt mot spånplattan och låta det röra sig på plats. Denna gång så vill jag dock att det inte skall röra sig runt elementen så fram med kontaktlim på sprayburk. Jag väter bara ena sidan och låter det torka innan jag lägger på tyget. Det gör att det inte hugger fast utan det går att flytta runt tyget en del tills man är nöjd.

IMG_1384.jpg
Kontaktlim på sprayburk.
IMG_1384.jpg (59.77 KiB) Visad 3463 gånger


Jag fräste en fals på ett par mm runt top och botten av lådan. Där tänkte jag fästa tyget. Såhär efteråt inser jag att det varit enklare att göra ett mellanlägg av 2 mm björkplyfa i stället. Sen täckte jag även över hålen i lådan så jag inte får kontaktlim i lådan.

IMG_1382.jpg
Fals och övertäckta hål för elementen
IMG_1382.jpg (113.76 KiB) Visad 3463 gånger


På sista bilden ser ni hur det blir när lådan väl är täckt. Tyget är inte kritvitt utan benvitt. Till sist skall top och botten av ek limmas mot spånlådan. Jag håller också på och tillverkar ben av den ek som blev över. Sen håller jag även på att konstruera en enkel muting-krets eftersom filtret låter lite när det slås av.

IMG_1386.jpg
Täckt låda
IMG_1386.jpg (67.66 KiB) Visad 3463 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav EmuMannen » 2018-12-02 12:43

För tillfället domineras detta bygge av lim, vax och väntetid. Efter att ha testat såväl olja som vax valde jag antikvax som ytbehandling av eken. Dels ger det en skön sammetslen yta men framförallt färgar det inte ändträ lika mycket som olja. Nackdelen är att det tar ganska lång tid att lägga på (jag brukar låta det sitta över natten innan jag polerar). Förutom limmande och vaxande så var det bara benen kvar att arbete med idag. Igår började jag med att såga upp och limma ihop lite av spillbitarna som blivit över från topp och botten.

IMG_1388.jpg
Hoplimmade spillbitar
IMG_1388.jpg (109.83 KiB) Visad 3420 gånger


Efter en sväng på frästbordet ser de ut såhär:

IMG_1389.jpg
Frästa ben
IMG_1389.jpg (102.28 KiB) Visad 3420 gånger


Sen var det bara att slipa och borra. Såhär fästes benen från undersidan (notera skillnaden mellan den vaxade bottens undersida och de ovaxade benen) :

IMG_1390.jpg
Slipade och borrade
IMG_1390.jpg (102.17 KiB) Visad 3420 gånger


Och såhär ser det ut från rätt sida när benen sticker fram under botten (det bästa är att det är enkelt att byta ben om man vill ha de närmare väggen, lutandes, högre etc.):

IMG_1391.jpg
Benen sticker ut
IMG_1391.jpg (97.6 KiB) Visad 3420 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav EmuMannen » 2018-12-02 18:48

Om det är någon som legat sömnlös och undrat över den där trekantslisten i bakkant på lådan så skall ni få ert svar nu. När man klär en låda med tyg så är det alltid lite knepigt att få det snyggt där tyget möts på baksidan. En söm kan fungera om tyget har lite stretch. Denna gång tänkte jag täcka skarven med en aluminiumlist. Att dra endast i spånet kändes inte tilltalande och därav trekantslisten. Att den förmodligen styvar upp baksidan något är en extra bonus. Nu förstår ni också varför jag ville ha ett litet överhäng på topp och botten.

IMG_1396.jpg
Baksida utan list
IMG_1396.jpg (69.02 KiB) Visad 3391 gånger

IMG_1392.jpg
Baksida med list
IMG_1392.jpg (62.18 KiB) Visad 3391 gånger


Nu ser lådorna rätt prydliga ut från baksidan i alla fall. ;)

IMG_1397.jpg
Prydlig baksida
IMG_1397.jpg (90.44 KiB) Visad 3391 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav RSG » 2018-12-02 20:14

Fasiken va snyggt det blir!
Gillar skarpt dina val av material/träslag och utformning!!!

Kör så det (inte) ryker.

/Johan

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav nuffe » 2018-12-03 10:11

Jädrigt snyggt :!:
Helt klart impad.

Henrik

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav Eri » 2018-12-03 10:23

Fantastiskt fint bygge. Hoppas de kommer att låta bra också.
Medlem i MEK

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav Tangband » 2018-12-03 14:37

Jo, mycket fint bygge :)

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav i » 2018-12-03 16:51

Imponerande hantverk!
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav EmuMannen » 2018-12-03 20:36

Tack för alla snälla kommentarer! :D Här ett litet tips om världens billigaste akustiska fluff. Ikea Slån, behändig portionspåse fluff om 350g för bara 19 kr! Jämför med billigaste täcket Tilkört, bara 300g fluff för 79 kr! Det innebär att du får fyra gånger så mycket fluff, 1400g, för samma pengar om du köper Slån i stället! Det gick åt två kuddar per högtalarlåda. Cirka 30-35 liter totalt per låda för båda kaviteterna. Totalt fyra kuddar med andra ord. Kvaliteten på fluffet är förmodligen inte riktigt lika bra som ekologisk akustikbehandlad äkta storkrulligt fårull men då pratar vi helt andra pengar... :wink:

IMG_1356.jpg
Slån, komprimerad portionspåse akustiskt fluff ;)
IMG_1356.jpg (68.39 KiB) Visad 3246 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tramsient
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2015-04-04

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav Tramsient » 2018-12-03 21:09

Oerhört inspirerande bygge. Tack för att vi får följa med på resan :)

Måste nog ta tag i någon av mina idéer nu...

Sent from my CLT-L29 using Tapatalk

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav Morello » 2018-12-03 21:28

Imponerande träarbete!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav NADifierad » 2018-12-04 07:35

Håller med alla andra :) .
Mycket fint!
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav DVD-ai » 2018-12-04 12:31

Starkt jobbat, det blir fint detta! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav EmuMannen » 2018-12-04 20:26

Tack alla! :) Idag kunde jag inte hålla mig längre utan jag skruvade ihop allt trots att jag har arbete kvar på delningsfiltret. Så i med elementen och på med de sista detaljerna som gummifötter etc.

IMG_1405.jpg
Färdigfluffat i lådan
IMG_1405.jpg (85.19 KiB) Visad 3096 gånger

IMG_1406.jpg
Elementen på plats
IMG_1406.jpg (80.6 KiB) Visad 3096 gånger

IMG_1407.jpg
Gummifötter med mera
IMG_1407.jpg (78.01 KiB) Visad 3096 gånger


Sen var det bara att släpa in lådorna i vardagsrummet. Sjukt tunga jämfört med de gamla som åkte ut tillsammans med subborna. För tillfället är de inkopplade parallellt utan delningsfilter. På lägre volym låter det förvånansvärt bra så jag ser fram emot att bli klar med filtret och tweaka vidare. Men för första gången ser jag lite potential i detta bygge. Tror dock fortfarande att det hade blivit bättre med en diskant typ klassisk trevägare. En bra sak är att de redan passerat WAF (Wife Acceptance Test). Ett av testen verkar vara om det går att ställa prydnadssaker på dem eller ej. ;)

IMG_1409.jpg
På plats
IMG_1409.jpg (81.96 KiB) Visad 3096 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav i » 2018-12-04 20:47

Snygga!
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav RSG » 2018-12-04 23:00

Underbara :!: :!: :!:

Du (som jag) kanske skulle fundera över om det finns några bra coaxialer :wink:

/Johan

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav gopnik » 2018-12-05 00:36

EmuMannen skrev:Tror dock fortfarande att det hade blivit bättre med en diskant typ klassisk trevägare.

Kanske en es2 uppe på hyllan där sen då? :wink:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav EmuMannen » 2018-12-08 19:00

Alive and kicking! Äntligen är hela stacken uppe och spelar. Förutom extrarbete med The Thumpinator så krävdes lite nya kablar och ännu en kalibrering av delningsfiltret. Att kompensera baffelsteget med extra förstärkning i LF-delen av delningsfiltret fungerar utmärkt. De flexibla tonkontrollerna och filtren på Kenwood Basic C2 är extremt användbara och efter en del mixtrande så låter det över förväntan. Det jag ville uppnå har jag uppnått med råge. Jag kan nu spela tillräckligt högt utan att begränsas av xmax och distorsion i fem-tummarna. Kvaliteten på basen och integrationen mellan bas och mellanregister är så mycket bättre nu än när jag tvingades köra med två slutna subbar. Jag trodde inte basen skulle räcka utan LT men förvånande nog har jag mer bas än jag behöver. En klart glad överraskning. Jag har börjat spela material som inte fungerade tidigare. Exempelvis 70-tals rock på vinyl och det fungerar utmärkt även på lite högre volym. Disco fungera också bra, det är material som inte alls funkade tidigare. Jag upplever inte fem-tummarna som lika ettriga längre nu när jag höjt upp basen för att kompensera för baffelsteget. På lägre volym så upplever jag samma "magi" som tidigare med W5-2143 vilket är bra. På lite högre volym skulle det inte skada med en dedikerad diskant. Lådorna är förvånansvärt stumma och fria från irriterande resonanser. Överlag är jag riktigt nöjd även om det finns detaljer att skruva vidare på. Nu skall jag ta mig en Ale och njuta lite musik. :)

IMG_1423.jpg
Alive and kicking!
IMG_1423.jpg (96.59 KiB) Visad 2983 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav Tangband » 2018-12-08 19:04

Väldigt snyggt bygge :)

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav EmuMannen » 2018-12-08 19:18

Tangband skrev:Väldigt snyggt bygge :)

Tack Tangband och bäst av allt, min fru är helt nöjd! ;)

PS. Efter någon timme så är det min fru som tagit över rollen som DJ. Så nu är det pop som gäller och ju mer jag lyssnar ju nöjdare blir jag med basen. Förmodligen eftersom den har varit rätt kass allt för länge...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav EmuMannen » 2018-12-09 12:00

Efter sex timmars kontinuerligt spelande där både barn och grannar varit engagerade så kan jag konstatera att allt verkar fungera även under lite belastning. Slutsteget blir knappt ljummet vilket är trevligt och det låter sjukt transparent. Eftersom jag är lite old school så har jag varit skeptisk till chip-amps och switchade nätdelar men utvecklingen har tydligen gått framåt (och öronen blivit sämre med åren). Tripath låter i alla fall i mina öron hur bra som helst och jag saknar varken klass A eller feta ringtrafos och gigantiska kondingar. Kraftaggregatet i delningsfiltret är det enda som blir lite varmt så ett par kylflänsar där skulle nog inte skada. VU-mätare är roliga i typ tre minuter sen inser man att de är rätt onödiga.

Med W5-2143 tycker jag att jag kört bredbandskonceptet i botten. Det som initialt lockade mig var odelat och point source. Det fungerar bra framförallt för near field eller i ett litet rum. Problemet uppstår när man behöver mer SPL eller saknar bas eller diskant. Är det diskant som saknas så är det nog enklare att bygga traditionella två- eller trevägare. Är det bas som saknas så kan det vara lockande att komplettera med subbas. Men för att nå så långt ned som runt 50-120Hz krävs en rätt stor bredbandare. Då är det kanske mer lockande att göra som jag och dela runt 250-400Hz. Det verkar vara vanligt för FAST/WAW. Jag kan konstatera att det fungerar, typ. Vid låg volym så kan man få fördelarna av ett relativt odelat mellanregister som sträcker sig upp mot 10,000Hz. Vill man nå ända upp mot 20,000Hz så krävs nog en rätt liten bredbandare och då kanske det inte går att dela så lågt och då är det nog bättre att bygga en traditionell två- eller trevägare med en riktigt diskant. Genom att avlasta bredbandaren med ett baselement så kan man spela betydligt högre än om man bara bygger runt en ensam bredbandare. Man tvingas leva med en delning i det lägre mellanregistret och om man ändå måste dela så kanske det inte spelar så stor roll med ytterligare en delning och då är vi tillbaka till traditionell trevägare. Men som experiement har FAST/WAW varit roligt och det har mycket att ge framförallt om man lyssnar mycket på låg nivå men ibland vill kunna vrida på. Basen är också så mycket bättre för musik än att förlita sig på subbas och försöka ta bredbandaren hela vägen ned till 50Hz. Det beror givetvis på vilken bredbandare man väljer samt låda, filter med mera. Kan jag rekommendera FAST/WAW? Endast i specialfall, rent generell skulle jag hellre satsa på traditionella två- eller trevägare.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster