EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav EmuMannen » 2018-11-11 19:20

Har ni någon gång kommit på er själva med att tvångsmässigt fortsätta ett projekt trots att fiaskopotentialen är tämligen hög? Det är i alla fall så jag känner inför detta projekt. Bakgrunden hittar ni i trådarna; Alternativ till Dayton Audio RS225-8, Hjälp med 2-vägare som skall delas lågt, Synpunkter på delningsfrekvens? och Baffelstegskorrigering och aktiv delning? Väldigt få högtalare idag designas med bred baffel och oftast av en god anledning. Förr var det dock ganska vanligt och det finns även de som går mot strömmen idag, exempelvis DeVore Fidelity Orangutan O/96. Detta projekt är inte ett försökt att bygga något i stil med Orangutan utan snarare att bygga något runt TangBand W5-2143 som både jag och min fru kan leva med.

Ni som läst mina tidigare trådar förstår bakgrunden och vet ungefär vart jag landat. TangBand W5-2143 delad lågt (320 Hz) mot SB Acoustics SB23NRXS45-8. Aktivt delade och drivna av en 4 x 80W Tripath-förstärkare. Dessutom planerar jag att bygga högtalarna med löstagbara fötter så att de antingen kan placeras mot en vägg alternativt placeras på golvet (rakt eller i vinkel a la Heco Direkt). Det är mycket som känns intuitivt fel med detta bygge. En tre- eller fyr-tummare + en 10-tummare hade känts mer naturligt (men hade gjort högtalaren betydligt större). Jag är rätt skeptisk till delningsfrekvensen också men som vanligt handlar allt om prioriteringar när förutsättningarna inte är de bästa (WAF + rum och placering). Efter att ha läst allt jag hittat om design med breda bafflar så är detta det bästa jag lyckats åstadkomma givet begränsningarna. Och det är kanske det som är tjusningen med DIY, det behöver inte alltid vara rationellt...

Om detta inte fungerar så har jag två reservplaner. Den ena är att komplettera med en diskant på toppen och göra om det till en trevägare (passivt delad mellan mellanregister och diskant). Det andra alternativet är att bygga satelliter eller stativare (med W5-2143 och kanske en diskant) och två baslådor på golvet (med SB23NRXS45). Om inte det heller fungerar så får jag hitta på något annat...

Nu är i alla fall bygget igång. Dimensionerna blir cirka 36 x 72 x 20 cm. Jag bygger i spån (men hade jag känt mig säkrare på konceptet hade jag nog valt björkplyfa i stället). Personligen gillar jag spån bättre än MDF (som jag fullständigt hatar att arbeta med). Förutom att spån är billigt så passar det rätt bra till högtalarlådor (de flesta av mina gamla vintage-högtalare är i spån). Min teori att MDF fått ersätta spån är att spån måste kläs med något mer substantiellt än billig folie. Jag vet att 5-tummaren borde ha placerats med offset men av lite olika anledningar så hamnade den i mitten. Mellan den och 8-tummaren lämnade jag plats för en diskant (typ Tymphany DX20BF00-04 eller motsvarande). Här några första byggbilder. Baffel limmad mot sidorna. Urfräsning för element påbörjad, slutförs när insidan förstärkts med björkplyfa. All spån förseglas med utspätt vitlim innan alla skarvar tätas med latexfog. Fortsättning följer...

IMG_1290.jpg
Baffel limmad mot sidorna
IMG_1290.jpg (123.17 KiB) Visad 5475 gånger

IMG_1291.jpg
Försegling av spån med utspätt vitlim
IMG_1291.jpg (143 KiB) Visad 5475 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
radelius
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2005-10-18
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav radelius » 2018-11-11 20:21

Spännande projekt, jag levde lycklig med ett par Snell J2 som väl får betraktas ha bred baffel. Just att jobba med en bra bredbandare gillar jag, lyssnade som hastigast på en högtalare med en 6" (?) som jag tror var Mark Audio och den imponerade stort sittande i en bred baffel.
Har du gjort jämförelser mellan olika bredbandare?
H/S

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav Perfector » 2018-11-11 20:23

Trevligt bygge och snyggt limmat.
Så gjorde jag under 25 år när jag tätade lådorna.
Ett nostalgiskt leende på läpparna får jag av det.
Ser fram emot fortsättningen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav EmuMannen » 2018-11-11 20:35

radelius skrev:Har du gjort jämförelser mellan olika bredbandare?

Inte så mycket som jag borde men jag har skadat vänster öra så jag är rätt ljudkänslig och W5-2143 var den första som lär bra i mina öron (men de är förmodligen inte representativa). Första lådan var ett försök med att se hur lågt W5-2143 kunde gå. Den gick förvånansvärt lågt men inte lågt nog. Dessutom är xmax kraftigt begränsande vid allt annat än mycket låg lyssning. Nu kommer den sitta i en mycket mindre sluten låda och dessutom med högpass. Jag har redan provat och det låter mycket annorlunda men fortfarande riktigt bra. Dessutom så belastas elementet så mycket mindre än när det verkligen gick bredband i en portad låda. Det skall bli riktigt intressant att se hur väl de kommer att integrera mot SB23NRXS45-8 och om jag kommer behöva LT eller ej (och om jag kommer behöva komplettera med en super tweeter)?

Ps. Ett område där W5-2143 briljerar är den mänskliga rösten. Tal går fram sjukt bra så om jag någon gång bygger en center så skulle W5-2143 vara en given kandidat. Medan jag skissade på dessa högtalare gjorde jag lite tester genom att mixa ett antal representativa låtar motsvarande en delningsfrekvens på 320 Hz. Jag ville se hur mycket av sång som hamnade över respektive under. Jag vart chockad och förvånad över resultatet och även om jag inte är helt övertygad än så hoppas jag kunna behålla mycket av fördelarna med en point-source/wideband i just det vokala registret, även när den delats lågt och kompletterats med en bas. Men vi får se hur bra eller dåligt det blir...
Senast redigerad av EmuMannen 2018-11-11 21:10, redigerad totalt 3 gånger.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav EmuMannen » 2018-11-11 20:45

Perfector skrev:Trevligt bygge och snyggt limmat.

Tack Perfector. Jag kanske skulle ha lagt till att sidorna är limmade med gerade hörn medan baffeln är limmat kloss mot sidornas ändträ. Baffeln sågades något större så jag hade några mm överhäng. Överhänget fräser jag bort mot sidorna med en kantfräs. Tills sist lägger jag lådan på sidan på bordsågen med baffeln mot anhållet och sågar av några mm. Då är baksidan i våg och jag kan limma och fräsa baksidan på samma sätt. Däremellan limmar jag förstärkningar av baffeln, stag och sidor för en extra kammare från insidan (innan jag limmar dit baksidan).
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav paa » 2018-11-11 20:56

Tänker du fasa baffel och baksida med fasbredd samma som tjockleken?
Annars kommer skarven mellan baffel, resp baksida, och sidor ovillkorligen att framträda, förr eller senare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav EmuMannen » 2018-11-11 21:03

paa skrev:Tänker du fasa baffel och baksida med fasbredd samma som tjockleken?
Annars kommer skarven mellan baffel, resp baksida, och sidor ovillkorligen att framträda, förr eller senare.

Tack för omtanken paa. Eftersom detta är spån så kommer lådan att kläs in (en av fördelarna med att inte jobba i MDF, man har inget annat val liksom). De stående hörnen kommer att rundas av, topp och botten kommer att kompletteras med detaljer i ek.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav rajapruk » 2018-11-11 21:06

Kul bygge. Följer.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav EmuMannen » 2018-11-11 22:05

För den som inte orkar läsa allt bakgrundsmaterial så kanske jag borde tillägga att delningsfrekvensen och baffelvidden är valda i kombination med baffelsteget. Tanken är att baffelsteget skall gå att kompensera med gain mellan HF och LF.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
jonasby
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2016-04-05
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav jonasby » 2018-11-11 22:46

Intressant.
Tittar själv på ett koncept med bredare baffel. Liknande, om än inte lika kompetent, tankegång. Kommer följa med intresse.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav Tangband » 2018-11-12 04:21

Jag tror man kan komma undan med mycket mindre element med en bred baffel.... :)
http://www.troelsgravesen.dk/SnellA3i.htm

Användarvisningsbild
spiii
 
Inlägg: 257
Blev medlem: 2013-06-18
Ort: Kungsäter

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav spiii » 2018-11-12 19:28

Troels har pillat med bred baffel tidigare:
http://www.troelsgravesen.dk/Acapella_WB.htm
http://www.troelsgravesen.dk/PMS.htm
Jag har också funderat i dessa banor, men inte kommit till skott...
Det är tur att fantasier är gratis. Undrar vad jag skulle ha råd att äta annars?

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav EmuMannen » 2018-11-12 20:40

spiii skrev:Troels har pillat med bred baffel tidigare...

Kul att du nämnde dem för jag var bra sugen att bygga något i stil med Poor Man's Strad (fast i laminerad tunn plywood så att alla krökta ytor vart utan veck). Men de blev för stora för det här projektet...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav Nattlorden » 2018-11-12 23:27

Med tanke på denna tråden... och tråd som var igång för ett tag sedan om kardiodhögtalare, så kan man inte utan undra hur det hade kunnat blivit ifall Naqref hade byggt klart "Lilla Hjärtat"...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav EmuMannen » 2018-11-14 00:22

Kort bygguppdatering. Hålet för 5-tummaren förstärkt med björkplyfa. Normalt brukar jag använda 6 mm eller mer men jag hade en del 4 mm över. Mest sitter den där för att ha något mer substantiellt att skruva i än spån. Jag hann lite längre i kväll men mer om det i morgon...

IMG_1294.jpg
Björkplyfa från insidan
IMG_1294.jpg (117.44 KiB) Visad 5103 gånger

IMG_1295.jpg
Lite i tunnaste laget kanske
IMG_1295.jpg (87.62 KiB) Visad 5103 gånger

IMG_1296.jpg
Men vad skall det bli av detta plockepinn?
IMG_1296.jpg (90.3 KiB) Visad 5103 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav EmuMannen » 2018-11-14 20:24

Här kommer dagens bygguppdatering. Första bilden visar hur 5-tummaren avdelats från resten av lådan samt hur 8-tummarens hål också förstärkts med björkplyfa. Enklaste sättet att få en låda stum är kanske att ta tillräckligt tjockt och dött material, typ 19 mm MDF och göra alla väggar jämntjocka samt addera förstyvningar. För att hålla nere yttermåtten och på samma gång maximera volymen så använder jag ibland en annan metod (framförallt om det inte är en subbas det är frågan om). Då brukar jag tänka mer i termer om hur kan jag göra det så styvt och stumt som möjligt med så lite material som möjligt? Man kan dra likheter med en flygplansvinge eller monocoque chassi. Så i detta fall använde jag 16 mm spån som bas. 12 mm spån för mellanväggar i lådan. 4 mm björkplyfa för förstyvningar i kombination med 20 mm rundstav som stag. Rundstav som stag har jag använt förut och eftersom lådan skall kläs så hade jag kunna skruva stagen genom lådan. Men jag ville prova och se om jag kunde sammanfoga lådan med stag utan några synliga skruvar från utsidan. Lapparna av björkplyfa i ändarna på stagen ökar ytan som skall limmas mot motstående vägg. Jag tror det kommer fungera. På andra bilden har jag även tätat lådan med akrylfog. Volymen i lådan är nu 4 liter för 5-tummaren och 33 liter för 8-tummaren (exklusive element).

IMG_1300.jpg
Kammare, förstärkningar och stag
IMG_1300.jpg (94.89 KiB) Visad 5017 gånger

IMG_1303.jpg
Lappar på stagen och tätat med akrylfog
IMG_1303.jpg (109.46 KiB) Visad 5017 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav Perfector » 2018-11-14 21:51

Nostalgi.
Jag får nästan lust att bygga nå't när jag ser dig i farten.
Väntar med spänning på hur den färdiga högtalaren ser ut.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav NADifierad » 2018-11-14 23:17

Snyggt och prydligt :) .
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-11-15 01:29

Kul, de högtalarna jag skissar på har snäppet bredare baffel så baffelsteget inte påverkar mellanregistret och uppåt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav EmuMannen » 2018-11-15 10:15

MagnusÖstberg skrev:Kul, de högtalarna jag skissar på har snäppet bredare baffel så baffelsteget inte påverkar mellanregistret och uppåt.

Får man fråga vilken bredd du skissar på och vilka element du tänkt använda?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav EmuMannen » 2018-11-18 10:41

Igår var jag klar med lådorna i så mening att de var hoplimmade, täta och borrade för elementen. Jag är mycket nöjd med stagningen men jag vet inte om jag kan rekommendera metoden för det krävs extremt stor precision om det skall bli bra. Lådan skulle kanske må bra av ytterligare ett stag i botten men det kan jag alltid montera i efterhand om det visar sig kritiskt.

IMG_1304.jpg
Låda med stag
IMG_1304.jpg (104.45 KiB) Visad 4833 gånger


I det här läget så drog jag kabel och monterade elementen i den ena lådan. Man skall inte skåda halvgjort arbete men tanken var att göra ett första lyssningstest innan jag fortsätter slänga pengar på det här projektet.

IMG_1305(1).jpg
Kablerat och tätat
IMG_1305(1).jpg (111.25 KiB) Visad 4833 gånger


Så hur lät det då? Inte riktigt som jag hade förväntat mig. Men låt mig än en gång förklara vad jag inte var nöjd med när W5-2143 satt monterad i 12 liters portade lådor. Låg volym fungerar utmärkt men dess begränsade xmax gjorde att det inte gick att höja volymen tillräckligt i det stora rum de användes i. Så för bakgrundsmusik fungerar de ypperligt men inte på lite högre volym. Fs är lite hög om de skall spela helt själva så jag kompletterade dem med en sub. Det i sin tur ledde till bristfällig integration mellan sub och W5-2143 samt en rätt "odefinierad" bas för musik.

Så hur blev det i sluten låda med SB23NRXS45-8 och ett aktivt filter i stället? En del positivt men även en del negativt. Om vi börjar med det positiva. Nu går det att spela riktigt högt. Jag är också glatt överraskad över basen. SB23NRXS45-8 levererar mycket mera bas än jag hade förväntat mig och den är av riktigt bra kvalitet. Så till det negativa. W5-2143 har förlorat lite av sin silkeslena magi och vid högre volymer så blir den rätt "ettrig". Jag har aldrig förstått varför en del beskrivit W5-2143 och en del andra bredbandare som skrikiga men det beror nog på att jag endast lyssnat till W5-2143 på relativt låg volym. Nu när jag kan dra på så är ljudet förvisso klart och distorsionsfritt men också rätt "ettrigt" om ni förstår vad jag menar. Som tur är så har Kenwood Basic C2 (det försteg jag använde) rätt flexibla tonkontroller så jag kunde i alla fall göra mig en uppfattning om hur det skulle kunna låta med lite justeringar. Lådorna är dessutom helt tomma när de egentligen borde vara rätt fyllda och de står inte heller där de skall stå så det finns en hel del kvar att göra.

Som jag misstänkt så kommer detta inte att bli någon perfekt högtalare men jag ser i alla fall tillräcklig potential för att bygga klart dem. W5-2143 har tappat något av sin stjärnglans. Jag kan dock fortfarande rekommendera den som ensam bredbandare i en portad låda för närfältslyssning. Perfekt som PC-högtalare eller i ett litet rum. För tillfället går i stället mina guldstjärnor till SB23NRXS45-8. Jag är imponerad över hur mycket och bra bas den levererar. Det kanske är lite bortkastat att dela den redan vid 320 Hz men i den här konfigurationen gör den i alla fall sitt jobb. Nu är det bara det knepigaste jobbet kvar. Att få en ful spånplattelåda att se bra ut...

Ps. Om någon undrar, skruvarna som håller elementen kommer inte vara silver utan svarta när jag byggt klart. :)

IMG_1310.jpg
Ett första lyssningstest
IMG_1310.jpg (87.45 KiB) Visad 4833 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav Tangband » 2018-11-18 14:16

Har du mätmik så du kan kolla frekvensgången on axis 1 meter från bredbandaren?
Elementet kanske behöver ett enkelt seriefilter a la MUPPs ?
Har du en sluten kavitet med dämpmaterial bakom tangbanden ?

Kanske komplettera med detta element, dela med 2,2 uf konding ?
https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... gJSQfD_BwE

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav Nattlorden » 2018-11-18 14:22

EmuMannen skrev:Ps. Om någon undrar, skruvarna som håller elementen kommer inte vara silver utan svarta när jag byggt klart. :)


Nej, men nu undrar jag....mycket häftigare med kontrast, ju....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav EmuMannen » 2018-11-18 14:30

Tangband skrev:Har du mätmik så du kan kolla frekvensgången on axis 1 meter från bredbandaren?
Elementet kanske behöver ett enkelt seriefilter a la MUPPs ?
Har du en sluten kavitet med dämpmaterial bakom tangbanden ?

Jag tänker i precis de banorna. Det är en sluten kavitet bakom och den är inte fylld med dämpmaterial än. Det skall även in dämpmaterial i den andra kaviteten. För tillfället har jag ingen bra mätmikrofon men det är inte värt att mäta riktigt än. Detta var bara en första test för att se om det var fullständig katastrof eller om det var bra nog för att bygga vidare. Jag hoppas jag kan tämja bredbandaren så småningom så förr eller senare lär jag behöva mäta ordentligt...

Tangband skrev:Kanske komplettera med detta element, dela med 2,2 uf konding ?

Jag övervägde just de diskanterna men av någon anledning så fastande jag för Peerless DX20BF00-04 i stället (jag har till och med lämnat plats för den mellan elementen). Jag har även funderat på Dayton Audio ND28F-6. Sex ohm i stället för fyra och enklare att montera i baffeln jämfört med Dayton Audio ND20FB-4...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav EmuMannen » 2018-11-25 17:59

På grund av diverse sociala åtaganden så har bygget gått på sparlåga den sista veckan. Idag hann jag dock arbeta lite så här en uppdatering. Först och främst så är själva lådorna mer eller mindre klara. Frågan är varför det sitter en trekantslist utefter baksidan? Akustisk splitter för att bekämpa stående vågor? Nej svaret kommer senare...

IMG_1353.jpg
Trekantslist
IMG_1353.jpg (73.53 KiB) Visad 4666 gånger


Lådan skall kläs men i ändarna hade jag tänkt använda massiv ek. Lådan vart dryga 20 cm djup och så bred planhyvlad ek gick inte att få tag på till vettiga priser. Så i stället limmade jag ihop två 120 x 15 mm planhyvlad ek. Dessa kapade jag sedan i lämpliga längder.

IMG_1342.jpg
2 stycken hoplimmade 120 x 15 mm ek i lämpliga längder
IMG_1342.jpg (103.85 KiB) Visad 4666 gånger


Sen kapade jag av dessa 240 mm breda bitar till lämplig bredd. I normalfallet hade jag förmodligen kantfräst över och underdel mot sidorna och hade då automatiskt fått en avrundning av hörnen (eftersom de stående kanterna på lådan är avrundade). Men nu ville jag ha ett överhäng på cirka 2 mm runt om så jag fick tillverka en mall och fräsa varje hörn var för sig.

IMG_1343.jpg
Lämplig bredd och rundade hörn
IMG_1343.jpg (106.29 KiB) Visad 4666 gånger


Till sist rundade jag av alla kanter. Lite större radie på över och undersida och lite kortare radie för det som kommer ligga mot högtalarlådan. Jag passade även på att fräsa ur för terminaler i botten.

IMG_1351.jpg
Över och underdelar färdigfrästa
IMG_1351.jpg (81.17 KiB) Visad 4666 gånger


Sen passade jag även på att fräsa ut för ett gäng islagsmuttrar (inte islagna utan pressade på plats). I dem tänkte jag fästa någon form av fötter.

IMG_1352.jpg
Fäste för fötter
IMG_1352.jpg (119.8 KiB) Visad 4666 gånger


Nu blir bygget stående några dagar igen på grund av byte av inkommande vatten i garaget... :(
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav Tangband » 2018-11-25 20:06

Det kommer att bli snyggt, detta :)

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav EmuMannen » 2018-11-25 20:43

Tangband skrev:Det kommer att bli snyggt, detta :)

Jag hoppas det. Jag sökte lite inspiration i den nya Decware DNA. Men i stället för svart fronttyg så kommer jag använda samma tyg som jag använde till prototyperna och elementen kommer inte att vara dolda bakom tyget. Sen är DNA vänd på andra ledden också med en smal baffel. Jag måste också ha fötter eftersom terminalerna sitter i botten. Som sagt, jag sökte endast inspiration i DNA. ;)

NEWDNA.jpg
Ny DNA
NEWDNA.jpg (38.69 KiB) Visad 4636 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav Nattlorden » 2018-11-26 15:30

Ser ut som en Von Schweikert VR-1000, typ...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav EmuMannen » 2018-11-26 21:18

Nattlorden skrev:Ser ut som en Von Schweikert VR-1000, typ...

Eller en Vandersteen 2CI om man flippar dem på andra ledden, typ... ;)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: EmuMannen bygger högtalare med bred baffel

Inläggav RSG » 2018-11-26 23:10

Måste bara hoppa in och heja på!

Underbara trådar på dina byggen som jag hoppas fortsätter komma!

Mvh/Johan

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Dompan och 12 gäster