Förslag på projekt för layout...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stef
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2003-10-10
Ort: Oslo

Förslag på projekt för layout...

Inläggav Stef » 2018-11-15 14:21

Jag ska lära mig ett nytt verktyg för layout och schema design. Bästa sättet att göra det tycker jag är att genomföra något lagom stort projekt och få korten producerade. Men just nu har jag lite idétorka på bra projekt. Är det någon som behöver hjälp med layout på något kort eller kanske bara har en spännande idé på ett projekt, men aldrig genomfört det?

Jag vill inte att det ska vara alltför enkelt, men inte heller allt för komplicerat. Har en begränsning på 300 pinnar och 50 komponenter i evaluering licensen. Om projektförslaget innebär lite elektronikdesign så är inte det något problem, snarare bara roligare. Designar helst med SMD komponeter, men något hålmonterat kanske jag kan tolerera :wink:

So, bring it on :)

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Förslag på projekt för layout...

Inläggav EmuMannen » 2018-11-15 15:42

Du kan ju alltid ge dig på Kretskort till shelf-filter. Jag kommer återta arbetet med det så snart jag har tid men under tiden kanske du kan göra något av det? :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Stef
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2003-10-10
Ort: Oslo

Re: Förslag på projekt för layout...

Inläggav Stef » 2018-11-15 17:31

Ser ut som ni kommit väldigt långt på det projektet, till och med utkast till layouten, så satsar nog på något annat.

Men tack för förslaget.

Användarvisningsbild
Stef
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2003-10-10
Ort: Oslo

Re: Förslag på projekt för layout...

Inläggav Stef » 2018-11-15 17:46

Ett bra klass A/B steg som klår den 3xLM3886 som har har idag, hade varit skoj. Men tror det blir för komplicerat och skulle gå utanför ramen vad evaluerings licensen tillåter...

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Förslag på projekt för layout...

Inläggav EmuMannen » 2018-11-15 19:53

Stef skrev:Ett bra klass A/B steg...

En variant på PeeCeeBee kanske (eller en egen variant på VSSA)? Det finns många varianter i originaltråden och diskussioner om för och nackdelar med V1-V4 i olika utföranden. Shaan har ju även designat ett rätt trevligt PSU till förstärkaren. Det finns massor med trådar om PeeCeeBee på DIYAudio till exempel:

PeeCeeBee V4 GB!
PeeCeeBee PSU GB

Men även på andra ställen:

PeeCeeBee
PeeCeeBees in the wild…
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.


Användarvisningsbild
Stef
 
Inlägg: 203
Blev medlem: 2003-10-10
Ort: Oslo

Re: Förslag på projekt för layout...

Inläggav Stef » 2018-11-19 12:56

Både en förstärkare eller ett filter blir lite för ambitiöst och tidskrävande för detta projekt. Även om det hade varit roliga projekt. Jag kör idag en miniDSP och hade egentligen gärna ersatt den med ett analogt filter med infra boost och peq möjlighter, men tror som sagt att det blir för komplext.

Just nu lutar det åt att designa ett power supply till min hörlursförstärkare. Den designades för att köras direkt från 5V från USB, men till trots för mycket filtrering och bra LDOer, så brusar det från vissa USB portar. Så ett bra power supply med en trafo från 230V till ca 16VAC plus likriktning och goda LDOer borde ju kunna göra gott.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Förslag på projekt för layout...

Inläggav peterh » 2018-11-19 19:33

Jag saknar ett katodföljarkort, gärna med plats för 2 rca pluggar strapbara för in eller ut.
Är inte så komplext, förutsatt att det matas av externa spänningar.

Ett sådant kort, så litet som möjligt, med ett ecc82 / E88CC ( välj favorit) kan klämmas in i många grejor som kan
behöva en buffer. OBS att det finns inte att få om man letar på ebay eller annorstädes, så korten kan bli
möjliga att kränga.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster