Rauna Njord

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Rauna Njord

Inläggav Baffel » 2018-11-26 20:12

Hej på er.

Du får mina Rauna Njord gratis!

Har ett par Rauna Njord hemma.

För 20 år sedan så fungerande de. Sedan förpassades de till förrådet. pga WAF, Så DIY ; uppgradera dem med nya element (kanske inte behövs) , delningsfilter, (kanske inte behövs) nya konfigurationer.? Gör vad du känner för. Jag har varken tiden, utrustningen eller kompetensen att fixa detta. Är ingen intresserad så kör jag dem till tippen.

Det vore verkligen intressant att se om det finns någon som kan göra något kul med denna klassiker. Betongen , inget fel på den annat annat än att den svarta färgen har flagnat. Elementen tror jag kan vara ok, mja vet inte riktigt. Du får högtalarna gratis , så det är som det är.

Jag bor mellan Linköping och Kisa (väg 34) . Meddela mig så kommer vi överens om när du hämtar dem .Ett önskemål från min sida , du som tar dem. 'är att du genomför ett DYI projekt med dem, stort eller litet spelar ingen roll, byt en sladd, konding tex så dokumentera här med av bilder.

Skicka ett meddelande, vi kommer överens om tid när du hämtar dem, och de är dina omgående.
Senast redigerad av Baffel 2018-11-26 22:08, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Rauna Njord

Inläggav EmuMannen » 2018-11-26 21:04

Sjukt roligt projekt. Dessa fulsnygga Svenska klassiker! Jag hade gladeligen tagit mig an dem om det inte var så att jag redan har garaget fullt med högtalare som inte accepteras inne i huset. :(

Rauna Njord.jpg
Rauna Njord
Rauna Njord.jpg (8.79 KiB) Visad 4312 gånger


På tal om betong så snubblade jag över denna hornladdade bredbandare i porslin när jag sökte på Rauna Njord. ;)

image.jpg
Hornladdat bredbandare i porslin :)
image.jpg (58.19 KiB) Visad 4312 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rauna Njord

Inläggav Baffel » 2018-11-26 21:16

Vad vi medelålders män måste utstå ,WAF, brr. :)

Alienhögtalare, nice.

Tänk vad kul det hade varit att besöka Bo Hansson i Karlskoga. Lyssna på hans enorma horn tex. Det han byggde i källaren som mynnade upp i vardagsrummet. Fan, vi behöver fler sådana galningar.


....kom igen nu alla, gratis Rauna Njord....mixtra, fixa, konfigurera och sedan redovisa här.....

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Re: Rauna Njord

Inläggav KentLindqvist » 2018-11-26 22:49

Baffel skrev:Vad vi medelålders män måste utstå ,WAF, brr. :)

Alienhögtalare, nice.

Tänk vad kul det hade varit att besöka Bo Hansson i Karlskoga. Lyssna på hans enorma horn tex. Det han byggde i källaren som mynnade upp i vardagsrummet. Fan, vi behöver fler sådana galningar.


....kom igen nu alla, gratis Rauna Njord....mixtra, fixa, konfigurera och sedan redovisa här.....


Fantastiskt fint erbjudande!
Jag tycker dessutom att de är mera snygga än fulsnygga!

Jag har litet för mycket prylar i källaren för tillfället, men visst kliar det i fingrarna!
Hoppas någon musikälskande estetiskt komplex själ ser detta. :D
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord

Inläggav RSG » 2018-11-26 23:02

Jag behöver något kul att pyssla med då jag endast våndas över beslut av element val.
Är det okej så tar jag dom

Mvh/Johan

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rauna Njord

Inläggav Baffel » 2018-11-26 23:27

Hej Johan, du fick just nu ett PM. Ta dem du, men ta dem omgående. Vet inte om du fick mitt PM? Detta är som att vara i en tidskapsel från 1998 gällande applikationerna här. Ganska gulligt.

Upp till dig att sedan att redovisa vad du gör med dem (inget krav , men det hade varit kul om du dokumenterar det hela, hur lite det än blir).

Det finns uppgraderingskit för Njord . Kostar runt 10 000 kr, om jag inte minns fel. Kruxet är att jag inte läst någon recension om dessa på nätet. Inte för inte som jag skriver på ett DIY forum :)

....eller så kör du dem som de är....kanske putsar upp dem lite. Allt beroende på din budget . Bara kul om de får nytt liv. DYI kan vara så mycket,eller lite. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rauna Njord

Inläggav Baffel » 2018-11-27 01:13

Ang detta med design och konst. En trälåda med , även så lackad så det blänker (som de dyraste högtalarna på marknaden gör) .Är det estetiskt tilltalande? Är det ett konststycke? Det är seriöst ingenting. Det är bara en pryl.Det är inte konst. Det är inte konst att ställa in två stora lackade trälådor i hemmet. Det är måhända att visa på att man har penningar, men konst är det inte.

Rauna Njord (även om det nu inte var BH avsikt) är ett konststycke. Snygg eller ful , men det är i alla fall något, jmf med, i princip, alla andra högtalare

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 2009-04-12

Re: Rauna Njord

Inläggav KentLindqvist » 2018-11-27 08:38

Baffel skrev:Ang detta med design och konst. En trälåda med , även så lackad så det blänker (som de dyraste högtalarna på marknaden gör) .Är det estetiskt tilltalande? Är det ett konststycke? Det är seriöst ingenting. Det är bara en pryl.Det är inte konst. Det är inte konst att ställa in två stora lackade trälådor i hemmet. Det är måhända att visa på att man har penningar, men konst är det inte.

Rauna Njord (även om det nu inte var BH avsikt) är ett konststycke. Snygg eller ful , men det är i alla fall något, jmf med, i princip, alla andra högtalare


100%
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rauna Njord

Inläggav Baffel » 2018-11-27 12:20

Jag var kanske lite kategorisk. Jag uppskattar ett fint hantverk. Har hellre en snyggt designad högtalarlåda , med schysst finish och snyggt lackad än en omålad låda i rå spånplatt inne i stugan. Dock , som rent konstverk är väl ingen av dessa. Inte för att jag suktar för att ha moderna abstrakta konstverk hemma. Det är jag för konservativ och konstnärligt obildad för att uppskatta.

Personligen gillar jag Ranua Njords design.

Ska bli intressant att se vad Johan tycker om ljudet. Vad jag minns var Njorden kanon för musik med mycket röster, jazz,vispop . När det kommer till mer dynamisk basbaserad musik, rock,hårdrock tex så mja. Fast det kanske kan bli bättre med en ny konfig av delningsfilter. Har för mig att de som säljer uppgraderingskit har skapat en 2,5 konfig med delingsfiltret för att förbättra basen. Det är upp till Johan.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Rauna Njord

Inläggav bakerman22 » 2018-11-27 20:13

Dessa är byggda av en kille på ett grannforum. Det är fan konstverk.
Bara för att flika in att det kan vara konstverk även med traditionella högtalarlådor. :wink:


Bild
Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Rauna Njord

Inläggav Kalejdokom » 2018-11-27 20:25

Det måste vara otroligt transparent ljud i dom lådorna :D .

Jag vet en kille på detta forum som också bygger vanliga trälådor som konstverk... 8)

Bild

Sorry för off topic. Rauna är verkligen intressanta högtalare. Jag har varit med och bytt basar i ett par sådana hos en fd arbetskollega. Vi satte i ett par Dynaudio 17W75 och de lät väldigt bra.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord

Inläggav RSG » 2018-11-27 21:24

Kalejdokom skrev:Det måste vara otroligt transparent ljud i dom lådorna :D .

Jag vet en kille på detta forum som också bygger vanliga trälådor som konstverk... 8)

[ Bild ]

Sorry för off topic. Rauna är verkligen intressanta högtalare. Jag har varit med och bytt basar i ett par sådana hos en fd arbetskollega. Vi satte i ett par Dynaudio 17W75 och de lät väldigt bra.


"Vanliga trälådor" :lol: :lol: :lol:

Inte ser jag något vanligt i dina lådor inte :D

Det skall bli väldigt kul att få hem ett par av dessa då jag i min ungdom var väldigt imponerad av dem.
Och bilder mottagna på objekten ser väldigt lovande ut på statusen av elementen, vore väldigt kul att kunna prova dem orginal innan beslut av ev. helgerån.

Det kommer en tråd när de är hemma :D

/Johan

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rauna Njord

Inläggav Baffel » 2018-11-28 20:17

Egentligen ett ganska intressant ämne. Konst (vad det nu är, jag tog upp konst i sig som begrepp) , hantverkskonst vs högtalardesign. Om jag skulle ställa in ett konstverk hemma så ställer jag hellre in ett par av dessa högtalare - ovan visade med bilder - vilka jag jag skulle betrakta som konst än tex en replik av typ Marcel Duchamps pissoar. Även om kultureliten skulle betrakta pissoaren som " äkta"" konst (även om nu MD på sin tid visade ett stort finger åt kultureliten med denna installation) . Visst nu drog jag det till sin spets. men ändå.

https://www.youtube.com/watch?v=ieVw3Mey5GQ

p.s med det sagt så är många högtalardesigner, även om de fyller sin funktion, ganska så, om uttrycket ursäktas, träiga. Jag väljer dock hellre välljud än design på bekostnad av välljud. Minns de överprisade överdesignade tingestar som Bang Olufsen skapade på 80 -talet tex brr. Inte BO nu, men då. Det handlade enbart om design. För att inte tala om alla dessa urusla Jamohögtalare som kom ut på 80-talet (Jamo var inte de enda). Minns ni dem? Ett kasst 12 tumselement (inte direkt kvalité ala JBL) med ett tillhörde uruselt element för mellanregister , kass skrikig diskant. Låda tillverkad av minsta möjliga tjocka spånplatta. Visst , det brummade och lät , obs lät, ganska hög (när det drogs på med enorm distorsion pga av alla kass kringutrustning dessutom) vid något som kan liknas vid mycket bas och musik. Liknas vid. Designen tilltalade ungdomar. De lät skit.Men då. Ja fy satan vilka grejer. Minns att kompisen som var några år äldre, jag var då 14, hade köpt ett par för pengarna han fick för sommarjobbet. WOW hur kunde de låta så bra!!?!. Vilket tryck osv.

I vilket fall,här Johan ett par Ranua Njord från 80-talet som hade verkligen äkta HiFi , eller tom HighEnd (fast det begreppet fanns väl inte då) ambitioner. :D

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Rauna Njord

Inläggav EmuMannen » 2018-11-29 00:51

Baffel skrev:Egentligen ett ganska intressant ämne. Konst (vad det nu är, jag tog upp konst i sig som begrepp) ...

Jag har en enkel definition av konst vs. design. Design skall lösa ett eller flera funktionella krav. Det enda krav jag ställer på konst är att det skall väcka känslor. Dessa känslor kan subjektivt uppfattas som negativa eller positiva, oavsett vilket så måste konst väcka någon form av känsla hos betraktaren.

Personligen så anser jag att Rauna Njord uppfyller mitt kriterier för konst. Inte enbart baserat på utseendet utan även på det faktum att jag en gång i tiden ansåg att de var de absolut coolaste högtalarna man kunde tänka sig (även om jag då inte hade råd att köpa ett par själv och mina föräldrar var helt ointresserade av att köpa HiFi-utrustning)...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord

Inläggav RSG » 2018-11-29 10:02

EmuMannen skrev:
Baffel skrev:Egentligen ett ganska intressant ämne. Konst (vad det nu är, jag tog upp konst i sig som begrepp) ...

Jag har en enkel definition av konst vs. design. Design skall lösa ett eller flera funktionella krav. Det enda krav jag ställer på konst är att det skall väcka känslor. Dessa känslor kan subjektivt uppfattas som negativa eller positiva, oavsett vilket så måste konst väcka någon form av känsla hos betraktaren.

Personligen så anser jag att Rauna Njord uppfyller mitt kriterier för konst. Inte enbart baserat på utseendet utan även på det faktum att jag en gång i tiden ansåg att de var de absolut coolaste högtalarna man kunde tänka sig (även om jag då inte hade råd att köpa ett par själv och mina föräldrar var helt ointresserade av att köpa HiFi-utrustning)...


+1

/Johan

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Rauna Njord

Inläggav Kraniet » 2018-11-29 11:26

bakerman22 skrev:Dessa är byggda av en kille på ett grannforum. Det är fan konstverk.
Bara för att flika in att det kan vara konstverk även med traditionella högtalarlådor. :wink:


[ Bild ]
[ Bild ]



Grannforum? Ska inte sälja ut faktiskt så billigt.. :wink:

viewtopic.php?f=3&t=56215
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rauna Njord

Inläggav Baffel » 2018-11-29 14:38

EmuMannen skrev:Jag har en enkel definition av konst vs. design. Design skall lösa ett eller flera funktionella krav. Det enda krav jag ställer på konst är att det skall väcka känslor. Dessa känslor kan subjektivt uppfattas som negativa eller positiva, oavsett vilket så måste konst väcka någon form av känsla hos betraktaren.
[/quote]

Tja kanske det. Ett glas O'BOY väcker positiva känslor hos mig. Mumma. Köpte kass läskeblask på ÖoB för ett tag sedan.Det väckte negativa känslor hos mig. Men konst mja.

Snygga och genomarbetade DYI projekt är oftast imponerande hantverk, tom konsthantverk. I vissa fall kan de tom betraktas som renodlad konst, anser jag.

Vi kanske ska lägga ned detta om vad konst är, innan det blir för flummigt? Låt oss återgå till Ranua Njord. Johan sa han skulle skapa en ny tråd. Låt oss avvakta den och låta denna tråd dö sotdöden.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Rauna Njord

Inläggav bakerman22 » 2018-11-29 16:29

Kraniet skrev:
bakerman22 skrev:Dessa är byggda av en kille på ett grannforum. Det är fan konstverk.
Bara för att flika in att det kan vara konstverk även med traditionella högtalarlådor. :wink:


[ Bild ]
[ Bild ]



Grannforum? Ska inte sälja ut faktiskt så billigt.. :wink:

viewtopic.php?f=3&t=56215



Just det! Han körde byggtråd här också. :)

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Rauna Njord

Inläggav EmuMannen » 2018-11-29 16:35

Baffel skrev:Tja kanske det. Ett glas O'BOY väcker positiva känslor hos mig. Mumma. Köpte kass läskeblask på ÖoB för ett tag sedan.Det väckte negativa känslor hos mig. Men konst mja.

Lite som en burk tomatsoppa, men jag håller med dig. Låt oss droppa diskussionen om konst eller ej...

Andy Warhol.jpg
Tomatsoppa
Andy Warhol.jpg (98.19 KiB) Visad 3831 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: Rauna Njord

Inläggav JB » 2018-11-29 17:02

Baffel skrev:Tja kanske det. Ett glas O'BOY väcker positiva känslor hos mig. Mumma. Köpte kass läskeblask på ÖoB för ett tag sedan.Det väckte negativa känslor hos mig. Men konst mja.


"Harboe Cola" kan jag rekommendera när du handlar på Ö&B, det är en riktigt bra fulcola, även "Premier Cola" på Willys är grym.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rauna Njord

Inläggav Baffel » 2018-11-29 17:08

JB

Jag borde inte skriva mer, eftersom jag uppmanar alla andra att inte göra det i denna tråd. Kan bara inte låta bli. Detta är ett DYI forum så:

https://www.expressen.se/nyheter/koka-din-egen-cola/

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord

Inläggav RSG » 2018-11-29 20:52

Nu är ju detta din tråd så...

Och Faktiskt.IO är rätt så OT orienterat :D

Och på tal om konstverk och kola.

Bild

Frugans hemgjorda hårda kola!
Som jag i skrivande stund sitter och smackar i mig, mums mums :P
Går inta av för hackor!!!

DET receptet är hemligt :wink:

/Johan

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Rauna Njord

Inläggav Kalejdokom » 2018-11-29 20:59

RSG skrev:Går inta av för hackor!!!

Akta tänderna!


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster