Ny Seas L26 ROY

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Ny Seas L26 ROY

Inläggav Kraniet » 2018-11-28 14:58

Seas har en ny produkt i det de kallar Extreme-serien. Först ut är en L26ROY med beteckningen XM001-04. Tillverkas helt och hållet i Norge tydligen.

We have exciting news for you.

Our new production line for the ROY subwoofers is now finished, and the first L26ROY's are now being manufactured in Moss.

If you want a glimpse of the fun stuff happening, you can watch a little video of one of our pilot runs here!

The new L26ROY is acoustically and dimensionwise identical to D1001-04 L26ROY, meaning that it will be an easy fit to upgrade from the old to the new version.

There are although some improvements in the new driver that you should be aware of. One is the basket. The basket design is now optimized to reduce airflow noise for low frequencies. For open baffle application, this is a huge improvement.

Another advantage is that we now can offer an enhanced customization of this product for OEM customers.

So please welcome our new family named Extreme, and the new subwoofer named XM001-04 L26ROY.


http://seas.no/index.php?option=com_con ... Itemid=600

filmen.. https://www.youtube.com/watch?v=IMDiAtt ... e=youtu.be
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav paa » 2018-11-28 16:43

Den har ju lite andra parametrar, men dom kanske jämnar ut varandra när man placerar elementet i en låda, så att skillnaden inte blir så stor mot den tidigare ROY?
Men det måste ju simuleras innan man kan säga säkert.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav Tangband » 2018-11-28 19:15

paa skrev:Den har ju lite andra parametrar, men dom kanske jämnar ut varandra när man placerar elementet i en låda, så att skillnaden inte blir så stor mot den tidigare ROY?
Men det måste ju simuleras innan man kan säga säkert.


Lite högt fs för att jag inte hellre skulle välja ett liknande scanspeakelement för 2000:-.
Vad kostar det nya R0Y ?

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav EmuMannen » 2018-11-29 00:55

Tangband skrev:
paa skrev:Vad kostar det nya R0Y ?

$282.40 hos Madisound...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav paa » 2018-11-29 01:15

EmuMannen skrev:
Tangband skrev:
paa skrev:Vad kostar det nya R0Y ?

$282.40 hos Madisound...

Men det där är väl den gamla?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav EmuMannen » 2018-11-29 07:40

paa skrev:Men det där är väl den gamla?

Sorry, du har rätt. :oops:
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav paa » 2019-03-02 00:04

Tangband skrev:
paa skrev:Den har ju lite andra parametrar, men dom kanske jämnar ut varandra när man placerar elementet i en låda, så att skillnaden inte blir så stor mot den tidigare ROY?
Men det måste ju simuleras innan man kan säga säkert.


Lite högt fs för att jag inte hellre skulle välja ett liknande scanspeakelement för 2000:-.
Vad kostar det nya R0Y ?

Vas på bara 40 liter gör att simuleringarna ser jättekonstiga ut.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Lms
Semesterfirare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2019-01-02

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav Lms » 2019-03-02 08:32

För högt fs,qts,för lågt vas = bra bas i bil.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav Kraniet » 2019-03-02 12:14

Lms skrev:För högt fs,qts,för lågt vas = bra bas i bil.


Så illa är det ju knappast..

XM001-04 behöver nog en slvbaslåda. Sluten låda på 50 liter ger f0 runt 35Hz och Q på 0,55. Kan funka bra EQad ner till 20 Hz.
XM004-04 i sluten låda på 50 liter ger f0 på 32 Hz och Q 0,35, kan kanske vara bra EQ-kompenserad för lite lägre frekvenser.

Inga bilbasvärden direkt..

Men visst är det lite väl knepiga T/S.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav MagnusÖstberg » 2019-03-07 15:24

Det gamla elementet ville ha 45-50 liter det också för att bli vettigt.

Kan väl bli bra det här i antal om 4 per kanal. Det kräver alltså större låda än tex Ino PX och du behöver 4 stycken för vettig impedans där PX klarar sig med tre per kanal då de är högohmiga i jämförelse.

Visst har man möjlighet att spela starkare, antar att slaglängden är lite längre.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav paa » 2019-03-07 16:20

Vas är inte samma som rekommenderad lådvolym.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav MagnusÖstberg » 2019-03-07 16:25

paa skrev:Vas är inte samma som rekommenderad lådvolym.


Vem var det riktat till?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav paa » 2019-03-07 17:24

MagnusÖstberg skrev:
paa skrev:Vas är inte samma som rekommenderad lådvolym.


Vem var det riktat till?

Till den som skrev:
"Det gamla elementet ville ha 45-50 liter det också för att bli vettigt."
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav MagnusÖstberg » 2019-03-08 02:43

paa skrev:
MagnusÖstberg skrev:
paa skrev:Vas är inte samma som rekommenderad lådvolym.


Vem var det riktat till?

Till den som skrev:
"Det gamla elementet ville ha 45-50 liter det också för att bli vettigt."


Det ville det ha också. Har du mätt på ett element och byggt med det?

Vad har det med din kommentar om VAS att göra?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav paa » 2019-03-08 14:25

Så här är det:
Jag har tidigare simulerat en del på gamla ROY, och precis som alla andra sett att 40 liter är rimligt men för att få plats med en port så kan 50 liter vara en bättre kompromiss. Porten blir liite smal, men jag tänkte att med en böjd slitsport kommer man nog undan med äran i behåll.
Nu börjar det då bli dags att gå ifrån projektstadiet och bygga nya sub-baslådor, och den nya ROY verkade ju intressant att titta på. Men så började jag simulera på parametrarna från den nya ROY, tyvärr hade jag blandat ihop databladen från XM001-04 och XM004-04.
Det är XM004 som blir så konstig, men XM001-04 ser faktiskt användbar ut i 50-60 liters basreflex!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav MagnusÖstberg » 2019-03-09 18:10

Jag har bara mätt och simulerat för slutna lådor.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav DQ-20 » 2019-03-17 21:04

Med risk för att jag upprepar mig: ska man ha någon verklig nytta av ROYens egenskaper, främst den extrema slaglängden som gör att den kostar en hel del, så är det slutet + eq som gäller. Objektivt sett alltså. :P

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav paa » 2019-03-17 22:57

DQ-20 skrev:Med risk för att jag upprepar mig: ska man ha någon verklig nytta av ROYens egenskaper, främst den extrema slaglängden som gör att den kostar en hel del, så är det slutet + eq som gäller. Objektivt sett alltså. :P

/DQ-20

Bara därför tror jag att jag ska prova att bygga basreflex med dom!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav DQ-20 » 2019-03-18 01:18

paa skrev:
DQ-20 skrev:Med risk för att jag upprepar mig: ska man ha någon verklig nytta av ROYens egenskaper, främst den extrema slaglängden som gör att den kostar en hel del, så är det slutet + eq som gäller. Objektivt sett alltså. :P

/DQ-20

Bara därför tror jag att jag ska prova att bygga basreflex med dom!


Ett skäl så gott som något! :mrgreen:

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav paa » 2019-03-18 09:59

Dessutom är det väl så att när en basreflexhögtalare ska hantera en puls så får elementet ta en större andel av energin än vid fortvariga signaler, och dessutom kan talspolen svaja lite ur centrum ett par svängningar, pga den resulterande pulsen ur porten, så att lite extra marginal på slaglängden kan aldrig vara fel.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav DQ-20 » 2019-03-18 12:27

paa skrev:Dessutom är det väl så att när en basreflexhögtalare ska hantera en puls så får elementet ta en större andel av energin än vid fortvariga signaler, och dessutom kan talspolen svaja lite ur centrum ett par svängningar, pga den resulterande pulsen ur porten, så att lite extra marginal på slaglängden kan aldrig vara fel.


Ja, alltså, det verkar ju inte vara något fel på elementet sådant om man undantar småsignalparametrarna. Det blir porten som sätter gränsen, vilket kanske är lite originellt, men upp till den gränsen så ser det ju prima ut. Jag har inte fördjupat mig i det men för den avancerade kanske basreflex + eq skulle kunna vara något. Eller negativ utimpedans... The sky is the limit. :D

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav Perfector » 2019-03-18 12:55

DQ-20 skrev:
paa skrev:Dessutom är det väl så att när en basreflexhögtalare ska hantera en puls så får elementet ta en större andel av energin än vid fortvariga signaler, och dessutom kan talspolen svaja lite ur centrum ett par svängningar, pga den resulterande pulsen ur porten, så att lite extra marginal på slaglängden kan aldrig vara fel.


Ja, alltså, det verkar ju inte vara något fel på elementet sådant om man undantar småsignalparametrarna. Det blir porten som sätter gränsen, vilket kanske är lite originellt, men upp till den gränsen så ser det ju prima ut. Jag har inte fördjupat mig i det men för den avancerade kanske basreflex + eq skulle kunna vara något. Eller negativ utimpedans... The sky is the limit. :D

/DQ-20

Eller så belastar man elementet via röret och minskar amplituden ju lägre frekvensen blir, vilket då styr elementet och ÖKAR effekttåligheten kapitalt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav Cortado » 2019-03-18 13:04

Perfector skrev:Eller så belastar man elementet via röret och minskar amplituden ju lägre frekvensen blir, vilket då styr elementet och ÖKAR effekttåligheten kapitalt.


Vad händer under den frekvens där konen rör sig som minst?

Det där du pratar stämmer ju bara inom det vi andra kallar för avstämningsområdet ( och det du möjligen kallar för belastningsområdet ).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav Perfector » 2019-03-18 13:23

Cortado skrev:
Perfector skrev:Eller så belastar man elementet via röret och minskar amplituden ju lägre frekvensen blir, vilket då styr elementet och ÖKAR effekttåligheten kapitalt.


Vad händer under den frekvens där konen rör sig som minst?

Det där du pratar stämmer ju bara inom det vi andra kallar för avstämningsområdet ( och det du möjligen kallar för belastningsområdet ).

Ju lägre frekvens desto tightare styr belastningen.
Det ska mycket till om man ska komma så långt ner i frekvens att röret inte längre fungerar.
Jag har under 25 år aldrig hamnat i den situationen att röret har släppt taget under elementets resonansfrekvens.
Tillräckligt många har räknat och mätt på det förfarandet och ingen har sagt att jag skulle ha fel.
Om man låter lådans volym bestämma var lådresonansen hamnar och sedan belastar med röret så får man den bas man eftersträvar.
Om man istället försöker understämma i en för liten låda så finns inte X-max i hela världen som räcker.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav Cortado » 2019-03-18 14:08

Perfector skrev:Ju lägre frekvens desto tightare styr belastningen.


Det stämmer så länge man närmar sig avstämningsfrekvensen (där elementet träffar lådans och portens resonansfrekvens). Under avstämningsområdet ökar konutslaget, det är inget konstigt med det.

Perfector skrev:Det ska mycket till om man ska komma så långt ner i frekvens att röret inte längre fungerar.
Jag har under 25 år aldrig hamnat i den situationen att röret har släppt taget under elementets resonansfrekvens.


Det verkar som din upplevelse inte stämmer överens med andras då.

Perfector skrev:Tillräckligt många har räknat och mätt på det förfarandet och ingen har sagt att jag skulle ha fel.


Jag tycker mig se det omvända, framförallt här på faktiskt.

Perfector skrev:Om man låter lådans volym bestämma var lådresonansen hamnar och sedan belastar med röret så får man den bas man eftersträvar.
Om man istället försöker understämma i en för liten låda så finns inte X-max i hela världen som räcker.


Resonansfrekvensen bestäms av lådans volym, massan i porten och dess area. Lådresonanser är andra saker som inte hänger ihop med detta (åtmisntone inte nödvändigtvis).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav Perfector » 2019-03-18 14:15

Nå'n sa en gång.
Om det är korkat men funkar, så är det inte korkat.
Och det funkar.
Ända upp till dubbla 19½" i 300 liter och ner till 3.2 liter med 4" bas.
Skulle vara trevligt om någon kunde bygga istället för att räkna med program som inte är skrivna så att dom kan se vad som händer.
Men det är som att bevisa att jorden är platt, ett hopplöst företag.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav PerStromgren » 2019-03-18 14:29

Perfector skrev:Nå'n sa en gång.
Om det är korkat men funkar, så är det inte korkat.
Och det funkar.
Ända upp till dubbla 19½" i 300 liter och ner till 3.2 liter med 4" bas.
Skulle vara trevligt om någon kunde bygga istället för att räkna med program som inte är skrivna så att dom kan se vad som händer.
Men det är som att bevisa att jorden är platt, ett hopplöst företag.


Men bygger inte din erfarenhet i så fall på att att alla 12"-element är lika? Jag tänker på sådant som starka och svaga magneter, styv och mjuk upphängning, etc.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav Cortado » 2019-03-18 14:33

De simuleringar jag gjort och byggt efter har både mätt med de avvikelser jag förväntat mig (impedansmätning) och att konen rör sig så som simuleringen visat.

Så det är inte bara en massa tomma beräkningar och lösa teorier, som jag tycker du verkar säga. Det kan absolut vara så att simuleringen inte stämmer med verkligheten men då finns en förklaring som ofta är att man gjort något fel nånstans.

Och så har Per helt rätt i sitt argument, alla element är inte lika fast de har samma diameter, är samma färg, kommer från samma tillverkare etc.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav paa » 2019-03-18 16:36

Den här simuleringen, är det nåt fel på den?

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Ny Seas L26 ROY

Inläggav Cortado » 2019-03-18 16:51

paa skrev:Den här simuleringen, är det nåt fel på den?


Mja, X-axeln lockar ju fram frågemössan tills man börjar ana att det är x10.. :)

Problemet är ju inte L26ROY generellt i portad låda utan storleken på porten för att inte få flås, vilket i sig inte kommer att det just är det där elementet utan snarare för pumpförmågan. Hur stor är porten i den där lådan och vad blir lufthastigheterna?

Naturligtvis är det inte allt men åtminstone den största pudelnkärnan jag ser.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster