Hål i väggen

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Hål i väggen

Inläggav Baffel » 2018-11-30 00:52

Har en liten sport/sommarstuga, 25 kvadrat. Stugan är byggd så att jag skulle kunna såga hål i mellanväggen mellan vardagsrum och sovrum (vardagsrum och sovrum är helt skilda) . Att placera element i denna vägg ,eller vad tror ni? Jag ska ta lite bilder på stugan/rummen, när jag är där om någon månad, men generellt, vad anser ni, eller har ni erfarenhet av att bygga in högtalarelement i väggar?

Ska väl lägga till att det skulle enbart röra sig om ett baselement. Jag kan inte bygga in ett komplett högtalarsystem eftersom väggen , i förhållande till soffan är så pass långt till vänster, men en schysst bas vore helt ok. Några tips på element som skulle passa för det?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Hål i väggen

Inläggav Perfector » 2018-11-30 02:32

Visst kan du bygga in allt ljud i väggen med moderna in-wall-högtalare och en bas centralt placerad som ger den rätta baskänslan.
https://www.monacor.se/produkter/laag-ohm-5/
Där borde det finnas något som kan ge gott ljud.
Bas, där vet jag inte så mycket men andra kan nog hjälpa dig med den biten.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Hål i väggen

Inläggav RSG » 2018-11-30 07:53

Sök på IB woofer/subwoofer så skola du finna.

Tex....
http://www.ibsubwoofers.com

/Johan

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Hål i väggen

Inläggav steveo1234 » 2018-11-30 11:30

Jag har gjort några sådana...

Acoustic elegance IB15 rekommenderas, men, det finns ganska många alterantiv.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hål i väggen

Inläggav Baffel » 2018-11-30 15:25

steveo1234 skrev:Jag har gjort några sådana...

Acoustic elegance IB15 rekommenderas, men, det finns ganska många alterantiv.


Ser maffig ut. Är säkerligen ett kanonelement. Om man nu enbart har tänkt att använda ett baselement har du något generellt tips om var det är bäst att placera elementet?

Vi får se. Har för övrigt en ganska så kass utrustning i lillstugan eftersom jag inte vill att tjuven ska få för sig att norpa pryttlarna. Sett i sammanhanget är då detta element aningens overklill. Fast sugen på det blir man ju . :D

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hål i väggen

Inläggav Baffel » 2018-11-30 15:29

Tackar för goa tips. Ska lura vidare. Projektet kommer ske till våren i och med att jag då ska renovera i stugan och har alla verktyg /maskiner där. Att göra ett hål i väggen i sig är en baggis , när man ändå håller på att måla om väggar, sätta dit nytt innertak osv.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Hål i väggen

Inläggav RSG » 2018-11-30 15:52

Har inte den blekaste om dessa är lämpliga eller ej, men...

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=63211&p=2010268#p2010268

/Johan

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Hål i väggen

Inläggav darkg » 2018-11-30 17:01

Om det passar i sovrummet vore det kanske bäst att bygga in en låda som sticker ut bakåt. Annars ska nog väggmaterialet förstärkas, och då blir det väl trångt. Eller... om du bygger in ett antal inte jättestora basar, i olika "regelfack" 8O kanske skulle kunna bli riktigt bra?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hål i väggen

Inläggav Baffel » 2018-11-30 17:31

RSG skrev:Har inte den blekaste om dessa är lämpliga eller ej, men...

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=63211&p=2010268#p2010268

/Johan


Tack för tips! Jag ska fundera på vad som kan passa, får väl läsa på en del vad man bör tänka på. Inget High End (har som sagt ganska kass kringutrustning). Vore tämligen meningslöst att satsa på ett High End element om man inte har tex förstärkare som kan få ett sådant element att lira på den nivå som den är gjord för . Fast å andra sidan ett för billigt skräpelement är ju meningslöst. Då kan jag lika gärna fixa en liten sub (vardagsrummet är bara 15 kvadrat, så det behövs inte mycket till sub).

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hål i väggen

Inläggav Baffel » 2018-11-30 17:39

darkg skrev:Om det passar i sovrummet vore det kanske bäst att bygga in en låda som sticker ut bakåt. Annars ska nog väggmaterialet förstärkas, och då blir det väl trångt. Eller... om du bygger in ett antal inte jättestora basar, i olika "regelfack" 8O kanske skulle kunna bli riktigt bra?


Precis vad jag funderat på. Det är en innervägg. Inte bärande sådan. Furupanel i vardagsrummet, detsamma i sovrummet. Däremellan finns nog ingen isolering (stugan är byggd 1939) . Kan tänka mig att det bara är några reglar. Visst så skulle jag ju kunna riva panelen och sätta in isolering, men det är ett tämligen meningslöst projekt egentligen, eftersom det är en innervägg. Därmed behövs det nog att stärka upp väggmaterialet som du nämner, och det kan jag göra :D . Självklart kan jag runt elementet även slänga in en hel del isolerande material med. Eller som du nämner bygga en låda som sticker ut, lite.

Kul att lura på detta. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Hål i väggen

Inläggav Baffel » 2018-12-01 18:38

Efter lite eftertanke. Jag lägger ned detta projekt. Tunna furuplankor/furupanel. Hela väggen skulle vibrera. Staga upp det vore ett hästjobb. Bättre att bygga eller köpa tex en liten aktiv sub, tex från Audio Pro. Denna måste duga väl för ett litet rum på 15 kvadrat, eller?

https://www.blocket.se/skaraborg/Audio_ ... ?ca=14&w=3

eller:

https://www.blocket.se/ostergotland/Sub ... ?ca=14&w=3

Kringutrustningen i lilla sportstugan är som sagt inte mycket att hänga i julgranen. En beg aktiv sub från Audio Pro för en 500-700 kr räcker nog mer än väl.

p.s Jag köper en liten sub. Har för mycket att fixa med på gården och sommarstugan framöver. Även en liten båt, någon gammal buggy och en traktor, och där står det en gammal Volvo 740 , ett minisågverk som ska fixas till inför försäljning. Det ska snickras, målas och fixas (inte ett hus utan en bondgård med div byggnader, gissa hur många gamla fönster som måste kittas tex, du har fel ....det är fler ) . Kommer hålla mig uppehållen till döddagar. Jag gillar detta! Men tiden med DYI högtalare är nog för mig över , men jag gillar att läsa här om era projekt. Fan vad skräp man samlar på sig på landet. Tiden räcker inte till.

Var då fan att man skulle bli 50 bast innan man inser detta med tiden, men så är det. Det var därför jag gav bort mina Rauna Njord, plus lite annat godis till Johan, så han eller någon annan kan göra något kul med pryttlarna. Även om Johan beslutar sig för att ge bort dem eller sälja dem spelar ingen roll. Bättre det än att de bara ligger i träda.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster