Rauna Njord modifieras_Nu går det framåt igen

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Tangband » 2018-12-31 21:04

gopnik skrev:Men man använder inte en boomer i en trevägare. Då har man ett mellanregisterselement. Om det ger större eller mindre överstyrningsmarginal för mellanregisterselementet vet man inte förrän man har en specifik implementation och har undersökt den.


Självklart- där har du en annan fördel med en äkta trevägare- förutom att ett dedikerat mellarregisterelement kan användas som klarar mellanfrekvenser bättre i en trevägare kan man även använda konstorlekar som undviker beaming vid delningarna. Och använda ett större och/eller mer kompetent baselement för att spela just basregistret 8)

Jag har själv haft 2 olika 2:5 are och det finns fördelar- och även nackdelar.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav DVD-ai » 2019-01-01 06:26

Tangband skrev:
DVD-ai skrev:Det Perfector verkar mena är att det ger en tonkurva (borträknat låda) som är stigande från 300Hz och ner, men med låda så blir det (om man matchar filtefunktion mot baffelsteg rätt) ingen direkt höjning naturligtvis.
Men denna lilla baffel så känns 300Hz som väldigt lågt, mät och se vart baffelsteget börjar :)
2,5vägs högtalare är en rolig princip tycker jag, för att du kan nyttja baffelsteget som något positivt och få upp känsligheten märkbart på hela högtalaren, och det är trevligt ! :)
Dock så är jag inte helt säker på hur bra det fungerar med båda elementen i samma kavitet i lådan, att dom kanske påverkar varandra negativt i området där dom ej spelar lika... !?


2,5 har sin fördel med endast en seriespole för en av basarna som kan samverka med baffelns bredd. Och dubbla konarean om man använder basar med samma storlek. Men nackdelen jämfört med en normal 3 vägare är ju :

1. generellt lägre impedans i basområdet ( ivartfall om man använder 8 ohms högtalare och paralellkopplar ) .
2. Ingen avlastning av boomern som ska möta upp diskanten. Den spelar ju även bas och inte bara mellanregister.


Det finns även andra egenskaper som kan vara intressanta, och avlastning blir det visst för boomern i och med nyttjande av baffelsteg och därmed högre känslighet.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2019-01-01 13:36

DVD-ai skrev:
Tangband skrev:
DVD-ai skrev:Det Perfector verkar mena är att det ger en tonkurva (borträknat låda) som är stigande från 300Hz och ner, men med låda så blir det (om man matchar filtefunktion mot baffelsteg rätt) ingen direkt höjning naturligtvis.
Men denna lilla baffel så känns 300Hz som väldigt lågt, mät och se vart baffelsteget börjar :)
2,5vägs högtalare är en rolig princip tycker jag, för att du kan nyttja baffelsteget som något positivt och få upp känsligheten märkbart på hela högtalaren, och det är trevligt ! :)
Dock så är jag inte helt säker på hur bra det fungerar med båda elementen i samma kavitet i lådan, att dom kanske påverkar varandra negativt i området där dom ej spelar lika... !?


2,5 har sin fördel med endast en seriespole för en av basarna som kan samverka med baffelns bredd. Och dubbla konarean om man använder basar med samma storlek. Men nackdelen jämfört med en normal 3 vägare är ju :

1. generellt lägre impedans i basområdet ( ivartfall om man använder 8 ohms högtalare och paralellkopplar ) .
2. Ingen avlastning av boomern som ska möta upp diskanten. Den spelar ju även bas och inte bara mellanregister.


Det finns även andra egenskaper som kan vara intressanta, och avlastning blir det visst för boomern i och med nyttjande av baffelsteg och därmed högre känslighet.


Vilka "andra egenskaper som kan vara intressanta" tänker du på, lite mer specifikt?

God fortsättning /Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2019-01-02 22:19

Och jag knypplar på medans vi funderar vidare.
behöver få det tätt i botten och eftersom väggarna där till största delen inte är mer än 15 mm tjocka så vågar jag inte borra där...
Så jag gör det lätt för mig.

Bild

Blandade en till mix av lamineringsepoxy och mikroballonger, smetade ut lite tjockt på nederkanten och ställde helt enkelt ner lådan på en bit MDF.

Bild

Efter en natt av härdning så kapar jag bort överskottet lite grovt först med fogsvansen (vågade inte riskera nya fina dragsågen mot betongen).

Bild

Sen blir det mer grovavverkning med raspen, är man duktig med sågen så blir det inte mycket kvar att raspa.
Jag var inte duktig med sågen........ :oops: .........
Den här raspen har nu varit med om för många specialprojekt och är härmed förpassad till runda arkivet.

Bild

Så tar jag upp ett "lagom" hål och nu har jag en kant att skruva ytterligare en bottenplatta i.
Skulle detta lilla arrangemang sitta i vägen senare när jag har krånglat färdigt så känns det inte som en alltför stor insats att ta bort alltihopa.

Och så här ser fortsättningen ut.

Bild

Jag har efter kort övervägande (och lite surfande) dragit slutsatsen att MTM inte är vägen att gå.
De kommentarer jag hittat angående just MTM är att flera vill ha upp diskanten till öronhöjd, och det känns inte gångbart med Njordarna.
Saxade en kommentar från Zaph "As with most 2-way MTM designs, the tweeters should be level with the ears,".
Sen var det väl så att jag inte helt blev överens med det estetiken :mrgreen:
Så jag går över till att titta på MMT.
Rent spontant känns det som det är så man vill ha elementen placerade om man tänker sig en 2,5:a, eller?

/Johan

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Tangband » 2019-01-03 10:17

I en 2,5 :are går det väl utmärkt att ha den avdelade basen underst och bas/mellan överst samt diskanten i mitten ?

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Kraniet » 2019-01-03 10:52

det beror ju på de ingående elementen, delningsfrekvens/delningsordning osv och hur den som designar vill att högtalaren ska bete sig.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Perfector » 2019-01-03 11:30

RSG skrev:Och jag knypplar på medans vi funderar vidare.
behöver få det tätt i botten och eftersom väggarna där till största delen inte är mer än 15 mm tjocka så vågar jag inte borra där...
Så jag gör det lätt för mig.

[ Bild ]

Blandade en till mix av lamineringsepoxy och mikroballonger, smetade ut lite tjockt på nederkanten och ställde helt enkelt ner lådan på en bit MDF.

[ Bild ]

Efter en natt av härdning så kapar jag bort överskottet lite grovt först med fogsvansen (vågade inte riskera nya fina dragsågen mot betongen).

[ Bild ]

Sen blir det mer grovavverkning med raspen, är man duktig med sågen så blir det inte mycket kvar att raspa.
Jag var inte duktig med sågen........ :oops: .........
Den här raspen har nu varit med om för många specialprojekt och är härmed förpassad till runda arkivet.

[ Bild ]

Så tar jag upp ett "lagom" hål och nu har jag en kant att skruva ytterligare en bottenplatta i.
Skulle detta lilla arrangemang sitta i vägen senare när jag har krånglat färdigt så känns det inte som en alltför stor insats att ta bort alltihopa.

Och så här ser fortsättningen ut.

[ Bild ]

Jag har efter kort övervägande (och lite surfande) dragit slutsatsen att MTM inte är vägen att gå.
De kommentarer jag hittat angående just MTM är att flera vill ha upp diskanten till öronhöjd, och det känns inte gångbart med Njordarna.
Saxade en kommentar från Zaph "As with most 2-way MTM designs, the tweeters should be level with the ears,".
Sen var det väl så att jag inte helt blev överens med det estetiken :mrgreen:
Så jag går över till att titta på MMT.
Rent spontant känns det som det är så man vill ha elementen placerade om man tänker sig en 2,5:a, eller?

/Johan

Sätter du diskanten som du visar på en av bilderna så kommer diskanten att tryckas uppåt och spela högre i rummet.
Det fick jag kvitto på med en högtalare som testades av Elektronikvärlden, så det är en bra väg att gå om du vill ha klangen högre upp i rummet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Tangband » 2019-01-03 13:10

Kraniet skrev:det beror ju på de ingående elementen, delningsfrekvens/delningsordning osv och hur den som designar vill att högtalaren ska bete sig.



Jovisst.
Seriespolen till den bas som endast ska spela de lägre frekvenserna kan med fördel dimensioneras så det sammanfaller med baffelns bredd. 11200/ baffelns bredd i cm = frekvensen.
Baffelstegs kompenseringen löst :)
Linn Kaber hade den funktionen- med det lägre baselementet.
Senast redigerad av Tangband 2019-01-03 13:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav gopnik » 2019-01-03 13:12

Perfector skrev:Sätter du diskanten som du visar på en av bilderna så kommer diskanten att tryckas uppåt och spela högre i rummet.

Nej, det kan lika gärna bli tvärt om. Varför håller du på så här?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Perfector » 2019-01-03 14:55

gopnik skrev:
Perfector skrev:Sätter du diskanten som du visar på en av bilderna så kommer diskanten att tryckas uppåt och spela högre i rummet.

Nej, det kan lika gärna bli tvärt om. Varför håller du på så här?

Skitprat.
Kolla min avatar, den lådan testades av elektronikvärlden och spelade högre upp i rummet fast den stod lägre än de andra för att diskanten pressas uppåt av mellanregistret i den övre basen.
Varför håller DU på så här.
Hade du en svår barndom eller har du inga kompisar och därför bestämt dig att må illa på hela Sverige?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-03 15:20

Hur lobningen blir beror väl även på delningsfilrets dimensionering och elementens inbördes placering? Ingvar Öhman skrev en del om det när LTS-högtalarna togs fram. I det fallet handlade det bl.a. om takreflexen. Beräkningsprogram brukar kunna presentera lobning.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav STDI » 2019-01-03 15:27

Här är en tidigare tråd där Perfectors förklaring till diskantplacering diskuterats: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=62549&full=1
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Perfector » 2019-01-03 15:38

STDI skrev:Här är en tidigare tråd där Perfectors förklaring till diskantplacering diskuterats: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=62549&full=1

Varma tacket för den dejavu upplevelsen.
Lägg märke till att det inte är jag som kommit på det utan andra som provat och mätt och kommit fram till det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav STDI » 2019-01-03 16:58

Jag vet inte om du ska tacka mig. Jag tar inte heller den tråden som "bevis" för ditt påstående om att diskanten generellt trycks upp av basen.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Tangband » 2019-01-03 17:43

Tangband skrev:
Kraniet skrev:det beror ju på de ingående elementen, delningsfrekvens/delningsordning osv och hur den som designar vill att högtalaren ska bete sig.



Jovisst.
Seriespolen till den bas som endast ska spela de lägre frekvenserna kan med fördel dimensioneras så det sammanfaller med baffelns bredd. 11200/ baffelns bredd i cm = frekvensen.
Baffelstegs kompenseringen löst :)
Linn Kaber hade den funktionen- med det lägre baselementet.


Jag råkade skriva fel.
11600/ baffelns bredd i cm = frekvensen ska det vara :)

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav gopnik » 2019-01-03 17:49

Perfector skrev:
gopnik skrev:
Perfector skrev:Sätter du diskanten som du visar på en av bilderna så kommer diskanten att tryckas uppåt och spela högre i rummet.

Nej, det kan lika gärna bli tvärt om. Varför håller du på så här?

Skitprat.

Men snälla någon, du kan inte detta! Du bör hålla dig ur dessa trådar, för femtioelfte gången, för inget av det du tror dig veta om högtalare stämmer. Sluta nu.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Perfector » 2019-01-03 17:56

gopnik skrev:
Perfector skrev:
gopnik skrev:Nej, det kan lika gärna bli tvärt om. Varför håller du på så här?

Skitprat.

Men snälla någon, du kan inte detta! Du bör hålla dig ur dessa trådar, för femtioelfte gången, för inget av det du tror dig veta om högtalare stämmer. Sluta nu.

Under 25 år har jag vetat tillräckligt för att få erkännande av dom jag arbetat med.
Dina sura klappar på huvet betyder NOLL och INGENTING.
Har du byggt i samarbete med Peerless Sinus Isophon Monacor Philips Ziare JBL Aleca eller haft dessa företag skicka folk till dig för rådgivning där dom själva inte haft kunnande om specialbyggen med deras produkter?
Jag har och står vid min text.
Sätter du ett element nära diskanten trycker du upp klangen i rummet och får ljudet högre upp än högtalaren är hög.
Att säga att jag ingenting vet bevisar att DU ingenting vet.
Annars kan du med fördel skriva till dessa företag i den mån dom fortfarande finns och berätta att deras kunskapsbank är värdelös.
Eller ta kontakt med Lasse Mossberg på Sveriges radio och fråga om mikrofoner jag gjort åxå var värdelösa.
Häll din sura galla i en burk och ta till en läkare, dom kan säkert hitta bot mot din halsbränna.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Baffel » 2019-01-03 18:48

Att sätta diskanten, eller en extra diskant på toppen av Njordarna riktad uppåt mot taket? Helt knas? Förstör det ljudbilden helt? Av ren nyfikenhet undrar jag.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Perfector » 2019-01-03 19:13

Baffel skrev:Att sätta diskanten, eller en extra diskant på toppen av Njordarna riktad uppåt mot taket? Helt knas? Förstör det ljudbilden helt? Av ren nyfikenhet undrar jag.

Den ska ju sitta så nära bas/mellan som möjligt på fronten, inte på taket ju :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Baffel » 2019-01-03 19:46

Perfector skrev:
Baffel skrev:Att sätta diskanten, eller en extra diskant på toppen av Njordarna riktad uppåt mot taket? Helt knas? Förstör det ljudbilden helt? Av ren nyfikenhet undrar jag.

Den ska ju sitta så nära bas/mellan som möjligt på fronten, inte på taket ju :-)


Javisst , det du säger är textbok A1. Men konstruktion av Carlssonhögtalare?

Detta kan ju Johan testa och plugga in på 10 min, några extra diskanter dvs, ja jag vet problem med övertydlig diskant , med flera (olika diskanter snacka knas bara där) , problem delningsfilter. Är säkert helt fel ute nu, men då har man i alla fall testat. Om man har extra element riktade åt andra håll, jmf med placering av högtalare och där du sitter (finns många bra erkänt dugliga högtalartillverkare med produkter/högtalare där du inte sitter direkt framför elementen i din soffa och ser på dem direkt) , , rundstrålande ? Stereopåverkan borde väl bli sämre men man kanske vinner annat?

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2019-01-03 23:52

Baffel skrev:
Perfector skrev:
Baffel skrev:Att sätta diskanten, eller en extra diskant på toppen av Njordarna riktad uppåt mot taket? Helt knas? Förstör det ljudbilden helt? Av ren nyfikenhet undrar jag.

Den ska ju sitta så nära bas/mellan som möjligt på fronten, inte på taket ju :-)


Javisst , det du säger är textbok A1. Men konstruktion av Carlssonhögtalare?

Detta kan ju Johan testa och plugga in på 10 min, några extra diskanter dvs, ja jag vet problem med övertydlig diskant , med flera (olika diskanter snacka knas bara där) , problem delningsfilter. Är säkert helt fel ute nu, men då har man i alla fall testat. Om man har extra element riktade åt andra håll, jmf med placering av högtalare och där du sitter (finns många bra erkänt dugliga högtalartillverkare med produkter/högtalare där du inte sitter direkt framför elementen i din soffa och ser på dem direkt) , , rundstrålande ? Stereopåverkan borde väl bli sämre men man kanske vinner annat?


Kommer inte att hända i detta projektet...
Vill du läsa mer hur man kan använda diskanter ovanpå högtalaren rekommenderar jag denna tråd.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=20&t=9397
Och
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=20&t=68282

Tidigare inlägg suger jag på ett tag då jag är trött nu.

Men så här såg det ut när jag lämnade boa ikväll.

Bild

Det tar sig även i övningarna på att försänka diskanten ( det hjälpte att jag hittade att den tidigare var tillverkad av VIFA, och dom hade specat radien ).

Bild

Med 6 mm till kanter samt mellan element blir det inte mycket kvar att vinka på...

Bild
Bild

Nattinatt/Johan

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav gopnik » 2019-01-04 00:22

Perfector skrev:
gopnik skrev:
Perfector skrev:Skitprat.

Men snälla någon, du kan inte detta! Du bör hålla dig ur dessa trådar, för femtioelfte gången, för inget av det du tror dig veta om högtalare stämmer. Sluta nu.

Under 25 år har jag vetat tillräckligt för att få erkännande av dom jag arbetat med.

Det har många slagrutemän och charlataner också. Det du påstod är återigen inte sant. Det beror på fasläget mellan elementen och inte att "bas trycker upp diskanten." Jag säger återigen, eftersom du har en lång historia av att ha fel men ihärdigt råda om nästan alla aspekter av högtalarkonstruktion.

Du har en tråd där du kan redogöra för dina stolligheter för de som orkar lyssna. Vilseled inte de som investerar tid och energi i sina projekt med ditt nonsens. Håll dig till något du kan så blir det inget problem och ingen behöver städa upp efter de felbilder du tutat i folk.

Med det önskar jag gå vidare med en byggtråd.

Till RSG vill jag be om ursäkt för att ännu en tråd börjat handla om Perfector och hoppas att inget intryck tagits av förslagen. Det vore att spilla tid.
Senast redigerad av gopnik 2019-01-04 00:31, redigerad totalt 1 gång.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav gopnik » 2019-01-04 00:30

RSG skrev:Men så här såg det ut när jag lämnade boa ikväll.

[url=http://forumbilder.se/I44OI/img-20190103-221639][ Bild ]

Det där ser ju fint ut. :D
Har jag förstått rätt att 2.5 är spikat och DAppolito avskrivet?
En variant man kan göra med en 2.5-vägare, som ju typiskt får en lob pekande ner mot lyssningsrumsgolvet, är att montera som MTM, men låta .5-boomern sitta överst. Då pekar den i stället något uppåt och golvreflexen försvagas snarare än förstärks.

Så kasta inte MTM-bafflarna än... :D
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav EmuMannen » 2019-01-04 00:35

RSG skrev:Med 6 mm till kanter samt mellan element blir det inte mycket kvar att vinka på...

har du tänkt använda MDF till de slutgiltiga bafflarna också? Personligen hatar jag MDF, framförallt när det är ont om material. Jag skulle nog använt plywood (eller något annat) i det läget (det samma gäller bottenplattorna). Fördelarna med plywood är många. Trevligare att bearbeta, skonsammare mot verktygen, större styrka på alla ledder men framförallt något rejält att skruva i.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1652
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav AndersD » 2019-01-04 00:47

Perfector skrev:
gopnik skrev:
Perfector skrev:Skitprat.

Men snälla någon, du kan inte detta! Du bör hålla dig ur dessa trådar, för femtioelfte gången, för inget av det du tror dig veta om högtalare stämmer. Sluta nu.

Under 25 år har jag vetat tillräckligt för att få erkännande av dom jag arbetat med.
Dina sura klappar på huvet betyder NOLL och INGENTING.
Har du byggt i samarbete med Peerless Sinus Isophon Monacor Philips Ziare JBL Aleca eller haft dessa företag skicka folk till dig för rådgivning där dom själva inte haft kunnande om specialbyggen med deras produkter?
Jag har och står vid min text.
Sätter du ett element nära diskanten trycker du upp klangen i rummet och får ljudet högre upp än högtalaren är hög.
Att säga att jag ingenting vet bevisar att DU ingenting vet.
Annars kan du med fördel skriva till dessa företag i den mån dom fortfarande finns och berätta att deras kunskapsbank är värdelös.
Eller ta kontakt med Lasse Mossberg på Sveriges radio och fråga om mikrofoner jag gjort åxå var värdelösa.
Häll din sura galla i en burk och ta till en läkare, dom kan säkert hitta bot mot din halsbränna.

Du hänvisar ALLTID till andra, ALDRIG ett spår av bevis, ALDRIG någonsin hänvisas det till vedertagna begrepp inom fysiken (som det faktiskt handlar om men det begriper du inte).
Det enda du klarar av är att "namedroppa"! Det finns inga vettiga människor som anser att detta är bevisföring som håller! Fattar du inte det?

Erfarenheter som du hänvisar till (jämt o ständigt) är inte värda någonting överhuvudtaget om de varit felaktiga från början, förstår du inte det?

Att kunna rannsaka sig själv och ändra uppfattning när man stöter på kunskap som bevisligen är större än den man själv besitter, DET är själva förutsättningen för att kunna utvecklas och gå vidare men det begriper inte Perfector.........nänä, här harvar vi på med intoneringar av basreflexrör, diskanter som magisk lyfter ljudbilden pga dess placering och tabellfilter i stora mängder.....allt har ju funkat för 30 år sedan och Perfector har minsann ingen kund som varit missnöjd.

Troligen har de varit stendöva hela bunten!

Jag har varit medlem på detta forum i elva år eller nåt och jag spenderar mindre o mindre tid här pga av denna oerhörda utbredning av okunskap som pågår.
Trots detta loggar jag in jämt och ständigt i hopp om att hitta nåt vettigt, troligen pga att jag inte vant mig vid denna nya "kunskapsnivå" som verkar härja här, Faktiskt borde döpas om till "Troligtvis"!

Nu åker man väl på semester för personangrepp men det får jag väl ta, kanske skönt att slippa skiten ett tag!

Ber TS om ursäkt för mitt inlägg. Till mitt försvar kan jag bara säga att det kokar över till slut.............efter 4-5 års läsande av allt skit är det svårt att hålla käften!
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Kalejdokom » 2019-01-04 13:14

Till RSG vill jag säga att du gör ett fantastiskt hantverk med dessa gamla klassiker. Det är en fröjd för ögat att se hur du tar dig fram, steg för steg - lycka till med fortsättningen!
Dessutom ger det stor inspiration att gå igång med nya projekt. Under lång tid har jag skissat på uppgradering av mina dipoler, men inte kommit till skott, främst på den långa startsträckan i garaget - stökigt som tusan - men också ont om tid. Men efter att ha läst din tråd suger det nu ordentligt i snickartarmen - tack för det!

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2019-01-04 14:14

Gör ett medvetet val och ignorerar alla hårda ord.

Men som jag kanske har sagt tidigare så uppskattar jag väldigt mycket alla inlägg som ger mig en chans att lära mig det jag behöver.
Så Anders sluta för guds skull inte att dyka upp på detta forum.
Jag/vi glada hobbyskruvare behöver alla medlemmar som har/kan teorin och som orkar med och kan styra oss entusiaster i rätt riktning.
Tänka själva förutsätter jag att alla kan/gör och i slutändan skapar det som de själva vill ha, men vägen dit kan bli krokig :mrgreen:

Och för att lugna oroliga...

Inget är förkastat.
Inget är spikat.
Inget kastas.

Jag är VÄLDIGT flexibel :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Slutprodukten kommer inte ha MDF baffel! :D
Används just nu för att det fanns lite hemma, och Bauhaus har färdigkapat som är lätt springa in o köpa och sen bara slänga in i bilen.

Älskar limträskiva!!! :D :D :D

Nu när jag har ett par extra heldagar vill jag koncentrera mig på att försöka fixa en stor del av det praktiska, teorin får jag återkomma till när det blir normala arbetsdagar.

Så jag for iväg imorse och införskaffade en hålsåg.
Tanken är att kortsluta pipan och gå över till basreflex.
Tre hål bakom elementen skulle ge en genomföring med en yta på ca. 250 cm2, konarean totalt är på 280 cm2.
Borde väl räcka?

Och så här har jag funderingar på att lösa det hela praktiskt för att få stöd av golvet istället för högtalarväggen,,, typ,,, kanske...

Bild

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: /Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2019-01-04 15:35


Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Baffel » 2019-01-04 16:59

RSG skrev:
Kommer inte att hända i detta projektet...
Vill du läsa mer hur man kan använda diskanter ovanpå högtalaren rekommenderar jag denna tråd.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=20&t=9397
Och
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=20&t=68282



Tackar för tipsen!

Föredömligt rapporterat om ditt projekt!

God Fortsättning på året :)

p.s jag förstår att många av dem som skriver har olika uppfattningar om lösningar. Det är väl bra, men varför dessa invektiv? Förklara sakligt och bemöt argument sakligt. Johan har en jävligt go positiv attityd. Han sprudlar av skaparglädje och lust. Det ska vi alla vara tacksamma för. Johan inspirerar andra att komma igång med sina projekt, som är beskrivet ovan i tråden. Därför bör väl inte hans tråd solkas ned av detta aggressiva trista tonläge och personangrepp vissa visar upp mot varandra. Tagga ned det. Tycker jag i alla fall. Ni får väl skapa en egen tråd när ni skäller på varandra tills ni blir blå i ansiktet.

...nästan lite komiskt hur placering av en diskant verkar kunna starta 3dje världskriget.
Senast redigerad av Baffel 2019-01-04 17:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2019-01-04 17:02

Och historien lite längre...
Började nöta med hålsågen och inser ganska snart att det här kommer att sluta med att jag bränner min stora borrmaskin... :? ...
Nöter och nöter men kommer ingen vart :( :( :(

Så vad göra???

Det fick bli den gamla klassikern.
Massor av små hål.

Bild

Och när mellanväggen ser ut som ett durkslag och jag är lagom irriterad så kommer våldsverkaren i mig fram.

Bild

Inte för att det blev riktigt som jag hade tänkt mig,,, men hål blev det...

Bild

Trevlig helg på er/Johan

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster