Rauna Njord modifieras_Nu går det framåt igen

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Glebster » 2019-01-04 17:26

Vilket kul projekt och vilket arbete du lägger ner!

För att svara på fråga tidigare i tråden; jag blev aldrig riktigt nöjd med mina Njord utan sålde dem vidare utan att för den delen gjort några direkta försök till att förbättra ljudet. Tror du gör rätt i att uppdatera dem med en BR lösning och andra element och samtidigt behålla periskopdesignen.

(När jag hålsågar större hål använder jag ofta min brukblandare som har lågt varvtal och kraftigt moment.)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav STDI » 2019-01-04 20:02

Baffel skrev:...
p.s jag förstår att många av dem som skriver har olika uppfattningar om lösningar. Det är väl bra, men varför dessa invektiv?
...

Eftersom du ställer en fråga vill du kanske ha ett svar. Du kommer inte att få ett svar, men dock en hint från mig. Om man har läst de mesta här de senaste 5-6 åren så är det slående hur vissa inlägg är extremt enkelspåriga och gång på gång tar upp samma sak trots "motbevis". Och med den ena historien mer fantastisk än den andra. Så småningom är det kanske någon som tröttnar.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Baffel » 2019-01-04 20:35

STDI skrev:
Baffel skrev:...
p.s jag förstår att många av dem som skriver har olika uppfattningar om lösningar. Det är väl bra, men varför dessa invektiv?
...

Eftersom du ställer en fråga vill du kanske ha ett svar. Du kommer inte att få ett svar, men dock en hint från mig. Om man har läst de mesta här de senaste 5-6 åren så är det slående hur vissa inlägg är extremt enkelspåriga och gång på gång tar upp samma sak trots "motbevis". Och med den ena historien mer fantastisk än den andra. Så småningom är det kanske någon som tröttnar.


Om "motbevis" bara är "motbevis" så duger det väl inte mycket till innan de blir MOTBEVIS.Jag är rejäl amatör ska erkännas, men när "motbevis" sätt inom citattecken så börjar jag undra. Det luktar hittepå lång väg, dessa sk motbevis, men som sagt sakliga argument underbyggda med fakta osv är en annan femma.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav gopnik » 2019-01-04 21:26

Det är det senare. Verkliga motbevis alltså. Många, ofta och under flera år nu. Det har säkert skrivits hundra sidor och mer för att förklara för Perfektor hur saker egentligen fungerar. Minst hälften i någorlunda god ton och konstruktiv anda, men till slut tar intresset slut. Problemet är då att han så gärna ger "hjälpsamma" råd till nybörjare som inte på egen hand kan se att han inte vet vad han pratar om. Att rätta till det tar en massa tid. Perfektor har på egen hand skapat större röra och fler, längre och helt onödiga diskussioner än nästan alla andra ... karaktärer, tillsammans.
Senast redigerad av gopnik 2019-01-04 21:48, redigerad totalt 1 gång.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav STDI » 2019-01-04 21:47

Baffel skrev:
STDI skrev:
Baffel skrev:...
p.s jag förstår att många av dem som skriver har olika uppfattningar om lösningar. Det är väl bra, men varför dessa invektiv?
...

Eftersom du ställer en fråga vill du kanske ha ett svar. Du kommer inte att få ett svar, men dock en hint från mig. Om man har läst de mesta här de senaste 5-6 åren så är det slående hur vissa inlägg är extremt enkelspåriga och gång på gång tar upp samma sak trots "motbevis". Och med den ena historien mer fantastisk än den andra. Så småningom är det kanske någon som tröttnar.


Om "motbevis" bara är "motbevis" så duger det väl inte mycket till innan de blir MOTBEVIS.Jag är rejäl amatör ska erkännas, men när "motbevis" sätt inom citattecken så börjar jag undra. Det luktar hittepå lång väg, dessa sk motbevis, men som sagt sakliga argument underbyggda med fakta osv är en annan femma.

Jag är också rejäl amatör. Därför skrev jag "motbevis" eftersom jag inte kan leda något av alla påstående i bevis. Men det är ganska lätt att så småningom genomskåda en del av dem, och en del genomskådar även jag omgående. Som jag skrev så gav jag dig en hint. Läs lite mer så förstår nog även du så småningom.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav DVD-ai » 2019-01-05 13:30

RSG skrev:
DVD-ai skrev:
Tangband skrev:
2,5 har sin fördel med endast en seriespole för en av basarna som kan samverka med baffelns bredd. Och dubbla konarean om man använder basar med samma storlek. Men nackdelen jämfört med en normal 3 vägare är ju :

1. generellt lägre impedans i basområdet ( ivartfall om man använder 8 ohms högtalare och paralellkopplar ) .
2. Ingen avlastning av boomern som ska möta upp diskanten. Den spelar ju även bas och inte bara mellanregister.


Det finns även andra egenskaper som kan vara intressanta, och avlastning blir det visst för boomern i och med nyttjande av baffelsteg och därmed högre känslighet.


Vilka "andra egenskaper som kan vara intressanta" tänker du på, lite mer specifikt?

God fortsättning /Johan


Det där va ju främst riktat till Tangband då jag uppfattade hans inlägg som förenkla de kring vad man kan tillgodoräkna sig för möjligheter med en 2,5 vägs lösning.

Flera egenskaper har jag redan skrivit i ett tidigare inlägg, men annars så har vi också det som ni varit inne på med lobningen som blir än lättare att kontrollera i höjdled.
Du kan minska den destruktivitet som golvreflexen potentiellt ger :)

Sedan finns det säkert ytterligare saker som jag ej tänkt på!
Om dessa egenskaper sedan är en vinst, ja det beror ju på målsättning/användningsområde och hur de alternativa lösningarna är.
Det är inte svart/vitt :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Tangband » 2019-01-05 15:11

Nej visst :) .

Finns ju fördelar med olika kopplingar. Det jag menade var att det ska ställas mot fördelarna att köra äkta tre-vägs, som även denna har fördelar av andra slag-med rätt element av rätt storlek.

Nu finns ju redan elementen för just denna konstruktion så det är väl upplagt för en 2.5:a. :)

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2019-01-05 17:30

Tangband skrev:
Nu finns ju redan elementen för just denna konstruktion så det är väl upplagt för en 2.5:a. :)


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Är det verkligen så?

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Bild





Sen vill jag att vi fortsättningen diskuterar Rauna Njord här, och INTE personer :evil:

Och lägg INTE in ursäkter och annat dravel nu, håll bara käf... och håll er till ämnet :!: :!: :!:




:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: /Johan

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Baffel » 2019-01-05 18:34

Va? Har du skapat en ny konfig.? Satan vad du trixar på. :) Ryggskott när du bär klumparna från boden till huset?

Hur fan kan man ha så mycket energi? :D

Kör på så inspirerar du oss andra slashasar att bli mer aktiva :D

p.s kom just på , nu refererade jag till dig som person. Bra och positiva ref. torde väl kunna slinka igenom. :) Sen skippar vi ättikan som ibland existerat i denna tråd.

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Griff » 2019-01-05 21:19

gopnik skrev:Det är det senare. Verkliga motbevis alltså. Många, ofta och under flera år nu. Det har säkert skrivits hundra sidor och mer för att förklara för Perfektor hur saker egentligen fungerar. Minst hälften i någorlunda god ton och konstruktiv anda, men till slut tar intresset slut. Problemet är då att han så gärna ger "hjälpsamma" råd till nybörjare som inte på egen hand kan se att han inte vet vad han pratar om. Att rätta till det tar en massa tid. Perfektor har på egen hand skapat större röra och fler, längre och helt onödiga diskussioner än nästan alla andra ... karaktärer, tillsammans.

Seså Gopnik, nu ska vi inte vara taskiga mot Perfektor, han har säkert en förklaring till hur ett diskantelement monterat tätt mot ett bas/mellanregisterelement gör att bas/mellanregistret skickar diskantregistret uppåt.
Perfektor kommer snart att med fysikens hjälp förklara hur det går till.

Fantastiskt kul tråd RSG och jag gillar verkligen din fina redovisning av med och motgångar i bilder. Följer med intresse.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav gopnik » 2019-01-05 21:55

RSG skrev: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Är det verkligen så?

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

[ Bild ]

Basen känner man ju igen, men vad är det för kul diskant med jättetratt på?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Tangband » 2019-01-05 22:54

En Dayton ? :D

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2019-01-06 00:10

RogerGustavsson skrev:Hur lobningen blir beror väl även på delningsfilrets dimensionering och elementens inbördes placering? Ingvar Öhman skrev en del om det när LTS-högtalarna togs fram. I det fallet handlade det bl.a. om takreflexen. Beräkningsprogram brukar kunna presentera lobning.


Skulle vara kul att ta del av det som Ingvar skrev, det var väl i MOLT förmodar jag?
Var kan man få tag i sådana?
Beräkningsprogram är väl bra,,, synd att jag har så dåligt tålamod med datorer bara... :oops: ...
Har laddat ner matlabskriptet som HenrikE skapat, samt octave men har bara varit in och tittat lite som snabbast, det är roligare att bygga med händerna :D

Tangband skrev:Jag råkade skriva fel.
11600/ baffelns bredd i cm = frekvensen ska det vara :)


Kanske kan vara en bra (tumregel :mrgreen:) grund för att börja labba med baffelsteget.

Kalejdokom skrev:Till RSG vill jag säga att du gör ett fantastiskt hantverk med dessa gamla klassiker. Det är en fröjd för ögat att se hur du tar dig fram, steg för steg - lycka till med fortsättningen!
Dessutom ger det stor inspiration att gå igång med nya projekt. Under lång tid har jag skissat på uppgradering av mina dipoler, men inte kommit till skott, främst på den långa startsträckan i garaget - stökigt som tusan - men också ont om tid. Men efter att ha läst din tråd suger det nu ordentligt i snickartarmen - tack för det!


Jag hoppas sannerligen att du lyckas med städningen (jag vet hur svårt det kan vara :roll: ) och kommer igång med dina roliga byggen, ser fram mot att få ta del av fler roliga projekt du hittar på!

Glebster skrev:Vilket kul projekt och vilket arbete du lägger ner!

För att svara på fråga tidigare i tråden; jag blev aldrig riktigt nöjd med mina Njord utan sålde dem vidare utan att för den delen gjort några direkta försök till att förbättra ljudet. Tror du gör rätt i att uppdatera dem med en BR lösning och andra element och samtidigt behålla periskopdesignen.

(När jag hålsågar större hål använder jag ofta min brukblandare som har lågt varvtal och kraftigt moment.)


Basarna får (nog) bli de befintliga, diskanterna vete tusan om jag orkar lägga någon energi på (än). Dock skall det bli intressant att se om jag lyckas att hämta lite mer prestanda ur "Periskopdesignen" som jag har en speciell böjelse för :)
Någon brukblandare har jag tyvärr inte, och största ut växlingen gick inte att få i på gammelmaskinen...
Du förstår nog att det blev varmt när jag försökte köra på delgas med dålig kylning....

gopnik skrev:Basen känner man ju igen, men vad är det för kul diskant med jättetratt på?


Visst känns den igen :D

Detta är bara ett sidoprojekt i det hela :oops:
När jag första gången kopplade in basarna i detta snabbprojekt https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=67960 så var det på fullrange, och jag blev redigt förvånad när det inte lät prutt totalt odelat. 8O
Blev så nyfiken på elementen och nöjd med resultatet med basmodulerna att jag var tvungen att skaffa ett par till för att prova lite mer på ett större register, de första står ju hos grabben så dom är upptagna hela tiden...

Tangband skrev:En Dayton ? :D


Visst är det så :D

https://www.soundimports.eu/en/nd25fw-4.html

Och det är du som är skyldig till att de finns här hemma https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=67888 följde med som spontanköp då jag skaffade Umik-1.

Funderar för övrigt lite lätt över det där med loobing.

Flummdags!
Tänk er följande möjliga senario för högtalarnas vidare boende.
Golv med väldigt lite matta (Stor yta mellan högtalare och lysningsposition som är naken parkett).
Högt i tak (Typ 2.6 meter eller så har inte mätt).
Nära sidovägg (Betong).
Med dessa förutsättningar skulle det då vara på plats med en 2,5:a med loben uppåt?
Och i MTM-konfiguration med diskanten efter ena kanten för att styra loben inåt?

Asså försöka styra looben upp och snett in mot lyssningsposition, kan detta vara ett möjligt senario?
Tänker jag rätt?

Nu är jag långbortistan med mina funderingar, men någonstans måste man börja.
Och snart är det slut på långhelgen :cry: :cry: :cry: så räkna inte med snabbuppdateringar längre...

/Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2019-01-08 23:17

Jobbig kväll...

Bild

Hepp/Johan

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Tangband » 2019-01-12 19:45

RSG skrev:Jobbig kväll...

[ Bild ]

Hepp/Johan


Hur låter det med den där Sb-basen med Dayton diskanten ? Det är ju intressanta element :)

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2019-01-13 12:04

Tangband skrev:
RSG skrev:Jobbig kväll...

[ Bild ]

Hepp/Johan


Hur låter det med den där Sb-basen med Dayton diskanten ? Det är ju intressanta element :)


Nu är det ju som så att det inte spelar någe vidare värst då det saknas delningsfilter och att jag är inne i någon form av beslutsångestperiod (pga saknade mätdata som beslutsunderlag) samt lite dryg/jobbig limning som är tidsödande (för att få lådorna mätvärdiga).

Men :mrgreen:

Under en städkväll inför limstarten kunde jag inte låta bli att leka lite och körde de två setuperna som fullrange med endast basar inkopplade :roll:

Bild
Bild

Och vad gav det då?
Typ inget mer än att ha lite kul medans jag städade 8)

Men dom e så billiga så jag tycker du skall köpa dig ett par och testa lite med :wink:

Och med "time to spare" så har jag börjat fundera på ett litet sidoprojekt :oops: :oops: :oops:

/Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2019-01-14 23:41

Bara så ni inte tror att jag övergett detta projekt :D :D :D

Limmar på så sakteliga för att pressa ytterligare några liter ur lådorna, dessa litrar kommer att behövas när jag skall prova SB åttorna :mrgreen: :mrgreen :mrgreen:

Bild

Hepp/Johan

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav gopnik » 2019-01-15 00:01

Blir det basreflex i botten i stället för baksidan alltså? :)
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2019-01-17 22:57

Visst blir det basreflex, riktad mot lyssnare och med golvstöd :D

Det gamla TL-hålet kommer istället att få agera terminalanslutning. Har limmat dit lite skruvbart material för att kunna fästa en tillfällig skiva för genomföring av kablage (för kommande filter experiment).
Har även kommit underfund med att jag vill behålla en fördjupningen där då den är synnerligen lämpligt som lyfthandtag till dessa klunsar.

Bild

Och de nya förhöjande socklarna är snart färdiglimmade, så i helgen kanske jag kan få till täta lådor.
Kvällens limning bestod av trekantslist i hörnen, eftersom lådorna väger en hel del går jag "all in" på styrkan för att sockeln inte skall knäckas vid hantering.
Har sett uppgifter på att de skall väga 45 Kg st, och jag börjar ärligt talat tröttna lite på att bolla runt med dem...

Bild

Skall bara limma dit en avslutande plyfa ring för att knyta ihop alla delar ordentligt och ha något att skruva bottenplattan i, och senare så blir det estetiskt tilltalande virke limmat utanpå all MDF och då lär det bli stadigt så det räcker.

Nu blir höjden på lådorna dessutom mer lämpliga för MTM-setup med diskanten på lagom höjd :D :D :D

I`ll be back/Johan

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav EmuMannen » 2019-01-18 00:33

Ser grymt bra ut men om du skall höja upp dem med en sockel så kanske du kunde ha lagt porten i socken då hade du inte behövt borra genom betongen? Jag ser fram emot nästa bygguppdatering...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2019-01-18 06:42

EmuMannen skrev:Ser grymt bra ut men om du skall höja upp dem med en sockel så kanske du kunde ha lagt porten i socken då hade du inte behövt borra genom betongen? Jag ser fram emot nästa bygguppdatering...


Om sockeln kommer att vara lika hög vid färdigställande återstår att se. Dock är det lättare/snabbare att kapa sockeln än att limma dit den.

Så tänkte jag/Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2019-01-22 22:46

Nu spelar det sen igår kväll :D

Med MiniDSP som 2-vägsfilter lite snabbt inrattat, och en port som (nästan) passar för SB-basarna.
Asså, dessa basar rockar fett!
Och inte störde jag mig på diskanten heller (tillräckligt gammal och hörselskadad kanske)

Bild

Tyvärr inträffade det som inte skulle inträffa!
Grabben är hemma och satte sig och lyssnade idag...
Det var endast när middagen serverades en timma senare som sessionen avbröts. Och kommentaren var,,, "Fett Nice".

Nu blev det bråttom.

Så en snabb omvandling till MTM-setupen
Lite snabba ändringar i filtreringen och voila!
Resultatet blir vansinnigt mycket bättre än mitt försök med originalfiltret.

Bild

Skickar in grabben igen (för SB-setupen vill jag behålla själv ett tag till och leka med 8) ).
En timma till sen fuckar hans Spotify upp sig och han kommer ut, "Super, men dom andra var roligare".
Jag svamlar lite om att avstämningen inte är ok och att SB-setupen var mindre välballanserad, allt för att själv få behålla SB-basarna... :roll: ...

Nu är inga som helst mätningar utförda på någon av setuperna och alla inställningar är bara uppskattningar och lite på avlyssning av musik men, det finns potential.

I`ll be back/Johan

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav niklasmagnus » 2019-01-22 23:05

:D tummen upp

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Baffel » 2019-01-23 17:16

Shit Johan, du fick dem att rocka fett. Bara det är en bedrift i sig anser jag. :D Positiv bedrift, nu har du lite att spela på när du vet att du kan smacka på och få dem tonårsaktiga. I och med det vet du en del av potentialen och kan mecka ihop till det ljud du gillar (om nu inte sonen ska ha dem efter du är klar :) =

För just rocka fett och partyhögtalare var ju inte Njorden i orginalsetuppen.

Kanske lite för tidigt i din process att ge din synpunkt på, men hur upplever du betong jmf med vanliga träiga högtalare visavi ljudet är? Har för mig att det sas att i och med att Njorden var så stabil så blev ljudet så exakt att det inte svängde, inte blev musikaliskt utan bara torrt och exakt. En mysko kommentar tycker jag. Ljudet från högtalarna ska väl vara exakt? I annat fall är det bara någon slags förvrängning av signalen (jag vet att jag kastar sten i glashus i och med att jag ska sparka igång min minirörförstärkare :) ).

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2019-01-23 20:32

Baffel skrev:Shit Johan, du fick dem att rocka fett. Bara det är en bedrift i sig anser jag. :D Positiv bedrift, nu har du lite att spela på när du vet att du kan smacka på och få dem tonårsaktiga. I och med det vet du en del av potentialen och kan mecka ihop till det ljud du gillar (om nu inte sonen ska ha dem efter du är klar :) =

För just rocka fett och partyhögtalare var ju inte Njorden i orginalsetuppen.

Kanske lite för tidigt i din process att ge din synpunkt på, men hur upplever du betong jmf med vanliga träiga högtalare visavi ljudet är? Har för mig att det sas att i och med att Njorden var så stabil så blev ljudet så exakt att det inte svängde, inte blev musikaliskt utan bara torrt och exakt. En mysko kommentar tycker jag. Ljudet från högtalarna ska väl vara exakt? I annat fall är det bara någon slags förvrängning av signalen (jag vet att jag kastar sten i glashus i och med att jag ska sparka igång min minirörförstärkare :) ).


Njaeee, vet inte om jag är så övertygad om förträffligheten i användandet av betong som lådmaterial.
Klassiskt utförda knacktester gör att jag tror att resonansen i betongen ligger i en härad där det snarare kan ställa till vissa problem, om man är kräsen.
Det har under resans gång (renoveringen) mer och mer tydliggjorts att dessa kommer inte att bli kvar här hemma utan hamna hos grabben vid färdigställande, fel formfaktor för ett så litet rum som jag lyssnar i... Särskilt med tanke på att jag inte vill gå ifrån att ha multipla baslådor med de fördelar de ger. Dock så har resan också fått mina tankar på mitt systems framtid att klarna en smula och nästa projekt ligger redan och behandlas i den mörkaste delen av hjärnan (cell no.5) :mrgreen:

/Johan

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Baffel » 2019-01-23 20:51

Spännande att följa din fortsättning, Gillar att du är kritisk och objektiv. Du har säkert rätt om detta med resonanser. OM det nu vore så att betong hade varit helt optimalt hade det väl producerats fler betonghögtalare - high end- , kan jag gissa på.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Kraniet » 2019-01-23 22:24

Väldigt intressant. Verkar som att de där SB PFC-elementen har suverän pris/prestanda.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav gopnik » 2019-01-23 23:19

Baffel skrev:Spännande att följa din fortsättning, Gillar att du är kritisk och objektiv. Du har säkert rätt om detta med resonanser. OM det nu vore så att betong hade varit helt optimalt hade det väl producerats fler betonghögtalare - high end- , kan jag gissa på.

Nu är det inte en perfekt liknelse, men ett jämfotastamp på en typisk gångbro i betong är rätt intressant. Även till synes väldigt rejäla broar rör sig förvånansvärt mycket. Och länge. Spänger, broar och altaner i trä beter sig inte alls på det viset...
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Baffel » 2019-01-23 23:46

gopnik skrev:Nu är det inte en perfekt liknelse, men ett jämfotastamp på en typisk gångbro i betong är rätt intressant. Även till synes väldigt rejäla broar rör sig förvånansvärt mycket. Och länge. Spänger, broar och altaner i trä beter sig inte alls på det viset...


Det är inte en perfekt liknelse. Tvärt om. Broar är broar och inte högtalare. Broar ska vara flexibla och är konstruerade för att röra sig när det stormar tex. Utan denna flexibilitet hade broar ( främst gällande långa broar) rasat samman.

Vet inte om du blir sur nu när jag påpekar detta , men detta är fysikkunskap ala högstadiet.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Baffel » 2019-01-24 01:02

Sen kan man ju undra om detta renovering :

https://rauna.mamutweb.com/Shop/Product ... 2/NJORDKIT

Är det värt det? Fråga till Johan. Du är experten (jo det är du Johan, vem fan har meckat så mycket med ett par Njordar de senaste decennierna som du gjort) ,

Denna uppgradering. Du ska först köpa ett par Njordar. Du bör säkerligen putsa upp dem ,ytmässigt (lämna in till hantverkare som gör det, x antal tusingar). Inköpskostnaden för ett par Njordar är väl i och för sig nästintill gratis nu för tiden, men sen för 10 000 kr kittet (kittet, sen ska det monteras, lämna in det till någon som gör det x antal tusingar där ). Gör du inget själv men köper kittet, jmf med köpehögtalare 15 000 -20 000 kr. I det prissegmentet är det numera mördande konkurrens . Är säker på att några renoverade Njordar, med det kittet , inte skulle ha en chans.

Kanske därför jag inte läst en recension vad detta kit åstadkommit (finns väl ingen som köpt det).

Då är det roligare vad Johan gör. Trixar, meckar, fixar och testar sig fram.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster