Rauna Njord modifieras_Nu går det framåt igen

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav DVD-ai » 2018-12-31 10:41

Det Perfector verkar mena är att det ger en tonkurva (borträknat låda) som är stigande från 300Hz och ner, men med låda så blir det (om man matchar filtefunktion mot baffelsteg rätt) ingen direkt höjning naturligtvis.
Men denna lilla baffel så känns 300Hz som väldigt lågt, mät och se vart baffelsteget börjar :)
2,5vägs högtalare är en rolig princip tycker jag, för att du kan nyttja baffelsteget som något positivt och få upp känsligheten märkbart på hela högtalaren, och det är trevligt ! :)
Dock så är jag inte helt säker på hur bra det fungerar med båda elementen i samma kavitet i lådan, att dom kanske påverkar varandra negativt i området där dom ej spelar lika... !?
Senast redigerad av DVD-ai 2018-12-31 10:42, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav STDI » 2018-12-31 10:41

RogerGustavsson skrev:Om basarna är kopplade parallellt, kan de väl ha olika lågpassfiltrering? Då låter man den ena delas lägre och den andra gå upp till delningen mot diskanten. Vid lägre frekvenser spelar båda basarna, vid högre endast den ena. Det är i mina ögon ett 2½-halvvägssystem.

Det blev nog en halva för mycket i din text. Men visst bör man väl kunna göra så också (men det är inte rätt :lol: ).
Blir det då mer bas än originalet? Ja det beror naturligtvis på hur originalet är kopplat.
Men jag uppfattade Perfectors text som att det generellt blir mer bas med en 2½-vägare jämfört med en 2-vägare. Och jag har inte uppfattat det som att det är därför man väljer 2½-vägare.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav STDI » 2018-12-31 10:43

DVD-ai skrev:Det Perfector verkar mena är att det ger en tonkurva (borträknat låda) som är stigande från 300Hz och ner, men med låda så blir det (om man matchar delningsfrekvens mot baffelsteg rätt) ingen höjning naturligtvis.
Men denna lilla baffel så känns 300Hz som väldigt lågt, mät och se vart baffelsteget börjar :)
2,5vägs högtalare är en rolig princip tycker jag, för att du kan nyttja baffelsteget som något positivt och få upp känsligheten märkbart på hela högtalaren, och det är trevligt ! :)
Dock så är jag inte helt säker på hur bra det fungerar med båda elementen i samma kavitet i lådan, att dom kanske påverkar varandra negativt i området där dom ej spelar lika... !?

Just det ja. Det ska vara separata identiska lådor för basarna i en 2½-vägare på det sättet som jag beskrev.
Senast redigerad av STDI 2018-12-31 10:47, redigerad totalt 1 gång.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Perfector » 2018-12-31 10:43

Förklaring,
2 element som går upp till diskanten upplevs eventuellt som tunnare då det är mer mellanregister ur båda totalt jämfört med en som basar och en som "fullrangear"
2 6½" motsvara en 8" generallt.
Man får då en större konyta som ger "mer" bas jämfört om det skulle delas som en ren 2-vägare
Då blir åxå ljudintrycket att det blir mer bas s om hörs än om det är en ren 2-vägare.
Kanske skulle tydliggjort det från början.

Edit:
2 fullrange tenderar som jag ser det att dränka basen vilket man undviker om bara ett element går upp till diskandelningen.
Det skulle då ge bättre tonal balans om en är bas och en bredbandig.
Därmed mer bas.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-31 11:03

STDI skrev:
RogerGustavsson skrev:Om basarna är kopplade parallellt, kan de väl ha olika lågpassfiltrering? Då låter man den ena delas lägre och den andra gå upp till delningen mot diskanten. Vid lägre frekvenser spelar båda basarna, vid högre endast den ena. Det är i mina ögon ett 2½-halvvägssystem.

Det blev nog en halva för mycket i din text. Men visst bör man väl kunna göra så också (men det är inte rätt :lol: ).
Blir det då mer bas än originalet? Ja det beror naturligtvis på hur originalet är kopplat.
Men jag uppfattade Perfectors text som att det generellt blir mer bas med en 2½-vägare jämfört med en 2-vägare. Och jag har inte uppfattat det som att det är därför man väljer 2½-vägare.



Rättat mit skrivfel. Det borde bli mera nivå där de två basarna kör parallellt, inte minst då impedansen också halveras och drar mera effekt ur slutsteget.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Perfector » 2018-12-31 11:05

RogerGustavsson skrev:
STDI skrev:
RogerGustavsson skrev:Om basarna är kopplade parallellt, kan de väl ha olika lågpassfiltrering? Då låter man den ena delas lägre och den andra gå upp till delningen mot diskanten. Vid lägre frekvenser spelar båda basarna, vid högre endast den ena. Det är i mina ögon ett 2½-halvvägssystem.

Det blev nog en halva för mycket i din text. Men visst bör man väl kunna göra så också (men det är inte rätt :lol: ).
Blir det då mer bas än originalet? Ja det beror naturligtvis på hur originalet är kopplat.
Men jag uppfattade Perfectors text som att det generellt blir mer bas med en 2½-vägare jämfört med en 2-vägare. Och jag har inte uppfattat det som att det är därför man väljer 2½-vägare.



Rättat mit skrivfel. Det borde bli mera nivå där de två basarna kör parallellt, inte minst då impedansen också halveras och drar mera effekt ur slutsteget.

Tack Roger.
Du skriver det jag glömmer.
Må det nya året vara gott mot dig för det, även DVA-AI som försöker se vad jag är ute efter.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav STDI » 2018-12-31 11:13

Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:
STDI skrev:Det blev nog en halva för mycket i din text. Men visst bör man väl kunna göra så också (men det är inte rätt :lol: ).
Blir det då mer bas än originalet? Ja det beror naturligtvis på hur originalet är kopplat.
Men jag uppfattade Perfectors text som att det generellt blir mer bas med en 2½-vägare jämfört med en 2-vägare. Och jag har inte uppfattat det som att det är därför man väljer 2½-vägare.



Rättat mit skrivfel. Det borde bli mera nivå där de två basarna kör parallellt, inte minst då impedansen också halveras och drar mera effekt ur slutsteget.

Tack Roger.
Du skriver det jag glömmer.
Må det nya året vara gott mot dig för det, även DVA-AI som försöker se vad jag är ute efter.

Även jag försöker.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Perfector » 2018-12-31 11:24

STDI skrev:
Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:

Rättat mit skrivfel. Det borde bli mera nivå där de två basarna kör parallellt, inte minst då impedansen också halveras och drar mera effekt ur slutsteget.

Tack Roger.
Du skriver det jag glömmer.
Må det nya året vara gott mot dig för det, även DVA-AI som försöker se vad jag är ute efter.

Även jag försöker.

Javisst, alla försöker :-)
Ingen nämnd ingen glömd, eller vad det nu heter.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2018-12-31 12:19

Kul med lite diskussioner i tråden :D

Så här ser grunden ut.

Bas är specad tilll 15 ohm (S1 och S2 i simbilden)

Originaldiskanten är specad till 6 Ohm (S3 i simbilden)

Längre än så här har jag inte kommit i min kartläggning då jag behöver få fram en hel del mätdata att stoppa in i simmen för att kunna se huruvida jag skulle kunna använda befintligt filter eller ej.

Bild

Att det kommer att bli parallellkopplade basar är väl mest troligt pga den höga resistansen.
Sen har lite svårt att se hur jag skulle på ett vettigt sätt kunna få till en kavitet per bas i befintlig låda utan att totalt slakta LT-konstruktionen som jag (åtminstone för stunden :roll: ) tänkte låta vara intakt.
Så en 2-vägskonstruktion kanske det är att förmoda att det kommer vara även i fortsättningen?

Nu när jag sett/hört att potentialen finns att hitta så ska jag åter bryta lite rygg och släpa ner dem i bon igen för vidare handarbete.

Gott nytt år/Johan

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Perfector » 2018-12-31 12:35

RSG skrev:Kul med lite diskussioner i tråden :D

Så här ser grunden ut.

Bas är specad tilll 15 ohm (S1 och S2 i simbilden)

Originaldiskanten är specad till 6 Ohm (S3 i simbilden)

Längre än så här har jag inte kommit i min kartläggning då jag behöver få fram en hel del mätdata att stoppa in i simmen för att kunna se huruvida jag skulle kunna använda befintligt filter eller ej.

[ Bild ]

Att det kommer att bli parallellkopplade basar är väl mest troligt pga den höga resistansen.
Sen har lite svårt att se hur jag skulle på ett vettigt sätt kunna få till en kavitet per bas i befintlig låda utan att totalt slakta LT-konstruktionen som jag (åtminstone för stunden :roll: ) tänkte låta vara intakt.
Så en 2-vägskonstruktion kanske det är att förmoda att det kommer vara även i fortsättningen?

Nu när jag sett/hört att potentialen finns att hitta så ska jag åter bryta lite rygg och släpa ner dem i bon igen för vidare handarbete.

Gott nytt år/Johan

Det blir svårt med 2½-vägs när elementen är på 15 Ohm.
Men du hittar nog på något som funkar.
Att byta elementen är ju en annan väg att gå, men då du redan har dom du har så är det knappast en option.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav gopnik » 2018-12-31 14:45

Perfector skrev:Det blir svårt med 2½-vägs när elementen är på 15 Ohm.

Det är inte det minsta svårt. Tvärt om blir det billigare komponentvärden och snällare last.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Perfector » 2018-12-31 14:49

gopnik skrev:
Perfector skrev:Det blir svårt med 2½-vägs när elementen är på 15 Ohm.

Det är inte det minsta svårt. Tvärt om blir det billigare komponentvärden och snällare last.

Spolen till basen blir dubbelt så stor jämfört med 8 Ohm så billigare vet jag inte om det blir.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav STDI » 2018-12-31 15:06

Men ni som kan, visa då hur det ska kopplas! Dvs principiellt, komponentvärdena förstår jag att man måste vara noggrannare med.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav gopnik » 2018-12-31 15:07

Spolen kan lindas med mycket tunnare tråd om elementen har hög impedans. Det gör spolen billigare. Stoppa undan dina fördummande tabeller nu.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav gopnik » 2018-12-31 15:10

STDI skrev:Men ni som kan, visa då hur det ska kopplas! Dvs principiellt, komponentvärdena förstår jag att man måste vara noggrannare med.

Två varianter har redovisats. Det ena är ett seriefilter med en konding mellan elementen. Naqref har beskrivit det bra här. Det andra är en större seriespole för bara det ena elementet. Och eventuellt ett motstånd parallellt med denna komponent för att reglera graden av baffelstegskompensation.
Delningen i övrigt sköter man som vanligt.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav STDI » 2018-12-31 15:17

gopnik skrev:
STDI skrev:Men ni som kan, visa då hur det ska kopplas! Dvs principiellt, komponentvärdena förstår jag att man måste vara noggrannare med.

Två varianter har redovisats. Det ena är ett seriefilter med en konding mellan elementen. Naqref har beskrivit det bra här. Det andra är en större seriespole för bara det ena elementet. Och eventuellt ett motstånd parallellt med denna komponent för att reglera graden av baffelstegskompensation.
Delningen i övrigt sköter man som vanligt.

Blir det 2½-vägare av det?
Det är inget tjafs från min sida utan en ärlig fråga eftersom jag försöker förstå.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav gopnik » 2018-12-31 15:27

Ja, det blir en sorts 2.5-vägare... Det är ju inte helt entydigt hur en sådan ska se ut, kopplingsmässigt.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav STDI » 2018-12-31 15:36

Jag ser i tråden du hänvisar till att Naqref kallar det 2½-vägare. Man kan se att basarna är seriekopplade med en stor kondensator parallellt med den ena. Så som jag beskrev tidigare. Dock står det inget i den tråden om separata kaviteter.
Det som rör till det för mig (ja det finns fler saker) i Njord-fallet är att vi har två parallellkopplade 15 ohms basar. "Förstärkaren ser" detta som ca 8 ohm. Om man skulle ta dessa basar och göra 2½-vägare av så blir det istället 30 ohm som "förstärkaren ser". Är det rimligt att göra så?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2018-12-31 15:37

gopnik skrev:
STDI skrev:Men ni som kan, visa då hur det ska kopplas! Dvs principiellt, komponentvärdena förstår jag att man måste vara noggrannare med.

Två varianter har redovisats. Det ena är ett seriefilter med en konding mellan elementen. Naqref har beskrivit det bra här. Det andra är en större seriespole för bara det ena elementet. Och eventuellt ett motstånd parallellt med denna komponent för att reglera graden av baffelstegskompensation.
Delningen i övrigt sköter man som vanligt.


Första varianten med seriekoppling blir väl i detta fall en smuuula högohmigt med två 15 ohm element?
Och behöver en kavitet per element...

Den andra varianten har jag funderat över.
Kan man använda den med basarna i samma kavitet?
Och får man inte lite problem med fasen?
Och skulle variant nummer två ha någon fördel över att baffelstegskompensera bägge basarna (givet att de spelar i samma kavitet)?

Många frågor blir det :oops:
Försöker också lära mig något/Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2018-12-31 15:38

STDI skrev:Jag ser i tråden du hänvisar till att Naqref kallar det 2½-vägare. Man kan se att basarna är seriekopplade med en stor kondensator parallellt med den ena. Så som jag beskrev tidigare. Dock står det inget i den tråden om separata kaviteter.
Det som rör till det för mig (ja det finns fler saker) i Njord-fallet är att vi har två parallellkopplade 15 ohms basar. "Förstärkaren ser" detta som ca 8 ohm. Om man skulle ta dessa basar och göra 2½-vägare av så blir det istället 30 ohm som "förstärkaren ser". Är det rimligt att göra så?


Jo det står om separata kvaliteter.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2018-12-31 15:52

Ps.
Noterade vid provspelningen också våldsamma utsläckningar i basen som jag inte vet om jag skall skylla på...
Läckande lådor (pga. oseriös ihopsättning).
Rummet.
LT-konstruktionen.

Varför jag får dessa funderingar är att jag inte har haft så våldsamma utsläckningar sedan jag hade ett par TQWT-pipor i samma rum.

/Johan

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav STDI » 2018-12-31 15:53

RSG skrev:
STDI skrev:Jag ser i tråden du hänvisar till att Naqref kallar det 2½-vägare. Man kan se att basarna är seriekopplade med en stor kondensator parallellt med den ena. Så som jag beskrev tidigare. Dock står det inget i den tråden om separata kaviteter.
Det som rör till det för mig (ja det finns fler saker) i Njord-fallet är att vi har två parallellkopplade 15 ohms basar. "Förstärkaren ser" detta som ca 8 ohm. Om man skulle ta dessa basar och göra 2½-vägare av så blir det istället 30 ohm som "förstärkaren ser". Är det rimligt att göra så?


Jo det står om separata kvaliteter.

Ja, det gör det ju längre ner. Då är det precis den varianten som jag uppfattat är 2½-vägare. Men det finns kanske/tydligen fler varianter.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav gopnik » 2018-12-31 16:41

STDI skrev:Det som rör till det för mig (ja det finns fler saker) i Njord-fallet är att vi har två parallellkopplade 15 ohms basar. "Förstärkaren ser" detta som ca 8 ohm. Om man skulle ta dessa basar och göra 2½-vägare av så blir det istället 30 ohm som "förstärkaren ser". Är det rimligt att göra så?

Det beror ju på hur man kopplar... Om det sen är rimligt eller inte beror på. :D Förstärkaren måste svinga mer spänning för att nå Xmax, men å andra sidan mindre ström. Å tredje sidan är förstärkare idag rätt kralliga jämfört med förr och elementen säkert inga under av slaglängd, så man kan kanske tycka att det räcker ändå. Normalt skulle man i det här fallet kanske gå på parallellkopplingslösningen med en större spole på .5-boomern - men det finns ju inget som säger att man måste det.

Angående separata kaviteter eller inte så spelar det ingen roll hur filterkopplingen ser ut därvidlag. Antingen vill man ha separata kaviteter, eller inte. Zaph har mätt och funderat och kommit fram till att det inte spelar så stor roll. Andra insisterar på separata volymer ändå. Speciellt när det i normala fall inte är så speciellt mycket jobb. I ditt fall skulle man kunna tänka sig en skiljevägg mellan elementen och pipväggen, med ett hål i pipväggen för att låta det översta elementet ta del av hela volymen men inte ha direkt och nära åtkomst till det undres baksida. ... Går det förstå hur jag tänker då? :oops:
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2018-12-31 16:56

gopnik skrev:
STDI skrev:Det som rör till det för mig (ja det finns fler saker) i Njord-fallet är att vi har två parallellkopplade 15 ohms basar. "Förstärkaren ser" detta som ca 8 ohm. Om man skulle ta dessa basar och göra 2½-vägare av så blir det istället 30 ohm som "förstärkaren ser". Är det rimligt att göra så?

Det beror ju på hur man kopplar... Om det sen är rimligt eller inte beror på. :D Förstärkaren måste svinga mer spänning för att nå Xmax, men å andra sidan mindre ström. Å tredje sidan är förstärkare idag rätt kralliga jämfört med förr och elementen säkert inga under av slaglängd, så man kan kanske tycka att det räcker ändå. Normalt skulle man i det här fallet kanske gå på parallellkopplingslösningen med en större spole på .5-boomern - men det finns ju inget som säger att man måste det.

Angående separata kaviteter eller inte så spelar det ingen roll hur filterkopplingen ser ut därvidlag. Antingen vill man ha separata kaviteter, eller inte. Zaph har mätt och funderat och kommit fram till att det inte spelar så stor roll. Andra insisterar på separata volymer ändå. Speciellt när det i normala fall inte är så speciellt mycket jobb. I ditt fall skulle man kunna tänka sig en skiljevägg mellan elementen och pipväggen, med ett hål i pipväggen för att låta det översta elementet ta del av hela volymen men inte ha direkt och nära åtkomst till det undres baksida. ... Går det förstå hur jag tänker då? :oops:


Jo jag förstår hur du menar, tror jag.
Alltså dela kavitet men med kortslutning på pipan och elementen i var ände.
Och då alltså basreflex istället då pipan är sabbad :)

Började leka med XDir men nu blir det avbrott i leken,,, attans...

/Johan

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav gopnik » 2018-12-31 17:05

Vid närmare eftertanke kanske man borde ta upp hål bakom den undre basen också, om man vill att den ska vara med och driva basreflexporten lika bra. Själva pipsvängen måste man nog fylla med dämpmaterial så mycket det går.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Tangband » 2018-12-31 19:29

DVD-ai skrev:Det Perfector verkar mena är att det ger en tonkurva (borträknat låda) som är stigande från 300Hz och ner, men med låda så blir det (om man matchar filtefunktion mot baffelsteg rätt) ingen direkt höjning naturligtvis.
Men denna lilla baffel så känns 300Hz som väldigt lågt, mät och se vart baffelsteget börjar :)
2,5vägs högtalare är en rolig princip tycker jag, för att du kan nyttja baffelsteget som något positivt och få upp känsligheten märkbart på hela högtalaren, och det är trevligt ! :)
Dock så är jag inte helt säker på hur bra det fungerar med båda elementen i samma kavitet i lådan, att dom kanske påverkar varandra negativt i området där dom ej spelar lika... !?


2,5 har sin fördel med endast en seriespole för en av basarna som kan samverka med baffelns bredd. Och dubbla konarean om man använder basar med samma storlek. Men nackdelen jämfört med en normal 3 vägare är ju :

1. generellt lägre impedans i basområdet ( ivartfall om man använder 8 ohms högtalare och paralellkopplar ) .
2. Ingen avlastning av boomern som ska möta upp diskanten. Den spelar ju även bas och inte bara mellanregister.
Senast redigerad av Tangband 2018-12-31 19:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav gopnik » 2018-12-31 19:32

Tangband skrev:1. generellt lägre impedans i basområdet ( ivartfall om man använder 8 ohms högtalare)
2. Ingen avlastning av boomern som ska möta upp diskanten. Den spelar ju även bas och inte bara mellanregister.

1. Gör man det då? :wink: De flesta baselement har tunga koner och låg impedans för att få upp spänningskänsligheten.
2. Visst får man avlastning. Elementet spelar ju bara halva signalen. Om avlastningen är större eller mindre än ett trevägssystem går inte säga. Det beror precis på hur det trevägssystem man jämför med är dimensionerat.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Tangband » 2018-12-31 19:39

gopnik skrev:
Tangband skrev:1. generellt lägre impedans i basområdet ( ivartfall om man använder 8 ohms högtalare)
2. Ingen avlastning av boomern som ska möta upp diskanten. Den spelar ju även bas och inte bara mellanregister.

1. Gör man det då? :wink: De flesta baselement har tunga koner och låg impedans för att få upp spänningskänsligheten.
2. Visst får man avlastning. Elementet spelar ju bara halva signalen. Om avlastningen är större eller mindre än ett trevägssystem går inte säga. Det beror precis på hur det trevägssystem man jämför med är dimensionerat.


Jovisst- samtidigt så om du delar boomern som ska möta upp diskanten tex vid 300 hz med 6 db okt nedåt ( så det blir en trevägare ) så behöver det elementet belastas 18 db mindre än en helt odelad boomer vid 75 Hz . Det är ganska mycket.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav gopnik » 2018-12-31 19:41

Men man använder inte en boomer i en trevägare. Då har man ett mellanregisterselement. Om det ger större eller mindre överstyrningsmarginal för mellanregisterselementet vet man inte förrän man har en specifik implementation och har undersökt den.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Perfector » 2018-12-31 20:07

Nu, när alla har sagt sitt kanske jag kan få komma med ett alternativ utan att bli skjuten.
2½-vägaren som jag ser det.
Båda elementen i samma låda utan ändring av något i den.
1 bas till 300 Hz med ett 6 dB filter och konjugatlänk.
1 bas/mellan till 3000 Hz med delning 6 dB och konjugatlänk.
Diskanten delas med 12 dB och om nödvändigt dämpning serie och parallellt.
Basen till 300 Hz delas av båda elementen och sänker impedansen så att det blir högre känslighet.
Mellanregistret från bas/mellan blir då lägre (Ca: 3 dB) vilken kan ge god harmoni klangmässigt.
Diskanten dämpas efter örats upplevelse.

Detta är avsett för trådskaparen och jag hoppas att han själv kan få bestämma vad han vill göra utan att alla nu ska ha åsikter om mitt förslag.
I övrigt önskar jag er alla ett gott nytt år.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster