Rauna Njord modifieras_Nu går det framåt igen

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Rauna Njord Renovering_Kartlägger filter.

Inläggav EmuMannen » 2018-12-27 10:02

Jag fick ett begagnat Metcal med en hög oanvända spetsar av en kompis. Sjukt smidigt järn och lödjobb har aldrig varit så kul. Enda gången jag har lite problem är om jag skall löda loss blyfritt. Då tvingas jag ibland ta till mitt gamla (som liknar det du har). Jag kan varmt rekommendera Metcal om du skall köpa en ny lödstation.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_Kartlägger filter.

Inläggav RSG » 2018-12-27 11:51

EmuMannen skrev:Jag fick ett begagnat Metcal med en hög oanvända spetsar av en kompis. Sjukt smidigt järn och lödjobb har aldrig varit så kul. Enda gången jag har lite problem är om jag skall löda loss blyfritt. Då tvingas jag ibland ta till mitt gamla (som liknar det du har). Jag kan varmt rekommendera Metcal om du skall köpa en ny lödstation.


Metcal är bra grejor det håller jag med om (inte helt gratis dock, men det är ju inte weller heller). Nu har jag en hög spetsar till denna (finns fö. i nyutgåva), så den får gå så länge som det bara går.

Men i övrigt så lägger jag kartläggning av filter/element i träda då jag inte får till det med impedansmätningar av elementen får återkomma till detta när kringutrustningen är komplett.

Så igår så gjorde jag något roligare än att krångla med datorer och elektronik,,, jag skapade!!!

Bild

Först ut var en lagom genomsnittlig (borr)mall av baffeln, En viss tolerans för differens får man ha när man jobbar med dessa då lådorna inte är helt identiska.

Bild

Och med mallen på plats så var det bara att sätta igång att borra.

Bild

Tyvärr så inträffade det som jag befarat,,, betongen sprack på ett par ställen...
Får väl hitt på nått för de å då...

Bild

Med plugg på plats så skapas medelst en klassisk fogsvans nya bafflar.

Bild
Bild

Lite fräsning utföres främst för övningens skull, jag har ej gjort försänkningar på element tidigare och formen på diskanten var "utmanande".
Den uppmärksamme noterar här att "tänkte inte på det" No.1 uppenbarade sig...
Skruvarna för baffeln i topp och botten hamnar under elemantsargen...
Nåja, det är inte permanenta bafflar jag tillverkar i detta nu

Bild

Skulle nog ha låtit bli det där sista glaset rödvin, och lite sent börjar det bli......

Bild

Och det visade sig (givetvis) att det måttet som stod i specen på diskanten inte var radien på kurvningen,,, "tänkte inte på det" No.2...

Bild

Men en insats med multiverktyget och lite frihandsfräsning löste dock det problemet, inte den galantaste lösningen men inför framtiden så vet jag bättre och får tänka/mäta lite mer innan arbetet påbörjas.

Och där avslutades en sen kväll för att få lite sömn innan fler hål skapas.

I`ll be back/Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2018-12-27 14:02

Och efter att ha skapat lite mer utrymme för luft så kan det se ut typ så här.

Bild

Nu vidtar arbetet med att avlägsna allt förbaskade silikon från basarna :cry: :cry: :cry:

/Johan

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav DVD-ai » 2018-12-27 15:38

Det är obehagligt tunt gods i kanterna, jag blir orolig för att lådorna ska spricka efter ett tag när du dragit i skruv... :cry: :?

Hoppas inte!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2018-12-27 17:14

DVD-ai skrev:Det är obehagligt tunt gods i kanterna, jag blir orolig för att lådorna ska spricka efter ett tag när du dragit i skruv... :cry: :?

Hoppas inte!


Din oro känns inte obefogad och jag delar den.
Den har ju redan hänt när jag borrade att det sprack på vid tre hål :?
Dock är det inte supertight med plugg/skruven så jag hoppas på det bästa, annars får jag köpa lite betong och reparera...
Tanken är dock att skruvarna skall försvinna när jag har experimenterat klart och sätter dit en permanent baffel, en limmad permanent baffel.

/Johan

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Perfector » 2018-12-27 17:38

RSG skrev:
DVD-ai skrev:Det är obehagligt tunt gods i kanterna, jag blir orolig för att lådorna ska spricka efter ett tag när du dragit i skruv... :cry: :?

Hoppas inte!


Din oro känns inte obefogad och jag delar den.
Den har ju redan hänt när jag borrade att det sprack på vid tre hål :?
Dock är det inte supertight med plugg/skruven så jag hoppas på det bästa, annars får jag köpa lite betong och reparera...
Tanken är dock att skruvarna skall försvinna när jag har experimenterat klart och sätter dit en permanent baffel, en limmad permanent baffel.

/Johan

Kan man inte tänka sig någon spännfjäder mot gummitätning under experimenttiden då?
Då skulle du slippa borra i betongen alls och det blir enkelt att lossa och sätta fast baffeln.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav paa » 2018-12-27 18:05

En sak att beakta är att vanlig tätningslist kräver ganska mycket kraft för att klämmas ihop, och en sån lång sträcka kan betyda en försvarlig kraft. Försök inte att trycka ihop mer än tills den börjar deformeras, helt platt tätningslist kommer att innebära förstörelse.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Baffel » 2018-12-27 18:26

Hej Johan,

För mig blir detta årets julkalender. De bästa kalendrarna gillar vi av nostalgiska skäl :D
Fortsätt med gärna med avsnitten. Kan kanske bli en vår , eller årskalender? Föredömligt dokumenterat.

Är det de gamla originalbasarna du använder? Fick du något liv i de gamla häckarna?

Din allmänna tanke , än så länge, om vad du vill åstadkomma, hur ligger dina planer so fare? Trial and error?

p.s såg att Gammas BBK-200 aktualiserades här på DYI -sidan. (jag vet, en annan tråd)

Ja, se dessa projekt. Återigen, kul att läsa och ta del av.

God fortsättning och Gott Nytt år Lycka till med pulandet. :D
Senast redigerad av Baffel 2018-12-27 18:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav paa » 2018-12-27 18:44

BBK-200 är väl för stora för det första, och har inte så stabil korg, utan den kan vibrera och påverka ljudet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Baffel » 2018-12-27 18:49

paa skrev:BBK-200 är väl för stora för det första, och har inte så stabil korg, utan den kan vibrera och påverka ljudet.


Nej , detta var bara en intern grej mellan mig och Johan. Johan har säkert inte för avsikt att använda BBK-200 till denna konstruktion. Det var bara en :wink: från min sida (ang element, enbart till Johan), att det skrivs om detta element (ska användas på andra sätt) .....Ähä . skit i det. BBK-200 och detta projekt har inget med varandra att göra. Gud , vad vimsigt detta blev. Glöm BBK-200 och Rauna Njord.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav DVD-ai » 2018-12-28 07:28

RSG skrev:
DVD-ai skrev:Det är obehagligt tunt gods i kanterna, jag blir orolig för att lådorna ska spricka efter ett tag när du dragit i skruv... :cry: :?

Hoppas inte!


Din oro känns inte obefogad och jag delar den.
Den har ju redan hänt när jag borrade att det sprack på vid tre hål :?
Dock är det inte supertight med plugg/skruven så jag hoppas på det bästa, annars får jag köpa lite betong och reparera...
Tanken är dock att skruvarna skall försvinna när jag har experimenterat klart och sätter dit en permanent baffel, en limmad permanent baffel.

/Johan


Jag bill slå både ett och två slag för att du monterar en list på insidan av lådan (limma denna runt om hålets insida) som du sedan skruvar i, på så vi får du möjligheten att montera baffeln mer stabilt och säkert utan risk att dra sönder den hårda men sköra lådan. :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster
 
Inlägg: 4991
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: out of bounds...

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Glebster » 2018-12-28 16:13

Så här gjorde jag en gång i tiden...

https://www.minhembio.com/Glebster

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Baffel » 2018-12-28 17:36

Glebster skrev:Så här gjorde jag en gång i tiden...

https://www.minhembio.com/Glebster


De blev snygga. Bra jobbat. :D

Hur tycker du de lät efter din renovering? Vad hände med dem sedan?

Undrars vilken typ av kringutrustning och rum dessa högtalare fungerar bäst i?

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2018-12-29 13:00

Baffel skrev:Hej Johan,

För mig blir detta årets julkalender. De bästa kalendrarna gillar vi av nostalgiska skäl :D
Fortsätt med gärna med avsnitten. Kan kanske bli en vår , eller årskalender? Föredömligt dokumenterat.

Är det de gamla originalbasarna du använder? Fick du något liv i de gamla häckarna?

Din allmänna tanke , än så länge, om vad du vill åstadkomma, hur ligger dina planer so fare? Trial and error?

p.s såg att Gammas BBK-200 aktualiserades här på DYI -sidan. (jag vet, en annan tråd)

Ja, se dessa projekt. Återigen, kul att läsa och ta del av.

God fortsättning och Gott Nytt år Lycka till med pulandet. :D


Är det verkligen BBK-200 som du slängde med 8 st vid hämtningen???

Bild

Jag har en minnesbild av att dessa var mera kantiga till formen, men minnet sviker mig ibland :oops:

Men nu betraktar jag basarna som rengjorda,,, isch...
Åtminstone så till den milda grad att det finns en rimlig chans att få det tätt vid montering.
Det var INTE kul att sitta och nöta bort silikonet, en helkväll spenderades på att försöka få det till ett hyfsat resultat.

Bild

Framsidan på elementen ser åtminstone riktigt bra ut, baksidan är inte riktigt lika kul att se.

Glebster skrev:Så här gjorde jag en gång i tiden...

https://www.minhembio.com/Glebster


Din renovering har jag spanat in i mitt letande av info om Njord, riktigt tjusig lösning och en inspiration till mig att sätta igång.
Med fronten på ser det ut som den skulle göra med den färdiga uppgraderingen med nya element( för 9 lax ), riktigt snyggt jobbat!

/Johan

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Perfector » 2018-12-29 13:10

RSG skrev:
Baffel skrev:Hej Johan,

För mig blir detta årets julkalender. De bästa kalendrarna gillar vi av nostalgiska skäl :D
Fortsätt med gärna med avsnitten. Kan kanske bli en vår , eller årskalender? Föredömligt dokumenterat.

Är det de gamla originalbasarna du använder? Fick du något liv i de gamla häckarna?

Din allmänna tanke , än så länge, om vad du vill åstadkomma, hur ligger dina planer so fare? Trial and error?

p.s såg att Gammas BBK-200 aktualiserades här på DYI -sidan. (jag vet, en annan tråd)

Ja, se dessa projekt. Återigen, kul att läsa och ta del av.

God fortsättning och Gott Nytt år Lycka till med pulandet. :D


Är det verkligen BBK-200 som du slängde med 8 st vid hämtningen???

[ Bild ]

Jag har en minnesbild av att dessa var mera kantiga till formen, men minnet sviker mig ibland :oops:

Men nu betraktar jag basarna som rengjorda,,, isch...
Åtminstone så till den milda grad att det finns en rimlig chans att få det tätt vid montering.
Det var INTE kul att sitta och nöta bort silikonet, en helkväll spenderades på att försöka få det till ett hyfsat resultat.

[ Bild ]

Framsidan på elementen ser åtminstone riktigt bra ut, baksidan är inte riktigt lika kul att se.

Glebster skrev:Så här gjorde jag en gång i tiden...

https://www.minhembio.com/Glebster


Din renovering har jag spanat in i mitt letande av info om Njord, riktigt tjusig lösning och en inspiration till mig att sätta igång.
Med fronten på ser det ut som den skulle göra med den färdiga uppgraderingen med nya element( för 9 lax ), riktigt snyggt jobbat!

/Johan


Så här ser BBK-200 ut.
Kuriosa, det finns nu en BBK-200F (fullrange) på kitten.
Bilagor
bbk200_3.jpg
bbk200_3.jpg (23.03 KiB) Visad 4965 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2018-12-29 13:44

DVD-ai skrev:
RSG skrev:
DVD-ai skrev:Det är obehagligt tunt gods i kanterna, jag blir orolig för att lådorna ska spricka efter ett tag när du dragit i skruv... :cry: :?

Hoppas inte!


Din oro känns inte obefogad och jag delar den.
Den har ju redan hänt när jag borrade att det sprack på vid tre hål :?
Dock är det inte supertight med plugg/skruven så jag hoppas på det bästa, annars får jag köpa lite betong och reparera...
Tanken är dock att skruvarna skall försvinna när jag har experimenterat klart och sätter dit en permanent baffel, en limmad permanent baffel.

/Johan


Jag bill slå både ett och två slag för att du monterar en list på insidan av lådan (limma denna runt om hålets insida) som du sedan skruvar i, på så vi får du möjligheten att montera baffeln mer stabilt och säkert utan risk att dra sönder den hårda men sköra lådan. :)


Den varianten har jag själv varit inne på, men...
Det är väldigt begränsat med utrymme invändigt.

Bild

Så jag gör om och gör rätt (förhoppningsvis), faktiskt den variant som jag funderade över först men var för slö för att genomföra. :oops:

Skruv för sammanfogning av skåp inhandlas.
Jag kapar huvudet på "muttern".

Bild

Borrmallen uppgraderades med nya hål pga. olämpligheten i tidigare placering som uppenbarades.

Bild

Jag borrar upp två nya hål med begränsat djup och placerar "muttern" däri.
Jag vill inte försänka hela "muttern" då det blir redigt djupa hål, så jag tar endast ett djup som jag tycker känns som det skall räcka/funka.

Bild

Sen pressar jag på den nyborrade baffeln på "muttrarna" för att få rätt instick i baffeln.

Bild

Och med "muttrarna" på plats är det bara att blanda lite epoxi och lägga i hålet, sedan tillbaka med baffeln på plats med lite pressvikt medans epoxin härdar.
Med snabbepoxi så blir det begränsad arbetstid så jag väljer att jobba med två hål/mutter i taget , sen jobbar jag växelvis mellan lådorna.
Och när man är klar kan det se ut så här (när jag lagt igen de gamla hålen med epoxi).

Bild

Känns det bättre DVD-ai ???
Nu blir det åtminstone bara drag i hålet, inte press på/ut mot ytorna.

Sen är det dags att reparera bafflarna.....

Bild

Vart har jag fått det här ifrån,,, "det är kul att bygga högtalare"...

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
/Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2018-12-29 13:46

Perfector skrev:
RSG skrev:
Baffel skrev:Hej Johan,

För mig blir detta årets julkalender. De bästa kalendrarna gillar vi av nostalgiska skäl :D
Fortsätt med gärna med avsnitten. Kan kanske bli en vår , eller årskalender? Föredömligt dokumenterat.

Är det de gamla originalbasarna du använder? Fick du något liv i de gamla häckarna?

Din allmänna tanke , än så länge, om vad du vill åstadkomma, hur ligger dina planer so fare? Trial and error?

p.s såg att Gammas BBK-200 aktualiserades här på DYI -sidan. (jag vet, en annan tråd)

Ja, se dessa projekt. Återigen, kul att läsa och ta del av.

God fortsättning och Gott Nytt år Lycka till med pulandet. :D


Är det verkligen BBK-200 som du slängde med 8 st vid hämtningen???

[ Bild ]

Jag har en minnesbild av att dessa var mera kantiga till formen, men minnet sviker mig ibland :oops:

Men nu betraktar jag basarna som rengjorda,,, isch...
Åtminstone så till den milda grad att det finns en rimlig chans att få det tätt vid montering.
Det var INTE kul att sitta och nöta bort silikonet, en helkväll spenderades på att försöka få det till ett hyfsat resultat.

[ Bild ]

Framsidan på elementen ser åtminstone riktigt bra ut, baksidan är inte riktigt lika kul att se.

Glebster skrev:Så här gjorde jag en gång i tiden...

https://www.minhembio.com/Glebster


Din renovering har jag spanat in i mitt letande av info om Njord, riktigt tjusig lösning och en inspiration till mig att sätta igång.
Med fronten på ser det ut som den skulle göra med den färdiga uppgraderingen med nya element( för 9 lax ), riktigt snyggt jobbat!

/Johan


Så här ser BBK-200 ut.
Kuriosa, det finns nu en BBK-200F (fullrange) på kitten.


Så såg min minnesbild ut!
Jag är alltså inte helt dement,,, än...
Tack/Johan

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Baffel » 2018-12-29 16:42

RSG skrev:
Baffel skrev:
Är det verkligen BBK-200 som du slängde med 8 st vid hämtningen???

[ Bild ]

/Johan


De där element är MGR, tror jag. De är antagligen bara skräp. Köpte jag för 50 kr för typ 20 år sedan. Ingen aning om de är något att ha. Kör dem till tippen kanske är det bästa tipset om dem. Du fick ett par av dem plus fyra st BBK-200 (de kan du nog däremot göra något hyfsat med, om de funkar). Jo sen de där gamla Philipsbasarna slängde jag in gott och blandat påsen till dig :)

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2018-12-29 18:00

Baffel skrev:
RSG skrev:
Baffel skrev:
Är det verkligen BBK-200 som du slängde med 8 st vid hämtningen???

[ Bild ]

/Johan


De där element är MGR, tror jag. De är antagligen bara skräp. Köpte jag för 50 kr för typ 20 år sedan. Ingen aning om de är något att ha. Kör dem till tippen kanske är det bästa tipset om dem. Du fick ett par av dem plus fyra st BBK-200 (de kan du nog däremot göra något hyfsat med, om de funkar). Jo sen de där gamla Philipsbasarna slängde jag in gott och blandat påsen till dig :)


Det där var 2 st av de 4 st 8" som du slängde med, vilket fabrikat det är på dessa 8" har jag inte haft tid att klura ut.
De 2 st 6,5" som också följde med står det MGR på.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2018-12-29 18:30

Eftersom baffelkanten har en såpass jämn och fin kant så knappt fogskum skulle få det tätt (man kan kast in hatten) så blir det en insats även på den.

Först så skapar jag ett par nya bafflar med rejält övermått (kommer att få användning av dessa även senare, men det återkommer jag till).

Bild

På med lite spraylim och täcker ytan med lite plastfolie. Spraylimmet är endast för att folien skall stanna på plats vid hantering.

Bild

Jag blandar till en mix av lamineringsepoxi och mikroballonger (skulle mer vilja säga glaskross om Biltemas mikroballonger...)
Det var länge sedan jag använde Biltemas mikroballonger och fick lite haksläpp när jag insåg att detta lätt kan misstas för betong, suvve spackel till det här projektet asså!

Bild

Denna mix appliceras på den ojämna kanten.

Bild

På med de nya bafflarna, och detta ställs i så stor press jag kan uppbringa.

Bild

Bild

Epoxin biter inte på folien och imorgon skall jag förhoppningsvis ha en mycket jämnare kant att ansluta baffeln mot. Och jag tror att ni förstår själva varför jag har tejpat runt om kanten.

Och de mångna pluggen till ära så införskaffade jag idag en Japansåg/Dragsåg.
Fasiken va bra den är!!!
Jag satt och skrattade av ren skär lycka när pluggen kapades.
Den här skulle jag ha haft vid MÅNGA andra tidigare tillfällen!
Bör finnas i varje hem oavsett om man har nytta av den eller ej, så bra är den :D

Bild

Som avslutning så sattes temperaturen upp i hobbyrummet för att epoxyn skall härda ordentligt tills imorgon, så blir det ikväll istället för bygge lite rött/kycklingvingar och någon förhoppningsvis bra film.

I´ll be back/Johan

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Baffel » 2018-12-29 19:08

RSG skrev:
Baffel skrev:
RSG skrev:


De där element är MGR, tror jag. De är antagligen bara skräp. Köpte jag för 50 kr för typ 20 år sedan. Ingen aning om de är något att ha. Kör dem till tippen kanske är det bästa tipset om dem. Du fick ett par av dem plus fyra st BBK-200 (de kan du nog däremot göra något hyfsat med, om de funkar). Jo sen de där gamla Philipsbasarna slängde jag in gott och blandat påsen till dig :)


Det där var 2 st av de 4 st 8" som du slängde med, vilket fabrikat det är på dessa 8" har jag inte haft tid att klura ut.
De 2 st 6,5" som också följde med står det MGR på.


Nu blir jag själv osäker, har för mig att det var två st 6,5" MGR basar, 4 st Gamma BBK-200, 2 st Philips 8 tummar, men jag kan vimsat till det. Det får du reda ut vid annat tillfälle. :) Kanske är bättre element (tvivlar jag på iof).

Fan vad du meckar på med Njordarna. Är du hantverkare till professionen? Får en känsla att du är det.

p.s Johan fick elementen gratis, så ingen nu tror jag är en bondfångare. :) Ska inte nämna mer om dessa element i denna tråd. Blir aningens rörigt. Denna tråd är Johans. Åter till Njordarna.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2018-12-30 22:11

Resultatet av kantutjämningen blev inte 100, . ett par ställen i nederkant behöver kompletteras. Inte så konstigt kanske med tanke på hur bra det biter i golvet med naken/grov betong,,, skulle ha behövt mer tryck... Men förutsättningarna blev åtminstone mycket bättre.

Bild

Men idag fick jag lust att lyssna lite.
Satte ihop hela balunsen lite sådär.
Satte på lite musik med originalfiltret + en serieresistor 3,3 ohm till diskanten. Förhoppningen var att denna resistor (utan några som helst närmare studier) skulle hålla någorlunda balans på seriefiltret, syftet var trots allt främst att motionera elementen samt att hämta mer inspiration till fortsättningen.

Och hur lär det???
Helt ärligt,,, inge vidare :? :? :?

Nåja, de fick stå och spela vidare i sin ensamhet medan middagen inmundigades.
Kom ner i bon ett par timmar senare och visst har det hänt något.
Hmmm...
De saknar helt klart stödet från vägg...
Undrar klangbalansen skulle te sig mot vägg då ???

Nere i bon så finns det inga möjligheter till väggstöd........................
Så jag släpar upp dom :D :D :D

Bild

Och helt klart förändrades balansen till det bättre med väggstödet (bytte även motsåndet till ett 2,2 ohm), men det är uppenbart att det finns mer att göra :roll:

Men nu är jag trött så, jag väljer att fortsätta lyssna på dem ett tag till ikväll :mrgreen:

/Johan

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Perfector » 2018-12-30 22:26

Vill du att filtret skall stämma så behöver du både serie och parallellmotstånd.
Vill du ha listan så har jag en som kan användas.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2018-12-30 22:43

Perfector skrev:Vill du att filtret skall stämma så behöver du både serie och parallellmotstånd.
Vill du ha listan så har jag en som kan användas.


Tack men, nej tack.
Jag behöver mäta.

/Johan

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Baffel » 2018-12-30 23:08

Hej Johan,

Du verkar, än så länge, uppleva lite av mina intryck av Njordarna (ska tilläggas att jag inte hade den mest kraftfulla kringutrustning till dem, så om det beror på Njordarna eller något annat i kedjan låter jag vara osagt). Nackdel; svårplacerade, slank och ganska taning bas. Man kanske är van vid att det ska mullra på och vibrera i lådorna, men det gör ju inte Njordarna av förklarliga skäl. Korrekt och skarp bas dock. Inget att dra på värsta hårdrocken till. Fördel; bra i mellanregistret (när man väl lyckats placera dem rätt i rummet, vet inte hur många ggr jag flyttade på dem och ibland soffan) . Bra för jazz, musik med mycket sångpartier. finlirhögtalare. :) Då var de och är säkerligen fortf. kanon (om du får alla delar att lira ihop väl). :)

p.s jag kanske överdriver detta med placeringen en aning. Satan vad bra de låter när väl man ställt dem rätt, med rätt musik. Tycker jag i alla fall.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Perfector » 2018-12-31 00:38

RSG skrev:
Perfector skrev:Vill du att filtret skall stämma så behöver du både serie och parallellmotstånd.
Vill du ha listan så har jag en som kan användas.


Tack men, nej tack.
Jag behöver mäta.

/Johan

Jo, men då du mätt det du vill veta är listan bra att ha för att få rätt slutlast och därmed filterfunktion.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RSG » 2018-12-31 01:31

Kunde inte låta bli att krångla lite ändå...
Och jag gav inte upp förrän jag fått diskanten i "rätt" höjd...

Notera basarna under Njord!

Bild

Med detta filter är de VÄLDIGT riktade rakt framåt, hör detta ihop med MTM-konfigurationen eller går det att komma ifrån med ett korrekt utfört filter?
Detta är första gången jag överhuvudtaget lyssnar på en MTM :oops: så ringa erfarenhet är det gott om.
Input önskas :!: :!: :!:

Hursomhelst så kopplade jag också in MiniDSP (och lyckades radera alla tidigare inställningar 8O ) och gjorde en grovt uppskattad baffelkorrigering vid 200 hz på -3db samt en höjning vid typ den härad där delningen "borde" ligga, 2700 hz +3db.

Jag kör fortfarande på endast två kanaler och ville bara testa (fortfarande utan mätningar, bara rödvin...) huruvida ett baffelstegsfilter på basarna skulle göra nytta.
Och det gjorde det, rejält!
Nu har jag det riktigt mysigt :D :D :D

/Johan

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav Perfector » 2018-12-31 02:56

RSG skrev:Kunde inte låta bli att krångla lite ändå...
Och jag gav inte upp förrän jag fått diskanten i "rätt" höjd...

Notera basarna under Njord!

[ Bild ]

Med detta filter är de VÄLDIGT riktade rakt framåt, hör detta ihop med MTM-konfigurationen eller går det att komma ifrån med ett korrekt utfört filter?
Detta är första gången jag överhuvudtaget lyssnar på en MTM :oops: så ringa erfarenhet är det gott om.
Input önskas :!: :!: :!:

Hursomhelst så kopplade jag också in MiniDSP (och lyckades radera alla tidigare inställningar 8O ) och gjorde en grovt uppskattad baffelkorrigering vid 200 hz på -3db samt en höjning vid typ den härad där delningen "borde" ligga, 2700 hz +3db.

Jag kör fortfarande på endast två kanaler och ville bara testa (fortfarande utan mätningar, bara rödvin...) huruvida ett baffelstegsfilter på basarna skulle göra nytta.
Och det gjorde det, rejält!
Nu har jag det riktigt mysigt :D :D :D

/Johan


Liten fundering.
Går båda basarna även som mellanregister?
Man kan ju tänka sig en 2½-vägs högtalare, där båda går som bas men den ena delas ut vid exvis 300 Hz.
Den andra går då upp till diskantdelningen vilket ger mer bas än om båda går som bas/mellanregister upp till diskanten.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav STDI » 2018-12-31 10:16

Perfector skrev:Liten fundering.
Går båda basarna även som mellanregister?
Man kan ju tänka sig en 2½-vägs högtalare, där båda går som bas men den ena delas ut vid exvis 300 Hz.
Den andra går då upp till diskantdelningen vilket ger mer bas än om båda går som bas/mellanregister upp till diskanten.

Min fetning. Är det verkligen så?

Först jämför vi mellan 2-vägshögtalare med en bas och 2½-vägshögtalare med två basar.
2½-vägare innebär att de två basarna är seriekopplade och en kondensator parallellt med den ena ger delningen för den. Eftersom de två basarna är seriekopplade får de dela på signalen, och ger därmed inte MER bas. Däremot blir båda baselementen avlastade och spelar bättre bas samt det element som spelar även mellanregister klarar också detta bättre eftersom den är avlastad i basen.
Sammanfattningsvis: Bättre, men inte mer bas. Bättre mellanregister.

Sen över till detta fall. Vi har alltså en högtalare med två basar som antingen är 2-vägskopplade eller 2½-vägskopplade.
En 2-vägare med två basar kan (antar jag) innebära att basarna antingen är serie- eller parallellkopplade. Men de spelar i alla fall båda hela vägen upp till diskantdelning.
Varför skulle basen öka för att man gör om till 2½-vägare i detta fall när det inte gör det i första fallet ovan?

(Själv har jag två par 2½-vägs Larsen L8 samt ett par OA52LE som kompletterats med en låda där det sitter en 2½-vägskopplad SS8545, alltså 2½-vägs OA52LE.)

Ovanstående är lite generellt men så som jag uppfattat det. Vad säger ni? Jag vill gärna ha svar även från andra än Perfector.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Rauna Njord Renovering_över till lådorna istället.

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-31 10:29

Om basarna är kopplade parallellt, kan de väl ha olika lågpassfiltrering? Då låter man den ena delas lägre och den andra gå upp till delningen mot diskanten. Vid lägre frekvenser spelar båda basarna, vid högre endast den ena. Det är i mina ögon ett 2½-vägssystem.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2018-12-31 10:59, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster