Diffusor/absorbent bakom huvudet(och andra akustikåtgärder)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Diffusor/absorbent bakom huvudet(och andra akustikåtgärder)

Inläggav Kraniet » 2018-12-04 15:44

Jag sitter med soffan dikt an mot väggen och har planer på att dra ut den 15cm från väggen för att kanske kunna få lite bättre ljud.

Att dämpa (enbart) väggen verkar inte vara mest optimalt.
Går det att bygga en diffusor med sådant djup som gör något meningsfullt för att förbättra situationen?
Kan/bör dämpning kombineras med diffusion?

Går det att säga vilka frekvenser som är "problemet", dvs vilket frekvensomfång bör åtgärden täcka?

Är det något lösning (typ av diffusor, mängd absorption etc) som garanterat ger sämre resultat?

Den typen som på forumet har benämnts "Öhman-diffusor" som den nedan är ju väldigt stilren och snygg men om den är applicerbar och exakt hur den dimensioneras vet jag inte.

Bild

En annan typ som diskuteras ibland är QRD (quadratic residue diffusor)
En kalkylator finns här: http://www.mh-audio.nl/diffusor.asp#calcul

Utan att veta bättre så ser det ut som att "öhman-diffusorn" är en QRD i botten med "några plankor" ställda längs fram?
Senast redigerad av Kraniet 2018-12-19 13:53, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Baffel » 2018-12-04 16:10

Kapitel 9. Allmänt om rumsakustik. Där kanske då får något tips som kan hjälpa dig?

http://www.sonicdesign.se/oeint0.html

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Tangband » 2018-12-04 16:39

Om du frågar mig: det du vill dämpa är den första destruktiva reflexen. Den är beroende på det avstånd du har mellan örat och väggen bakom. Räkna ut våglängden på det studsande ljudet genom att ta avståndet* öra/ vägg bakom. Välj absorbent efter den siffra du får fram ( vilken frekvens den första destruktiva reflexen kommer ) kontrollmäta får att se att reflexen blev dämpad med hjälp av LTAS .

*Kortare avstånd = tunnare absorbent

Med 21, 5 cm total gångväg (10,75+10,75 cm ljudväg mellan öra-vägg- studsen tillbaka till örat ) blir den första stora destruktiva reflexen vid 1600 hz om jag inte räknat fel. Dubbla avståndet ger 800 hz.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Adhoc » 2018-12-04 17:34

Bilden du lagt in på IÖs kundanpassade mackapär skulle troligen benämnas ”volumetric diffusor” om (ifall) man hittar en snarlik i litteraturen eller på nätet. Jag skulle inte kalla IÖs för ”en QRD i botten”, den saknar ju mellanväggar. Tanken är bl.a. att ljudet inte ”bara” ska studsa olika tidsfördröjt rakt ut tillbaks som från en QRD, utan även studsa omkring / fram och tillbaks mellan frontbrädorna och bakstycket som har olika byggdjup. Teoretiskt då att reflektioner ut till rummet dras ut över en längre tidsrymd och även får mer varierande styrka jämfört med från QRD:en.

En indikation för dimensionering av en liknande mojäng är om du googlar på ”Golomb ruler” och "volumetric diffuser". Brädbredd och antal lager brädor i djupled kan bero på vilken tillgänglig totalbredd och djup du har och frekvenser som är intressantast. En pdf på ”volume diffusers”: http://usir.salford.ac.uk/17672/1/11081 ... Thesis.pdf under kapitel 4 hittar du snarlikheter mot den på bilden.

En inte alltför vågad gissning är att ovan- och undertill funkar bygget även som spaltabsorbent med isolering bakom brädlapparna. Är du lat, får du dra upp lädret och kontakta IÖ.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-04 18:54

Ja så långt tror jag att jag förstår principen med "öhman-diffusorn". Det verkar ju mycket riktigt vara en variant av en "volumetric".
Diffusorn i papperet du länkar till är uppbyggd mer "homogent" 3-dimensionellt medan den öhmanritade diffusorn verkar vara mera "platt" fast uppbyggd i flera lager.

På temat QRD i botten med ribbor framför så tog jag och approximerade en QRD med ett visst "teoretiskt" djup men ersatte "stavarna" med ribbor med mellanrum mellan. Se bilden
Gör jag en enkel strålföljning så blir det uppenbart att det blir lång gångväg för vissa vinklar, medan vissa vinklar åker ut direkt. Sen är den ju väldigt symmetrisk. Fast det blir inte helt uppenbart att symmetrin skulle vara negativ när det finns så mycket möjlighet till studs inne i lådan.
Men strålföljning är ju bara relevant för vissa frekvenser.

Flyttar jag fram soffan tänkta 15 cm så kommer öronen hamna på ca 35cm från väggen. Det motsvarar en våglängd på ca 1000 Hz.

Vet ju egentligen inte vad jag gör. Men det är en relativt enkelt konstruktion så att bygga och prova är ju inte besvärligt. Men är ju inte fel om det verkar rimligt innan man tar till sågen. :)
Bilagor
diffusor.jpg
diffusor.jpg (157.2 KiB) Visad 5684 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav IngOehman » 2018-12-04 18:56

Hugaligen, den där får underkänt så det bara stänker om det! 8O :lol: :lol: :lol: :wink:

Adhoc skrev:Bilden du lagt in på IÖs kundanpassade mackapär skulle troligen benämnas ”volumetric diffusor” om (ifall) man hittar en snarlik i litteraturen eller på nätet. Jag skulle inte kalla IÖs för ”en QRD i botten”, den saknar ju mellanväggar. Tanken är bl.a. att ljudet inte ”bara” ska studsa olika tidsfördröjt rakt ut tillbaks som från en QRD, utan även studsa omkring / fram och tillbaks mellan frontbrädorna och bakstycket som har olika byggdjup. Teoretiskt då att reflektioner ut till rummet dras ut över en längre tidsrymd och även får mer varierande styrka jämfört med från QRD:en.

En indikation för dimensionering av en liknande mojäng är om du googlar på ”Golomb ruler” och "volumetric diffuser". Brädbredd och antal lager brädor i djupled kan bero på vilken tillgänglig totalbredd och djup du har och frekvenser som är intressantast. En pdf på ”volume diffusers”: http://usir.salford.ac.uk/17672/1/11081 ... Thesis.pdf under kapitel 4 hittar du snarlikheter mot den på bilden.

En inte alltför vågad gissning är att ovan- och undertill funkar bygget även som spaltabsorbent med isolering bakom brädlapparna. Är du lat, får du dra upp lädret och kontakta IÖ.

Allt det du skriver är riktigt.

Vad mer kan sägas... Den dimensionering som jag använder är "skitig", eftersom det bygger på massor av lyssningstester, som ganska entydigt visat att en "matematiskt perfekt", en "ren" diffusor inte alls låter naturligt och bra. Det låter bara konstigt. Inget som hörseln är van vid och kan hantera på ett vettigt sätt. :(

Så jag gjorde massor av experiment på 70- och 80-talen för att utröna hur man skulle dimensionera en sådan där diffusor, och det jag kom fram till då är min utgångspunkt för hur jag dimensionerar dem idag och allt sedan dess. Folk blir väldigt nöjda.

Det är dock bra att påpeka att dimensioneringen beror på många yttre variabler. En av dem är avståndet mellan diffusorns framkant och de bakersta lyssningsplatserna. Skälet att det är viktigt att ta hänsyn till detta, är att en närmare placering av lyssnarna, bidrar med en stor geometrisk distorsion, som faktiskt "hjälper" diffusorn på så vis att den kan dimensioneras med ett något mera periodiskt framskikt.

Fälla in dimbar belysning blir alltid mysigt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav JM » 2018-12-04 22:41

Kraniet skrev:Jag sitter med soffan dikt an mot väggen och har planer på att dra ut den 15cm från väggen för att kanske kunna få lite bättre ljud.

Att dämpa (enbart) väggen verkar inte vara mest optimalt.
Går det att bygga en diffusor med sådant djup som gör något meningsfullt för att förbättra situationen?
Kan/bör dämpning kombineras med diffusion?

Går det att säga vilka frekvenser som är "problemet", dvs vilket frekvensomfång bör åtgärden täcka?

Är det något lösning (typ av diffusor, mängd absorption etc) som garanterat ger sämre resultat?

Den typen som på forumet har benämnts "Öhman-diffusor" som den nedan är ju väldigt stilren och snygg men om den är applicerbar och exakt hur den dimensioneras vet jag inte.

[ Bild ]

En annan typ som diskuteras ibland är QRD (quadratic residue diffusor)
En kalkylator finns här: http://www.mh-audio.nl/diffusor.asp#calcul

Utan att veta bättre så ser det ut som att "öhman-diffusorn" är en QRD i botten med "några plankor" ställda längs fram?


De flesta studier i Tools bok har långt till väggen bakom lyssningspositionen. Personligen har jag ca 5 m. Reflekterat ljud bakom lyssnaren har underordnad betydelse för spatial upplevelse vid lyssning på stereohögtalare enligt "The spatial-effect balloon" - Hidaka et al. Bilderna visar även att reflexerna ca 60 grader lateralt har störst betydelse för den spatiala upplevelsen - Hidaka et al i Tools bok II uppl s 106 fig 7.5.
Maskeringseffekten av reflexerna på direktljudet måste som jag ser det vara betydande även vid 15 cm distans från väggen. Direktljudet och reflexljudet har i praktiken snarlik ljudstyrka.
Jag föreslår att du minskar alla reflexer bakom lyssningspositionen med tjocka absorbenter ej diffusorer. Genom att minska reflexernas relativa styrka minskas maskeringen utan större effekt den spatiala upplevelsen. En diffusor kommer endast marginellt sänka reflexernas styrka.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-12-04 23:31

JM skrev:
Kraniet skrev:Jag sitter med soffan dikt an mot väggen och har planer på att dra ut den 15cm från väggen för att kanske kunna få lite bättre ljud.

Att dämpa (enbart) väggen verkar inte vara mest optimalt.
Går det att bygga en diffusor med sådant djup som gör något meningsfullt för att förbättra situationen?
Kan/bör dämpning kombineras med diffusion?

Går det att säga vilka frekvenser som är "problemet", dvs vilket frekvensomfång bör åtgärden täcka?

Är det något lösning (typ av diffusor, mängd absorption etc) som garanterat ger sämre resultat?

Den typen som på forumet har benämnts "Öhman-diffusor" som den nedan är ju väldigt stilren och snygg men om den är applicerbar och exakt hur den dimensioneras vet jag inte.

[ Bild ]

En annan typ som diskuteras ibland är QRD (quadratic residue diffusor)
En kalkylator finns här: http://www.mh-audio.nl/diffusor.asp#calcul

Utan att veta bättre så ser det ut som att "öhman-diffusorn" är en QRD i botten med "några plankor" ställda längs fram?


De flesta studier i Tools bok har långt till väggen bakom lyssningspositionen. Personligen har jag ca 5 m. Reflekterat ljud bakom lyssnaren har underordnad betydelse för spatial upplevelse vid lyssning på stereohögtalare enligt "The spatial-effect balloon" - Hidaka et al. Bilderna visar även att reflexerna ca 60 grader lateralt har störst betydelse för den spatiala upplevelsen - Hidaka et al i Tools bok II uppl s 106 fig 7.5.
Maskeringseffekten av reflexerna på direktljudet måste som jag ser det vara betydande även vid 15 cm distans från väggen. Direktljudet och reflexljudet har i praktiken snarlik ljudstyrka.
Jag föreslår att du minskar alla reflexer bakom lyssningspositionen med tjocka absorbenter ej diffusorer. Genom att minska reflexernas relativa styrka minskas maskeringen utan större effekt den spatiala upplevelsen. En diffusor kommer endast marginellt sänka reflexernas styrka.

JM


Alla som läser detta bör observera att detta så kallade råd har ingen vetenskaplig uppbackning.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav petersteindl » 2018-12-04 23:57

Jag har provat med absorbenter bakom lyssnarplats och även med diffusorer. Absorbenter åkte ut ganska snabbt d v s efter någon vecka. Det var en befrielse att bli av med absorbenten. Efter några år provades med diffusorer. Diffusorerna var kvar i mer än 6 månader innan även dessa åkte ut.

Där jag tyckte diffusorer kanske gjorde viss nytta var på 2a reflexen från sidorna från respektive motstående sidovägg. Men bokhyllor funkade väl så bra.

Det är min erfarenhet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-05 00:19

Antar att mätningar är svåra att utföra så det är väl att lyssna som gäller.

Men vad är lämpliga testsignaler att använda?
Jag kan inte säga att jag hör att något är uppenbart fel när jag lyssnar på musik och film.
Så att bekymra sig om detta är kanske helt onödigt :D

Men det kanske låter "rätt" när det "blir rätt"?

En sak som jag har problem med är kantring mot höger sida. Detta mildras då jag lutar mig framåt. Dock vet jag inte om det har med vinkeln mellan högtalarna att göra eller avståndet till bakväggen, eller båda eller inget/nåt annat.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
matssvensson
 
Inlägg: 1374
Blev medlem: 2010-11-30
Ort: Stockholm

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav matssvensson » 2018-12-05 01:04

Bokhyllor funkar väldigt bra hos mig, tycker jag.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav petersteindl » 2018-12-05 01:25

Kraniet skrev:Antar att mätningar är svåra att utföra så det är väl att lyssna som gäller.

Men vad är lämpliga testsignaler att använda?

Jag kan inte säga att jag hör att något är uppenbart fel när jag lyssnar på musik och film.
Så att bekymra sig om detta är kanske helt onödigt :D

Men det kanske låter "rätt" när det "blir rätt"?

En sak som jag har problem med är kantring mot höger sida. Detta mildras då jag lutar mig framåt. Dock vet jag inte om det har med vinkeln mellan högtalarna att göra eller avståndet till bakväggen, eller båda eller inget/nåt annat.


Din favoritmusik.

Troligtvis, ja.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Adhoc » 2018-12-05 02:25

Det JM skrev stämmer nog så tillvida att reflexer snett 60 grader framifrån kan ge mer av nyttig omslutande ljudupplevelse än om reflexerna kommer rakt framifrån eller bakifrån. Det ger en viss tids- och styrkeskillnad mellan öronen också eftersom öronen på dom flesta lämpligt nog sitter på vardera sidan av skallen dessutom. Men i ett vanligt vardagsrum? Kruxet i ett normalstort vardagsrum, typ 4 x 6 a’ 7 m, är hur man får reflexerna mot sig från den vinkeln om det samtidigt är lämpligt att dom anländer ca 15-30 ms senare än direktljudet och hyfsat starka.

När jag experimenterade för några år sedan gick det visserligen att få till själva den inkommande vinkeln men signalen fick då lång gångväg +40 ms och låg samtidigt vid cirkus -35 dB (ohörbar). Gav inte intryck av ”stort rum” med omslutande ljud tyckte jag. Jag hade då drygt 2,5 m till vägg bakom soffan, avstånd mellan rummets kortväggar 7 m. Några enkla vinklade skivor bakom en fick istället styra en del reflexer mot långväggarna så reflexljudet anlände snett från sidan bakifrån vid ca 28 ms och ca -12 dB. Det upplevdes som väsentligt bättre. Reflexer tidigare i tid var dämpade ned till mellan -20 till -30 dB jämfört med direktljudet, = ganska ohörbara. Så reflexerna vid ca 28 ms och -12 dB ”stängde tidsfönstret” och lurade en att tro att rummet var väsentligt större än det är i verkligheten. 28 ms kan liknas vid att reflexen kommer från något som är 4,8 m bort (åt alla håll) om man själv är upphov till ljudet. Mitt rum är ca 4 m brett, inte 9,6 m ...

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Tangband » 2018-12-05 07:07

petersteindl skrev:Jag har provat med absorbenter bakom lyssnarplats och även med diffusorer. Absorbenter åkte ut ganska snabbt d v s efter någon vecka. Det var en befrielse att bli av med absorbenten. Efter några år provades med diffusorer. Diffusorerna var kvar i mer än 6 månader innan även dessa åkte ut.

Där jag tyckte diffusorer kanske gjorde viss nytta var på 2a reflexen från sidorna från respektive motstående sidovägg. Men bokhyllor funkade väl så bra.

Det är min erfarenhet.

Mvh
Peter


Den där metoden som du beskriver- att prova olika absorbenter eller diffusorer en längre tid med musiklyssning är nog en bra metod.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav JM » 2018-12-05 07:42

ADHOC jag håller med att våra små rum har svårt att uppfylla villkoren.
Jag likt många andra ser lösningen i extremt beamande fronthögtare i alla frekvenser. Fronthögtalarna ger bara direktljud och överhuvudtaget inga upplevda reflexer. Artificiellt skapade reflexer på strategiska platser i rummet kan teoretiskt ge en spatial upplevelse vid stereolyssnande. Många konserthus "dopar" upplevelsen med liknande trix. Tex http://www.davidgriesinger.com/

Min erfarenhet i mitt stora lyssningsrum är att laterala reflexer fördröjda ca 20 ms ger breddning av stereobilden och bra lokalisation av enskilda objekt men ingen egentlig "omslutenhet" (envelopment). Se Toole uppl II s 67 ff. kolla speciellt på sammanfattande bild 5.2.
Enligt Toole är det ffa reflexer med frekvenser över 600 Hz med en fördröjning över 15 ms men under ca 40 ms som ger breddning o lokalisation vid relativ ljudstyrka under ca - 6 dB.
"Omslutenheten" upplevs tydligen ffa av frekvenser 120 - 600 Hz med en fördröjning över 80 ms upp till 200 ms med knappt förnimbar ljudstyrka.
Hade jag möjlighet att fördröja signalen över 80 ms hade jag testat. Någon som har tips på apparat?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Tangband » 2018-12-05 08:32

Kraniet, eftersom du själv konstruerat dina högtalare har du säkert optimerat ljudet med ett visst avstånd till den bakre väggen. Det blir skillnad i balansen i ljudet om du dämpar den bakre väggen. Skillnaden är liten med finns där. Sätter man, som jag, en 2,5 cm tjock akustikplatta 20 cm bakom huvudet så har jag fått höja diskanthornet med 1 db för att få samma upplevda klangbalans som utan dämpning. Det beror troligen på att akustikplattan bara dämpar från 800 Hz och uppåt.

Jämförelse med eller utan dämpning kanske måste kompenseras i det övre registret för att den upplevda klangbalansen ska bli lika och för att det ska bli en rättvis bedömning- du kanske behöver höja diskanten 1 db med dämpning på plats för att göra en vettig jämförelse.
Mitt råd: Mäta vid lyssningsposition och kolla hur det ser ut med, eller utan dämpning. Ser du en skillnad så kommer du att höra den.
Diffusor, beroende på konstruktion, ger säkerligen ett annat resultat, men jag skulle nog mäta vid lyssningsplats ändå....

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav JM » 2018-12-05 08:50

Baffel skrev:Kapitel 9. Allmänt om rumsakustik. Där kanske då får något tips som kan hjälpa dig?

http://www.sonicdesign.se/oeint0.html

Undvik akustikförslagen. Överförenklat och felaktigt. Viktiga delar saknas. Golvreflexen är inte den viktigaste reflexen att beakta enligt mina erfarenheter sedan 40 år, Toole och Linkwitz. Toole uppl III s 193.
Tools II-III böcker ger i praktiken mer nyanserad och fullständig bild om målet är bra ljud i det lilla rummet.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-05 09:57

petersteindl skrev:
Kraniet skrev:Antar att mätningar är svåra att utföra så det är väl att lyssna som gäller.

Men vad är lämpliga testsignaler att använda?

Jag kan inte säga att jag hör att något är uppenbart fel när jag lyssnar på musik och film.
Så att bekymra sig om detta är kanske helt onödigt :D

Men det kanske låter "rätt" när det "blir rätt"?

En sak som jag har problem med är kantring mot höger sida. Detta mildras då jag lutar mig framåt. Dock vet jag inte om det har med vinkeln mellan högtalarna att göra eller avståndet till bakväggen, eller båda eller inget/nåt annat.




Troligtvis, ja.


Precis.. :) Ganska svårt att ta reda på i rummet också antar jag, annat än att prova sig fram..
Mvh
Magnus

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav JM » 2018-12-05 10:06

Kraniet skrev:En sak som jag har problem med är kantring mot höger sida. Detta mildras då jag lutar mig framåt. Dock vet jag inte om det har med vinkeln mellan högtalarna att göra eller avståndet till bakväggen, eller båda eller inget/nåt annat.


Om du menar att ljudet tenderar att ofta höras mer från höger högtalare kan det vara att relativa ljudtrycket är högre på höger sida eller att höger högtalares ljud når lyssningspositionen tidigare. I båda fallen kan problemet åtgärdas med att flytta vänster högtalare närmare eller höger längre bort. Vid låga frekvenser och otransienta ljud brukar problemet vara mindre framträdande.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-05 10:43

Tangband skrev:Kraniet, eftersom du själv konstruerat dina högtalare har du säkert optimerat ljudet med ett visst avstånd till den bakre väggen. Det blir skillnad i balansen i ljudet om du dämpar den bakre väggen. Skillnaden är liten med finns där. Sätter man, som jag, en 2,5 cm tjock akustikplatta 20 cm bakom huvudet så har jag fått höja diskanthornet med 1 db för att få samma upplevda klangbalans som utan dämpning. Det beror troligen på att akustikplattan bara dämpar från 800 Hz och uppåt.

Jämförelse med eller utan dämpning kanske måste kompenseras i det övre registret för att den upplevda klangbalansen ska bli lika och för att det ska bli en rättvis bedömning- du kanske behöver höja diskanten 1 db med dämpning på plats för att göra en vettig jämförelse.
Mitt råd: Mäta vid lyssningsposition och kolla hur det ser ut med, eller utan dämpning. Ser du en skillnad så kommer du att höra den.
Diffusor, beroende på konstruktion, ger säkerligen ett annat resultat, men jag skulle nog mäta vid lyssningsplats ändå....



Jag har inte tagit med den väggen vid konstruktionen. Har tagit mest hänsyn till väggen högtalarna hänger på samt golv/takreflex. De senare har dock haft underordnad betydelse.

Jag brukar ha som vana att sätta upp några soffkuddar på soffryggen, men har de en inverkan så är den relativt liten rent ljudmässigt. Möjligen blir det kanske lite bättre. Ska testa med en bit madrass jag har och se om det blir större skillnad.
Soffan vill jag dra fram oavsett pga att basen får bättre balans. Sen som sagt blir mittfokus något skarpare plus att jag får bättre (teoretisk) vinkel mellan högtalarna.

Här är en bild på mitt rum förresten.
Bilagor
Lägenhet översikt.jpg
Lägenhet översikt.jpg (136.14 KiB) Visad 5460 gånger
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-05 11:03

Kanske ska förklara vad det är man ser..

Det cerisa är högtalarna. På insidan av dom en absorbent (100mm akustikskiva). det röda till höger en dörr till köket. Röda strecket till vänster framkant på bokhylla (120cm hög) innanför den är sängen (utrymme som kandiderar till att bli ca 2m3 basfälla).
Sen är det soffan där det vita strecket är ryggkuddarna och ungefär där huvudet hamnar, ca 20 cm från väggen.

Hela väggen till höger är fönster från 1m upp från golvet. Blomhylla med grejor på sen ett tunt element ner till golvet. Står lite fler grejor på den sidan som inte är innritat. Vid högtalarna har jag också en bänk med baslådorna och på den står 60" tv.

Väggen bakom huvudet är betong. Väggen högtalarna sitter på är regelvägg utan isolering. Högtalarna planerar jag därför ställa på sd-kuddar på stativ så jag kan frikoppla dom något från den väggen. Planen är att hela den väggen som högtalarna sitter på ska täckas med 100mm tjocka absorbenter (förutom ett område mellan högtalarna).
Takhöjden är närmare 2,5m
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-05 11:20

JM skrev:
Kraniet skrev:En sak som jag har problem med är kantring mot höger sida. Detta mildras då jag lutar mig framåt. Dock vet jag inte om det har med vinkeln mellan högtalarna att göra eller avståndet till bakväggen, eller båda eller inget/nåt annat.


Om du menar att ljudet tenderar att ofta höras mer från höger högtalare kan det vara att relativa ljudtrycket är högre på höger sida eller att höger högtalares ljud når lyssningspositionen tidigare. I båda fallen kan problemet åtgärdas med att flytta vänster högtalare närmare eller höger längre bort. Vid låga frekvenser och otransienta ljud brukar problemet vara mindre framträdande.

JM


Jo jag kan kompensera för det med avståndet i recievern. Precis som du säger så är det frekvensberoende. Det är ju främst röster i film som jag upplever problematiska och vissa röster kantrar mer än andra. Sen verkar det vara bättre fokus i vissa filmer.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-05 12:20

Tänkte på detta med bokhylla (med böcker?). Det är ju mer likt en QRD, men samtidigt också väldigt likt en böjd skiva om man inte ser till att trycka in en del böcker mycket längre än andra. Bokryggen brukar bukta lite svagt utåt också. Böcker är sällan mer än typ 30cm höga och brukar stå en bit (nån/några cm) in ifrån hyllkanten.

Vad är det som gör att bokhyllan upplevs vara så "bra"? Den följer ju inte riktigt de teoretiska kraven som brukar ställas på diffusorer. Är det för att vi är vana att "lyssna" på bokhyllor?
Mvh
Magnus

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav JM » 2018-12-05 12:56

Jag skulle testa att placera högtalarna en bit ut från väggen där soffan står idag. Flytta o rotera 180 soffan till förlängninen av den vänstersidiga prylen. Dvs soffan kommer ut en bit från ursprungliga högtalarväggen. Sannolikt får du då mer sidlika reflexer vilka är betydligt senare och med rätt dämpade. Dessutom slipper du att sitta i tryckmax för basen utmed väggen. Alla väggar har tryckmax för basen! Absorbenter bakom högtalarna kan hjälpa.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav JM » 2018-12-05 13:03

Johan_Lindroos skrev:
JM skrev:
Kraniet skrev:Jag sitter med soffan dikt an mot väggen och har planer på att dra ut den 15cm från väggen för att kanske kunna få lite bättre ljud.

Att dämpa (enbart) väggen verkar inte vara mest optimalt.
Går det att bygga en diffusor med sådant djup som gör något meningsfullt för att förbättra situationen?
Kan/bör dämpning kombineras med diffusion?

Går det att säga vilka frekvenser som är "problemet", dvs vilket frekvensomfång bör åtgärden täcka?

Är det något lösning (typ av diffusor, mängd absorption etc) som garanterat ger sämre resultat?

Den typen som på forumet har benämnts "Öhman-diffusor" som den nedan är ju väldigt stilren och snygg men om den är applicerbar och exakt hur den dimensioneras vet jag inte.

[ Bild ]

En annan typ som diskuteras ibland är QRD (quadratic residue diffusor)
En kalkylator finns här: http://www.mh-audio.nl/diffusor.asp#calcul

Utan att veta bättre så ser det ut som att "öhman-diffusorn" är en QRD i botten med "några plankor" ställda längs fram?


De flesta studier i Tools bok har långt till väggen bakom lyssningspositionen. Personligen har jag ca 5 m. Reflekterat ljud bakom lyssnaren har underordnad betydelse för spatial upplevelse vid lyssning på stereohögtalare enligt "The spatial-effect balloon" - Hidaka et al. Bilderna visar även att reflexerna ca 60 grader lateralt har störst betydelse för den spatiala upplevelsen - Hidaka et al i Tools bok II uppl s 106 fig 7.5.
Maskeringseffekten av reflexerna på direktljudet måste som jag ser det vara betydande även vid 15 cm distans från väggen. Direktljudet och reflexljudet har i praktiken snarlik ljudstyrka.
Jag föreslår att du minskar alla reflexer bakom lyssningspositionen med tjocka absorbenter ej diffusorer. Genom att minska reflexernas relativa styrka minskas maskeringen utan större effekt den spatiala upplevelsen. En diffusor kommer endast marginellt sänka reflexernas styrka.

JM


Alla som läser detta bör observera att detta så kallade råd har ingen vetenskaplig uppbackning.


Tyvärr har jag rätt. Bevisa att jag har fel. Tack!

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Baffel » 2018-12-05 13:22

JM skrev:
Baffel skrev:Kapitel 9. Allmänt om rumsakustik. Där kanske då får något tips som kan hjälpa dig?

http://www.sonicdesign.se/oeint0.html

Undvik akustikförslagen. Överförenklat och felaktigt. Viktiga delar saknas. Golvreflexen är inte den viktigaste reflexen att beakta enligt mina erfarenheter sedan 40 år, Toole och Linkwitz. Toole uppl III s 193.
Tools II-III böcker ger i praktiken mer nyanserad och fullständig bild om målet är bra ljud i det lilla rummet.

JM



Attans, det som verkade vara hyfsat enkla åtgärder, men det finns väl inga genvägar till det perfekta HiFI ljudet :)

Hursomhelst, detta med att täcka hela golvet med en matta, som IÖ talar om. Jag har inget dedikerat rum för musik och att i vardagsrummet täcka golvet med en heltäckningsmatta där kickar inte enbart WAF in utan till viss del även HAF.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav JM » 2018-12-05 13:42

Baffel skrev:
JM skrev:
Baffel skrev:Kapitel 9. Allmänt om rumsakustik. Där kanske då får något tips som kan hjälpa dig?

http://www.sonicdesign.se/oeint0.html

Undvik akustikförslagen. Överförenklat och felaktigt. Viktiga delar saknas. Golvreflexen är inte den viktigaste reflexen att beakta enligt mina erfarenheter sedan 40 år, Toole och Linkwitz. Toole uppl III s 193.
Tools II-III böcker ger i praktiken mer nyanserad och fullständig bild om målet är bra ljud i det lilla rummet.

JM



Attans, det som verkade vara hyfsat enkla åtgärder, men det finns väl inga genvägar till det perfekta HiFI ljudet :)

Hursomhelst, detta med att täcka hela golvet med en matta, som IÖ talar om. Jag har inget dedikerat rum för musik och att i vardagsrummet täcka golvet med en heltäckningsmatta där kickar inte enbart WAF in utan till viss del även HAF.

Missförstå mig rätt. En matta på golvet gör ingen skada. Jag har mattor framför högtalarna av andra skäl. Mätmässigt ser det bättre ut men inte upplevelsemässigt. Viktigare variabler har jag nämnt ovan.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Almen » 2018-12-05 13:48

Baffel skrev:
JM skrev:
Baffel skrev:Kapitel 9. Allmänt om rumsakustik. Där kanske då får något tips som kan hjälpa dig?

http://www.sonicdesign.se/oeint0.html

Undvik akustikförslagen. Överförenklat och felaktigt. Viktiga delar saknas. Golvreflexen är inte den viktigaste reflexen att beakta enligt mina erfarenheter sedan 40 år, Toole och Linkwitz. Toole uppl III s 193.
Tools II-III böcker ger i praktiken mer nyanserad och fullständig bild om målet är bra ljud i det lilla rummet.

JM



Attans, det som verkade vara hyfsat enkla åtgärder, men det finns väl inga genvägar till det perfekta HiFI ljudet :)

Men du lyssnar väl inte på JM? 8O 8O 8O 8O
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-05 14:00

JM skrev:Jag skulle testa att placera högtalarna en bit ut från väggen där soffan står idag. Flytta o rotera 180 soffan till förlängninen av den vänstersidiga prylen. Dvs soffan kommer ut en bit från ursprungliga högtalarväggen. Sannolikt får du då mer sidlika reflexer vilka är betydligt senare och med rätt dämpade. Dessutom slipper du att sitta i tryckmax för basen utmed väggen. Alla väggar har tryckmax för basen! Absorbenter bakom högtalarna kan hjälpa.

JM


Högtalarna är byggda för att hänga på väggen.

Möbleringen går tyvärr inte att göra något åt. Vänder jag 180 grader på allt går det inte längre gå in i rummet..

Ska ta några bilder och lägga upp så kanske begränsningarna inses bätte.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Baffel » 2018-12-05 14:00

Almen skrev:Men du lyssnar väl inte på JM? 8O 8O 8O 8O


Tja du, JM vs IÖ. Kommentaren om det perfekta HiFi ljudet var ju såklart humoristiskt menad (Farbror Barbro). Själv har ett ganska möblerat vardagsrum, div bokhyllor, mattor, soffa , fåtöljer tavlor osv. Ingen heltäckningsmatta dock. Bor på landet, så det är sådär klassiskt murrigt inte kalt och vitt sterilt ala det modernaste. Tyst som fan är. Inget ljud utifrån, annat än när någon bil åker förbi eller det skjuts med bössorna i skogarna. Går säkerligen att förbättra i rummet, eller det är klart att det går, men frågan är tlll vilken tid/kostnad i förhållande till ökat välljud.

Av ren nyfikenhet, varför anpassa rummet till utrustningen? Varför inte anpassa anläggningen till rummet? Jag skulle ju inte lassa in ett enormt PA system i ett litet vardagsrum, men jag skulle å andra sidan inte inte ställa fram några små bokhyllehögtalare inför en stor livescen utomhus. Jo , jag vet att ni tänkt på det men man kanske bör tänka och fundera på ett extra varv? Inte bara typ, en hornhögtalare kräver för att...utan än mer finlir gällande val av tex högtalare för ett specifikt utformat vardagsrum. Eller tänker jag fel nu?
Senast redigerad av Baffel 2018-12-05 15:43, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster