Diffusor/absorbent bakom huvudet(och andra akustikåtgärder)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-06 18:17

Johan_Lindroos skrev:
Kraniet skrev:Här är några äldre bilder på hur rummet ser ut. Bakom kameran är alkoven.

Lägger upp en korrigerad ritning. måtten stämmer inte riktigt på den andra..

Den alternativa möbleringen är jag inte riktigt på det klara med. Förstår det som att soffan ska stå där högtalarna står idag och högtalarna där soffan är. Men ingången är den till vänster i bild. Det går att komma in om soffan står där men den sticker ju ut då.

Möjligen skulle jag kunna vrida soffan 90 grader och ställa den mot vänster. Då sticker en del ut i alkoven vilket gör mindre. Men högtalarna och TVn skulle då stå mot fönstren.

edit: jag ska skaffa en matta, måste bara bestämma mig för en först.. sen är tanken att det ska upp hyllor på väggen bakom soffan..


Fina högtalare! :) Jag gillar konceptet, har själv haft en liknande (orealiserad) idé. Är det en egen konstruktzion?


Jo. Börjar vara några år sen nu jag byggde dom (vet knappt längre hur jag gjorde..). Har funderat på om det är inte börjar bli dags för en rev 2..
Wavecor baselement och seas dxt-diskant.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav goat76 » 2018-12-06 19:30

Kraniet skrev:Den alternativa möbleringen är jag inte riktigt på det klara med. Förstår det som att soffan ska stå där högtalarna står idag och högtalarna där soffan är. Men ingången är den till vänster i bild. Det går att komma in om soffan står där men den sticker ju ut då.


Den alternativa möbleringen jag menar och som jag uppfattar att JM menar är att du vänder allt 180 grader men soffan ska inte stå mot väggen, du ska lämna en korridor rakt fram från den vänstra ingången till rummet mellan väggen och baksidan av soffan. Sen kan du välja att placera soffans högra kortsida mot väggstumpen mellan ingången och sovalkoven eller lämna ett mellanrum där.

Denna möblering gör att du då slipper de problem som väggen bakom lyssningsplatsen innebär.
Det blir kanske för trångt med ditt nuvarande vardagsbord så alternativet är att skaffa ett mindre eller skippa det helt.

Jag har en sådan typ av möblering hemma hos mig. Ingången till rummet är på den vänstra vägg-sidan och mittemot den på högra vägg-sidan är balkongdörren så det bildas en "korridor" bakom soffan mellan dessa öppningar.
Soffan står på en stor tjock ryamatta som är 250x350cm som sträcker sig fram till högtalarna och soffbordet står under balkongfönstret på höger sida om soffan, alltså inte framför soffan som man vanligtvis brukar ha det.

Hoppas du förstår min beskrivning. Hur lägger man upp egna bilder här på forumet? :)

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-07 12:01

ang diffusering så verkar det finnas olika "läger". En del förespråkar QRD andra menar att cylindriska ger bättre ljud (och ingen fasvridning) medan andra gillar BAD.

Tydligen ska QRD ge hörbar förvrängning om man sitter i närheten.

Cylindriska diffusorer är ju otroligt enkla att bygga vilket ju är en fördel. Många verkar uppskattar ljudet också för dess "naturlighet". Intressant är ju att böckerna i bokhyllan ytligt sett bildar en vågformad eller cylinderliknande yta(delyta/or)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Baffel » 2018-12-07 13:47

I detta projekt finns det en potential att skapa något estetiskt tilltalande , i stället för att det bara ser ut som man smackat upp en brädhög på väggen. Vågformad tex, kan man spinna på och skapa något intressant.Böljande vägg osv.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-07 14:30

Baffel skrev:I detta projekt finns det en potential att skapa något estetiskt tilltalande , i stället för att det bara ser ut som man smackat upp en brädhög på väggen. Vågformad tex, kan man spinna på och skapa något intressant.Böljande vägg osv.


Nej precis. Jag vill ju att det ska vara estetiskt tilltalande samtidigt som det är funktionellt.

Skaffade en trial av detta program http://reflex.afmg.eu/
Ska leka lite och se om det kan ge nåt :)
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Tangband » 2018-12-07 20:18

Mitt tips- sitter du närmare vägg än 30 cm från soffan- dämpa väggen med en tunn absorbent som når upp över öronhöjd ca 15 cm på väggen. Resterande vägg ovanför helt odämpat. Då dämpar du den destruktiva första reflexen precis bakom öronen samtidigt som de ljudvågor som studsat flera varv i rummet kommer att få det att låta bättre.

Såhär skriver IÖ i granntråden:
.........
”Jag tycker ett par (väsentligt!) intressantare frågor är:


1. Är ljud som reflekteras i en vägg bakom lyssnaren någonsin subjektivt berikande?

Svaret är ja. Det finns absolut situationer där majoriteten av lyssnare föredrar att ha en partiellt reflekterande vägg bakom sig. Det är lätt att undersöka och det har jag gjort. Majotiteten av lyssnare föredrar måttligt med reflexer bakifrån framför inga, om de är fördröjda mer än 6-7 ms.


2. Gäller detta även om väggen bakom lyssnaren är så nära som den är då den soffan man sitter i är upptryckt mot väggen?

Jag gissar att de flesta tänker sig att svaret på frågan är nej, men då har de fel! ;) :o

Det rätta svaret är - det beror på. Och det beror på mycket. Men majoriteten av lyssnare föredrar att ha en vägg nära bakom sig framför ingenting (fritt fält eller 100 % dämpning) vid stereolyssning, om väggen är kraftigt diffuserande. Men en diffusor som gör jubbet har i sig ett djup, så man kan diskutera om man då verkligen sitter nära väggen... om diffusorn är säg 30-40 cm djup så är ju det verkliga avståndet till väggen (diffusorns botten) ökat med 30-40 cm, så det intressanta är väl i det fallet att de flesta föredrar diffusorn (om den är rättbyggd, inte vilken som helst*) framför samma vägg odiffuserad, det vill säga 30-40 cm bakom soffan. Så har man möjlighet till detta avstånd så ÄR det potentiellt bättre med diffusor än utan.

Men om soffan måste stå mot väggen då?

Då kan väggen faktiskt bidra positivt också! Men inte alldeles utan vidare. Tricket är att välja ljudvägar... att maximera de goda och dämpa de onda. Det betyder i praktiken att det man behöver är ett högt ryggstöd! :)

Ett som ser till att dämpa direktljudets första reflex (primärstuds) i väggen bakom lyssnaren, som annars hade studsat i riktning mot lyssnaren.

Men i väggen bakom lyssnarna så studsar även andra ljud, de som är sekundära, tertiära, kvartära, quintära...! Alltså ljud som gått en längre väg från högtalarna och som därför redan är mera fördröjda i förhållande till direktljudet.

Ljud som studsat multipla gånger i lyssningsrummets angränsningsytor (sidoväggar och (minst en gång i) tak) kommer ju också de att studsa i väggen bakom lyssnaren, men de är som sagt då väsentligt fördröjda jämfört med direktljudet och bidrar (subjektivt) positivt i många fall, för de flesta lyssnare. Och de konmer att nå lyssaren om de studsar en gång till ÖVER öronhöjd, i väggen bakom lyssnarna. :wink:

Lite förenklat (bäst är förstås att alltid titta på den specifika fallet) så blir det oftast upplevelsemässigt bäst att ha väggen odämpad typ 15 cm över öronhöjd och uppåt. Detta alltså även när man sitter i en soffa som är tryckt mot väggen. Idag är sofforna typiskt försedda med alldeles för lågt ryggstöd dock, och det ställer till det. Det är dock enkelt att skära till lite dämpmaterial (t ex någon gammal madrass som man har liggande) och lägga den på ryggstödet så det sträcker sig 10-20 cm över öronhöjd. Eller experimentera!

- - -

Avslutningsvis vill jag ånyo varna för tumregeltro!”

Slut på citatet av IÖ.
Hela inlägget finns här :
viewtopic.php?f=9&t=68275&start=270

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Baffel » 2018-12-07 20:42

Kraniet

Hum hum, med tanke på din stil i vardagsrummet, varför inte ett antal stringhyllor? Vad jag kan se så skulle de passa med din övriga möblering. Ganska så stramt och elegant. Du behöver dessutom inte enbart ha böcker i hyllorna, om du inte känner för det.

p.s för några år sedan var dessa klassiska stringhyllor hyfsat eftertraktade på marknaden. Idag vet jag inte hur det ligger till med det. Pris dvs.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav darkg » 2018-12-07 23:25

String och kopior finns nog i såna mängder att det dyker upp en del, men visst är de eftertraktade. Nytillverkning finns.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Baffel » 2018-12-08 00:27

Stämmer,så väldans dyra borde de inte vara. Handlar väl om utbud och efterfrågan.

Kraniet

Bara googla och kolla på bilder så finns det tonvis av exempel på vad man kan använda stringhyllor till.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-08 12:01

Baffel skrev:Stämmer,så väldans dyra borde de inte vara. Handlar väl om utbud och efterfrågan.

Kraniet

Bara googla och kolla på bilder så finns det tonvis av exempel på vad man kan använda stringhyllor till.


Bra tips.
Det är precis det jag tänkt, att sätta upp ikea svalnäs på väggen bakom soffan :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Baffel » 2018-12-08 15:57

Kraniet skrev:
Baffel skrev:Stämmer,så väldans dyra borde de inte vara. Handlar väl om utbud och efterfrågan.

Kraniet

Bara googla och kolla på bilder så finns det tonvis av exempel på vad man kan använda stringhyllor till.


Bra tips.
Det är precis det jag tänkt, att sätta upp ikea svalnäs på väggen bakom soffan :)


Låter som en bra ide. Blir både snyggt och funktionellt :)

...och har man tid , lust och utrustning gäller då givetvis DYI bokhyllor :wink:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Baffel » 2018-12-08 16:01

Baffel skrev:
Kraniet skrev:
Baffel skrev:Stämmer,så väldans dyra borde de inte vara. Handlar väl om utbud och efterfrågan.

Kraniet

Bara googla och kolla på bilder så finns det tonvis av exempel på vad man kan använda stringhyllor till.


Bra tips.
Det är precis det jag tänkt, att sätta upp ikea svalnäs på väggen bakom soffan :)


Låter som en bra ide. Blir både snyggt och funktionellt :)

...och har man tid , lust och utrustning gäller då givetvis DIY bokhyllor :wink:

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-08 16:34

var det här på forumet det var nån som köpte böcker på secondhand hand bara för att få en diffusor i bokhyllan?

Tror jag sett nån som sågat av böckerna också och limmat ihop till sektioner som ställdes på hyllorna. :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Baffel » 2018-12-08 16:40

Det är bara ta valfri loppis så kan du säkert få böcker som täcker en hel vägg för några hundringar.Krukor har rundade former .Kostar nada på loppisar :)

Eller om du är ung och singel. En sektion med schyssta destillerade varor från systemet? Barskåpet, det öppna, är fixat :) ...finns en uppenbar nackdel med detta när helgen kommer , men systemet öppnar igen på måndagen.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav IngOehman » 2018-12-09 12:56

Kraniet skrev:ang diffusering så verkar det finnas olika "läger". En del förespråkar QRD andra menar att cylindriska ger bättre ljud (och ingen fasvridning) medan andra gillar BAD.

Tydligen ska QRD ge hörbar förvrängning om man sitter i närheten.

Cylindriska diffusorer är ju otroligt enkla att bygga vilket ju är en fördel. Många verkar uppskattar ljudet också för dess "naturlighet". Intressant är ju att böckerna i bokhyllan ytligt sett bildar en vågformad eller cylinderliknande yta(delyta/or)

Huga, just en fin samling tumregel-människors syn du presenterar där...

Diffussorer har fysikaliska egenskaper, om dessa i en specifik situation skapar en ljudfältspåverkan som föredras (av någon eller många) beror i minst lika hög grad på situationens egenskaper! För att inte tala om preferenser (som dock nästan alltid är samstämmigare än folk tror). Att beskriva en diffusor i termer av ”naturligt”, ”bättre ljud” eller ”hörbar förvrängning” är nonsens.

Talar alltså om det de sagt till dig.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-09 14:09

Inget som sagt nåt till mig, sånt jag läst och sett på olika forum och youtube-kanaler. Ja det finns ju allsköns åsikter. Många verkar vilja att en lösning ska fungera till allt, det presenteras på ett sånt sätt iaf..
Finns en del till synes framgångsrika företag som lever på att sälja en/några produkter som de behandlar all rum med.
Tex denna https://www.youtube.com/watch?v=BroP_iFVJvo från företaget Acoustic Gemoetry
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav IngOehman » 2018-12-09 18:43

Mittåt - ”sagt till dig” var en olycklig formulering. :oops:

Jag menade just det du beskrev, alltså som du tagit del av såsom synpunkter från folk. Alltså inte nödvändigtvis bara synpunkter du hört akustiskt, uttalade från folk som talat specifikt till dig.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-09 22:13

IngOehman skrev:Mittåt - ”sagt till dig” var en olycklig formulering. :oops:

Jag menade just det du beskrev, alltså som du tagit del av såsom synpunkter från folk. Alltså inte nödvändigtvis bara synpunkter du hört akustiskt, uttalade från folk som talat specifikt till dig.


Vh, iö


Ja det är ju deras erfarenheter. Dvs ofta beskrivs det hur personen provat ditt eller datt och föredrar det ena före det andra. Sen vad det har för överföring till min situation är ju svårt att säga förstås.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav IngOehman » 2018-12-09 23:59

Precis, och min huvudinvändnkngär att man inte ens kan veta om personen ifråga i en kontrollerad studie skulle föredra det de tror på, framför ett val som typiskt är bättre men som de varken testat eller ens känner till.

Alltså för EXAKT den applikation de har.

I andra applikationer är det ännu troligare att det de tror är karakteristika hos diffusorn, ”ljudegenskaper” som de dragit slutsatsen att de gillar, rent av kan vara något de (i en riktig studie) ogillar. Min anmärknkng är alltså att den sortens ”vittnesmål” är data av extremt låg kvalitet. Det går ju att hitta någon som säger sig gilla i stort sett vad skit som helst, för att tala klarspråk. :wink:


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34925
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Morello » 2018-12-10 00:32

Ja, det finns ju till och med folk som gillar Corona! Å andra sidan kanske de föredragit riktigt öl i en kontrollerad studie.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Laila » 2018-12-10 00:54

:wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-10 08:23

Knepigaste är väl att det inte ens går att lita på att personer som jobbat 10-15-20 år med rumsakustik fäller korrekta uttalanden..
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Tangband » 2018-12-10 08:27

Kraniet skrev:Knepigaste är väl att det inte ens går att lita på att personer som jobbat 10-15-20 år med rumsakustik fäller korrekta uttalanden..


Det är tydligt att framförallt konstruktörer och kanske en del akustiker tänker olika. Återstår då endast att försöka lära sig så mycket man kan på olika håll-och sedan prova och lyssna själv, kanske med hjälp av en mikrofon för att se vad som händer på lyssningsplats då man diffuserar och/eller dämpar den bakre väggen. Sitter man nära väggen så verkar det generellt bli lite lägre nivå över 1 kHz med en tunn absorbent/diffusor från jula tex. Detta syns tydligt vid mätningar för mig på lyssningsplats i min lägenhet. För att få ”rätt balans” med absorbenterna på plats har jag höjt diskanthornen med 1 db. Den första destruktiva reflexen från strax ovanför 1 kHz blir kraftigt dämpad med absorbenterna på plats. Syns tydligt med mätning i öronhöjd på lyssningsplats.
Resultat- bättre ljud med absorbenter/diffusor än med en kal vägg. :) Men diskanten behövde höjas med 1 db.

Då förmedlingen av viss kunskap diffar högs påtagligt även på hög nivå, - då återstår att prova själv.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav IngOehman » 2018-12-10 11:48

Kraniet skrev:Knepigaste är väl att det inte ens går att lita på att personer som jobbat 10-15-20 år med rumsakustik fäller korrekta uttalanden..

Förhoppningsvis har de som jobbat många år med sådana här saker, skaffat sig vett och kunskap nog att inte förenkla saker till tumregler alls, det vill säga - de undviker helt uttalanden av den typ du givit exempel på (att andra gjort).

Om när du märker att så är fallet så säger det förhoppningsvis dig något - att du kanske kan lita på resten - beskrivningarna om att det är komplext, och varför, om du förstår det som sägs vilande på den kunskap du redan har. Och gör du inte det/har du inte denna, så är det inte den personens fel, och saknad kunskap kan du dessutom skaffa i efterhand*.

Men det som går att säga konkreta saker om, är hörsens sätt att arbeta, fysiken som involverar stereosystemet, högtalarna, rummet och förstås statistiska preferenser.


Vh, iö

- - - - -

*Enligt konceptet ”listen to me now, believe me later”. :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-11 15:20

Testade dra för gardinen i ett försök att få mer symmetri. Tänkte att en gardin 15cm framför fönstret kanske ger liknande effekt på höger högtalare som det hål som är vid den vänstra högtalaren. Gardinen hänger ju alltid där men jag drog ut den så kanten på gardinen är i linje med dörrkarmen på andra sidan.

Fokuset flyttar sig då.
Avstånden som krävs för att få mittfokus går från V=3,4m H=3,36m utan gardin, till V=3.38m H=3,4m med gardinen utdragen. Ganska stor skillnad!

Men då kan jag utesluta (?) att bristen på fokus har med väggen bakom huvudet att göra.

Ska nog åka och köpa lite hyllor idag samt dra ut soffan.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Tangband » 2018-12-11 17:32

Kraniet skrev:Testade dra för gardinen i ett försök att få mer symmetri. Tänkte att en gardin 15cm framför fönstret kanske ger liknande effekt på höger högtalare som det hål som är vid den vänstra högtalaren. Gardinen hänger ju alltid där men jag drog ut den så kanten på gardinen är i linje med dörrkarmen på andra sidan.

Fokuset flyttar sig då.
Avstånden som krävs för att få mittfokus går från V=3,4m H=3,36m utan gardin, till V=3.38m H=3,4m med gardinen utdragen. Ganska stor skillnad!

Men då kan jag utesluta (?) att bristen på fokus har med väggen bakom huvudet att göra.

Ska nog åka och köpa lite hyllor idag samt dra ut soffan.


Kul att det ordnade sig :)
Några fler tankar på att göra en 180 graders rokad på högtalare och lyssningsplats ?

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-11 22:17

Tangband skrev:
Kraniet skrev:Testade dra för gardinen i ett försök att få mer symmetri. Tänkte att en gardin 15cm framför fönstret kanske ger liknande effekt på höger högtalare som det hål som är vid den vänstra högtalaren. Gardinen hänger ju alltid där men jag drog ut den så kanten på gardinen är i linje med dörrkarmen på andra sidan.

Fokuset flyttar sig då.
Avstånden som krävs för att få mittfokus går från V=3,4m H=3,36m utan gardin, till V=3.38m H=3,4m med gardinen utdragen. Ganska stor skillnad!

Men då kan jag utesluta (?) att bristen på fokus har med väggen bakom huvudet att göra.

Ska nog åka och köpa lite hyllor idag samt dra ut soffan.


Kul att det ordnade sig :)
Några fler tankar på att göra en 180 graders rokad på högtalare och lyssningsplats ?


Nja har funderat lite på det men det blir inte av. Det skapar andra problem. Inte minst tycker jag det skulle se tokigt ut..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
odysse
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2017-03-01
Ort: luleå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav odysse » 2018-12-12 14:51

hur påverkas högtalartypen behovet/typen av absorbenter ? jag har ett litet rum och horn med smal spridningsvinkel 60x50 * och sitter nära bakre väggen , jag tycker att för åtminstone kompressionsdriverns register 1300 hz och uppåt så borde det vara där man ska börja ?

Kraniet
 
Inlägg: 12553
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-12 15:55

Om du menar väggen bakom lyssnaren så är nog situationen i princip lika oavsett spridning. Vilka frekvenser som eventuellt är problematiska blir beroende på avståndet till bakväggen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav IngOehman » 2018-12-12 19:22

Det stämmer inte. Problem med bakre väggen växer nästan undantagslöst med högtalarnas direktivitet.

Sämsta situationen är bara direktljud och EN reflex (låter fruktansvärt burlökigt, pga den brutala kamfiltereffekten). Ju större direktivitet desto närmare den situationen kommer man. Om man sitter nära väggen bakom sig.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster