Diffusor/absorbent bakom huvudet(och andra akustikåtgärder)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Baffel » 2018-12-12 19:36

IngOehman skrev:Det stämmer inte. Problem med bakre väggen växer nästan undantagslöst med högtalarnas direktivitet.

Sämsta situationen är bara direktljud och EN reflex (låter fruktansvärt burlökigt, pga den brutala kamfiltereffekten). Ju större direktivitet desto närmare den situationen kommer man. Om man sitter nära väggen bakom sig.


Vh, iö


Om det nu inte var för det att Kraniet har det rum han har. Han kan ju knappast placera soffan mitt i rummet. Det kan han väl, han kan bygga om hela rummet till en optimal plats för lyssningsljud, men jag misstänker Kraniet vill optimera efter de förutsättningar gällande möblering i rummet ger, dvs göra det bästa av vad man kan göra av ett vanligt vardagsrum men inte bygga om rummet till en optimal akustisk plats som inte tar hänsyn till att man faktiskt ska kunna vistas i rummet och trivas.

Fast visst man kan go banas och skapa ett vardagsrum som mer ser ut som en modern konstinstallation. För konstens och/eller välljudets skull,

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Tangband » 2018-12-12 20:55

odysse skrev:hur påverkas högtalartypen behovet/typen av absorbenter ? jag har ett litet rum och horn med smal spridningsvinkel 60x50 * och sitter nära bakre väggen , jag tycker att för åtminstone kompressionsdriverns register 1300 hz och uppåt så borde det vara där man ska börja ?

Jo, det är nog riktigt.
Jag sitter med soffan kloss mot en betongvägg.
Jag har även jag kompressionsdriver i diskanten , CD -hornet riktar ljudet framåt och jag använder två tunna 2,5 cm (3,5 cm vid bulorna ) tjock absorbent från Jula. Se bild på sidan två i denna tråd.
Absorbenterna är placerade så att de når upp ungefär 20 cm ovanför öronhöjd. Mycket riktigt syns det en peak och oroligheter ovanför 1 kHz vid lyssningsposition med mikrofonen i öronhöjd och väggen är helt odämpad. Den första väggstudsen. Med jula- skivorna på plats är peaken nästan borta och kurvan är generellt lugnare.

Ljudmässigt låter det bättre med jula-plattorna , men jag har varit tvungen att höja diskanthornet med 1 db för att få samma klangbalans vid lyssning som jag hade utan dämpning. Plattorna dämpar ju de övre registren men är bara verksamma från omkring 800 Hz och uppåt, pga dess tunnhet.

Troligen skulle det bli ännu bättre med absorbenter av högre kvalitet, jag har inte provat detta. Däremot har jag provat dämpning med 10 cm tjockt material och det uppfattade jag däremot som sämre än ingen dämpning alls- ”huvudet i säcken”.
Senast redigerad av Tangband 2018-12-12 21:42, redigerad totalt 4 gånger.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-12 21:03

IngOehman skrev:Det stämmer inte. Problem med bakre väggen växer nästan undantagslöst med högtalarnas direktivitet.

Sämsta situationen är bara direktljud och EN reflex (låter fruktansvärt burlökigt, pga den brutala kamfiltereffekten). Ju större direktivitet desto närmare den situationen kommer man. Om man sitter nära väggen bakom sig.


Vh, iö


Ja det var det jag misstänkte. Dvs huvudsakliga "problemreflexerna" är inom en ganska snäv vinkel från direkt on-axis. Därav mitt svar att åtgärder antagligen behövs ändå.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Tangband » 2018-12-12 21:12

Kraniet skrev:
IngOehman skrev:Det stämmer inte. Problem med bakre väggen växer nästan undantagslöst med högtalarnas direktivitet.

Sämsta situationen är bara direktljud och EN reflex (låter fruktansvärt burlökigt, pga den brutala kamfiltereffekten). Ju större direktivitet desto närmare den situationen kommer man. Om man sitter nära väggen bakom sig.


Vh, iö


Ja det var det jag misstänkte. Dvs huvudsakliga "problemreflexerna" är inom en ganska snäv vinkel från direkt on-axis. Därav mitt svar att åtgärder antagligen behövs ändå.


Fördelen med CD-horn och i viss mån waveguides är väl mindre destruktiva reflexer från väggen bakom högtalaren och från väggarna i tvär vinkel åt sidorna. Förutom då att integrationen mellan boomer/ diskant ibland blir bättre pga direktiviteten som lättare blir likartad vid delningen med CD och waveguide.

Konsekvensen med att ljudet riktas mer fokuserat och kontrollerat i den främre riktningen borde därmed göra att första ljudstudsen stör mer om det är helt odämpat bakom huvudet och om man sitter nära väggen. Som IÖ beskriver.

Om man bara dämpar bakom öronen och upp ovanför dessa ca 10-20 cm ( som IÖ skrev i en tråd ) och låter övriga väggen ovanför vara helt odämpad får man fördelen med att de ljud som studsat flera gånger i rummet kan bidra med positiva reflexer som uppfattas som en förbättring- samtidigt som man kan dämpa bort den första destruktiva väggreflexen från direktljudet .

Genom att mäta avståndet från öra till väggen bakom och dubblera summan av avståndet ( 15cm avstånd till bakvägg blir 30cm eftersom ljudet ska studsa mot väggen tillbaka till örat ) så kan man räkna ut vid vilken frekvens den första destruktiva reflexen beräknas komma. Sedan mäter man i öronhöjd för att se om det stämmer. Välj sedan passande absorbent för den reflexen och beräkna tjockleken på dämpskivan.
Fult som tusan blir det men vad gör man ? :)

I ett litet rum kanske denna lösning rentav är bättre än en bokhylla ?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav IngOehman » 2018-12-12 23:04

Baffel skrev:
IngOehman skrev:Det stämmer inte. Problem med bakre väggen växer nästan undantagslöst med högtalarnas direktivitet.

Sämsta situationen är bara direktljud och EN reflex (låter fruktansvärt burlökigt, pga den brutala kamfiltereffekten). Ju större direktivitet desto närmare den situationen kommer man. Om man sitter nära väggen bakom sig.


Vh, iö


Om det nu inte var för det att Kraniet har det rum han har. Han kan ju knappast placera soffan mitt i rummet. Det kan han väl, han kan bygga om hela rummet till en optimal plats för lyssningsljud, men jag misstänker Kraniet vill optimera efter de förutsättningar gällande möblering i rummet ger, dvs göra det bästa av vad man kan göra av ett vanligt vardagsrum men inte bygga om rummet till en optimal akustisk plats som inte tar hänsyn till att man faktiskt ska kunna vistas i rummet och trivas.

Fast visst man kan go banas och skapa ett vardagsrum som mer ser ut som en modern konstinstallation. För konstens och/eller välljudets skull,


:?:

Vad tror du att jag kommenterade egentligen? :lol:

Ditt svar är yxskaft. :? Gå tillbaka i tråden och kolla vad det var som jag kommenterade. ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-12 23:43

IngOehman skrev:
Baffel skrev:
IngOehman skrev:Det stämmer inte. Problem med bakre väggen växer nästan undantagslöst med högtalarnas direktivitet.

Sämsta situationen är bara direktljud och EN reflex (låter fruktansvärt burlökigt, pga den brutala kamfiltereffekten). Ju större direktivitet desto närmare den situationen kommer man. Om man sitter nära väggen bakom sig.


Vh, iö


Om det nu inte var för det att Kraniet har det rum han har. Han kan ju knappast placera soffan mitt i rummet. Det kan han väl, han kan bygga om hela rummet till en optimal plats för lyssningsljud, men jag misstänker Kraniet vill optimera efter de förutsättningar gällande möblering i rummet ger, dvs göra det bästa av vad man kan göra av ett vanligt vardagsrum men inte bygga om rummet till en optimal akustisk plats som inte tar hänsyn till att man faktiskt ska kunna vistas i rummet och trivas.

Fast visst man kan go banas och skapa ett vardagsrum som mer ser ut som en modern konstinstallation. För konstens och/eller välljudets skull,


:?:

Vad tror du att jag kommenterade egentligen? :lol:

Ditt svar är yxskaft. :? Gå tillbaka i tråden och kolla vad det var som jag kommenterade. ;)


Vh, iö


Lite väl tråkig ton tycker jag..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Baffel » 2018-12-12 23:58

IngOehman skrev:
Vad tror du att jag kommenterade egentligen? :lol:

Ditt svar är yxskaft. :? Gå tillbaka i tråden och kolla vad det var som jag kommenterade. ;)


Vh, iö


Lägg ned den där aggressiva tonen. Varför den? Jag vet att du kommenterande från en ren teknisk synvinkel.Jag ifrån en estetisk. Därom kan vi såklart tvista (vilket var min poäng) hur man kan göra eller rättare sagt det är Kraniet som avgör, hans lgh , men för den skull så behövs det inte kastas in yxskaft.

Kraniet har ett normalt vardagsrum. Möbleringen faller sig ganska så standardiserat , utifrån rummets design, , inte svårare än så.Rummet är konstruerat för placering av möblering på ett visst sätt. Jobba för det , så som det är tänkt, inte emot.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Ronnie » 2018-12-13 01:34

Baffel: Ingvar skrev ingenting som hade med Kraniets lyssningsrum att göra. Det är rimligt att undra vad du läste, eller trodde att du läste. :wink:

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Baffel » 2018-12-13 01:45

Ronnie skrev:Baffel: Ingvar skrev ingenting som hade med Kraniets lyssningsrum att göra. Det är rimligt att undra vad du läste, eller trodde att du läste. :wink:


Aha , egentligen bara detta Om man sitter nära väggen bakom sig.

Testa att möblera ett normalt vardagsrum med en soffa i ekvationen, utan att placera soffan nära en vägg och bakom sig och därmed sitta nära nämnda vägg. Lycka till.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav darkg » 2018-12-13 06:45

Baffel skrev:
Ronnie skrev:Baffel: Ingvar skrev ingenting som hade med Kraniets lyssningsrum att göra. Det är rimligt att undra vad du läste, eller trodde att du läste. :wink:


Aha , egentligen bara detta Om man sitter nära väggen bakom sig.

Testa att möblera ett normalt vardagsrum med en soffa i ekvationen, utan att placera soffan nära en vägg och bakom sig och därmed sitta nära nämnda vägg. Lycka till.


Riktigheten i Ingvars inlägg påverkas inte av Kraniets förutsättningar. Odysse undrar om hur högtalarens spridning inverkar, Kraniet framkastar att effekten inte påverkas av högtalarens pridning. Ingvar meddelar en motsatt uppfattning om hur det fungerar.

"Om det nu inte var för det att Kraniet har det rum han har" är en underlig invändning :). Det antingen är eller är inte som Ingvar skriver oberoende av hur det ligger till med Kraniets möblering och möjligheter att möblera i allmänhet.

Ingvars "om man sitter nära väggen bakom sig" avgränsar påståendet till det fall som diskuteras.
Don’t just do something, sit there.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-13 09:49

darkg skrev:
Baffel skrev:
Ronnie skrev:Baffel: Ingvar skrev ingenting som hade med Kraniets lyssningsrum att göra. Det är rimligt att undra vad du läste, eller trodde att du läste. :wink:


Aha , egentligen bara detta Om man sitter nära väggen bakom sig.

Testa att möblera ett normalt vardagsrum med en soffa i ekvationen, utan att placera soffan nära en vägg och bakom sig och därmed sitta nära nämnda vägg. Lycka till.


Riktigheten i Ingvars inlägg påverkas inte av Kraniets förutsättningar. Odysse undrar om hur högtalarens spridning inverkar, Kraniet framkastar att effekten inte påverkas av högtalarens pridning. Ingvar meddelar en motsatt uppfattning om hur det fungerar.

"Om det nu inte var för det att Kraniet har det rum han har" är en underlig invändning :). Det antingen är eller är inte som Ingvar skriver oberoende av hur det ligger till med Kraniets möblering och möjligheter att möblera i allmänhet.

Ingvars "om man sitter nära väggen bakom sig" avgränsar påståendet till det fall som diskuteras.


Nu var det iofs inte det jag sa eller menade. Men strunt samma, det ändrar inte på det faktum att man kan svara någorlunda hövligt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav darkg » 2018-12-13 10:40

Kraniet skrev:
darkg skrev:
Baffel skrev:
Aha , egentligen bara detta Om man sitter nära väggen bakom sig.

Testa att möblera ett normalt vardagsrum med en soffa i ekvationen, utan att placera soffan nära en vägg och bakom sig och därmed sitta nära nämnda vägg. Lycka till.


Riktigheten i Ingvars inlägg påverkas inte av Kraniets förutsättningar. Odysse undrar om hur högtalarens spridning inverkar, Kraniet framkastar att effekten inte påverkas av högtalarens pridning. Ingvar meddelar en motsatt uppfattning om hur det fungerar.

"Om det nu inte var för det att Kraniet har det rum han har" är en underlig invändning :). Det antingen är eller är inte som Ingvar skriver oberoende av hur det ligger till med Kraniets möblering och möjligheter att möblera i allmänhet.

Ingvars "om man sitter nära väggen bakom sig" avgränsar påståendet till det fall som diskuteras.


Nu var det iofs inte det jag sa eller menade. Men strunt samma, det ändrar inte på det faktum att man kan svara någorlunda hövligt.


Aha, jag kanske förstår. Det är dock lätt att läsa ditt svar ("situationen lika") som att högtalarens spridningsegenskaper inte påverkar behovet av absorbent.
Baffels svar är ganska precis det man ibland kallar goddag-yxskaft. Som jag läser det.
Hövlighet är bra; är Ingvars svar till dig och till Baffel särskilt ohövliga egentligen? Jag tror att han försökte i alla fall.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Baffel » 2018-12-13 12:53

Vilket liv det blev bara för att jag konstaterade det ganska uppenbara att de flesta människor vill placera en soffa nära en vägg. Jag har inte sagt ett ord om eller kommenterat akustik, jag bara påpekade det estetiska i det hele.

Visst, jag kanske tolkade Ingvars inlägg fel , tyckte han skrev att man inte ska sitta nära en vägg (för bättre musikupplevelse).

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav goat76 » 2018-12-13 12:59

Baffel skrev:
IngOehman skrev:
Vad tror du att jag kommenterade egentligen? :lol:

Ditt svar är yxskaft. :? Gå tillbaka i tråden och kolla vad det var som jag kommenterade. ;)


Vh, iö


Lägg ned den där aggressiva tonen. Varför den? Jag vet att du kommenterande från en ren teknisk synvinkel.Jag ifrån en estetisk. Därom kan vi såklart tvista (vilket var min poäng) hur man kan göra eller rättare sagt det är Kraniet som avgör, hans lgh , men för den skull så behövs det inte kastas in yxskaft.

Kraniet har ett normalt vardagsrum. Möbleringen faller sig ganska så standardiserat , utifrån rummets design, , inte svårare än så.Rummet är konstruerat för placering av möblering på ett visst sätt. Jobba för det , så som det är tänkt, inte emot.


Men då är frågan, är Kraniet mer intresserad av standardiserad möblering eller är han mer intresserad av välljud, och varför skulle en soffa placerad som jag beskrev det tidigare i tråden nödvändigtvis bryta mot rummets design?
Förutom att det löser ljudproblemet så tycker jag det blir en mysigare möblering. Man kommer in i rummet där det mellan väggen (nuvarande TV-vägg) och soffrygg skapats en relativt bred korridor, man rundar soffan och sätter sig.

Jag tycker ni glömmer ett ganska stort problem när ni bara koncentrerar er på reflexen, är inte uppbyggnaden av bastryck (eller vad man ska kalla det?) nära väggen ett ännu större problem? Jag får iallafall en viss tryckande känska av att sitta nära en vägg vid musiklyssnande.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Nattlorden » 2018-12-13 15:50

Är det svårt att läsa? Som jag ser det så svarade Ingvar på påståendet:
Om du menar väggen bakom lyssnaren så är nog situationen i princip lika oavsett spridning.


Varpå han korrigerade att det inte är i princip lika, utan snarare väl korrelerat med direktiviteten. Svaret som kom på det handlade om rum och möblering.... det hör ju inte till hur en högtalarparameter interagerar med en vägg att göra alls....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Baffel » 2018-12-13 16:39

Av ren nyfikenhet. Har ni sett Kraniets vardagsrum? Finns en bild, vad jag kan se i denna tråd. Ta gärna fler Kraniet, ur olika vinklar, så kanske läget klarnar lite mer.

Jag är konservativ vad det gäller möblering, men är man mer öppensinnad vad det gäller kreativ möblering finns såklart massa andra alternativ :D

Vilket getingbo denna tråd visade sig vara :D

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav goat76 » 2018-12-13 18:41

Baffel skrev:Av ren nyfikenhet. Har ni sett Kraniets vardagsrum? Finns en bild, vad jag kan se i denna tråd. Ta gärna fler Kraniet, ur olika vinklar, så kanske läget klarnar lite mer.

Jag är konservativ vad det gäller möblering, men är man mer öppensinnad vad det gäller kreativ möblering finns såklart massa andra alternativ :D

Vilket getingbo denna tråd visade sig vara :D


Det är väl klart att alla har sett bilderna, inte tror jag det är speciellt många som kommenterar i en tråd utan att ha läst den.

Mitt vardagsrum har måtten 4,29x5,07 meter, alltså väldigt likt Kraniets rumsmått. Jag har 1,4 meter till bakre vägg och det ser inte konstigt ut alls när det kommer till möbleringen.

Konservativ säger du, ja det verkar så. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Tangband » 2018-12-13 19:49

goat76 skrev:
Baffel skrev:Av ren nyfikenhet. Har ni sett Kraniets vardagsrum? Finns en bild, vad jag kan se i denna tråd. Ta gärna fler Kraniet, ur olika vinklar, så kanske läget klarnar lite mer.

Jag är konservativ vad det gäller möblering, men är man mer öppensinnad vad det gäller kreativ möblering finns såklart massa andra alternativ :D

Vilket getingbo denna tråd visade sig vara :D


Det är väl klart att alla har sett bilderna, inte tror jag det är speciellt många som kommenterar i en tråd utan att ha läst den.

Mitt vardagsrum har måtten 4,29x5,07 meter, alltså väldigt likt Kraniets rumsmått. Jag har 1,4 meter till bakre vägg och det ser inte konstigt ut alls när det kommer till möbleringen.

Konservativ säger du, ja det verkar så. :)


Jag har varit och lyssnat hos Kraniet och det lät bra.
En möjlig förbättring med möbleringen är kanske en rokad med sittplatsen där högtalarna är nu. Då kommer högtalarna att ha en hel vägg utan dörröppningar- vilket jag tror kan vara bra för basåtergivningen. Som det är nu är det en hall till vänster om högtalarna och ett kök till höger.
Men naturligtvis får kraniet möblera helt som han vill. Det ska vara praktiskt också :)
Och det är ju inte säkert att en rokad skulle bli bättre heller.

Goat 76- är du medveten om att du får reflexer från den bakre väggen även om du flyttar fram soffan 50 cm ? Den första destruktiva reflexen kommer att hamna i ett lägre frekvensområde än om du sitter väldigt nära väggen. Och kan vara svårare att dämpa bort. Men en annan sak är hur ljudet uppfattas, förstås. :)

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-13 20:03

Nu fick jag upp hyllorna, eller ja en början.. Men räknenisse och mätnisse räknade och mäta rätt fast fel, 10cm förskjutet åt ena hållet..
Men det blir kanske bra för jag tror det blir bättre ut om ena hyllsektionen flyttas 20cm..

Flyttade fram soffan de 15cm jag tänkte. Nu blir lyssningsvinkeln strax över 21gr. Bättre fokus och jämnare bas.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Tangband » 2018-12-13 20:21

Kraniet skrev:Nu fick jag upp hyllorna, eller ja en början.. Men räknenisse och mätnisse räknade och mäta rätt fast fel, 10cm förskjutet åt ena hållet..
Men det blir kanske bra för jag tror det blir bättre ut om ena hyllsektionen flyttas 20cm..

Flyttade fram soffan de 15cm jag tänkte. Nu blir lyssningsvinkeln strax över 21gr. Bättre fokus och jämnare bas.


Ta gärna en bild :)
Det kan inspirera fler att köpa liknande

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Baffel » 2018-12-13 20:53

goat76 skrev:
Konservativ säger du, ja det verkar så. :)


Javisst är jag konservativ, men strunta i mig. Tråden handlar om Kraniets våndor-

Kraniet, skicka mer bilder :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav goat76 » 2018-12-13 21:32

Tangband skrev:
goat76 skrev:
Baffel skrev:Av ren nyfikenhet. Har ni sett Kraniets vardagsrum? Finns en bild, vad jag kan se i denna tråd. Ta gärna fler Kraniet, ur olika vinklar, så kanske läget klarnar lite mer.

Jag är konservativ vad det gäller möblering, men är man mer öppensinnad vad det gäller kreativ möblering finns såklart massa andra alternativ :D

Vilket getingbo denna tråd visade sig vara :D


Det är väl klart att alla har sett bilderna, inte tror jag det är speciellt många som kommenterar i en tråd utan att ha läst den.

Mitt vardagsrum har måtten 4,29x5,07 meter, alltså väldigt likt Kraniets rumsmått. Jag har 1,4 meter till bakre vägg och det ser inte konstigt ut alls när det kommer till möbleringen.

Konservativ säger du, ja det verkar så. :)


Jag har varit och lyssnat hos Kraniet och det lät bra.
En möjlig förbättring med möbleringen är kanske en rokad med sittplatsen där högtalarna är nu. Då kommer högtalarna att ha en hel vägg utan dörröppningar- vilket jag tror kan vara bra för basåtergivningen. Som det är nu är det en hall till vänster om högtalarna och ett kök till höger.
Men naturligtvis får kraniet möblera helt som han vill. Det ska vara praktiskt också :)
Och det är ju inte säkert att en rokad skulle bli bättre heller.

Goat 76- är du medveten om att du får reflexer från den bakre väggen även om du flyttar fram soffan 50 cm ? Den första destruktiva reflexen kommer att hamna i ett lägre frekvensområde än om du sitter väldigt nära väggen. Och kan vara svårare att dämpa bort. Men en annan sak är hur ljudet uppfattas, förstås. :)


Nu vet jag att 50cm bara är ett exempel du nämner men vill ändå påpeka att det är väldigt opraktiskt avstånd som man inte direkt kan använda till något direkt vettigt, så det måttet är ointressant för de flesta.

Om jag får vara lite självisk och ta mitt avstånd till bakre vägg på 140cm vilket då ger en reflex-väg på ca 280cm. Vilka är de problematiska frekvenserna då?

Sen en till sak. Anser du att det endast är reflexer man har att trilskas med vid en lyssningsplats nära vägg, känner du inte av den tryckande känslan som uppstår? Är detta bara ett symptom av starka närliggande reflexer eller är det även något annat som uppstår?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Tangband » 2018-12-13 22:00

goat76 skrev:
Tangband skrev:
goat76 skrev:
Det är väl klart att alla har sett bilderna, inte tror jag det är speciellt många som kommenterar i en tråd utan att ha läst den.

Mitt vardagsrum har måtten 4,29x5,07 meter, alltså väldigt likt Kraniets rumsmått. Jag har 1,4 meter till bakre vägg och det ser inte konstigt ut alls när det kommer till möbleringen.

Konservativ säger du, ja det verkar så. :)


Jag har varit och lyssnat hos Kraniet och det lät bra.
En möjlig förbättring med möbleringen är kanske en rokad med sittplatsen där högtalarna är nu. Då kommer högtalarna att ha en hel vägg utan dörröppningar- vilket jag tror kan vara bra för basåtergivningen. Som det är nu är det en hall till vänster om högtalarna och ett kök till höger.
Men naturligtvis får kraniet möblera helt som han vill. Det ska vara praktiskt också :)
Och det är ju inte säkert att en rokad skulle bli bättre heller.

Goat 76- är du medveten om att du får reflexer från den bakre väggen även om du flyttar fram soffan 50 cm ? Den första destruktiva reflexen kommer att hamna i ett lägre frekvensområde än om du sitter väldigt nära väggen. Och kan vara svårare att dämpa bort. Men en annan sak är hur ljudet uppfattas, förstås. :)


Nu vet jag att 50cm bara är ett exempel du nämner men vill ändå påpeka att det är väldigt opraktiskt avstånd som man inte direkt kan använda till något direkt vettigt, så det måttet är ointressant för de flesta.

Om jag får vara lite självisk och ta mitt avstånd till bakre vägg på 140cm vilket då ger en reflex-väg på ca 280cm. Vilka är de problematiska frekvenserna då?

Sen en till sak. Anser du att det endast är reflexer man har att trilskas med vid en lyssningsplats nära vägg, känner du inte av den tryckande känslan som uppstår? Är detta bara ett symptom av starka närliggande reflexer eller är det även något annat som uppstår?


Det vore intressant om det är fler som känner igen det fenomen som du beskriver. Uppstår det om du sitter på kortsidan i rummet kloss mot väggen eller på långsidan ? Kanske en olycklig kombination av rumsresonanser precis i närheten av väggen ? En ståendevåg som uppkommer längs längden eller bredden på rummet ? Det borde isådanafall gå att mäta med en mikrofon på lyssningsplats.

Det jag har experimenterat med- och mätt med mikrofon är dämpning av den första destruktiva reflexen som studsar i väggen. Det kan hända att det finns många fler problem, och att det ser väldigt olika ut beroende på rum, men jag har inte det problemet du beskriver med ” tryckande känsla”. Kanske beroende på att jag till vänster och höger om lyssningsposition har två dörröppningar som leder in i köket- det uppstår aldrig någon ståendevåg som är störande pga det, i basen. Så inget tryckande ljud för mig, i just mitt rum. :)

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav goat76 » 2018-12-14 04:58

Tangband skrev:
goat76 skrev:
Tangband skrev:
Jag har varit och lyssnat hos Kraniet och det lät bra.
En möjlig förbättring med möbleringen är kanske en rokad med sittplatsen där högtalarna är nu. Då kommer högtalarna att ha en hel vägg utan dörröppningar- vilket jag tror kan vara bra för basåtergivningen. Som det är nu är det en hall till vänster om högtalarna och ett kök till höger.
Men naturligtvis får kraniet möblera helt som han vill. Det ska vara praktiskt också :)
Och det är ju inte säkert att en rokad skulle bli bättre heller.

Goat 76- är du medveten om att du får reflexer från den bakre väggen även om du flyttar fram soffan 50 cm ? Den första destruktiva reflexen kommer att hamna i ett lägre frekvensområde än om du sitter väldigt nära väggen. Och kan vara svårare att dämpa bort. Men en annan sak är hur ljudet uppfattas, förstås. :)


Nu vet jag att 50cm bara är ett exempel du nämner men vill ändå påpeka att det är väldigt opraktiskt avstånd som man inte direkt kan använda till något direkt vettigt, så det måttet är ointressant för de flesta.

Om jag får vara lite självisk och ta mitt avstånd till bakre vägg på 140cm vilket då ger en reflex-väg på ca 280cm. Vilka är de problematiska frekvenserna då?

Sen en till sak. Anser du att det endast är reflexer man har att trilskas med vid en lyssningsplats nära vägg, känner du inte av den tryckande känslan som uppstår? Är detta bara ett symptom av starka närliggande reflexer eller är det även något annat som uppstår?


Det vore intressant om det är fler som känner igen det fenomen som du beskriver. Uppstår det om du sitter på kortsidan i rummet kloss mot väggen eller på långsidan ? Kanske en olycklig kombination av rumsresonanser precis i närheten av väggen ? En ståendevåg som uppkommer längs längden eller bredden på rummet ? Det borde isådanafall gå att mäta med en mikrofon på lyssningsplats.

Det jag har experimenterat med- och mätt med mikrofon är dämpning av den första destruktiva reflexen som studsar i väggen. Det kan hända att det finns många fler problem, och att det ser väldigt olika ut beroende på rum, men jag har inte det problemet du beskriver med ” tryckande känsla”. Kanske beroende på att jag till vänster och höger om lyssningsposition har två dörröppningar som leder in i köket- det uppstår aldrig någon ståendevåg som är störande pga det, i basen. Så inget tryckande ljud för mig, i just mitt rum. :)


Det är inte specifikt för mitt rum. Jag uppfattar alltid att jag har en vägg just bakom mig i alla lägen i alla typer av rum vid en nära vägg-placerad lyssningsplats.
Kanske har det med det som JM nämde på första sidan då han tog upp det där med att sitta i tryckmax för basen?
JM skrev:Jag skulle testa att placera högtalarna en bit ut från väggen där soffan står idag. Flytta o rotera 180 soffan till förlängninen av den vänstersidiga prylen. Dvs soffan kommer ut en bit från ursprungliga högtalarväggen. Sannolikt får du då mer sidlika reflexer vilka är betydligt senare och med rätt dämpade. Dessutom slipper du att sitta i tryckmax för basen utmed väggen. Alla väggar har tryckmax för basen! Absorbenter bakom högtalarna kan hjälpa.

JM


Jag har svårt att tro att absorbering eliminerar väggen och det den påverkan helt, så att man inte längre uppfattar ljudmässigt att det är en vägg precis där bakom huvudet.

Jag tror inte heller att det på så kort avstånd som diskuteras här (15cm) kan avhjälpas speciellt effektivt med diffusering, för nästan oavsett hur mycket man lyckas vinkla om ljudet så kommer det mesta nå öronen ändå just p.g.a. det väldigt korta avståndet.



En liten sidospårs-fundering jag får när man tittar på Kraniets bilder med hans vägghängda högtalare, blir inte hela väggen ”en del” av högtalarna vid en sån placering, hur och vad påverkar då de absorbenter som sitter snett innanför högtalarna?
Påverkar de rummets efterklang rent allmänt för det är väl knappast några första-reflexer från högtalarna som hamnar där som sedan tidigt når lyssningsplats?

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Tangband » 2018-12-14 08:17

goat76 skrev:
Tangband skrev:
goat76 skrev:
Nu vet jag att 50cm bara är ett exempel du nämner men vill ändå påpeka att det är väldigt opraktiskt avstånd som man inte direkt kan använda till något direkt vettigt, så det måttet är ointressant för de flesta.

Om jag får vara lite självisk och ta mitt avstånd till bakre vägg på 140cm vilket då ger en reflex-väg på ca 280cm. Vilka är de problematiska frekvenserna då?

Sen en till sak. Anser du att det endast är reflexer man har att trilskas med vid en lyssningsplats nära vägg, känner du inte av den tryckande känslan som uppstår? Är detta bara ett symptom av starka närliggande reflexer eller är det även något annat som uppstår?


Det vore intressant om det är fler som känner igen det fenomen som du beskriver. Uppstår det om du sitter på kortsidan i rummet kloss mot väggen eller på långsidan ? Kanske en olycklig kombination av rumsresonanser precis i närheten av väggen ? En ståendevåg som uppkommer längs längden eller bredden på rummet ? Det borde isådanafall gå att mäta med en mikrofon på lyssningsplats.

Det jag har experimenterat med- och mätt med mikrofon är dämpning av den första destruktiva reflexen som studsar i väggen. Det kan hända att det finns många fler problem, och att det ser väldigt olika ut beroende på rum, men jag har inte det problemet du beskriver med ” tryckande känsla”. Kanske beroende på att jag till vänster och höger om lyssningsposition har två dörröppningar som leder in i köket- det uppstår aldrig någon ståendevåg som är störande pga det, i basen. Så inget tryckande ljud för mig, i just mitt rum. :)


Det är inte specifikt för mitt rum. Jag uppfattar alltid att jag har en vägg just bakom mig i alla lägen i alla typer av rum vid en nära vägg-placerad lyssningsplats.
Kanske har det med det som JM nämde på första sidan då han tog upp det där med att sitta i tryckmax för basen?
JM skrev:Jag skulle testa att placera högtalarna en bit ut från väggen där soffan står idag. Flytta o rotera 180 soffan till förlängninen av den vänstersidiga prylen. Dvs soffan kommer ut en bit från ursprungliga högtalarväggen. Sannolikt får du då mer sidlika reflexer vilka är betydligt senare och med rätt dämpade. Dessutom slipper du att sitta i tryckmax för basen utmed väggen. Alla väggar har tryckmax för basen! Absorbenter bakom högtalarna kan hjälpa.

JM


Jag har svårt att tro att absorbering eliminerar väggen och det den påverkan helt, så att man inte längre uppfattar ljudmässigt att det är en vägg precis där bakom huvudet.

Jag tror inte heller att det på så kort avstånd som diskuteras här (15cm) kan avhjälpas speciellt effektivt med diffusering, för nästan oavsett hur mycket man lyckas vinkla om ljudet så kommer det mesta nå öronen ändå just p.g.a. det väldigt korta avståndet.



En liten sidospårs-fundering jag får när man tittar på Kraniets bilder med hans vägghängda högtalare, blir inte hela väggen ”en del” av högtalarna vid en sån placering, hur och vad påverkar då de absorbenter som sitter snett innanför högtalarna?
Påverkar de rummets efterklang rent allmänt för det är väl knappast några första-reflexer från högtalarna som hamnar där som sedan tidigt når lyssningsplats?


Man kan inte säga att alla väggar har tryckmax för basen. Det är inte sant i alla lägen. Har du tex en dörröppning eller en hall till höger och vänster om den vägg du sitter vid, så uppstår inget tryckmax vid just den väggen. Basen sticker iväg åt annat håll :) .

Det är så jag möblerat- jag har en högtalarvägg utan dörröppningar och en lyssningsplats med två öppningar till höger och vänster om soffan. Då blir det inget tryckmax på lyssningsposition.

Kraniet har möblerat precis som jag- fast tvärtom.

Det är svårt för mig att avgöra vad som skulle vara bättre- jag har inte provat andra alternativ och inte Kraniet heller ( tror jag ).
Ibland får man gilla läget och möblera så det blir praktiskt. :)

Vad gäller dämpning av första destruktiva reflexen från direktljudet strax ovanför 1 kHz på min lyssningsplats så är en absorbent som inte är så tjock precis bakom huvudet ganska effektiv- det syns på mätningar vid lyssningsplats och det hörs. Men det är väl klart att om mitt rum vore större så jag kunde flytta fram soffan några meter så skulle det nog låta bättre. :) Man får gilla läget.

Goat76- jag kan rekommendera en stor tjock matta framför dina m140, det gör stor skillnad till det bättre.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13597
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kronkan » 2018-12-14 10:31

Jag skulle själv inte uttrycka det som så att det finns väggar utan tryckmax.

Öppningar påverkar dock noder/bukar och hur kraftiga dessa blir. Vad väggen är gjord av påverkar också. Eventuellt kan man ha så tur att öppningen skapar ett lagom tryckmax som passar högtalarna karraktäristik. Då upplever man ju inga besvär från en bufflig bas. Men det är rent teoretiskt inte detsamma som att väggen saknar basstöd utan basstödet är så att säga lagom.

Öppningar skapar nya noder/bukar vilket kan skappa nya möjlogheter eller problem. Men man kan få ett litet basstöd.

Men resultatet med öppningar kan dock bli en något jämnare frekvenskurva och om det skapas långa avstånd så kan även den lägsta basen eventuellt gynnas. Nu menar jag inte att öppningar alltid är gynsamt så jag slipper sådana synpunkter.

En sådan slutsats har jag själv kommit till.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5077
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav genstruktur » 2018-12-14 10:46

Jonas skrev:Så här har jag det, "diffusor" sitter strax ovan öronhöjd ca 40cm till bakvägg från lyssningsposition. Tycker att det funkar bra. Har provat med Svanå Golden horn på samma plats men det blev inte lika bra. Diffusorns djup är 70mm.


Ja där fungerar det fint, låter bra! :)



Själv sitter jag också likt Kraniet med sweetspot nära vägg, kanske 30 cm ifrån. Jag tycker det fungerar ganska bra. Visst, jag är nästan helt säker på att det låtit än bättre om man haft sweetspot längre bort från väggen. Tyvärr blir det inte så fint estetiskt tycker jag då rummet är ganska smalt. Att möblera på längden är inte heller något alternativ. Optimal placering får vänta tills man har dedikerat rum.

Kan ända säga att det låter mycket bättre i nuvarande rum med sweetspot nära vägg, än i förra boendet där jag hade sweetspot cirka 1 meter från väggen. Det förra rummet var sämre dimensionerat på anda vis så totalresultatet blev ändå inte så bra. På så vis är jag ändå mycket nöjd med nuvarande välljudsföresättningar! :D

Har i nuvarande boende provat med absorbent bakom huvudet och kommit fram till att jag inte gillar det. Funderar på något lite smått diffuserande som inte förfular allt för mycket.

Här sitter jag :)

Bild
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav IngOehman » 2018-12-14 14:00

Baffel skrev:
IngOehman skrev:
Vad tror du att jag kommenterade egentligen? :lol:

Ditt svar är yxskaft. :? Gå tillbaka i tråden och kolla vad det var som jag kommenterade. ;)


Vh, iö


Lägg ned den där aggressiva tonen. Varför den? Jag vet att du kommenterande från en ren teknisk synvinkel.Jag ifrån en estetisk. Därom kan vi såklart tvista (vilket var min poäng) hur man kan göra eller rättare sagt det är Kraniet som avgör, hans lgh , men för den skull så behövs det inte kastas in yxskaft.

Kraniet har ett normalt vardagsrum. Möbleringen faller sig ganska så standardiserat , utifrån rummets design, , inte svårare än så.Rummet är konstruerat för placering av möblering på ett visst sätt. Jobba för det , så som det är tänkt, inte emot.

Vad är det med dig? Dina otrevligheter är helt omotiverade. :evil:

Vad tror du egentligen att "yxskaft" betyder?

Om du inte vet: Ett svar som är yxskaft är ett svar som inte relaterar till frågan.

Exempel:
Person frågar: Hur hittar jag till tågstationen?
Annan person svarar: Det blir nog snö på onsdag.

Ditt svar var yxskaft. Jag berättade om hur direktiviteten hos högtalare påverkar problem av en vägg bakom lyssnaren. Ditt svar saknade märkbart samband med det jag skrev. Ditt svar var Yxskaft* och det är en beskrivning, inte en förolämpning. Om du framdeles misstänker att du är förolämpad - googla istället och lär dig innan du tar till otrevligheter!


Vh, iö

- - - - -

*https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Goddag_yxskaft
Senast redigerad av IngOehman 2018-12-14 14:51, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav Kraniet » 2018-12-14 14:20

IngOehman skrev:
Baffel skrev:
IngOehman skrev:
Vad tror du att jag kommenterade egentligen? :lol:

Ditt svar är yxskaft. :? Gå tillbaka i tråden och kolla vad det var som jag kommenterade. ;)


Vh, iö


Lägg ned den där aggressiva tonen. Varför den? Jag vet att du kommenterande från en ren teknisk synvinkel.Jag ifrån en estetisk. Därom kan vi såklart tvista (vilket var min poäng) hur man kan göra eller rättare sagt det är Kraniet som avgör, hans lgh , men för den skull så behövs det inte kastas in yxskaft.

Kraniet har ett normalt vardagsrum. Möbleringen faller sig ganska så standardiserat , utifrån rummets design, , inte svårare än så.Rummet är konstruerat för placering av möblering på ett visst sätt. Jobba för det , så som det är tänkt, inte emot.

Vad är det med dig? Dina otrevligheter är helt omotiverade. :evil:

Vad tror du egentligen att "yxskaft" betyder?

Om du inte vet: Ett svar som är yxskaft är ett svar som inte relaterar till frågan.

Exempel:
Person frågar: Hur hittar jag till tågstationen?
Annan person svarar: Det blir nog snö på onsdag.

Ditt svar var yxskaft. Jag berättade om hur direktiviteten hos högtalare påverkar problem av en vägg bakom lyssnaren. Ditt svar saknade märkbart samband med det jag skrev. Ditt svar var Yxskaft* och det är en beskrivning, inte en förolämpning. Om du framdeles misstänker att du är förolämpad - googla istället och lär dig innan du tar till otrevligheter!


Vh, iö

- - - - -

*


Men nu får du väl skärpa dig? Baffels kommentar är knappast otrevlig. Om du tolkar det så så kanske du ska googla innan du tar illa upp?
Det är ju allt för ofta dina kommentarer som det reageras på, då kanske du också ska ta och fundera över hur du uttrycker dig?

Att kommentera "ditt svar är ju goddag yxskaft" är inte speciellt trevlig ton. Eller som du uttryckte det tidigare i tråden då jag presenterade en tanke kring diffusor
Hugaligen, den där får underkänt så det bara stänker om det! 8O :lol: :lol: :lol: :wink:

Möjligen räddas kommentaren upp av den blinkande smileyen, men det är väl knappt och med en hel del välvilja från min sida att inte ta det som nedsättande ton..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet.

Inläggav IngOehman » 2018-12-14 14:53

Är ni helt obildade?? (Och oförmögna att surfa!)

Att säga Goddag Yxskaft är inte otrevligt, det är att säga att svaret saknar anknytning till frågan.

Era otrevligheter är däremot både tydliga och avsiktiga. Skitbeteende.

Hans initiala yxskaftinlägg var dock inte på något sätt otrevligt. Bara just yxskaft. Och det var det jag skrev. Han är fortfarande välkommen att berätta varför han citerade mig och till det skrev en kommentar med noll anknytning till det han citerade. Eller till och med värre än så - hans inlägg antydde att jag hade visar oförstånd visavi ditt lyssningsrum, och att jag borde respektera att förutsättningarna är det de är.

Men saken är ju den att jag inte kommenterar ditt lyssningsrum överhuvudtaget! Ville bara klargöra att problem med väggen bakom lyssnaren tenderar att öka om man väljer högtalare med högre direktivitet.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-12-14 15:17, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster