Diffusor/absorbent bakom huvudet(och andra akustikåtgärder)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet(och andra akustikåtgärd

Inläggav Tangband » 2019-03-25 19:43

Kraniet skrev:Såhär skriver Toole om golvreflexen i sin bok.


Floor reflection Toole.jpg


Ja detdär visar ju att Toole inte har nån större insikt om inspelning och det resultat det blir med dubbla golv i återgivningen ( en vid inspelningen och en vid uppspelningen om man har odämpat golv i lyssningsrummet. )

Det verkar som att Tooles lyssningsfilosofi passar bra till ” lyssna och tyck” resonemanget. Det som upplevs bättre är bättre. Nu förstår jag bättre Tooles blindtester där referensen är högtalare som han tycker ”låter och mäter bra” och inte levande musik.

Vill man komma längre i sitt letande efter den perfekta återgivningen krävs nog istället mycket konsert-besök och underhållande av den inre referensen.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2992
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet(och andra akustikåtgärd

Inläggav Ronnie » 2019-03-26 11:51

Kraniet skrev:Såhär skriver Toole om golvreflexen i sin bok.


Floor reflection Toole.jpg


Toole borde inte ha blivit frustrerad av frånvaron av förbättring när hans raka kurvor inte lät bättre.
Han borde ha byggt en friggebod med löstagbart tak och hängt sig uppochner och lyssnat på en uppochnervänd stereo för att undersöka hur ett rum helt utan golvreflexer verkligen låter.
Fast det klart... då hade han ju inte bara sluppit den första reflexen från golvet utan det mesta av rummets efterklang också. Vad tänker Toole om golvets betydelse för efterklangen?
Nä, jag är ärligt talat inte nyfiken på vad Toole har för tankar om akustik efter att ha läst det där.

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet(och andra akustikåtgärd

Inläggav Kraniet » 2019-03-27 19:08

Frågade Linn för en massa år sen hur de såg på det här med diffraktion från lådan. Svaret var att diffraktion kan man bortse ifrån för det blir så många reflexer från rummet ändå.. 8O
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2992
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet(och andra akustikåtgärd

Inläggav Ronnie » 2019-03-28 13:05

Hade glömt bort vem den här Linkwitz är.
"Linkwitz Labs transducers bring the musicians to your home" är mottot på hans hemsa.
-Tack, men nej tack! Kungliga Filharmoniska Orkestern är inte välkommen in på mina 37 kvadrat.

Kraniet
 
Inlägg: 12538
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet(och andra akustikåtgärd

Inläggav Kraniet » 2019-06-22 19:16

Nu har jag fått upp nån slags åtgärd bakom huvudet.
Tycker det blev en ganska tydlig skillnad i mittfokus.

Det är alltså en masonit/tunn board som jag spänt mellan ribborna. Helt ovetenskapligt. Har inte fyllt den med nåt dämpande, borde jag göra det?
Bilagor
diffusor.jpeg
diffusor.jpeg (87.63 KiB) Visad 2562 gånger
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet(och andra akustikåtgärd

Inläggav Tangband » 2019-06-22 20:40

Kraniet skrev:Nu har jag fått upp nån slags åtgärd bakom huvudet.
Tycker det blev en ganska tydlig skillnad i mittfokus.

Det är alltså en masonit/tunn board som jag spänt mellan ribborna. Helt ovetenskapligt. Har inte fyllt den med nåt dämpande, borde jag göra det?

Hmm.. boarden är ju hård så om du fyller den med dämpmaterial så blir det bara lägre frekvenser som dämpas. Det beror vad du vill åstadkomma ? Men jag tyckte det såg ut som en smart lösning :)

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet(och andra akustikåtgärd

Inläggav NADifierad » 2019-06-22 23:11

Kanske ett stort gäng böcker och diverse prylar, i hyllorna hjälper ytterligare?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet(och andra akustikåtgärd

Inläggav paa » 2019-06-23 11:20

Ronnie skrev:Hade glömt bort vem den här Linkwitz är...

Inte är, var, ska det stå.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2992
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet(och andra akustikåtgärd

Inläggav Ronnie » 2019-06-23 11:47

paa skrev:
Ronnie skrev:Hade glömt bort vem den här Linkwitz är...

Inte är, var, ska det stå.

Är du övertygad? Är "Jag hade glömt bort var mälaren ligger." lika grammatiskt knorvigt i din värld?
Du får sista ordet p g a trådämnesurspårningen. :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet(och andra akustikåtgärd

Inläggav Nattlorden » 2019-06-23 12:27

Kraniet skrev:Nu har jag fått upp nån slags åtgärd bakom huvudet.
Tycker det blev en ganska tydlig skillnad i mittfokus.

Det är alltså en masonit/tunn board som jag spänt mellan ribborna. Helt ovetenskapligt. Har inte fyllt den med nåt dämpande, borde jag göra det?


Det var ju smart. Instinkivt tänker jag då att man skulle kunna labba med om den blir effektivare om radien är större.... eller om man kan öka diffusionen genom ett montera halvrunda lister på den.

Vill men prova att öka dämpning med perforering så skulle jag nog vilja ha en hel böjd skiva innanför och isolering mellan de två....för att bibehålla spridningen.

Inget vetenskapligt bakom det, utan bara min känsla.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet(och andra akustikåtgärd

Inläggav Tangband » 2019-06-23 12:51

Nattlorden skrev:
Kraniet skrev:Nu har jag fått upp nån slags åtgärd bakom huvudet.
Tycker det blev en ganska tydlig skillnad i mittfokus.

Det är alltså en masonit/tunn board som jag spänt mellan ribborna. Helt ovetenskapligt. Har inte fyllt den med nåt dämpande, borde jag göra det?


Det var ju smart. Instinkivt tänker jag då att man skulle kunna labba med om den blir effektivare om radien är större.... eller om man kan öka diffusionen genom ett montera halvrunda lister på den.

Vill men prova att öka dämpning med perforering så skulle jag nog vilja ha en hel böjd skiva innanför och isolering mellan de två....för att bibehålla spridningen.

Inget vetenskapligt bakom det, utan bara min känsla.


Hmm... Finns det möjligen risk för att masoniten försämrar i det övre basområdet ? Ingen vetenskap från min sida, men en hel vägg med masonit skulle troligen spela med och inte vara tillräckligt styva i basområdet. Men du har ju en styv vägg bakom så det kanske inte spelar någon roll ?

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Diffusor/absorbent bakom huvudet(och andra akustikåtgärd

Inläggav Adhoc » 2019-06-23 16:34

Polys är lätta och snabba att tillverka från masonite eller 3-4 mm tjock plywood. Lämplig bredd mellan lister / reglar på vägg eller skiva för en schyst parabolliknande kurva (kedjekurva) ligger kring 94-96% av skivans plana bredd. Bredden bestämmer i vilket område den kan sprida. 1 m bred poly är för smal för att "ses" av 100 Hz ljudvåg som har våglängd ca 3,4 m, den kommer "uppfatta" väggen som plan fortfarande. Bredd som är i paratitet med frekvensens våglängd eller större kommer sprida ljudvågen mot sidoväggar eller tak/golv beroende på hur polyn monteras. Spridningen blir jämn i rymden ut från polyn men inte diffuserad i tidsled. Man ska undvika att ha flera identiska polys dikt an varandra för att undvika lobning, variera bredd och djup.

Från egna experiment med och utan isolering inuti för 2 takpolys ca 60 cm bredd ,17 cm djup x 200 cm längd, påverkade det området ca 200-400 Hz (om jag minns rätt). Det kan vara på gott och ont, beroende på var man sitter rummet och om man vill dämpa området som påverkas. Så jag rev ut isoleringen och körde dom utan.

Från Acoustics in Small Rooms, sid 299-300:
"All diffusers are not created equal, however, the differences in acoustic properties between different surface irregularities can be heard. In an auralization study that used a 1:10 scale modeling five types of diffusers was compared using a listening test [30]. Linear arrays of 10 diffusers such as pyramids, polycylindrical, quadratic residue, wedges, and spheres were used. The arrays filled the same area. Sample drawings of single diffuser elements are as shown in Figure 9.19. Wedges and pyramids affected the sound quality in a very negative way due to their selective specular reflection of high-frequency sound, while a series of polycylinders resulted in coloration because of grating effects. Figure 9.20 shows partial results for the scale model frequency response of QRD diffusers versus a random arrangement of spheres used in the tests. The results showed clearly that the frequency response and its resulting timbre and coloration were decisive for the sound quality of the diffuse reflected sound. The spheres turned out to be the most pleasant sounding because of their smooth frequency response. Note that caps and inverted caps (cavities into the wall) will work similarly well for scattering. In old-style control rooms, it was common to see polycylindrical diffusers, on walls and in corners. Particularly, arrays of polycylindrical diffusers on walls may cause unpleasant repetitive grating effects. They should have different radii of curvature and be placed at different angles or at random.
Any orderly array should be avoided."

QRD:en Sprider även tidsled och ett ofta angivet lämpligt avstånd från dom brukar vara minst ca 3 våglängder från den lägsta frekvens som dom påverkar. Den diffuserade reflektionen blir annars ojämn i frekvenskurvan vid lyssningplats. (I bilden har man byggt och mätt olika varianter i skala 1:10 )

Olika diffusorer skala 1 till 10.JPG
Olika diffusorer skala 1 till 10.JPG (90.43 KiB) Visad 2435 gånger

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster