Vem säljer dessa rör?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Vem säljer dessa rör?

Inläggav Baffel » 2018-12-11 18:56

Vet inte om jag är på rätt sida i detta forum. Jag håller på att städa hemmavid och finner min lilla, jag menar lilla, gamla rörförstärkare. Inköpt 98 av en rörpulare som bodde i Hallonbergen för 300 kr. Han var tydligen känd i rörkretsar
Rör 1.JPG
Rör 1.JPG (1.85 MiB) Visad 651 gånger


3-4 watt. Men en kul lite leksak. Funderar på att byta ur rören som är slut, men vilka säljer denna typ av rör? Har ni någon aning om vad de kostar?

Detta står på rören:

Made in England BVA


DRIMAR 6AQ5

Satans svårt att läsa, på sidan, några nummer. Räcker det med info ovan?

p.s moderator om du vill , flytta tråden dit du tror den passar bäst.
Senast redigerad av Baffel 2018-12-11 19:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3495
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vem säljer dessa rör?

Inläggav peterh » 2018-12-11 19:19

Man hittar dem ofta på ebay :
https://www.ebay.com/itm/EL90-6AQ5-BRIM ... rk:17:pf:0

Bor du i göteborg kan du höra med radiomuseet.se
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vem säljer dessa rör?

Inläggav Baffel » 2018-12-11 19:23

Aha , kanon. Inte så dyra heller. Då kan det vara värt att sparka igång lilla bettan igen. Tack för tips!

Funderar på att koppla in förstärkaren till datorn med några datorhögtalare. Vet inte om man vinner så mycket i ljudkvalitet eller om det blir för konstigt men när rören lyser sprider det en varm känsla i alla fall. :D
Senast redigerad av Baffel 2018-12-11 19:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3495
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Vem säljer dessa rör?

Inläggav peterh » 2018-12-11 19:31

Baffel skrev:Aha , kanon. Inte så dyra heller. Då kan det vara värt att sparka igång lilla bettan igen. Tack för tips!

Är rören trasiga ? Om den inte funkar kan det vara annat problem.
Och, du kan ta med den till radiomuseet.se ( om du bor i götet , en av fördelarna med att bo på sveriges framsida),
på radiomuseet kan du få hjälp!
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Vem säljer dessa rör?

Inläggav Baffel » 2018-12-11 19:39

peterh skrev:
Baffel skrev:Aha , kanon. Inte så dyra heller. Då kan det vara värt att sparka igång lilla bettan igen. Tack för tips!

Är rören trasiga ? Om den inte funkar kan det vara annat problem.
Och, du kan ta med den till radiomuseet.se ( om du bor i götet , en av fördelarna med att bo på sveriges framsida),
på radiomuseet kan du få hjälp!


Ja du,tusan vet. Spelade med denna ganska så mycket men sedan gav den bara upp. Det borde väl varit rören? I och för sig det kan ju vara vad som helst annat. Har bara ett rör kvar, så fyra nya rör måste jag köpa i vilket fall som helst. Får väl ta med mig den när jag har vägarna förbi Göteborg någon gång. Tack för tips! Den stått i förrådet i 12 år så därför spelar inte några månader hit eller dit någon större roll, dvs när jag har vägarna förbi GBG.

Nu är jag kanske lite orättvis mot lillbettan. Spelade henne med Rauna Njord högtalare i lgh i sthl när tiden begav sig. De räckte till för bakgrundsmusik när tex festen i lgh väl startade OCH även till att dra på för att stuffa till med ganska bra volym (med den extra fördelen, när man bor i lgh, om någon fylletratt på festen fick för sig att dra på extra hög volym , så nop det gick icke , missljud...) . Då är ändå Rauna Njord inte de mest lättdrivna högtalarna.

Helt obegripligt hur mycket välljud man kan få ur en sådan liten tingest. :D

p.s jag bor i Linköping.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster