Val av spole m.m.?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JonasW
 
Inlägg: 1417
Blev medlem: 2011-03-01
Ort: Umeå

Val av spole m.m.?

Inläggav JonasW » 2018-12-14 13:56

Jag har idag lite för kralliga slutsteg för mina aktivt delade toppar. Får lite taskigt SNR-förhållande när man är långt ifrån att använda effekten.
Stegen lämnar 2x200W i 8ohm (Crown XLi 800). Diskanten är en Beyma TPL-150H och midbasen Acoustic Elegance TD12M.

Tanken är att strypa diskanten med 5st resistorer, någon av dessa:
https://www.supersonic.se/product.html/ ... ory_id=253
http://www.eluxson.se/effektmotstand-20 ... 90-20.html

Sen skulle jag behövt en spole för att dämpa midbasens övre register, så att den inte spelar upp material för långt upp i registret.
Men om jag vill dela vid säg 1150-1200Hz, vilken spole bör man gå på? Kvalité på spole, diameter på tråd osv?

Spolen kommer ju att påverka delningen, så jag får korrigera det sen med det aktiva filtret så att matchningen blir rätt efter modifikationen.
Finns det beräkningar som kan säga att, en spole med denna delning och egenskap, behöver ytterligare denna typ av aktivt filterpåslag för att uppnå 4:e ordningens delning?

Tacksam för all input ni kan ha!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Val av spole m.m.?

Inläggav Kraniet » 2018-12-14 14:44

Bästa är ju att mäta upp elementets frekvensgång och impedans och sen simulera filter i tex Basta!
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
JonasW
 
Inlägg: 1417
Blev medlem: 2011-03-01
Ort: Umeå

Re: Val av spole m.m.?

Inläggav JonasW » 2018-12-14 15:30

Ja, fast det är ju inte ett renodlat 2-vägsfilter jag ska göra.
Men jag hittar kanske det jag söker där ändå?

Jag vill strypa diskanterna för att nyttja stegen bättre, ev med en skyddskondning också vid typ 500Hz.

Sen sätta en spole som går in vid typ 1150Hz på midbasen. Båda elementen är på 8ohm.

Behöver jag verkligen ge mig på att mäta upp dom för att nå dit jag vill?

/En som aldrig lekt med passiva komponenter


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Byron och 5 gäster