EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-27 15:11

Alive and kicking! Ett första lyssningsintryck efter några första inledande test. För det första så är det svalt i lådan, inget går varmt vid normalt lyssnade och det är bra. För det andra så upplever jag betydligt mer "brus" nu när jag kablat om från lödd TP-kabel till crimpad skärmad kabel. Det är lite surt eftersom jag nu crimpat 193 stift (även om säkert hälften var för kraftmatning). Det kanske också innebär att jag tvingas krypa till korset och erkänna att Morello inte hade fel när han propsade på ingångsfilter på alla ingångarna (jag vet inte vad som är värst, att behöva crimpa om 100 stift eller att erkänna att Morello hade rätt :wink: ) För det tredje så är förstärkningen något låg för hörlursförstärkaren så den bör jag nog öka något framöver (jag sänkte den till endast 12.7 dB och det kanske var lite väl lågt). För det fjärde så tycker jag att RIAA-förstärkaren är på tok för hög, jag ligger runt kl 9 för vinyl och kl 3 för min DAC vilket inte känns helt tillfredsställande. Så jag får väl mäta upp normala nivåer för vinyl och min DAC och sedan normalisera dem genom att sänka förstärkningen i RIAA-steget. I övrigt så är jag sjukt nöjd med både utseende och funktion. Men det finns som sagt lite kvar att skruva på...

IMG_2093.jpg
Alive and kicking!
IMG_2093.jpg (79.62 KiB) Visad 1462 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav i » 2019-06-27 20:34

EmuMannen skrev:Alive and kicking! Ett första lyssningsintryck efter några första inledande test. För det första så är det svalt i lådan, inget går varmt vid normalt lyssnade och det är bra. För det andra så upplever jag betydligt mer "brus" nu när jag kablat om från lödd TP-kabel till crimpad skärmad kabel. Det är lite surt eftersom jag nu crimpat 193 stift (även om säkert hälften var för kraftmatning). Det kanske också innebär att jag tvingas krypa till korset och erkänna att Morello inte hade fel när han propsade på ingångsfilter på alla ingångarna (jag vet inte vad som är värst, att behöva crimpa om 100 stift eller att erkänna att Morello hade rätt :wink: ) För det tredje så är förstärkningen något låg för hörlursförstärkaren så den bör jag nog öka något framöver (jag sänkte den till endast 12.7 dB och det kanske var lite väl lågt). För det fjärde så tycker jag att RIAA-förstärkaren är på tok för hög, jag ligger runt kl 9 för vinyl och kl 3 för min DAC vilket inte känns helt tillfredsställande. Så jag får väl mäta upp normala nivåer för vinyl och min DAC och sedan normalisera dem genom att sänka förstärkningen i RIAA-steget. I övrigt så är jag sjukt nöjd med både utseende och funktion. Men det finns som sagt lite kvar att skruva på...

IMG_2093.jpg


Vad är "treble"/"antiresonance" ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-27 21:11

i skrev:Vad är "treble"/"antiresonance" ?

NOOLOMS diskantantiresonator men eftersom jag inte ville låsa mig till 12.1 kHz (som det är nu) och skriva 12.1 kHz så skrev jag treble (eftersom det är diskanten som filtret verkar på). Så om jag byter frekvens till 2.25 kHz eller 19.6 kHz så stämmer texten på fronten så att säga. De tre knapparna som är grupperade till höger om power-knappen styr NOOLOM (Minor Bass Lift = Liten bashöjning, Major Bass Lift = Stor bashöjning, Antiresonance Treble = Diskantantiresonator).

Ps. De flesta funktioner på frontpanelen är märkta med funktionen i nederkant förutom de som växlar mellan två funktioner, de är märkta med respektive funktion (exempelvis Stereo / Mono). Till skillnad från de som endast kan slås av eller på. De har funktion i nederkant och effekt i överkant (exempelvis Bass Lift / Minor). Det kanske hade varit mer logiskt att skriva Treble Antiresonance i nederkant och On i överkant men det blev inte särskilt snyggt.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-29 16:24

Nu har jag lyssnat på försteget runt 6 timmar och justerat för några av de mest uppenbara bristerna. Först och främst så sa jag att jag tyckte att jag hade betydligt mer "brus" efter jag kablat om till skärmad kabel. Svårt att veta exakt hur det lät före och efter. Kanske är jag mer kritisk nu när allt är klart? När jag talar om brus så var det med hörlurar och phono-ingången på högsta volym. Jag insåg sedan att jag inte ens hade skivspelaren inkopplat. Så det kanske inte var så konstigt att det "brusade" lite. För säkerhets skull flyttade jag några kablar som matade reläer så de gick under kortet i stället för nära ingångskablarna.

Sen hade vi problemet med nivåer. Normal lyssningsnivå för phono-ingången hamnade kring -50 dB (runt andra till tredje läget på volymkontrollen). Först funderade jag på att sänka förstärkningen i RIAA-steget men 40 dB är ju inte extremt på något sätt. Sen insåg jag att jag hade en Shure M75M-G monterad på skivspelaren. Den är listad med 6.2 mV "nominal output level". Andrasteget på min P88 var inställt med x 3.9 gain = 11.80 dB. Så 40 + 11.8 -> 51.8 dB -> 2.4 V vid full volym. Känsligheten på mitt slutsteg är 1.5 V så det kanske inte var så konstigt att jag upplevde nivåerna som för höga. Det är nu jag börjar bli riktigt nöjd med detta försteg. Enkelt att öppna upp och P88 har DIP-switchar för att ställa gain på andrasteget. Så några vippor senare så hade jag x 2.2 gain (6.92 dB). Nu landar jag runt -35 dB (drygt en fjärdedel) på volymkontrollen vid normal lyssningsnivå. Min Shure M75M-G sitter bara där tillfälligt så jag skall se hur det blir med en mindre het pickup innan jag ändrar förstärkningen ytterligare.

Till sist så upplevde jag nivån från hörlursförstärkaren som något låg. Nu när jag lyssnat en del med hörlurar så tycker jag inte det längre. En förstärkning på x 4.3 (12.7dB) är mer än tillräckligt. Det räcker med halv volym för att det skall vara rätt högt med mina AKG K550 (32 Ohm). Då kör jag med R7 och R8 = 4.7 Ohm på kortet och ytterligare 10 Ohm i serie på utgången. Notera att signalen till hörlursförstärkaren tas innan andrasteget i P88. Det innebär att förstärkningen i hörlurarna inte ändras av DIP-switcharna på P88-kortet. Om förstärkningen i hörlurarna skall ändras så får man ändra på kortet (R4 på P113 som används som hörlursförstärkare).

Hur låter det då? Ljudet är rätt annorlunda jämfört med den Kenwood Basic C2 som det fick ersätta. Det är alltid svårt att beskriva hur "något låter", vilken karaktär det har. Det enda ord jag kan komma på är transparent, det låter sjukt transparent och NOOLOM funkar perfekt! Inga tonkontroller och ingen loudness (kanske är det därför det är så transparent) bara några få filter för att rätta till brister i inspelningen. Det fungerar förvånansvärt bra och jag får passa på att tacka än en gång för förslaget att ersätta tonkontroller med NOOLOM. Men det finns så mycket mer än själva ljudet som jag gillar med det här försteget. Dels funktionerna, några få men funktioner som är självklara när de skall användas. Inte en massa extra som mest förvirrar och ställer till det. Utseendet, retro men ändå modernt på något vis. Och sen det faktum att det är enkelt att skruva med det, att felsöka, laga och förbättra. Det var en av huvudanledningarna till att jag ville bygga ett eget försteg. Jag gillar vintage men det är alltid en fråga om när de går sönder inte om. De är förvisso ofta enkla att laga (jämfört med ny ytmonterad elektronik full av IC-kretsar) men ändå. Nu har jag ett "nytt" försteg som ser lite vintage ut, med just de funktioner jag anser mig behöva. Det låter redan bra men det finns så mycket potential för att få det att låta ändå bättre. Framöver kommer jag prova lite olika op-ampar, jag tänkte bland annat prova med OPA2134 och LM4562 i RIAA-steget (men det låter redan bra med NE5532). När jag har tid och ork skall jag bygga en ny innerlåda i aluminium och jag skall även vrida på ett kort och kabla om på sina ställen. Kanske bygger jag ett nytt NOOLOM-kort också nu när jag lärt mig mer om det och kortet för val av källa skulle jag också vilja bygga om något. Eftersom det är DIY så finns det inga gränser men först skall jag njuta av försteget ett tag innan jag skruvar vidare. Tills dess har jag ett par 3-vägare att göra klart och så måste försteget givetvis få ett matchande slutsteg! :lol:
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-07-14 11:35

För information:

Detta är en av de trådar jag påbörjade utan att jag hann avsluta den medan jag var en aktiv forummedlem. I stället planerar jag att successivt återskapa och avsluta den som en serie blogginlägg på EmuMannens blogg.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster