EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2018-12-18 19:35

Jag lärde mig en helt del när jag byggde delningsfilter och slutsteg och nu känner jag mig redo att tackla nästa bygge, ett försteg. Jag tänkte använda den här tråden som en placeholder för detta bygge. En hel del bakgrundsmaterial finns i trådarna: Försteg med variabel loudness, Hjälp med försteg..., Op-amp baserad hörlursförstärkare för förförstärkare..., Hjälp med hörlursförstärkare och Frågor om förförstärkare. Nu tänkte jag dock försöka spika en design att arbeta utifrån och sen har jag en hel del idéer om hur jag vill realisera lådan. Jag har ett gäng rattar som jag tänkte låna från vintage-utrustning. För övrigt tänker jag mig en frontpanel i aluminium och en låda i trä som i klassisk utrustning från 60-70-tal.

Som jag ser det så kan det finnas lite olika anledningar till att bygga något själv:

  • Jag kan göra det billigare än motsvarade kommersiella produkter
  • Jag kan göra det bättre än motsvarade kommersiella produkter
  • Jag kan göra det precis som jag vill ha det
  • Jag kan göra det för att det är kul att göra något själv

Den första punkten tror jag inte på, i så fall är det bättre att köpa något begagnat. Jag gav 650 kr för min Kenwood Basic C2. Funktionellt har den allt jag behöver och jag tror inte jag kan bygga något likande billigare. Den andra punkten kan vara nog så relevant men motiverar inte detta bygge. Jag tänker mig inte något som är bäst utan snarare tillräckligt bra. Den tredje och fjärde punkten är det som motiverar detta bygge. Jag vill plocka de bästa funktionerna från annan utrustning, det jag verkligen använder och kombinera det med sådan som jag värderar. Till exempel så hatar jag hörlursuttaget på Kenwood Basic C2. Det är i plast, går lätt sönder och volymkontrollen känns plastig. Sen har vi den sista punkten. Tid och kostnad är svårt att motivera men det handlar snarare om “the warm and fuzzy feeling” jag får av att bygga något själv (för att inte tala om allt jag lär mig medan jag håller på).

Så till kravlistan, de icke-funktionella kraven är att konstruktionen inte skall vara för komplex och det skall gå att felsöka och laga om så behövs. Vidare skall känslan vara solid, det skall vara kvalitet där så behövs och minimalt med plast (exempelvis hörlurs-uttag, rattar med mera). Det som behöver konfigureras skall gå att konfigurera, exempelvis så kan det vara trevligt med trim-potentiometer på CD-ingången så den kan kalibreras till samma nivå som skivspelar-ingången osv.

Funktionellt vill jag välja de funktioner som jag använder och i princip inget annat. Jag vet att många idag nöjer sig med en väljare för källa samt en volymkontroll. Själv vill jag ha tonkontroller. Inte för att jag använder dem så ofta men jag vil ha friheten att göra det om så behövs. Sen vill jag ha balans-kontroll och mono-switch. Rumble-filer för RIAA-ingången och en integrerad hörlurs-förstärkare som drar nytta av kontroller och filter vore också trevligt. X-feed för hörlurs-utgången, high/low-Z det är väl ungefär vad jag är ute efter rent funktionellt. Jag klarar mig utan tape-in och ut-gångar och val av fler källor än fyra. Resten av tråden viker jag för designval och själva bygget. Jag varnar redan i förväg att det kan ta rätt lång tid innan jag går i mål med detta bygge. Om någon ser något som ser fel ut eller som har förslag på förbättringar med mera så uppskattar jag feedback från er andra.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav darkg » 2018-12-18 20:37

Separata filter för hörlursutgången vore nog najsast.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2018-12-18 22:29

darkg skrev:Separata filter för hörlursutgången vore nog najsast.

Vissa filter kommer sitta före exempelvis rumble-filter mellan RIAA-förstärkare och förförstärkare. Andra exempelvis X-feed kommer endast sitta i hörlursförstärkarens signalväg.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2018-12-18 22:33

Jag börjar med val av själva förstärkardelen. När jag byggde mitt delningsfilter så köpte jag ett PCB (P09) från Rod Elliott. Jag köpte även ett PCB (P05-Mini) för kraftmatning. Efter det har jag byggt flera andra av Rods projekt och lärt mig massor av allt han frikostigt delat med sig av (inte minst på hans hemsida). Namn som Douglas Self och Siegfried Linkwitz kanske väger tyngre men Rods kretsar och projekt är lätta att förstå och ofta mycket flexibla med olika konfigurationsalternativ. En annan fördel är att de kretsar jag byggt på PCB eller från scheman på hans sajt fungerat på första försöket och de presterar riktigt bra. Det är mer än jag kan säga om de flesta andra kretsar jag försökt bygga. Så stommen i detta bygge kommer baseras på material från Rod.

P88 - High Quality Audio Preamp (Mk II) är en bra och flexibel grund att bygga kring. En fördel är flexibiliteten med separat in- och ut-buffer där annat (ton-, balans-, volym-kontroll etc.) kan kopplas in emellan samt valbar gain, mycket användbart och flexibelt (framförallt för matchning mot slutsteg). Rod brukar lägga runt 6 dB förstärkning i in-buffern för att kompensera för ton och/eller balans-kontroll för att sedan lägga resten i ut-buffern. Varför han inte lägger huvuddelen av förstärkningen först vet jag inte? Men eftersom jag tänker köpa så många PCB jag kan och bara etsa själv det jag inte kan köpa färdigt (framförallt i signalvägen) så får jag acceptera att det är så. Jag skulle nog inte höra någon skillnad i alla fall. Kraftmatning kommer ske via P05 - Power Supply for Preamplifiers (Revision C), ett sånt PCB har jag redan liggandes hemma. Trafo har jag inte bestämt än men förmodligen en 15-0-15V ringtrafo.
Senast redigerad av EmuMannen 2018-12-18 23:13, redigerad totalt 2 gånger.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2018-12-18 23:06

Lite andra PCB från Rod som jag redan har liggandes hemma (obyggda) är P06 - Hi-Fi Phono Preamp (RIAA Equalisation). Jag har scheman på många andra intressanta RIAA-steg men jag är lockad av det lilla baslyft som Rods krets ger. Trevligast vore det givetvis med stärkare för såväl MM som MC med valbara impedans-värden men skall jag vara ärlig så kör jag mest med MM och värdet av impedans-matchning kan diskuteras. Så jag nöjer mig nog med P06 följt av P99 - Subsonic Filter for Phono preamps, Sub-Woofers, PA Systems, Etc. Jag tror inte ens att jag gör det filtret valbart för alla källor utan jag snörar nog in det permanent mellan RIAA-steget och förförstärkaren.

Ett annat PCB som jag har liggandes är P113 - Headphone Amplifier. Den kretsen är nog främst gjort för att fungera som fristående hörlursförstärkare som matas med line level direkt. Själv tänkte jag använda den främst för att orka driva lite mer krävande hörlurar. Så jag tänkte leda ut signalen efter volym-kontrollen (innan den går vidare till ut-buffern) till hörlursförstärkaren och köra den med ganska låg gain. Mellan volym-kontrollen och hörlursförstärkaren tänkte jag även sätta en brytare för in och urkoppling av en passiv Meier Natural Extended Crossfeed. Jag tänkte först bygga den aktiv men efter mail-konversation med Rod så tyckte han att jag lika gärna kunde köra den som passivt frontend. Till sist en brytare för att kunna välja mellan hög/låg-Z på utgången. Hörlursförstärkaren kommer matas av ett eget kraftaggregat som kommer dela trafo med förstegets kraftaggregat.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav darkg » 2018-12-18 23:13

EmuMannen skrev:
darkg skrev:Separata filter för hörlursutgången vore nog najsast.

Vissa filter kommer sitta före exempelvis rumble-filter mellan RIAA-förstärkare och förförstärkare. Andra exempelvis X-feed kommer endast sitta i hörlursförstärkarens signalväg.


Förlåt, jag tänkte på tonkontroller.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2018-12-18 23:18

darkg skrev:Förlåt, jag tänkte på tonkontroller.

Hur tänkte du då, separata tonkontroller för hörlurarna? Jag tänkte återanvända så många kontroller som möjligt för hörlurarna men nu förstår jag nog vad du menar! Tonkontrollernas inställningarna för högtalarna matchar förmodligen inte hörlurarna, det har du rätt i... Jag kanske måste tänka om där och bypassa tonkontrollerna för hörlurarna? Det vore dock bra att kunna återanvända balans- och volymkontroll samt mono-switch...

Hmmm, det här föder en fråga. Jag tänker alltid tonkontroller före balans- och volymkontroll men det kanske inte spelar någon roll om huvuddelen av förstärkningen ligger i ut-buffern (kan det vara därför Rod lägger den där)? Så vad tror ni, spelar det någon roll om jag lägger tonkontrollerna före eller efter balans- och volymkontroll (de senare kommer vara passiva med förlusten kompenserat i in-buffern så förutom tonkontrollerna så kommer det vara typ unity gain före ut-buffern)? Vad jag tänker är typ: val av källa -> mono-switch -> in-buffer -> balanskontroll -> volymkontroll -> (signal till hörlursförstärkare) -> tonkontroll -> ut-buffer, kan det funka (lite osäker på vart jag bäst lägger mono-switchen också)?

Ps. Jag tänkte posta scheman på allt innan jag börjar bygga och då kanske bilden klarnar men tack för tänkvärd feedback darkg.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2018-12-19 08:03

Jag läste igenom lite gamla scheman och vi kan ta Kenwood Basic C2 som exempel (eftersom den har separat hörlursförstärkare). Där är ordningen: källa -> balans -> volym -> ton -> stereo/mono -> lp-filter -> hp-filter -> (signal till hörlursförstärkare) -> utgång

Så jag gissar att det blir en fråga om vad tonkontrollerna används till? Om både högtalare och hörlurar har rak frekvensgång och man vill använda tonkontrollen ibland för att kompensera materialet. Då skall tonkontrollen kanske användas även för hörlurarna. Om tonkontrollen i stället används för att kompensera brister i högtalarnas frekvensgång och/eller korrigering för rummet. Då kanske det är bättre om tonkontrollerna inte påverkar hörlurarna. Jag gör balans- och volymkontroll på ett kort och tonkontroller på ett annat eftersom det är kort jag kommer tvingas etsa själv. Sen får jag se hur jag kopplar ihop det på slutet.

Och när vi ändå talar om dessa kontroller så kan vi ta valet av dem på samma gång. För balans och volymkontroll så tänkte jag använda några från Rods P01 - Better Volume (and Balance) Controls (1 - Better Volume Control ('Fake' Log Law) och 5 - Better Balance Control). Tonkontrollerna blir lite intressantare. Helst skulle jag vilja ha något i stil med de som sitter i Douglas Selfs Precision Preamp. Nu har jag inte hittat schemat för dessa kontroller men Rod har givetvis skrivit om något liknade. I hans artikel Equalisers, The Various Types And How They Work återfinns 6 - Variable Frequency Tone Controls. Funktionen är identisk med den i Selfs Precision Preamp. Enda problemet är att det inte är ett av Rods projekt så han lämnar ingen support på dessa scheman. Jag har dock simulerat kretsarna och i Tina-Ti fungerar de utmärkt. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-19 08:44

Lite roligt är att det finns kopplingar till Sverige på flera ställen på Rod Elliots sida. P109 har ju en av Ingvar Öhmans cross feed.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2018-12-19 20:36

Det sista av intresse är loudness. Jag har ju tidigare skrivit en hel del om Yamahas variabla loudness men efter en hel del funderande så kommer jag nöja mig med en mycket enklare variant. De flesta kretsar jag sett för loudness förlitar sig på en volymkontroll med någon form av tap. Nu tänker jag mig inget som varierar med volym eller som kan varieras efter smak. Jag tänker mig snarare något som man kan koppla in med en knapptryckning och som ger en lagom kurva för lyssning på låg volym. Det jag kom att tänka på var mute-funktionen på min Yamaha CA-600. Den tystar inte ljudet helt utan sänker volymen med 20 dB. Det är perfekt om telefonen ringer, en knapptryckning och ljudet är så lågt att jag kan svara i telefon men utan att det blir helt tyst. Så jag tänker mig något liknade, lyssning vid normal ljudnivå, en knapptryckning och ljudet sänks till låg nivå med en lagom loudness-kurva. Inte perfekt men mycket bekvämt. Nu har det varit ovanligt svårt att hitta något liknande på nätet men PRR på DiyAudio postade en skiss som verkar vara precis vad jag letade efter. Den kanske behöver tweakas lite men såhär simulerar den i Tina-Ti efter att jag skruvat lite på värdena:

OneButtonLoudnessS.jpeg
One Button Loudness schema
OneButtonLoudnessS.jpeg (25.53 KiB) Visad 6207 gånger

OneButtonLoudnessG.jpeg
One Button Loudness graf
OneButtonLoudnessG.jpeg (54.36 KiB) Visad 6207 gånger


Vill man dämpa volymen mer så kan man väl göra något i den här stilen, eller?

OneButtonLoudnessS2.jpeg
One Button Loudness mer dämpning schema
OneButtonLoudnessS2.jpeg (30.8 KiB) Visad 6207 gånger

OneButtonLoudnessG2.jpeg
One Button Loudness mer dämpning graf
OneButtonLoudnessG2.jpeg (63.3 KiB) Visad 6207 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2018-12-21 00:53

Jag försökte göra ett blockschema för att kontrollera att jag fått med alla funktioner som jag tänkt mig. Jag har fortfarande svårt att bestämma mig för om balans/volym skall komma före eller efter tonkontroller samt var loudness och mono-switch bäst placeras?

BlockSchema.jpg
Blockschema
BlockSchema.jpg (133.05 KiB) Visad 6131 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav darkg » 2018-12-21 01:23

Jag tänker mig att det inte är någon nackdel att strypa volymen sent, så är det maximal signal så långt som möjligt.
--
En lösning på min varför-inte-krångla-till-det dubbla tonkontroll förresten: Ha en switch helt enkelt, och det behöver inte vara mellan hörlurar och högtalare, kanske vill man av andra anledningar ha två olika inställningar redo. Antagligen skulle jag i så fall ha gjort en omkopplare med tre lägen: direkt, ton a och ton b. Det blir inte just mer komplicerat, men mycket roligare!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2018-12-21 10:40

darkg skrev:Jag tänker mig att det inte är någon nackdel att strypa volymen sent, så är det maximal signal så långt som möjligt.

Låter logiskt darkg men efter att ha tittat igenom lite fler scheman från 70-talsanläggningar så lutar det åt något i den här stilen. Det enda jag är lite osäker på är loudness-funktionen, kommer jag någonsin använda den med hörlurar? Kommer jag använda den överhuvudtaget?

BlockSchema.jpg
Uppdaterat block schema
BlockSchema.jpg (132.83 KiB) Visad 6107 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2018-12-21 16:24

Jag har funderat på en sak som jag skulle vilja fråga om någon ser något problem med? På många förstärkare jag har så tvingas man stänga av speaker out om man bara vill lyssna i hörlurarna. På samma sätt så ligger ljudet på hela tiden i hörlursjacket så om jag lämnar hörlurarna anslutna så spelar hörlurarna med även om jag inte har dem på. En del förstärkare aktiverar ett relä när hörlurarna ansluts och det är ju smidigt men det kan också kräva att hörlursjacket dras ut för att det skall komma ljud ur högtalarna osv. Så jag har funderat på följande lösning. Till försteget tänkte jag använda Rod Elliots Project 05, Rev-C som kraftaggregat. Aux-uttaget har inbyggd DC-detection and muting vilket är smidigt men från början tänkte jag mig det främst för preamp-utgången. Nu funderar jag på att använda ett likadant för att även kraftmata hörlursförstärkaren. Jag tänkte mig något enligt bilden (hoppas ni förstår vad jag menar, möjliga signalvägar markerade med något tjockare streck).

Ett DPDT-relä per kraftagg (som båda delar samma trafo). När huvudströmbrytaren är av så går utgångarna i jord via första reläets NC-terminaler. När huvudströmbrytaren slås på så öppnar det reläet och signalen går vidare till nästa relä via NO-terminalerna. Om inte hörlursförstärkarens strömbrytare är på så fortsätter signalen genom försteget via NC-terminalerna. Om hörlursförstärkarens strömbrytare slås på så kopplas signalen om till hörlursutgången (och bort från förstegets utgång) via NO-terminalerna. Att det kommer fungera tvivlar jag inte på men kommer det få några oönskade sidoeffekter? Fördelen som jag ser är att det går att bryta kraften till hörlursförstärkaren när den inte används, att det spelar genom högtalarna när kraften är bruten till hörlursförstärkaren, att ljudet växlar över till hörlurarna när kraften slås på till hörlursförstärkaren och att båda reläerna har lite fördröjning för muting medan kraften stabiliserar sig. Enda nackdelen som jag kan komma på är att signalvägen tvingas brytas och gå igenom det andra reläet. Kan det ge upphov till missljud vid omkoppling (ljudkvaliteten blir säkert lite smått lidande också men det lilla kan jag nog leva med)?

PSU-muting.png
Kraftmatning, DC-detection and muting
PSU-muting.png (31.43 KiB) Visad 6071 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2018-12-22 10:19

Nu har jag simulerat runt 30 olika loudnesskretsar jag hittat på nätet och i gamla scheman. Förutom IC-baserade lösningar så kräver de allra flesta en (volym)potentiometer med tap. Andra lösningar för exempelvis variabel loudness har jag redan skrivit om. Det finns några rätt komplexa analoga kretsar som inte ger så mycket mer än den enkla krets jag redan visat i den här tråden. Jag har dock funderat lite och fastande för kurvan som användes av McIntosh för Loudness Compensation (i MX110, MA230 med flera) i brist på bättre gissningar.

McIntosh MA230.jpg
McIntosh Loudness Compensation
McIntosh MA230.jpg (75.98 KiB) Visad 6017 gånger


Den höjer basen från runt 50 Hz med 15 dB och diskanten från runt 20k Hz med 10 dB. Om jag i stället sänker mellanregistret 15 dB och använder följande värden:

OneButtonLoudnessS.jpeg
Schema
OneButtonLoudnessS.jpeg (41.24 KiB) Visad 6017 gånger


Så får jag en responskurva som ser ut såhär:

OneButtonLoudnessG.jpeg
Respons
OneButtonLoudnessG.jpeg (53.01 KiB) Visad 6017 gånger


Det är så lika jag kan komma (McIntosh kurva) med så få komponenter (att jag i princip kan löda dem direkt på en brytare). Om någon vill använda något liknade men vill dämpa diskanten ytterligare så kan ni använda ett lägre värde för C2. Med 470pF till exempel så tas diskanten vid 20k Hz ned till -10 dB och med 120pF ända ned till -15 db. Jag tror jag skall prova den här kretsen och se om den kan användas som någon forma av "one button loudness", en funktion jag funderar på att kalla "Muffle"...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2018-12-22 11:19

Nu börjar det klarna. Volym och balans är passiva kontroller precis som loudness och crossfeed. Jag vill inte att de skall interagera och jag ser ingen användning för loudness med hörlurar eller crossfeed för högtalare. Så kanske något i den här stilen skulle fungera? I så fall blir det sju rattar (källa, balans, volym, LF gain, LF fq, HF gain, HF fq) och sex brytare (huvudkraft, H.P. kraft, mono, loudness, x-feed, hi/lo-Z) på frontpanelen (och runt 11 separata PCB i lådan).

BlockSchema.png
Blockschema
BlockSchema.png (71.82 KiB) Visad 6011 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-22 11:25

En "riktig" loudnesskompensation höjer inte diskanten. Det är ju skillnaderna mellan två av kurvorna man vill ha i kompensationen, https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... s4.svg.png I diskanten finns ingen större skillnad mellan de olika nivåerna.
Är du verklgen säker på att du behöver såväl tonkontroll som loudness? Det går lika gärna göra både och med en equalizer. Tonkontroller av typen bas+diskant tycker jag oftast är mer eller mindre obrukbara för att korrigera många klangfel. Då är möjligen Ingvar Öhmans NOOLOM bättre.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2018-12-22 19:29

RogerGustavsson skrev:En "riktig" loudnesskompensation höjer inte diskanten. Det är ju skillnaderna mellan två av kurvorna man vill ha i kompensationen, https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... s4.svg.png I diskanten finns ingen större skillnad mellan de olika nivåerna.

Så är det och det var därför det var så svårt att välja en och endast en kurva (som rent teoretiskt bara är rätt för ett och endast ett läge på volymkontrollen). Men jag utgick från kurvorna som McIntosh och Yamaha använde på 70-talet och jag tror det blir en tillräckligt bra approximation
RogerGustavsson skrev:Är du verklgen säker på att du behöver såväl tonkontroll som loudness? Det går lika gärna göra både och med en equalizer.

Observera att tonkontrollerna och min "muffle" funktion tjänar helt olika syften. Tonkontrollerna (som oftast är av) använder jag för att korrigera materialet om så behövs. Muffle-funktionen (som också för det mesta skall vara av) är ren bekvämlighet och skall endast användas för lyssning på låg volym (typ bakgrundsmusik när man sitter och konverserar). I stället för att behöva sänka volymen och skruva in kurvan med tonkontrollerna i blindo så hoppas jag att jag bara skall behöva "trycka på en knapp" - MUFFLE! :)
RogerGustavsson skrev:Tonkontroller av typen bas+diskant tycker jag oftast är mer eller mindre obrukbara för att korrigera många klangfel. Då är möjligen Ingvar Öhmans NOOLOM bättre.

En PEQ hade kanske varit bättre men också mindre intuitiv och fippligare att hålla på med. Jag hoppas att variabel turnover fq gör dem lite mer användbara än vanlig Baxandall. Jag har tittat på schemat för NOOLOM och läst artikeln. Klart intressant koncept med en klangkorrigerare. Jag tror jag kan åstadkomma mer eller mindre samma kurvor med den tonkontroll jag tänkte bygga. Men jag kan se tjusningen med några få knappar med fasta lägen i stället för oändligt skruvande på potentiometrar på jakt efter det optimala ljudet. ;)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2018-12-22 21:34

Eftersom Roger började prata om NOOLOM så kunde jag inte låta bli att simulera kretsen i Tina-Ti. Här är kretsen och med brytarna i detta läge är det en spikrak responskurva (jag vet inte om jag gjort något fel för jag tycker att jag får större baslyft med "milt baslyft" än med "stort baslyft", här är kurvorna i alla fall):

NOOLOM-S.jpeg
NOOLOM
NOOLOM-S.jpeg (231.13 KiB) Visad 5960 gånger


Kurva för milt baslyft (MBL):

NOOLOM-MBL.jpeg
Milt Baslyft
NOOLOM-MBL.jpeg (47.22 KiB) Visad 5960 gånger


Kurva för Stort Baslyft (SBL):

NOOLOM-SBL.jpeg
Stort Baslyft
NOOLOM-SBL.jpeg (46.59 KiB) Visad 5960 gånger


Kurva för Milt + Stort Baslyft (MBL + SBL):

NOOLOM-MBL+SBL.jpeg
Milt + Stort Baslyft
NOOLOM-MBL+SBL.jpeg (48.66 KiB) Visad 5960 gånger


Kurva för Milt + Stort Baslyft + Milt + Diskant Iresonans (MBL + SBL + DI):

NOOLOM-MBL+SBL+DI.jpeg
Milt + Stort Baslyft + Diskant Iresonans
NOOLOM-MBL+SBL+DI.jpeg (47.11 KiB) Visad 5960 gånger


Roger, jag skall fundera på om det är ett alternativ till tonkontroller (och loudness compensation) eller ej? Men det är klart, tre brytare i stället för fyra potentiometrar. Inte lika många val men det är kanske bättre med några riktigt bra "tv-kanaler" än många dåliga?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2018-12-23 00:02

Nu har jag funderat en stund Roger och jag måste säga att du har en poäng. Om jag ersätter tonkontrollerna med NOOLOM så förlorar jag möjligheten att variabelt välja kurva. Det stora frågan är om de få alternativ jag får i stället är tillräckligt? Jag tror dock jag skulle klara mig utan min muffle-funktion genom att enkelt kombinera lägre volym med lämpligt baslyft. Så loudness försvinner och det gör också fyra potentiometrar. Antalet op-ampar blir ungefär detsamma men jag ser några stora vinster. Det första är färre val. Hur kan detta vara en vinst? Bättre att välja några få bra kurvor än att ratta bort sig med en massa dåliga. I stället för flera dual-gang-potentiometrar med bristfällig tracking mellan kanalerna kan jag välja några få billiga komponenter och få överlägsen tracking. Pengarna jag sparar på att inte behöva köpa en massa potentiometrar kan jag lägga på att köpa en riktigt bra för volymkontroll. Tack Roger för att du gav mig något att tänka på över jul. :)

Blockschema med NOOLOM i stället för tonkontroller och loudness/muffle:

BlockSchema-NOOLOM.png
Blockschema med NOOLOM
BlockSchema-NOOLOM.png (66.16 KiB) Visad 5922 gånger
Senast redigerad av EmuMannen 2018-12-23 01:53, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav darkg » 2018-12-23 00:36

NOLOOM är nog ett bra val om det är olika fonogramljud man vill kompensera för.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-23 17:30

När det gäller NOOLOM bör man notera att det finns en kommentar i texten när det gäller diskantdippen. Många pop-/rockproduktioner kan må bra av att flytta dippen till ca 3,5 kHz, göra dippen omkopplingsbar helt enkelt. Personligen har jag vant mig av med att använda tonkontroller sedan 30 år. Nu använder det ibland i form av DSP.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2018-12-23 19:56

RogerGustavsson skrev:När det gäller NOOLOM bör man notera att det finns en kommentar i texten när det gäller diskantdippen. Många pop-/rockproduktioner kan må bra av att flytta dippen till ca 3,5 kHz, göra dippen omkopplingsbar helt enkelt. Personligen har jag vant mig av med att använda tonkontroller sedan 30 år. Nu använder det ibland i form av DSP.

DSP har jag inte ens kommit till än. :oops:

C3 och C4 = 7.7nF -> 3.5 kHz. Ett delta på 5nF mot originalets 2.7uF. Så kanske en extra konding på 5.1nF som kan kopplas in parallellt? C3 och C4 = 5.1nF f-> 5.5 kHz. Så om man gör två brytare där de kan kopplas in var för sig och tillsammans så ger det alternativen: 3.5, 5.5 och 10 kHz. Jag vet inte om en notch på 5.5 kHz är användbar eller ej men totalt 4 knappar -> 16 olika kombinationer.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11445
Blev medlem: 2004-02-09

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav PekkaJohansson » 2018-12-23 20:57

Intressant att följa detta projekt! Ett förslag är att flytta rumble-filtret så att det hamnar efter ingångsväljaren. Då kan man bekämpa lågfrekventa problem även från vinyl som har överförts till eller spelas i realtid via andra medier.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2018-12-24 11:59

PekkaJohansson skrev:Ett förslag är att flytta rumble-filtret så att det hamnar efter ingångsväljaren.

Bra förslag Pekka, jag skall fundera på det. Jag funderar även på att bygga NOOLOM enligt Rogers förslag (S4 = val mellan 10 kHz och 3.5 kHz för diskant antiresonans). Jag har dragit upp ett schema (en kanal) i DipTrace men innan jag gör PCB av detta vill jag kolla om jag gjort något fel? När jag simulerar kretsen i Tina-Ti så ger S1 i schemat ett större baslyft än S2, skall det vara så? I artikeln är S1 märkt "milt baslyft" och S2 "stort baslyft". Antingen är det fel i artikeln eller i mitt schema...

NOOLOM-Schema.jpeg
NOOLOM schema med Rogers förslag (S4)
NOOLOM-Schema.jpeg (84.48 KiB) Visad 5803 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2018-12-27 17:06

Ingen som byggt en NOOLOM och kan svara på vilken switch som är milt respektive stort baslyft? Under tiden kan jag passa på att fråga om något helt annat. Om man vill ha både obalanserade och balanserade utgångar, hur gör man bäst då? Kan man bara splitta signalen från den obalanserade utgången och trycka dit en aktiv krets för balanserat?

Sen har jag funderat en del på subbas. Jag fastnade aldrig för flerkanalsljud utan gick tillbaka till stereo. Så om flerkanalsljud och LFE inte är aktuellt men man fortfarande kan tänka sig en subbas, är det då läge att förse fösteget med en separat "LFE" utgång. Jag tänker typ en summerande krets, kanske aktiv balanserad för lite längre längder till en subbas? Eller är det en dålig idé att lägga denna typ av funktionalitet i försteget (kanske hör bättre hemma i ett aktivt delningsfilter eller att ta signalen till subwoofers via speaker level från slutsteget)?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-27 18:18

Enligt ursprungsartikeln är det den första omkopplaren som ger litet lyft. user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Noolom/noolom9.jpg

Behöver du verkligen ha en balanserad utgång från NOOLOM? Det behövs i princip ingen extra krets för det om du nu inte vill ha en differentiell utgång. Kretsen ska väl verka internt i försteget och inte driva långa kablage där en balanserad eller differentiell utgång "kan" vara bra men sällan nödvändig. Balanserad låter positivt men innebär ofta att signalvägen förlängs och det kan lika gärna vara en nackdel. Om du vill balansera utgången räcker det med ett motstånd motsvarande R13 från signaljord till pin 3.

Bild

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2018-12-27 18:46

RogerGustavsson skrev:Enligt ursprungsartikeln är det den första omkopplaren som ger litet lyft. user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Noolom/noolom9.jpg

Precis men när jag simulerar kretsen i Tina-Ti så ger första omkopplaren ett större lyft än andra. Därav min fråga...
RogerGustavsson skrev:Behöver du verkligen ha en balanserad utgång från NOOLOM? Det behövs i princip ingen extra krets för det om du nu inte vill ha en differentiell utgång. Kretsen ska väl verka internt i försteget och inte driva långa kablage där en balanserad eller differentiell utgång "kan" vara bra men sällan nödvändig. Balanserad låter positivt men innebär ofta att signalvägen förlängs och det kan lika gärna vara en nackdel.

Ha, ha, jag kanske skulle varit tydligare. Nej jag behöver inte balanserat från NOOLOM. Jag är själv rätt skeptisk till balanserat utom när det blir långa längder. Aktiva högtalare blir allt vanligare och då kanske det skulle vara trevligt med balanserade utgångar integrerade i försteget tänkte jag (om jag kör lågnivå till högtalarna i stället för högtalarkablar). Idén dök upp när jag funderade på vanliga högtalare (passiva filter) + subbas. Slutsteget lär inte ha LFE-utgång och då skulle det vara bra med en utgång för subbas i försteget? Men här dök jag ned i frågor som hur jag bäst summerar stereosignalen till mono och hur jag får över signalen till subbasen? Ett alternativ vore att använda en op-amp för att summera till en balanserad signal som kan dras vidare till en subbas. Sen läste jag att det kan vara bättre att ta signalen till subbasen från högtalarkablarna i stället (bättre referens tidsmässigt etc.). Så frågan är snarare vilka utgångar som kan vara motiverat om man ändå bygger ett försteg? Keep it simple med två obalanserade utgångar, eller lägga till två extra obalanserade, eller komplettera med två balanserade, samt frågan om en separat monoutgång för subbas?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2018-12-27 18:56

RogerGustavsson skrev:Om du vill balansera utgången räcker det med ett motstånd motsvarande R13 från signaljord till pin 3.

Intressant artikel, tack Roger! Ett enkelt alternativ men jag trodde balanserade utgångar hade 6 dB förstärkning jämfört med obalanserade och det lär det väl inte bli med den där metoden? Spelar inte så stor roll då jag kommer kunna öka förstärkningen i utbuffern med 6 dB om det skulle behövas. Balanserat blir det ju i alla fall (en nackdel dock, balanserat och obalanserat kan inte användas på samma gång). :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav RogerGustavsson » 2018-12-27 19:06

Balanserad överföring gör bara nytta om den tas om hand av en differentiell ingång hos mottagaren. Det är ju då eventuellt skräp som kabeln plockat upp fasas ut. Det krävs att impedanserna hos sändaren är väl balanserade annars blir störundertryckning reducerad.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster