EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34941
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav Morello » 2019-05-27 17:16

Med avseende på immunitet splear det ingen större roll vad du använder för kabel eller om tvinnas etc. Vill du göra en insats för immunitet bör (för att inte säga skall) hela lådans insida kläs med metall, till vilken även jordpolskruven jämte skyddsjordskall kontakteras.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav Lasse- » 2019-05-27 21:09

Det gäller att hålla huvudet kallt när man ska dra skärmad ledning mellan kretskorten och spänningsmatningen minus
Och se till så att det inte blir några roterande strömmar etc brum i högtalarna gissar jag.

Går det inte att använda RG 175 som signalledning mellan korten men håll koll på jorden för roterande strömmar
Tror jag.

Mvh Lasse-

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-05-27 22:18

Lasse- skrev:Går det inte att använda RG 175 som signalledning mellan korten men håll koll på jorden för roterande strömmar

Tack Lasse, jag skall kolla RG 175 och jorden försöker jag hålla koll på. Morello har en poäng men som jag skrev tidigare så finns det ingen skyddsjord i lådan (och det är avsiktligt, läs vidare i tåden jag länkade till). Lådan är dessutom av trä men det går alltid att göra som i en elgitarr, använda ledande färg eller metallfolie för att skapa en "låda" på insidan. Det är i så fall det sista jag gör och bara om problemet inte går att åtgärda på annat sätt.

På tal om elgitarr. Normalt brukar jag få lägga rätt många lager lack (mellan 10 och 20) innan jag har tillräckligt med material för att vara säker på att det går att slipa ned till en spegelblank yta. Om jag använder nitro så brukar jag även tvingas vänta 5 mycket långa veckor innan det går att börja slipa och polera ytan. Igår lade jag ett tredje lager på lådan innan jag gick och lade mig. Det vart rätt bra såg jag idag med endast två små dammkorn i lacken. Eftersom jag nöjer mig med en hyfsad yta och inte har så mycket att förlora så provade jag att ta bort dammkornen med lite 2000 våtslippapper. Det gick bra även om lacken fortfarande var i mjukaste laget. Då vart jag otålig och gick försiktigt på med Farécla G3. Detta är inget jag rekommenderar med så lite och mjuk lack men jag körde försiktigt för hand med mycket vatten (om det går torrt så skär det igenom lacken direkt). Ytan är inte perfekt men jag anser nog att det duger som låda på ett försteg. Till sist avslutade jag med ScratchX och Karnubavax. Med tanke på hur färgade trasorna blev så var det nog i tidigaste laget men resultatet vart helt ok. Det är helt otroligt hur orange RAL 2004 är! Här några bilder från spisen belysta med fläktens spottar. :D

IMG_1973.jpg
Från sidan
IMG_1973.jpg (79.52 KiB) Visad 6168 gånger

IMG_1974.jpg
En studie av kanter
IMG_1974.jpg (59.46 KiB) Visad 6168 gånger


Ps. För den som undrar så är det 2 lager grundfärg, tre lager sprutspackel (1K) och tre lager lack (RAL 2004). Sprutspackel slipat torrt med 600, 1000 och 1500 papper. Lack mellanslipat torrt med 1500 papper. Efter sista lagret avlägsnades dammkorn vått med 2000 papper (endast fläckvis), sedan rubbades ytan med Farécla G3 + vatten och polerades med ScratchX. Till sist förseglades lacken med ett lager Karnubavax. Bäst är att åtminstone vänta med att bearbeta det sista lagret lack tills dess det inte längre luktar lack. :oops:
Senast redigerad av EmuMannen 2019-05-27 23:11, redigerad totalt 3 gånger.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav Lasse- » 2019-05-27 22:27

Man brukar ha olika jordningsteknik om det gäller radioprylar hf eller om det gäller lf teknik .

Mvh Lasse-

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav Lasse- » 2019-05-27 22:40

kolla surpluslistan på Bhiab sidan 58 om man skrollar ner där finns det lite olika koax men undvik teflonkoaxen den
Är besvärlig att skala jag tror att man måste ha speciella verktyg till teflonkoaxen men det finns andra RG 179 50 ohm

Mvh Lasse-

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav Lasse- » 2019-05-27 22:48

Gamla rörradioapparater i en trälåda med masonit botten med perforerade hål brukar ha en aluminiumfolie
På insidan som skärm som sitter fast på något sätt limmat ellerdubbelhäftande tejp och den är gjordad någonstans.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-05-27 22:50

Lasse- skrev:kolla surpluslistan på Bhiab sidan 58 ...

Tusen tack Lasse. Det enda som oroar mig med coax är kontakteringen. Jag lödde vanliga pin headers på alla korten och hade tänkt använda crimpade Dupont-honor men det kanske inte funkar så bra med coax (hur crimpar man i så fall skärmen)? Alternativet är annars att helt enkelt köra flerkardelig partvinnad tråd från vanlig TP-kabel...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-05-27 22:58

Lasse- skrev:Gamla rörradioapparater i en trälåda ... brukar ha en aluminiumfolie på insidan som skärm ...

Till elgitarrer (som brukar vara i trä) finns det skärmmaterial att köpa. Självhäftande kopparfolie (som fungerar mycket bra) och Conductive Shielding Paint (som fungerar mindre bra). Vissa hävdar att det går precis lika bra med vanligt aluminiumfolie (från köket). Fästes förslagsvis med kontaktlim på sprayburk. :wink:
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav Emanuelgbg » 2019-05-28 15:56


Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav AndersP » 2019-05-30 18:46

Nu är jag ingen elektroniker, men jag är mycket intresserad.

Som jag förstår använder du 2 olika IC: NJM2068 och NE5532, båda bipolära.
Tittar man på Douglas Selfs kopplingar sitter det drösvis av kondensatorer i signalvägen varav dom flesta elektrolyte?. Vad jag förstår ska dom kompensera den offset som bjt-opar är behäftade med till skillnad mot jfet-typerna som har avsevärt mycket mindre offset.
Här kan man tanka ner artikel, schema och BOM för en preamp konstruerad av Self:
https://linearaudio.net/douglas-self-preamp-linear-audio-vol-5

Är det så att din kretslösning inte genererar offset på sån nivå att den bör kompenseras?
Av vilken anledning valde du bjt i ditt bygge? Dom flesta projekt jag har sett på forumet använder jfet.
Vet någon hur man beräknar storleken på kondensatorer kopplade i serie i en krets driven av bipolära opar?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-05-30 20:22

AndersP skrev:Som jag förstår använder du 2 olika IC: NJM2068 och NE5532, båda bipolära.

Det stämmer.
AndersP skrev:Tittar man på Douglas Selfs kopplingar sitter det drösvis av kondensatorer i signalvägen varav dom flesta elektrolyte?. Vad jag förstår ska dom kompensera den offset som bjt-opar är behäftade med till skillnad mot jfet-typerna som har avsevärt mycket mindre offset.

Det är ju inte så att det saknas kondensatorer (och elektrolyter) i signalvägen på mitt försteg heller och jag kan tyvärr inte svara för Douglas Self. Men jag gissat att han lagt till dem eftersom han ansåg att hans design behövde dem. Att trycka dit dem i din egen design utan att veta varför vore lite som att titta under huven på en NASCAR-bil, för att sedan montera en Holley Double Pumper 850 CFM Square Bore på dig egen bil eftersom du vill köra snabbt (men du kanske inte skall susa fram på full gas runt en rundbana)... :wink:
AndersP skrev:Är det så att din kretslösning inte genererar offset på sån nivå att den bör kompenseras?

Självklart genererar den offset och frågan om den behöver kompenseras eller ej kan säkert diskuteras. Jag tror jag kan leva med den offset jag har men andra kanske skulle gjort en annan bedömning. Det viktiga tycker jag är att eventuell offset inte skickas vidare till slutsteget (sen kanske der är bra om det inte ligger för mycket offset genom balans- och volymkontrollen heller)...
AndersP skrev:Av vilken anledning valde du bjt i ditt bygge? Dom flesta projekt jag har sett på forumet använder jfet.

Jag kan inte svara på varför andra väljer JFET men jag valde de bipolära jag valde eftersom jag hade ett gäng NE5532P liggandes, jag har goda erfarenheter av dem och där de sitter är de en av de som rekommenderas av designern av de aktuella korten (Rod Elliott). NJM2068 valde jag eftersom jag var nyfiken på den, jag har läst mycket gott om den, den genererar lägre offset än NE5532, jag tänkte använda den där det inte fanns krav på mer än 4 gångers förstärkning, den skall vara unity gain stable och den verkar sjukt prisvärd (så jag köpte ett gäng för att testa).

Ps. Från början hade jag tänkt använda OPA2134 i stor utsträckning till detta bygge och jag lödde dit socklar för alla opor så det är lätt att byta om jag skulle ändra mig. :)
Senast redigerad av EmuMannen 2019-05-30 20:37, redigerad totalt 2 gånger.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav AndersP » 2019-05-30 20:28

Tack för svaren!
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-08 21:15

Vad skulle ni rekommendera för kabel för kraftmatning av de olika korten? Dvs. vilken typ av kabel och kabelarea till respektive PCB? De flesta kort med op-ampar (15-0-15V DC) bör inte dra mer än runt 50 till 100 mA. Det kort med flest reläer (12V DC) bör som mest dra runt 40 mA.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav Lasse- » 2019-06-09 01:35

Hej duger det med ett kit ifrån Kjell och Company

https://www.kjell.com/se/image/Product_ ... 1113349841

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-09 07:37

Lasse- skrev:Hej duger det med ett kit ifrån Kjell och Company

https://www.kjell.com/se/image/Product_ ... 1113349841

Jo jag funderade på att använda något i stil med AWG24. Kontakterna skall crimpas så jag måste byta ut de enledare som sitter där idag till flerledare. Som jag ser det så har jag ett flertal olika alternativ. Att precis som du föreslår, använda kopplingstråd som jag tvinnar eller flätar (fördelen är att jag kan välja vettiga färger). Att använda partvinnad tråd från en CAT5-patch-kabel (AWG24 och billigt men lite festliga färger), funkar bra för två ledare men kräver lite extra arbete för tre ledare. Att använda skärmad en- och tvåledad kabel och köra 0V i skärmen (nackdelen är att kraftmatning skulle se ut precis som signalkablar). Ett sista alternativ skulle vara flatkabel. För tillfället lutar jag åt helt vanlig kopplingstråd (AWG24)...

Ps. Den kopplingstråd du länkade till hos Kjell är 30 kr billigare hos Elektrokit. Så om man behöver köpa just den så betalar mellanskillnaden för en frakt :)
Senast redigerad av EmuMannen 2019-06-09 09:00, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Lasse-
 
Inlägg: 2612
Blev medlem: 2008-01-15

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav Lasse- » 2019-06-09 08:55

Det finns flatkabel i regnbågsfärger sk regnbågskabel då får man många parter på bredden om man vill som man
Kan dela som man vill och så är det lätt att hålla koll på vilken pga färgerna.

https://www.tradera.com/item/171011/307 ... -10-ledare

Mvh Lasse-

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-19 19:53

Arbetet med att kabla om hela försteget fortsätter och jag kände mig även tvingad att etsa ännu ett kort för gemensam jord och distribution av kraft.

Men sen har vi det där med fronten. Jag tänkte att den skulle bli i aluminium så utrustad med bågfil, stegborr och märkpenna... Nej skämt åsido, jag använde mig av Schaeffer AG och deras Front Panel Designer. Efter mycket velande så placerade jag ordern för någon vecka sedan. Idag damp den ned hos närmaste DHL-ombud. Säga vad man vill men de snålar då inte på emballaget!

IMG_2043.jpg
Stor låda
IMG_2043.jpg (105.51 KiB) Visad 5838 gånger


Väl packat och skönt med företag som känner sin målgrupp. :)

IMG_2044.jpg
Tack Schaeffer :)
IMG_2044.jpg (77.02 KiB) Visad 5838 gånger


Till sist frontpanelen i 3mm eloxerad aluminium. Jag provade för första gången att UV-printa all text i stället för att gravera. Jag är mycket nöjd med resultatet. Det ser precis ut som ett klassiskt screentryck. En klumpsumma för all grafik på frontpanelen, oavsett antal bokstäver och bilder. Eftersom det är ett "funktionellt" försteg så döpte jag det till PreFUNK som en hommage till Parliament och Funkadelic. 8)

IMG_2045.jpg
Frontpanel
IMG_2045.jpg (74.83 KiB) Visad 5838 gånger


Nu skall det bli kul att bygga vidare på lådan. :D
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Kraniet
 
Inlägg: 12559
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav Kraniet » 2019-06-20 10:56

Snyggt!
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Hoffen
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 2009-06-10
Ort: Latrineholm, the armpit of Sörmland

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav Hoffen » 2019-06-21 11:39

Väldigt stilren!

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-22 12:39

Tack Kraniet och Hoffen. :)

Nu är allt omkablerat, det vart totalt 191 crimpade stift i diverse kontakthus. Rätt drygt om jag får säga det själv. Jag använde skärmad kabel för alla signalvägar och tvinnat för kraftmatning och strömbrytare. Om det är någon som funderat på hur detta är tänkt att komma ihop så sitter all elektronik i en låda. På fronten av lådan sitter frontpanelen (så det är hål i lådfronten för allt som går igenom frontpanelen). Elektroniklådan passar sedan i ytterlådan som en skrivbordslåda ungefär. Frontpanelen har ett överhäng som täcker ändträet på ytterlådan. Runt botten på elektroniklådan löper en 8 mm hög list (som även sidostyckena är limmade mot. Denna list skapar en luftspalt och fungerar även som en distans så att skruvskallarna som håller kretskorten från undersidan går fria från ytterlådan. Kyllyft passerar in i bakkant av ytterlådan men tvingas sedan gå i luftspalten mellan elektroniklådan och ytterlådan. Det finns ventilationshål i botten på elektroniklådan under de kort jag vill kyla och under vissa kylflänsar. Luften kan sedan passera ut genom ventilationsgallret i överkant på ytterlådan. Genom ytterlådan från undersidan går fyra skruv som dras i listen runt elektroniklådan. På så sätt sitter det hela ihop.

Ps. Alla kontroller på frontpanelen är isolerade från insidan av lådan, inte bara vippströmbrytarna utan även vridomkopplarnas axlar, rattarna som har ett innanmäte av plast och hörlursuttaget (fästskruven av metall skruvas i ett kontakthus av plast).

IMG_2071.jpg
Som en skrivbordslåda
IMG_2071.jpg (116.73 KiB) Visad 5702 gånger

IMG_2069.jpg
Från vänster
IMG_2069.jpg (78.45 KiB) Visad 5702 gånger

IMG_2068.jpg
Från höger
IMG_2068.jpg (80.77 KiB) Visad 5702 gånger

IMG_2066.jpg
Framifrån
IMG_2066.jpg (77.44 KiB) Visad 5702 gånger

IMG_2064.jpg
Bakifrån
IMG_2064.jpg (127.73 KiB) Visad 5702 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav NADifierad » 2019-06-25 20:31

Så snyggt! :)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57293
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav Nattlorden » 2019-06-25 20:38

Det röd-orange av grymt snyggt ( och frun instämmer ) ! Snudd på snyggt nog att starta ett hifi-märke på, typ...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav niclas_f » 2019-06-25 20:46

Otroligt fint jobb!

Går det att få vridreglagen närmare frontplåten?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2993
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav Ronnie » 2019-06-25 21:55

Fint! Alltid härligt att unna sig att använda Frontpanel Designer.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-25 22:38

niclas_f skrev:Går det att få vridreglagen närmare frontplåten?

Du menar om det går att trycka rattarna närmare frontplåten? Tyvärr inte och det beror till stor del på hur rattarna är utformade. De är återanvända från en gammal förstärkare där de gick genom frontpanelen så det finns inte så mycket plats bakom för muttern. Jag skulle kunna lossa muttern och flytta in axlarna något men som det är nu så sitter de kloss an från baksidan och låses i urfrästa spår. Flyttar jag dem längre bak så krävs någon form av adapter. I framtiden kanske jag byter rattar till något som "sväljer" muttrarna. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-25 22:44

Nattlorden skrev:Det röd-orange av grymt snyggt ( och frun instämmer ) ! Snudd på snyggt nog att starta ett hifi-märke på, typ...

Tack! :) Jag är själv rätt nöjd med resultatet. Ser lite vintage ut men ändå modern på något vis. Med den här konstruktionen blir det lätt att byta låda så jag tänkte göra några olika att byta mellan. Jag är bra sugen på att göra någon i metalliclack och någon i träfaner. Men innan dess skall jag bygga om ett slutsteg med en liknande låda och front så jag har ett matchande par. ;)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5198
Blev medlem: 2016-08-01

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav dewpo » 2019-06-25 22:59

Ser grymt fint ut, Men hur låter/mäter det?
Nu vill vi se att de hårda värdena håller måttet!
Så det inte är skådebröd vi får se :twisted:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-26 07:22

dewpo skrev:Ser grymt fint ut, Men hur låter/mäter det?

Jag får de sista delarna idag (4.8 mm helisolerade flatstifthylsor till powerknappen) men tyvärr hinner jag inte testa i kväll för i kväll är det Bob Dylan på Globen. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav Fostex » 2019-06-26 15:38

Snyggt jobbat EmuMannen! Gillar det estetiska, retrostuk på frontpanel, låda och utformning, och så en rejält snabb färg. Det har varit roligt att följa den här processen, hoppas att ditt försteg fungerar som förväntat när flatstiftshylsorna kommit på plats. Hoppas även att konserten blir trevlig!

Vad är det förresten för finish på frontpanelen förutom eloxeringen, är den blästrad på något vis?
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-26 23:29

Fostex skrev:Snyggt jobbat EmuMannen! Gillar det estetiska, retrostuk på frontpanel, låda och utformning, och så en rejält snabb färg. Det har varit roligt att följa den här processen, hoppas att ditt försteg fungerar som förväntat när flatstiftshylsorna kommit på plats. Hoppas även att konserten blir trevlig!

Tack Fostex och alla andra som gett positiv feedback. Självklart kommer jag summera bygget med lyssningsintryck och jag kan också mäta något om någon har bra förslag på vad jag kan mäta på ett försteg.
Fostex skrev:Vad är det förresten för finish på frontpanelen förutom eloxeringen, är den blästrad på något vis?

Det är Schaeffers default natural anodized.

Ps. Bob hälsar och tackar för Nobelpriset! :wink:

IMG_2087.jpg
Photo approved by Bob
IMG_2087.jpg (84.75 KiB) Visad 5512 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster