EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2018-12-27 19:57

RogerGustavsson skrev:Balanserad överföring gör bara nytta om den tas om hand av en differentiell ingång hos mottagaren. Det är ju då eventuellt skräp som kabeln plockat upp fasas ut. Det krävs att impedanserna hos sändaren är väl balanserade annars blir störundertryckning reducerad.

Troget temat för detta bygge så har Rod Elliot givetvis skrivit en hel del om detta. Och som om inte det räckte. Figur 4 i Projekt 87 kan också vara av intresse...

Sen har vi Mark Hennessy's sajt där han bland annat presenterar nedanstående krets (som subbasutgång). Frågan är bara hur jag ser till att den inte interagerar med stereoutgångarna? Hur förhindrar jag crosstalk mellan L och R om man kopplar ihop dem på det där sättet?

PS. Jag inser nu att jag skulle kunna "stjäla" det mesta av signalvägen från Marks preamp. Jag behöver också utgången till hörlursförstärkare och de extra utgångarna samt en balanserad LFE-utgång till priset av ett par extra op-ampar är klart lockande...

image.jpg
Marks krets
image.jpg (27.67 KiB) Visad 5352 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2018-12-31 13:13

Jag har funderat en del över julhelgen men det är några saker jag känner att jag inte riktigt har koll på än och där jag skulle behöva lite hjälp. Jag tänkte ersätta tonkontrollerna med en NOOLOM så det blir en del brytare i stället för potentiometrar. Att ha sladdar med signalnivå till brytare i fronten känns inte helt optimalt (och att designa kort med brytare på rätt ställen för montage i frontpanelen är inte helt lätt). Så jag tänkte att jag kunde använda mikroreläer på korten i stället. Det blir en del reläer eftersom jag även tänkte styra val av källa etc. via reläer så jag tänkte mata reläerna med en separat trafo + PSU. Då återstår frågan om jag har kraftmatning nog för alla op-ampar med den ringtrafo och PSU som jag tänkt använda? Ringtrafon är på 30VA, 15-0-15V, 1A. PSU är Rod Elliots P05 Rev C, dvs. baserat på LM317/LM337 och det skall driva minst 11 stycken op-ampar. Från början hade jag tänkt en kombination av de vanliga kandidaterna typ NE5532, OPA2134 och LM4562. För att få ned strömförbrukningen så tittar jag nu i stället på en kombination av NJM2068 och NJM4562 (alternativt LM4562). Det skulle bli ungefär 7 stycken NJM2068 och 4 stycken NJM4562 men jag har två frågor som jag inte lyckats lista ut från produktbladen:

  1. Hur mycket ström kan dessa tänkas dra tillsammans (normalt och max)?
  2. Hur stor last kan en NJM4562 driva?

Om någon kan hjälpa mig besvara ovanstående frågor så skulle jag vara extremt tacksam. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav RSG » 2018-12-31 14:14

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med ovanstående.
Däremot funderar jag över om du inte vill ha möjligheten till att ta ut sub i stereo såväl som i mono, när du ändå är igång?
Kan vara kul att åtminstone ha möjligheten att prova bägge varianterna när du är färdig, och slipper fundera över om det skulle ha varit bättre med sub i stereo :wink:

Kul projekt som jag följer med största intresse!
Skulle även vilja se lite mer utlåtanden/uppföljning om/av delningsfiltret du byggde tidigare, i den tråden dårå.

Gott nytt år/Johan

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2018-12-31 16:54

RSG skrev:Däremot funderar jag över om du inte vill ha möjligheten till att ta ut sub i stereo såväl som i mono, när du ändå är igång?
Kan vara kul att åtminstone ha möjligheten att prova bägge varianterna när du är färdig, och slipper fundera över om det skulle ha varit bättre med sub i stereo :wink:

Jag har funderat en hel del över det där med subbas. Efter försteg så blir nog nästa projekt ett par trevägare. Med dem kommer jag inte behöva någon subbas för musik men ibland används anläggningen även för att titta på TV och film och då är det trevligt med lite subbas. Först tänkte jag att det skulle räcka med en framöver men jag kör sedan tidigare med två i stereo. Jag tror jag skippar allt vad subbasstöd heter i försteget och hanterar det i antingen ett aktivt filter eller så tar jag signalen från högtalarnivå (som jag gör idag). Det blir enklare och renare så...
RSG skrev:Kul projekt som jag följer med största intresse!
Skulle även vilja se lite mer utlåtanden/uppföljning om/av delningsfiltret du byggde tidigare, i den tråden dårå.

Tack, jag tror också det kan bli riktigt kul bygge. Jag har inte skrivit någon uppföljning på det aktiva filtret än eftersom jag tänkte köpa en ny mätmikrofon och mäta upp högtalarna först. Själva filtret är den tråkigaste burk jag har. När väl thumpinatorn var på plats så bara fungerar det. Inte ens VU-mätarna bidrar till att göra den burken det minsta rolig. Jag behöver mäta upp högtalarna så jag kan kontrollera hur bra eller dåligt det fungerar att justera baffelstödet med LF vs. HF. Men ren generellt så bara fungerar det och gör jobbet som delningsfilter riktigt bra.
RSG skrev:Gott nytt år/Johan

Gott nytt själv! :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-01-01 17:10

EmuMannen skrev:
  1. Hur mycket ström kan dessa tänkas dra tillsammans (normalt och max)?
  2. Hur stor last kan en NJM4562 driva?

Eftersom ingen är på hugget så försöker jag besvara frågorna själv. Om någon som (till skillnad från mig) är duktig på op-ampar har något att invända eller tillägga så gör gärna det.

Om vi börjar med fråga 2. Jag tror mig kunna utläsa att NJM4562 precis som NJM2068 kan driva >= 2k medan LM4562 klarar >= 600 Ohm. Det innebär att jag åtminstone vill ha en LM4562 i RIAA-förstärkarens andra steg. Jag får räkna lite på lasten för hörlursförstärkaren och förstegets andrasteg för att se om jag klarar mig med en NJM4562 eller om det krävs en LM4562?

Sen till fråga 1. Att räkna ut vad alla op-amparna drar på tomgång är tämligen enkelt. NJM2068 max 8mA, NJM4562 max 5.7mA och LM4562 max 12mA. Så 7 x 8 + 4 x 12 -> 104mA borde vara sämsta tänkbara scenario för "Total Quiescent Current".

Sen har vi det som förbrukas på grund av lasten. Jag är lite för lat för att räkna på varje op-amp för sig så jag valde de jag tror kan dra mest. I RIAA-förstärkarens andra steg är förstärkningen runt 40dB. Det är dock ganska svaga spänningar. Om jag räknar med en pickup på runt 4mV så motsvarar det cirka 17mV in i andra steget som i sin tur blir runt 1.12V i utspänning. Om jag räknar det mot lasten RL+RF+RI osv. så landar jag runt 22.1uA. Sen tog jag NOOLOM med stort baslyft, en förstärkning på 6dB. Med en inspänning om 1.12V så ger det en utspänning om 2.23V. Räknat mot lasten får jag runt 303.4uA. Till sist förstegets andrasteg med ställbar gain. Om jag räknar på högsta gain, dvs. 9.9dB och en inspänning på 2.23V så blir utspänningen 22.3V vilket är helt orealistiskt. Så låt oss i stället räkna på 2V utspänning. Räknat mot lasten så skulle detta motsvara cirka 156.1uA. Hela hörlursförstärkaren tänkte jag att jag kunde approximera till runt 200mW i 32 Ohm -> 79mA.

Så lite överslagsräkning: 2 x 0.02 + 7 x 0.3 + 0.16 + 79 -> 104mA + 81.3 mA -> 185.3mA. Så denna rätt orealistiska approximation leder till ett värsta tänkbara scenario runt 0.2A, kan det stämma? I så fall borde en ringtrafo på 30VA och ett gemensamt PSU kunna mata detta med god marginal.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-01-02 09:44

Här är min senaste ide om kraftmatning av försteget. Om jag använder reläer för NOOLOM, val av källa och allt annat som kan tänkas behöva slås av och på så blir det en hel del reläer. Enklaste sättet att driva dem och att separera relä-jord från signal-jord är förmodligen att tillföra en extra 12V transformator + PSU för att enbart driva reläerna (Aux PSU). Det PSU jag tänkte använda för att driva alla op-ampar (Main PSU) har ett Aux-uttag för att mata ett relä tänkt för "DC-detection and muting". Men jag tänkte att jag skulle använda det reläet för att styra kraften från det Aux-PSU som skall driva alla reläer i stället (Aux Power). Reläet för "muting" (Preamp Mute) kommer givetvis matas från samma Aux-PSU så själva muting-funktionen kommer fungera precis som om det hade drivits direkt av Aux-uttaget på Main-PSU, se bilden nedan:

PreampRelays.png
Kraftmatning av reläer samt "DC-detection and muting"
PreampRelays.png (30.58 KiB) Visad 5188 gånger


Verkar detta vettigt?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav darkg » 2019-01-02 11:57

Jag vet inte, det är säkert bra; jag hade inte bekymrat mig om reläerna satt på samma matning som resten.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-01-02 16:13

darkg skrev:Jag vet inte, det är säkert bra; jag hade inte bekymrat mig om reläerna satt på samma matning som resten.

Jag ser ändå en ide att skilja dem åt. Känns bättre att generera 12V direkt än att försöka ta det från ett 15-0-15V kraftaggregat. Dessutom gillade jag Mark Hennessy's val av LM2940 så jag tog delar av hans design och slängde ihop det här:

Aux-PSU.jpeg
Aux PSU
Aux-PSU.jpeg (53.83 KiB) Visad 5144 gånger


Det borde väl fungera? Jag tänkte jag kunde göra ett PCB av det där komplett med ett relä som kan styras direkt från Aux-utgången på Main PSU...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav Max_Headroom » 2019-01-02 21:06

EmuMannen skrev:Jag har funderat en del över julhelgen men det är några saker jag känner att jag inte riktigt har koll på än och där jag skulle behöva lite hjälp. Jag tänkte ersätta tonkontrollerna med en NOOLOM så det blir en del brytare i stället för potentiometrar. Att ha sladdar med signalnivå till brytare i fronten känns inte helt optimalt (och att designa kort med brytare på rätt ställen för montage i frontpanelen är inte helt lätt). Så jag tänkte att jag kunde använda mikroreläer på korten i stället. Det blir en del reläer eftersom jag även tänkte styra val av källa etc. via reläer så jag tänkte mata reläerna med en separat trafo + PSU. Då återstår frågan om jag har kraftmatning nog för alla op-ampar med den ringtrafo och PSU som jag tänkt använda? Ringtrafon är på 30VA, 15-0-15V, 1A. PSU är Rod Elliots P05 Rev C, dvs. baserat på LM317/LM337 och det skall driva minst 11 stycken op-ampar. Från början hade jag tänkt en kombination av de vanliga kandidaterna typ NE5532, OPA2134 och LM4562. För att få ned strömförbrukningen så tittar jag nu i stället på en kombination av NJM2068 och NJM4562 (alternativt LM4562). Det skulle bli ungefär 7 stycken NJM2068 och 4 stycken NJM4562 men jag har två frågor som jag inte lyckats lista ut från produktbladen:

  1. Hur mycket ström kan dessa tänkas dra tillsammans (normalt och max)?
  2. Hur stor last kan en NJM4562 driva?

Om någon kan hjälpa mig besvara ovanstående frågor så skulle jag vara extremt tacksam. :)


Jag byggde mitt NOLOOM-kort med relän. Det är dubbel-relän, så båda kanalerna får gå i samma relä.
Det går också att by-passa hela kortet med ett relä också. Väldigt fiffigt. Själv tycker jag NOLOOM funkar bra.

Kan inskjuta att jag kör med OPA2134 på alla OP-ampar. Jag kör med en väl tilltagen nätdel så eventuell strömförbrukning behövde jag aldrig fundera på.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-01-02 23:24

Max_Headroom skrev:Jag byggde mitt NOLOOM-kort med relän. Det är dubbel-relän, så båda kanalerna får gå i samma relä.

Super Max_Headroom! Då kanske du kan svara på vilken av brytarna som motsvarar milt kontra stort baslyft? Som jag skrev tidigare så är första brytaren (SPST) märkt milt baslyft och andra (SPDT) är märkt stort baslyft. Men när jag simulerar kretsen i Tina-Ti så får jag ett större baslyft med första brytaren? Inte för att det spelar så stor roll om jan använder reläer, då kan jag enkelt flytta brytaren till rätt relä. För övrigt tänkte jag också köra med DPDT-reläer rätt igenom och bryta båda kanalerna med ett relä. Förutom Rogers tillägg med alternativ frekvens för diskant antiresonans, där tvingas jag använda ett relä per kanal (bra mycket enklare och billigare än att försöka hitta ett lämpligt 4PST-relä).
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-01-03 11:37

Såhär hade jag tänkt mig spänningsmatningen till reläerna. Aux +20V/Aux Gnd (J3) är ingången från Aux-uttaget på Main PSU (enligt Rod så skall det ligga på runt +20V oreglerat). Den ingången triggar reläet (K1) som i sin tur slår på +12V DC till alla övriga reläer (J2). Resten av kretsen är likriktning och stabilisering av typ 12V AC (J1). J2 och J3 är gjord med plats för ett par extra header pins, om man vill ta ut kraft till någon indikator-LED typ. Konstruktiv kritik mottages med glädje. :)

Aux-PSU_S.jpeg
Aux PSU Schema
Aux-PSU_S.jpeg (90.24 KiB) Visad 5076 gånger

Aux-PSU_P.jpeg
Aux PSU PCB
Aux-PSU_P.jpeg (162.76 KiB) Visad 5076 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-01-03 18:25

Idag gav jag mig på att försöka dra upp ett schema för alla in- och ut-reläer. Jag tänkte försöka samla dem på ett kort, dvs. de reläer som skall styra val av källa samt muting-reläer för premap och hörlurar. Brytare S1 styr val av källa (reläerna K1-K4) medan brytare S2 omväxlande mutar försteget (K5) eller hörlursutgången (K6). Dvs. När hörlurarna kopplas in (unmute) så kopplas försteget ut (mute). Jag lade även in trimpottar och testpunkter för CD- och DAC-ingångarna så att nivån kan ställas lika med Phono-ingången. Om ni undrar varför muting av försteg och hörlurar skiljer sig åt så beror det på att utgångarna på korten (som jag köper färdiga från Rod Elliott) skiljer sig något åt. På P88 har Rod redan lagt in motstånd och kondingar så där nöjer jag mig att dra utgångarna direkt i jord (det fungerar bra på det aktiva filter jag byggt på samma sätt och har fördelen att jag inte behöver bryta signalen genom reläet). Hörlursförstärkaren saknar dessa komponenter och jag hade först tänkt mig en brytare för hög och låg Z. Nu nöjde jag mig i stället med att kopiera Marks "soft mute" (kan vara skönt för öronen med lurar på) och på samma gång kompromissa med en utgångsimpedans någonstans mellan 32 Ohm (mina nuvarande hörlurar) och de 120 Ohm som många hörlurar designats för (eventuella kondingar löder jag direkt på hörlursuttaget). +12V och GND är matarspänningen till reläerna från kortet i föregående inlägg. Dummy-portarna är bara till för att terminera de outnyttjade benen på DPDT-reläerna (annars blir DipTrace tjurig vid verifiering av kretsen). Nu är jag alldeles snurrig i huvudet så jag uppskattar fler ögon på detta. Verkar detta vettigt? Tror ni det kommer fungera? :?

IORelays_S.jpeg
Utkast till schema för I/O reläer...
IORelays_S.jpeg (205.5 KiB) Visad 5038 gånger


Ps. Gjorde några rättningar och förtydliganden i schemat...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-01-03 21:07

Ps. Jag hittade ännu ett fel i schemat. Höger kanal in från DAC skall givetvis gå till höger kanal och inte som i schemat till vänster (det är rättat men av någon anledning så kan man inte redigera sina inlägg efter en tid! Vad är det man försöker skydda sig emot med det?). Sen skall jag tillägga att jag förmodligen föredragit Marks soft mute även för preamp out om jag byggt från scratch i stället för att köpa så många färdiga PCB som möjligt från ESP. Det blir nog många kort att designa, etsa och borra i alla fall...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav rikkitikkitavi » 2019-01-04 11:19

NJM4562 kan driva 20V p-p i 600 ohm, dvs 7Vrms i 600 ohms last , det är lite motstridiga data i databladet men det kan knappast vara en issue.

Var köper du NJM opförstärkarna?

(det är generic licensierade kopior såklart)

PS jag har 6 st LM4562 som jag ikke bruger :)

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-01-04 13:53

rikkitikkitavi skrev:NJM4562 kan driva 20V p-p i 600 ohm, dvs 7Vrms i 600 ohms last , det är lite motstridiga data i databladet men det kan knappast vara en issue.

Tack rikkitikkitavi! Det innebär att jag borde klara mig med NJM4562 även om LM4562 verkar något vassare överlag.
rikkitikkitavi skrev:Var köper du NJM opförstärkarna?

När jag gör lite större inköp så köper jag oftast från Mouser (bra utbud, priser och de hanterar momsen direkt vid beställning). De har både LM4562 och NJM2068 i lager för cirka 11 respektive 6 SEK st.
rikkitikkitavi skrev:PS jag har 6 st LM4562 som jag ikke bruger :)

Bra att veta, jag kanske återkommer men det lär ta ett tag innan jag kan börja bygga. Mycket kvar att göra samt många andra delar som jag måste få koll på först...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-01-04 14:19

EmuMannen skrev:Dessutom gillade jag Mark Hennessy's val av LM2940 så jag tog delar av hans design och slängde ihop det här:
...
Det borde väl fungera?

Jag sitter och granskar detta schema igen eftersom jag funderar på att bygga om det för en transformator med enkel sekundär lindning i stället och då börjar jag undra om detta verkligen kommer fungera som tänkt? I Mark's schema är ingångarna märkta 12V AC (dual supply) och 0V. Sen använder han en "Half Wave Rectifier" innan han matar sin LM2940. Det är förvisso en "low-dropout regulator" men "dropout" är i normalfallet 0.5V (och 1V max). Om jag simulerar 230V primary -> dual secondary 12V AC (med en "center tapped transformer", ratio 104.3m) i Tina-Ti så får jag runt 12V såväl före som efter likriktning (beror det på att Tina-Ti använder en Ideal Transformer?). Så frågan är om detta verkligen kommer fungera? Eller kommer jag ha för låg spänning in i LM2940 för att den skall kunna reglera till 12V?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-01-04 16:50

Ps. Jag måste rätta mig själv, Marks PSU använder inte en "half wave rectifier", det är en "center tapped full wave rectifier"...

Fan vad jag hatar att inte ha riktig koll. När det gäller transformatorer blir jag aldrig riktigt klar på när det avses rms, average eller peak. Jag brukar förenklat räkna DC ut från en "bridge rectifier" som: 1.41 x VRMS - (2 x 0.7). För en transformator med en 12V sekundärlindning så borde väl det i så fall bli: 1.41 * 12 - 1.4 => 15.52V DC efter likriktning. Det borde i sin tur räcka för att driva en LM2940-12 såvida 15.52V är uträknat i rätt enhet (det är här jag villar bort mig i rms, average, peak etc.). Jag är rätt säker på att det är V(peak) jag räknat ut med 1.41 och att V(avg) motsvarar: 0.9 x VRMS - (2 x 0.7), dvs. 9.4V. Så om LM2940 skall drivas med V(avg) så räcker det inte. Är det någon som vet hur detta bäst räknas ut och om det är V(peak) eller V(avg) DC som skall användas?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-01-05 01:40

EmuMannen skrev:Är det någon som vet hur detta bäst räknas ut och om det är V(peak) eller V(avg) DC som skall användas?

Ingen? Då försöker jag själv då... ;)

Efter en del läsande och konsulterande så tror jag mig veta att det är V(peak) som skall användas men det är en hel del andra faktorer också att ta hänsyn till. För det första förlorar jag 2 gånger diodernas "forward voltage" om jag använder en transformator med "single secondary winding" och "bridge rectifier". Att jämföra med endast 1 gång om jag använder "center tapped full wave rectifier". Det kanske inte ter sig så mycket men det är i värsta fall en förlust på 2V jämfört med 1V. Om vi räknar med en "forward voltage" om 0.7V per diod så ger det 1.41 x 12 - (2 x 0.7) => 15.52V. LM2940-12 behöver åtminstone 12.5V så det är cirka 3V marginal. Sen har vi ripplet att ta hänsyn till. Jag kommer att ha runt 11 reläer som drivs av detta PSU, varav 10 skulle kunna vara aktiverade samtidigt. Jag hade tänkt använda Omron G5V-2-DC12. De drar 500 mW var (spolen är 41.7 mA / 288 Ohm). Det blir i värsta fall tillsammans runt 420 mA. Givet I = C dV/dt (dt för 50 Hz = 0.01) så skulle jag behöva en "smoothing capacitor" på 2100uF för att förhindra att spänningen saggar mer än 2V. Då är vi nere på en marginal av endast 1V och det kanske är lite snålt?

Ett annat alternativ är att behålla "single secondary" och byta reläer till de något dyrare G5V-2-H-DC12 som endast drar 360 mW var (spolen 12.5 mA / 960 Ohm). De skulle då dra cirka 125 mA totalt. Om jag behåller 2100uF som "smoothing capacitor" så leder det till att spänningen inte saggar mer än 0.6V på grund av ripplet. Då är marginalen runt 2.4V vilket känns betydligt bättre. Alternativet med "center tap full wave rectifier" ger med Omron G5V-2-DC12 en marginal om 1.72V och 3.12V med G5V-2-H-DC12. Jag får se vilket alternativ jag väljer.

Detta är givetvis fortfarande en förenklad beräkning med generella normalvärden. I värsta fall skulle jag kunna förlora så mycket som 1V per diod och spänningen på primärsidan skulle kunna falla under 230V osv. Jag tror i alla fall att jag klurat ut nog om detta för att kunna bygga ett aggregat som jag tror kan fungera. Om någon ser något fel eller har några andra tips eller råd så säg gärna till...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-01-05 01:47

EmuMannen skrev:De har både LM4562 och NJM2068 i lager för cirka 11 respektive 6 SEK st.

NJM4562 skulle det vara (även om de säkert har LM4562 också i lager).
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-01-05 17:59

Såhär blev I/O-kortet, konstruktiv kritig mottages med glädje. När det gäller matningen av reläerna så har jag bestämt mig för att köra vidare på Marks design med center tap och att byta reläer till Omron G5V-2-H-DC12. Dags att tackla NOOLOM-kortet...

Ps. Jag har lärt mig hur man markerar pinnar som "not connectet" i DipTrace nu också. :)

IORelays_S.jpeg
I/O-kort schema
IORelays_S.jpeg (313.2 KiB) Visad 4899 gånger

IORelays_P.jpeg
I/O-kort PCB
IORelays_P.jpeg (314.37 KiB) Visad 4899 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav peterh » 2019-01-05 18:16

Nu vet jag inte om jag tolkar ritningen rätt;
De reläer som väljer ingång , när de är off, jordas ingången då ? Eller är den "Not connected" ?
Jag tror det vore lämpligt att låta jorda de ingångar som inte är valda för att undvika överhörning.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-01-05 18:24

peterh skrev:Nu vet jag inte om jag tolkar ritningen rätt;
De reläer som väljer ingång , när de är off, jordas ingången då ? Eller är den "Not connected" ?
Jag tror det vore lämpligt att låta jorda de ingångar som inte är valda för att undvika överhörning.

De är "not connected" och inte jordade. Jag funderade faktiskt på om de inte borde jordas precis som utgångarna. De exempel jag sett på denna typ av val av källa via reläer har dock inte dragit ingångarna i jord när de inte varit inkopplade. Jag gissade att det fanns en anledning till det. Man kanske inte vill kortsluta källans utgångar utan att veta att de klarar av det? Utgångarna har jag ju koll på så där är det inga problem att dra de i jord. Men bra fråga och jag passar den vidare till andra som kanske har ett riktigt bra svar. Borde ingångarna jordas när de inte är inkopplade?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-01-05 21:04

peterh skrev:Jag tror det vore lämpligt att låta jorda de ingångar som inte är valda för att undvika överhörning.

Det verkar tyvärr finnas lika många åsikter som lösningar. Om ingen annan har något briljant att tillägga så lutar jag åt inlägg #3 i den här tråden på DiyAudio (men det finns mycket mycket mera skrivet om ämnet).

Ps. Hmmm, en ingång som jag faktiskt har kontroll över är Phono-ingången (P06), den skulle jag kunna dra i jord...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav peterh » 2019-01-05 23:05

EmuMannen skrev:
peterh skrev:Nu vet jag inte om jag tolkar ritningen rätt;
De reläer som väljer ingång , när de är off, jordas ingången då ? Eller är den "Not connected" ?
Jag tror det vore lämpligt att låta jorda de ingångar som inte är valda för att undvika överhörning.

De är "not connected" och inte jordade. Jag funderade faktiskt på om de inte borde jordas precis som utgångarna. De exempel jag sett på denna typ av val av källa via reläer har dock inte dragit ingångarna i jord när de inte varit inkopplade. Jag gissade att det fanns en anledning till det. Man kanske inte vill kortsluta källans utgångar utan att veta att de klarar av det? Utgångarna har jag ju koll på så där är det inga problem att dra de i jord. Men bra fråga och jag passar den vidare till andra som kanske har ett riktigt bra svar. Borde ingångarna jordas när de inte är inkopplade?

Gör plats för en jumper på kortet så du kan jorda dem ( eller låta bli) 2 virstift och en "option-plug" är allt du behöver.

Är man rädd att kortsluta källor kan man ha ett 1k motstånd i serie med varje ingång, då kan man lugnt kortsluta
oanvända ingångar.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-01-06 01:17

peterh skrev:Gör plats för en jumper på kortet så du kan jorda dem ( eller låta bli) 2 virstift och en "option-plug" är allt du behöver.
Är man rädd att kortsluta källor kan man ha ett 1k motstånd i serie med varje ingång, då kan man lugnt kortsluta oanvända ingångar.

Bra ide, jag klämde dit plats för jumpers (kan ju användas för motstånd också).

IORelays_P.jpeg
Uppdaterat PCB
IORelays_P.jpeg (323.48 KiB) Visad 4845 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19053
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav Max_Headroom » 2019-01-07 00:55

EmuMannen skrev:
Max_Headroom skrev:Jag byggde mitt NOLOOM-kort med relän. Det är dubbel-relän, så båda kanalerna får gå i samma relä.

Super Max_Headroom! Då kanske du kan svara på vilken av brytarna som motsvarar milt kontra stort baslyft?


Det har jag glömt. Men det måste ju gå att räkna ut. Jag har som sagt byggt med relän, men det var ju för typ 15 år sedan och det kan mycket väl ha varit så att det blev så att lite baslyft blev stort baslyft och tvärtom och jag fick byta mellan dom olika sladdarna på själva omkopplaren. Det har dock funkat klockrent sedan dess. Jag kör med samma Omron relän som du ritat in. Verkar vara "nuke proof".
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav darkg » 2019-01-07 15:00

En annan inbyggt marginal är att reläerna fungerar bra även med lägre spänning, i detta fall ska 12-voltarna "garanterat" dra ner till 9 volt.

Det är både lurigt och klurigt att bestämma vilken marginal som är lagom. Men god marginal är relativt billigt, tycker jag. Skönt också att tillägg och ändringar kan göras utan att man behöver bli nervös eller göra om nätdelen.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav Morello » 2019-01-07 15:14

Det ser ut som att ingångsfilter för ALLA ingångar saknas. HF-filtret skall sitta omedelbart där RCA-donens ansluts till mönsterkortet. Tex 1k och 220 pF.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav EmuMannen » 2019-01-07 23:47

Morello skrev:Det ser ut som att ingångsfilter för ALLA ingångar saknas. HF-filtret skall sitta omedelbart där RCA-donens ansluts till mönsterkortet. Tex 1k och 220 pF.

Är det så att det behövs HF-filter vid varje ingång? Jag har funderat på det där eftersom jag sett olika lösningar i kommersiella försteg. Mark Hennesy verkar ha satt HF-filtren mellan switchen för val av källa och förstasteget. Rod Elliot verkar göra likadant så vad tjänar man på att ha ett per ingång jämfört med ett som delas av alla ingångar?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: EmuMannen bygger funktionellt försteg...

Inläggav HenrikE » 2019-01-07 23:50

Du räknar rätt på likriktade spänningen. Tänk bara på att spänningen ut från en trafo varierar med lasten. Den angivna spänningen är ofta vid full last, så att den är några volt högre obelastad. Det bör stå i databladet för trafon vad som gäller.

På AUX-nätdelen, dra jordbanan från J1 direkt till C2. Då får du de största strömspikarna bara i banorna mellan J1, dioderna och C2.

Vad är syftet med J1,J2, J9 och J10 på ingångskortet? Ser lite överflödigt ut..

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster