Alla dessa jäkla kablar...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Alla dessa jäkla kablar...

Inläggav jansch » 2018-12-26 20:19

IMG_1777.JPG
IMG_1777.JPG (56.17 KiB) Visad 2865 gånger
IMG_0254.JPG
IMG_0254.JPG (54.22 KiB) Visad 2865 gånger
NEJ! Detta är inte en tråd om vissa kablars förträfflighet gentemot "lakritskablar" utan det handla om att höras utan att synas. Att slippa kablar på golvet/väggarna, att kunna dammsuga utan att trassla in sig, att få njuta "ostört" av musik utan synligt kablage på golvet.

Jag har alltid haft "problem" med att kablar stör rumsmiljön.
Detta gäller givetvis all typ av kablage, även nätkablar till lampor etc. I de 3 senaste husen har jag därför lagt ner mycket tid på planering av eluttag mm. Trots detta går det inte alltid som man tänkt. Sitter man med 100-tals ritningar vid t.ex. ett husbygge går det helt enkelt inte att göra allt "rätt", framförallt inte om man är gift/sambo som ändrar förutsättningarna för möblering efter signering av elritningar.
I det senaste huset (och dessutom numera ungkarl) har jag lyckats ganska bra och har bara behövt komplettera med några extra eluttag. Skall dock komplettera med ännu ett extra eluttag när det blir lite varmare ute (tar bort en ytterpanelbräda för att kunna komplettera med infällt eluttag).

Bilden visar "linjenivå" uttag för aktiva högtalare (Bang Olufsen Powerlink)* samt XLR uttag för passiva högtalare med 2,5mm3 OFC.

Jag har, till mångas förtret, valt att ansluta högtalare med XLR då det är enklare att byta/prova/mäta med olika högtalare i rummet. Har hittills aldrig haft problem med XLR av rätt kvalitet, kontaktresistansen när försumbar och konstigt nog i klass med bra banankontakter (men så klart, en optimal banankontakt är nog teoretiskt bättre)
För förberedda dosor med 20mm PV rör men utan kabel och kontakter har jag "blinddosor på av typ Eljo Trend (https://www.elfa.se/sv/kapa-schneider-e ... =1&simi=96.8). Det doslocket använder jag också för att fixa min egna eluttag så som på bilden. Fäster XLR och Powerlinkuttagen som i fallet ovan med cyanolitlim förstärkt med bakpulver på baksidan. Ruggar upp ytorna innan med slippapper.

Hur gör ni andra?

*Powerlink uttagen går också att använda till "linjenivå" RCA anslutning eller liknande om generatorimpedansen inte ligger över några kohm.

Biltema har också en "Eljo Trend" variant. Det blir lika billigt att nyttja en strömbrytare och "rensa" den från innehåll och limma fast vippknappen.

OCH! Ja! Jag skall byta golvlisten till en oskarvad!

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Alla dessa jäkla kablar...

Inläggav gopnik » 2018-12-26 20:36

Snyggt!
Jag tror att invändningen många har mot XLR är att den även används för lågnivå. Inte att det är en dålig kontakt för ändamålet rent tekniskt, utan att man vill undvika kontakter som kan kopplas ihop på ett sådant sätt att något går sönder...
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Alla dessa jäkla kablar...

Inläggav ChristianAndersson » 2018-12-26 21:53

Lockande, finns det variant med två xlr + två phono ?

Spoiler:
Visa
[Jag är utslängd från googlebaren, tog ett skogsbad]
Shatterer of words

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Alla dessa jäkla kablar...

Inläggav jansch » 2018-12-26 23:05

Finns? man gör ju dom själv.....

I mitt förra hus hade jag 2 XLR och 1 phono i varje. Jag tror att man nog får plats med en till phono i Eljo Trends (numera Schneider:s) blindlock.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Alla dessa jäkla kablar...

Inläggav dewpo » 2018-12-26 23:23

Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Alla dessa jäkla kablar...

Inläggav Nattlorden » 2018-12-26 23:30

Den där var ju bra mycket jobbigare att hålla rätt på vad som skall kopplas var än min är.... :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Alla dessa jäkla kablar...

Inläggav gopnik » 2018-12-26 23:38

ChristianAndersson skrev:Lockande, finns det variant med två xlr + två phono ?

Jag skulle väldigt mycket hellre ha en XLR för två lågnivåkanaler och två Speakon eller DIN för högtalare. Eller vad tänkte du ha XLR till?
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Alla dessa jäkla kablar...

Inläggav ChristianAndersson » 2018-12-27 00:27

Jag tänkte ha två xlr till ett slutsteg och två phono till basbehov, kablarna är dragna.

Bättre vore två xlr kontakter och en hdmi, även sådan kabel är dragen men inget är kopplat.

Bäst vore att använda två separata dosor med olika lock, eller dra optokabel i efterhand genom endera rör?
Shatterer of words

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Alla dessa jäkla kablar...

Inläggav gopnik » 2018-12-27 01:08

gopnik skrev:DIN för högtalare.

Den har jag förresten alltid tyckt är en praktisk liten kontakt. Den går inte vända fel, den tar ingen plats, kostar inga pengar och ändå finns den typ ingenstans alls. Vad är det för brist jag missat? För någon måste ha tyckt att bananer var lämpligare. På något vis.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Alla dessa jäkla kablar...

Inläggav AndersP » 2018-12-27 09:19

Byt golvlister till nånting med lite grövre dimension och fräs ett eller flera spår i dessa att dra kablarna i. Betongväggar låter sig utmärkt fräsas, men då behöver du ny tapet efteråt. Det dammar duktigt, men man kan bygga tält med plastfolie där fräsandet sker.
Själv har jag bytt golvlisten till en lite större kabelkanal. I taket har jag för surroundhögtalarna likadan kanal som "taklist". Har sågat kanalerna med handjagad gersåg så det blir fint i hörnen. Blev ganska snajsigt faktiskt.

https://www.byggmax.se/installationsel/klammer-eldragning/kabelkanal-p29682?gclid=EAIaIQobChMI28unrbq_3wIVDdOyCh3YLgrJEAQYAiABEgLPY_D_BwE

Jag tycker också att du ska ha Speakon till högtalarna trots att dom kontakterna bygger lite mer. Men när jag har sagt det använde vi XLR till högtalarna på PA-firman jag pryade på på 80-talet. Förstärkarna var i 1000-wattsklassen så det funkar ju.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Alla dessa jäkla kablar...

Inläggav jansch » 2018-12-27 16:38

gopnik skrev:
gopnik skrev:DIN för högtalare.

Den har jag förresten alltid tyckt är en praktisk liten kontakt. Den går inte vända fel, den tar ingen plats, kostar inga pengar och ändå finns den typ ingenstans alls. Vad är det för brist jag missat? För någon måste ha tyckt att bananer var lämpligare. På något vis.


Högtalar DIN (DIN41529) är nomal märkta för 4-5 ampere vilket kan vara begränsande för en modern förstärkare, framförallt i 4 ohm. Också sannolikt högre kontaktmotstånd än XLR, Speakon och bananer.
Varför man använder "bananer" har jag aldrig förstått - har dom lägre kontaktresistans än ett par mohm?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Alla dessa jäkla kablar...

Inläggav Harryup » 2018-12-27 17:33

Din-kontakt för högtalare är väl bland det sämsta man kan ha. Väldigt olika anliggningsytor och man har ingen aning vilken kraft man har i kontakten. Och den sitter hur dåligt som helst med lite tyngre sladdar.

/Harryup

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Alla dessa jäkla kablar...

Inläggav jansch » 2018-12-27 19:14

Harryup skrev:Din-kontakt för högtalare är väl bland det sämsta man kan ha. Väldigt olika anliggningsytor och man har ingen aning vilken kraft man har i kontakten. Och den sitter hur dåligt som helst med lite tyngre sladdar.

/Harryup


Javisst, funkade bra på den tiden då högtalarkablar var 2x0,75mm3 eller tunnare......
Dock, kontaktresistansen är bättre än man tror på oförstörda kontakter. Att stiften är olika i kontakten spelar väl ingen roll?
Jag har några Bang Olufsen slutsteg med DIN chassihonor och jag trodde jag först behövde byta ut dom för att få lägre kontaktresistans men det behövdes inte.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Alla dessa jäkla kablar...

Inläggav jansch » 2018-12-28 19:59

Men då.....
Är det bara AndersP (och jag) som vill gömma undan kablar?

Trodde (i min enfald) att flera forummedlemmar (eller deras eventuellt deras fruar/sambon! Jo, jag tror faktiskt att en övervägande del av "HiFi- nördarna" är män) var intresserade att gömma kablar.

För dom som bor i lägenheter är ju AndersP:s lösning utmärkt. För dom som bor i egna hus så är ju ROT dosor och möjligheten att lossa på ytterpanel, om kablarna går längs yttervägg, relativt enkelt.
Annars, vid renovering, är det väl enkelt att komplettera med kanalisation eller helt enkelt lägga kablar under t.ex. en ny parkett. Man kan ju dubbla stegskyddet om kabeln är för tjock och man inte vill göra frässpår i golvspånskivorna eller i betongbjälklaget......

Alltså... finns det inga medlemmar som har löst "problemet" på något annat sätt... eller är ämnet helt enkelt ointressant....... eller man kanske vill visa upp sina "dyrkablar"?

Användarvisningsbild
Griff
 
Inlägg: 357
Blev medlem: 2006-09-08

Re: Alla dessa jäkla kablar...

Inläggav Griff » 2018-12-28 20:17

jansch skrev:Men då.....
Är det bara AndersP (och jag) som vill gömma undan kablar?

Trodde (i min enfald) att flera forummedlemmar (eller deras eventuellt deras fruar/sambon! Jo, jag tror faktiskt att en övervägande del av "HiFi- nördarna" är män) var intresserade att gömma kablar.

För dom som bor i lägenheter är ju AndersP:s lösning utmärkt. För dom som bor i egna hus så är ju ROT dosor och möjligheten att lossa på ytterpanel, om kablarna går längs yttervägg, relativt enkelt.
Annars, vid renovering, är det väl enkelt att komplettera med kanalisation eller helt enkelt lägga kablar under t.ex. en ny parkett. Man kan ju dubbla stegskyddet om kabeln är för tjock och man inte vill göra frässpår i golvspånskivorna eller i betongbjälklaget......

Alltså... finns det inga medlemmar som har löst "problemet" på något annat sätt... eller är ämnet helt enkelt ointressant....... eller man kanske vill visa upp sina "dyrkablar"?

De som har ”dyrkablar” skulle inte ens tänka tanken på att göra det fina jobb du har gjort, då skulle ju hela placeboeffekten gå om intet och de skulle må väldigt dåligt då dyrkabelföretaget lanserar en kabel som ”låter” ännu bättre än den förra versionen...

Precis så som du har gjort skulle jag också vilja ha det, men det låter sig inte så lätt göras om man som jag bor i en lägenhet byggt på 1800-talet.

/Anders

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Alla dessa jäkla kablar...

Inläggav dewpo » 2018-12-28 20:56

Jag skulle gärna få undan lite kablar så dammsugandet gick mer friktionsfritt :oops:
Men en lagom ambitionsnivå för mig vore nog lite strategiskt placerade kabelkorgar

Bild
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptrar/kabelhantering/kabelkorg-hallare/kabelkorg-slim-730-mm-p38595
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Conny
 
Inlägg: 648
Blev medlem: 2006-09-24
Ort: Ekerö

Re: Alla dessa jäkla kablar...

Inläggav Conny » 2018-12-29 00:08

Att bygga socklar med kanaler var inget bra alternativ för mig. Dels beroende på att jag behövde mycket utrymme i kanalerna, men också för att jag har dörrar att passera på båda sidor av rummet. En delsträcka innehåller en HDMI- kabel, fyra koaxialkablar (till kassettdäcket :wink: ) och tre RKUA till surrar. Jag har dragit kablarna i kabelkanaler på väggarna, och sedan byggt en kanal i taket med hjälp av taklist plus en liten distanslist mot väggen. Från taklisten har jag dragit ner små kabelkanaler till surrarna.

/Conny


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster