Phono-kabel av mikrofonsladd.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Phono-kabel av mikrofonsladd.

Inläggav NeatNeatNeat » 2019-01-08 11:28

Hej!

Behöver en ny kabel till en skivspelare och tänkte göra en egen från mikrofonsladd av den här typen:

http://www.mogamicable.com/category/bul ... hone/quad/

Min tanke var att i stället för att ha separat sladd för jord, låta jorden gå genom koppar-skärmen i kabeln. Mest för att få det hela smidigt och elegant paketerat i en och samma kabel. I ändarna får jag såklart löda fast en kort kabelstump i skärmen. Sen också snygga till det hela med krympslang eller annat i ändan som ska in i förstärkaren.

Borde väl vara ok, eller finns det någon möjlighet till ground loops eller andra problem jag missat?

Bifogar en jättesnygg bild som förklarar hur jag tänkt :)

Turntble cable (1).png
Turntble cable (1).png (33.43 KiB) Visad 693 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Phono-kabel av mikrofonsladd.

Inläggav Perfector » 2019-01-08 11:54

Instinkten säger att du riskerar överhörning mellan kanalerna med en gemensam jord utan separat skärm för varje kanal, men jag kan ha fel åxå.
Normalt har man ju skärmen runt varje ledare som jordplan och eventuellt en extra jordskärm enligt japansk modell?
Det finns säkert nå'n som har testat och kan svara på det mer i detalj.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Re: Phono-kabel av mikrofonsladd.

Inläggav NeatNeatNeat » 2019-01-08 14:51

Ja överhörning kan vara ett krux här, men kanske är signalen så pass svag att det inte blir ett problem?
Det här verkar vara ett liknande upplägg:

https://www.ebay.com/itm/Mogami-Neglex- ... 1722857474

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Phono-kabel av mikrofonsladd.

Inläggav Perfector » 2019-01-08 16:55

Jag skulle ta det säkra före det osäkra, och köpa en kabel av god kvalitet eller ta en du kanske redan har.
Se'n kan du leka i frid och ro och byta för prov om det låter musik eller inte.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Phono-kabel av mikrofonsladd.

Inläggav EmuMannen » 2019-01-08 17:10

Såhär gjorde jag när jag tillverkade ett nytt sladdställ till min Thorens TD-150. Såhär i efterhand hade jag nog försökt välja en kabel men lite mindre diameter men den fungerar perfekt och det vart sjukt billigt med tanke på att jag fick sladd så det räckte till två sladdställ (eller ett par extra RCA-hannar). jag fick dock komplettera med en extern jordsladd men det hade jag liggande sedan tidigare...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

NeatNeatNeat
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2017-01-02

Re: Phono-kabel av mikrofonsladd.

Inläggav NeatNeatNeat » 2019-01-08 18:29

Åhå! Bra läsning!

Har en bra "vanlig" ljudsladd med guldpläterade RCA-kontakter, känns som ett säkrare alternativ.
Den känns dock lite klumpig och stor för ändamålet.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster