Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-14 21:02

Jag tänkte att nästa högtalarbygge skulle bli en trevägare. På samma gång så står det ett par B.I.C SoundSpan TPR-600 i mycket gott skick och tar plats i mitt garage. Personligen älskar jag dessa charmiga högtalare men min fru anser att de är för "dominanta i rummet". Hon vill ha "något vitt som försvinner mot väggen". När jag satt och funderade på den där trevägaren så slogs jag av en tanke. Tänk om jag skulle skruva loss 12-tumarna från BIC:arna och bygga en ny mindre låda att sätta hela "chokladfontänerna" på, komplett med huvar och allt? För er som inte vet något om TPR-600 så är det en omnidirektionell trevägare med en portad låda där en 12-tummare monterats med korgen utåt. Back-to-back med magneten har mellanregistret skruvats fast och på toppen av det sitter diskanten. Över hela härligheten sitter en plastkonstruktion ("chokladfontänen") som döljer elementen och som fungerar som reflektorer för att sprida ljudet 360 grader. Över den nedre delen sitter en skumfront i form av en "strumpa" som döljer 12:ornas korgar. TPR-600 har två småsyskon också, TPR-400 och TPR-200.

BIC-SoundSpan_TPR-600.jpg
Säljbroschyr från när det begav sig...
BIC-SoundSpan_TPR-600.jpg (129.13 KiB) Visad 4834 gånger


Själva lådan är på cirka 100 liter (40 x 40 x 60), högtalaren mäter 110 cm från golvet till toppen av huven. Frågan är hur liten man kan göra den om man bygger om den till en sluten låda med LT? Jag gissar att de nya lådorna skulle behöva vara så små som möjligt och gärna vita om de skall få komma in från garaget igen. Jag tänkte att originalhuvarna skall passa på den nya lådan så måttet 40 x 40 är spikat. Det utgör den horisontella baffeln och den kan inte göras mycket mindre om 12:orna skall få plats i alla fall. De gamla lådorna inklusive delningsfilter sparas givetvis och inga originaldelar bör komma till skada vid en eventuell ombyggnad. Vad tror ni, finns det någon chans att detta skulle kunna fungera? För att driva dem tänkte jag mig passiv delning mellan diskant och mellanregister och aktiv delning med LT mellan bas och mellanregister/diskant. Tänk er själva, faslinjär och TOTAL POWER RADIATION! ;)

TPR-600.jpg
BIC SoundSpan TPR-600 sprängskiss.
TPR-600.jpg (30.14 KiB) Visad 4834 gånger

IMG_1676.jpg
Originalbaffel med chokladfontän utan strumpa...
IMG_1676.jpg (71.55 KiB) Visad 4834 gånger
Senast redigerad av EmuMannen 2019-01-14 21:25, redigerad totalt 2 gånger.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav paa » 2019-01-14 21:05

Noterar att tillverkaren stavar: B.I.C.
bara för intresseklubben menar jag.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-14 21:16

paa skrev:Noterar att tillverkaren stavar: B.I.C.

Jag tror FAKTISKT att det är B.I.C ;)

Intresseklubben skrev:BIC, originally an abbreviation for British Industry Corporation, was established as an American corporation specializing in British products. We were among the earliest pioneers in the audio industry, distributing products including Garrard turntables, Luxman amplifiers and Wharfedale loudspeakers during the 1960's.

In 1973, BIC introduced its own brand of loudspeakers and the industry's first belt drive turntables. By the mid 1970's, BIC Venturi loudspeakers were among the top 5 best-selling brands. Eventually, the original corporation began diversifying outside of audio and shortly after the death of its founder, the company was sold.


B.I.C.jpg
B.I.C
B.I.C.jpg (104.62 KiB) Visad 4826 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-15 08:58

[img]In%201973,%20BIC%20introduced%20its%20own%20brand%20of%20loudspeakers%20and%20the%20industry's%20first%20belt%20drive%20turntables.[/img]


Fast remdrivna skivspelare fanns det långt innan dess. Acoustic Research och Thorens t.ex. Linn LP12 och Ariston RD11 fanns också.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-15 11:31

RogerGustavsson skrev:Fast remdrivna skivspelare fanns det långt innan dess. Acoustic Research och Thorens t.ex. Linn LP12 och Ariston RD11 fanns också.

Kan bara hålla med men texten kommer från B.I.C America och då är det väl som vanligt att USA = världen och allt som inte tillverkats i USA (eller av konkurrenter som Acoustic Research) det räknas liksom inte. ;)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-19 16:05

Det vart lite mycket tjat om BIC och det var inte riktigt vad den här tråden skulle handla om. Hur som helst så har jag inte lyckats släppa tanken på detta projekt så idag baxade jag ut en av högtalarna för att komma åt delningsfiltret. Jag passade även på att ställa båda "huvarna" på varandra bara för att få en uppfattning om hur stora det blir om man gör lådan lika stor som huven. Inte helt nätt men det ser kanske lite nättare ut med bara en kub till låda i botten med chokladfontänerna på toppen utan huvar (måste nog försöka ersätta "skumfrontarna" som jag tillverkade med något snyggare)?

IMG_1551.jpg
Huv på huv...
IMG_1551.jpg (62.78 KiB) Visad 4675 gånger

IMG_1552.jpg
Chokladfontän utan huv
IMG_1552.jpg (101.92 KiB) Visad 4675 gånger


Men det jag inte blir klok på är delningsfiltret! Bilden nedan tog jag på originalfiltret innan jag bytte kondingar. Röd kabel går till bas, grön till mellanregister och vit till diskant. De delar alla svart för minuspolen.

IMG_1592.jpg
Originalfiltret
IMG_1592.jpg (672.21 KiB) Visad 4675 gånger


Jag är klart osäker på märkningen av spolarna, 172, 142 och 109. Det är 109 som ställer till det eftersom det inte kan betyda 10 * 10^9. Men anta att de mätte upp spolarna för att kunna välja matchande per par så kanske det skulle kunna motsvara 1.72mF, 1.42mH och 1.09mH. Om jag simulerar detta filter med de värdena i TINA-TI så får jag graferna nedan. Men det är ju helt absurt eller? Gulbrun kurva är bas, grön kurva är mellanregister och vinröd diskant. Men diskanten verkar fått ett lågpassfilter, hur är detta möjligt? Oavsett vilken induktans spolarna må ha så enligt schemat så har diskanten fått ett lågpassfilter. Jag har vänt och vridit på det satans filtret, kontrollerat och dubbelkontrollerat men jag får det hela tiden till det som schemat visar nedan. Vad är det jag missat?

TPR-600-XO_S.jpeg
XO Schema
TPR-600-XO_S.jpeg (102.88 KiB) Visad 4675 gånger

TPR-600-XO_G.jpeg
XO Grafer
TPR-600-XO_G.jpeg (66.26 KiB) Visad 4675 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-19 18:32

Jag kanske skulle ha specificerat värdena på komponenterna också. Om vi glömmer glödlampan så är det en kondensator på 10uF, två motstånd 2 och 4.7 ohm, samt tre spolar märka 109, 142 och 172. Är det någon som sett ett delningsfilter till en trevägare som bara innehållit en kondensator tidigare? Eller totalt en kondensator två motstånd och tre spolar? :?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam
 
Inlägg: 1452
Blev medlem: 2005-02-18

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav rolfzetterberg » 2019-01-19 23:30

I april 2015 hade du ju en tråd om dessa på Audiokarma
http://audiokarma.org/forums/index.php? ... 395/page-2

Några månader senare kommer de upp till diskussion här på Faktiskt där jag vågade mig på en enkel skiss på filtret och det stämmer ju helt med din ritning.
Allt som nu saknas är värden på spolarna.
Kom ihåg att diskanten är en piezo och har som sådan ibland rätt lustiga filterkopplingar.I övrigt inget konstigt.
Glödlampan är troligen en s.k "Circuit breaker".
viewtopic.php?f=19&t=62201&p=1796125&hilit=soundspan#p1796125

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav Perfector » 2019-01-20 01:11

Varför inte vitlacka lådorna och sedan ta en tunn vit färg och få samma vita färg?
Då försvinner dom ju mot väggen och regeringen bör bli nöjd.
Eller?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-20 01:19

rolfzetterberg skrev:I april 2015 hade du ju en tråd om dessa på Audiokarma ...

Stämmer och efter ytterligare något år fick de inte vara kvar i vardagsrummet och sedan dess har de stått i garaget.
rolfzetterberg skrev:Några månader senare kommer de upp till diskussion här på Faktiskt där jag vågade mig på en enkel skiss på filtret och det stämmer ju helt med din ritning.

Är det skissen i inlägget du länkade till nedan?
rolfzetterberg skrev:Allt som nu saknas är värden på spolarna.

Ja tyvärr. :(
rolfzetterberg skrev:Kom ihåg att diskanten är en piezo och har som sådan ibland rätt lustiga filterkopplingar.I övrigt inget konstigt.

Jag skall försöka läsa på om delning av piezo men än så länge tycker jag att det ser rätt konstigt ut...
rolfzetterberg skrev:Glödlampan är troligen en s.k "Circuit breaker".

Jo den vet jag varför den sitter där original men tråden du länkade till har jag inte läst tidigare. En TPR-400 förvisso men superintressant. Tusen tack!
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-20 01:36

Ok rolfzetterberg, jag har läst igenom TPR-400 tråden och vad jag hittar lite snabbt på nätet om piezo och delning. Låt säga att diskanten skulle klara sig med ett motstånd i serie (R1 i mitt schema) vem kan då förklara varför det också sitter en spolen (L1 i mitt schema) i serie?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-20 09:14

Ps. rolfzetterberg, jag såg att ni var lite osäkra på kableringen inne i chokladfontänen. Det kan jag i alla fall svara på eftersom jag kablerat om mina. Den svarta går från filtret till basens minuspol. Där fortsätter den som brun (så mycket ser man från utsidan). Den bruna fortsätter till mellanregistrets minuspol. Därifrån fortsätter den uppåt som gul till diskanten. Så svart går utan andra komponenter direkt från filtret till samtliga minuspoler (även om den byter färg till brun och gul på vägen).
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-20 09:36

Perfector skrev:Varför inte vitlacka lådorna och sedan ta en tunn vit färg och få samma vita färg? Då försvinner dom ju mot väggen och regeringen bör bli nöjd. Eller?

Bra tänkt Perfector men min fru ansåg att de tog för stor plats i rummet och hon vill ha något vitt som försvann mot väggen. Måla lådorna vita uppfyller knappt den andra kriteriet och tyvärr inte det första. Men även om det hade gjort det så skulle jag personligen aldrig kunna lacka färg över en perfekt valnötsfaner. Dessutom vill jag kunna återställa dem till originalskick om de någon gång passas vidare till någon annan som uppskattar 70-talsprylar.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-20 09:56

rolfzetterberg skrev:I övrigt inget konstigt.

Så om jag glömmer diskanten och fokuserar på resten så har vi ett första ordningens filter till basen och ett andra ordningens till mellanregistret, rätt? Mellanregistret verkar inte ha getts något bandpassfilter så om jag skulle dela aktivt mellan bas och mellanregister så är det bara diskantens komponenter kvar i det passiva filtret (dvs. en spole och ett motstånd), rätt? Med en mindre och förmodligen sluten låda så kommer det behövas EQ för basen. Först tänkte jag LT men efter att ha läst Rods artikel om EAS så har jag blivit sugen på att bygga en stereo-variant av den kretsen för EQ av bas i för lite låda. Ett aktivt filter har jag redan men med fast frekvens. Det logiska hade varit att byta ut det mot en miniDSP men på samma gång har jag blivit sugen på att bygga ett State Variable Crossover. Jag funderar på att utgå från P148 och bygga en stereovariant av basdelen men som går att svepa lite högre än 480Hz. I så fall skulle jag ha rätt stor frihet att ställa både delningsfrekvensen mellan bas och mellanregister samt EQ av bas. Det enda som oroar mig lite är piezo-diskanten. Men om chokladfontänen är konstruerad för att mellanregistret skall rulla av naturligt uppåt så skulle jag i princip kunna montera dit en annan diskant och klämma dit ett enkelt passivt högpassfilter. Det gäller bara att hitta något som passar utan att jag behöver modda själva fontänen men det borde gå att tillverka någon adapter om så behövs. Fördelen med det är att jag helt kan glömma originalfiltret, slipper mäta upp spolarna och kan byta ut piezon mot något modernare.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-20 10:44

Diskanterna ser ut att vara vanliga Motorola-piezo och borde gå att byta ut mot något annat (notera att de är av olika modell). Mellanregistret är dock lite knepigare att byta eftersom den sitter monterad back-to-back mot basens magnet och hela fontänen är liksom konstruerad för just det elementet. Så bas och mellanregister måste jag behålla om jag skall göra något med fontänen. Är det någon som känner igen dome-elementet som använts för mellanregister?

IMG_1565.jpg
Diskanter
IMG_1565.jpg (86.21 KiB) Visad 4573 gånger

IMG_1572.jpg
Mellanregister monterat mot bas (utan fontän)
IMG_1572.jpg (116.29 KiB) Visad 4573 gånger

IMG_1574.jpg
Märkning av mellanregisterelement
IMG_1574.jpg (264.1 KiB) Visad 4573 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-20 11:23

Jag hittade en hel del information om Motorola-piezon på DiyAudio:

JonSnell Electronic skrev:Some more expensive piezo elements have a light bulb in series with them to give a better non linear output that matches the human ear better by being low resistance when cold and high resistance when driven.


Jag vet dock inte om det är hela sanningen till att det sitter en glödlampa i originalfiltret...

Jonathan Bright skrev:I have the original paper by the MOTOROLA guy who produced the current crop of piezo published in The JAES some 40 yrs ago, Borst (or Brost?) I think. It is very helpful. Posters are correct in saying that piezo is capacitive but that changes the traditional role of cross-over elements. The R in series does not attenuate the overall level but instead produces a high frequency roll off. On the other hand small capacitors in series do NOT reduce low frequencies but DO reduce overall levels. So use small caps as attenuators i.e. as you would a resistor in normal circumstances.


Lite längre ned i tråden (med länk till detaljerad beskrivning av konstruktionen):

djk skrev:Jonathan R. Bost, Motorola. I used to converse with him about product improvement.

This is the better 1.8Khz piezo.

https://docs.google.com/viewer?url=p.../US4078160.pdf

Note that it has an internal 30Ω/2W resistor in series, for the smaller 4Khz models an external resistor should be used, about 50Ω/2W (or 5W).


Den interna resistorn kanske förklarar varför det inte finns mer än 2 Ohm i serie med diskanten i TPR-600? Jag förstår dock fortfarande inte varför spolen sitter där?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-20 11:45

Efter att ha läst den här sidan så börjar jag få viss förståelse. Om vi antar att det sitter 30 Ohm inne i diskanten och att den motsvarar typ en 4kHz tweeter i artikeln (0.12uF) så blir det något i stil med detta i TINA-TI, kan det stämma?

Piezo_S.jpeg
Piezo schema
Piezo_S.jpeg (52.5 KiB) Visad 4558 gånger

Piezo_G.jpeg
Piezo graf
Piezo_G.jpeg (49.67 KiB) Visad 4558 gånger


Utan spole skulle det bli något i den här stilen:

Piezo_G2.jpeg
Piezo utan spole
Piezo_G2.jpeg (48.69 KiB) Visad 4558 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-20 18:30

Efter att ha läst på om piezo-diskanter i allmänhet och Motorolas i synnerhet så tror jag att jag försöker behålla de som sitter där men det kanske går att göra något åt filtret? Det jag gillar med BIC SoundSpan TPR-600 är utseendet (klart originellt) och de omnidirektionella kvaliteterna. Det jag inte tyckt lika mycket om är dels att diskanten kan vara rätt vass stundtals (stöds bland annat av intrycken i Popular Electronics 1980-08) samt att basen är lite okontrollerad (ibland är det lite för mycket, ibland lite för lite). De är dock mäktiga att lyssna till på lite högre volym. Så här ser jag en möjlighet att kanske rå på båda dessa, i mina öron, svagheter.

Denna tråd ger till att börja med en hel del information och idéer om vad man kan göra med en piezo-diskant. Med elektronisk delning så är jag inte så orolig för delningen av bas och mellanregister. Det som är lite av ett skott i mörkret är hur baselementen kommer bete sig i en mindre sluten låda? Först får jag väl skruva loss dem för att mäta upp T/S-parametrar så jag kan simulera lite. Sen är det en ganska smal sak att bygga en låda i MDF och testa mig fram. Men det kan nog ta lite tid för jag skulle verkligen vilja testa med EAS och State Variable Electronic Crossover. Och först har jag ju ett försteg att bygga klart... ;)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-20 18:52

Och när jag säger göra något åt filtret så tänkte jag (baserat på det som skrivs i den här tråden) något i den här stilen. Alla värden är baserade på vilda gissningar men om Motorolas piezo är specificerad som 92 dB men många tycker den ligger närmare 95-96 dB och om baselementen ligger runt 88 dB så kommer diskanterna behöva dämpas på något sätt. Eftersom så mycket är gissningar så vore det bekvämt om det kunde göras variabelt. I denna konfiguration ger R1 2 Ohm cirka 2 dB dämpning. Jag tror jag kommer behöva något i stil med R2 om jag skall driva dem från mina Tripath-förstärkare. De verkar trivas bäst om de ser 8 Ohm. Verkar detta vettigt?

Piezo_S.jpeg
Med L-pad schema
Piezo_S.jpeg (56.23 KiB) Visad 4526 gånger

Piezo_G.jpeg
Med L-pad graf
Piezo_G.jpeg (55.46 KiB) Visad 4526 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-20 23:26

För att avsluta resonemanget kring piezo-diskanten. Det finns en hel del information om CTS/Motorolas piezo diskanter på denna sida. De som sitter i BIC:arna är förmodligen samma som sitter i KSN1001A och KSN1005A (de ser i alla fall identiska ut). I så fall motsvarar de 0.13 uF med ett frekvensomfång = 4 kHz - 27 kHz, fs = 2.5 kHz och 94 dB känslighet. Rekommenderat är 20 ohm (30W) i serie om de skall användas med L-pad eller delningsfilter. Låt säga att basarna är på 88 dB då skulle diskanten behöva dämpas 6 dB. Om man inte vill hålla på med en L-pad så borde det väl bli såhär om man även vill dela dem nedåt med f3 ≈ 4 kHz och att förstärkaren skall se 8 ohms last:

Piezo_S.jpeg
Schema
Piezo_S.jpeg (59.23 KiB) Visad 4501 gånger

Piezo_G.jpeg
Graf
Piezo_G.jpeg (47.08 KiB) Visad 4501 gånger


Så då är det väl bara att lägga undan originalfiltren, ta sig tid att mäta upp bas och mellanregister för att sedan testa sig fram...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav Perfector » 2019-01-21 00:18

EmuMannen skrev:Och när jag säger göra något åt filtret så tänkte jag (baserat på det som skrivs i den här tråden) något i den här stilen. Alla värden är baserade på vilda gissningar men om Motorolas piezo är specificerad som 92 dB men många tycker den ligger närmare 95-96 dB och om baselementen ligger runt 88 dB så kommer diskanterna behöva dämpas på något sätt. Eftersom så mycket är gissningar så vore det bekvämt om det kunde göras variabelt. I denna konfiguration ger R1 2 Ohm cirka 2 dB dämpning. Jag tror jag kommer behöva något i stil med R2 om jag skall driva dem från mina Tripath-förstärkare. De verkar trivas bäst om de ser 8 Ohm. Verkar detta vettigt?

Piezo_S.jpeg

Piezo_G.jpeg

Piezo dämpas med en konding och "delas" med ett motstånd.
Annars kan man lägga ett motstånd tvärs över diskanten och dela med en kondensator runt 4.7 uF så kommer den att bete sig nästan som en bandddiskant och förstärkaren känner den som en magnetodynamisk last.
Motståndet för Ca: 91 dB blir 10 Ohm, vill du dämpa mer minskar du motståndet till 8.2 Ohm och behåller kondingen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-21 11:42

Perfector skrev:Piezo dämpas med en konding och "delas" med ett motstånd.
Annars kan man lägga ett motstånd tvärs över diskanten och dela med en kondensator runt 4.7 uF så kommer den att bete sig nästan som en bandddiskant och förstärkaren känner den som en magnetodynamisk last.
Motståndet för Ca: 91 dB blir 10 Ohm, vill du dämpa mer minskar du motståndet till 8.2 Ohm och behåller kondingen.

Det du säger är i stora drag rätt Perfector men jag råder dig att läsa hela den här tråden och de andra källor jag länkade till. För jag tror inte att det är riktigt så enkelt eftersom TINA-TI ger en något mer nyanserad bild (jag önskar förvisso att jag hade en bättre modell av piezon). För generella värden kanske ditt resonemang håller men jag försöker hitta modeller och algoritmer så jag kan räkna mer noggrant för specifika fall. Tack i alla fall Perfector :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-21 13:23

Bilder är alltid kul. Vi börjar väl med piezo-diskanten, såhär ser den ut, bakifrån och framifrån. Jag bifogar även bilder framifrån och bakifrån på "linsen" där den är monterad. Den mäter för övrigt 131.30nF så det verkar stämma bra med värdena för KSN1001A och KSN1005A. Jag hade hoppats att jag skulle kunna se om den innehöll något intern motstånd men jag vågar inte försöka avlägsna konen. Jag gissar dock att den inte innehåller något internt motstånd...

IMG_1564.jpg
Diskanten från baksidan
IMG_1564.jpg (229.28 KiB) Visad 4446 gånger

IMG_1565.jpg
Diskanten från framsidan
IMG_1565.jpg (220.34 KiB) Visad 4446 gånger

IMG_1566.jpg
Linsen från baksidan (där diskanten monteras)
IMG_1566.jpg (98.61 KiB) Visad 4446 gånger

IMG_1567.jpg
Linsen från framsidan (där diskanten mynnar ut)
IMG_1567.jpg (99.51 KiB) Visad 4446 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-21 14:34

Nu har jag mätt upp lite parametrar för 12-tums-basen också, frågan är hur bra (eller dålig) precision jag fick på VAS? :wink:

Fs = 22 Hz
Qms = 3.48
Qes = 0.66
Qts = 0.55
VAS = 595 liter
Mms = 34.46 g
Cms = 1.52x10^-6
Re = 4.2 Ohm
Sd = 522.79 cm2
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav Perfector » 2019-01-21 14:45

EmuMannen skrev:
Perfector skrev:Piezo dämpas med en konding och "delas" med ett motstånd.
Annars kan man lägga ett motstånd tvärs över diskanten och dela med en kondensator runt 4.7 uF så kommer den att bete sig nästan som en bandddiskant och förstärkaren känner den som en magnetodynamisk last.
Motståndet för Ca: 91 dB blir 10 Ohm, vill du dämpa mer minskar du motståndet till 8.2 Ohm och behåller kondingen.

Det du säger är i stora drag rätt Perfector men jag råder dig att läsa hela den här tråden och de andra källor jag länkade till. För jag tror inte att det är riktigt så enkelt eftersom TINA-TI ger en något mer nyanserad bild (jag önskar förvisso att jag hade en bättre modell av piezon). För generella värden kanske ditt resonemang håller men jag försöker hitta modeller och algoritmer så jag kan räkna mer noggrant för specifika fall. Tack i alla fall Perfector :)

Det fick jag lära mig av HiFi-Kit och Göran Kling som var deras expert på piezo så det stämmer fint.
Bilden i nästa inlägg ser ut som ksn 1038 så långt fronten med spridaren ankommer och då är jag helt rätt ute.
Enligt GK så var jag den enda i stockholms län med omnejd den enda som kunde få dessa att låta musik.
Det ringde folk från bla. Uppsala och ville ha en anvisning om hur man kopplade för att få piezon att klinga som en banddiskant, eller jävligt nära en sådan.
Här är lite av Hans text och kopplingsschema för olika dito.
Bilagor
Piezo2.jpg
Piezo2.jpg (271.96 KiB) Visad 4424 gånger
Piezo1.jpg
Piezo1.jpg (508.66 KiB) Visad 4424 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-21 16:35

Perfector skrev:Det fick jag lära mig av HiFi-Kit och Göran Kling som var deras expert på piezo så det stämmer fint.
...

Säga vad man vill Perfector men ditt engagemang och vilja att dela med dig är svårt att klandra. Och vad vet jag, det kanske fungerar utmärkt så om och när jag väl snickrar ihop något med dessa element så lovar jag att jag skall prova med dina värden. Om det visar sig att de är de som låter bäst så skall jag tacka och bocka också :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-21 19:14

EmuMannen skrev:Nu har jag mätt upp lite parametrar för 12-tums-basen också, frågan är hur bra (eller dålig) precision jag fick på VAS? :wink:

Jag var tvungen att gå tillbaka och mäta om ett par gånger och också kontrollera beräkningarna. Dessa värden stämmer nog något bättre (fortfarande lite chockad över VAS som jag tvingades mäta med "added mass" och en ganska oprecis köksvåg eftersom brevvågen gått sönder):

Fs = 22 Hz
Qms = 2.43
Qes = 0.75
Qts = 0.57
VAS = 685 liter
Mms = 30.41 g
Cms = 1.72x10^-6
Re = 6 Ohm
Sd = 526.85 cm2

PS. Jag var tvungen att köra dessa siffror genom Bass Box 6 Pro's Design Wizard (Small Signal Analysis). Först med portad låda, Vb = 100 liter (som original på en TPE-600) och det ger: Fb = 48.75 Hz och F3 = 49.66 Hz. Sen testade jag med en sluten låda, Vb = 60 liter (som jag tänkt mig) och det ger: Qtc = 1.066 och F3 = 54.65 Hz. Optimal sluten låda skulle bli: Vb = 291.5 liter, Qtc = 0.707 och F3 = 37.89. Oj vad glad min fru skulle bli om jag byggde efter det optimala! ;)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-22 11:54

Efter att ha simulerat en del med siffrorna jag mätte upp för baselementen så inser jag att EAS förmodligen inte är rätt lösning (synd för det hade varit kul att testa). Bass Box Pro's beräknade Qtc = 1.066 i en 60 liters sluten låda låter överoptimistiskt. Jag räknar snarare med något i stil med 1.2 och kanske upp mot 2.0 i värsta fall. Enda sättet som jag kan komma på att motverka den bastopp som en så hög Qtc skulle leda till är en korrekt uträknad LT så filtret kan dämpa bort toppen. Är det någon här på forumet som jobbat med element med hög VAS i mindre lådor, kanske i kombination med LT? Vad skall man tänka på? Är det ens värt att försöka?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Modda BIC SoundSpan TPR-600?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-28 21:37

Jag försöker klura ut vem som kan ha tillverkat 12-tummarna? Är det någon här på forumet som känner igen något från bilderna? Formen på korgen, eller hålen i korgen, magneten eller något annat? Det vita runt magneten är tätningen mot "fontänerna" och den gängade pluggen i mitten av magneten är det som mellanregistret skruvas mot när de monteras back-to-back (mellanregistret har en gängad bult som sticker ut på motsvarande sätt). På baksidan av konen står det tryckt i vitt: A39 I

IMG_1603.jpg
Hålen i korgen och kontaktblecken
IMG_1603.jpg (84.34 KiB) Visad 4310 gånger

IMG_1604.jpg
Elementen rakt bakifrån
IMG_1604.jpg (93.85 KiB) Visad 4310 gånger

IMG_1605.jpg
Korg och magnet lite från sidan
IMG_1605.jpg (85.76 KiB) Visad 4310 gånger

IMG_1606.jpg
Elementen framifrån
IMG_1606.jpg (87.48 KiB) Visad 4310 gånger

IMG_1607.jpg
Närbild av kon, dustcap och surround
IMG_1607.jpg (119.34 KiB) Visad 4310 gånger

IMG_1610.jpg
Om man lyser ned mot magnet och talspolen ser man en lång cylinder
IMG_1610.jpg (225.37 KiB) Visad 4310 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster