Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav Tarzan » 2019-01-16 10:09

Jag är sugen på att lära mig saker, mest för att jag är sugen på att ha en sånhär apparat, men också för att jag vill förstå hur en sådanhär pryl funkar.

Jag blev inspirerad av morrello PEQ, som ju inte såg så komplicerad ut (i mina totalt okunniga ögon), men jag ville ju ha delningsfilter också, och varför inte HT bypass också, och volymkontroll? Det ser ut att bli ett helt litet försteg.

En bild säger ju mer än 10 ord, så här kommer en.
Förstegsdelningsfilter.png
Förstegsdelningsfilter.png (42.44 KiB) Visad 4965 gånger


Var börjar jag? Vilka böcker bör läsas? Finns vettiga youtube-föreläsningar, fina pedagogiska PDFer? Vilka simuleringsprogram finns? Sättet jag gillar att lära mig på är att testa, så simuleringsmöjlighet är nog det viktigaste.

Funktioner jag vill ska ingå:
- Delning vid 80 Hz 30/18 dB/oktav med justerbar Q på HP-delen.
- LP-del i mono, med justerbart lowshelffilter, alternativt peq med q, f och gain anpassat för att funka som basboost. typ f: 15 - 50 Hz, q: 0,3-0,7 och gain: 0-20 dB.
- En (till) peq på LP-delen med värden anpassade till att fungera som sugfilter för elak resonans.
- Ingångsväljare mellan 2 kanaler, varav den ena ska ha fast gain och den andra via en volymkontroll, så att man kan koppla in allt efter en receiver på bypasskanalen och någonting annat, typ en 3,5mm plugg in i vad som helst på andra (eller skivspelare, vad vet jag?).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-16 13:00

Highpass-delen brukar man vilja ha så ren som möjligt. Q-justering lägger man i så fall på lågpass-delen (är väl så Ino gör?).

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav Fostex » 2019-01-16 13:53

Den här sidan har jag forskat runt på tidigare när jag klurat på elektroniska delningsfilter. Jag syftar primärt på sektionen om Sallen Key-filter.
http://sim.okawa-denshi.jp/en/Fkeisan.htm

Hur mycket förstärkning behöver du? Vill du inte gå hardcore och bygga diskret är ju ett linjesteg runt en lämpligt vald OP-amp en god idé.

LM4562 är jag nyfiken på att bygga med. Den lovordas av bland annat Bob Cordell och Douglas Self.
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm4562.pdf
Senast redigerad av Fostex 2019-01-16 14:16, redigerad totalt 1 gång.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav Morello » 2019-01-16 14:07

Att läsa: Douglas self "small signal audio"
Simulera: LT Spice
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav RSG » 2019-01-16 17:50

Valbart mono/stereo på LP. Samt som Roger säger.

RogerGustavsson skrev:Highpass-delen brukar man vilja ha så ren som möjligt. Q-justering lägger man i så fall på lågpass-delen (är väl så Ino gör?).


Hoppas på dig och hejar på vilt från läktaren :D :D :D

Hepp/Johan

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-16 18:57

Tarzan skrev:Jag är sugen på att lära mig saker, mest för att jag är sugen på att ha en sånhär apparat, men också för att jag vill förstå hur en sådanhär pryl funkar.

Precis så kände jag också. Jag började med några färdiga kort från Rod Elliott. Sen läste jag i princip allt på hans sidor och fortsatte till Linkwitz Lab med flera. Jag fick även låna lite böcker av goda vänner, däribland ett exemplar Douglas self "small signal audio". Idag förstår jag långt ifrån allt men det ena leder till det andra och vips förstår man en del och efter en tid lite mer. Om man inte är superintresserad av det teoretiska så är nog det viktigaste att bara börja med någonting och sätta ribban lagom högt (eller lågt). För mig är det lite som att programmera. Att lära sig ett nytt språk kan ibland kännas oöverstigligt men med rätt projekt så brukar i alla fall jag komma igång. Efter ett par månader brukar jag undra hur det kunde kännas så svårt i början. Det du skissar på verkar minst sagt överkomligt så sätt igång och våga fråga när du är osäker. Lycka till med bygget! :)

PS. Sen underlättar verktyg som LT Spice (jag använder en gratiskopia av TINA-TI) eftersom mycket kan göras utan att behöva tillgång till komponenter och labba på ett kopplingsdäck. Lägg till verktyg för att designa mönsterkort (jag använder en gratiskopia av DipTrace) och det börjar bli riktigt roligt. Det är precis som att använda simuleringsprogramvara för högtalare och delningsfilter jämfört med trial-and-error. ;)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-16 19:13

Tarzan skrev:Funktioner jag vill ska ingå:
- Delning vid 80 Hz 30/18 dB/oktav med justerbar Q på HP-delen.
- LP-del i mono, med justerbart lowshelffilter, alternativt peq med q, f och gain anpassat för att funka som basboost. typ f: 15 - 50 Hz, q: 0,3-0,7 och gain: 0-20 dB.
- En (till) peq på LP-delen med värden anpassade till att fungera som sugfilter för elak resonans.
- Ingångsväljare mellan 2 kanaler, varav den ena ska ha fast gain och den andra via en volymkontroll, så att man kan koppla in allt efter en receiver på bypasskanalen och någonting annat, typ en 3,5mm plugg in i vad som helst på andra (eller skivspelare, vad vet jag?).

Själv byggde jag Rods aktiva filter P09. Det fungerar utmärkt men efter det har jag blivit lite lockad av P148. Sen har vi P84 som också är lockande för LP-delen. Är det bara basboost man är ute efter så är P48 en enkel lösning som jag funderat på i stället för LT. Behöver man PEQ så kan man ta tillämpliga delar av P28 osv. Det jag gillar med Rods projekt är att de fungerar (till skillnad från mycket annat på nätet) och att de är så enkla och väl beskrivna (framförallt om du köper kort och har tillgång till Rods area med detaljerade byggbeskrivningar) att du enkelt kan designa din egen krets och etsa korten själv i köket om du så vill. På det har jag lärt mig massor. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Per_Kele
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2011-09-18

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav Per_Kele » 2019-01-16 22:12

Jag har byggt en avskalad variant av just P28 där jag har skippat Low Mid, High Mid och Treble för att åtgärda en problemfrekvens vid 61Hz. Och det fungerar förvånansvärt bra med tanke att det är ett så litet och enkelt bygge med få komponenter.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-17 00:19

Per_Kele skrev:Jag har byggt en avskalad variant av just P28 där jag har skippat Low Mid, High Mid och Treble för att åtgärda en problemfrekvens vid 61Hz. Och det fungerar förvånansvärt bra med tanke att det är ett så litet och enkelt bygge med få komponenter.

Projekten är bra eftersom Rod verkligen har byggt och verifierat (plus att han lämnar support på dem). Men det finns sjukt mycket information i artikel-delen. Här är man lite utelämnad eftersom Rod inte lämnar support på dessa kretsar men genom att läsa artiklarna och simulera hela eller delar av kretsarna så kan man lära sig massor. I artikeln Equalisers, The Various Types And How They Work hittar man bland annat basdelen från P28 (Figure 13 - Variable Frequency Bass & Treble Circuit #2 ) och i artikeln Active Filters Using Gyrators - Characteristics, and Examples bakgrunden till att han använt en gyrator osv. Förhållandevis lättläst är det också. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav Tarzan » 2019-01-17 04:51

Så att ni inte tror att ni svarar i onödan - tack! Jag har börjat skumma small signal audio (som passande nog låg uppladdad på en ftp på faktiskt), laddat ner ltsplice och börjat kika på länkarna här i tråden.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-17 08:39

Tarzan skrev:... laddat ner ltsplice ...

Om du har svårt att komma igång med LT Spice så kan jag rekommendera TINA-TI.

PS. Ett annat råd är att om Small Signal Audio blir för teoretisk och långtråkig så ta någon krets som ser intressant ut från Rods sidor och simulera den. Rods sidor är mer konkreta och pedagogiska. Du lär dig både om den specifika kretsen men framförallt hur du simulerar den. Nästa steg kan vara att ta delar av en eller flera kretsar och skapa nya, gissa, simulera, kontrollera, lära osv... :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav bakerman22 » 2019-01-17 23:15

Kan du bygga en eller två åt mig när du ändå är igång? :D

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav Tarzan » 2019-01-18 18:25

bakerman22 skrev:Kan du bygga en eller två åt mig när du ändå är igång? :D

Självklart. Leverans någon gång under 2020. Kanske.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav Tarzan » 2019-01-20 12:46

Nu har jag läst (lite) och skissat lite. Skulle någonting sånt här funka? Vad jag tvivlar mest på är hur klokt det är att ha volymkontrollen först i kedjan. Min intuition säger mig att man helst optimerar för dist kontra brus i så stor del av kedjan som möjligt. Men var skulle jag annars placera den?

Och en grej till, hur reglerar jag bäst Q i LP-filtret med en pot? Och hur väljer jag op-amp?
Bild

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-20 13:48

Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

WhereNextColumbus
 
Inlägg: 770
Blev medlem: 2012-12-10

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav WhereNextColumbus » 2019-01-20 22:31

Kan också rekommendera boken art of electronics, för lite mer allmänt om elektronik. Tänker man att man kanske även i framtiden någon gång då och då tänker dra i gång att konstruera elektroniska apparater och kretsar är den en gjuten investering. Morellos tips är bra, föga förvånande.
Wenn wellen schwingen ferne stimmen singen

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav Tarzan » 2019-01-20 23:26

Framsteg!

Nu har jag kommit på hur man kan göra för att justera q på lågpassdelen. Så här ser det ut.

filter.PNG
filter.PNG (34.74 KiB) Visad 4367 gånger


Och här kommer med potten på min respektive max:

q-min.PNG
q-min.PNG (25.36 KiB) Visad 4367 gånger

q-max.PNG
q-max.PNG (25.4 KiB) Visad 4367 gånger


Och Nej. Jag får inte min insignal från jord. Tina strejkade när jag hade två spänningskällor bara. :oops:

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav Morello » 2019-01-20 23:43

Det går att göra ett tredje ordningens filter med en OP och inte två. Flytta RC-länken så att den sitter före sallen-key-filtret. Det blir något svårare att räkna, men du sparar en OP.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav EmuMannen » 2019-01-21 01:13

Tarzan skrev:Framsteg!
...
Och Nej. Jag får inte min insignal från jord. Tina strejkade när jag hade två spänningskällor bara. :oops:

Jag fick inte heller till det först i TINA-TI när jag ville ha två källor (i mitt fall stereo för att simulera crossfeed). Men om du tar en titt på detta inlägg så ser du hur jag löste det. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav Tarzan » 2019-02-27 01:54

Projektet är inte dött, utan bara går lite långsamt. Just nu undrar jag hur man bäst gör med lågpassfiltret om man nu ska ha en mono/stereo-omkopplare. Var mixar man bäst ihop de båda LP-kanalern till en monokanal, före eller efter filtrering?

alltså antingen:
Kod: Markera allt
Insignal -> insignalsväljare -> volym (eller bypass för HT-ingången) -> peq -> dela signalen i två -> inmixning av den andra kanalen -> LP -> volym bas -> Ut LP
                                                                                                  \ -> HP -> Ut
eller
Kod: Markera allt
Insignal -> insignalsväljare -> volym (eller bypass för HT-ingången) -> peq -> LP -> inmixning av den andra LP-kanalen -> volym bas -> Ut LP
                                                                           \ -> HP -> Ut
?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-02-27 07:41

Ja det beror ju på om du endast vill ha mono på LP så gör man det efter, men vill du även ha mono på HP så gör du det innan. Dvs om du monokopplar signal innan delningen så så får du ju mono i både toppar och basar.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav EmuMannen » 2019-02-27 08:26

AndreasArvidsson skrev:Ja det beror ju på om du endast vill ha mono på LP så gör man det efter, men vill du även ha mono på HP så gör du det innan. Dvs om du monokopplar signal innan delningen så så får du ju mono i både toppar och basar.

Detsamma gäller balanskontroll (om du skall ha en). Se till att den kommer efter mono-omkopplaren om du har tänkt att använda stereo/mono för att exempelvis lyssna på vinyl. Men det ser snarare ut som om du vill mixa kanalerna för LP, är den tänkt att driva en sub? Om det är det senare så har Mark Hennessy en rätt elegant design som du kan kopiera, titta under rubriken LFE L+R Mix amp and balanced line driver (längre ned på sidan). Det går att hämta en hel del inspiration för annat också när man går igenom hans scheman...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav Tarzan » 2019-02-27 08:55

AndreasArvidsson skrev:Ja det beror ju på om du endast vill ha mono på LP så gör man det efter, men vill du även ha mono på HP så gör du det innan. Dvs om du monokopplar signal innan delningen så så får du ju mono i både toppar och basar.

Jag som tänkte att det fanns något snyggt sätt att splitta signalen i två, en som matar HP och en som mixas ihop med den andra kanalen för att bli mono fullrange som sedan LP-filtreras. Ett buffertsteg mellan signalen som går till HP och signalen som mixas ihop med den andra kanalen? Jag är antagligen helt ute och cyklar.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav Tarzan » 2019-02-28 01:50

OK en till fråga. För att kunna använda slutna basar måste jag ha någon sorts eq, inte "infra" eller "LT", men något som fyller ungefär samma funktion. Jag vill ha en low shelf med fast q, men justerbar ingreppsfrekvens och förstärkning. Helst 12dB/oktav från ingreppsfrekvensen och nedåt med q på någonstans mellan 0,5 och 0,7.

Är det state variable filter (vad kallas de på svenska?) som jag ska ge mig på att försöka förstå?

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav EmuMannen » 2019-03-01 13:32

Tarzan skrev:OK en till fråga. För att kunna använda slutna basar måste jag ha någon sorts eq, inte "infra" eller "LT", men något som fyller ungefär samma funktion. Jag vill ha en low shelf med fast q, men justerbar ingreppsfrekvens och förstärkning. Helst 12dB/oktav från ingreppsfrekvensen och nedåt med q på någonstans mellan 0,5 och 0,7. Är det state variable filter (vad kallas de på svenska?) som jag ska ge mig på att försöka förstå?

Med risk att verka tjatig så är det väl i princip vad Rod Elliots P148 har att erbjuda? Korten han säljer är ett tvåsidiga mönsterkort för ett trevägsfilter i mono. Jag tänkte bygga en egen variant med två kanaler på ett gemensamt kort. Det som saknas är variabel gain för LF men om du till exempel tar filtret i figur 1 så kan du konvertera U2B till variabel gain. Enda nackdelen är att du antingen måste ställa delningsfrekvensen separat för vänster och höger kanal om du använder dual-gang potentiometrar (behöver inte vara något problem om du inte ändrar frekvensen så ofta), eller så försöker du hitta en four-gang. Om du vill summera LF-delarna så skriver Rod: "The basic 2-way arrangement shown in Figure 1 is also ideal for a variable sub-woofer crossover, however you would need a 4-gang pot to build a stereo version with a single control. In that case, the bass (low pass) outputs would simply be summed with a pair of 2.2k resistors". Om du lägger en passiv volymkontroll före filtret och ytterligare en buffer före det (med den gain du behöver totalt) så har du i princip hela försteget förutom "sugfiltret". För det kan du använda P150.

Ps. Jag missade kravet på "Delning vid 80 Hz 30/18 dB/oktav med justerbar Q på HP-delen". R2 styr Q i P148 så en variant är att göra R2 variabel men det lär väl inte begränsa Q till enbart HP-delen, varför enbart HP-delen?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav Morello » 2019-03-01 14:44

Tarzan skrev:Projektet är inte dött, utan bara går lite långsamt. Just nu undrar jag hur man bäst gör med lågpassfiltret om man nu ska ha en mono/stereo-omkopplare. Var mixar man bäst ihop de båda LP-kanalern till en monokanal, före eller efter filtrering?

alltså antingen:
Kod: Markera allt
Insignal -> insignalsväljare -> volym (eller bypass för HT-ingången) -> peq -> dela signalen i två -> inmixning av den andra kanalen -> LP -> volym bas -> Ut LP
                                                                                                  \ -> HP -> Ut
eller
Kod: Markera allt
Insignal -> insignalsväljare -> volym (eller bypass för HT-ingången) -> peq -> LP -> inmixning av den andra LP-kanalen -> volym bas -> Ut LP
                                                                           \ -> HP -> Ut
?


Koppla ihop respektive icke-inverterande ingång på första OP'n i LP-filtret så får du mono!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav EmuMannen » 2019-03-01 20:03

I brist på annat att göra så simulerade jag något i stil med det jag försökte beskriva ovan. Kretsen är ganska snabbt ihopkastad men jag försökte välja någorlunda vettiga värden utifrån dina önskningar. Jag simulerade bara ena kanalen. Om du skall summera LF så kan du göra det före IOP5 så sparar du fyra op:or.

MyDreams1.jpeg
Kretsen
MyDreams1.jpeg (537.34 KiB) Visad 3924 gånger


Om vi börjar med sammanlagd gain så lade jag den runt 13 dB. Lite mycket kanske men kan justeras med R3/R4. Volymkontrollen (P1) på fullt och allt annat på 50% (delningen är då vid 80 Hz):

MyDreams2.jpeg
Gain
MyDreams2.jpeg (76.23 KiB) Visad 3924 gånger


Om vi sedan sveper P2 så motsvarar det Q för delningsfiltret (50% lade jag motsvarande Linkwitz-Riley), alla svepta värden är mellan 0-100% i tre steg (min, center, max med andra ord):

MyDreams3.jpeg
Q
MyDreams3.jpeg (68.32 KiB) Visad 3924 gånger


Om vi sveper P3/P4 på samma sätt så motsvarar det delningsfrekvensen, vill man ha större spann så är det bara att ändra värdena:

MyDreams4.jpeg
Delningsfrekvens
MyDreams4.jpeg (85.89 KiB) Visad 3924 gånger


P5 ökar gain för LF (tyvärr så ändrar det även delningsfrekvensen, kompensera med P3/P4?):

MyDreams5.jpeg
LF-gain
MyDreams5.jpeg (80.43 KiB) Visad 3924 gånger


Och till sist så ändrar P6 Q för "sugfiltret" (här skruvat i botten) och P7/P8 frekvensen:

MyDreams6.jpeg
Sugfilter
MyDreams6.jpeg (82.6 KiB) Visad 3924 gånger


Alla värden kan givetvis trimmas för bättre funktionalitet, andra nivåer, frekvenser och matchning mot slutsteg etc.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav RSG » 2019-10-12 22:35

Bump.
Eller, hur går det?

/Johan

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Mina drömmars försteg! Hur börjar jag!?

Inläggav Tarzan » 2019-10-13 12:23

RSG skrev:Bump.
Eller, hur går det?

/Johan

ehhee... Njae. Inte än. Kom annat emellan. Målet har i alla fall inte förändrats, och jag misstänker att det inte kommer komma någon produkt som helt passar in på mina kriterier.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Froggy och 7 gäster