Hur integrerar man bäst en portad låda med room gain?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MKronsell

Hur integrerar man bäst en portad låda med room gain?

Inläggav MKronsell » 2019-01-21 15:39

Hej!

Precia aom det atår i rubriken undrar jag hur man gör detta lämpligast.

Hur bör kurvan se ut?

Jag har sett några underavstämda simulationer som ser ut att kunna intefrera rätt bra med room gain, men hur bra? Helt rak frekvenskurva ner till avatämningsfrekvensen lär ju bli allt annat än rak i rum?

Anledningen till att jag undrar är för att det ska byggas subbor med Infinity 1260w element, två till en början då det är vad jag lyckats få tag i när det gäller element.
Det jag vill åstadkomma är en portad låda som är så transientvettig som möjligt, då det är musik som ska spelas på dom ihop med ett par Elsinore högtalare [url]customanalouge.com[/url]

Dvs kort och gott en sluten lådas ljud med en portad lådas output. Tar för givet att det inte går att ordna helt och hållet, men så gott som är möjligt duger bra det med!

Om det är någon som sitter på mera Infinity 1260W element, så köper jag gärna dom av dig! :)
//Mathias Kronsell, den enda.

Converting Vegetarians, nu då och för alltid.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Hur integrerar man bäst en portad låda med room gain?

Inläggav paa » 2019-01-21 17:06

Det finns en artikel:
"The determination of: Optimum Frequency Response Curves in the Bass Range".
http://www.sonicdesign.se/optimum.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MKronsell

Inläggav MKronsell » 2019-01-21 18:59

Jag har läst den den artikeln, men ska läsa den igen.

Jag vet att svaren på mina frågor finns här på forat, men jag hittar inte till dom terots idogt sökande ett par dagar nu..

De flesta som simulerar portad låda gör det för att få så rak frekvenskurva som möjligt utan room gain, sen finns de de som simulerar med just en sådan kurva som jag försöker beskriva, som kan tänkas bli hyfsat rak med room gain.

Men varför simulerar man så, och vad vinner/förlorar man på det?

Jag är nog mest intresserad av att veta vad som anses mest korrekt och också veta varför och vad för fördelar det har. I mitt huvud så känns det väl vettigast att försöka kompensera för room gain även i en portad låda, men själva kunskapen bakom det har jag just nu noll koll på och det är där skon klämmer, om man säger så.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-21 20:31

Room gain är ju olika från rum till rum men det klart att det är bra att kompensera för att ge fin kurva i det rum man har. Rak kurva utan hänsyn till någon form av rum ger väl ofta en puckel i basen som man inte vill ha?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-01-21 21:25

Finns det möjligen någon slags samling av ett antal rum / högtalarplaceringar med gainkurvor så man kan få lite intuitiv känsla för variationen?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
MKronsell

Inläggav MKronsell » 2019-01-22 00:46

RogerGustavsson skrev:Room gain är ju olika från rum till rum men det klart att det är bra att kompensera för att ge fin kurva i det rum man har. Rak kurva utan hänsyn till någon form av rum ger väl ofta en puckel i basen som man inte vill ha?

Jo det är ju skillnad från rum till rum. Jag är dock en såndär människa som flyttar mest hela j-a tiden så jag kan inte bygga en låda för ett speciellt rum, det blir allt annat än gratis i längden. Det finns väl dock några genomsnittliga kurvor bla i den länken där IÖ intervjuvas och på andra ställen på nätet.

Men bör man ta hänsyn till room gain när man simulerar fram en portad låda, eller inte?

Nu verkar de dock som jag kanske har lite tur, med det elementet jag simulerar så skiljer sig bara lådvolymen från 92 till 99L från en icke room gain justerad låda till en room gain justerad låda, portlängden ändras dock och jag bör med ena simuleringen använda mig av 2 50mm portar istället för en 100mm port för att få plats med rören i lådan. Antar dock att der inte hör till vanligheterna med en så liten skillnad mellan de två olika lådorna, så det vore intressant att veta vad dom kunniga inom detta har att säga.

Användarvisningsbild
MKronsell

Inläggav MKronsell » 2019-01-22 17:27

Najs!

Kan du även få fram kapitlet delikat basreflex IÖ nämner sist i stycket? Den artikeln vill jag verkligen läsa!

Går det att få tag på gamla/nytryck av Molt?

De tidningarna var lite före min tid.. men farsan har faktiskt byggt LTS golvarna en gång i tiden, när jag var runt 5. Dvs cirkus 26 år sen. Måste fråga han om han har några tidningar..

Skulle vara grymt kul att läsa dessa tidningar iaf, jämfört med det som går att få tag på nu, är ju rena rama skiten i jämförelse och onödigt enligt mig att lägga pengar på. Klang & ton köper jag dock ibland när jag kommer åt dom.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-01-22 18:54

Alla sidorna från aktuell MoLT-artikel ligger här:
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/LTS%20BAS/
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-01-23 16:39

La in en bild från basta på NHT-basen i en annan tråd, kan ju lägga in den här också.
Sluten (under kurvan) 135 l f0 31 Q=0,706, kontra br avstämd vid 18 Hz. Ser ut såhär i basta utan rumsstöd inlagt. (simulerat utan talspoleinduktans)

LTS NHT 135 sluten br.jpg
LTS NHT 135 sluten br.jpg (184.97 KiB) Visad 953 gånger

edit: med standardrumskurvan i basta tycker jag dock inte att basreflexvariantern "ser" så bra ut.
Mvh
Magnus

Återgå till DIY-forum