Ojordad vintage Kenwood reciever

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Skopan
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2019-01-23

Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Skopan » 2019-01-24 13:21

Hej!
Har en Kenwood Kr-2400 som har en icke jordad kabel, se bild. Men mina vägguttag är jordade.
Vad rekommenderas att göra? Kan jag byta ut kabeln och ansluta en jordkabel till en punkt i chassit?
Se bilder.

Mvh
Bilagor
DSC_057911.jpg
DSC_057911.jpg (587.53 KiB) Visad 6137 gånger
DSC_0766.jpg
Jordpunkt?
DSC_0766.jpg (480.02 KiB) Visad 6137 gånger
DSC_0765.jpg
DSC_0765.jpg (529.76 KiB) Visad 6137 gånger
DSC_0764.jpg
DSC_0764.jpg (531.67 KiB) Visad 6137 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Perfector » 2019-01-24 13:56

Det borde inte vara några problem att byta till en jordad kontakt och skruva gul/grön till plåtchassiet.
Det värsta som kan hända om du jordar och det blir fel är en skjuten säkring.
då tar du bara bort jorden och sedan kör du.
Alternativ bara byta kontakten och skruva på den gamla elsladden, klart.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-24 14:05

Jag skulle inte göra en egen jordning av receivern. Fila upp jack i den ojordade kontakten så den passar i ett jordat uttag.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Fostex » 2019-01-24 14:16

Köp hellre en apparatsladd med europakontakt och montera:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 5-m-p67093
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Morello » 2019-01-24 14:57

Fostex skrev:Köp hellre en apparatsladd med europakontakt och montera:
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... 5-m-p67093


Helt klart den snyggaste lösningen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Skopan
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2019-01-23

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Skopan » 2019-01-24 15:02

Tack för tipsen, det var tre olika bud.
Klart den enklaste snygga lösningen är ju att skaffa och montera en apparatkabel med europakontakt, fast gör man det kan man ju nästan lika gärna ansluta en tråd för jorden också :roll:

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav bomellberg » 2019-01-24 15:46

Skopan skrev:Tack för tipsen, det var tre olika bud.
Klart den enklaste snygga lösningen är ju att skaffa och montera en apparatkabel med europakontakt, fast gör man det kan man ju nästan lika gärna ansluta en tråd för jorden också :roll:

Inte alls säkert. Apparaten är ju byggd för ojordad kontakt, och bör användas så. Du vet inte hur den är uppbyggd internt, så att mixtra med att lägga till en jordning i efterhand bör undvikas.

Kör på EUR-kontakten istället. Klart bättre alternativ.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav dewpo » 2019-01-24 16:32

:? Jag trodde apparater som använde den runda kontakten som ej passar jordade uttag var anpassade för isolerad miljö,
Och ej var säkra att använda i miljöer där jordad kontakt används som i kök.
Men det är alltså okej att byta till Europa kontakt som passar både jordat och ojordat uttag?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-24 16:55

Skopan skrev:Tack för tipsen, det var tre olika bud.
Klart den enklaste snygga lösningen är ju att skaffa och montera en apparatkabel med europakontakt, fast gör man det kan man ju nästan lika gärna ansluta en tråd för jorden också :roll:


Då gäller det att ansluta den tråden på rätt ställe och kunna verifiera att den jordas som den ska. Skyddsjord är ju väl inte samma sak som signaljord?


dewpo skrev::? Jag trodde apparater som använde den runda kontakten som ej passar jordade uttag var anpassade för isolerad miljö,
Och ej var säkra att använda i miljöer där jordad kontakt används som i kök.
Men det är alltså okej att byta till Europa kontakt som passar både jordat och ojordat uttag?



Det är okej så länge apparaten inte drar mer än 2.5 A och det är väl inte fallet här.

Användarvisningsbild
mcrj
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2015-08-26
Ort: Umeå

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav mcrj » 2019-01-24 17:04


Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Bill50x » 2019-01-24 17:10

mcrj skrev:Finns lösa euro att köpa https://www.kabelbutiken.com/stickpropp-euro-kontakt

[ Bild ]

Allra snyggaste lösningen.
Själv brukar jag gå lös med en sidavbitare och klippa bort det som sitter i vägen på en ojordad kontakt... :oops:

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav peterh » 2019-01-24 17:34

Jag skulle montera ett IEC apparatintag och ansluta jorden till chassiet.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ssi-p39602

Naturligtvis skall du jorda plåtchassiet, både för din säkerhet och för att slippa ha stereon "flytande" med
rik för brum och interferens.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Skopan
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2019-01-23

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Skopan » 2019-01-24 18:08

Intressant diskussion!
Anade att det skulle bli många olika svar. Men ja det verkar ju klart vettigt att jorda även om det säkert är liten risk att göra som många andra har gjort att bara fila i kontakten eller byta till europaplugg.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav BosseS » 2019-01-24 18:11

Att döma av bilderna så behöver denna receiver skyddsjordas ja. Den ser ut att vara av sådant utförande att den helt enkelt inte får användas i rum med jordade uttag utan att receivern i sig är skyddsjordad. Det är dock ett beslut som inte går att avgöra på distans. Vid en kortslutning behöver apparatens delar bära en ström på flera hundra ampere så god kontakt är nödvändig.

För att perfector ska kunna skjuta sin säkring krävs t.ex god kontakt mellan alla delar där en fas på ett eller annat sätt kan komma i kontakt med det ledande chassit. Det ser ut att vara kritiskt främst kring transformatorns primärsida. Det ser görbart ut där.

A fila på stickproppen eller byta till en eurostickpropp är riktigt dåliga idéer, gör inte så, det kan bli farligt. Du måste byta till ett skyddsjordat sladdställ.

En kontroll av signaljorden är på plats. Det finns risk att skyddsjorden går ut i signalkablar och indirekt skyddsjordar andra apparater. Det får inte ske, då måste i så fall samtliga apparater skyddsjordas.

Skopan
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2019-01-23

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Skopan » 2019-01-24 18:53

BosseS skrev:Att döma av bilderna så behöver denna receiver skyddsjordas ja. Den ser ut att vara av sådant utförande att den helt enkelt inte får användas i rum med jordade uttag utan att receivern i sig är skyddsjordad. Det är dock ett beslut som inte går att avgöra på distans. Vid en kortslutning behöver apparatens delar bära en ström på flera hundra ampere så god kontakt är nödvändig.

För att perfector ska kunna skjuta sin säkring krävs t.ex god kontakt mellan alla delar där en fas på ett eller annat sätt kan komma i kontakt med det ledande chassit. Det ser ut att vara kritiskt främst kring transformatorns primärsida. Det ser görbart ut där.

A fila på stickproppen eller byta till en eurostickpropp är riktigt dåliga idéer, gör inte så, det kan bli farligt. Du måste byta till ett skyddsjordat sladdställ.

En kontroll av signaljorden är på plats. Det finns risk att skyddsjorden går ut i signalkablar och indirekt skyddsjordar andra apparater. Det får inte ske, då måste i så fall samtliga apparater skyddsjordas.



Tack det var bra input, jag har mätt mellan olika punkter på chassit och vad jag ser är det bra kontakt.
Menar du att jorda i skruven mellan chassi och transformatorn vore det bästa?
Hur kollar man signaljorden på bra sätt?
Jag har tillgång till kopplingsschema på hela apparaten kan posta det om det hjälper.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Kalejdokom » 2019-01-24 19:18

Jag gillar inte sådana här trådar. Vi har haft liknande diskussioner om elsäkerhet i andra trådar, där det skjuts ordentligt från höften. Är det någon av deltagarna i tråden som är behörig elektriker? Alla andra borde avstå från att ge råd om åtgärder.

https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... ora-sjalv/

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Bill50x » 2019-01-24 19:38

Kalejdokom skrev:Jag gillar inte sådana här trådar. Vi har haft liknande diskussioner om elsäkerhet i andra trådar, där det skjuts ordentligt från höften. Är det någon av deltagarna i tråden som är behörig elektriker? Alla andra borde avstå från att ge råd om åtgärder.

https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... ora-sjalv/

Jag håller med dig.
Samtidigt är det så att denna apparat har använts i ojordade uttag sedan tillblivelsen. På vilket sätt skulle det var mer osäkert idag via ett jordat uttag än det var på 70-talet när apparaten lanserades?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Perfector » 2019-01-24 19:44

Kalejdokom skrev:Jag gillar inte sådana här trådar. Vi har haft liknande diskussioner om elsäkerhet i andra trådar, där det skjuts ordentligt från höften. Är det någon av deltagarna i tråden som är behörig elektriker? Alla andra borde avstå från att ge råd om åtgärder.

https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... ora-sjalv/

Låt bli att delta i den om du inte gillar den.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Kalejdokom » 2019-01-24 19:50

Oj, det var ett intressant inlägg! Tänk efter innan du postar sånt!

Enklare elarbeten får man göra själv - om man har nödvändig kännedom. Har man inte det så ska man låta bli. Det är ju bara att läsa inläggen i tråden så inser man att ett internetforum inte är rätt väg att skaffa sig nödvändig kännedom om elinstallationer.
Själv har jag teoretisk behörighet, men arbetar inte som elektriker och ger aldrig råd om egna arbeten till en som frågar - för då saknas ju nödvändig kännedom. Det är ju därför man frågar...

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5175
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav dewpo » 2019-01-24 19:59

Kalejdokom skrev:Oj, det var ett intressant inlägg! Tänk efter innan du postar sånt!

Enklare elarbeten får man göra själv - om man har nödvändig kännedom. Har man inte det så ska man låta bli. Det är ju bara att läsa inläggen i tråden så inser man att ett internetforum inte är rätt väg att skaffa sig nödvändig kännedom om elinstallationer.
Själv har jag teoretisk behörighet, men arbetar inte som elektriker och ger aldrig råd om egna arbeten till en som frågar - för då saknas ju nödvändig kännedom. Det är ju därför man frågar...


Jag hoppas att du inser att ditt resonemang är ett cirkel resonemang utan poäng,
Med samma resonemang så skulle alla utbildningar vara bortkastade på de som inte hade de nödvändiga kunskapen redan innan påbörjad utbildning :?
Hela livet ett moment 22 o.s.v.

Mvh Dewpo legitimerad Människa och diplomerad klåpare!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22702
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-24 20:07

Bill50x skrev:Samtidigt är det så att denna apparat har använts i ojordade uttag sedan tillblivelsen. På vilket sätt skulle det var mer osäkert idag via ett jordat uttag än det var på 70-talet när apparaten lanserades?


Det undrar jag också. Så länge den används i rum där man tidigare haft ojordade uttag är det väl ingen skillnad med hur det var förr. Nu är det väl inte så att receivern ställs på diskbänken eller i utrymmen där man tidigare var tvungen att ha jordade uttag? Att själv ge sig på och jorda den utan kunskap/behörighet är väl ännu sämre.

Skopan
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2019-01-23

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Skopan » 2019-01-24 20:14

Kalejdokom skrev:Oj, det var ett intressant inlägg! Tänk efter innan du postar sånt!

Enklare elarbeten får man göra själv - om man har nödvändig kännedom. Har man inte det så ska man låta bli. Det är ju bara att läsa inläggen i tråden så inser man att ett internetforum inte är rätt väg att skaffa sig nödvändig kännedom om elinstallationer.
Själv har jag teoretisk behörighet, men arbetar inte som elektriker och ger aldrig råd om egna arbeten till en som frågar - för då saknas ju nödvändig kännedom. Det är ju därför man frågar...



Själv har jag också så kallad teoretisk behörighet. Men ett forum som det här är väl till för att utbyta erfarenheter och lärdomar, sen får man försöka vara källkritisk

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Kalejdokom » 2019-01-24 20:20

Ja, det är bra! Problemet med ett internetforum är ju dock att vi vet ABSOLUT INGENTING om varandra och att ge råd om livsfarliga installationer kan sluta illa om den som frågar inte har förmåga att omsätta råden till praktisk verklighet och handla därefter. Det kan lätt bli som när Janne Långben tror att han kan kasta lasso bara för att han tittat på vilda-västern-rullar på TV.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Kalejdokom » 2019-01-24 20:23

dewpo skrev:Jag hoppas att du inser att ditt resonemang är ett cirkel resonemang utan poäng,
Med samma resonemang så skulle alla utbildningar vara bortkastade på de som inte hade de nödvändiga kunskapen redan innan påbörjad utbildning :?
Hela livet ett moment 22 o.s.v.

Det handlar inte om vilken utbildning som helst - det handlar om livsfarliga elinstallationer och att det finns lagar och regler som är till för att du och jag inte ska dö i onödan bara för att vi pillar med sådant som vi inte har tillräcklig kunskap om. Och kunskap om elsäkerhet får man inte genom att försöka tolka vitt motstridiga råd i en forumtråd på Internet.

Fiatelist
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2013-01-13

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Fiatelist » 2019-01-24 21:12

Det är bra med mycket bilder, men det saknas en bild på typskylten som skulle kunna svara på frågan om recivern är dubbelisolerad eller ej.
Om den är dubbelisolerad så borde det enklaste vara att byta stickproppen/kabel till en CEE 7/17 propp https://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_plugs_and_sockets (eller kanske en euro kontakt).
Byte av kabel kan möjligen skapa nya problem med att fixera kabeln, då dragavlastningen troligen inte passar en grövre kabel.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3500
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav peterh » 2019-01-24 23:04

Det råder förmodligen en stor kompetensskillnad mellan deltagarna.
Själv har jag i 40 år med lödkolv och skruvmejel byggt förstärkare och allehanda manicker,
under några år som anställd hos braun för att serva deras stereos.
Under dessa år har jag naturligtbvis fått stötar och råkat ut för diverse fel.
Med detta som erfarenhet anser jag att man skall jorda "vanliga stereos". Att de inte var
jordade vid leveransen anser jag berodde på att man inte visste bättre.

Nu anser jag mig som kompetent, men inser också att många varken anser sig vara det eller är det.
För dessa finns alltid möjligheten att lämna in den hos en kompetent mekare , något som
fler människor borde göra istället för att rota själva med något man inte begriper.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav i » 2019-01-25 13:45

Bill50x skrev:
Kalejdokom skrev:Jag gillar inte sådana här trådar. Vi har haft liknande diskussioner om elsäkerhet i andra trådar, där det skjuts ordentligt från höften. Är det någon av deltagarna i tråden som är behörig elektriker? Alla andra borde avstå från att ge råd om åtgärder.

https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... ora-sjalv/

Jag håller med dig.
Samtidigt är det så att denna apparat har använts i ojordade uttag sedan tillblivelsen. På vilket sätt skulle det var mer osäkert idag via ett jordat uttag än det var på 70-talet när apparaten lanserades?

/ B


+1
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Kalejdokom » 2019-01-25 13:57

Jag håller också med, men ni missar min poäng - för den som inte har kunskap kan det innebära livsfara att meka med elektriska apparater. Men vi kan väl droppa detta nu och gå vidare - trevlig helg!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Bill50x » 2019-01-25 20:10

Kalejdokom skrev:Jag håller också med, men ni missar min poäng - för den som inte har kunskap kan det innebära livsfara att meka med elektriska apparater. Men vi kan väl droppa detta nu och gå vidare - trevlig helg!

Håller med. Om man inte vet vad man håller på med, ska man hålla på med något annat. En god öl till exempel :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav BosseS » 2019-01-25 20:26

Kalejdokom skrev:Jag håller också med, men ni missar min poäng - för den som inte har kunskap kan det innebära livsfara att meka med elektriska apparater. Men vi kan väl droppa detta nu och gå vidare - trevlig helg!

Helt rätt, men el är samtidigt ingen kärnkraftsforskning. Det är elbranschen som lyckats lägga en dimma av magi över elinstallationer för att skydda sitt skrå. Det är inte så komplicerat om man har kunskapen, och det har jag. När man har kunskapen så ser man att varningar dylikt dina bottnar i okunskap (inget illa menar om det). Men du behöver inte vara orolig, det finns ingen magi här som kräver någon unik kompetens hos en behörig elinstallatör.

Bill50x skrev:Samtidigt är det så att denna apparat har använts i ojordade uttag sedan tillblivelsen. På vilket sätt skulle det var mer osäkert idag via ett jordat uttag än det var på 70-talet när apparaten lanserades?


Detta är en mycket bra fråga som är svår att inse svaret på, så det är bra att du ställer den. Svaret behöver dock vara rejält långt för att förklara allting (det finns ett långt svar här: https://www.byggahus.se/forum/threads/b ... at.284709/).

Men ett kort svar är att denna apparat är avsedd för gamla rum med ojordade uttag. Dessa rum är isolerade från jord, det får inte finnas några ledande delar som har kontakt med jord eller skyddsjord. Golvet och väggarna är alltså en del av elinstallationen! Skyddet bygger på grundläggande isolering i receivern plus de isolerande väggarna i rummet. Släpar man då inte jord i rummet så försvinner plötsligt en skyddsbarriär. Man dör inte direkt av detta, men skyddet mot elchock är hälften av vad det ska vara.

I dagens rum med skyddsjordade uttag måste receivern antingen vara dubbelisolerad eller skyddsjordad. Så om Skopans vardagsrum har ojordade uttag så kan denna receiver användas utan modifiering, förutsatt att rummet fortfarande verkligen är isolerat från all jord vilket jag betvivlar.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster