Ojordad vintage Kenwood reciever

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav BosseS » 2019-01-25 20:30

Skopan skrev:Tack det var bra input, jag har mätt mellan olika punkter på chassit och vad jag ser är det bra kontakt.
Menar du att jorda i skruven mellan chassi och transformatorn vore det bästa?
Hur kollar man signaljorden på bra sätt?
Jag har tillgång till kopplingsschema på hela apparaten kan posta det om det hjälper.

Det låter som en bra skruv. Du riskerar endast höga kortslutningsströmmar i de delar som ligger på primärsidan av transformatorn, dvs där det löper ledare som bär nätspänning.
Andra delar längre in mot elektroniken har inte detta problem, om inte receiverns signaljord av misstag skyddsjordar en annan apparat.
Ohmmät mellan chassit som du tänker skyddsjorda och signaljorden. Är det kontakt däremellan så måste samtliga apparater du har sammankopplade via signalkablar vara dubbelisolerade eller skyddsjordade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav darkg » 2019-01-26 04:59

BosseS skrev:
Kalejdokom skrev:Jag håller också med, men ni missar min poäng - för den som inte har kunskap kan det innebära livsfara att meka med elektriska apparater. Men vi kan väl droppa detta nu och gå vidare - trevlig helg!

Helt rätt, men el är samtidigt ingen kärnkraftsforskning. Det är elbranschen som lyckats lägga en dimma av magi över elinstallationer för att skydda sitt skrå. Det är inte så komplicerat om man har kunskapen, och det har jag. När man har kunskapen så ser man att varningar dylikt dina bottnar i okunskap (inget illa menar om det). Men du behöver inte vara orolig, det finns ingen magi här som kräver någon unik kompetens hos en behörig elinstallatör.


Men problemet är ju att (mer eller mindre korrekta) råd läses av vi vet inte vem, som inte vet att hen inte kan tillräckligt. Bra information om hur man gör är bra, men valet är inte bara mellan att göra rätt eller fel, utan även mellan att göra eller inte göra. Trådar av den här sorten kan, så uppfattar jag Kalejdokoms oro, lätt leda till en i vissa fall falsk känsla av att "tja, det här verkar ju vara värt ett försök" och onödig livsfara.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3503
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav peterh » 2019-01-26 09:29

darkg skrev:
BosseS skrev:
Kalejdokom skrev:Jag håller också med, men ni missar min poäng - för den som inte har kunskap kan det innebära livsfara att meka med elektriska apparater. Men vi kan väl droppa detta nu och gå vidare - trevlig helg!

Helt rätt, men el är samtidigt ingen kärnkraftsforskning. Det är elbranschen som lyckats lägga en dimma av magi över elinstallationer för att skydda sitt skrå. Det är inte så komplicerat om man har kunskapen, och det har jag. När man har kunskapen så ser man att varningar dylikt dina bottnar i okunskap (inget illa menar om det). Men du behöver inte vara orolig, det finns ingen magi här som kräver någon unik kompetens hos en behörig elinstallatör.


Men problemet är ju att (mer eller mindre korrekta) råd läses av vi vet inte vem, som inte vet att hen inte kan tillräckligt. Bra information om hur man gör är bra, men valet är inte bara mellan att göra rätt eller fel, utan även mellan att göra eller inte göra. Trådar av den här sorten kan, så uppfattar jag Kalejdokoms oro, lätt leda till en i vissa fall falsk känsla av att "tja, det här verkar ju vara värt ett försök" och onödig livsfara.

Just därför skrev jag att man skall lämna in apparaten till en kompetent reparatör om man osäker.
Att i okunskap montera en kontakt som går in i ett jordat uttag utan att göra något annat ÄR farligt och bör inte göras!
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav BosseS » 2019-01-26 12:22

Skulle enskilda felaktiga inlägg vara "förbjudna" på något sätt?? Nej det vore befängt. Vi har ingen faktapolis här som granskar varje inlägg, det skulle likna DDR. Jag är övertygad om att de allra flesta har insett att man behöver läsa flera inlägg i en tråd för att hitta det rätta svaret. Man ska aldrig aldrig aldrig lita på en enda källa hur trovärdig den än må vara! Styrkan med den samlade skaran ett forum är en bred, objektiv och djup kunskapsbas. Felaktiga enskilda inlägg brukar inte låta sig stå oemotsagda, så även här. Man lär sig av felaktiga svar, för det är alltid någon annan som funderar på varför det är felaktigt. Med tiden lär sig skribenter att vara tydliga med vad de VET och vad de TROR och TYCKER vilket underlättar. På faktiskt finns ingen bred kunskap inom elsäkerhet eftersom det ligger utanför forumets inriktning. Det behöver ju läsarna vara medvetna om, så kan man behöva söka sig utanför forumet för ett korrekt svar. Kanske lider faktiskt av att ämnesområdet HiFi ibland inte har några korrekta svar utan svaret är subjektivt?

Skopan
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2019-01-23

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Skopan » 2019-01-26 15:46

BosseS skrev:
Skopan skrev:Tack det var bra input, jag har mätt mellan olika punkter på chassit och vad jag ser är det bra kontakt.
Menar du att jorda i skruven mellan chassi och transformatorn vore det bästa?
Hur kollar man signaljorden på bra sätt?
Jag har tillgång till kopplingsschema på hela apparaten kan posta det om det hjälper.

Det låter som en bra skruv. Du riskerar endast höga kortslutningsströmmar i de delar som ligger på primärsidan av transformatorn, dvs där det löper ledare som bär nätspänning.
Andra delar längre in mot elektroniken har inte detta problem, om inte receiverns signaljord av misstag skyddsjordar en annan apparat.
Ohmmät mellan chassit som du tänker skyddsjorda och signaljorden. Är det kontakt däremellan så måste samtliga apparater du har sammankopplade via signalkablar vara dubbelisolerade eller skyddsjordade.


Okey ja det är jag med på, vart man kan jorda chassit.
Men sedan får jag kontakt mellan chassi och signaljord, vilket då kanske förtar poängen med jordningen om man kopplar in mer gammal utrustning.
Nu tänkte jag i första hand lyssna på den via kabel till telefonen om det spelar in.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav darkg » 2019-01-26 16:02

Perfector skrev:
Kalejdokom skrev:Jag gillar inte sådana här trådar. Vi har haft liknande diskussioner om elsäkerhet i andra trådar, där det skjuts ordentligt från höften. Är det någon av deltagarna i tråden som är behörig elektriker? Alla andra borde avstå från att ge råd om åtgärder.

https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... ora-sjalv/

Låt bli att delta i den om du inte gillar den.


Kaxigt, men korkat. Du förstår väl att man kan ogilla existensen av något, inte bara att exponeras?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-26 16:34

Skopan skrev:
BosseS skrev:
Skopan skrev:Tack det var bra input, jag har mätt mellan olika punkter på chassit och vad jag ser är det bra kontakt.
Menar du att jorda i skruven mellan chassi och transformatorn vore det bästa?
Hur kollar man signaljorden på bra sätt?
Jag har tillgång till kopplingsschema på hela apparaten kan posta det om det hjälper.

Det låter som en bra skruv. Du riskerar endast höga kortslutningsströmmar i de delar som ligger på primärsidan av transformatorn, dvs där det löper ledare som bär nätspänning.
Andra delar längre in mot elektroniken har inte detta problem, om inte receiverns signaljord av misstag skyddsjordar en annan apparat.
Ohmmät mellan chassit som du tänker skyddsjorda och signaljorden. Är det kontakt däremellan så måste samtliga apparater du har sammankopplade via signalkablar vara dubbelisolerade eller skyddsjordade.



Men sedan får jag kontakt mellan chassi och signaljord, vilket då kanske förtar poängen med jordningen om man kopplar in mer gammal utrustning.


Mellan chassi och signaljord är väl det som ska undvikas? Om man nu ska modifiera apparaten gäller det väl att inte göra den farligare? Lämna den till BosseS och låt honom göra jobbet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Perfector » 2019-01-26 16:57

klipp av kontakten och köp en med jord i och anslut bara fas och nolla.
Den har ju alltid fungerat utan klander vad jag har förstått och gör så oavsett hur kontakten ser ut.
Det är ju bara en anpassning till vägguttagen du ska göra.
Nog fanken har du kunskap om hur du gör det eller hur?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Skopan
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2019-01-23

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Skopan » 2019-01-26 17:40

Perfector skrev:klipp av kontakten och köp en med jord i och anslut bara fas och nolla.
Den har ju alltid fungerat utan klander vad jag har förstått och gör så oavsett hur kontakten ser ut.
Det är ju bara en anpassning till vägguttagen du ska göra.
Nog fanken har du kunskap om hur du gör det eller hur?


Jag vet att man kan göra så, frågan är väl vad som är mest rätt. Har du inte följt med i diskussionen kan du väl läsa den först.

RogerGustavsson skrev:
Skopan skrev:
BosseS skrev:Det låter som en bra skruv. Du riskerar endast höga kortslutningsströmmar i de delar som ligger på primärsidan av transformatorn, dvs där det löper ledare som bär nätspänning.
Andra delar längre in mot elektroniken har inte detta problem, om inte receiverns signaljord av misstag skyddsjordar en annan apparat.
Ohmmät mellan chassit som du tänker skyddsjorda och signaljorden. Är det kontakt däremellan så måste samtliga apparater du har sammankopplade via signalkablar vara dubbelisolerade eller skyddsjordade.




Men sedan får jag kontakt mellan chassi och signaljord, vilket då kanske förtar poängen med jordningen om man kopplar in mer gammal utrustning.


Mellan chassi och signaljord är väl det som ska undvikas? Om man nu ska modifiera apparaten gäller det väl att inte göra den farligare? Lämna den till BosseS och låt honom göra jobbet.


Läs då vad BosseS skrev innan.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Perfector » 2019-01-26 18:12

Skopan skrev:
Perfector skrev:klipp av kontakten och köp en med jord i och anslut bara fas och nolla.
Den har ju alltid fungerat utan klander vad jag har förstått och gör så oavsett hur kontakten ser ut.
Det är ju bara en anpassning till vägguttagen du ska göra.
Nog fanken har du kunskap om hur du gör det eller hur?


Jag vet att man kan göra så, frågan är väl vad som är mest rätt. Har du inte följt med i diskussionen kan du väl läsa den först.

Jo men visst är det så att en kontakt är lika rätt som att lämna i n den.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Diymats
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2018-03-05

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Diymats » 2019-01-26 18:35

Jag håller med den/dom som påtalar att man inte skall befatta sig med ingrepp i starkströmsdelar i utrustning/apparater om man är en glad amatör. Om man ändå väljer att göra det så skall det för allas säkerhet vägledas och kontrolleras av erfaren yrkesman eller annan med liknande kunskaper.
Ur bilden på recievern går det att utläsa att den är av numera avskaffad isolationsklass 0, vilket innebär enkel isolering utan skyddsjord. Sedan länge isolationsklassar man i 1, 2 och 3 där klass 1 innebär grundisolering med skyddsjord. Klass 2 = dubbel isolering utan skyddsjord. Klass 3 = spänningsområde högst 50V ( klenspänning )
Nästan all modern ljudutrustning för hemmabruk är sedan många år konstruerad i isolationsklass 2.
Går det att bygga om starkströmsdelen ( nätdelen ) i denna reciever till klass 2 ?
Med bildmaterialet som underlag skulle man kunna göra följande :
Kapsla in hela lödplinten ( där nätkabeln ansluter ) och finsäkring + tvåpolig strömbrytare i isolerande material t.ex en liten rektangulär plastkapsling. Inga ledande fästskruvar inne i kapslingen mot chassit får förekomma. Använd nylonskruvar.
Löd loss ledarna mellan lödplinten och transformatorn och trä på isolerslang eller krympslang för att erhålla dubbelisolering. Kan vara så att ledarna redan är i utförande med förstärkt isolering ( svårt att se på bilden ) och i så fall behövs inte denna extraisolering. Men så kommer vi till transformatorn. Vad göra ?
Lossa den från chassit och återmontera den med en isolerande glasfiberepoxi skiva närmast chassit. Använd isolerande nylonskruvar för fastsättningen av trafon.
Ersätt nätsladden med en tvåledare 2x1,5kvmm med europakontakt. Se till så att ledaren är ordentligt dragavlastad i reciever-chassit.

Skyddsjordning av recievern ( isolationsklass 1 )skulle kunna vara ett alternativ där alla beröringsbara utsatta delar inkluderas. Viktigt att kontrollera att felfri jordförbindelse råder till dessa delar. Om man vid mätning upptäcker att någon utsatt del inte står i förbindelse med chassit så måste en separat skyddsjordledare anslutas och dras fram till chassi-jorden. Chassi-jorden anordnas med en skruv i närheten av där nätkabeln förs in.
Ersätt nätsladden med en treledare 3x1,5kvmm och jordad stickpropp
Men detta alternativ förutsätter att all annan utrustning i rummet är skyddsjordad eller är i isolationsklass 2. Om signaljord är ansluten i chassit är det då fel att den kommer i förbindning med skyddsjord ? "peterh" vet säkert svaret, för jag har ingen aning.

OBS ! Jag beskriver bara hur jag skulle kunna tänka mig att göra och rekommenderar inte detta till någon som är ovan vid att skruva och löda. Jag håller med "peterh" i hans andra inlägg.
Hälsningar Mats

Skopan
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2019-01-23

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Skopan » 2019-01-26 20:52

Diymats skrev:Jag håller med den/dom som påtalar att man inte skall befatta sig med ingrepp i starkströmsdelar i utrustning/apparater om man är en glad amatör. Om man ändå väljer att göra det så skall det för allas säkerhet vägledas och kontrolleras av erfaren yrkesman eller annan med liknande kunskaper.
Ur bilden på recievern går det att utläsa att den är av numera avskaffad isolationsklass 0, vilket innebär enkel isolering utan skyddsjord. Sedan länge isolationsklassar man i 1, 2 och 3 där klass 1 innebär grundisolering med skyddsjord. Klass 2 = dubbel isolering utan skyddsjord. Klass 3 = spänningsområde högst 50V ( klenspänning )
Nästan all modern ljudutrustning för hemmabruk är sedan många år konstruerad i isolationsklass 2.
Går det att bygga om starkströmsdelen ( nätdelen ) i denna reciever till klass 2 ?
Med bildmaterialet som underlag skulle man kunna göra följande :
Kapsla in hela lödplinten ( där nätkabeln ansluter ) och finsäkring + tvåpolig strömbrytare i isolerande material t.ex en liten rektangulär plastkapsling. Inga ledande fästskruvar inne i kapslingen mot chassit får förekomma. Använd nylonskruvar.
Löd loss ledarna mellan lödplinten och transformatorn och trä på isolerslang eller krympslang för att erhålla dubbelisolering. Kan vara så att ledarna redan är i utförande med förstärkt isolering ( svårt att se på bilden ) och i så fall behövs inte denna extraisolering. Men så kommer vi till transformatorn. Vad göra ?
Lossa den från chassit och återmontera den med en isolerande glasfiberepoxi skiva närmast chassit. Använd isolerande nylonskruvar för fastsättningen av trafon.
Ersätt nätsladden med en tvåledare 2x1,5kvmm med europakontakt. Se till så att ledaren är ordentligt dragavlastad i reciever-chassit.

Skyddsjordning av recievern ( isolationsklass 1 )skulle kunna vara ett alternativ där alla beröringsbara utsatta delar inkluderas. Viktigt att kontrollera att felfri jordförbindelse råder till dessa delar. Om man vid mätning upptäcker att någon utsatt del inte står i förbindelse med chassit så måste en separat skyddsjordledare anslutas och dras fram till chassi-jorden. Chassi-jorden anordnas med en skruv i närheten av där nätkabeln förs in.
Ersätt nätsladden med en treledare 3x1,5kvmm och jordad stickpropp
Men detta alternativ förutsätter att all annan utrustning i rummet är skyddsjordad eller är i isolationsklass 2. Om signaljord är ansluten i chassit är det då fel att den kommer i förbindning med skyddsjord ? "peterh" vet säkert svaret, för jag har ingen aning.

OBS ! Jag beskriver bara hur jag skulle kunna tänka mig att göra och rekommenderar inte detta till någon som är ovan vid att skruva och löda. Jag håller med "peterh" i hans andra inlägg.
Hälsningar Mats


Tycker det var bra synpunkter,
Och tack för all input med de olika alternativen,
men jag ska inte ge mig på alternativ ett själv.
Ja vad gäller om signaljord kommer i förbindning med skyddsjord? Undrar med det.
Ni kan få någon bild till.
Bilagor
DSC_07701.jpg
jord mot chassi
DSC_07701.jpg (858.13 KiB) Visad 4376 gånger
DSC_0772.jpg
DSC_0772.jpg (1.05 MiB) Visad 4376 gånger

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav BosseS » 2019-01-26 21:08

Att bygga om den till dubbelisolerat utförande kan vara görligt, men jag skulle inte våga då isolationsklassen på transformatorn är okänd (om den inte mot förmodan går att ta reda på). De två lindningarna måste vara galvaniska skilda med en isolation mot motsvarar dubbel isolering. Det är något som inte var så vanligt på den tiden receivern tillverkades... Den lätta biten är att dubbelisolera alla enkelisolerade ledare som är synliga.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav BosseS » 2019-01-26 21:24

Perfector skrev:klipp av kontakten och köp en med jord i och anslut bara fas och nolla.
Den har ju alltid fungerat utan klander vad jag har förstått och gör så oavsett hur kontakten ser ut.
Det är ju bara en anpassning till vägguttagen du ska göra.
Nog fanken har du kunskap om hur du gör det eller hur?

Nej perfector, nu är du ute på riktigt djupt vatten. Var snäll och avstå från kommentarer kring frågor av personsäkerhetsnatur du inte behärskar.
Frågan är dock lite svår så jag har lite förståelse för ditt inlägg. Se nedan.

RogerGustavsson skrev:
Skopan skrev:Men sedan får jag kontakt mellan chassi och signaljord, vilket då kanske förtar poängen med jordningen om man kopplar in mer gammal utrustning.


Mellan chassi och signaljord är väl det som ska undvikas? Om man nu ska modifiera apparaten gäller det väl att inte göra den farligare? Lämna den till BosseS och låt honom göra jobbet.

Nej det förtar inte poängen, skyddsjordningen kan rädda liv. Den blir inte farligare av att skyddsjordas, tvärtom. Men skyddsjordningen behöver göras av varje klass 0-apparat som är ansluten via signalkablar.

Ponera vad som händer om receivern används i nuvarande skick, fast med en stickpropp som passar i skyddsjordade uttag, i ett rum med skyddsjordade uttag.

Eftersom receivern är av så kallad "klass 0" så har den en enkel isolering inombords. Grunden för elsäkerhet är två skyddsbarriärer. Det ska kunna bli fel på en barriär utan att det orsakar en farlig situation. Dessa klass 0-apparater förlitar sig på att rummets isolerande golv och väggar står för den andra skyddsbarriären, rummets isolerande golv och väggar är alltså en del av elinstallationen och förhindrar att strömgenomgång eftersom det inte finns någonting i rummet som har kontakt med jord (har jag skrivit det tidigare? ja, många gånger, kanske även tidigare i denna tråd).

Så, om det nu blir fel på isolationen i receivern, då blir chassit på den och samtliga apparater som är anslutna via signalkablar spänningssatt med 230 V. Detta är alltså helt i sin ordning i gamla rum med isolerande golv och väggar! Men det är inte ok i dagens rum med jord. En JFB är bra, den kommer att rädda liv, men den får inte användas för att lösa problemet. Samtliga apparater måste dubbelisoleras eller skyddsjordas.

Man får alltså aldrig byta stickpropp på en apparat till en som passar i skyddsjordade uttag utan att kontrollera skyddsnivån i apparaten.

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Kurben » 2019-01-27 10:48

Hujjj vad jobbigt jag får nu då jag inser att jag måste bygga om all min utrustning hemma. Mitt ps4, Nvidia Shield tv, tv boxen, m.m som alla saknar jordad kontakt i mitt vardagsrum.....



Med tanke på alla dödsolyckor man läser om gällande personer som använder gammal hifi i nya hem.....

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-27 11:25

BosseS skrev:Nej det förtar inte poängen, skyddsjordningen kan rädda liv. Den blir inte farligare av att skyddsjordas, tvärtom. Men skyddsjordningen behöver göras av varje klass 0-apparat som är ansluten via signalkablar.

Ponera vad som händer om receivern används i nuvarande skick, fast med en stickpropp som passar i skyddsjordade uttag, i ett rum med skyddsjordade uttag.

Eftersom receivern är av så kallad "klass 0" så har den en enkel isolering inombords. Grunden för elsäkerhet är två skyddsbarriärer. Det ska kunna bli fel på en barriär utan att det orsakar en farlig situation. Dessa klass 0-apparater förlitar sig på att rummets isolerande golv och väggar står för den andra skyddsbarriären, rummets isolerande golv och väggar är alltså en del av elinstallationen och förhindrar att strömgenomgång eftersom det inte finns någonting i rummet som har kontakt med jord (har jag skrivit det tidigare? ja, många gånger, kanske även tidigare i denna tråd).

Så, om det nu blir fel på isolationen i receivern, då blir chassit på den och samtliga apparater som är anslutna via signalkablar spänningssatt med 230 V. Detta är alltså helt i sin ordning i gamla rum med isolerande golv och väggar! Men det är inte ok i dagens rum med jord. En JFB är bra, den kommer att rädda liv, men den får inte användas för att lösa problemet. Samtliga apparater måste dubbelisoleras eller skyddsjordas.

Man får alltså aldrig byta stickpropp på en apparat till en som passar i skyddsjordade uttag utan att kontrollera skyddsnivån i apparaten.


Är det tillåtet att på egen hand bygga om och jorda en gammal receiver med "klass 0"? Isolerande golv och väggar är det väl även i dagens rum?

Diymats
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2018-03-05

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Diymats » 2019-01-27 11:31

Hujjj vad jobbigt jag får nu då jag inser att jag måste bygga om all min utrustning hemma. Mitt ps4, Nvidia Shield tv, tv boxen, m.m som alla saknar jordad kontakt i mitt vardagsrum.....

Hoppsan ! det blir lätt feltolkningar eller missförstånd när saker förklaras. Dina apparater är med största sannolikhet dubbelisolerade ( isolationsklass 2 ) Någonstans på apparaterna, oftast baksidan, finns en tillverkningsskylt. Om där finns en symbol med en mindre fyrkant omgiven av en större, så är apparaten godkänd för användning både i rum med och utan skyddsjordade vägguttag. Symbolen står för dubbelisolering. Dom sista tjugo åren eller mer är nästan all utrustning för ljud-och bildåtergivning till hemmabruk i detta utförande.
Hälsningar Mats

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Kurben » 2019-01-27 12:04

Det var såklart med stor sarkasm jag skrev detta..

Har ingen tanke att bygga om något. Men samtidigt finns inga krav någonsin om att man skall bygga om gamla apparater för att användas i nya hem.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2508
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav STDI » 2019-01-27 12:15

Kurben skrev:Det var såklart med stor sarkasm jag skrev detta..

Har ingen tanke att bygga om något. Men samtidigt finns inga krav någonsin om att man skall bygga om gamla apparater för att användas i nya hem.

Men då är vi ju tillbaks till grundfrågan. Dvs hur ansluter man gamla apparater med gamla ojordade kontakter i jordade uttag? Utan någon slags ombyggnad, eller "fusk" med anslutning går de inte att använda.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Perfector » 2019-01-27 13:47

STDI skrev:
Kurben skrev:Det var såklart med stor sarkasm jag skrev detta..

Har ingen tanke att bygga om något. Men samtidigt finns inga krav någonsin om att man skall bygga om gamla apparater för att användas i nya hem.

Men då är vi ju tillbaks till grundfrågan. Dvs hur ansluter man gamla apparater med gamla ojordade kontakter i jordade uttag? Utan någon slags ombyggnad, eller "fusk" med anslutning går de inte att använda.

Man sätter dit en jordad kontakt utan att ansluta jorden och då har man anpassat anslutningen på sladden till väggen.
Kan inte se att det skulle vara mer osäkert än tidigare.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav darkg » 2019-01-27 13:54

Perfector skrev:
STDI skrev:
Kurben skrev:Det var såklart med stor sarkasm jag skrev detta..

Har ingen tanke att bygga om något. Men samtidigt finns inga krav någonsin om att man skall bygga om gamla apparater för att användas i nya hem.

Men då är vi ju tillbaks till grundfrågan. Dvs hur ansluter man gamla apparater med gamla ojordade kontakter i jordade uttag? Utan någon slags ombyggnad, eller "fusk" med anslutning går de inte att använda.

Man sätter dit en jordad kontakt utan att ansluta jorden och då har man anpassat anslutningen på sladden till väggen.
Kan inte se att det skulle vara mer osäkert än tidigare.


Hur kommer det sig att du inte kan se det, är en följdfråga. Om du har begrundat inläggen i tråden.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Perfector » 2019-01-27 13:59

darkg skrev:
Perfector skrev:
STDI skrev:Men då är vi ju tillbaks till grundfrågan. Dvs hur ansluter man gamla apparater med gamla ojordade kontakter i jordade uttag? Utan någon slags ombyggnad, eller "fusk" med anslutning går de inte att använda.

Man sätter dit en jordad kontakt utan att ansluta jorden och då har man anpassat anslutningen på sladden till väggen.
Kan inte se att det skulle vara mer osäkert än tidigare.


Hur kommer det sig att du inte kan se det, är en följdfråga. Om du har begrundat inläggen i tråden.

Inläggen är baserade på en kärrings fega attityd.
Att ansluta med en ny kontakt är inget som förändrar funktionen hos apparaten eller den grundläggande säkerheten av den samma.
Jag bor i en kåk byggd 1963 med bara ojordade kontakter till vilken jag anslutit all min elektronik, inklusive datorer och tv.
Ingenting h ar gått sönder, ingen har fått stötar, ingen utrustning stör annan utrustning.
Vad i det är det så svårt att f atta.
Byta kontakt är anpassning till vägguttaget, inget annat.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav darkg » 2019-01-27 14:23

Ta fasta på kritiken och överväg möjligheten att den är saklig. Din spontana analys kanske är otillräcklig?
Don’t just do something, sit there.

Fiatelist
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2013-01-13

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Fiatelist » 2019-01-27 14:30

Hepp, nytt lågvattenmärke.

diymats och BosseS har författat utmärkta inlägg i denna tråden som ger möjliga lösningar på problematiken som skopan har. Mitt enda tillägg är att säkra både fas och nolla om man modifierar till på klass 1, då är man alltid säker på att felströmmen blir rimlig.
Senast redigerad av Fiatelist 2019-01-27 15:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2508
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav STDI » 2019-01-27 14:42

Perfector skrev:
STDI skrev:
Kurben skrev:Det var såklart med stor sarkasm jag skrev detta..

Har ingen tanke att bygga om något. Men samtidigt finns inga krav någonsin om att man skall bygga om gamla apparater för att användas i nya hem.

Men då är vi ju tillbaks till grundfrågan. Dvs hur ansluter man gamla apparater med gamla ojordade kontakter i jordade uttag? Utan någon slags ombyggnad, eller "fusk" med anslutning går de inte att använda.

Man sätter dit en jordad kontakt utan att ansluta jorden och då har man anpassat anslutningen på sladden till väggen.
Kan inte se att det skulle vara mer osäkert än tidigare.

Ditt förslag ingår i det jag benämner "fusk".

Jag har en gammal HK730 som väntar på ny volymkontroll. Det är möjligt att jag själv skulle ta risken och fuska. Men då mycket hellre en "Euro-konkakt" som visats ovan istället för en jordad kontakt. Då lurar jag i alla fall ingen annan att tro att apparaten är jordad. Men i praktiken är det kanske inte säkrare eftersom den inte heller är dubbelisolerad.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav BosseS » 2019-01-27 15:32

Kurben skrev:Hujjj vad jobbigt jag får nu då jag inser att jag måste bygga om all min utrustning hemma. Mitt ps4, Nvidia Shield tv, tv boxen, m.m som alla saknar jordad kontakt i mitt vardagsrum.....
Med tanke på alla dödsolyckor man läser om gällande personer som använder gammal hifi i nya hem.....

Du har redan fått svar, men det tål att upprepas.
Du behöver bygga om dina apparater endast om
1. de är av klass 0, dvs äldre typ med chassi metall och enkel isolering inombords, och
2. om de ska användas i moderna rum med skyddsjordade uttag.

Att vi inte har så många dödsolyckor får vi nog koppla till att vi i Sverige är duktiga på att följa reglerna. Som jag förklarade är det inte omedelbart farligt att bryta mot de regler om dubbla skyddsbarriärer som jag beskrivit, men bara en gång. En barriär går bra, men inte två. Du kan ju prova och köra bil utan bilbälte nån gång och se om du dör, ögonblickligen eller senare.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav BosseS » 2019-01-27 15:37

RogerGustavsson skrev:Är det tillåtet att på egen hand bygga om och jorda en gammal receiver med "klass 0"?
Isolerande golv och väggar är det väl även i dagens rum?

Om vi ska titta på vad elsäkerhetslagen säger så krävs det ingen behörighet men lagen kräver kunskap, kompetens och färdigheter. Ägaren av apparaten är skyldig inför samma lag att se till att den är säker att användas och underhålls/repareras av kompetenta personer.

Jodå, golvet och väggarna är nog fortfarande isolerande i många av dagens rum. Men uttaget med sitt skyddsjordsbleck är inte isolerat från jord :(
Det är ju sedan länge förbjudet att bygga nya rum med ojordade uttag. Det har varit alldeles för många tveksamma fall om de gamla rummen verkligen var jordfria, och framför allt är det ju svårt att förklara för folk att tapeten är en del av starkströmsanläggningen...

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav BosseS » 2019-01-27 15:45

Perfector skrev:
STDI skrev:
Kurben skrev:Det var såklart med stor sarkasm jag skrev detta..

Har ingen tanke att bygga om något. Men samtidigt finns inga krav någonsin om att man skall bygga om gamla apparater för att användas i nya hem.

Men då är vi ju tillbaks till grundfrågan. Dvs hur ansluter man gamla apparater med gamla ojordade kontakter i jordade uttag? Utan någon slags ombyggnad, eller "fusk" med anslutning går de inte att använda.

Man sätter dit en jordad kontakt utan att ansluta jorden och då har man anpassat anslutningen på sladden till väggen.
Kan inte se att det skulle vara mer osäkert än tidigare.

Inläggen är baserade på en kärrings fega attityd.
Att ansluta med en ny kontakt är inget som förändrar funktionen hos apparaten eller den grundläggande säkerheten av den samma.
Jag bor i en kåk byggd 1963 med bara ojordade kontakter till vilken jag anslutit all min elektronik, inklusive datorer och tv.
Ingenting h ar gått sönder, ingen har fått stötar, ingen utrustning stör annan utrustning.
Vad i det är det så svårt att f atta.
Byta kontakt är anpassning till vägguttaget, inget annat.

Jag tror forumet är ganska väl medveten om din kompetens i olika frågor perfector, så jag nöjer mig med att säga att du har fel. Sluta upp med att skriva om saker du inte begriper och som har med personsäkerhet att göra.

Sedan har vi frågan om det finns krav på att bygga om gamla apparater för att de ska få användas.
Ja, det finns krav, eller närmare bestämt det finns förbud mot att använda dem i rum med skyddsjordade uttag. Så har det alltid varit, typ de senaste 100 åren...
Detta gäller alltså apparater av så kalla klass 0 med chassi metall och enkel isolering inombords och en stickpropp som inte passar i skyddsjordade uttag.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav BosseS » 2019-01-27 15:53

STDI skrev:Men då mycket hellre en "Euro-konkakt" som visats ovan istället för en jordad kontakt. Då lurar jag i alla fall ingen annan att tro att apparaten är jordad. Men i praktiken är det kanske inte säkrare eftersom den inte heller är dubbelisolerad.

De platta eurostickpropparna är klassade för max 2.5 A så det är inte säkert att det är en bra ide.
Sedan ska du lyckas hitta en sådan stickpropp lös, som man alltså själv kan montera en sladd på. De får inte finnas i Sverige.
Du ska hellre leta efter CEE 7/17, den typ man ser på sladden till dammsugaren. Den är ojordad men tål 10 A, kanske 16 A.
Den typen är dock också svår att hitta. Det bästa är nog att leta efter en helt sladdställ.

Men som sagt, detta kan man bara göra om man med säkerhet kan bedöma att apparaten är dubbelisolerad. Jag har endast gjort detta för en skivspelare byggd i trä och som (givetivs) inte har någon galvanisk koppling mot signalen.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin
 
Inlägg: 6851
Blev medlem: 2003-12-12
Ort: ogonal

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Jax » 2019-01-27 16:21

Perfector skrev:klipp av kontakten och köp en med jord i och anslut bara fas och nolla.
Den har ju alltid fungerat utan klander vad jag har förstått och gör så oavsett hur kontakten ser ut.
Det är ju bara en anpassning till vägguttagen du ska göra.
Nog fanken har du kunskap om hur du gör det eller hur?

Detta är olagligt lixom filande på en ojordad kontakt så den passar i jordat uttag.

I det teoriprov jag gjorde 1973 för amatörradiocertifikat ingick frågor om ellära.

Dessa gamla apparater får endast användast i ickejordade uppvärmda torra lokaler om inte bevis på godkänd dubbelisolering finns på dem (liten fyrkant inuti en större). De behöver alltså byggas om för att användas i rum med skyddsjordade uttag. Alla metalldelar som kan beröras ska ha kontakt med skyddsjorden. Skyddsjordade och dubbelisolerade apparater kan blandas. Att en dubbelisolerad apparat får kontakt med skyddsjord via signaljord är inte ett problem ur säkerhetssynpunkt.

Byte av sladdställ till 3-ledare är enklaste vägen att gå. Pressa en ringkanelsko på den gröngula tråden och skruva fast i ovan nämnda skruv och använd taggiga låsbrickor. Är det möjligt att separera signal- och chassijord kan man göra det, jag brukar ha ett 100 ohm 2W mellan signaljord och chassi.

Byte av kontakt till eurodito eller på annat sätt göra det möjligt att ansluta till jordat uttag utan att skyddsjorda avråder jag från å det bestämdaste. Olagligt och försäkringsbolag drar öronen åt sig om det upptäcks efter en brand.
- Militant slacker

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster