Ojordad vintage Kenwood reciever

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-27 16:47

BosseS skrev:
STDI skrev:Men då mycket hellre en "Euro-konkakt" som visats ovan istället för en jordad kontakt. Då lurar jag i alla fall ingen annan att tro att apparaten är jordad. Men i praktiken är det kanske inte säkrare eftersom den inte heller är dubbelisolerad.

De platta eurostickpropparna är klassade för max 2.5 A så det är inte säkert att det är en bra ide.
Sedan ska du lyckas hitta en sådan stickpropp lös, som man alltså själv kan montera en sladd på. De får inte finnas i Sverige.
Du ska hellre leta efter CEE 7/17, den typ man ser på sladden till dammsugaren. Den är ojordad men tål 10 A, kanske 16 A.
Den typen är dock också svår att hitta. Det bästa är nog att leta efter en helt sladdställ.

Men som sagt, detta kan man bara göra om man med säkerhet kan bedöma att apparaten är dubbelisolerad. Jag har endast gjort detta för en skivspelare byggd i trä och som (givetivs) inte har någon galvanisk koppling mot signalen.


De där Euro-donen finns att köpa i EU, t.ex. Tyskland. Har vi avvikande bestämmelser?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav dewpo » 2019-01-27 18:48

Härtill är jag nödd och tvungen :wink:

SafetyFirst.gif
SafetyFirst.gif (961.07 KiB) Visad 4220 gånger
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav peterh » 2019-01-27 20:07

BosseS skrev:
RogerGustavsson skrev:Är det tillåtet att på egen hand bygga om och jorda en gammal receiver med "klass 0"?
Isolerande golv och väggar är det väl även i dagens rum?

Om vi ska titta på vad elsäkerhetslagen säger så krävs det ingen behörighet men lagen kräver kunskap, kompetens och färdigheter. Ägaren av apparaten är skyldig inför samma lag att se till att den är säker att användas och underhålls/repareras av kompetenta personer.

Jodå, golvet och väggarna är nog fortfarande isolerande i många av dagens rum. Men uttaget med sitt skyddsjordsbleck är inte isolerat från jord :(
Det är ju sedan länge förbjudet att bygga nya rum med ojordade uttag. Det har varit alldeles för många tveksamma fall om de gamla rummen verkligen var jordfria, och framför allt är det ju svårt att förklara för folk att tapeten är en del av starkströmsanläggningen...

De allra flesta rum har JORDADE element, och där stereon finns ofta centalantennuttag som även det har bra ( alltför bra) jordning.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav BosseS » 2019-01-27 21:39

RogerGustavsson skrev:De där Euro-donen finns att köpa i EU, t.ex. Tyskland. Har vi avvikande bestämmelser?

Det ska vi inte ha, vi ska följa samma EN-norm som de flesta andra, EN 50075 och den specar endast gjutna stickproppar. Däremot tillåter den internationella standarden IEC 60884 omkopplingsbara europluggar. Men Sverige tillåter heller inte de Norska Norwescodonen för spisar, men det skiter vi i för det är ett utmärkt don. Så omkopplingsbara eurostickproppar kan ju användas om man har huvudet med. Det är väl bara perfector som vi bör undanhålla dessa från.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav BosseS » 2019-01-27 21:47

dewpo skrev:Härtill är jag nödd och tvungen :wink:

Jag tolkar ditt inlägg som att du inte förstår grundprinciperna för elsäkerhet och inte är intresserad av att lära dig. Ja, då har du ju inte mycket att tillföra, men låt åtminstone de som förstår att sköta den saken åt dig.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav BosseS » 2019-01-27 21:51

peterh skrev:De allra flesta rum har JORDADE element, och där stereon finns ofta centalantennuttag som även det har bra ( alltför bra) jordning.

Precis...man insåg till slut att det går inte att upprätthålla isolationen i de så kallade isolerade rummen. Det var en bra ide, men det fungerade inte. Därför förbjöds ojordade uttag 1994.

Principiellt skulle det alltså vara helt i sin ordning av använda TS receiver i ett rum som ännu inte är konverterat till skyddsjordade uttag. Men som sagt, det är ju bra om man är säker på att rummet verkligen inte har någon kontakt med jord.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav dewpo » 2019-01-27 22:24

BosseS skrev:
dewpo skrev:Härtill är jag nödd och tvungen :wink:

Jag tolkar ditt inlägg som att du inte förstår grundprinciperna för elsäkerhet och inte är intresserad av att lära dig. Ja, då har du ju inte mycket att tillföra, men låt åtminstone de som förstår att sköta den saken åt dig.


Jodå nog förstår jag, Men jag tror att människor gör sitt bästa! Men det är tydligen inte gott nog för andra :wink:

Ett skråsamhälle där människor bara får syssla med det som de bemyndigats till att göra,
Är ju förövrigt något som redan testats på fullskalig samhälles nivå! Varför tror du det skulle gå bättre denna gång?

Grunden till ett säkert samhälle ligger som jag ser det i friinformation,
Jag tycker du gör ett bra jobb när du informerar om elsäkerhet, +1 på det!
Det är tråkigt att du måste kombinera det med att proklamera förmynderi dock :evil:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav gopnik » 2019-01-28 00:43

dewpo skrev:Ett skråsamhälle där människor bara får syssla med det som de bemyndigats till att göra,
Är ju förövrigt något som redan testats på fullskalig samhälles nivå! Varför tror du det skulle gå bättre denna gång?

Samhällen där alla får göra som de vill utan hänsyn till kompetens och andras eller egen säkerhet har också provats. Resultatet har inte varit bra.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Skopan
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2019-01-23

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Skopan » 2019-01-28 01:01

Det var ju kul att denna tråd väckte sån uppmärksamhet!

Så låt oss säga att förstärkaren jordas i lämplig skruv nära primärsidan till transformatorn och alla delar man då kan komma åt utifrån är jordade.
Vad skulle hända om man ansluter en mobiltelefon till aux ingången och den då är i kontakt med skyddsjord genom signaljorden?

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav dewpo » 2019-01-28 07:02

gopnik skrev:
dewpo skrev:Ett skråsamhälle där människor bara får syssla med det som de bemyndigats till att göra,
Är ju förövrigt något som redan testats på fullskalig samhälles nivå! Varför tror du det skulle gå bättre denna gång?

Samhällen där alla får göra som de vill utan hänsyn till kompetens och andras eller egen säkerhet har också provats. Resultatet har inte varit bra.

Var och När?
Och varför fick inte jag vara med?

Hur som helst är det sista man vill ha förmyndare utan kompetens,
Jag antar att det är det system som är kvar att prova och som nu skall testköras :wink:

Ot Jag har hört ryktes vägen att elsäkerheten var riktigt god för 1000 år sedan,
Ingen kopplade fel och framförallt höll all sig till tilllåten spänning,
Men dom hade i och för sig spontana överslag dom beskyllde Thor för, Men det var allt.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav paa » 2019-01-28 09:19

Hur som helst bör alla försäkra sig om att det är jordfelsbrytare installerat i bostaden. De allra flesta elolyckor i svenska hem skulle undvikits med en fungerande jordfelsbrytare.
Det är märkligt att ett land som Sverige inte har lagstiftat om jordfelsbrytare, och att skryta över att Sverige har bra elsäkerhet innan alla har jordfelsbrytare i sina bostäder verkar lite enögt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav bomellberg » 2019-01-28 11:22

Tack för utmärkta inlägg i denna tråd. Åtminstone jag har tagit till mig av de samlade kunskaperna och reviderar härmed min åsikt i frågan.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-01-28 12:08

dewpo skrev:
gopnik skrev:
dewpo skrev:Ett skråsamhälle där människor bara får syssla med det som de bemyndigats till att göra,
Är ju förövrigt något som redan testats på fullskalig samhälles nivå! Varför tror du det skulle gå bättre denna gång?

Samhällen där alla får göra som de vill utan hänsyn till kompetens och andras eller egen säkerhet har också provats. Resultatet har inte varit bra.

Var och När?
Och varför fick inte jag vara med?

Hur som helst är det sista man vill ha förmyndare utan kompetens,
Jag antar att det är det system som är kvar att prova och som nu skall testköras :wink:

Ot Jag har hört ryktes vägen att elsäkerheten var riktigt god för 1000 år sedan,
Ingen kopplade fel och framförallt höll all sig till tilllåten spänning,
Men dom hade i och för sig spontana överslag dom beskyllde Thor för, Men det var allt.


Fuck samhällsdebatt.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav dewpo » 2019-01-28 14:51

Perfector skrev:klipp av kontakten...


Se där Perfector var lösningen på spåret,
Jag kan inte garantera att lösningen är säker men jag skulle tro det?

Jag kan dock garantera att sökt tystnad infinner sig!

Om brytande av tystnaden önskas så köp nytt,
Företrädesvis massproducerad slit och släng med kortfristig kvalité!
Hysterisk masskonsumtion är ju ett icke problem jämfört med risken för elchock eller ännu värre Brand!

Känns denna lösning inte rätt?

OT Hur gick det till när vi fick ett samhälle där alla både vill äta kakan och ha den kvar :?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin
 
Inlägg: 6840
Blev medlem: 2003-12-12
Ort: ogonal

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Jax » 2019-01-28 15:55

paa skrev:Hur som helst bör alla försäkra sig om att det är jordfelsbrytare installerat i bostaden. De allra flesta elolyckor i svenska hem skulle undvikits med en fungerande jordfelsbrytare.
Det är märkligt att ett land som Sverige inte har lagstiftat om jordfelsbrytare, och att skryta över att Sverige har bra elsäkerhet innan alla har jordfelsbrytare i sina bostäder verkar lite enögt.

Så vitt jag vet är jordfelsbrytare krav sedan 1994 då ojordade uttag försvann. I äldre anläggningar är det frivilligt men jag har även för mig att om man totalrenoverar elsystemet ska alla uttag jordas och jordfelsbrytare installeras. Delvis ombyggnad kräver varken eller men om nya uttag installeras i ett rum ska alla uttag i samma rum jordas. Referens min egen renovering av köket som gjorts av fackmän.
- Militant slacker

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav BosseS » 2019-01-28 17:50

dewpo skrev:Det är tråkigt att du måste kombinera det med att proklamera förmynderi dock :evil:

Det måste vara någon annan. Jag har aldrig någonsin förordat eller proklamerat för förmynderi inom elsäkerhetsfrågor, tvärtom! För vem tror du jag lägger ut texten om hur elsäkerheten tekniskt fungerar?

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav BosseS » 2019-01-28 17:58

Skopan skrev:Det var ju kul att denna tråd väckte sån uppmärksamhet!

Så låt oss säga att förstärkaren jordas i lämplig skruv nära primärsidan till transformatorn och alla delar man då kan komma åt utifrån är jordade.
Vad skulle hända om man ansluter en mobiltelefon till aux ingången och den då är i kontakt med skyddsjord genom signaljorden?

Det som möjligen kan hända är att du får en lätt stöt om det blir ett isolationsfel i receivern medan du håller i telefonen. Om det blir kortis i receivern så får alla skyddsjordade apparater i huset en potential på ca 100 V mellan sitt hölje och jord under den korta tid det tar för säkringen (eller JFBn) att lösa ut. Man kan ju inte säga att skyddsjordade delar skulle vara farliga, men om man kan undvika att skyddsjorda metalldelar som inte ska skyddsjordas så är det ju bra.

Telefonen har en dubbelisolerad laddare "i sin andra ände" så ingenting farligt ska kunna uppstå den vägen.

Det fall jag berörde tidigare var om du hade en till apparat i klass 0, t.ex en bandspelare, som inte är skyddsjordad. Skulle det bli isolationsfel i den så blir höljet spänningssatt med 230 V och den kommer att försöka driva ett par hundra ampere genom signalkabeln över till din skyddsjordade receiver. Det blir inge bra alls.

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav BosseS » 2019-01-28 18:05

paa skrev:Hur som helst bör alla försäkra sig om att det är jordfelsbrytare installerat i bostaden. De allra flesta elolyckor i svenska hem skulle undvikits med en fungerande jordfelsbrytare.
Det är märkligt att ett land som Sverige inte har lagstiftat om jordfelsbrytare, och att skryta över att Sverige har bra elsäkerhet innan alla har jordfelsbrytare i sina bostäder verkar lite enögt.

Jo JFB är bra, mycket bra. Man kan aldrig avråda från att installera en JFB.

Men...man får inte använda en JFB som ersättning för de skyddsmetoder jag beskrivit här i form av skyddsjordning, dubbel isolering, isolerat rum etc. JFBn är ett komplement som kommer efter grundkraven. De grundläggande kraven förhindrar att det sker en olycka, medan en JFB mildrar effekten av en olycka.

Krav på JFB för uttag inomhus kom så sent som 1999. Det fanns sedan 1994 krav på JFB för uttag utomhus.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav dewpo » 2019-01-28 18:09

BosseS skrev:
dewpo skrev:Det är tråkigt att du måste kombinera det med att proklamera förmynderi dock :evil:

Det måste vara någon annan. Jag har aldrig någonsin förordat eller proklamerat för förmynderi inom elsäkerhetsfrågor, tvärtom! För vem tror du jag lägger ut texten om hur elsäkerheten tekniskt fungerar?


:oops: Jag har nog tolkat in lite mycket i dina inlägg,

Jag har en fråga rörande elsäkerhet,
Jag bor i en lägenhet där vardagsrummet enligt gamla standarden skall vara av isolerad typ,
Men som inte längre är det, Bredbands kablar kabel tv jack och mycket mera förstör den tänkta isolationen :|
Vem är egentligen ansvarig för att "modernisera" standarden? Hyresvärden, Jag eller ingen?

Hade jag bott i bostadsrätt så hade jag tagit hit en elektriker för att modernisera,
Men som det är nu så tycker jag det är hyresvärdens sak, Fast som jag förstått det finns inga krav på att modernisera gamla anläggningar?
Även om de med årens lopp kommit att avvika mer och från intentionen?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Skopan
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2019-01-23

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Skopan » 2019-01-29 21:32

BosseS skrev:
Skopan skrev:Det var ju kul att denna tråd väckte sån uppmärksamhet!

Så låt oss säga att förstärkaren jordas i lämplig skruv nära primärsidan till transformatorn och alla delar man då kan komma åt utifrån är jordade.
Vad skulle hända om man ansluter en mobiltelefon till aux ingången och den då är i kontakt med skyddsjord genom signaljorden?

Det som möjligen kan hända är att du får en lätt stöt om det blir ett isolationsfel i receivern medan du håller i telefonen. Om det blir kortis i receivern så får alla skyddsjordade apparater i huset en potential på ca 100 V mellan sitt hölje och jord under den korta tid det tar för säkringen (eller JFBn) att lösa ut. Man kan ju inte säga att skyddsjordade delar skulle vara farliga, men om man kan undvika att skyddsjorda metalldelar som inte ska skyddsjordas så är det ju bra.

Telefonen har en dubbelisolerad laddare "i sin andra ände" så ingenting farligt ska kunna uppstå den vägen.

Det fall jag berörde tidigare var om du hade en till apparat i klass 0, t.ex en bandspelare, som inte är skyddsjordad. Skulle det bli isolationsfel i den så blir höljet spänningssatt med 230 V och den kommer att försöka driva ett par hundra ampere genom signalkabeln över till din skyddsjordade receiver. Det blir inge bra alls.


Jag gav mig på jobbet så nu har jag bytt till jordad kabel, och anslutit jord. Jag skarvade ihop trådarna med lödning innan kopplingsplinten då det var för petigt att få bort dem från plinten. Och sen på med eltejp i flera lager,får ha kolla så att den sitter kvar, men det verkar så.
Så nu kan jag ansluta i mina uttag. Tumme upp!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Bill50x » 2019-01-29 23:03

Skopan skrev:Jag gav mig på jobbet så nu har jag bytt till jordad kabel, och anslutit jord. Jag skarvade ihop trådarna med lödning innan kopplingsplinten då det var för petigt att få bort dem från plinten. Och sen på med eltejp i flera lager,får ha kolla så att den sitter kvar, men det verkar så.
Så nu kan jag ansluta i mina uttag. Tumme upp!

Lycka till. Glöm nu inte att skicka ett inlägg här om några dagar så vi vet att du fortfarande lever :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Morello » 2019-01-30 10:55

Bill50x skrev:
Kalejdokom skrev:Jag gillar inte sådana här trådar. Vi har haft liknande diskussioner om elsäkerhet i andra trådar, där det skjuts ordentligt från höften. Är det någon av deltagarna i tråden som är behörig elektriker? Alla andra borde avstå från att ge råd om åtgärder.

https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... ora-sjalv/

Jag håller med dig.
Samtidigt är det så att denna apparat har använts i ojordade uttag sedan tillblivelsen. På vilket sätt skulle det var mer osäkert idag via ett jordat uttag än det var på 70-talet när apparaten lanserades?

/ B



Den är givetvis lika säker eller osäker idag som den var då, men kraven på elsäkerhet har stramats upp något sedan 1970-talet - tack och lov!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

BosseS
 
Inlägg: 754
Blev medlem: 2014-06-17
Ort: Molkom

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav BosseS » 2019-01-30 18:42

dewpo skrev:Jag har en fråga rörande elsäkerhet,
Jag bor i en lägenhet där vardagsrummet enligt gamla standarden skall vara av isolerad typ,
Men som inte längre är det, Bredbands kablar kabel tv jack och mycket mera förstör den tänkta isolationen :|
Vem är egentligen ansvarig för att "modernisera" standarden? Hyresvärden, Jag eller ingen?

Hade jag bott i bostadsrätt så hade jag tagit hit en elektriker för att modernisera,
Men som det är nu så tycker jag det är hyresvärdens sak, Fast som jag förstått det finns inga krav på att modernisera gamla anläggningar?
Även om de med årens lopp kommit att avvika mer och från intentionen?

Det finns tyvärr inget tydligt svar på vem som ansvarar för elanläggningen i en hyresbostad. Tydligt är att det är innehavaren, frågan är bara om det är hyresgästen eller hyresvärden (ägaren)... Helst bör sådant regleras i hyresavtalet, så kolla där om det inte redan är satt. Du har i alla fall ett ansvar att påtala uppenbara brister. Det kan vara en god ide att närma sig hyresvärden med inställningen att båda parter får ge lite här.

Det är ett lagbrott att inneha en farlig anläggning, dvs det finns krav på underhåll men inte modernisering. Men har man gjort misstaget att släpa in jord i rummet då finns ju inget alternativ än att modernisera, om man inte kan återställa den isolerade miljön. Det är väldigt lätt att sabba den isolerade miljön. Det var för övrigt få rum på den gamla tiden som verkligen var isolerade så det är en stark rekommendation att skyddsjorda uttagen. Renovering av ytskikt kan alltså ställa krav på modernisering. Faktiskt behöver man inte röra en skruv, det räcker med att börja driva daghem i vardagsrummet så ställs krav på modernisering.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav rikkitikkitavi » 2019-02-01 21:06

Morello skrev:
Bill50x skrev:
Kalejdokom skrev:Jag gillar inte sådana här trådar. Vi har haft liknande diskussioner om elsäkerhet i andra trådar, där det skjuts ordentligt från höften. Är det någon av deltagarna i tråden som är behörig elektriker? Alla andra borde avstå från att ge råd om åtgärder.

https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... ora-sjalv/

Jag håller med dig.
Samtidigt är det så att denna apparat har använts i ojordade uttag sedan tillblivelsen. På vilket sätt skulle det var mer osäkert idag via ett jordat uttag än det var på 70-talet när apparaten lanserades?

/ B



Den är givetvis lika säker eller osäker idag som den var då, men kraven på elsäkerhet har stramats upp något sedan 1970-talet - tack och lov!




1970-i ett oisolerat uttag där alla uttag i rummet var oisolerade (utom ev. elektriska element som anslöts oftast 2fas+PE) var risken förhållandevis låg att ett överslag som spänningsatte chassit skulle ge mer än obehag vid beröring pga hög resistans mot jord. Idag , med jordade uttag och därmed jordade apparater i samma rum finns det en högre risk för att man får en god jordförbindelse samtidigt - elchock.

Om det inte sagts innan, klipp kontakten, sett dit en 2,5A Eurokontakt med förskruvning, använd jordfelsbrytare. Pilla inte invändigt i apparaten.
Har du bara jordade uttag hemma, installera ASAP jordfelsbrytare i elcentralen. Men var beredd att betala några tusenlappar till lysmasken för felsökning också pga ev. elfel som löser ut den :)

Användarvisningsbild
peterh
 
Inlägg: 3482
Blev medlem: 2016-04-15
Ort: Göteborg förstås !

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav peterh » 2019-02-01 21:42

rikkitikkitavi skrev:
Morello skrev:
Bill50x skrev:Jag håller med dig.
Samtidigt är det så att denna apparat har använts i ojordade uttag sedan tillblivelsen. På vilket sätt skulle det var mer osäkert idag via ett jordat uttag än det var på 70-talet när apparaten lanserades?

/ B



Den är givetvis lika säker eller osäker idag som den var då, men kraven på elsäkerhet har stramats upp något sedan 1970-talet - tack och lov!




1970-i ett oisolerat uttag där alla uttag i rummet var oisolerade (utom ev. elektriska element som anslöts oftast 2fas+PE) var risken förhållandevis låg att ett överslag som spänningsatte chassit skulle ge mer än obehag vid beröring pga hög resistans mot jord. Idag , med jordade uttag och därmed jordade apparater i samma rum finns det en högre risk för att man får en god jordförbindelse samtidigt - elchock.

Om det inte sagts innan, klipp kontakten, sett dit en 2,5A Eurokontakt med förskruvning, använd jordfelsbrytare. Pilla inte invändigt i apparaten.
Har du bara jordade uttag hemma, installera ASAP jordfelsbrytare i elcentralen. Men var beredd att betala några tusenlappar till lysmasken för felsökning också pga ev. elfel som löser ut den :)

Även 1970 hade man vattenelement som inte bara hade metallytor utan dessutom var de väl jordade. Precis
som centralantenns anläggningen.
Så myten om det säkra jordfria rummet har aldrig varit sann.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav rikkitikkitavi » 2019-02-02 17:12

Nej, det vet jag. Men Elsakerhetsverket har väl aldrig varit ute i verkligheten :)?

Det handlar inte om absoluta säkerheter, utan sannolikheter.

Även direktvärkande el element aka Eisa Peitaa modellen från 1976 när man byggde ut villaantalet enormt var ju jordade, trots att det fanns ojordade uttag.
Det var väl El sak verket som stretade emot med att införa kravet på JFB också?

Det är dessutom i osund maskopi med branschen.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav EmuMannen » 2019-02-02 20:08

rikkitikkitavi skrev:Även direktvärkande el element aka Eisa Peitaa modellen från 1976 när man byggde ut villaantalet enormt var ju jordade, trots att det fanns ojordade uttag.

Det kanske förekommer men mitt hus är från 1969, direktverkande el och inga jordade uttag i hall, sovrum eller vardagsrum. När jag bytte elradiatorer från de ursprungliga "Eisa Peitaa" till modernare Nobö så noterade jag att skyddsjord inte var framdraget till elementen i rummen med ojordade uttag. Jag noterade även att de använt de äldre färgerna på ledare.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Kurben
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2014-04-03

Re: Ojordad vintage Kenwood reciever

Inläggav Kurben » 2019-02-17 10:26

Vad sägs om denna kabel som följde med mitt nätagg till en xbox360?

Bild

Bild

Borde inte finnas?

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster