Moderator: Redaktörer
paa skrev:Hur ser man enklast till att trafons matarkablar och deras anslutning till nätbrunn eller sladdstället är dubbelisolerat på ett korrekt sätt?
paa skrev:Är trä verkligen en godkänd isolator för dubbelisoleratde apparater?
rikkitikkitavi skrev:En jordfelsbrytare skyddar även ojordade elektriska apparater. Just saying.
kimmen skrev:En sak jag tänker på är: nog har väl din förstärkare externa anslutningar som är berörbara eller som kan vara sammankopplade med berörbara grejer - t.ex. ljudingångar och utgångar?
kimmen skrev:Men går det verkligen att hålla signalvägarna "väl skilda" från kraftmatningen på sekundärsidan? Är inte poängen med transformatorn att kraftmata signalbehandlingskretsar/förstärkare av någon form?
Har man t.ex. en typisk +-15V-nätdel för att mata aktiva filter eller nåt sånt så blir ju signaljorden strömförande vid överledning i transformatorn och därigenom jorden på dina in/utgångar och i sin tur t.ex. chassit på en ansluten dator, mobiltelefon, tuner eller något. Då har alltså skyddet fallerat.
Alltså måste man se till att det inte sannolikt kan bli överledning i transformatorn. Och därför behöver den uppfylla kraven på förstärkt eller dubbel isolering.
kimmen skrev:...
Alltså måste man se till att det inte sannolikt kan bli överledning i transformatorn. Och därför behöver den uppfylla kraven på förstärkt eller dubbel isolering.
...
Electrokittransformatorn ser ut som att den inte omöjligt skulle kunna uppfylla kraven för förstärkt isolering förutsatt saker som till exempel att plasten är tillräckligt tjock, isoleravstånd är tillräckligt stora och att den är skyddad att det inte kan bli så varmt att plasten smälter vid ett fel, osv.
kimmen skrev:...
...
Electrokittransformatorn ser ut som att den inte omöjligt skulle kunna uppfylla kraven för förstärkt isolering förutsatt saker som till exempel att plasten är tillräckligt tjock, isoleravstånd är tillräckligt stora och att den är skyddad att det inte kan bli så varmt att plasten smälter vid ett fel, osv.
rikkitikkitavi skrev:Enda sättet som jag ser att trafon uppfyller fail safe villkoret är med termosakring i serie med primaren.
rikkitikkitavi skrev:Då har jag fel och något annat är avgörande.
rikkitikkitavi skrev:Då har jag fel och något annat är avgörande.
rikkitikkitavi skrev:När det gäller rent praktiskt tycker jag du skall ...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 220 gäster