Tvåvägare med 8-tums bas?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Kraniet » 2019-02-17 21:56

AndersD skrev:
Kraniet skrev:...
Men samma waveguide med scan-speak d2604-8300 ser ju mycket bättre ut.
https://heissmann-acoustics.de/en/test- ... 00-wg-300/

[ Bild ]
[ Bild ]
...

Jag får inte ihop detta! Finns det någon bra anledning till att tredjetonen sjunker i takt med att ljudstyrkan ökar?
Eller har han blandat ihop kurvorna?



Ja det är knepigt men det är likadant på mätningen av högtalaren. (Om än inte lika markant sänkning enbart, men sänks vid högsta ljudtrycket)

Bild

Mätartefakt elelr akn det bli nån impedansshift vid vissa ljudtryck som ger undertryckning av dist?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav DQ-20 » 2019-02-19 20:40

Det verkar idag ganska hopplöst att hitta 8-tummare för tvåvägare. Min uppfattning är man behöver en PP-kon, eller möjligtvis en papperskon, med kontrollerad uppbrytning så att elementet övergår till att generera böjvågor och därmed få bättre spridning i sitt övre registren. Man kan också använda en liten waveguide för att kontrollera spridning från diskanten i dess lägre register om man vill stila. Men sedan den första LTS-basen lades ned så finns det inte många, om ens några, element som har material och kurvatur som fungerar så. Undantaget är Inos boomers vad jag vet. Trenden har länge gått mot styva konmaterial med låg inre dämpning som gör att man måste gå ned i konstorlek för att möta diskanten innan uppbrytningarna börjar ställa till det big time. Åsså dessa jävla sug-kretsar som var och varannan måste ta till för att få stil på tonkurvan. Enda kommersiella undantaget jag känner till är SEAS som har några klassiska coatade papperkoner (och för all del också deras curv-material om de tyvärr parar med fasplugg). Tiden är ur led.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Perfector » 2019-02-19 20:52

DQ-20 skrev:Det verkar idag ganska hopplöst att hitta 8-tummare för tvåvägare. Min uppfattning är man behöver en PP-kon, eller möjligtvis en papperskon, med kontrollerad uppbrytning så att elementet övergår till att generera böjvågor och därmed få bättre spridning i sitt övre registren. Man kan också använda en liten waveguide för att kontrollera spridning från diskanten i dess lägre register om man vill stila. Men sedan den första LTS-basen lades ned så finns det inte många, om ens några, element som har material och kurvatur som fungerar så. Undantaget är Inos boomers vad jag vet. Trenden har länge gått mot styva konmaterial med låg inre dämpning som gör att man måste gå ned i konstorlek för att möta diskanten innan uppbrytningarna börjar ställa till det big time. Åsså dessa jävla sug-kretsar som var och varannan måste ta till för att få stil på tonkurvan. Enda kommersiella undantaget jag känner till är SEAS som har några klassiska coatade papperkoner (och för all del också deras curv-material om de tyvärr parar med fasplugg). Tiden är ur led.

/DQ-20

8" bas med gott om välljud är inte svårt att hitta.
https://www.monacor.se/produkter/8/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Cortado » 2019-02-19 21:22

Perfector skrev:
DQ-20 skrev:Det verkar idag ganska hopplöst att hitta 8-tummare för tvåvägare. Min uppfattning är man behöver en PP-kon, eller möjligtvis en papperskon, med kontrollerad uppbrytning så att elementet övergår till att generera böjvågor och därmed få bättre spridning i sitt övre registren. Man kan också använda en liten waveguide för att kontrollera spridning från diskanten i dess lägre register om man vill stila. Men sedan den första LTS-basen lades ned så finns det inte många, om ens några, element som har material och kurvatur som fungerar så. Undantaget är Inos boomers vad jag vet. Trenden har länge gått mot styva konmaterial med låg inre dämpning som gör att man måste gå ned i konstorlek för att möta diskanten innan uppbrytningarna börjar ställa till det big time. Åsså dessa jävla sug-kretsar som var och varannan måste ta till för att få stil på tonkurvan. Enda kommersiella undantaget jag känner till är SEAS som har några klassiska coatade papperkoner (och för all del också deras curv-material om de tyvärr parar med fasplugg). Tiden är ur led.

/DQ-20

8" bas med gott om välljud är inte svårt att hitta.
https://www.monacor.se/produkter/8/


Perfector, läste du ens vad DQ-20 skrev? :)

Kom med ett riktigt förslag istället för att bara hänvisa till Monacors hemsida - alla hittar den efter dina insatser här. Vilket/vilka element hos Monacor tycker du passar in på det som har diskuterats i tråden?

Det ska alltså vara en 8" som har snäll och hanterbar uppbrytning, gärna över 3kHz. Sen ska den inte ha något jobbigt hyss för sig off-axis just för att den ska gå att integrera med en diskant, kanske i en WG av någon icke-extrem sort. Kanske WG-300?.. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Perfector » 2019-02-19 21:30

Cortado skrev:
Perfector skrev:
DQ-20 skrev:Det verkar idag ganska hopplöst att hitta 8-tummare för tvåvägare. Min uppfattning är man behöver en PP-kon, eller möjligtvis en papperskon, med kontrollerad uppbrytning så att elementet övergår till att generera böjvågor och därmed få bättre spridning i sitt övre registren. Man kan också använda en liten waveguide för att kontrollera spridning från diskanten i dess lägre register om man vill stila. Men sedan den första LTS-basen lades ned så finns det inte många, om ens några, element som har material och kurvatur som fungerar så. Undantaget är Inos boomers vad jag vet. Trenden har länge gått mot styva konmaterial med låg inre dämpning som gör att man måste gå ned i konstorlek för att möta diskanten innan uppbrytningarna börjar ställa till det big time. Åsså dessa jävla sug-kretsar som var och varannan måste ta till för att få stil på tonkurvan. Enda kommersiella undantaget jag känner till är SEAS som har några klassiska coatade papperkoner (och för all del också deras curv-material om de tyvärr parar med fasplugg). Tiden är ur led.

/DQ-20

8" bas med gott om välljud är inte svårt att hitta.
https://www.monacor.se/produkter/8/


Perfector, läste du ens vad DQ-20 skrev? :)

Kom med ett riktigt förslag istället för att bara hänvisa till Monacors hemsida - alla hittar den efter dina insatser här. Vilket/vilka element hos Monacor tycker du passar in på det som har diskuterats i tråden?

Det ska alltså vara en 8" som har snäll och hanterbar uppbrytning, gärna över 3kHz. Sen ska den inte ha något jobbigt hyss för sig off-axis just för att den ska gå att integrera med en diskant, kanske i en WG av någon icke-extrem sort. Kanske WG-300?.. :)

Du menar på fullt allvar att det inte finns tillräckligt med kunskap här för att kunna läsa datablad och skapa sig en uppfattning utan en massa långrandigt förklarande?
Undra på att det ser ut som det gör.
Jag vänder mig till den som kan bilda sig en åsikt utan att bli pådyvlad en av andra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Maarten » 2019-02-19 22:59

Jag håller med DQ-20, nästan men även Perfector. Här är ett bra test av Monacor SPH-220HQ
http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html

Visst, man skulle nog behöva testa lite mer men den verkar på papperet (!) bryta upp rätt snyggt, disten håller sig låg och imp kurva ser inte ut att ha några knyckar.
Har själv funderat på denna ihop med en WG.

Sen ska mn ju inte glömma Vifa P21WO, som kanske har en del gemensamt med Ino B85 (?), även om det sannolikt är en del som skiljer också. B67 utgår ju från P17 så det är inte otänkbart att P21 har en del gemensamt också (de ser dessutom rätt så lika ut. B88 är dock en annan femma...)

https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 20-08.html

https://www.falconacoustics.co.uk/downl ... -20-08.pdf
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Cortado » 2019-02-19 23:29

Perfector skrev:Du menar på fullt allvar att det inte finns tillräckligt med kunskap här för att kunna läsa datablad och skapa sig en uppfattning utan en massa långrandigt förklarande?
Undra på att det ser ut som det gör.
Jag vänder mig till den som kan bilda sig en åsikt utan att bli pådyvlad en av andra.


Kunskapen varierar nog rätt mycket, finns både sådana som kan läsa datablad och de som inte kan det. Så specifika elementrekommendationer är nog en bra sak så att man inte behöver gå igenom varenda element på Monacors sida för att hitta element som har de egenskaper man diskuterar om i tråden. För de som inte kan tillgodogöra sig informationen i databladet behöver specifika rekommendationer, gärna med en motivering till varför just det elementet är ett som passar i den tänkta konstruktionen.

Långrandigt förklarande tycker jag mig inte ha sett men det kan ju vara både bra och dåligt, tänker jag.

Men kom gärna med några specifika förslag, ser att Monacor bara under rubriken "Hi-fi högtalare" har 20st 8", sen verkar det finnas sådana i andra kategorier också.
Senast redigerad av Cortado 2019-02-19 23:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Cortado » 2019-02-19 23:35

Mawes skrev tidigare ett tips som borde uppmärksammas;

https://www.parts-express.com/pedocs/sp ... -sheet.pdf

P22.PNG
P22.PNG (109.49 KiB) Visad 5848 gånger


Parametrarna ser ut att vara lämpliga för en sluten topp.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Kraniet » 2019-02-20 15:19

Själv så sitter jag ju på ett par HDS 205 PPB och ett par Scan-Speak 9700. Med ett par Visaton eller Monacor WG så kanske det kan bli nåt :) Har ju tom en monacor WG hemma
Basen mäter enligt databladet enligt nedan.
Bilagor
HDS 205 PPB.jpg
HDS 205 PPB.jpg (133.19 KiB) Visad 5805 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav DQ-20 » 2019-03-21 23:40

Maarten skrev:Här är ett bra test av Monacor SPH-220HQ
http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html


Om mätningarna stämmer är det något ditåt man vill, dvs. ett "gammaldags" element, fast gärna med en SD-motor från Scan-Speak eller så. Om man fick önska alltså.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav IngOehman » 2019-03-26 10:45

Perfector skrev:
Cortado skrev:
Perfector skrev:8" bas med gott om välljud är inte svårt att hitta.
https://www.monacor.se/produkter/8/


Perfector, läste du ens vad DQ-20 skrev? :)

Kom med ett riktigt förslag istället för att bara hänvisa till Monacors hemsida - alla hittar den efter dina insatser här. Vilket/vilka element hos Monacor tycker du passar in på det som har diskuterats i tråden?

Det ska alltså vara en 8" som har snäll och hanterbar uppbrytning, gärna över 3kHz. Sen ska den inte ha något jobbigt hyss för sig off-axis just för att den ska gå att integrera med en diskant, kanske i en WG av någon icke-extrem sort. Kanske WG-300?.. :)

Du menar på fullt allvar att det inte finns tillräckligt med kunskap här för att kunna läsa datablad och skapa sig en uppfattning utan en massa långrandigt förklarande?
Undra på att det ser ut som det gör.
Jag vänder mig till den som kan bilda sig en åsikt utan att bli pådyvlad en av andra.

Jag tror du missförstår Cortado.

Ingen har velat bli pådyvlad någon åsikt, men DQ-20 bad faktiskt om ett konkret råd på element. Då kan man förmoda att han vill ha det, gärna kompletterat med argument för varför just det element som denna någon rekommenderar, är bra. Eller hur?

Du hänvisade bara till en hemsida med en massa 8”-basar, utan att vara konkret alls. Du gav inget råd. Du sa i princip ”leta själv” även om du inte pekade på alla element som finns utan bara det märke som du alltid rekommenderar.

Tänk så här - hur hade du själv reagerat om du frågat om ett råd om ett 8”-element (där du i frågan hade gjort klart vilka egenskaper du sökte), och det svar du fått hade varit en hemsida från en elementfirma där typ alla basar som tillverkas i hela världen på 8” hade funnits med? En extremversion av ditt råd helt enkelt.

Hade du inte tänkt att det hade varit bra om personen då istället pekat på det SPECIFIKA element personen rekommenderade? Och kanske berättat varför han eller hon valt att rekommendera just det elementet?

Ditt inlägg är lite som om en person söker råd om en bil med vissa specifika egenskaper, och som svar får en länk till en bilhandlare. :?

Jag tror alltså inte alls att DQ-20 sökte den sorts väldigt allmänna råd som du gav, ej heller att Cortado hade velat att du skulle pådyvla DQ-20 ett baselement. Vad det handlar om var nog bara att du inte gav något konkret och specifikt råd, du hänvisade bara till en tillverkare.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Perfector » 2019-03-26 11:12

Mitt svar baserades på detta.

Maarten skrev:
Här är ett bra test av Monacor SPH-220HQ
http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html

Andra element av samma fabrikat kan då jämföras mot det.
Det var inte en reklamdrive utan en logisk fortsättning på en tidigare hänvisning.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Cortado » 2019-03-26 12:47

Perfector skrev:Mitt svar baserades på detta.

Maarten skrev:
Här är ett bra test av Monacor SPH-220HQ
http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html


Det kan ju vara svårt att veta när du inte citerar det du refererar till.

Tredjehandstips.GIF
Tredjehandstips.GIF (59.44 KiB) Visad 5553 gånger


Jag tror att du skulle vinna mycket på att avstå att hänvisa till Monacors hemsida ett tag och om du prompt vet ett element som passar någons bygge, hänvisa exakt till den och berätta varför du tycker att det elementet är lämpligt. Kanske kan man också ta upp någon nackdel för att ytterligare öka trovärdigheten. Vad tror du om det?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav darkg » 2019-03-26 13:06

Perfector skrev:Mitt svar baserades på detta.

Maarten skrev:
Här är ett bra test av Monacor SPH-220HQ
http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html

Andra element av samma fabrikat kan då jämföras mot det.
Det var inte en reklamdrive utan en logisk fortsättning på en tidigare hänvisning.


Jag tror dock att alla håller med Ingvar. Det är lite som att föreslå "skogen" när någon vill ha tips om bra kantarellställen. Eller "Elfa" om någon undrar om någon vet en bra momentan tryckomkopplare med kort slagslängd. "Weller" som svar på lämpligt lödverktyg för ytmonterade komponenter. Inte nödvändigtvis fel, men inte heller just till någon hjälp!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-26 14:38

darkg skrev:
Perfector skrev:Mitt svar baserades på detta.

Maarten skrev:
Här är ett bra test av Monacor SPH-220HQ
http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html

Andra element av samma fabrikat kan då jämföras mot det.
Det var inte en reklamdrive utan en logisk fortsättning på en tidigare hänvisning.


Jag tror dock att alla håller med Ingvar. Det är lite som att föreslå "skogen" när någon vill ha tips om bra kantarellställen. Eller "Elfa" om någon undrar om någon vet en bra momentan tryckomkopplare med kort slagslängd. "Weller" som svar på lämpligt lödverktyg för ytmonterade komponenter. Inte nödvändigtvis fel, men inte heller just till någon hjälp!


Är det inte ovanligt hög distorsion i basen för det elementet?

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Maarten » 2019-03-27 00:59

RogerGustavsson skrev:
darkg skrev:
Perfector skrev:Mitt svar baserades på detta.

Maarten skrev:
Här är ett bra test av Monacor SPH-220HQ
http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html

Andra element av samma fabrikat kan då jämföras mot det.
Det var inte en reklamdrive utan en logisk fortsättning på en tidigare hänvisning.


Jag tror dock att alla håller med Ingvar. Det är lite som att föreslå "skogen" när någon vill ha tips om bra kantarellställen. Eller "Elfa" om någon undrar om någon vet en bra momentan tryckomkopplare med kort slagslängd. "Weller" som svar på lämpligt lödverktyg för ytmonterade komponenter. Inte nödvändigtvis fel, men inte heller just till någon hjälp!


Är det inte ovanligt hög distorsion i basen för det elementet?


En del kanske men många sticker iväg i djupbasen, även om det i en del fall sker vid ca 60Hz istället för vid 80 hz:
http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html
http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html
sb17nbac till alla!

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Kraniet » 2019-03-27 09:56

Maarten skrev:
RogerGustavsson skrev:
darkg skrev:
Jag tror dock att alla håller med Ingvar. Det är lite som att föreslå "skogen" när någon vill ha tips om bra kantarellställen. Eller "Elfa" om någon undrar om någon vet en bra momentan tryckomkopplare med kort slagslängd. "Weller" som svar på lämpligt lödverktyg för ytmonterade komponenter. Inte nödvändigtvis fel, men inte heller just till någon hjälp!


Är det inte ovanligt hög distorsion i basen för det elementet?


En del kanske men många sticker iväg i djupbasen, även om det i en del fall sker vid ca 60Hz istället för vid 80 hz:
http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html
http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html


Fast det är ju en ganska stor skillnad. Fast mycket skillnad man hör är ju en annan fråga.. Framgår ju inte heller hur det är mätt och ifall siffrorna går att jämföra..

SPH220
Bild

22W8534
Bild

CA22RNY
Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Cortado » 2019-03-27 10:43

Kraniet skrev:Fast det är ju en ganska stor skillnad.


Det är en skillnad i pris också. Monacorn är dyraren Scan-Speaken, blir svårt att motivera att betala mer för något som distar mer. Ja, nu vet man inte så mycket om mätningarna men man kan nog anta att de är mätta på samma sätt.

Sen kanske det kan finnas andra skäl att välja Monacorelementet - kanske passar den bättre i den lådstorlek man tänker sig?..

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Tangband » 2019-03-27 12:02

Monacor-elementet har lägre dist från 200 Hz och uppåt vid lite högre nivåer, enligt dibirama. Kanske det påverkar mycket om hur det låter ?
Musik och instrument spelar ju alla frekvenser samtidigt. Kanske dumt att stirra sig blind på hur elementen beter sig endast i djupbasen? Med det sagt- för återgivning 50-200 Hz så ser väl scanspeak w22 ganska överlägsen ut ?

Seas-basen har ingen mätning vid 102 db under 100 Hz.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav DQ-20 » 2019-03-27 13:07

Tangband skrev:Monacor-elementet har lägre dist från 200 Hz och uppåt vid lite högre nivåer, enligt dibirama. Kanske det påverkar mycket om hur det låter ?
Musik och instrument spelar ju alla frekvenser samtidigt. Kanske dumt att stirra sig blind på hur elementen beter sig endast i djupbasen? Med det sagt- för återgivning 50-200 Hz så ser väl scanspeak w22 ganska överlägsen ut ?

Seas-basen har ingen mätning vid 102 db under 100 Hz.


De som syns i botten på kurvorna är väl mest linjäriteten vid stora konutslag, inte just "frekvensen i sig". Vad jag menar är att om man mätte med en nedåt fallande ljudnivå (konstant slaglängd) skulle det se ganska annorlunda ut. Det är inget magiskt som händer mer än att konen måste använda längre slaglängd för att uppnå samma SPL och så måste man ha ett kostsammare mekaniskt system. Låg dist vid låga frekvenser kostar på vad gäller upphängning och magnetsystem.

/DQ-20

PS. Scanspeak-element gillar jag inte pga den hårda konen och Seas-element verkar ha lite konstiga parametrar (men snygg tonkurva).
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Tangband » 2019-03-27 18:52

Den här Visaton är inte så dålig- för omkring 500-600 kr :)
http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Perfector » 2019-03-29 00:23

Då får jag presentera ett förslag till låda med element till2-vägaren
Basen är Gamma BBK-200, och prata inte skit om den om ni inte hört den senaste revisionen.
Diskanten är Monacor DT-107
Filter 3kHz 6/12 dB branthet.
Komponenter filter
Bas 0.5 mH
Konjugatlänk 15 uF+8.2 Ohm
Diskant 3.3 uF + 0.75 mH serie och prallell
Dämpning diskant 3.3 Ohm serie och 12 Ohm parallell
60 mm profilskum skall sättas på alla väggar i lådan samt en halv rulle fårull
Lådan 40 Liter (38.6 Liter innervolym)
topp och botten 250 x 250 mm
Front / bakstycke 250 x 750 mm
Sidostycken 250 x 794 mm
Topp och botten sänks in i sidostyckena och front bakstycke i ramen som uppstår.
Basreflexröret 70 mm innermått och totallängd 165 mm som bilden visar.
Den kan även sättas mitt i den fria ytan under basen för att minimera reflexer från basen.

Hoppas att det nu kommer många förslag på byggen och inte bara teoretiska mätningar som inte hjälper TS ett skvatt.
Bilagor
IMG_20190327_223632901.jpg
IMG_20190327_223632901.jpg (1.71 MiB) Visad 5275 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-29 15:13

Perfector skrev:Hoppas att det nu kommer många förslag på byggen och inte bara teoretiska mätningar som inte hjälper TS ett skvatt.


Vad menar du med "teoretiska mätningar"? Det är väl snarast hur något presterar i praktiken man mäter.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Perfector » 2019-03-29 15:29

RogerGustavsson skrev:
Perfector skrev:Hoppas att det nu kommer många förslag på byggen och inte bara teoretiska mätningar som inte hjälper TS ett skvatt.


Vad menar du med "teoretiska mätningar"? Det är väl snarast hur något presterar i praktiken man mäter.

Jo med en färdig högtalare kan man ju det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Morello » 2019-03-29 15:41

Perfector skrev:Dämpning diskant 3.3 Ohm serie och 12 Ohm parallell

.


Varför gör du dämpsatsen med motstånd mot jord - det medför bara onödigt låg impedans?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Perfector » 2019-03-29 16:35

Morello skrev:
Perfector skrev:Dämpning diskant 3.3 Ohm serie och 12 Ohm parallell

.


Varför gör du dämpsatsen med motstånd mot jord - det medför bara onödigt låg impedans?

Alltid lär man sig något.

Kontrollräkning av slutlast .png
Kontrollräkning av slutlast .png (41.85 KiB) Visad 5187 gånger



Fixade din bild, det är bra om du försöker få bort allt tomt utrymme från dina bilder. //Cortado
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kicken
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 2007-04-28

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Kicken » 2019-05-10 07:48

/Kristian

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Baffel » 2019-05-11 19:42

Perfector skrev:Då får jag presentera ett förslag till låda med element till2-vägaren
Basen är Gamma BBK-200, och prata inte skit om den om ni inte hört den senaste revisionen.
Diskanten är Monacor DT-107
Filter 3kHz 6/12 dB branthet.
Komponenter filter
Bas 0.5 mH
Konjugatlänk 15 uF+8.2 Ohm
Diskant 3.3 uF + 0.75 mH serie och prallell
Dämpning diskant 3.3 Ohm serie och 12 Ohm parallell
60 mm profilskum skall sättas på alla väggar i lådan samt en halv rulle fårull
Lådan 40 Liter (38.6 Liter innervolym)
topp och botten 250 x 250 mm
Front / bakstycke 250 x 750 mm
Sidostycken 250 x 794 mm
Topp och botten sänks in i sidostyckena och front bakstycke i ramen som uppstår.
Basreflexröret 70 mm innermått och totallängd 165 mm som bilden visar.
Den kan även sättas mitt i den fria ytan under basen för att minimera reflexer från basen.

Hoppas att det nu kommer många förslag på byggen och inte bara teoretiska mätningar som inte hjälper TS ett skvatt.


Byggd med nya BBK 200?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Perfector » 2019-05-11 20:40

Baffel skrev:
Perfector skrev:Då får jag presentera ett förslag till låda med element till2-vägaren
Basen är Gamma BBK-200, och prata inte skit om den om ni inte hört den senaste revisionen.
Diskanten är Monacor DT-107
Filter 3kHz 6/12 dB branthet.
Komponenter filter
Bas 0.5 mH
Konjugatlänk 15 uF+8.2 Ohm
Diskant 3.3 uF + 0.75 mH serie och prallell
Dämpning diskant 3.3 Ohm serie och 12 Ohm parallell
60 mm profilskum skall sättas på alla väggar i lådan samt en halv rulle fårull
Lådan 40 Liter (38.6 Liter innervolym)
topp och botten 250 x 250 mm
Front / bakstycke 250 x 750 mm
Sidostycken 250 x 794 mm
Topp och botten sänks in i sidostyckena och front bakstycke i ramen som uppstår.
Basreflexröret 70 mm innermått och totallängd 165 mm som bilden visar.
Den kan även sättas mitt i den fria ytan under basen för att minimera reflexer från basen.

Hoppas att det nu kommer många förslag på byggen och inte bara teoretiska mätningar som inte hjälper TS ett skvatt.


Byggd med nya BBK 200?

Jepp, och den låter så helsikes vackert.
Inte världens effekttåligaste element.
Men när det låter så bra som det gör spelar det ingen roll, man bara sitter och njuter av musik hela tiden.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Baffel » 2019-05-13 15:27

Kan jag tänka mig. Har hört BBK 200 då och då. Väldigt prisvärt element. Det du beskriver måste väl vara ett kanonprojekt för nybörjaren. Extra högtalare i sommarstugan (som inte låter sommarstugehögtalar, dåligt dvs utan tvärt om).

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster