Tvåvägare med 8-tums bas?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Tangband » 2019-02-13 11:37

EmuMannen skrev:Tack mawes för en bra start på en intressant lista. Själv har jag ett par SB23NRXS45-8 som jag vill använda i nästa bygge men för dem har jag gett upp tanken på en två-vägare. Om någon är av annan åsikt eller till och med har förslag på en vettig design så är jag klart intresserad. :)


Jag tycker du ska mäta med mikrofon i olika vinklar 1 meter från elementet för att se hur elementet på riktigt beter sig vid den tänkta delningen. Elementet kanske passar utmärkt för en tvåvägare med waveguide ? Fabrikanternas frekvenskurvor ger jag inte mycket för.
Alla högtalare är kompromisser och du har redan beskrivit att du gillar basåtergivningen från SB elementet.
Kanske blir denna sämre med ett annat element ?

SB 23 nrxs45-8 ihop med FUKdist diskanten med waveguide kanske skulle fungera ?

Kraniet
 
Inlägg: 12542
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Kraniet » 2019-02-13 11:46

W22 och DXT finns det ju en byggbeskrivning på här.
https://www.loudspeakerbuilding.com/mag ... 00950,4363

Mäter väl hyffsat. Men dippen vid 800 Hz och "energiförtätningen" vid 4 kHz bör väl undersökas mera..
Bild
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12542
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Kraniet » 2019-02-13 11:53

Mark K hade ju en design på sin sida med Dayton RS225/RS28 som många gillade. Hans hemsida är ju dock borta sen några år..

Sen finns det ju motus

http://motusaudio.com/wp-content/upload ... 8-2015.pdf
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Cortado » 2019-02-13 12:06

EmuMannen skrev:Tack mawes för en bra start på en intressant lista. Själv har jag ett par SB23NRXS45-8 som jag vill använda i nästa bygge men för dem har jag gett upp tanken på en två-vägare. Om någon är av annan åsikt eller till och med har förslag på en vettig design så är jag klart intresserad. :)


Tycker du ska överväga det och utforska användandet av waveguide för att få det att funka. Finns några få köpe-wg's men även 3D-printbara projekt som är vettiga.

Det enklaste sättet att veta något är väl att kika på spridningen för respektive element och se ifall lutningen på off-axiskurvorna går att "lägga över varandra" så att de tillsammans blir en hyfsat jämn kurva. Mejkar det sense?

Dock måste allt mäta sen om man vill göra det bra. T.ex hur baffeln påverkar off-axis för basen, diskanten med en vettig waveguide kommer vara hyfsat opåverkad av baffelformen.

Kraniet
 
Inlägg: 12542
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Kraniet » 2019-02-13 13:47

Här finns några exempel på diskanter monterade på Monacor och Visaton Wave Guide

https://heissmann-acoustics.de/en/hocht ... waveguide/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6690
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav ChristianAndersson » 2019-02-13 14:51

Står en hel del att läsa i byggbeskrivningarna till LTS F1
Shatterer of words

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav RSG » 2019-02-13 20:15

Q07020A.jpg
Q07020A.jpg (134.85 KiB) Visad 4479 gånger


Någon med åsikter om denna?

Sica Q07020A
http://www.sica.it/en/product/horn/q07020a

Formatet är lagom för en 8", men i övrigt :?:
Har själv inte hittat något att läsa om den och har själv inte förmågan att avgöra, vad tror ni?

Vore snygg att kombinera med en 8" med plastchassi :mrgreen:

/Johan

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Cortado » 2019-02-13 20:41

RSG skrev:Formatet är lagom för en 8", men i övrigt :?:
Har själv inte hittat något att läsa om den och har själv inte förmågan att avgöra, vad tror ni?


Tyckte den såg mindre ut än vad den faktiskt var. Tror den är mer tänkt för kompressionsdrivers, och generellt är det ju svårt att säga hur den kommer påverka vilken diskant på vilket sätt. Den kommer ju inte fungera likadant för alla diskanter men det är kanske underförstått.

Jag gillar inte kanten i slutet på profilen, hade velat se en mjukare kant. Om någon får för sig att testa så kanske Celestion CDX1-1415 kan vara en bra kandidat, den ser hyfsat rak ut på databladet där de verkat mätt med plane wave tube. Osäker på om det är den inbyggda tratten som åsyftas eller nån separat mätmanick.

Klart intressant vore att se någon testa!

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1653
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav AndersD » 2019-02-14 10:02

Cortado skrev:
RSG skrev:Formatet är lagom för en 8", men i övrigt :?:
Har själv inte hittat något att läsa om den och har själv inte förmågan att avgöra, vad tror ni?


Tyckte den såg mindre ut än vad den faktiskt var. Tror den är mer tänkt för kompressionsdrivers, och generellt är det ju svårt att säga hur den kommer påverka vilken diskant på vilket sätt. Den kommer ju inte fungera likadant för alla diskanter men det är kanske underförstått.

Jag gillar inte kanten i slutet på profilen, hade velat se en mjukare kant. Om någon får för sig att testa så kanske Celestion CDX1-1415 kan vara en bra kandidat, den ser hyfsat rak ut på databladet där de verkat mätt med plane wave tube. Osäker på om det är den inbyggda tratten som åsyftas eller nån separat mätmanick.

Klart intressant vore att se någon testa!

Lite lustigt att detta dyker upp just nu. Jag har tre av dessa liggande hör hemma och har mätt på en diskant som är tänkt att kombineras med hornet, SICA CD60.38. Detta är snart två år sedan men så sent som förra veckan tog jag tag i saken och modifierade en SEAS 22TAF/G.

Jag har ännu inte mätt något med SEAS-diskanten men det kommer (säkert vilket år som helst 8) )

SICA-diskanten jag testat verkar inte vara någon höjdare, åtminstone inte tonkurvemässigt. Tanken för mig var att undersöka hur hornet sprider och till detta behövde jag en diskant med bra passform, egentligen ett uselt sätt att undersöka eftersom jag inte har en aning om hur diskanten ser ut på plan baffel.
Slutsatser som dock kan dras ur testen med SICAn är skillnaden i vertikal och horisontell spridning och här är jag inte överförtjust i beteendet. Mina förhoppningar var att den vertikala spridningen skulle begränsas bättre men tyvärr är inte fallet så, istället är den smått kaotisk jmf med horisontalspridningen. Titta på bilderna och döm själv, ni kanske gör en annan bedömning?

horisontal.png
horisontal.png (37.04 KiB) Visad 4414 gånger

vertikal.png
vertikal.png (36.83 KiB) Visad 4414 gånger


I de två följande har jag rätat ut responsen till att bli helt rak för att man lättare ska kunna se hur off axis-mätningarna faller. (exakt samma EQ på alla kurvor)
horisontal EQ.png
horisontal EQ.png (37.03 KiB) Visad 4414 gånger

vertikal EQ.png
vertikal EQ.png (37.07 KiB) Visad 4414 gånger


Slutligen lite bilder på den modifierade SEAS-diskanten tillsammans med hornet.
1.jpg
1.jpg (351.62 KiB) Visad 4414 gånger

2.jpg
2.jpg (299.37 KiB) Visad 4414 gånger

3.jpg
3.jpg (395.82 KiB) Visad 4414 gånger

4.png
4.png (860.17 KiB) Visad 4414 gånger
.....

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav EmuMannen » 2019-02-14 10:32

Tangband skrev:Jag tycker du ska mäta med mikrofon i olika vinklar 1 meter från elementet för att se hur elementet på riktigt beter sig vid den tänkta delningen. Elementet kanske passar utmärkt för en tvåvägare med waveguide? Fabrikanternas frekvenskurvor ger jag inte mycket för. Alla högtalare är kompromisser och du har redan beskrivit att du gillar basåtergivningen från SB elementet. Kanske blir denna sämre med ett annat element? SB 23 nrxs45-8 ihop med FUKdist diskanten med waveguide kanske skulle fungera ?

Cortado skrev:Tycker du ska överväga det och utforska användandet av waveguide för att få det att funka. Finns några få köpe-wg's men även 3D-printbara projekt som är vettiga. Det enklaste sättet att veta något är väl att kika på spridningen för respektive element och se ifall lutningen på off-axiskurvorna går att "lägga över varandra" så att de tillsammans blir en hyfsat jämn kurva. Mejkar det sense? Dock måste allt mäta sen om man vill göra det bra. T.ex hur baffeln påverkar off-axis för basen, diskanten med en vettig waveguide kommer vara hyfsat opåverkad av baffelformen.

Jag hör vad ni säger och jag måste säga att jag blir lite sugen på att bygga en waveguide och prova (alla ursäkter för att få bygga något i trä). Efter en hel del experimenterande så vet jag att för musik så klarar jag mig med 8" som woofer men jag har också lärt mig att jag vill komplettera med minst två subwoofers under runt 50Hz. Element och plate-amps för subwoofers har jag redan. Jag är mycket nöjd med SB23NRX45-8 så som jag använder dem idag, dvs. upp till 320Hz. Det säkra kortet vore att bygga en tre-vägare med SB23NRX45-8 delad runt 600Hz och komplettera med två separata basmoduler som får fungera som subwoofers från cirka 50Hz och nedåt. För att driva tre-vägarna tänkte jag använda min Kina-tillverkade 4-kanals Tripath-förstärkare (som jag är sjukt nöjd med). För en tre-vägare skulle det innebära passiv delning mellan diskant och mellanregister. Inget större problem men om jag kunde få till en två-vägare så skulle jag slippa denna passiva delning. Men det är här problemet uppstår. Jag är osäker på hur högt jag kan dela SB23NRX45-8 (ser rätt trist ut runt 1kHz och uppåt men jag har inte provat själv)? Och jag är osäker på vad jag skulle kunna komplettera med på toppen? Med hänsyn till tråden Varför 20- 20 000 hz så kan jag konstatera att jag kanske inte behöver nå hela vägen upp till 20kHz (eftersom jag är över 50 år och bygger åt mig själv ;)). Men på samma gång vill jag inte än en gång försöka slå in en fyrkantig kloss i ett runt hål. Om det är lättare att få till en bra högtalare med tre element i stället för två så tänker jag välja tre den här gången. Men om det verkligen skulle gå att få till det med två så kan jag se fördelarna med det. Kanske waveguide är lösningen för att få ned diskanten men det lär inte lösa problemet med att få upp mina SB23NRX45-8.:( En liten bredbandare på toppen (typ en Fostex FF85WK) kanske skulle kunna fungera om jag delar runt 1kHz men det känns som jag redan provat konceptet FAST/WAW, förvisso med en 5-tummare men jag är inte helt övertygad om att det kan bli lika bra eller bättre än en traditionell 3-vägare...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Kraniet
 
Inlägg: 12542
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Kraniet » 2019-02-14 11:30

Troels har ju en trevägare byggd med SB23NRXS45-8 om du inte orkar fundera på att konstruera själv.

http://www.troelsgravesen.dk/SBAcoustics-3WC.htm
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1653
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav AndersD » 2019-02-14 11:42

EmuMannen skrev:Jag hör vad ni säger och jag måste säga att jag blir lite sugen på att bygga en waveguide och prova (alla ursäkter för att få bygga något i trä)....

Att testa lite olika waveguide-former låter sig göras genom att testa med masonit eller balsaträ i tunna skikt där man skapar waveguide-formen genom att utforma "hålet" olika i de olika skikten.
Att det blir små "trappsteg" mellan skikten tror (OBS!) jag inte spelar så stor roll, eventuell påverkan från dessa lär ligga väldigt högt i frekvens, åtminstone om man använder skikt som är någotsånär tunna (kanske 3-4mm).
.....

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Cortado » 2019-02-14 12:02

Eller så letar man fram en waveguide som man kan få STL-filer på och printar en. Har man ingen 3D-printer så finns siter där man kan få sådant utprintat.

På diyaudio.com finns en tråd där en medlem (augerpro) håller på med en WG för en SB-diskant och de ser väldigt lovande ut. Är själv lite sugen på en 3D-printer och börja labba, får se när man får baken att lossna.. :)

Tell
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Tell » 2019-02-14 12:12

Yamaha HS8 ska ju låta gött har jag hört :)

Bild

Kraniet
 
Inlägg: 12542
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Kraniet » 2019-02-14 12:23

Finns ju Monacor DT-300 som en färdig lösning

https://heissmann-acoustics.de/en/test_ ... 300_wg300/
Bild

Bild


Men samma waveguide med scan-speak d2604-8300 ser ju mycket bättre ut.
https://heissmann-acoustics.de/en/test- ... 00-wg-300/

Bild
Bild

Den senare används ju di disco-m
https://heissmann-acoustics.de/en/disco-m/
Bild

Ser ju inte ut att låta kattskit direkt..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Cortado » 2019-02-14 12:24

Tell skrev:Yamaha HS8 ska ju låta gött har jag hört :)


Fast det är ju en färdig högtalare. Det blir ju tråkigt. :D
Senast redigerad av Cortado 2019-02-14 12:27, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet
 
Inlägg: 12542
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Kraniet » 2019-02-14 12:26

Anpassning mot WGn är minst lika viktig som formen på själva WGn. Verkar även bli ett väldigt komplext växelspel mellan domens form, styvhet, frekvensgång och den impedanspåverkan som hornet/WGn utgör. Verkar inte gå att prata om "bra" diskant och "bra" WG separata från varandra, de måste passa varandra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Cortado » 2019-02-14 12:31

Kraniet skrev:Anpassning mot WGn är minst lika viktig som formen på själva WGn. Verkar även bli ett väldigt komplext växelspel mellan domens form, styvhet, frekvensgång och den impedanspåverkan som hornet/WGn utgör. Verkar inte gå att prata om "bra" diskant och "bra" WG separata från varandra, de måste passa varandra.


+1.

Fukdist-lösningen är rätt bra. Man kan få till det utan adapterplattan men det kan vara knepigare. Jag köpte R2604-diskanten utan frontplatta och den passar inte direkt på WG300 eftersom hålet på WG300 var kring 38mm och diskantens upphängning är sådär 40mm. Man kan ju slipa ned diskantsidan på WG'n tills den blir rätt mått så kan man montera diskanten direkt på tratten, om man vill.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav EmuMannen » 2019-02-14 13:17

Cortado skrev:På diyaudio.com finns en tråd där en medlem (augerpro) håller på med en WG för en SB-diskant och de ser väldigt lovande ut. Är själv lite sugen på en 3D-printer och börja labba, får se när man får baken att lossna.. :)

Jag gissar att du syftar på tråden Open source Waveguides for CNC & 3D printing!?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Cortado » 2019-02-14 13:33

EmuMannen skrev:
Cortado skrev:På diyaudio.com finns en tråd där en medlem (augerpro) håller på med en WG för en SB-diskant och de ser väldigt lovande ut. Är själv lite sugen på en 3D-printer och börja labba, får se när man får baken att lossna.. :)

Jag gissar att du syftar på tråden Open source Waveguides for CNC & 3D printing!?


Jo, exakt. Enda som stör mig är den där pinnen i mitten, den försvårar printningen lite (blir inte snyggt).

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav EmuMannen » 2019-02-14 14:57

Cortado skrev:Jo, exakt. Enda som stör mig är den där pinnen i mitten, den försvårar printningen lite (blir inte snyggt).

Pinnen i mitten kan man väl tillverka separat (dvs. på annat sätt än via 3D-print) om den behövs?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Cortado » 2019-02-14 15:20

EmuMannen skrev:
Cortado skrev:Jo, exakt. Enda som stör mig är den där pinnen i mitten, den försvårar printningen lite (blir inte snyggt).

Pinnen i mitten kan man väl tillverka separat (dvs. på annat sätt än via 3D-print) om den behövs?


Jo. Hade jag gjort det där hade jag nog printat en liten sköld och sedan limmat den på en stålpinne med rätt diameter. Hade också gjort om modellen så att den printade WG är förberedd så att det underlättar att borra och limma dit sköldpinnen.

Kraniet
 
Inlägg: 12542
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Kraniet » 2019-02-14 15:31

EmuMannen skrev:
Cortado skrev:Jo, exakt. Enda som stör mig är den där pinnen i mitten, den försvårar printningen lite (blir inte snyggt).

Pinnen i mitten kan man väl tillverka separat (dvs. på annat sätt än via 3D-print) om den behövs?


Har svårt att se utifrån mätningarna att fasskölden gör nån skillnad. Är ju väldigt liten skillnad i frekvensgång. (för vissa varianter av WG.. beror kanske på vilken man tänkt välja..)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav RSG » 2019-02-15 17:55

AndersD skrev:
Cortado skrev:
RSG skrev:Formatet är lagom för en 8", men i övrigt :?:
Har själv inte hittat något att läsa om den och har själv inte förmågan att avgöra, vad tror ni?


Tyckte den såg mindre ut än vad den faktiskt var. Tror den är mer tänkt för kompressionsdrivers, och generellt är det ju svårt att säga hur den kommer påverka vilken diskant på vilket sätt. Den kommer ju inte fungera likadant för alla diskanter men det är kanske underförstått.

Jag gillar inte kanten i slutet på profilen, hade velat se en mjukare kant. Om någon får för sig att testa så kanske Celestion CDX1-1415 kan vara en bra kandidat, den ser hyfsat rak ut på databladet där de verkat mätt med plane wave tube. Osäker på om det är den inbyggda tratten som åsyftas eller nån separat mätmanick.

Klart intressant vore att se någon testa!

Lite lustigt att detta dyker upp just nu. Jag har tre av dessa liggande hör hemma och har mätt på en diskant som är tänkt att kombineras med hornet, SICA CD60.38. Detta är snart två år sedan men så sent som förra veckan tog jag tag i saken och modifierade en SEAS 22TAF/G.

Jag har ännu inte mätt något med SEAS-diskanten men det kommer (säkert vilket år som helst 8) )

SICA-diskanten jag testat verkar inte vara någon höjdare, åtminstone inte tonkurvemässigt. Tanken för mig var att undersöka hur hornet sprider och till detta behövde jag en diskant med bra passform, egentligen ett uselt sätt att undersöka eftersom jag inte har en aning om hur diskanten ser ut på plan baffel.
Slutsatser som dock kan dras ur testen med SICAn är skillnaden i vertikal och horisontell spridning och här är jag inte överförtjust i beteendet. Mina förhoppningar var att den vertikala spridningen skulle begränsas bättre men tyvärr är inte fallet så, istället är den smått kaotisk jmf med horisontalspridningen. Titta på bilderna och döm själv, ni kanske gör en annan bedömning?

horisontal.png

vertikal.png


I de två följande har jag rätat ut responsen till att bli helt rak för att man lättare ska kunna se hur off axis-mätningarna faller. (exakt samma EQ på alla kurvor)
horisontal EQ.png

vertikal EQ.png


Slutligen lite bilder på den modifierade SEAS-diskanten tillsammans med hornet.
1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.png


Synd på den vertikala spridningen då den horisontala såg lovande ut. Frågar mig dock (med lite lägre ställda krav :roll: ) hur mycket det kan ställa till med vid 40/60 grader och typ 6db lägre? Du har ingen 1" diskant du har lust att prova med?
Är halsen verkligen oval eller är det en illusion utifrån bilden???

/Johan

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1653
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav AndersD » 2019-02-16 09:19

RSG skrev:Synd på den vertikala spridningen då den horisontala såg lovande ut. Frågar mig dock (med lite lägre ställda krav :roll: ) hur mycket det kan ställa till med vid 40/60 grader och typ 6db lägre? Du har ingen 1" diskant du har lust att prova med?
Är halsen verkligen oval eller är det en illusion utifrån bilden???

/Johan

Jo, mätning kommer så småningom med SEAS-diskanten.
Tanken är även att fräsa ner halsen (som Cortado nämnde tidigare) för att få till exakt samma diameter på diskanten och hornet.

Min amatörbedömning är att oroligheterna mellan 10 och 20 kHz orsakas av den långa halsen som är helt cylindrisk ca 40mm innan hornet börjar. Misstänker även att den långa halsen är orsaken till den offset man ser vid lägre frekvenser, men detta är ju positivt och faktiskt lite i linje med vad man önskar från hornet.

Halsen är inte oval, det ser bara lite konstigt ut på bilderna.
.....

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav RSG » 2019-02-16 10:35

Läst fort och ej förstått asså...
Mätningarna var alltså på Sica drivern, då blev jag gladare :)
Och min betänksamhet över det stora djupet kan alltså bli en modikationsfråga. Spännande detta :) :) :)

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1653
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav AndersD » 2019-02-16 12:15

Kraniet skrev:...
Men samma waveguide med scan-speak d2604-8300 ser ju mycket bättre ut.
https://heissmann-acoustics.de/en/test- ... 00-wg-300/

[ Bild ]
[ Bild ]
...

Jag får inte ihop detta! Finns det någon bra anledning till att tredjetonen sjunker i takt med att ljudstyrkan ökar?
Eller har han blandat ihop kurvorna?
.....

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Tangband » 2019-02-16 12:35

Det kanske är glädjesiffror ? Det är trots allt kommersiell verksamhet.

En waveguide kan i många fall ge lägre dist vid delningen, bättre koppling till luften och bättre direktivitet. Men en waveguide ( eller horn ) har även nackdelar som flatmoterade konventionella diskanter inte har. Tex spridning vid höga frekvenser. Och alla waveguides och horn färgar ljudet.

OT med fundering:
Jag tror kompromisslöst byggande i en liten golvhögtalare eller stor stativare istället blir en 4-vägare helt utan waveguides.
Kanske en 8:a, en 5:a , en 3:a och en 0,75 :a ?

Jag skriver detta eftersom jag kan jämföra mina egna aktiva Jbl 530 med CD-horn med en väns aktiva 4-vägare ( Linn akudorik exakt ) . Båda principerna har fördelar- men har man råd att köpa riktigt bra element och många slutsteg så tror jag en 4-vägare kan prestera bättre.
Orsaken att det blir bättre är troligen totalt eliminerande av beaming och lägre intermodulations-dist pga de många elementen.

Jag önskar alla entusiaster möjlighet att lyssna till en sådan konstruktion.

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Maarten » 2019-02-17 07:39

Kraniet skrev:Finns ju Monacor DT-300 som en färdig lösning

Den senare används ju di disco-m
https://heissmann-acoustics.de/en/disco-m/
[ Bild ]

Ser ju inte ut att låta kattskit direkt..



Wow, tack Kraniet, det verkar vara ett seriöst bygge! Inte dyra komponenter heller och mätningarna ser ju verkligen fina ut.
sb17nbac till alla!

mawes
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2015-04-01

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav mawes » 2019-02-17 21:35


FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster