Tvåvägare med 8-tums bas?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav EmuMannen » 2019-02-08 19:45

Ibland har jag funderat på en tvåvägare med 8-tums bas men alltid avfärdat det som en dålig idé. Framförallt har det varit svårt att hitta en diskant som går att dela tillräckligt lågt. Men idag så snubblade jag över Counterpoint 128T 25th Anniversary. Det verkar vara en Australiensiskt högtalare. Jag hittar inte mycket om den på nätet men de få jag hittat som lyssnat på den verkar imponerade. Det jag reagerade på (förutom kombinationen 8" + 1") var de Danska elementen. Tillverkaren uppger inte vilka de är annat än att de är Danska men jag tycker det ser ut som Scan-Speak Discovery D2604/830000 och SB Acoustics SB23NRXS45. Den verkar rätt stor, runt 75 liter. Jag kan inte låta bli att undra hur de tänkte och hur de fick ihop delningsfiltret? Någon som byggt något liknade?

128T-Ver.1_1024x1024.jpg
Counterpoint 128T 25th Anniversary
128T-Ver.1_1024x1024.jpg (22.14 KiB) Visad 5329 gånger
Senast redigerad av EmuMannen 2019-02-08 19:51, redigerad totalt 1 gång.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Alexi » 2019-02-08 19:50

Hört talas om Ino Audio pi60?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav EmuMannen » 2019-02-08 19:54

Alexi skrev:Hört talas om Ino Audio pi60?

Jag läser ju om den hela tiden här på forumet men jag har inte brytt mig så mycket tidigare. Jag gjorde en snabb sökning och då trillade polletten ned. ;)

Ps. Bygga egna Ino Audio pi60, är det något man gör eller? Ritningar, delningsfilter, val av element?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Kraniet » 2019-02-08 20:32

EmuMannen skrev:
Alexi skrev:Hört talas om Ino Audio pi60?

Jag läser ju om den hela tiden här på forumet men jag har inte brytt mig så mycket tidigare. Jag gjorde en snabb sökning och då trillade polletten ned. ;)

Ps. Bygga egna Ino Audio pi60, är det något man gör eller? Ritningar, delningsfilter, val av element?


Dom går ju köpa som byggsats. Lådorna verkar dock inte helt enkla att snickra ihop själv.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Tangband » 2019-02-08 22:08

EmuMannen skrev:Ibland har jag funderat på en tvåvägare med 8-tums bas men alltid avfärdat det som en dålig idé. Framförallt har det varit svårt att hitta en diskant som går att dela tillräckligt lågt. Men idag så snubblade jag över Counterpoint 128T 25th Anniversary. Det verkar vara en Australiensiskt högtalare. Jag hittar inte mycket om den på nätet men de få jag hittat som lyssnat på den verkar imponerade. Det jag reagerade på (förutom kombinationen 8" + 1") var de Danska elementen. Tillverkaren uppger inte vilka de är annat än att de är Danska men jag tycker det ser ut som Scan-Speak Discovery D2604/830000 och SB Acoustics SB23NRXS45. Den verkar rätt stor, runt 75 liter. Jag kan inte låta bli att undra hur de tänkte och hur de fick ihop delningsfiltret? Någon som byggt något liknade?

128T-Ver.1_1024x1024.jpg


Det har ju sina för och nackdelar med att blanda element med stor radie för att sedan dela till en 1:tummare för diskanten. Snell E modellen lyckades ju ganska bra och även pi60.

Det finns ju en del problem att hantera:

Beamingproblem ( kan åtgärdas med ett mindre baselement och/eller en låg delningsfrekvens )
Diskanten måste kunna delas lågt utan att låta illa.
Basen måste kunna spela med låg dist vid mellanhöga frekvenser för att möta diskanten.
Spridningen från elementen kommer pga skillnaden i storleken att se väldigt olika ut vid delningen- Toole har ju forskat mycket om detta. Kan åtgärdas ( om man tycker det är viktigt ) med waveguide eller CD-horn.

Resultat: troligen dyrt med element som klarar detta !

En stor fördel med en bra 8:a verkar vara att man i de flesta fall inte behöver dela högre än 80 Hz mot basmoduler= inga möjliga problematiska delningsfrekvenser där örat är mest känsligt.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Baffel » 2019-02-08 23:33

Men en 11- tums bas och en diskant då? Denna har ju fått enormt bra recensioner:
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... rekt-demo/

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Kraniet » 2019-02-08 23:56

Seas A26 är ju också lite cool

http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=365

Skulle vilja lyssna på dom
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Kraniet » 2019-02-08 23:58

Finns ju detta eminenta bygge här på forumet också. Mycket matnyttigt där ang hur man kan designa

viewtopic.php?f=3&t=63680&hilit=ca22rny
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Tangband » 2019-02-09 10:30

Kraniet skrev:Finns ju detta eminenta bygge här på forumet också. Mycket matnyttigt där ang hur man kan designa

viewtopic.php?f=3&t=63680&hilit=ca22rny


Intressant tråd. DanNorman skriver att han inte hittat nån 8:a som duger.
Klart är att man bör använda nån slags waveguide till en så stor midbas- inte minst efter de senare rön som kommit från bla Toole .

Enda fördelen som jag ser det med en 8:a är ljudtryckskapacitet och att man kan dela lågt ( 80 hz eller lägre ) till ett par basmoduler . Då slipper man ju fler delningar är tre, och slipper problem med delning vid de frekvenser örat är mest känsligt vid . Detta kanske är en väldigt stor fördel ?

Men ska man undvika beaming- problem ( som kan höras ! ) så är nog minimum en 4 vägare om man har lite krav på ljudet, tex en 12:a, en 8:a, en 4:a och en 1 tums diskant.
Senast redigerad av Tangband 2019-02-09 10:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav EmuMannen » 2019-02-09 10:44

Kraniet skrev:Finns ju detta eminenta bygge här på forumet också. Mycket matnyttigt där ang hur man kan designa

viewtopic.php?f=3&t=63680&hilit=ca22rny

Klart intressant läsning. Ino Audio pi60 hade jag helt missat, klart inspirerande. Seas A26 har jag varit sugen på att bygga men jag tror kostnaden för elementen höll mig tillbaka. Heco Direkt är ett intressant koncept men jag vet inte...

Innerst inne så vet jag att nästa bygge borde bli ett par beprövade trevägare + två separata basmoduler. Men som vanligt blir jag sugen att testa en massa andra mer eller mindre hopplösa koncept (som att modda mina SoundSpan till exempel). Jag borde nog fokusera på att få klart mitt försteg i stället... :oops:
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Tangband » 2019-02-09 10:50

EmuMannen skrev:
Kraniet skrev:Finns ju detta eminenta bygge här på forumet också. Mycket matnyttigt där ang hur man kan designa

viewtopic.php?f=3&t=63680&hilit=ca22rny

Klart intressant läsning. Ino Audio pi60 hade jag helt missat, klart inspirerande. Seas A26 har jag varit sugen på att bygga men jag tror kostnaden för elementen höll mig tillbaka. Heco Direkt är ett intressant koncept men jag vet inte...

Innerst inne så vet jag att nästa bygge borde bli ett par beprövade trevägare + två separata basmoduler. Men som vanligt blir jag sugen att testa en massa andra mer eller mindre hopplösa koncept (som att modda mina SoundSpan till exempel). Jag borde nog fokusera på att få klart mitt försteg i stället... :oops:


Tråden handlar ju om två vägare med stora baselement, så detta blir OT , - Denna skulle jag bygga... har varit väldigt sugen några gånger.
http://www.troelsgravesen.dk/BOOKSHELF-3WC.htm

Kraniet
 
Inlägg: 12543
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Kraniet » 2019-02-09 11:29

De flesta spelar väl inte högre än att en 6,5-7 tums midbas räcker.
Jag har ju funderat på högtalare med större bas för att få mer "slam". Åtta tums midbas "känns" annorlunda. Vet inte om det är inbillning dock.
Men jag vill samtidigt ha en smal högtalare. Nu har tankarna mer glidit över mot trevägare med dubbla 6,5 och 5,25 som mellanregister.

Tvåvägare med 8-tumsbas har ju det problemet att det är svårt att hitta lämpliga midbasar. Sen ställer det ju mer krav på designen men det är nog inte omöjligt att få till.

Detta element i originaltappning var ju ett välanvänt element då det begav sig. Är nog inte så dumt idag heller.
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... 20-08.html

Problemet med högtalaren i första inlägget tycker jag är att baselementet har en väldigt orolig frekvensgång. Utan att ha hört det först skulle det inte vara mitt första val.

Edit: Jag har ju byggt en högtalare med CA22RNY och det elementet tyckte jag lät väldigt bra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav EmuMannen » 2019-02-09 11:31

Tangband skrev:Tråden handlar ju om två vägare med stora baselement, så detta blir OT , - Denna skulle jag bygga... har varit väldigt sugen några gånger.

Jag har också varit sugen på att bygga Troels Bookshelf-3WC. Jag är dock lite skeptisk till "aperiodic tuning" men Troels verkar veta vad han gör. Nu köpte jag inte 22W till mitt senaste bygge (som jag funderade på) utan ett par SB23NRXS45-8 så därför ligger det närmare till hands att bygga Troels SBAcoustics, 3-Way Classic och placera dem ovanpå två basmoduler i samma stil.

Men som sagt, tråden skulle handla om tvåvägare med lite större basar än 6-tum. Vad finns det för beprövade DIY-projekt i den stilen? Några jag snubblat på från Humble Homemade Hifi är Plutone och Twenty Five. Den senare bygger på budgetkomponenter. Rätt cool variant med fronten i orange plexi längst ned på sidan. 8)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav EmuMannen » 2019-02-09 11:44

Kraniet skrev:Problemet med högtalaren i första inlägget tycker jag är att baselementet har en väldigt orolig frekvensgång. Utan att ha hört det först skulle det inte vara mitt första val.

Jag har ett par SB23NRXS45-8 delade vid 320 Hz och de låter ruskigt bra men jag har inte provat att dela dem högre än så. Troels delar den också rätt lågt vid 600 Hz i sin 3-Way Classic. Jag vet inte hur många gånger jag funderar på att köpa Seas CA18/22RNY och CA18/22RNX. De verkar extremt användbara men av någon anledning slutar det alltid med något annat...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Tangband » 2019-02-09 12:40

EmuMannen skrev:
Tangband skrev:Tråden handlar ju om två vägare med stora baselement, så detta blir OT , - Denna skulle jag bygga... har varit väldigt sugen några gånger.

Jag har också varit sugen på att bygga Troels Bookshelf-3WC. Jag är dock lite skeptisk till "aperiodic tuning" men Troels verkar veta vad han gör. Nu köpte jag inte 22W till mitt senaste bygge (som jag funderade på) utan ett par SB23NRXS45-8 så därför ligger det närmare till hands att bygga Troels SBAcoustics, 3-Way Classic och placera dem ovanpå två basmoduler i samma stil.

Men som sagt, tråden skulle handla om tvåvägare med lite större basar än 6-tum. Vad finns det för beprövade DIY-projekt i den stilen? Några jag snubblat på från Humble Homemade Hifi är Plutone och Twenty Five. Den senare bygger på budgetkomponenter. Rätt cool variant med fronten i orange plexi längst ned på sidan. 8)


Bara ett litet tillägg- jag hade struntat i aperiodic tuning för 3WC , istället gjort den med samma element, med slitsport och isobarik med en till 22w, kopplad magnet mot magnet inuti lådan. Basens kavitet ca 30 liter.

Inspiration till detta finns från denna högtalare som använder samma baselement med samma volym i botten:
https://www.linn.co.uk/speakers-and-amp ... s/akubarik

Av alla de element och konfigurationer, tester jag läst om det senaste året verkar just de element troels använder i 3WC de allra mest intressanta- nästan oavsett pris dessutom. Scanspeaks serie med glasfiberkoner verkar helt suveräna.
Senast redigerad av Tangband 2019-02-09 12:49, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav DVD-ai » 2019-02-09 12:45

Istället för att hitta en diskant som går att dela lågt nog, kanske fokusera på att hitta en bas som går att använda högt nog?! :)

En med jämn energirespons mot stigande frekvens är (enligt mig) ett eftersträva om du vill ha en högtalare med tillika jämn sådan.
Även om energikurvan på basen är stigande (mer total energi mot stigande frekvens) så är det okey då du kan kompensera detta genom att lägga den elektriska delningen lägre och börja att "ta ner" den ökande energin mot högre frekvenser.
Har du denna grundläggande jämna energiresponsen så har du en bra utgångspunkt för att kunna möta upp en diskant med relativt snäv spridning i övergångsområdet.
Gärna med WG då du även får en ökad tålighet i diskanten undre arbetsområde om delningen utförs korrekt.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7323
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Kalejdokom » 2019-02-09 13:19

Ja, det finns ju t.o.m. 2-vägare med 10-tumsbas som verkar fungera bra. Den här nyttjar t.ex. en diskant med lite större membran och låter basen spela helt utan LP-filter. Diskanten är delad med endast en 3,3uF konding!
https://www.hifikit.se/hogtalare/byggsa ... zontalTab1

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Cortado » 2019-02-09 14:09

Av vad jag kan se så diskuteras inte spridningsegenskaper alls i tråden. Det brukar ju vara en av utmaningarna med tvåvägare med "större" boomers och vanlig diskant.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav darkg » 2019-02-09 14:14

Kalejdokom skrev:Ja, det finns ju t.o.m. 2-vägare med 10-tumsbas som verkar fungera bra. Den här nyttjar t.ex. en diskant med lite större membran och låter basen spela helt utan LP-filter. Diskanten är delad med endast en 3,3uF konding!
https://www.hifikit.se/hogtalare/byggsa ... zontalTab1


Inspirerande, synd att diskanten drar upp kostnaden rätt hårt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav DVD-ai » 2019-02-09 15:07

Cortado skrev:Av vad jag kan se så diskuteras inte spridningsegenskaper alls i tråden. Det brukar ju vara en av utmaningarna med tvåvägare med "större" boomers och vanlig diskant.


Jo en hade tagit upp det i alla fall, och nu är vi två! Så vi får se om det tar fäste :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Cortado » 2019-02-09 15:28

DVD-ai skrev:
Cortado skrev:Av vad jag kan se så diskuteras inte spridningsegenskaper alls i tråden. Det brukar ju vara en av utmaningarna med tvåvägare med "större" boomers och vanlig diskant.


Jo en hade tagit upp det i alla fall, och nu är vi två! Så vi får se om det tar fäste :)


Haha, man är sjukt blind ibland alltså. :)

mawes
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2015-04-01

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav mawes » 2019-02-09 16:12

DVD-ai skrev:Istället för att hitta en diskant som går att dela lågt nog, kanske fokusera på att hitta en bas som går att använda högt nog?! :)

En med jämn energirespons mot stigande frekvens är (enligt mig) ett eftersträva om du vill ha en högtalare med tillika jämn sådan.
Även om energikurvan på basen är stigande (mer total energi mot stigande frekvens) så är det okey då du kan kompensera detta genom att lägga den elektriska delningen lägre och börja att "ta ner" den ökande energin mot högre frekvenser.
Har du denna grundläggande jämna energiresponsen så har du en bra utgångspunkt för att kunna möta upp en diskant med relativt snäv spridning i övergångsområdet.


Menar du verkligen snävt DVDai? Diskanter sprider typiskt inte smalt i delningsområdet.

8-tummare är knepigt. En 8 som överraskar är woofern i Behringer 2031.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Tangband » 2019-02-09 16:16

Tangband skrev:
EmuMannen skrev:Ibland har jag funderat på en tvåvägare med 8-tums bas men alltid avfärdat det som en dålig idé. Framförallt har det varit svårt att hitta en diskant som går att dela tillräckligt lågt. Men idag så snubblade jag över Counterpoint 128T 25th Anniversary. Det verkar vara en Australiensiskt högtalare. Jag hittar inte mycket om den på nätet men de få jag hittat som lyssnat på den verkar imponerade. Det jag reagerade på (förutom kombinationen 8" + 1") var de Danska elementen. Tillverkaren uppger inte vilka de är annat än att de är Danska men jag tycker det ser ut som Scan-Speak Discovery D2604/830000 och SB Acoustics SB23NRXS45. Den verkar rätt stor, runt 75 liter. Jag kan inte låta bli att undra hur de tänkte och hur de fick ihop delningsfiltret? Någon som byggt något liknade?

128T-Ver.1_1024x1024.jpg


Det har ju sina för och nackdelar med att blanda element med stor radie för att sedan dela till en 1:tummare för diskanten. Snell E modellen lyckades ju ganska bra och även pi60.

Det finns ju en del problem att hantera:

Beamingproblem ( kan åtgärdas med ett mindre baselement och/eller en låg delningsfrekvens )
Diskanten måste kunna delas lågt utan att låta illa.
Basen måste kunna spela med låg dist vid mellanhöga frekvenser för att möta diskanten.
Spridningen från elementen kommer pga skillnaden i storleken att se väldigt olika ut vid delningen- Toole har ju forskat mycket om detta. Kan åtgärdas ( om man tycker det är viktigt ) med waveguide eller CD-horn.

Resultat: troligen dyrt med element som klarar detta !

En stor fördel med en bra 8:a verkar vara att man i de flesta fall inte behöver dela högre än 80 Hz mot basmoduler= inga möjliga problematiska delningsfrekvenser där örat är mest känsligt.


Cortado- det är den olika spridningen boomer och diskant vid delningen och beamingproblem som kanske är ett av de största problemen med en 8:a och en 1-tummare som ska samarbeta :)
Toole har ju skrivit massor om detta ( som du ju vet )

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1653
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav AndersD » 2019-02-09 16:33

DVD-ai skrev:
Cortado skrev:Av vad jag kan se så diskuteras inte spridningsegenskaper alls i tråden. Det brukar ju vara en av utmaningarna med tvåvägare med "större" boomers och vanlig diskant.


Jo en hade tagit upp det i alla fall, och nu är vi två! Så vi får se om det tar fäste :)

Nu är vi tre, så lite fäste har det fått!

Som någon sa, INO pi60 funkar ju med 8-tumsboomer och 1-tumsdiskant, vad är hemligheten?
Finns det inga off axis-mätningar tillgängliga på denna högtalare?

Nu är kanske inte ett par off axis-kurvor tillräckligt för att förstå varför pi60 fungerar så bra men det kunde vara en början till förståelse.
.....

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Morello » 2019-02-09 16:35

Man bör ha i åtanke att diskanten (T11m) i pi60s har avsevärt högre riktverkan i det nedre registret än typiska 1"-diskanter med plan frontplatta.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1653
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav AndersD » 2019-02-09 16:37

Tangband skrev:...
Men ska man undvika beaming- problem ( som kan höras ! ) så är nog minimum en 4 vägare om man har lite krav på ljudet, tex en 12:a, en 8:a, en 4:a och en 1 tums diskant.

Så enligt dig har alla en-, två- och tre-vägskonstruktioner hörbara problem med spridningen?
.....

mawes
 
Inlägg: 305
Blev medlem: 2015-04-01

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav mawes » 2019-02-09 16:41

Här är behringer 8:an
behringerwoofer.jpg
behringerwoofer.jpg (517.21 KiB) Visad 5015 gånger

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Morello » 2019-02-09 16:42

Nyckeln till framgång här är att elementens riktverkan passar varandra så att man får en snygg frekvensgång utanför referensaxeln. dvs utan svacka runt delningsfrekvensen.
I fallet pi60 är elementens riktverkan mycket väl avvägda för att ge en energikurva utan knasigheter.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1653
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav AndersD » 2019-02-09 16:47

Morello skrev:Man bör ha i åtanke att diskanten (T11m) i pi60s har avsevärt högre riktverkan i det nedre registret än typiska 1"-diskanter med plan frontplatta.

OK, låter ju som ett smart sätt att lösa "problemet".
Borde ju synas tydligt på en off axis-mätning då!
.....

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Tangband » 2019-02-09 16:49

AndersD skrev:
Tangband skrev:...
Men ska man undvika beaming- problem ( som kan höras ! ) så är nog minimum en 4 vägare om man har lite krav på ljudet, tex en 12:a, en 8:a, en 4:a och en 1 tums diskant.

Så enligt dig har alla en-, två- och tre-vägskonstruktioner hörbara problem med spridningen?


Det har jag väl inte påstått, väl ?

En tvåvägare med en 6 1/2 och waveguide eller cd-horn har möjlighet till ganska homogen spridning.

Med ”lite högre krav ” menade jag mest låg förvrängning och möjligheten att spela riktigt starkt- och i de fall man inte vill använda horn eller waveguide.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster