Tvåvägare med 8-tums bas?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Perfector » 2019-05-13 16:25

Baffel skrev:Kan jag tänka mig. Har hört BBK 200 då och då. Väldigt prisvärt element. Det du beskriver måste väl vara ett kanonprojekt för nybörjaren. Extra högtalare i sommarstugan (som inte låter sommarstugehögtalar, dåligt dvs utan tvärt om).

Bygg dig ett par då och tala om hur du tycker det låter vetja :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Baffel » 2019-05-13 17:47

Absolut. Om jag hade tid . Men för andra. Kör på , kostar ju nada i princip. Och jag misstänker att mer bang for the bucks är svårt att få.

P.s sen kan man ju mecka med delningsfilter i år framöver och få fram en highend högtalare. Som : https://intelligentsound.se/Kungsängen gjort med prosonhögtalare. Fascinerande .

De säljs för typ 50 000 paret. Prosonhögtalare med nya filter. Obs de låter riktigt bra.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Perfector » 2019-05-13 18:02

Baffel skrev:Absolut. Om jag hade tid . Men för andra. Kör på , kostar ju nada i princip. Och jag misstänker att mer bang for the bucks är svårt att få.

P.s sen kan man ju mecka med delningsfilter i år framöver och få fram en highend högtalare. Som : https://intelligentsound.se/Kungsängen gjort med prosonhögtalare. Fascinerande .

De säljs för typ 50 000 paret. Prosonhögtalare med nya filter. Obs de låter riktigt bra.

Filtret i beskrivningen är absolut och kan inte ändras utan att förstöra basens goda ljud.
Det är framtaget av HiFi-Connection i Mälarhöjden för länge sedan och trotsar alla normala filterdesigns som jag testat genom mer än 25 år.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Baffel » 2019-05-13 18:29

Ok. Har du gjort några mätningar på högtalarna?
Senast redigerad av Baffel 2019-05-13 18:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Perfector » 2019-05-13 18:32

Baffel skrev:Ok. Har du gjort några mätningar?

Oh yes.
Massor med utan och med konjugatlänken som är trolleriet i beräkningen.
Dessvärre har jag inga (eller har jag det?)sparade data från den tiden.
Men jag kan kolla och återkomma.
Utan länken är basen tunn och fattig.
Med länken liksom vaknar elementet upp.
Det har dryftats många gånger i olika trådar på forumet, sök på bbk-200 och se vad du får upp.

Edit:
Här kommer länkvärden till både 4 och 8 Ohm om nån vill leka.
Bilagor
Gamma BBK-200 8 Ohmkonjugatlänk.jpg
Gamma BBK-200 8 Ohmkonjugatlänk.jpg (787.22 KiB) Visad 5160 gånger
Gamma BBK-200 4 Ohm Konjugatlänk.jpg
Gamma BBK-200 4 Ohm Konjugatlänk.jpg (779.81 KiB) Visad 5160 gånger
Senast redigerad av Perfector 2019-05-13 18:44, redigerad totalt 2 gånger.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Baffel » 2019-05-13 18:37

Ok , men kan du redovisa resultaten av mätningarna här. Jag är helt säker på om de är tillräckligt positiva (detta är en billig högtalare .. så man kan inte ha extrema krav) så kommer många bygga dem (jag fattar att du får provis etc per såld bbk 200, men strunt i det nu).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Perfector » 2019-05-13 18:46

Baffel skrev:Ok , men kan du redovisa resultaten av mätningarna här. Jag är helt säker på om de är tillräckligt positiva (detta är en billig högtalare .. så man kan inte ha extrema krav) så kommer många bygga dem (jag fattar att du får provis etc per såld bbk 200, men strunt i det nu).

Ingen provision, inte ens ett tack när jag byggde om första elementet till det det är idag.
Men det är inte viktigt.
Det viktiga är att det är ett underbart element att använda.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Baffel » 2019-05-13 22:06

Livet kan ju vara bra konstigt. Har en syrra vars dotter nu är snart 15 år. Hon har varit med när vi renoverat sommarstugan och verkligen gillat detta med att man slipar, målar, snickrar och fixar.

Nu är hon mer inne på finare typ av snickeri samtidigt som hon vill ha bättre ljud till sitt rum (det är ju inget drag ju !!!...som hon säger om skiten hon har nu) Obs nop hon är ingen flata , jag vet hur en del tänker ...det är smink tjej tjejigt och killar till 100%. . Ett perfekt projekt för henne. Kruxet är den att kidsen enbart vill ha sladdlöst. Inga sladdar , bra stremat.

P.s hon funderar på finsnickeri. Jag som morbror kommer bli överlycklig om hon väljer den banan i livet istället för att bli jurist, ekonom eller något annat som är trist så klockorna stannar.
Senast redigerad av Baffel 2019-05-13 22:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Cortado » 2019-05-13 22:18

Perfector och Baffel - återgå till trådämnet, eller skapa en egen tråd för den diskussion ni håller. Jag kan flytta ut era inlägg till en egen tråd om så önskas.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Baffel » 2019-05-13 22:20

För mycket sälj kring ett visst element?

För min del spelar det ingen roll om du skapar en ny tråd.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Cortado » 2019-05-13 22:22

Baffel skrev:För mycket sälj kring ett visst element?


Nej, läs hela tråden från början. Detta är ett sidospår som kan vara intressant i sig själv, i en egen tråd.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Baffel » 2019-05-13 22:28

Aha , missade . Handlar om val av diskant till en 8" bas.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav EmuMannen » 2019-05-14 07:08

Baffel skrev:Aha , missade . Handlar om val av diskant till en 8" bas.

Eller val av 8-tums bas till diskant, eller val av waveguide till diskant och 8-tums bas, eller...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Perfector » 2019-05-14 08:36

Eller så tittar man på trådens titel.
Då blir min palaver förståelig och att det se'n blev en dragning om elementet beror på att jag ville vara artig och svara på frågan om det.
Min mamma sa att man ska alltid svara på tilltal.
Därmed lämnar jag till TS att själv bestämma vad han vill ta till sig.
Solsken på alla.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Kraniet » 2019-05-14 08:39

Återigen så innehåller nog Tarzans tråd allt man behöver för att bygga en tvåvägare med 8" bas/mid på ett tillfredsställande sätt.

viewtopic.php?f=3&t=63680

Han valde Scan-Speak 22W8534G00 för att han tyckte det hade bättre tonkurva och spridningsegenskaper. Basen är dessutom väldigt billig.
https://www.scan-speak.dk/product-famil ... rod_id=217

Med andra element behövs ju andra optimeringar men principen/tillvägagångssättet är ju vettigt för egentligen vilket högtalarbygge som helst.

Han går ju dock inte igenom optimering av lådvolym/avstämning så det får man lägga till själv.

22W/8534G00 ger (simulerat) möjlighet till full nivå(och med 235 cm2 konarea ganska högt) ner till ca 30 Hz i ca 70 liters basreflexlåda så det är ju inget tokigt element alls för en ganska kompromisslös golvhögtalare.
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Kraniet » 2019-05-14 08:55

Men som svar på ursprungsfrågan i första inlägget så har de förmodligen löst problemet med delningen av diskanten med att de delar väldigt lågt.
Med en delningsfrekvens runt 1000-1500 Hz så undviker man basens "problemområde" och förlitar sig på diskanten istället. Det ställer höga krav på diskanten, att den kan delas lågt utan dist.

Det är liknande princip som det som visas för Dayton RS225-8 och RS28 här:
https://areteaudio.wordpress.com/author/lindseyjohns/

Det Tarzan gör i sin tråd är mer sofistikerat och ger förmodligen bättre ljud om det görs korrekt.

edit: ska ju dock sägas att det är många som byggt enligt den första principen och blivit nöjda.
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Tangband » 2019-05-14 14:29

Kraniet- det verkar gå bra att köra med en betydligt högre delning för diskanten om baselementet är specialgjort, tex delas diskanten i pi60 högre än 2 KHz, om man läser av komponentvärdena på filtret.

En 2,2 uF konding och ett motstånd på 3,9 ohm i serie med diskanten. Pip har även den en 2,2 uF konding och motstånd på 2,2 ohm i serie med diskanten.

Nedan är bilden på pi60 delningsfilter.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Tangband » 2019-05-14 14:51

Kraniet skrev:Återigen så innehåller nog Tarzans tråd allt man behöver för att bygga en tvåvägare med 8" bas/mid på ett tillfredsställande sätt.

viewtopic.php?f=3&t=63680

Han valde Scan-Speak 22W8534G00 för att han tyckte det hade bättre tonkurva och spridningsegenskaper. Basen är dessutom väldigt billig.
https://www.scan-speak.dk/product-famil ... rod_id=217

Med andra element behövs ju andra optimeringar men principen/tillvägagångssättet är ju vettigt för egentligen vilket högtalarbygge som helst.

Han går ju dock inte igenom optimering av lådvolym/avstämning så det får man lägga till själv.

22W/8534G00 ger (simulerat) möjlighet till full nivå(och med 235 cm2 konarea ganska högt) ner till ca 30 Hz i ca 70 liters basreflexlåda så det är ju inget tokigt element alls för en ganska kompromisslös golvhögtalare.


Jo, visst verkar det där baselementet bra, de ser man i dibiramas mätningar. 22w/8534G00 används tex i Akubarik, där är den isobarikkopplad clamshell i botten på högtalaren på ungefär 33 liter basreflex.
Kanske ett bra tips till ditt bygge ? Jag har själv funderat på den lösningen och i sådana fall kopiera Linns lösning rakt av med basarna i botten och använda baslådan som stativ till FUKDIST.
Senast redigerad av Tangband 2019-05-14 14:56, redigerad totalt 2 gånger.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Kraniet » 2019-05-14 14:53

Tangband skrev:Kraniet- det verkar gå bra att köra med en betydligt högre delning för diskanten om baselementet är specialgjort, tex delas diskanten i pi60 högre än 2 KHz, om man läser av komponentvärdena på filtret.

En 2,2 uF konding och ett motstånd på 3,9 ohm i serie med diskanten. Pip har även den en 2,2 uF konding och motstånd på 2,2 ohm i serie.

Nedan är bilden på pi60 delningsfilter.


Ja precis. Det är ju det Tarzan gör i sin byggtråd. Men det blir krångligare eftersom man måste ta hänsyn till elementens spridning och styra/manipulera dssaa med låddimensioner, filterval, elementmatchning osv. Det är mer avancerat än en "dela lågt och brant"-metoden.
Det ställer ju också (kompetens-) krav på vilka avvägningar man gör med avseende på spridningsegenskaper, linjäritet osv.

Det IÖ gjort i pi60 är ju ju ännu mer avancerat då han utformat elementen själv och då har full(?) kontroll över vilka egenskaper de ska ha. Baselementet i pi60 har tex rakare tonkurva i lådan än i oändlig baffel. Allt är designat för varandra. I manifestet står det att delningsfrekvensen är 3 kHz. Men det är antagligen ingen "textboks-delning".

edit: Midbasen till pi60 kostar ca 3500 kr, diskanten strax över 4000 kr. Midbasen till pi60s kostar över 9000 kr, diskanten ca 5500kr. Det kan tas som en fingervisning om hur mycket energi/tankemöda som lagts på att utforma elementen för att få rätt egenskaper.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav EmuMannen » 2019-05-14 17:53

Perfector skrev:Eller så tittar man på trådens titel.

Eftersom det var jag som skrev titeln Perfector så vet jag mycket väl vad det var jag ursprungligen frågade efter (om titeln är missvisande så ändrar jag den gärna). Det jag ville betona var att tråden inte var tänkt att begränsas till "val av diskant till en 8" bas". Den var tänkt att handla om två-vägare med 8-tums bas. Det innebär att det lika gärna kan handla om val av 8-tums bas som val av diskant (även om jag har svårt att se hur det ena skulle kunna ske utan hänsyn taget till det andra). Men även andra trix som waveguide för att få till en två-vägare med 8-tums bas. För övrigt uppskattar jag att Cortado gick in och modererade lite...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57174
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Nattlorden » 2019-05-14 18:38

Har fortfarande funderingar på att någon gång slänga ihop något pi60-liknande av min gamla Seas 8" och Vifa-diskant i 'tratt'... 60 liter vore ungefär rätt volym för sen basen vill jag minnas....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Baffel » 2019-05-14 18:43

Fast Perfector levererade ju en lösning av bas/ diskant låda och filter, som han anser lirar bra ihop. Är inte det i linje med denna tråd?

Sen om det snöas in lite om basen, vad gör det egentligen?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Perfector » 2019-05-14 19:57

Jag drar mig ur denna tråd och hoppas att toleransen för info i en tråd tillåts att vara lite bredare i framtiden.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57174
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Nattlorden » 2019-05-14 20:10

Perfector skrev:Jag drar mig ur denna tråd och hoppas att toleransen för info i en tråd tillåts att vara lite bredare i framtiden.


Tror toleransen blir bredare med smalare bilder. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav EmuMannen » 2019-05-14 22:41

Baffel skrev:Fast Perfector levererade ju en lösning av bas/ diskant låda och filter, som han anser lirar bra ihop. Är inte det i linje med denna tråd?

Absolut, så långt allt väl.
Baffel skrev:Sen om det snöas in lite om basen, vad gör det egentligen?

Inte så mycket men om diskussionen helt plötsligt spårar in på att handla om en specifik högtalare så kanske det är bättre att ta den diskussionen till en ny tråd om just den högtalaren?
Perfector skrev:Jag drar mig ur denna tråd och hoppas att toleransen för info i en tråd tillåts att vara lite bredare i framtiden.

Jag menade inget illa Perfector, bara så du vet det. Detta är inte ett fall av "infointolerans" utan endast en vädjan om att hålla sig till ämnet och inte snöa in på en specifik högtalare. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav MagnusÖstberg » 2019-05-15 01:26

Tangband skrev:Kraniet- det verkar gå bra att köra med en betydligt högre delning för diskanten om baselementet är specialgjort, tex delas diskanten i pi60 högre än 2 KHz, om man läser av komponentvärdena på filtret.

En 2,2 uF konding och ett motstånd på 3,9 ohm i serie med diskanten. Pip har även den en 2,2 uF konding och motstånd på 2,2 ohm i serie med diskanten.

Nedan är bilden på pi60 delningsfilter.


Du kan inte titta på komponentvärden, du måste titta på tonkurvan hos elementet i sig. Den faktiska delningen är lägre.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Morello » 2019-05-15 08:48

Nja, delningsfrekvensen är cirka 3 kHz.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Tarzan » 2019-05-15 13:29

Kraniet skrev:Återigen så innehåller nog Tarzans tråd allt man behöver för att bygga en tvåvägare med 8" bas/mid på ett tillfredsställande sätt.

viewtopic.php?f=3&t=63680

Han valde Scan-Speak 22W8534G00 för att han tyckte det hade bättre tonkurva och spridningsegenskaper. Basen är dessutom väldigt billig.
https://www.scan-speak.dk/product-famil ... rod_id=217

Med andra element behövs ju andra optimeringar men principen/tillvägagångssättet är ju vettigt för egentligen vilket högtalarbygge som helst.

Han går ju dock inte igenom optimering av lådvolym/avstämning så det får man lägga till själv.

22W/8534G00 ger (simulerat) möjlighet till full nivå(och med 235 cm2 konarea ganska högt) ner till ca 30 Hz i ca 70 liters basreflexlåda så det är ju inget tokigt element alls för en ganska kompromisslös golvhögtalare.


Tack för att du länkar till och framhåller min tråd som någonting bra :)
Jag blev rätt nöjd med dem, men för feelgood hade jag velat ha lite högre nivå från 2 kHz och uppåt och lite mer spridning i baselementet mellan 2 och 5 kHz för att lättare kunna lappa ihop med diskant i wg. För att få upp nivån på baselementet över 2kHz hade det behövt en annan tonkurva, eller ett helt annat sorts filter, tyvärr. Hade jag orkat göra en version 3 av dem hade det alltså antagligen blivit med andra element. Kandidater på baselement är:

- https://www.tymphany.com/transducers/p22wo03-08/ på grund av tonkurvan. I en ca 30 cm bred baffel blev det en puckel (på grund av baffelsteget) vid ca 1kHz. Med det här elementet kommer en liten puckel strax ovanför, vilket gör att puckeln från baffelsteget och elementets puckel inte överlappar, vilket gör allting enklare. Off-axis ser rätt snygg ut för en delning vid 2-4 kHz.
- Den där monacorbasen som länkades tidigare i tråden (tack perfector)) på grund av dess snygga uppbrytning som ser ut att inte behöva någon sugkrets, men också på grund av dess lägre dist jämfört med scan-speak discovery 22w i alla register utom djupaste basen. Men det ser ut att behöva bli ett mer vanligt filter med separata spolar för baffelstegskompensering och delning eftersom dess tonkurva inte stiger mot högre frekvens så mycket.
- Vifa p21 verkar också spännande. Bara en spole i serie som kompenserar för baffelsteg och vips har man en delning vid 3-5kHz. (antagligen)

Som diskant hade jag tagit en Morel Cat 378. Titta bara så fin!! Och det bästa med den är ju att man inte behöver slipa WG själv.
Andra fina diskanter jag tittat mycket på är Seas DXT-diskant som ser ut att sprida väldigt jämnt även långt upp i diskanten. En annan är en diskant från SB Acoustics som också sprider väldigt fint, om än liter mer än DTX från Seas. Fast på grund av dess spridning vid lite lägre frekvenser måste man dela lägre, eller till ett mindre element, så den går bort i det här sammanhanget.

Jag hade chansat på Vifa p21 med Morel CAT 378. Samma sorts filter som till pi60 (som ju syns tidigare i tråden), alltså endast en spole till basen som kompenserar för både baffelsteg och basens stigande tonkurva mot högre frekvens, fasvänd diskant vars tonkurva och nivå i passbandet rätas till med en seriekondensator och dämpmotstånd. För att justera flanken: en sugkrets med kondensatorn parallellt med motståndet. Diskanten förskjuts i djupled så att respektive vågfrontscentrum överlappar. Enkelt fixat :D
Kod: Markera allt
 + _____L________+bas
    \__C__R______-diskant
             \
              L
            /  \
           C    R
            \  /
            gnd


För att svara på lådstorlek/optimering så valde jag en så liten sluten låda som möjligt med delningen 30dB/oktav akustiskt vid 80 Hz i åtanke. Så liten som möjligt var eftersträvansvärt för att kunna ställa dem så nära väggen som möjligt. Jag har för mig att det blev ett ganska högt q-värde (kanske 0,7-0,8?) vid ca 80 Hz. Det blev någonstans mellan 10 och 15 liter för scan-speak discovery 22w.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Kraniet » 2019-05-15 13:40

Här är också en intressant (tycker jag) diskant
http://www.wavecor.com/html/tw030wa11_12.html

Jag använder ju själv DXT med en wavecor 7 tums bas. Låter väldigt bra tycker jag. Men den har ju kanske något begränsad känslighet (ca 87 dB efter tonkurvan korrigerats) .

edit: den där Moreldiskanten ser för övrigt väldigt lik ut de diskanter som tidiga pi60 hade
Mvh
Magnus

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Tvåvägare med 8-tums bas?

Inläggav Kraniet » 2019-05-15 13:48

En annan bas som har väldigt kontrollerad uppbrytning är U22 REX/P-SL

http://seas.no/index.php?option=com_con ... Itemid=461


Bild

Men dess T/S medger inte mycket bas. Men för en topplåda delad vid 80 Hz kunde den ju va lovande.
Mvh
Magnus

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster