Rauna Leira (några frågor om)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Roger044
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2019-02-01

Rauna Leira (några frågor om)

Inläggav Roger044 » 2019-02-12 15:38

Har sedan många år ett par Rauna Leira (tror att det är version I). Jag gillar verkligen dessa högtalare och deras karaktär. Basen i högtalarna tycker jag är svag. Har dock märkt att isoleringen i högtalarna har trillat ner. Dvs om jag tittar in i "hålet på baksidan" (vad heter det?) så ser jag att isoleringen ligger längst ner. Jag har läst någonstans att isoleringen täpper till basljudet då? Stämmer detta och hur högt upp skall isoleringen i så fall sitta?

Är det ljudmässigt lönt / värt att uppgradera dessa högtalare? Och i så fall med vad?

Använder EKK som högtalarkabel. Är denna kabel ok till dessa högtalarna? Som förstärkare har jag en Edison Triod.

--- Detta inlägg låg först under vintage. Flyttade det till DIY. Tror att det passar sig bättre under denna rubrik.----

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Leira (några frågor om)

Inläggav RSG » 2019-02-12 21:01

Jag jobbar på ett par Njord just nu och dämpmaterialet var positionerat så här vid demontage, och placeringen av dämpmaterialet i Leira ser ut att vara den samma på de bilder jag hittat på nätet (dvs mattan sträcker sig förbi hornmynningen)

Bild

Här är alltså botten borttagen och dämpmaterialet avslutas där hornväggen slutar vid kröken på horngången.

Här ser du ungefärlig placering av dämpmaterialet när jag tagit ur det ur högtalaren.

Bild

Dämpmaterialet kommer att vara synligt i hornmynningen på baksidan när det har rätt position. Har du tur så är det bara att sticka in handen försöka hitta änden på mattan för att sedan dra upp mattan lite högre än hornmynningen (cirka 5 cm högre om jag inte missminner mig).
Om det är så att dämpmaterialet skakats ner till botten (kröken på horngången) bör basen kunna påverkas en del och det kan vara värt en insats för att rätta till detta. Huruvida det kan vara värt en uppgradering av dina Leira har jag ingen aning om, finns det saker i återgivningen du stör dig på? Kabel kan du använda vilken du vill.

Mvh/Johan

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rauna Leira (några frågor om)

Inläggav Baffel » 2019-02-12 21:45

Kanske läge för vinterfiske ? För när storfiskarn talar om hur stora dämpningsmatrial har drar upp (krok , eller något annat , ) Alt. ta till en unge med smala armar , någon nytta kan väl ungarna göra :)

Testat med dammsugaren? Den plus lådan upp och ned , vem vet? ( lite trist om då isoleringen vid elementbaffel rasade ned 8O ) Kör med en sådan där liten grep med handtag som du ser brukar användas för att plocka upp fimpar? Finns säkert hur många som helst trix du kan testa. Bara köra ned något med en krok så löser det sig nog.

Lyssna på Johan , han håller på med Rauna nu, som du ser i tråd här.
Senast redigerad av Baffel 2019-02-12 22:35, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 673
Blev medlem: 2003-12-11
Ort: Göteborg

Re: Rauna Leira (några frågor om)

Inläggav Jonas » 2019-02-12 22:12

Hej,
Har ett par tidiga Leira version 1 som står och samlar damm.. Om elementen är hela så finns det ingen anledning att byta, klen bas tycker jag inte att dom har om allt är som det skall. Har tagit några bilder som förhoppningsvis visar hur dämpmaterialet skall ligga när det ligger rätt. Hoppas att det är till hjälp, dessa högtalare är så bra från början så att dom förtjänar att fortsätta sitt liv med orginalelement 8) /Jonas
Bilagor
Vy uppåt.jpg
Vy uppåt.jpg (232.31 KiB) Visad 3873 gånger
Vy nedåt botten.jpg
Vy nedåt botten.jpg (227.95 KiB) Visad 3873 gånger
LEIRA port.jpg
LEIRA port.jpg (232.61 KiB) Visad 3873 gånger
LEIRA tidig ver 1.jpg
LEIRA tidig ver 1.jpg (234.1 KiB) Visad 3873 gånger

Roger044
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2019-02-01

Re: Rauna Leira (några frågor om)

Inläggav Roger044 » 2019-02-14 19:12

Tackar så mycket för svaren på mina frågor!

Det är just dessa svar som är så underbara med sådana här forum.
Folk som man inte känner men som gärna delar med sig av sin kunskap och erfarenhet.
Tackar!!

Användarvisningsbild
staffanw
 
Inlägg: 1999
Blev medlem: 2007-06-22

Re: Rauna Leira (några frågor om)

Inläggav staffanw » 2019-02-16 21:37

Håller helt med föregående skribenter om att dessa absolut förtjänar att få leva vidare! De fanns i minst två versioner där de tidigare hade SEAS element både bas/mellan och för diskanten. Bosse Hansson uppgraderade senare dessa med sina egna Sinus-element och skulle elementen vara slut så kan du köpa nytt här https://rauna.mamutweb.com/Shop/Product/Leira-uppgraderingsats/LEIRAUPPGRADERING1

om du inte har hittat till Rauna-forumet så finns det en hel om Leira där http://www.rauna.forum24.se/rauna-forum-25.html även om uppdateringar är lite mindre frekventa nu för tiden!

Roger044
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2019-02-01

Re: Rauna Leira (några frågor om)

Inläggav Roger044 » 2019-02-17 11:31

Nu har jag fått ut all dämparmaterial som satt på baksidan. Dock så var den inte komplett. Den ena var betydligt kortare än den andra.
Vad för något kan jag använda som dämparmaterial?
Fungerar vanlig glasfiberull eller är det något som måste köpas i specialbutik?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22710
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Rauna Leira (några frågor om)

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-17 12:44

En sådant ljudledningssystem är väldigt kritiskt när det gäller dämpmaterialet och dess placering. Var det verkligen helt galet innan du tog ut det?

Roger044
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2019-02-01

Re: Rauna Leira (några frågor om)

Inläggav Roger044 » 2019-02-17 13:14

Tyvärr var det så. Dämparmaterialet hade
trillat ner. Samt ena biten var 25 cm kortare....

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Leira (några frågor om)

Inläggav RSG » 2019-02-17 14:18

Roger044 skrev:Tyvärr var det så. Dämparmaterialet hade
trillat ner. Samt ena biten var 25 cm kortare....


Ser det ut som att det är sönderrivna bitar eller är de snyggt kapade i ändarna?
Hur långa är bitarna?
Är det olika tjocklek på bitarna?
Finns det något dämpmaterial kvar i främre horngången?

Frågar för att vi skall få mer av hela bilden och kunna hjälpa dig ordentligt.
Och är det så att det är hela snygga kanter på bitarna (inte avrivna) så skall de förmodligen vara av just den längden, frågan är hur placeringen av dem skall vara.
Varför skall du köpa nytt dämpmaterial, kan du inte få det gamla dämpet att hänga kvar i horngången?
I mina Njord är det så gott om friktion ( läs skrovlig yta/knogskinnsätare ) mot väggarna att det snarare är svårt att flytta materialet utan att riva sönder det.

/Johan

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Leira (några frågor om)

Inläggav RSG » 2019-02-17 14:26

RogerGustavsson skrev:En sådant ljudledningssystem är väldigt kritiskt när det gäller dämpmaterialet och dess placering. Var det verkligen helt galet innan du tog ut det?


+1 på den.

Roger044
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2019-02-01

Re: Rauna Leira (några frågor om)

Inläggav Roger044 » 2019-02-17 15:58

RSG skrev:
Roger044 skrev:Tyvärr var det så. Dämparmaterialet hade
trillat ner. Samt ena biten var 25 cm kortare....


Ser det ut som att det är sönderrivna bitar eller är de snyggt kapade i ändarna?
Hur långa är bitarna?
Är det olika tjocklek på bitarna?
Finns det något dämpmaterial kvar i främre horngången?

Frågar för att vi skall få mer av hela bilden och kunna hjälpa dig ordentligt.
Och är det så att det är hela snygga kanter på bitarna (inte avrivna) så skall de förmodligen vara av just den längden, frågan är hur placeringen av dem skall vara.
Varför skall du köpa nytt dämpmaterial, kan du inte få det gamla dämpet att hänga kvar i horngången?
I mina Njord är det så gott om friktion ( läs skrovlig yta/knogskinnsätare ) mot väggarna att det snarare är svårt att flytta materialet utan att riva sönder det.

/Johan

Hej Johan!

Den ena biten, som var kortare, var ojämn i botten. I övrigt har de samma storlek vad gäller bred samt tjocklek. Dock är de tunna och har svårt att "sitta kvar" i övre positionen. Inget dämparmaterial är kvar i de bakre kanalerna.
Min önskan att köpa nytt dämparmaterial grundar sig på de två sakerna, dvs den ena kortar samt tunna så de ej kan sitta kvar / fast.
Tyvärr har jag ingen aning hur dämparmaterialet ser ut i den främre gången. Misstänker att jag i så fall måste ta bort fot eller element för att konstatera materialets placering.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Rauna Leira (några frågor om)

Inläggav RSG » 2019-02-17 17:36

Om du tittar ordentligt på mina och Jonas bilder så tror jag att du kan komma fram till hur det borde vara.

Det låter som att det borde vara ett lager med dämpmaterial i bakre horngången men att det nu är avslitet. Längden borde du kunna uppskatta med hjälp av tidigare bilder och dina befintliga bitar samt mäta lite med en talmeter invändigt i högtalaren. Tjockleken har du från dina bitar. Som mitt dämpmaterial var placerat och som det ser ut från Jonas bilder så skall dämpmaterialet ligga mot hornväggen och avslutas där hornväggen slutar. Dämpmaterialet är glasull (väggisolering) och det hittar du på bygghandeln, men huruvida du hittar glassull med exakt samma egenskaper det kan jag inte svara på. Du kommer att få en hel del spill om du köper en bal :mrgreen: , men du kan kanske hitta lite spill från något bygge...

Vill du använda något annat dämpmaterial så får du helt enkelt prova dig fram tills det blir bra.

/Johan

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Rauna Leira (några frågor om)

Inläggav Baffel » 2019-02-19 00:08

Roger044 skrev:
Den ena biten, som var kortare, var ojämn i botten. I övrigt har de samma storlek vad gäller bred samt tjocklek. Dock är de tunna och har svårt att "sitta kvar" i övre positionen. Inget dämparmaterial är kvar i de bakre kanalerna.
Min önskan att köpa nytt dämparmaterial grundar sig på de två sakerna, dvs den ena kortar samt tunna så de ej kan sitta kvar / fast.
Tyvärr har jag ingen aning hur dämparmaterialet ser ut i den främre gången. Misstänker att jag i så fall måste ta bort fot eller element för att konstatera materialets placering.


Har kollat på senaste säsongen av Sveriges mästerkock. I ett avsnitt skulle de laga köttfärssås. Lite olika resultat men det verkade funka ganska bra för de flesta. Ungefär som när du dämpar en sluten låda. Det funkar i stort sätt bra med vad än slänger in som dämpning , som är avsett att dämpa så klart (om lådan är välbyggd).

Men nu pysslar du med med en suffle . En TM konstruktion som Leira är väldigt känslig för hur och med vad du isolerar den med. Det kan bli pannkaka, allt faller samman eller så smakar det bara ägg av allt. Precis som en suffle. Knepigt.

Lita på Bo Hansson . Ska du testa själv, med nya material och lösningar, så gör det men räkna med en hel del tester och byte av dämpning många ggr innan du få till det.

Surfa runt och läs på om detta med dämpning ang. så inser du svårigheterna


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: juanth och 11 gäster