Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Världen spelar 20-20000 oavsett ålder, och om man börjar begränsa återgivning så tror jag personligen att örat uppfattar begränsningen så det låter ännu tråkigare.
Om högtalaren återger hela omfånget blir det ju samma begränsning även utan högtalare så då låter det lika bra eller dåligt överallt.
Men det är jag det.
Nattlorden skrev:En högtalare som det absolut bara lyssnas på av en person kan ju definitivt byggas annorlunda om den personen så vill. Däremot ser jag det svårt att marknadsföra "seniorhögtalare med stympat omfång för mindre krävande sololyssnare" av något företag.
Sen just "20-20000" är nog lite siffermagi... "30-18000" skulle säkerligen vara högst vettigt att bygga mot, men verkligen inte lika snyggt att slänga på en etikett eller i en reklambroschyr.
petersteindl skrev:Vad jag förstår så har LTS inga som helst problem att i blindtest alltid och under alla förhållanden höra ett diskantfall på 0,25 dB vid 20 kHz då det gäller en elektronikapparat.
Varför skall det vara andra regler hos hörselns detekterbarhet som gäller högtalare?
goat76 skrev:I musik finns det energi utanför det hörbara området vilket andra sinnen kan uppfatta, sub-bas hörs inte men känns och jag är övertygad om att det i den andra änden av tonkurvan har liknande påverkan som tillför väsentlig information till musiklyssnandet.
Det finns de som påstår att det under en musikproduktion inte ska finnas någon begränsning i utrustningen vid 20000Hz och att den bör gå upp till 50000Hz eller ännu högre så att ingen information går förlorad.
Kanske visar det sig efter ytterligare hundra års forskning om hörseln och övriga sinnen att vi inte visste precis allt 2019.
petersteindl skrev:Vad jag förstår så har LTS inga som helst problem att i blindtest alltid och under alla förhållanden höra ett diskantfall på 0,25 dB vid 20 kHz då det gäller en elektronikapparat.
Varför skall det vara andra regler hos hörselns detekterbarhet som gäller högtalare?
Tell skrev:goat76 skrev:I musik finns det energi utanför det hörbara området vilket andra sinnen kan uppfatta, sub-bas hörs inte men känns och jag är övertygad om att det i den andra änden av tonkurvan har liknande påverkan som tillför väsentlig information till musiklyssnandet.
Det finns de som påstår att det under en musikproduktion inte ska finnas någon begränsning i utrustningen vid 20000Hz och att den bör gå upp till 50000Hz eller ännu högre så att ingen information går förlorad.
Kanske visar det sig efter ytterligare hundra års forskning om hörseln och övriga sinnen att vi inte visste precis allt 2019.
Har läst andra som påstår samma sak men har lite svårt att tro på det. Finns det några som helst blindtester som stöder det?petersteindl skrev:Vad jag förstår så har LTS inga som helst problem att i blindtest alltid och under alla förhållanden höra ett diskantfall på 0,25 dB vid 20 kHz då det gäller en elektronikapparat.
Varför skall det vara andra regler hos hörselns detekterbarhet som gäller högtalare?
Du brukar ofta vara ironisk, så jag måste fråga om du är det nu också?
Bill50x skrev:Men sedan har vi detta med transientåter mina högtalare har jag en "super-tweeter" som ansvarar för området 12,5 - 27 kHz. Jag gissar att avrundningen på den undre diskanten är typ 12 dB/oktav men jag har ingen aning om var sänkningen börjar ske. Men, kopplar jag bort super-tweetern så blir ljudet totalt livlöst.
/ B
Baffel skrev:Säkert bra och du är väl 20 år eller yngre . Jag är mest intresserad av de över eller runt 50 år , hur de resonerar när de bygger högtalare. Frekvenser över 12 000 behövs ju inte (om det är en person 50/ äldre som ska lyssna på högtalaren ).
Belker skrev:Om man vänder på frågan; vad har du att vinna på att begränsa bandbredden? Du nämner lättare att välja element, men jag vet inte. Diskanter verkar i allmänhet inte ha problem att nå högt. Är det isf på bekostnad av någon annan egenskap som du vill åt?
petersteindl skrev:Tell skrev:goat76 skrev:I musik finns det energi utanför det hörbara området vilket andra sinnen kan uppfatta, sub-bas hörs inte men känns och jag är övertygad om att det i den andra änden av tonkurvan har liknande påverkan som tillför väsentlig information till musiklyssnandet.
Det finns de som påstår att det under en musikproduktion inte ska finnas någon begränsning i utrustningen vid 20000Hz och att den bör gå upp till 50000Hz eller ännu högre så att ingen information går förlorad.
Kanske visar det sig efter ytterligare hundra års forskning om hörseln och övriga sinnen att vi inte visste precis allt 2019.
Har läst andra som påstår samma sak men har lite svårt att tro på det. Finns det några som helst blindtester som stöder det?petersteindl skrev:Vad jag förstår så har LTS inga som helst problem att i blindtest alltid och under alla förhållanden höra ett diskantfall på 0,25 dB vid 20 kHz då det gäller en elektronikapparat.
Varför skall det vara andra regler hos hörselns detekterbarhet som gäller högtalare?
Du brukar ofta vara ironisk, så jag måste fråga om du är det nu också?
Både ja och nej. Det har varit fall då LTS förordat att åtgärda -0,25 dB i diskanten vid 20 kHz och då är det godkänt om man når -0,1 dB. Det handlar om 0,15 dB skillnad från att om möjligt klassas som tyransparent till att vara detekterbar och färgande. Men det är förvisso ett flamebait för LTS. Det är inte renodlad ironi, kanske måhända en verbal karikatyr som ju i och för sig kan användas som en satir. Men jag vill dock påpeka att det inte är unga friska förmågor som detekterar. Det är gubbarna. Det i sig är ju faktiskt ett intressant fenomen.
Med vänlig hälsning
Peter
Baffel skrev:Nattlorden skrev:En högtalare som det absolut bara lyssnas på av en person kan ju definitivt byggas annorlunda om den personen så vill. Däremot ser jag det svårt att marknadsföra "seniorhögtalare med stympat omfång för mindre krävande sololyssnare" av något företag.
Sen just "20-20000" är nog lite siffermagi... "30-18000" skulle säkerligen vara högst vettigt att bygga mot, men verkligen inte lika snyggt att slänga på en etikett eller i en reklambroschyr.
Nej inte som kommersiell produkt. Klart att det finns ynglingar som kan tänkas lyssna. Min fråga gällde om du bygger själv och är 50 eller över och de som ska lyssna på högtalaren är i samma ålder.
Baffel skrev:Generellt sätt javisst , fast för oss gamla stötar duger väl 20- 12 000 bra.
Bara acceptera att vi blir äldre.
Perfector skrev:Baffel skrev:Generellt sätt javisst , fast för oss gamla stötar duger väl 20- 12 000 bra.
Bara acceptera att vi blir äldre.
DIN-normen anger ju 40-12500 Hz för dåtida HiFi.
Perfector skrev:Baffel skrev:Generellt sätt javisst , fast för oss gamla stötar duger väl 20- 12 000 bra.
Bara acceptera att vi blir äldre.
DIN-normen anger ju 40-12500 Hz för dåtida HiFi.
Baffel skrev:Perfector skrev:Baffel skrev:Generellt sätt javisst , fast för oss gamla stötar duger väl 20- 12 000 bra.
Bara acceptera att vi blir äldre.
DIN-normen anger ju 40-12500 Hz för dåtida HiFi.
Verkar vettigt. Då räknade man väl inte in kidsen . Så upp till 20 000 nu så även 10- åringar får vara med i ekvationen.
Baffel skrev:Annat än de kan messa med sig signaler i klassrummet utan att läraren hör något.
Helmut skrev:Ps. Någon som kan förklara varför biografer har en rak frekvenskurva från 100 hz och upp till ca 2 khz för att sedan skära ljudet med ett par db http://www.filmsoundsweden.se/backspegel/ts44_2.html
Tell skrev:Det här med frekvensomfång är ju rätt intressant, speciellt bland äldre audiofiler som tycker vinyl är bättre än CD för dom inte klipper vid 20khz, måste ha sina högupplösta 192khz-filer om dom ändå vill köra digitalt, eller ogillar allt som har med resampling att göra (OM det gör nån skada så är det egentligen bara dom översta frekvenserna som påverkas). Ni hör alltså inte allt det där ändå, så varför oroa sig?
Bill50x skrev:Tell skrev:Det här med frekvensomfång är ju rätt intressant, speciellt bland äldre audiofiler som tycker vinyl är bättre än CD för dom inte klipper vid 20khz, måste ha sina högupplösta 192khz-filer om dom ändå vill köra digitalt, eller ogillar allt som har med resampling att göra (OM det gör nån skada så är det egentligen bara dom översta frekvenserna som påverkas). Ni hör alltså inte allt det där ändå, så varför oroa sig?
Detta är en intressant fråga. Jag tillhör ju gruppen "äldre audiofiler" och hör väl inte längre så högt upp. Testade för några år sedan och det tog slut vid typ 13-14 kHz om jag minns rätt (inte bara hörseln som ger vika ).
Men jag har ett par högtalare som har en sk supertweeter som delas vid 12,5 kHz (tror brantheten är 12 dB/oktav). För mig borde det rimligen inte spela någon roll om den är inkopplad eller inte eftersom jag ändå inte hör något ovanför 12,5 kHz. Men det är en våldsam skillnad om jag kopplar ur elementet, hela högtalaren dör och låter som en avslagen Pripps. För mig verkar det som om återgivning över det jag kan höra rent frekvensmässigt har en påverkan på det som jag hör, så att säga.
Någon bättre vetande som kan förklara?
/ B
Baffel skrev:Säkert bra och du är väl 20 år eller yngre . Jag är mest intresserad av de över eller runt 50 år , hur de resonerar när de bygger högtalare. Frekvenser över 12 000 behövs ju inte (om det är en person 50/ äldre som ska lyssna på högtalaren ).
Bill50x skrev:Tell skrev:Det här med frekvensomfång är ju rätt intressant, speciellt bland äldre audiofiler som tycker vinyl är bättre än CD för dom inte klipper vid 20khz, måste ha sina högupplösta 192khz-filer om dom ändå vill köra digitalt, eller ogillar allt som har med resampling att göra (OM det gör nån skada så är det egentligen bara dom översta frekvenserna som påverkas). Ni hör alltså inte allt det där ändå, så varför oroa sig?
Detta är en intressant fråga. Jag tillhör ju gruppen "äldre audiofiler" och hör väl inte längre så högt upp. Testade för några år sedan och det tog slut vid typ 13-14 kHz om jag minns rätt (inte bara hörseln som ger vika ).
Men jag har ett par högtalare som har en sk supertweeter som delas vid 12,5 kHz (tror brantheten är 12 dB/oktav). För mig borde det rimligen inte spela någon roll om den är inkopplad eller inte eftersom jag ändå inte hör något ovanför 12,5 kHz. Men det är en våldsam skillnad om jag kopplar ur elementet, hela högtalaren dör och låter som en avslagen Pripps. För mig verkar det som om återgivning över det jag kan höra rent frekvensmässigt har en påverkan på det som jag hör, så att säga.
Någon bättre vetande som kan förklara?
/ B
IngOehman skrev:Jag är snart 60, och hör 16 kHz. Så jag bryr mig - ÄVEN av egoistiska skäl.
Morgan skrev:IngOehman skrev:Jag är snart 60, och hör 16 kHz. Så jag bryr mig - ÄVEN av egoistiska skäl.
Jag hör inte 16kHz, men ändå kan en ton på 16kHz på tillräckligt hög volym skära så att det gör ont i öronen, också under förhållanden där jag försäkrat mig om att inget led i ljudåtergivningskedjan distorderar. Du kan säkert förklara varför.
IngOehman skrev:Baffel skrev:Säkert bra och du är väl 20 år eller yngre . Jag är mest intresserad av de över eller runt 50 år , hur de resonerar när de bygger högtalare. Frekvenser över 12 000 behövs ju inte (om det är en person 50/ äldre som ska lyssna på högtalaren ).
Jag är snart 60, och hör 16 kHz. Så jag bryr mig - ÄVEN av egoistiska skäl. Men mest för att jag ju tycker att högtalare skall vara för alla.
Att förenkla musikåtergivning till frekvensomfång är dock olyckligt. Jag vill påstå att det är lika viktigt att åstadkomma en tonkurva för nollgradersstrålat ljud upp till X kHz (välj X själv) som det är viktigt att åstadkomma en passande spridning upp till X kHz!
Och av fysikaliska skäl finns det oftast ett samband mellan ett diskantelements förmåga att spela höga frekvenser i nollgradersriktningen och att SPRIDA de ljud som skapats.
Så även om det finns de vars hörsel bara låter dem höra 10 eller 12 kHz så betyder det inte att t ex ett stort diskantelement eller ett mellanregisterelement som klarar 12 kHz, duger!
I praktiken får man förmågan att spela frekvenser som är ”onödigt höga” (för den som inte hör de högsta frekvenserna), mer eller mindre på köpet, när man konstruerar högtalaren således att spridningen duger.
- - -
Alldeles bortsett ifrån det så känns det synnerligen tveksamt tycker jag, att konstruera högtalare som inte är för alla människor. För människor känner ju andra människor, i alla tänkbara åldrar. Eller?
Vh, iö
Morello skrev:Jag tycker en anläggning av absolut högsta klass skall återge 20 Hz till 20 kHz med rimligt små avvikelser. Kanske till och med lite under 20 Hz.
Baffel skrev:Bill50x skrev:Men sedan har vi detta med transientåter mina högtalare har jag en "super-tweeter" som ansvarar för området 12,5 - 27 kHz. Jag gissar att avrundningen på den undre diskanten är typ 12 dB/oktav men jag har ingen aning om var sänkningen börjar ske. Men, kopplar jag bort super-tweetern så blir ljudet totalt livlöst.
Hur gammal är du? Om du drar på volymen och sätter örat till din superdiskant , hör du något från den då? Än bättre kan du koppla ifrån de andra elementen och bara lyssna på diskanten?
Vi människor har en ofattbar förmåga att lura oss själva. Om du testat detta med att koppla i och ur
superdiskanten ( någon annan gör det , du ingår i ett blindtest) och du efter detta test verkligen kan höra skillnad så är det intressant (förutsatt att du är 50 plus och inte 16 år och kan höra höga toner).
philipbtz skrev:Jag känner mig spontant ung i den här tråden. Jag är 35
Baffel skrev:Säkert bra och du är väl 20 år eller yngre . Jag är mest intresserad av de över eller runt 50 år , hur de resonerar när de bygger högtalare. Frekvenser över 12 000 behövs ju inte (om det är en person 50/ äldre som ska lyssna på högtalaren ).
ante_77 skrev:Stämmer nu detta som skrivs på forumet?
Ingvar säger att han hör upp till 16k.
Jag tror säkert Ingvar hör högre upp i registret om man spelar starkare. Däremot så kanske man har relativt kraftig dip.
Vad vet jag. Drar man upp volymen rejält så kanske......
Om mina antaganden är korrekta så har man alltså tappat en del dB på högre frekvenser. Det behöver inte betyda att dessa frekvenser är obetydliga för hur man uppfattar ljudet.
ante_77 skrev:Stämmer nu detta som skrivs på forumet?
Ingvar säger att han hör upp till 16k.
Jag tror säkert Ingvar hör högre upp i registret om man spelar starkare.
ante_77 skrev:Däremot så kanske man har relativt kraftig dip.
Vad vet jag. Drar man upp volymen rejält så kanske......
ante_77 skrev:Om mina antaganden är korrekta så har man alltså tappat en del dB på högre frekvenser. Det behöver inte betyda att dessa frekvenser är obetydliga för hur man uppfattar ljudet.
IngOehman skrev:Jag har t ex noterat att hantverkare från (fd) öststater nästan undantagslöst alltid är män och att de aldrig skyddar sin hörsel. Och jag har talat med många av dem och kunnat konstatera att de betraktar hörselskydd som omanligt. Så i dessa fall kan det alltså vara kulturellt.
hummaan skrev:Jag tror på dig än om jag inte gör det.
hummaan skrev:Vad bevisar att du verkligen har hört just 20kHz och inget annat? Du som vet så mycket kan kanske utesluta alla tänkbara orsaker som kan göra att du vet att du har hört exakt 20kHz.
hummaan skrev:Finns det någon lyckligare än den som hör 20kHz och vet att det bara är just 20kHz som hen hör?
Hör du 6kHz också eller det bara ryster i ballarna?
Jag älskar och Tro det måste du bara accept! Tro är en gåva som du kanske missar?
hummaan skrev:iö skrev:Citat:Det är ju det klassiska skruvmejsel-stetoskop-tricket! Har jag användt många gånger. Behöver inte rendera öronfarliga nivåer, men det gör att man hör om missljud kommer från just den delen av motorn.
Jag märker inte tappad bakom en vagn, mekanisk kunnig också gratulerar!!! När du lyssnade med skruvmejseln kom du då fram till att det var hål på ljuddämparen? Ta detta som ett skämt för det är det? Jag är en ytterst skämtsam person! Inte så seriös!
Och så vill man hålla låda, vill ju inte att du skall sota igen.
IngOehman skrev:Det är ju det klassiska skruvmejsel-stetoskop-tricket! Har jag användt många gånger. Behöver inte rendera öronfarliga nivåer, men det gör att man hör om missljud kommer från just den delen av motorn.
Vh, iö
Baffel skrev:Okej om tillverkar musikåtergivningsprodukter (måste varit rekord i sammansatta bokstäver) så då är väl just 20 000 HZ ett bra mål. Kidsen ska väl få sitt. Vi som fyllt 50 en annan femma.
Kan inte någon finna ett musikstycke där det ENBART spelas toner över 15000 HZ, ett där det spelas...16000 HZ osv. Det borde väl finnas på nätet?
hummaan skrev:Citat: Vad jag förstår så har LTS inga som helst problem att i blindtest alltid och under alla förhållanden höra ett diskantfall på 0,25 dB vid 20 kHz då det gäller en elektronikapparat.
Helt klart det mest fantastiska i denna vägen jag noterat, har en plats som gjuten på cirkus med det. Det är en förutsättning att det är förstått helt rätt för i annat fall är det bara Kivik som gäller.
hummaan skrev:Citat: ...
Kalejdokom skrev:Baffel skrev:Okej om tillverkar musikåtergivningsprodukter (måste varit rekord i sammansatta bokstäver) så då är väl just 20 000 HZ ett bra mål. Kidsen ska väl få sitt. Vi som fyllt 50 en annan femma.
Kan inte någon finna ett musikstycke där det ENBART spelas toner över 15000 HZ, ett där det spelas...16000 HZ osv. Det borde väl finnas på nätet?
Det är väl bara att ställa ett högpassfilter (förutsatt att man har tillgång till ett sådant) på önskad frekvens och spela vilket musikstycke som helst .
hummaan skrev:Vad jag förstår så har LTS inga som helst problem att i blindtest alltid och under alla förhållanden höra ett diskantfall på 0,25 dB vid 20 kHz då det gäller en elektronikapparat.
Baffel skrev:hummaan skrev:Citat: Vad jag förstår så har LTS inga som helst problem att i blindtest alltid och under alla förhållanden höra ett diskantfall på 0,25 dB vid 20 kHz då det gäller en elektronikapparat.
Helt klart det mest fantastiska i denna vägen jag noterat, har en plats som gjuten på cirkus med det. Det är en förutsättning att det är förstått helt rätt för i annat fall är det bara Kivik som gäller.
Nu kanske LTS är typ 10 år?
Visa mig den undersökningen.
Vad i detta är så svårt att fatta? Eller är det noja för att bli äldre? . Det är så väl dokumenterat att äldre människor successivt förlorar möjligheten att höra höga toner. Bara att inse att så är livet.
P.s enskilda toner med olika frekvenser över 15000 Hz eller 12000 HZ har testat under decennier och resultaten är entydiga vad det gäller hur man kan höra höga? toner. Skulle LTS visa på motsatsen så är det en revolution , som publiceras världen över. Musikstycken däremot och hur det påverkar när högsta toner tas bort . Tja det är kanske en annan sak. Det vet jag inget om. IÖ är ju med oss nu . Kanske han har någon idé?
Tangband skrev:IÖ - då jag läser att du skriver att hörbarheten från ett enkelt lågpassfilter på utgången på olika sorters källor eller förstärkare, så funderar jag :- är det behovet av branta analoga filter på utgången som är största boven i även moderna klass D förstärkare, även sådana från tex Hypex ?
Baffel skrev:
Finns det inget på Youtube ?
https://youtu.be/kQXFw6JFbVQ
P.s I.Ö är du ärlig nu? Kan du verkligen höra dessa höga toner du påstår dig höra?
Tangband skrev:IÖ - då jag läser att du skriver att hörbarheten från ett enkelt lågpassfilter på utgången på olika sorters källor eller förstärkare, så funderar jag :- är det behovet av branta analoga filter på utgången som är största boven i även moderna klass D förstärkare, även sådana från tex Hypex ?
Tangband skrev:IÖ - då jag läser att du skriver att hörbarheten från ett enkelt lågpassfilter på utgången på olika sorters källor eller förstärkare, så funderar jag :- är det behovet av branta analoga filter på utgången som är största boven i även moderna klass D förstärkare, även sådana från tex Hypex ?
Perfector skrev:Världen spelar 20-20000 oavsett ålder, och om man börjar begränsa återgivning så tror jag personligen att örat uppfattar begränsningen så det låter ännu tråkigare.
Om högtalaren återger hela omfånget blir det ju samma begränsning även utan högtalare så då låter det lika bra eller dåligt överallt.
Men det är jag det.
Och jag är 67 i skrivande stund.
avr7000 skrev:Finns det inte inteferens mellan olika frekvenser...
Typ grundton och ett antal övertoner i ett akustiskt instrument.
Jag har fått för mig att man ändrar upplevelsen av ett ljud (instrument) om man på detta sätt skulle skära bort förmågan att återge högre övertoners frekvens?
Stefan
Wiki skrev:Wave interference
In physics, interference is a phenomenon in which two waves superpose to form a resultant wave of greater, lower, or the same amplitude. Constructive and destructive interference result from the interaction of waves that are correlated or coherent with each other, either because they come from the same source or because they have the same or nearly the same frequency.
hummaan skrev:Nu får vi ha en redogörelse vad det har för betydelse vem som citeras!!!!!!!!!
petersteindl skrev:avr7000 skrev:Finns det inte inteferens mellan olika frekvenser...
Typ grundton och ett antal övertoner i ett akustiskt instrument.
Jag har fått för mig att man ändrar upplevelsen av ett ljud (instrument) om man på detta sätt skulle skära bort förmågan att återge högre övertoners frekvens?
Stefan
Njaee.Wiki skrev:Wave interference
In physics, interference is a phenomenon in which two waves superpose to form a resultant wave of greater, lower, or the same amplitude. Constructive and destructive interference result from the interaction of waves that are correlated or coherent with each other, either because they come from the same source or because they have the same or nearly the same frequency.
Kommer övertonerna från samma ställe så kan t.ex. 3e-ton resultera i att nivån på grundtonen förstärks eller försvagas beroende på 3e-tonens fasläge i förhållande till grundtonen och det gäller p-p. Jag minns inte hur det är med 2a-ton i vissa faslägen, men i samma fas som grundtonen eller i motfas med, så hamnar 2a-tonens nollställen på grundtonens toppvärden och därmed ändras inte p-p. Huruvida samma gäller för mellanliggande fasskillnadslägen måste jag återkomma till. Det tarvar lite mer fundering. Men fasläget mellan grundton och övertoner spelar stor roll. Kommer överoner från annat håll så blir det inte lika farligt. Vågorna korsar varandra och fortsätter därefter såsom de såg ut innan de korsade varandra. Då måste man också beakta att amplituden på övertonerna hos akustiska instrument är betydligt kraftigare än hos återkopplade trisseburkar som inte körs i klippning. Då grundton och övertoner är lika i amplitud blir effekten av interferens mycket större än om den ena tonen har betydligt lägre amplitud.
Med vänlig hälsning
Peter
IngOehman skrev:petersteindl skrev:avr7000 skrev:Finns det inte inteferens mellan olika frekvenser...
Typ grundton och ett antal övertoner i ett akustiskt instrument.
Jag har fått för mig att man ändrar upplevelsen av ett ljud (instrument) om man på detta sätt skulle skära bort förmågan att återge högre övertoners frekvens?
Stefan
Njaee.Wiki skrev:Wave interference
In physics, interference is a phenomenon in which two waves superpose to form a resultant wave of greater, lower, or the same amplitude. Constructive and destructive interference result from the interaction of waves that are correlated or coherent with each other, either because they come from the same source or because they have the same or nearly the same frequency.
Kommer övertonerna från samma ställe så kan t.ex. 3e-ton resultera i att nivån på grundtonen förstärks eller försvagas beroende på 3e-tonens fasläge i förhållande till grundtonen och det gäller p-p. Jag minns inte hur det är med 2a-ton i vissa faslägen, men i samma fas som grundtonen eller i motfas med, så hamnar 2a-tonens nollställen på grundtonens toppvärden och därmed ändras inte p-p. Huruvida samma gäller för mellanliggande fasskillnadslägen måste jag återkomma till. Det tarvar lite mer fundering. Men fasläget mellan grundton och övertoner spelar stor roll. Kommer överoner från annat håll så blir det inte lika farligt. Vågorna korsar varandra och fortsätter därefter såsom de såg ut innan de korsade varandra. Då måste man också beakta att amplituden på övertonerna hos akustiska instrument är betydligt kraftigare än hos återkopplade trisseburkar som inte körs i klippning. Då grundton och övertoner är lika i amplitud blir effekten av interferens mycket större än om den ena tonen har betydligt lägre amplitud.
Med vänlig hälsning
Peter
Oj vad jag skulle vilja skriva ett långt inlägg nu, men jag hinner inte...
Men superkort:
1. Delar INTE uppfattningen att interferens bara kan råda mellan komponenter som är harmoniskt relaterade till varandra, som 1:1, 1:2, 1:3... den första (1:1) är t ex ett ljud som fördröjts. Däremot ger sådan interferens ett statiskt resultat, en repetitiv vågform med grundtonens intervall. När ljud interfererar med varandra utan att vara korrelerade uppstår mera komplexa vågformer, vars envelope kan ha intervall av betydligt lägre frekvens än den lägsta ursprungsfrekvensen.
Vidare: Interferens mellan icke-harmoniska toner (kan även vara toner plus brus m fl...) är ingrediens ett, olinjäritet är ingrediens två - för framblandning av nya spektrala komponenter. Som, som antytts, kan ligga inte bara högre utan också lägre än ursprungssignalernas lägsta frekvens. De intervall jag nämnt tidigare, distorderade av olinjäriteter, skapar toner från interferensintervallen!
Om man t ex spelar 19 kHz + 22 kHz genom en linjär förstärkare (vid rimliga ljudtryck ut ur högtalarna) så hör den som inte hör 19 kHz ingenting. Spelar man genom en förstärkare med sigifikant distorsion (t ex en rörförstärkare) så hör man dock 3 kHz.
Blandning mellan harmoniska övertoner däremot, genererar bara (om olinjäritet är tillstädes) spektrala komponenter där det redan finns sådana.
Kan även nämna att hörbarhet av blandningsfenomen i ultraljudsområdet inte skall överdrivas. Det finns fall (starka inharmoniska ljud) där hörbarhet kan uppstå, men det normala är att det som sker över de högsta statiska toner man kan höra, har liten betydelse.
Kan också vara rimligt att nämna att blandning kan ske både i elektronik, i högtalare, i luften och i öronen! Men finns det inte undertpner redan färdigframblandade när musiken lämnar högtalarna så behöver ljudtrycken typiskt vara mycket höga för att uppnå hörbarhet.
IngOehman skrev:petersteindl skrev:avr7000 skrev:Finns det inte inteferens mellan olika frekvenser...
Typ grundton och ett antal övertoner i ett akustiskt instrument.
Jag har fått för mig att man ändrar upplevelsen av ett ljud (instrument) om man på detta sätt skulle skära bort förmågan att återge högre övertoners frekvens?
Stefan
Njaee.Wiki skrev:Wave interference
In physics, interference is a phenomenon in which two waves superpose to form a resultant wave of greater, lower, or the same amplitude. Constructive and destructive interference result from the interaction of waves that are correlated or coherent with each other, either because they come from the same source or because they have the same or nearly the same frequency.
Kommer övertonerna från samma ställe så kan t.ex. 3e-ton resultera i att nivån på grundtonen förstärks eller försvagas beroende på 3e-tonens fasläge i förhållande till grundtonen och det gäller p-p. Jag minns inte hur det är med 2a-ton i vissa faslägen, men i samma fas som grundtonen eller i motfas med, så hamnar 2a-tonens nollställen på grundtonens toppvärden och därmed ändras inte p-p. Huruvida samma gäller för mellanliggande fasskillnadslägen måste jag återkomma till. Det tarvar lite mer fundering. Men fasläget mellan grundton och övertoner spelar stor roll. Kommer överoner från annat håll så blir det inte lika farligt. Vågorna korsar varandra och fortsätter därefter såsom de såg ut innan de korsade varandra. Då måste man också beakta att amplituden på övertonerna hos akustiska instrument är betydligt kraftigare än hos återkopplade trisseburkar som inte körs i klippning. Då grundton och övertoner är lika i amplitud blir effekten av interferens mycket större än om den ena tonen har betydligt lägre amplitud.
Med vänlig hälsning
Peter
Oj vad jag skulle vilja skriva ett långt inlägg nu, men jag hinner inte...
Men superkort:
1. Delar INTE uppfattningen att interferens bara kan råda mellan komponenter som är harmoniskt relaterade till varandra, som 1:1, 1:2, 1:3... den första (1:1) är t ex ett ljud som fördröjts. Däremot ger sådan interferens ett statiskt resultat, en repetitiv vågform med grundtonens intervall. När ljud interfererar med varandra utan att vara korrelerade uppstår mera komplexa vågformer, vars envelope kan ha intervall av betydligt lägre frekvens än den lägsta ursprungsfrekvensen.
Vidare: Interferens mellan icke-harmoniska toner (kan även vara toner plus brus m fl...) är ingrediens ett, olinjäritet är ingrediens två - för framblandning av nya spektrala komponenter. Som, som antytts, kan ligga inte bara högre utan också lägre än ursprungssignalernas lägsta frekvens. De intervall jag nämnt tidigare, distorderade av olinjäriteter, skapar toner från interferensintervallen!
Om man t ex spelar 19 kHz + 22 kHz genom en linjär förstärkare (vid rimliga ljudtryck ut ur högtalarna) så hör den som inte hör 19 kHz ingenting. Spelar man genom en förstärkare med sigifikant distorsion (t ex en rörförstärkare) så hör man dock 3 kHz.
Blandning mellan harmoniska övertoner däremot, genererar bara (om olinjäritet är tillstädes) spektrala komponenter där det redan finns sådana.
Kan även nämna att hörbarhet av blandningsfenomen i ultraljudsområdet inte skall överdrivas. Det finns fall (starka inharmoniska ljud) där hörbarhet kan uppstå, men det normala är att det som sker över de högsta statiska toner man kan höra, har liten betydelse.
Kan också vara rimligt att nämna att blandning kan ske både i elektronik, i högtalare, i luften och i öronen! Men finns det inte undertpner redan färdigframblandade när musiken lämnar högtalarna så behöver ljudtrycken typiskt vara mycket höga för att uppnå hörbarhet.
peterh skrev:Jag vänder mig emot att man kategoriskt säger att rörförstärkare har signifikant distorsion. Annars är resonmanget korrekt.
Nattlorden skrev:peterh skrev:Jag vänder mig emot att man kategoriskt säger att rörförstärkare har signifikant distorsion. Annars är resonmanget korrekt.
Vilken rörförstärkare skall man ha om man vill ha 250W+ med 0,001% dist?
peterh skrev:Nattlorden skrev:peterh skrev:Jag vänder mig emot att man kategoriskt säger att rörförstärkare har signifikant distorsion. Annars är resonmanget korrekt.
Vilken rörförstärkare skall man ha om man vill ha 250W+ med 0,001% dist?
Har inget svar, har heller inget behov.
120w kan man få från tubes4hifi M125 , citerar specen, obs "less then" :
Power output (4 X KT88) 125 watts from 17 Hz to 32 KHz at less than 1% THD in ultralinear - 65 watts in triode
Power output (2 X KT88) 65 watts from 17 Hz to 34 KHz at less than 1% THD in ultralinear - 35 watts in triode
IMD .................................. < .38% (19 Khz and 20 Khz) at rated power
Nattlorden skrev:peterh skrev:Nattlorden skrev:
Vilken rörförstärkare skall man ha om man vill ha 250W+ med 0,001% dist?
Har inget svar, har heller inget behov.
120w kan man få från tubes4hifi M125 , citerar specen, obs "less then" :
Power output (4 X KT88) 125 watts from 17 Hz to 32 KHz at less than 1% THD in ultralinear - 65 watts in triode
Power output (2 X KT88) 65 watts from 17 Hz to 34 KHz at less than 1% THD in ultralinear - 35 watts in triode
IMD .................................. < .38% (19 Khz and 20 Khz) at rated power
0.38 är väldigt långt från 0.001.... och effekten är specad vid 0,01 som är en dekad ifrån.
Så för min del är det du pekade ut både utan kapacitet och med signifikant distorsion. ( Har man tokkänsliga högtalare så kanske den håller sig bättre däremot.... tänker jag inte ha uppfattning om )
peterh skrev:Nattlorden skrev:peterh skrev:Har inget svar, har heller inget behov.
120w kan man få från tubes4hifi M125 , citerar specen, obs "less then" :
Power output (4 X KT88) 125 watts from 17 Hz to 32 KHz at less than 1% THD in ultralinear - 65 watts in triode
Power output (2 X KT88) 65 watts from 17 Hz to 34 KHz at less than 1% THD in ultralinear - 35 watts in triode
IMD .................................. < .38% (19 Khz and 20 Khz) at rated power
0.38 är väldigt långt från 0.001.... och effekten är specad vid 0,01 som är en dekad ifrån.
Så för min del är det du pekade ut både utan kapacitet och med signifikant distorsion. ( Har man tokkänsliga högtalare så kanske den håller sig bättre däremot.... tänker jag inte ha uppfattning om )
Tja det finns de som lyssnar siffror och de finns de som lyssnar på musik.
petersteindl skrev:IngOehman skrev:petersteindl skrev:Njaee.
Kommer övertonerna från samma ställe så kan t.ex. 3e-ton resultera i att nivån på grundtonen förstärks eller försvagas beroende på 3e-tonens fasläge i förhållande till grundtonen och det gäller p-p. Jag minns inte hur det är med 2a-ton i vissa faslägen, men i samma fas som grundtonen eller i motfas med, så hamnar 2a-tonens nollställen på grundtonens toppvärden och därmed ändras inte p-p. Huruvida samma gäller för mellanliggande fasskillnadslägen måste jag återkomma till. Det tarvar lite mer fundering. Men fasläget mellan grundton och övertoner spelar stor roll. Kommer överoner från annat håll så blir det inte lika farligt. Vågorna korsar varandra och fortsätter därefter såsom de såg ut innan de korsade varandra. Då måste man också beakta att amplituden på övertonerna hos akustiska instrument är betydligt kraftigare än hos återkopplade trisseburkar som inte körs i klippning. Då grundton och övertoner är lika i amplitud blir effekten av interferens mycket större än om den ena tonen har betydligt lägre amplitud.
Med vänlig hälsning
Peter
Oj vad jag skulle vilja skriva ett långt inlägg nu, men jag hinner inte...
Men superkort:
1. Delar INTE uppfattningen att interferens bara kan råda mellan komponenter som är harmoniskt relaterade till varandra, som 1:1, 1:2, 1:3... den första (1:1) är t ex ett ljud som fördröjts. Däremot ger sådan interferens ett statiskt resultat, en repetitiv vågform med grundtonens intervall. När ljud interfererar med varandra utan att vara korrelerade uppstår mera komplexa vågformer, vars envelope kan ha intervall av betydligt lägre frekvens än den lägsta ursprungsfrekvensen.
Vidare: Interferens mellan icke-harmoniska toner (kan även vara toner plus brus m fl...) är ingrediens ett, olinjäritet är ingrediens två - för framblandning av nya spektrala komponenter. Som, som antytts, kan ligga inte bara högre utan också lägre än ursprungssignalernas lägsta frekvens. De intervall jag nämnt tidigare, distorderade av olinjäriteter, skapar toner från interferensintervallen!
Om man t ex spelar 19 kHz + 22 kHz genom en linjär förstärkare (vid rimliga ljudtryck ut ur högtalarna) så hör den som inte hör 19 kHz ingenting. Spelar man genom en förstärkare med sigifikant distorsion (t ex en rörförstärkare) så hör man dock 3 kHz.
Blandning mellan harmoniska övertoner däremot, genererar bara (om olinjäritet är tillstädes) spektrala komponenter där det redan finns sådana.
Kan även nämna att hörbarhet av blandningsfenomen i ultraljudsområdet inte skall överdrivas. Det finns fall (starka inharmoniska ljud) där hörbarhet kan uppstå, men det normala är att det som sker över de högsta statiska toner man kan höra, har liten betydelse.
Kan också vara rimligt att nämna att blandning kan ske både i elektronik, i högtalare, i luften och i öronen! Men finns det inte undertpner redan färdigframblandade när musiken lämnar högtalarna så behöver ljudtrycken typiskt vara mycket höga för att uppnå hörbarhet.
Fast, kallar du detta för interference? Jag kallar inte bildande av nya frekvenser för interference. Frågan som jag uppfattade gällde akustiska musikinstruments toner och då är tonerna harmoniska. Jag utgick från det i mitt svar. Jag går på den input som avr7000 gett. Varken jag eller avr7000 har uttryckt en uppfattning att interferens bara kan råda mellan komponenter som är harmoniskt relaterade till varandra. Det ingick inte i den specifika frågeställningen som jag svarade på. Jag kommenterade inte godtyckliga lösningar med blandtoner. Det anser jag vara en helt annan frågeställning.
Med vänlig hälsning
Peter
Nattlorden skrev:peterh skrev:Jag vänder mig emot att man kategoriskt säger att rörförstärkare har signifikant distorsion. Annars är resonmanget korrekt.
Vilken rörförstärkare skall man ha om man vill ha 250W+ med 0,001% dist?
peterh skrev:Nattlorden skrev:peterh skrev:Har inget svar, har heller inget behov.
120w kan man få från tubes4hifi M125 , citerar specen, obs "less then" :
Power output (4 X KT88) 125 watts from 17 Hz to 32 KHz at less than 1% THD in ultralinear - 65 watts in triode
Power output (2 X KT88) 65 watts from 17 Hz to 34 KHz at less than 1% THD in ultralinear - 35 watts in triode
IMD .................................. < .38% (19 Khz and 20 Khz) at rated power
0.38 är väldigt långt från 0.001.... och effekten är specad vid 0,01 som är en dekad ifrån.
Så för min del är det du pekade ut både utan kapacitet och med signifikant distorsion. ( Har man tokkänsliga högtalare så kanske den håller sig bättre däremot.... tänker jag inte ha uppfattning om )
Tja det finns de som lyssnar siffror och de finns de som lyssnar på musik.
Morello skrev:Gillar du rörljud?
Tja det finns de som lyssnar siffror och de finns de som lyssnar på musik.
Nattlorden skrev:Har tagit bort den extra quoten som gjorde det konstigt//Redaktör'N
Morello skrev:Nattlorden skrev:peterh skrev:Jag vänder mig emot att man kategoriskt säger att rörförstärkare har signifikant distorsion. Annars är resonmanget korrekt.
Vilken rörförstärkare skall man ha om man vill ha 250W+ med 0,001% dist?
Låt mig travestera Carl Bildt - frågan är felställd.
En mer relevant fråga är vilken transistorförstärkare som uppfyller dina krav.
Morello skrev:Mitt inlägg bör tolkas som att det är betydligt mer sannolikt att hitta en halvledarbestyckat slutsteg med 0,001% THD än en dito med rör.
Nattlorden skrev:Har tagit bort den extra quoten som gjorde det konstigt//Redaktör'N
Morello skrev:peterh skrev:Nattlorden skrev:
0.38 är väldigt långt från 0.001.... och effekten är specad vid 0,01 som är en dekad ifrån.
Så för min del är det du pekade ut både utan kapacitet och med signifikant distorsion. ( Har man tokkänsliga högtalare så kanske den håller sig bättre däremot.... tänker jag inte ha uppfattning om )
Tja det finns de som lyssnar siffror och de finns de som lyssnar på musik.
Gillar du rörljud?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster