Moderator: Redaktörer
hummaan skrev:Jag tror på dig än om jag inte gör det.
hummaan skrev:Vad bevisar att du verkligen har hört just 20kHz och inget annat? Du som vet så mycket kan kanske utesluta alla tänkbara orsaker som kan göra att du vet att du har hört exakt 20kHz.
hummaan skrev:Finns det någon lyckligare än den som hör 20kHz och vet att det bara är just 20kHz som hen hör?
Hör du 6kHz också eller det bara ryster i ballarna?
Jag älskar och Tro det måste du bara accept! Tro är en gåva som du kanske missar?
hummaan skrev:iö skrev:Citat:Det är ju det klassiska skruvmejsel-stetoskop-tricket! Har jag användt många gånger. Behöver inte rendera öronfarliga nivåer, men det gör att man hör om missljud kommer från just den delen av motorn.
Jag märker inte tappad bakom en vagn, mekanisk kunnig också gratulerar!!! När du lyssnade med skruvmejseln kom du då fram till att det var hål på ljuddämparen? Ta detta som ett skämt för det är det? Jag är en ytterst skämtsam person! Inte så seriös!
Och så vill man hålla låda, vill ju inte att du skall sota igen.
IngOehman skrev:Det är ju det klassiska skruvmejsel-stetoskop-tricket! Har jag användt många gånger. Behöver inte rendera öronfarliga nivåer, men det gör att man hör om missljud kommer från just den delen av motorn.
Vh, iö
Baffel skrev:Okej om tillverkar musikåtergivningsprodukter (måste varit rekord i sammansatta bokstäver) så då är väl just 20 000 HZ ett bra mål. Kidsen ska väl få sitt. Vi som fyllt 50 en annan femma.
Kan inte någon finna ett musikstycke där det ENBART spelas toner över 15000 HZ, ett där det spelas...16000 HZ osv. Det borde väl finnas på nätet?
hummaan skrev:Citat: Vad jag förstår så har LTS inga som helst problem att i blindtest alltid och under alla förhållanden höra ett diskantfall på 0,25 dB vid 20 kHz då det gäller en elektronikapparat.
Helt klart det mest fantastiska i denna vägen jag noterat, har en plats som gjuten på cirkus med det. Det är en förutsättning att det är förstått helt rätt för i annat fall är det bara Kivik som gäller.
hummaan skrev:Citat: ...
Kalejdokom skrev:Baffel skrev:Okej om tillverkar musikåtergivningsprodukter (måste varit rekord i sammansatta bokstäver) så då är väl just 20 000 HZ ett bra mål. Kidsen ska väl få sitt. Vi som fyllt 50 en annan femma.
Kan inte någon finna ett musikstycke där det ENBART spelas toner över 15000 HZ, ett där det spelas...16000 HZ osv. Det borde väl finnas på nätet?
Det är väl bara att ställa ett högpassfilter (förutsatt att man har tillgång till ett sådant) på önskad frekvens och spela vilket musikstycke som helst .
hummaan skrev:Vad jag förstår så har LTS inga som helst problem att i blindtest alltid och under alla förhållanden höra ett diskantfall på 0,25 dB vid 20 kHz då det gäller en elektronikapparat.
Baffel skrev:hummaan skrev:Citat: Vad jag förstår så har LTS inga som helst problem att i blindtest alltid och under alla förhållanden höra ett diskantfall på 0,25 dB vid 20 kHz då det gäller en elektronikapparat.
Helt klart det mest fantastiska i denna vägen jag noterat, har en plats som gjuten på cirkus med det. Det är en förutsättning att det är förstått helt rätt för i annat fall är det bara Kivik som gäller.
Nu kanske LTS är typ 10 år?
Visa mig den undersökningen.
Vad i detta är så svårt att fatta? Eller är det noja för att bli äldre? . Det är så väl dokumenterat att äldre människor successivt förlorar möjligheten att höra höga toner. Bara att inse att så är livet.
P.s enskilda toner med olika frekvenser över 15000 Hz eller 12000 HZ har testat under decennier och resultaten är entydiga vad det gäller hur man kan höra höga? toner. Skulle LTS visa på motsatsen så är det en revolution , som publiceras världen över. Musikstycken däremot och hur det påverkar när högsta toner tas bort . Tja det är kanske en annan sak. Det vet jag inget om. IÖ är ju med oss nu . Kanske han har någon idé?
Tangband skrev:IÖ - då jag läser att du skriver att hörbarheten från ett enkelt lågpassfilter på utgången på olika sorters källor eller förstärkare, så funderar jag :- är det behovet av branta analoga filter på utgången som är största boven i även moderna klass D förstärkare, även sådana från tex Hypex ?
Baffel skrev:
Finns det inget på Youtube ?
https://youtu.be/kQXFw6JFbVQ
P.s I.Ö är du ärlig nu? Kan du verkligen höra dessa höga toner du påstår dig höra?
Tangband skrev:IÖ - då jag läser att du skriver att hörbarheten från ett enkelt lågpassfilter på utgången på olika sorters källor eller förstärkare, så funderar jag :- är det behovet av branta analoga filter på utgången som är största boven i även moderna klass D förstärkare, även sådana från tex Hypex ?
Tangband skrev:IÖ - då jag läser att du skriver att hörbarheten från ett enkelt lågpassfilter på utgången på olika sorters källor eller förstärkare, så funderar jag :- är det behovet av branta analoga filter på utgången som är största boven i även moderna klass D förstärkare, även sådana från tex Hypex ?
Perfector skrev:Världen spelar 20-20000 oavsett ålder, och om man börjar begränsa återgivning så tror jag personligen att örat uppfattar begränsningen så det låter ännu tråkigare.
Om högtalaren återger hela omfånget blir det ju samma begränsning även utan högtalare så då låter det lika bra eller dåligt överallt.
Men det är jag det.
Och jag är 67 i skrivande stund.
avr7000 skrev:Finns det inte inteferens mellan olika frekvenser...
Typ grundton och ett antal övertoner i ett akustiskt instrument.
Jag har fått för mig att man ändrar upplevelsen av ett ljud (instrument) om man på detta sätt skulle skära bort förmågan att återge högre övertoners frekvens?
Stefan
Wiki skrev:Wave interference
In physics, interference is a phenomenon in which two waves superpose to form a resultant wave of greater, lower, or the same amplitude. Constructive and destructive interference result from the interaction of waves that are correlated or coherent with each other, either because they come from the same source or because they have the same or nearly the same frequency.
hummaan skrev:Nu får vi ha en redogörelse vad det har för betydelse vem som citeras!!!!!!!!!
petersteindl skrev:avr7000 skrev:Finns det inte inteferens mellan olika frekvenser...
Typ grundton och ett antal övertoner i ett akustiskt instrument.
Jag har fått för mig att man ändrar upplevelsen av ett ljud (instrument) om man på detta sätt skulle skära bort förmågan att återge högre övertoners frekvens?
Stefan
Njaee.Wiki skrev:Wave interference
In physics, interference is a phenomenon in which two waves superpose to form a resultant wave of greater, lower, or the same amplitude. Constructive and destructive interference result from the interaction of waves that are correlated or coherent with each other, either because they come from the same source or because they have the same or nearly the same frequency.
Kommer övertonerna från samma ställe så kan t.ex. 3e-ton resultera i att nivån på grundtonen förstärks eller försvagas beroende på 3e-tonens fasläge i förhållande till grundtonen och det gäller p-p. Jag minns inte hur det är med 2a-ton i vissa faslägen, men i samma fas som grundtonen eller i motfas med, så hamnar 2a-tonens nollställen på grundtonens toppvärden och därmed ändras inte p-p. Huruvida samma gäller för mellanliggande fasskillnadslägen måste jag återkomma till. Det tarvar lite mer fundering. Men fasläget mellan grundton och övertoner spelar stor roll. Kommer överoner från annat håll så blir det inte lika farligt. Vågorna korsar varandra och fortsätter därefter såsom de såg ut innan de korsade varandra. Då måste man också beakta att amplituden på övertonerna hos akustiska instrument är betydligt kraftigare än hos återkopplade trisseburkar som inte körs i klippning. Då grundton och övertoner är lika i amplitud blir effekten av interferens mycket större än om den ena tonen har betydligt lägre amplitud.
Med vänlig hälsning
Peter
IngOehman skrev:petersteindl skrev:avr7000 skrev:Finns det inte inteferens mellan olika frekvenser...
Typ grundton och ett antal övertoner i ett akustiskt instrument.
Jag har fått för mig att man ändrar upplevelsen av ett ljud (instrument) om man på detta sätt skulle skära bort förmågan att återge högre övertoners frekvens?
Stefan
Njaee.Wiki skrev:Wave interference
In physics, interference is a phenomenon in which two waves superpose to form a resultant wave of greater, lower, or the same amplitude. Constructive and destructive interference result from the interaction of waves that are correlated or coherent with each other, either because they come from the same source or because they have the same or nearly the same frequency.
Kommer övertonerna från samma ställe så kan t.ex. 3e-ton resultera i att nivån på grundtonen förstärks eller försvagas beroende på 3e-tonens fasläge i förhållande till grundtonen och det gäller p-p. Jag minns inte hur det är med 2a-ton i vissa faslägen, men i samma fas som grundtonen eller i motfas med, så hamnar 2a-tonens nollställen på grundtonens toppvärden och därmed ändras inte p-p. Huruvida samma gäller för mellanliggande fasskillnadslägen måste jag återkomma till. Det tarvar lite mer fundering. Men fasläget mellan grundton och övertoner spelar stor roll. Kommer överoner från annat håll så blir det inte lika farligt. Vågorna korsar varandra och fortsätter därefter såsom de såg ut innan de korsade varandra. Då måste man också beakta att amplituden på övertonerna hos akustiska instrument är betydligt kraftigare än hos återkopplade trisseburkar som inte körs i klippning. Då grundton och övertoner är lika i amplitud blir effekten av interferens mycket större än om den ena tonen har betydligt lägre amplitud.
Med vänlig hälsning
Peter
Oj vad jag skulle vilja skriva ett långt inlägg nu, men jag hinner inte...
Men superkort:
1. Delar INTE uppfattningen att interferens bara kan råda mellan komponenter som är harmoniskt relaterade till varandra, som 1:1, 1:2, 1:3... den första (1:1) är t ex ett ljud som fördröjts. Däremot ger sådan interferens ett statiskt resultat, en repetitiv vågform med grundtonens intervall. När ljud interfererar med varandra utan att vara korrelerade uppstår mera komplexa vågformer, vars envelope kan ha intervall av betydligt lägre frekvens än den lägsta ursprungsfrekvensen.
Vidare: Interferens mellan icke-harmoniska toner (kan även vara toner plus brus m fl...) är ingrediens ett, olinjäritet är ingrediens två - för framblandning av nya spektrala komponenter. Som, som antytts, kan ligga inte bara högre utan också lägre än ursprungssignalernas lägsta frekvens. De intervall jag nämnt tidigare, distorderade av olinjäriteter, skapar toner från interferensintervallen!
Om man t ex spelar 19 kHz + 22 kHz genom en linjär förstärkare (vid rimliga ljudtryck ut ur högtalarna) så hör den som inte hör 19 kHz ingenting. Spelar man genom en förstärkare med sigifikant distorsion (t ex en rörförstärkare) så hör man dock 3 kHz.
Blandning mellan harmoniska övertoner däremot, genererar bara (om olinjäritet är tillstädes) spektrala komponenter där det redan finns sådana.
Kan även nämna att hörbarhet av blandningsfenomen i ultraljudsområdet inte skall överdrivas. Det finns fall (starka inharmoniska ljud) där hörbarhet kan uppstå, men det normala är att det som sker över de högsta statiska toner man kan höra, har liten betydelse.
Kan också vara rimligt att nämna att blandning kan ske både i elektronik, i högtalare, i luften och i öronen! Men finns det inte undertpner redan färdigframblandade när musiken lämnar högtalarna så behöver ljudtrycken typiskt vara mycket höga för att uppnå hörbarhet.
IngOehman skrev:petersteindl skrev:avr7000 skrev:Finns det inte inteferens mellan olika frekvenser...
Typ grundton och ett antal övertoner i ett akustiskt instrument.
Jag har fått för mig att man ändrar upplevelsen av ett ljud (instrument) om man på detta sätt skulle skära bort förmågan att återge högre övertoners frekvens?
Stefan
Njaee.Wiki skrev:Wave interference
In physics, interference is a phenomenon in which two waves superpose to form a resultant wave of greater, lower, or the same amplitude. Constructive and destructive interference result from the interaction of waves that are correlated or coherent with each other, either because they come from the same source or because they have the same or nearly the same frequency.
Kommer övertonerna från samma ställe så kan t.ex. 3e-ton resultera i att nivån på grundtonen förstärks eller försvagas beroende på 3e-tonens fasläge i förhållande till grundtonen och det gäller p-p. Jag minns inte hur det är med 2a-ton i vissa faslägen, men i samma fas som grundtonen eller i motfas med, så hamnar 2a-tonens nollställen på grundtonens toppvärden och därmed ändras inte p-p. Huruvida samma gäller för mellanliggande fasskillnadslägen måste jag återkomma till. Det tarvar lite mer fundering. Men fasläget mellan grundton och övertoner spelar stor roll. Kommer överoner från annat håll så blir det inte lika farligt. Vågorna korsar varandra och fortsätter därefter såsom de såg ut innan de korsade varandra. Då måste man också beakta att amplituden på övertonerna hos akustiska instrument är betydligt kraftigare än hos återkopplade trisseburkar som inte körs i klippning. Då grundton och övertoner är lika i amplitud blir effekten av interferens mycket större än om den ena tonen har betydligt lägre amplitud.
Med vänlig hälsning
Peter
Oj vad jag skulle vilja skriva ett långt inlägg nu, men jag hinner inte...
Men superkort:
1. Delar INTE uppfattningen att interferens bara kan råda mellan komponenter som är harmoniskt relaterade till varandra, som 1:1, 1:2, 1:3... den första (1:1) är t ex ett ljud som fördröjts. Däremot ger sådan interferens ett statiskt resultat, en repetitiv vågform med grundtonens intervall. När ljud interfererar med varandra utan att vara korrelerade uppstår mera komplexa vågformer, vars envelope kan ha intervall av betydligt lägre frekvens än den lägsta ursprungsfrekvensen.
Vidare: Interferens mellan icke-harmoniska toner (kan även vara toner plus brus m fl...) är ingrediens ett, olinjäritet är ingrediens två - för framblandning av nya spektrala komponenter. Som, som antytts, kan ligga inte bara högre utan också lägre än ursprungssignalernas lägsta frekvens. De intervall jag nämnt tidigare, distorderade av olinjäriteter, skapar toner från interferensintervallen!
Om man t ex spelar 19 kHz + 22 kHz genom en linjär förstärkare (vid rimliga ljudtryck ut ur högtalarna) så hör den som inte hör 19 kHz ingenting. Spelar man genom en förstärkare med sigifikant distorsion (t ex en rörförstärkare) så hör man dock 3 kHz.
Blandning mellan harmoniska övertoner däremot, genererar bara (om olinjäritet är tillstädes) spektrala komponenter där det redan finns sådana.
Kan även nämna att hörbarhet av blandningsfenomen i ultraljudsområdet inte skall överdrivas. Det finns fall (starka inharmoniska ljud) där hörbarhet kan uppstå, men det normala är att det som sker över de högsta statiska toner man kan höra, har liten betydelse.
Kan också vara rimligt att nämna att blandning kan ske både i elektronik, i högtalare, i luften och i öronen! Men finns det inte undertpner redan färdigframblandade när musiken lämnar högtalarna så behöver ljudtrycken typiskt vara mycket höga för att uppnå hörbarhet.
peterh skrev:Jag vänder mig emot att man kategoriskt säger att rörförstärkare har signifikant distorsion. Annars är resonmanget korrekt.
Nattlorden skrev:peterh skrev:Jag vänder mig emot att man kategoriskt säger att rörförstärkare har signifikant distorsion. Annars är resonmanget korrekt.
Vilken rörförstärkare skall man ha om man vill ha 250W+ med 0,001% dist?
peterh skrev:Nattlorden skrev:peterh skrev:Jag vänder mig emot att man kategoriskt säger att rörförstärkare har signifikant distorsion. Annars är resonmanget korrekt.
Vilken rörförstärkare skall man ha om man vill ha 250W+ med 0,001% dist?
Har inget svar, har heller inget behov.
120w kan man få från tubes4hifi M125 , citerar specen, obs "less then" :
Power output (4 X KT88) 125 watts from 17 Hz to 32 KHz at less than 1% THD in ultralinear - 65 watts in triode
Power output (2 X KT88) 65 watts from 17 Hz to 34 KHz at less than 1% THD in ultralinear - 35 watts in triode
IMD .................................. < .38% (19 Khz and 20 Khz) at rated power
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster