Det finns lite terminologiska problem i ditt inlägg. Du använder ordet ”känslighet” på ett sätt son är potentiellt illa vilseledande. Känslighet används som regel för förmågan att uppfatta ljud. Låg känslighet betyder att hörtröskel ligger högt, hög känslighet betyder att hörtröskel ligger lågt (att man hör även väldigt svaga ljud).
Hyperakusis är en åkomma som påverkar smärtgränsen. Som gör att starka ljud är onormalt obehagliga.
Att ljud i registret 3-4 kHz är obehagligare än andra frekvenser är inte ett tecken på hyperakusis utan visar på en helt normal hörsel. Fenomenet beror på att hörselgångens kvartsvågsresonans hamnar där. Fenomenet är lika tydligt när man tittar på hörtröskeln som när man undersöker smärtgränsen.
Om du läser på innan du föreläser så slipper du skriva saker som är uppåt väggarna fel. Eller du kan helt enkelt sluta försöka undervisa i ännen som du har otillräcklig kunskap i.
Därtill så är ämnet stereosystem kontra stereosystemfelskompensationer komplext, och det går inte att förenkla högtalare till något som skall ha en viss tonkurva (som du gör). En högtalare har inte en tonkurva utan en i varje utstrålningsvinkel, och vår hörsel hör inte högtalarna bara från vinkeln ifrån vilken deras direktljud når öronen, de hörs även via reflekterat ljud från rummets angränsningsytor. Så vad som är ”rätt” beror på, och det beror på mycket. Olika uppställningar i rum med olika egenskaper, ställer olika krav på högtalaregenskaperna, för den som vill åstadkomma den efter förutsättningarna bästa (i betydelsen mest ackurat) återgivningen.
Dina tumregler är dumregler, som tumregler nästan alltid är. Att tumregler är dumregler är inte ditt fel, men det är du som väljer att använda dem, och försöka få andra att gå på dem.
ante_77 skrev:Stämmer nu detta som skrivs på forumet?
Ingvar säger att han hör upp till 16k.
Jag tror säkert Ingvar hör högre upp i registret om man spelar starkare.
Jag (som alla andra) kan höra högre frekvenser än 20 kHz till och med, om det ljud som spelas är extremt starkt. Det är dock en effekt som inte skall förväxlas med mekanismerna i det normala hörandet. Det normala hörandet har en (åldersberoende) närmast brickwall-liknande avskärning över en viss frekvens. För mg ligger den idag på cirka 16 kHz, inte nämnvärt högre.
Men det är faktiskt väldigt högt givet min ålder. Har även en mycket lågt liggande hörtröskel (hör väldigt svaga ljud) och är fri från tinnitus. Jag har varit väldigt rädd om mina öron.
ante_77 skrev:Däremot så kanske man har relativt kraftig dip.
Vad vet jag. Drar man upp volymen rejält så kanske......
Det är ganska vanligt med en dipp vid cirka 3-4 kHz hos människor som har arbetar i burriga miljöer och inte skyddat öronen.
Vet inte vad du utsatt dig för. Har någon audiolog berättat för dig att du har en dipp?
ante_77 skrev:Om mina antaganden är korrekta så har man alltså tappat en del dB på högre frekvenser. Det behöver inte betyda att dessa frekvenser är obetydliga för hur man uppfattar ljudet.
Har ingen aning om hur mycket din hörsel tappat. Skillnaden mellan olika människor i samma ålder är extremt stor.
När det gäller vad som betyder något för hur man uppfattar ljudet så är det faktiskt ganska väl kartlagt, men mycket komplext.
Små långsamma förändringar i hörseln betyder typ ingenting, eftersom vi anpassar oss till vår hörsel. Har man tappat ett antal dB i känslighet så blir man van vid hur det låter då. Kraftigare förändringar kan dock göra att vi tycker det låter bättre när man reverserar det, partiellt. Mycket kraftiga förändringar (typ att man inte hör något över säg 3 kHz, gör i normalfallet att den som är således drabbad, inte upplever att en justering i registret över 3 kHz gör någon skillnad alls. Man får helt enkelt i det fallet arbeta med vad man har.
Men som jag skrivit tidigare - att förenkla t ex en högtalare till att ha en tonkurva men glömma spridningsegenskaperna (och allt annat) är att göra sig själv en otjänst. Även om man som i exemplet bara hör till 12 kHz (tror jag föreslogs) så betyder det inte att man inte hör skillnader i spridning i registret 5-12 kHz. Så även om man kan hitta mellanregisterelement som tar sig upp till 12 kHz så betyder det inte att den som bara hör till 12 kHz inte kan skilja resultatet från det man får från en liten diskant med samma tonkurva upp till 12 kHz (och sen troligen mera nivå över, även om just det inte betyder så mycket).
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).