Nya delningsfilter/xsim och massa mätningar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andr82
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 2011-04-21
Ort: Stockholm

Nya delningsfilter/xsim och massa mätningar

Inläggav Andr82 » 2019-02-24 00:42

Hej!
Nu har jag varit inaktiv här länge nog!
Det hela började med att jag och en kompis var på HEM mässan förra året, då blev jag sugen på att ta tag i mitt ljud lite.
Första tanken var att Ripolbasen till ett par dipoler jag byggde för ett par år sedan förvånar mig varje gång jag hör den. Den är så trevlig att lyssna på.
Så planen var då först att bygga ett par golvare med ripolbas, mellan i en kort TL och diskant av någon bra typ. Efter tag insåg jag att det blir svårt när jag bor i en lägenhet i Stockholm, så jag börjar med att förbättra det jag redan har.
Så jag började bevaka soundimports för att se när dom hade Dayton dats och mätmic hemma, när väl dom var hämtade på ombud började problemen...
Först gällde det att få igång min laptop jag inte använt på bra länge, som tur var satt lösenordet i muskelminne. Så jag började glatt mäta med REW, och blev genast tveksam...
Kurvan jag fick såg märklig ut, så jag testade att göra en vanlig ljudinspelning med ljudinspelaren, som visade att jag hade massor av bakgrundsbrus.
Nästa steg; uppdatera alla drivrutiner jag kunde hitta - gjorde ingen skillnad...
Nästa steg; kolla efter externa ljudkort - men micen jag hade köpt har ju usbkontakt, så den skulle behöva gå genom datorn i vilket fall... Började nästan ge upp lite.
Nästa steg; avinstallera ljudkortet och ta bort alla drivrutiner samtidigt - efter automatisk ominstallation - ingen skillnad...
Nästa steg; fråga runt bland vänner o bekanta som håller på med musik om dom haft problemet och löst det - fick rådet att ominstallera ljudkort, vilket jag redan gjort tänkte jag... Men gjorde om processen ändå, den här gången avinstallerade jag ALLT som hade med ljud att göra och tog bort alla drivrutiner - Eureka!
Nästa steg; tysta bra inspelningar, men fortfarande brum i högtalarna - en tur till en lokal elektronikkedja och det var löst med ett störningsfilter.
Så nu kunde det roliga börja!

Efter att ha mätt upp högtalarelementen med dats konstaterade jag att fostex får ett par starka prickar i registret angående hur olika basarna mäter, det skiljer 7-8hz i fs mellan dom, och den med lägst fs ligger ungefär 10hz för högt. Qts är med rätt högt jämfört med datablad som anger 0,35, jag mätte upp runt 0,45... Det måste vara fel var min första tanke, så jag mätte elementen flera gånger till, men resultaten var konsekventa. Det som gör mig ännu mer förbryllad är att trots stora skillnader i parametrar mäter elementen i respektive låda så identiskt man kan tänka sig i handbyggda lådor av den typen.

Menmen, det jag egentligen skriver här för är att jag skulle vilja ha all hjälp jag kan få angående hur man konstruerar ett bra delningsfilter i teorin.
-Finns det några uppenbara fällor man ska undvika?
-Vilka komponenter är viktigare än andra?
-Hur ska man förhålla sig till fasen? Har läst att derivatan av den ska hålla sig inom +- 36grader, utan tvära kast. Men även sett i hifi och musik att många dyrare konstruktioner har tvära kast även om dom oftast håller sig innanför +-36 grader.
Filtren jag ska bygga ska dela runt 3000hz, basen är en Fostex FW168HR, diskanten en Fountek NEO CD2, tanken är 12dB filter.
Jag återkommer med bilder inom kort!

/Andreas

Användarvisningsbild
Andr82
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 2011-04-21
Ort: Stockholm

Re: Nya delningsfilter/xsim och massa mätningar

Inläggav Andr82 » 2019-02-24 23:39

Bild
Ett första försök till delningsfilter, det känns som man kan få till en hyggligt rak frekvensgång på 50 olika sätt.
Spolen och resistorn från + på bas till - är där mest för fasen, men den gör även att frekvenskurvan vid delningsfrekvens blir betydligt mer lätthanterlig. Den rätar ut faskkurvan vid resonansfrekvensen och dämpar impedanstoppen, kommer det göra någon skillnad för ljudet? Är det rent av kanske bara negativt?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Nya delningsfilter/xsim och massa mätningar

Inläggav Cortado » 2019-02-25 00:02

Hur har du gjort mätningarna?

Användarvisningsbild
Andr82
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 2011-04-21
Ort: Stockholm

Re: Nya delningsfilter/xsim och massa mätningar

Inläggav Andr82 » 2019-02-25 08:39

1 meter ifrån, med Dayton mätmic och REW, med kalibrering av både ljudkort och mic.

Användarvisningsbild
DrBoar
 
Inlägg: 548
Blev medlem: 2006-06-13

Re: Nya delningsfilter/xsim och massa mätningar

Inläggav DrBoar » 2019-02-26 22:17

Jag laddar ner en signalgeneratorapp på mobilen och sedan via en förstärkare kör jag hård motion av upphängningen vid 10-20Hz över natt detta sänker ofta Fr en hel del (och du sjunker Q också)

Användarvisningsbild
Andr82
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 2011-04-21
Ort: Stockholm

Re: Nya delningsfilter/xsim och massa mätningar

Inläggav Andr82 » 2019-02-26 23:12

DrBoar skrev:Jag laddar ner en signalgeneratorapp på mobilen och sedan via en förstärkare kör jag hård motion av upphängningen vid 10-20Hz över natt detta sänker ofta Fr en hel del (och du sjunker Q också)

Jag har haft och använt högtalarna i fråga i närmare 10 år, det är möjligt att det skulle göra skillnad ändå visserligen. Men jag har under dom åren inte fått dom att röra sig +-1mm oavsett frekvens. Vilket är lite mystiskt, dom spelar ju ändå bas, även om djupbas inte är deras grej riktigt.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Nya delningsfilter/xsim och massa mätningar

Inläggav Cortado » 2019-02-26 23:23

Vad är det du vill att det nya filtret ska åstadkomma?

Har du satt upp några konkreta och objektiva mål? ..menar då att målen skall vara mätbara i första hand och sedan i andra hand ska det objektiva datat filas med det subjektiva datat. Eller ja, ska och ska. Det är väl kanske mer ett förslag då. :)

Användarvisningsbild
Andr82
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 2011-04-21
Ort: Stockholm

Re: Nya delningsfilter/xsim och massa mätningar

Inläggav Andr82 » 2019-02-26 23:23

Bild
I högtalarlåda på stativet längst in mättes alla element upp med mic 1 meter från högtalarlådan.
Man kan även se lite andra skapelser jag är skyldig till...

Användarvisningsbild
Andr82
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 2011-04-21
Ort: Stockholm

Re: Nya delningsfilter/xsim och massa mätningar

Inläggav Andr82 » 2019-02-26 23:27

Cortado skrev:Vad är det du vill att det nya filtret ska åstadkomma?

Har du satt upp några konkreta och objektiva mål? ..menar då att målen skall vara mätbara i första hand och sedan i andra hand ska det objektiva datat filas med det subjektiva datat. Eller ja, ska och ska. Det är väl kanske mer ett förslag då. :)


Målet är bara att det ska låta så trevligt som möjligt, lite varmare än monitor med betoning på spelglädje. Men jag känner inte att jag har tillräckligt bra koll själv.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Nya delningsfilter/xsim och massa mätningar

Inläggav Cortado » 2019-02-27 00:45

Andr82 skrev:Målet är bara att det ska låta så trevligt som möjligt, lite varmare än monitor med betoning på spelglädje. Men jag känner inte att jag har tillräckligt bra koll själv.


Just detta;
"ska låta så trevligt som möjligt, lite varmare än monitor med betoning på spelglädje"

En utmaning är att kvantifiera ovanstående i något objektivt och informativt. Typ.. hur ska högtalaren mäta för att det ska låta som du beskrivit?

( Det kan vara en svår fråga att svara på.. :) )

Användarvisningsbild
Andr82
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 2011-04-21
Ort: Stockholm

Re: Nya delningsfilter/xsim och massa mätningar

Inläggav Andr82 » 2019-02-28 22:19

Cortado skrev:
Andr82 skrev:Målet är bara att det ska låta så trevligt som möjligt, lite varmare än monitor med betoning på spelglädje. Men jag känner inte att jag har tillräckligt bra koll själv.


Just detta;
"ska låta så trevligt som möjligt, lite varmare än monitor med betoning på spelglädje"

En utmaning är att kvantifiera ovanstående i något objektivt och informativt. Typ.. hur ska högtalaren mäta för att det ska låta som du beskrivit?

( Det kan vara en svår fråga att svara på.. :) )


Hehe jaa, jag inser ju att formuleringen lämnar väl mycket rum för tolkning.
Vi kan göra så här; Jag gör en mätning på hur det låter idag.
Det som stör mig i ljudet idag är att kvinnoröster har en tendens att låta lite påträngande, speciellt ljusare röster. Diskanten är med problematisk, den behöver idag dämpas.
Jag har en känsla av att den ligger några dB för högt.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Nya delningsfilter/xsim och massa mätningar

Inläggav Cortado » 2019-02-28 22:55

Andr82 skrev:Hehe jaa, jag inser ju att formuleringen lämnar väl mycket rum för tolkning.


Jo, fast man kan ju också förstå varför det blir så. Människor vet ju generellt inte vilka register saker och ting ligger i så det blir svårt att beskriva det mer vetenskapligt än så, typ. :)

Sen är det väl också Hifiblaskornas fel också som sprider det där språket. :roll:

Andr82 skrev:Vi kan göra så här; Jag gör en mätning på hur det låter idag.
Det som stör mig i ljudet idag är att kvinnoröster har en tendens att låta lite påträngande, speciellt ljusare röster. Diskanten är med problematisk, den behöver idag dämpas.


Det är en riktigt bra början att du både kan mäta det men också det att du vet vad det är du tycker är "fel". Tror du att du kan ta fram exempel på nån låt eller fler där du tycker att problemen finns? (Gärna med specifika tider också, om möjligt!)

Användarvisningsbild
Andr82
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 2011-04-21
Ort: Stockholm

Re: Nya delningsfilter/xsim och massa mätningar

Inläggav Andr82 » 2019-03-10 23:39

Bild
Så mäter högtalarna idag, dom mäter förvånansvärt lika med tanke på hur olika basarnas parametrar är. Jag blir lite misstänksam. Men mätningarna är konsekventa iaf.
(1/24 smoothing)
Angående vad för musik jag tycker låter illa;
Garbage - Allt låter just skräp... Svårt att sätta fingret på vad det är, men det är mer än bara sångerskans röst, det är som om det ligger en ljudmatta i bakgrunden och stör.
Dixie chicks - Not ready to make nice är den som låter mest problematiskt av låtarna på skivan(taking the long way)
First aid kit - Ruins ger inga problem där emot.
Jag kan försöka komma på fler, men det är dom jag har just nu.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Nya delningsfilter/xsim och massa mätningar

Inläggav Cortado » 2019-03-11 01:07

Posta gärna alla mätningar så att du har 50dB på y-axeln, det är en såndär standardsak folk påpekar. I utvecklingssyfte behöver du kanske inte ha de lägsta frekvenserna med i X-axeln, iom att du (troligen) mäter inomhus.

Du kan nog ha lite smoothing ändå, så det blir lättare att se saker.

Nu måste jag natta mig, kikar tillbaka imorrn. :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Nya delningsfilter/xsim och massa mätningar

Inläggav Tangband » 2019-03-11 08:18

Dethär med mätningar är en djungel :) .
Detta är vad jag kommit fram till efter ett års mätning.

1. Ställ in mätaxeln på 50 db . Använd 1/24 okt eller 1/12 okt smoothing.
2. Mät 1 meter från högtalaren i höjd med diskanten. Mät där högtalaren är placerad vid lyssning. Mät endast en högtalare , stäng av den andra helt.
3. Mät med LTS logaritmiska sinussvep samt även med någon puls med 10 ms window.
4. Målet är att frekvenskurvan inklusive 10 ms ( innebär inkl reflex från närmaste väggar/golv ) ska vara rak en meter från högtalaren mellan 300-12000 Hz inom +-2 db.
Då kommer alla skivor att klinga klangligt neutralt.
5. Mät på en referenshögtalare som du VET är dokumenterat rak, tex jbl monitor 305 som väldigt många mätt på. Dina kurvor av referensen bör vara lika raka. Jämför mätningarna med båda dina egna och med de som du hittar på nätet av referensen.

6. Pga av HAAS effekten så påstår jag att LTAS mätning ( den man gör med vitt eller rosa brus ) från lyssningsplats är bortkastad tid. Senare forskning har visat att hjärnan prioriterar det först anlända ljudet, dvs högtalarens direktljud.
För att kunna mäta direktljudet utan väldigt stor inverkan från rummet bör man mäta där direktljudet on axis är starkare än 50% , det innebär att man mäter högst 1 meter från högtalaren. Mäter du tre meter ifrån tar mikrofonen upp mer än 50% reflekterat ljud och tonkurvan blir mindre pålitlig hur hjärnan uppfattar klangen.
7. Läs Tooles forskning som kan hittas på nätet.
8. Din hörsel och en mikrofon fungerar helt olika. Micken tar upp allt ljud men hörseln och hjärnan selekterar ljud och prioriterar det först anlända ljudet.
9. Under 300 hz kommer du ned till den sk schröderfrekvensen. Här tar rummet över helt, och det är inte längre meningsfullt att mäta pålitligt 1 meter ifrån högtalaren.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Nya delningsfilter/xsim och massa mätningar

Inläggav Tangband » 2019-03-11 12:48

Andr82 skrev:
Cortado skrev:
Andr82 skrev:Målet är bara att det ska låta så trevligt som möjligt, lite varmare än monitor med betoning på spelglädje. Men jag känner inte att jag har tillräckligt bra koll själv.


Just detta;
"ska låta så trevligt som möjligt, lite varmare än monitor med betoning på spelglädje"

En utmaning är att kvantifiera ovanstående i något objektivt och informativt. Typ.. hur ska högtalaren mäta för att det ska låta som du beskrivit?

( Det kan vara en svår fråga att svara på.. :) )


Hehe jaa, jag inser ju att formuleringen lämnar väl mycket rum för tolkning.
Vi kan göra så här; Jag gör en mätning på hur det låter idag.
Det som stör mig i ljudet idag är att kvinnoröster har en tendens att låta lite påträngande, speciellt ljusare röster. Diskanten är med problematisk, den behöver idag dämpas.
Jag har en känsla av att den ligger några dB för högt.


Du har inte funderat om det är baselementet som bör få lite mer output INNAN diskanten tar vid ? Det kanske inte är diskanten som är påträngande, det kan istället vara att du har för lite output kring 2,5 kHz från baselementet ? Nästan 15 db , vilket är väldigt mycket.
Det är lurigt med ljud- det register man kanske tror är problemet kanske är ett annat. :)

Ge oss gärna lite mätningar med 50 db på axeln så vi kan se tydligare :)
Gärna från 200-20000 Hz.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster