Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EnTillBjorn
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-11-14

Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav EnTillBjorn » 2019-02-27 12:19

Så jag petade in ett faital pro 3FE25 bredbandselement i jobbradion för att få lite mer ös. Nu efter inspelning upplever jag diskantområdet problematiskt. Se mätning:

btr 160 faitalo pro 3FE25.png
mätning plus simulering av pk-filter
btr 160 faitalo pro 3FE25.png (99.09 KiB) Visad 3869 gånger


Puckel nära 11khz vill jag ned med. Bilden visar även simulering av ett "pk-filter". Jag är helt blå när det gäller filter. I och med att elementet sitter i en radio så duger tyvärr ej svaret "mini-dsp" :P

Elementdata: https://faitalpro.com/en/products/LF_Lo ... =401000150

Är detta något som går att fixa?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav Kalejdokom » 2019-02-27 13:20

Är du säker på att peaken vid 11kHz verkligen kommer från högtalaren och inte är en effekt av rummet? Den ligger dessutom på gränsen till det hörbara för många öron. Kanske räcker det att sätta en liten serieinduktans som 6dB filter för att böja av kurvan i de övre registret?

Edit: ser i databladet att elementet faktiskt har en kraftig uppbrytning >10kHz. Jag skulle prova att sätta en seriespole på 0,15mH och se om det hjälper.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-11-14

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav EnTillBjorn » 2019-02-27 13:38

Kalejdokom skrev:Är du säker på att peaken vid 11kHz verkligen kommer från högtalaren och inte är en effekt av rummet? Den ligger dessutom på gränsen till det hörbara för många öron. Kanske räcker det att sätta en liten serieinduktans som 6dB filter för att böja av kurvan i de övre registret?

Edit: ser i databladet att elementet faktiskt har en kraftig uppbrytning >10kHz. Jag skulle prova att sätta en seriespole på 0,15mH och se om det hjälper.



Exakt, databladet visar en knöl just där. En spole säger du, lågpassfilter? Jag dödar inte resten av diskanten då?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav RogerGustavsson » 2019-02-27 14:12

EnTillBjorn skrev:
Kalejdokom skrev:Är du säker på att peaken vid 11kHz verkligen kommer från högtalaren och inte är en effekt av rummet? Den ligger dessutom på gränsen till det hörbara för många öron. Kanske räcker det att sätta en liten serieinduktans som 6dB filter för att böja av kurvan i de övre registret?

Edit: ser i databladet att elementet faktiskt har en kraftig uppbrytning >10kHz. Jag skulle prova att sätta en seriespole på 0,15mH och se om det hjälper.



Exakt, databladet visar en knöl just där. En spole säger du, lågpassfilter? Jag dödar inte resten av diskanten då?


Jo...

Användarvisningsbild
EnTillBjorn
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-11-14

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav EnTillBjorn » 2019-02-27 14:35

RogerGustavsson skrev:
EnTillBjorn skrev:
Kalejdokom skrev:Är du säker på att peaken vid 11kHz verkligen kommer från högtalaren och inte är en effekt av rummet? Den ligger dessutom på gränsen till det hörbara för många öron. Kanske räcker det att sätta en liten serieinduktans som 6dB filter för att böja av kurvan i de övre registret?

Edit: ser i databladet att elementet faktiskt har en kraftig uppbrytning >10kHz. Jag skulle prova att sätta en seriespole på 0,15mH och se om det hjälper.



Exakt, databladet visar en knöl just där. En spole säger du, lågpassfilter? Jag dödar inte resten av diskanten då?


Jo...


De e ju inge bra :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav Morello » 2019-02-27 14:49

Du behöver en LCR-krets i serie med elementet.

L,C och R skall kopplas parallellt.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav Perfector » 2019-02-27 14:59

0.075 mH skulle jag föreslå för en 6 dB delning vid 9500 Hz.
Då får du en mjuk avrullning som inte hinner påverka diskanten särskilt mycket.
Om det blir för mycket kan du minska till 0.050 mH och få delningen lite högre upp.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav Morello » 2019-02-27 15:19

Vi har en resonstopp vid cirka 10 kHz - en sådan avhjälper man inte med en avrullning av första ordningen!

Som sagt, en LCR-krets i serie kan lösa detta.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav petersteindl » 2019-02-27 15:52

Morello skrev:Vi har en resonstopp vid cirka 10 kHz - en sådan avhjälper man inte med en avrullning av första ordningen!

Som sagt, en LCR-krets i serie kan lösa detta.


+1

Man kan simulera och då behöver man veta elementets impedanskurva. Det finns uppmätt och är hyfsad rak i o m kopparkortslutningsring i magnetgapet.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-02-27 16:00

Perfector skrev:0.075 mH skulle jag föreslå för en 6 dB delning vid 9500 Hz.
Då får du en mjuk avrullning som inte hinner påverka diskanten särskilt mycket.
Om det blir för mycket kan du minska till 0.050 mH och få delningen lite högre upp.


Ja är man gammal och hör dåligt eller har en hörselskada kan det vara en bra idé. Men å andra sidan är man då inte drabbad av ursprungsproblemet. Så ditt förslag är inte direkt någon bra idé totalt sett.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav RSG » 2019-02-27 21:20

Du har mätningarna då kan du ladda ner Xsim och börja leka.
Hur du får ner en puckel finns beskrivet i länken nedan.
http://audiojudgement.com/audio-peak-filter-circuit/

Mvh Johan

Användarvisningsbild
EnTillBjorn
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-11-14

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav EnTillBjorn » 2019-02-28 11:22

Tackar grabbar! Ska läsa på lite om notch-filter, återkommer! :D

Användarvisningsbild
EnTillBjorn
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-11-14

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav EnTillBjorn » 2019-02-28 14:24

Xsim, vilket bra program :)

Kommit fram till detta:

xsim.png
xsim filter
xsim.png (10.54 KiB) Visad 3670 gånger

xsim graf.png
graf sim
xsim graf.png (40.68 KiB) Visad 3670 gånger


Frågor:

Simulerat med en 0.05mH spole. Finns 0.1mH på hifikit, kan man linda av tråd och få ned värdet med enkla medel? Med ett ännu lägre mH så är det ju möjligt att få ännu skarpare ingrepp på puckeln. Finns det några nackelar med sådana låga värden på spolen?

petersteindl nämner impedanskurva. Är det något jag ska ta hänsyn till i detta fallet?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav Kalejdokom » 2019-02-28 14:37

RSG skrev:Du har mätningarna då kan du ladda ner Xsim och börja leka.
Hur du får ner en puckel finns beskrivet i länken nedan.
http://audiojudgement.com/audio-peak-filter-circuit/

Mvh Johan

Det där var verkligen en bra sajt for dummies. Positivt menat, det jag skummat av hans artiklar verkar väldigt begripligt utan nördiga förkunskaper. Tack för länken!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav Kalejdokom » 2019-02-28 14:49

Det verkar svårt att hitta så små spolar men du kan ju parallellkoppla två med 0,1 så blir det 0,05. Dom är ju rätt billiga...

Användarvisningsbild
EnTillBjorn
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-11-14

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav EnTillBjorn » 2019-02-28 14:50

Kalejdokom skrev:Det verkar svårt att hitta så små spolar men du kan ju parallellkoppla två med 0,1 så blir det 0,05. Dom är ju rätt billiga...


Bra tips, tack!

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav Tangband » 2019-02-28 18:15

Läser du på dibirama så har de tre olika faitalpro bredbandare som de testat. De mäter ganska lika i diskanten, de har alla tre en kraftig peak omkring 10 kHz. http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html
De har inte testat just din modell men det ligger nära tillhands att ana att det beter sig liknande, men det är inte säkert. Dina mätningar visar dock det.

Som Morello skriver så är en LCR krets möjligt, men det kommer nog fortfarande låta illa- det som peakar är uppbrytningar och de kommer troligen låta illa trots LCR krets.
Lösningen med bättre ljud är ett diskantelement med ett delningsfilter så faitalpro elementet slipper spela diskant.
Tex detta : https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... 0fb-4.html

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav petersteindl » 2019-02-28 18:50

EnTillBjorn skrev:Xsim, vilket bra program :)

Kommit fram till detta:

xsim.png

xsim graf.png


Frågor:

Simulerat med en 0.05mH spole. Finns 0.1mH på hifikit, kan man linda av tråd och få ned värdet med enkla medel? Med ett ännu lägre mH så är det ju möjligt att få ännu skarpare ingrepp på puckeln. Finns det några nackelar med sådana låga värden på spolen?

petersteindl nämner impedanskurva. Är det något jag ska ta hänsyn till i detta fallet?

Prova att öka R1 till 20 ohm. Hur ser det ut då?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-11-14

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav EnTillBjorn » 2019-03-01 11:08

Tangband skrev:Läser du på dibirama så har de tre olika faitalpro bredbandare som de testat. De mäter ganska lika i diskanten, de har alla tre en kraftig peak omkring 10 kHz. http://www.dibirama.altervista.org/home ... -wmax.html
De har inte testat just din modell men det ligger nära tillhands att ana att det beter sig liknande, men det är inte säkert. Dina mätningar visar dock det.

Som Morello skriver så är en LCR krets möjligt, men det kommer nog fortfarande låta illa- det som peakar är uppbrytningar och de kommer troligen låta illa trots LCR krets.
Lösningen med bättre ljud är ett diskantelement med ett delningsfilter så faitalpro elementet slipper spela diskant.
Tex detta : https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-a ... 0fb-4.html


Det hade varit jättekul och lärorikt med en diskant :) . Dock sitter bredbandselementet i en sånhär:
sangean_btr-160_fmdab_radio_portabel_bluetooth_lcd_usb_vit-45086026-53288231-org.png.jpg
btr160
sangean_btr-160_fmdab_radio_portabel_bluetooth_lcd_usb_vit-45086026-53288231-org.png.jpg (35.38 KiB) Visad 3570 gånger


Det skulle krävas en hel del kirurgi för att klämma in en diskat :D

Användarvisningsbild
EnTillBjorn
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-11-14

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav EnTillBjorn » 2019-03-01 11:09

petersteindl skrev:
EnTillBjorn skrev:Xsim, vilket bra program :)

Kommit fram till detta:

Bilagan xsim.png finns inte längre

Bilagan xsim graf.png finns inte längre


Frågor:

Simulerat med en 0.05mH spole. Finns 0.1mH på hifikit, kan man linda av tråd och få ned värdet med enkla medel? Med ett ännu lägre mH så är det ju möjligt att få ännu skarpare ingrepp på puckeln. Finns det några nackelar med sådana låga värden på spolen?

petersteindl nämner impedanskurva. Är det något jag ska ta hänsyn till i detta fallet?

Prova att öka R1 till 20 ohm. Hur ser det ut då?


Då ser det ut såhär :)
xsim2.png
r20
xsim2.png (25.53 KiB) Visad 3569 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav petersteindl » 2019-03-01 14:49

Ok, prova förslagsvis med 0,03 mH och 4,7 uF samt 10 ohm. Man får prova med olika standardvärden runt 11 kHz. Spolar kan man linda av.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-11-14

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav EnTillBjorn » 2019-03-02 09:41

petersteindl skrev:Ok, prova förslagsvis med 0,03 mH och 4,7 uF samt 10 ohm. Man får prova med olika standardvärden runt 11 kHz. Spolar kan man linda av.


xsim3.png
xsim3.png (22.37 KiB) Visad 3462 gånger




Med samma 0.03mH spole men med 6.8uF och 30hm:
xsim4.png
xsim4.png (22.33 KiB) Visad 3462 gånger


Vad säger ni?

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav RSG » 2019-03-02 10:38

Sista ser riktigt trevlig ut i mina amatörögon. :)
Köp:
2st 0,1 spolar
1st 10 ohm
1st 20 ohm
Och de kondensatorer som du anser vara av intresse för utprovning.

Sen är det bara att sätta igång och försöka realisera. Det intressantaste blir väl att linda av spolarna, gissar att det blir till att "hålla tungan rätt i mun" så det inte blir,,, riktigt intressant...
Börja testa med 0.5 och jobba dig fram lugnt och fint.

/Johan

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav Kalejdokom » 2019-03-02 11:07

Faktiskt är fantastiskt! Har tagit ett steg tillbaka, sitter och avnjuter frukost på hotell Terraza i Ljungby. Blickar ut över ett folktomt torg. Gråa skyar. Lite mellankoliskt. Och följer en forumtråd om att tämja en 11kHz-peak på en liten bordsradio. Nördigt, javisst. Men också intressant och lärorikt. Resonemangen kan skalas till större och mer ambitiösa DIY-projekt. Hoppas att tweakandet blir till belåtenhet. Trevlig helg!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav darkg » 2019-03-02 12:01

Induktansen är så måttlig att det kan vara aktuellt att linda själv, om det nu blir billigare med koppartråd än färdig drossel. Storleksordningen 25 varv får jag det till, beroende på geometri givetvis.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav petersteindl » 2019-03-02 13:23

Ring till hifi-kit och fråga om de kan linda av 2 st 0,1 mH spolar till 0,03 mH och mäta induktansen och vad det skulle kosta.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
EnTillBjorn
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-11-14

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav EnTillBjorn » 2019-03-02 17:33

Kalejdokom skrev:Faktiskt är fantastiskt! Har tagit ett steg tillbaka, sitter och avnjuter frukost på hotell Terraza i Ljungby. Blickar ut över ett folktomt torg. Gråa skyar. Lite mellankoliskt. Och följer en forumtråd om att tämja en 11kHz-peak på en liten bordsradio. Nördigt, javisst. Men också intressant och lärorikt. Resonemangen kan skalas till större och mer ambitiösa DIY-projekt. Hoppas att tweakandet blir till belåtenhet. Trevlig helg!


Underbar community, trevlig helg! :D

Användarvisningsbild
EnTillBjorn
 
Inlägg: 137
Blev medlem: 2010-11-14

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav EnTillBjorn » 2019-03-02 17:43

Jag har tänkt. Jag har tyckt. Jag har funderat. Planen lyder:

1st MKT Polyester konding 6.8 uF https://www.hifikit.se/mkt-polyester.html
1st Spole Luftlindad Ø0.8 mm tråd 0.15 mH https://www.hifikit.se/spole-luftlindad-o0-8-mm-trad.html
1st Effektmotstånd 10 W 33.0 Ohm https://www.hifikit.se/effektmotstand-10-w.html

Montera ihop och koppla in.
Mäta frekvenssvep.
Analysera.
Linda av några varv från spolen.
Mäta frekvenssvep.
Analysera.
Repeat tills önskvärt resultat.

Några invändningar innan jag beställer?


:EDIT

Tar ett 47 ohms 5W motstånd istället, ser i princip lika dant ut på simulering.

https://www.hifikit.se/effektmotstand-5-w.html

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav jansch » 2019-03-03 16:19

EnTillBjorn skrev:Jag har tänkt. Jag har tyckt. Jag har funderat. Planen lyder:

1st MKT Polyester konding 6.8 uF https://www.hifikit.se/mkt-polyester.html
1st Spole Luftlindad Ø0.8 mm tråd 0.15 mH https://www.hifikit.se/spole-luftlindad-o0-8-mm-trad.html
1st Effektmotstånd 10 W 33.0 Ohm https://www.hifikit.se/effektmotstand-10-w.html

Montera ihop och koppla in.
Mäta frekvenssvep.
Analysera.
Linda av några varv från spolen.
Mäta frekvenssvep.
Analysera.
Repeat tills önskvärt resultat.

Några invändningar innan jag beställer?

Oj!
10w på motståndet var väldans mycket, 1/2watt eller mindre räcker säkert till den radion.

Mätningn visar ju bara "on axis" och det kan mycket ä hända att "toppen" vid 11kHz inte är en topp vid 5grader eller 10grader osv. Ett bredbandselement har ofta för lite "kräm" i diskanten men behöver avlyssnas lite "off axis" för att bli balanserat.


:EDIT

Tar ett 47 ohms 5W motstånd istället, ser i princip lika dant ut på simulering.

https://www.hifikit.se/effektmotstand-5-w.html

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Få ned puckel i diskantområdet bredband, hjälp?

Inläggav jansch » 2019-03-03 16:20

min kommentar hamnade mitt i citatet.....

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 4 gäster