Konvertera rund port till rektangulär?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Konvertera rund port till rektangulär?

Inläggav EmuMannen » 2019-03-02 13:21

Jag har en rund port, 68 mm i diameter och 175 mm lång, som jag skulle vilja konvertera till en "slot". Vad jag egentligen vill göra är att köra ett spår (maximalt runt 250 mm brett) med fräsen genom baffeln i stället för ett runt hål. Jag kommer nog inte kunna ta stöd av innerväggarna så på baksidan tänkte jag bygga en öppen låda som limmas som förlängning av slotten mot baksidan av baffeln, typ en rektangulär men mycket låg port, förstår ni hur jag menar? Jag har använt lite olika program för att räkna på rund kontra rektangulär port men jag är ändå lite konfunderad. Finns det någon vedertagen algoritm för att göra konverteringen? Skiljer det mellan slot port med stöd från innervägg kontra en rektangulär port? Påverkar höjden resultatet om höjden på porten är riktigt låg (typ 10 mm)? Jag tar gärna emot era synpunkter och om någon känner sig manad så får ni gärna räkna också. Då har jag något att jämföra mina beräkningar med. Räkna med att maxlängden för porten är runt 250 mm.

Tack på förhand. :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Konvertera rund port till rektangulär?

Inläggav Perfector » 2019-03-02 14:47

radie * radie *pi för rörets area
Och bred * höjd för portens
Hur du sedan väljer att utforma porten är väl mer en smaksak?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Konvertera rund port till rektangulär?

Inläggav Cortado » 2019-03-02 16:17

Läs Isidors basportstråd, den är bra.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Konvertera rund port till rektangulär?

Inläggav EmuMannen » 2019-03-02 18:23

Cortado skrev:Läs Isidors basportstråd, den är bra.

Vilken tråd är det? Jag försökte använda sökfunktionen men fattar inte hur jag skall göra för att söka alla trådar av en viss författare. "Basport" eller bara "port" gav inte heller några vettiga svar...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Konvertera rund port till rektangulär?

Inläggav EmuMannen » 2019-03-02 18:29

Perfector skrev:radie * radie *pi för rörets area
Och bred * höjd för portens
Hur du sedan väljer att utforma porten är väl mer en smaksak?

Tack för omtanken Perfector men elementär matematik har jag inga problem med. Jag misstänker dock att det inte är riktigt så enkelt som bibehållen area, eller? Jag hoppas att någon har något mer att komma med. Annars får jag väl köra med samma area helt enkelt...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Konvertera rund port till rektangulär?

Inläggav Cortado » 2019-03-02 19:09

EmuMannen skrev:
Cortado skrev:Läs Isidors basportstråd, den är bra.

Vilken tråd är det? Jag försökte använda sökfunktionen men fattar inte hur jag skall göra för att söka alla trådar av en viss författare. "Basport" eller bara "port" gav inte heller några vettiga svar...


viewtopic.php?t=3140

Den! :)

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Konvertera rund port till rektangulär?

Inläggav EmuMannen » 2019-03-02 23:05

Cortado skrev:https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=3140
Den! :)

Tack Cortado, precis vad jag behövde. Fick mig nästan intresserad av att ta en kurs i strömningsmekanik. ;)

Ps. Jag tror jag läst någonstans att man skall ta halva höjden av porten och subtrahera från portlängden om man har en "slotport" med stöd från innerväggen, att det skulle vara ett sätt att räkna fram rätt "end correction". Jag hittade inget om det i ovanstående tråd men för den port jag planerar så är det förmodligen inte av intresse i alla fall. Jag hittade dock några riktlinjer på den här sidan men jag vet inte hur "vetenskapliga" de är. Jag kan förstå varför "end correction" kan påverkas när ena sidan av porten fortsätter i form av en innervägg men jag gissar att just den korrektionen gäller lika lite för en rektangulär som för en cirkulär port på en baffel...

Jag hittar följande bild refererad på allehanda forum på nätet (inklusive faktiskt.io). Är det någon som vet källan till bilden?

PortCorrection.jpeg
Bildens ursprung?
PortCorrection.jpeg (89.64 KiB) Visad 1470 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Konvertera rund port till rektangulär?

Inläggav paa » 2019-03-03 00:23

Tråden om "böjda" slitsportar finns här:
viewtopic.php?t=6457

Danley tillverkar en sub med slitsport med två raka delar med ett veck på mitten, ungefär som den första bilden i tråden, och TAD Reference One har slitsportar som är plana i höjdled men böjda i sidled ungefär som det andra förslaget.
Om man get slitsporten dubbla arean vid ändarna mot på mitten så skapar man möjlighet för betydligt högre flöde genom porten, eftersom det är vid ändarna och inte inuti slitsen som det stora problemen med turbulens uppstår.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Konvertera rund port till rektangulär?

Inläggav RSG » 2019-03-03 09:09


Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: Konvertera rund port till rektangulär?

Inläggav RSG » 2019-03-03 10:49

Ändkorrektion port.JPG.jpg
Ändkorrektion port.JPG.jpg (132.29 KiB) Visad 1408 gånger


Slänger till bilden direkt så vi slipper byta sidor...

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Konvertera rund port till rektangulär?

Inläggav EmuMannen » 2019-03-03 11:02

Som vanligt visar det sig finnas mer att läsa i ett ämne än man först kan tro. Jag skulle fortfarande vilja veta källan till bilden med olika k-värden (jag hittar den som bild på olika forum men ingenstans har jag hittat en referens till källan, av bildtexterna att döma så skulle den kunna vara tysk)...

Ps. Bilden är förvisso användbar även utan text eftersom det finns ett antal k-värden angivna för de flesta tänkbara portar (jag har även hittat lite text på andra sidor som förklarar hur sidoväggarna bidrar till k, väl illustrerat av pilarna i bilden). Om jag nu fattat det hela rätt så skall k användas enligt följande för att anpassa längden på porten:

Lv = (23562.5 * Dv^2 * Np / (Fb^2*Vb)) - (k*Dv)

Där en rektangulär port först måste räknas om till en cirkulär (dvs. diametern av en cirkel med likvärdig tvärsnittsarea) för att kunna använda ekvationen ovan med värden enligt nedan:

Dv = portdiameter (cm)
Fb = avstämningsfrekvens (Hz)
Vb = nettovolym (liter)
Lv = portlängd respektive port (cm)
Np = antal portar
k = ändeskorrektion (normalt 0.732)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Konvertera rund port till rektangulär?

Inläggav EmuMannen » 2019-03-03 12:28

För att samla all information på ett ställe så fortsätter jag med lite fler k-värden. Termineringen av porten påverkar k-värdet. Bilden nedan visar lite olika termineringar. Varje terminering bidrar till totalt k.

Flanged (vänstra änden i första exemplet) = 0.425
Free (högra änden i första exemplet) = 0.307

Det är därför normalfallet (ena änden flanged och andra änden free) är 0.307 + 0.425 = 0.732

Om båda ändarna är flanged så blir k med andra ord 0.425 + 0.425 = 0.850
Och om båda ändrarna skulle vara free så skulle k bli 0.307 + 0.307 = 0.614

flanged-vs-flared.jpg
Termineringar
flanged-vs-flared.jpg (22.15 KiB) Visad 1380 gånger


Jag har inte hittat några k-värden för avrundade öppningar men det verkar vedertaget att korta längden med halva radien per avrundning för att få effektiv längd, se bilden nedan:

effective-length.jpg
Effektiv längd
effective-length.jpg (11.56 KiB) Visad 1380 gånger


Det finns en hel del skrivet om avrundade portöppningar som bland annat innehåller empiriska data. Bland annat Evaluation of noise in flared ports och Vent tuning of ported systems. Port Flares kan också vara av intresse om man skall tillverka avrundade portar själv.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 15 gäster