Moderator: Redaktörer
darkg skrev:Diskantfiltret ser lite dyrt ut
EmuMannen skrev:darkg skrev:Diskantfiltret ser lite dyrt ut
Jo jag inser det. Om man bara skall köpa komponenterna till delningsfiltren (och inte elementen) som kit från Jantzen Audio så går det billigaste paketet på €350 ink. VAT. Så det finns lite att ta av. Jag sitter just och funderar på alternativ...
Tangband skrev:Du har inte funderat att hoppa på dsp - tåget
EmuMannen skrev:Tangband skrev:Du har inte funderat att hoppa på dsp - tåget
Jo Tangband, det har jag men det känns så ... klappat och klart på något sätt. Jag gör inget annat på jobbet än utvecklar digitala system och mitt pulande med analoga kretsar började som avkoppling från det. Att köpa något färdigt och bara sätta sig och ratta allt från en iPad. Det känns nästa som att fuska. Det borde liksom inte finnas några genvägar till det perfekta ljudet!
jansch skrev:Varför anpassar du inte förstärkningen aktivt istället i ditt aktiva filter?
jansch skrev:Du borde kanske också öka på C1 till kanske 330 - 470nF för att inte tappa 2 dB vid 20Hz. ingångskretsen är ju också onödigt högohmig? Varför inte gå ner till åtminstone 33k och då sätta C1 till ca 1uF.
EmuMannen skrev:jansch skrev:Varför anpassar du inte förstärkningen aktivt istället i ditt aktiva filter?
Bra fråga, jag var väl för lat för att trycka dit några op:or till...jansch skrev:Du borde kanske också öka på C1 till kanske 330 - 470nF för att inte tappa 2 dB vid 20Hz. ingångskretsen är ju också onödigt högohmig? Varför inte gå ner till åtminstone 33k och då sätta C1 till ca 1uF.
Härligt med lite konstruktiv kritik. Jag bara började med lite värden för simulering men nu har jag tagit in det hela i DipTrace och gjort ett första utkast. Jag tog med dina förslag till ändringar och jag får väl smacka dit utgångsbuffrar också.
Ps. Jag får se om jag bygger det här filtret eller ej men det känns skönt att ha lite olika alternativ...
jansch skrev:Du kan nog få till det med de OPamp:ar du har... Antingen i återkopplingen eller lite enklare spänningsdelare (dom blir ju definitivt inte sämre än de spänningsdelarna som ligger före högtalarelementen)
jansch skrev:Du kan nog få till det med de OPamp:ar du har....Antingen i återkopplingen ...
niclas_f skrev:Djupt imponerad av det metodiska sättet du jobbar dig framåt.
nuffe skrev:Hur ska du kompensera basavrullningen? Hög Qts element eller Eq.
RogerGustavsson skrev:Fast det är väl ingen dipol i detta projekt? Förebilden är en basreflexkonstruktion. Eller har jag missat något?
Tangband skrev:Med aktiv delning kan du enkelt prova att dela vid 2000-2500 Hz istället- det kanske både mäter och låter bättre
Tangband skrev:Lite kritik av Troels bygge http://www.troelsgravesen.dk/SBAcoustics-3WC.htm
Jag tycker Troels delar lite väl högt i frekvens vid mellan/diskant. 3700 Hz innebär en våglängd på 9,27 cm. Halva värdet blir 4,63 cm.
Hur långt mellan mellanregistret och diskanten har Troels i sitt bygge ? Det ser ut som att avståndet är för långt.
Delningsfrekvensen borde vara lägre. Även ur beaming-synpunkt vore en lägre frekvens för midden att föredra.
I hans bygge måste det troligen finnas problem med frekvensgången i 20 och 40 graders vinkel ?
Med aktiv delning kan du enkelt prova att dela vid 2000-2500 Hz istället- det kanske både mäter och låter bättre
EmuMannen skrev:Så den stora frågan just nu är att antingen bygga högtalarna såsom Troels designade dem. Då är det samma topologi och ordning på filtren samt Troels kurvor som gäller, oavsett om de delas passivt eller aktivt. Eller så resonerar men som Tangband och tror att det kan göras bättre. Då är man fri att välja andra topologier, ordningar och kurvor. Själv tänker jag först och främst plocka fram ett aktivt alternativ som är så nära Troels passiva som möjligt. Sen kan man alltid laborera med andra alternativ. Men för Troels högtalare så gissar jag att Troels är den som vet bäst. Är det bra nog? Jag vet inte men förmodligen bättre än om jag försöker själv.
jansch skrev:EmuMannen - En liten fråga...
Din senaste version av delningsfilter ger fasvänt mellanregister. Är det medvetet?
jansch skrev:Personligen hade jag också använt trimpot till en del av återkopplingsmotståndet. Alltså att kunna ställa in t.ex +/- 6dB i gain eller kanske lite mer.
Du kan behöva det när du mäter frekvensgången i verkligheten på högtalaren och behöver justera.
Du ska också planera in avkopplingskondensatorer för matningsspänningarna på resp opamp , så nära benen på opamparna som möjligt.
Kolla också om du kan flytta in 100 ohmarna på resp utgång mellan opamps utgång och återkopplingsslingan.
Tangband skrev:Jag tycker du ska göra som du själv vill, mitt inlägg vara bara en egen fundering om hur man skulle kunna göra. Kanske blir mitt förslag sämre ? Jag har alla respekt för troels kunskaper, själv är jag bara en gröngöling .
Tangband skrev:Det är ju detta med jämn spridning i frekvensgången off axis som är spännande att få till på ett bra sätt utan att använda waveguide för diskanten. Hur gör man ?
Tangband skrev:Jag ska ju själv bygga en tre-vägare och sett att det är en utmaning att få till allting så bra som möjligt. Finns en tråd här:
viewtopic.php?f=10&t=68750
Kraniet skrev:Kan ju krångla till det lite ytterligare.
Om du inte tänker följa Troels bygge, har du funderat på att använda andra element?
EmuMannen skrev:Kraniet skrev:Kan ju krångla till det lite ytterligare.
Om du inte tänker följa Troels bygge, har du funderat på att använda andra element?
Om jag har! Så sent som idag funderade jag på att göra det till en två-vägare med waveguide. Men jag hade ju bestämt mig för att det skulle bli Troels 3WC den här gången!
jansch skrev:Emumannen - Det är alltid "trixit" när signaljord inte är tydligt definierad i EN punkt. ...
Morello skrev:Notera att den förstnämnda är en bipolär OP och den andra är av JFET-typ.
Skall man jämföra 1970-tals-kretsar med modernare typer så är det rimligare att jämföra TL072/082 med OPA2134, men då är TL07x/08x ordentligt akterseglade av OPA134/2134/4132.
5532 är dock en sanslöst fin bipolär OP för audio, som fortfarande står sig bra i konkurrensen.
TL072 tycker jag inte att man behöver använda till ambitiös hifi idag - det finns prisvärda typer som är bättre med avseende på distorsion, brus etc.
Douglas Self har gjort en väldigt fin genomgång av olika OP's i boken "small signal audio".
Morello skrev:Använder man OP's med bipolär ingång bör ingången AC-kopplas då biasströmmen på ingångarna medför en viss offset. Det gör att schemat blir påtagligt annorlunda om man väljer tex NE5532 snarare än TL072.
Morello skrev:Ser nu att även LP-filter saknar på ingångarna. Sådana måste finnas för att förhindra RF som sedan demoduleras.
Morello skrev:Om du och dina husgudar tror att inte RF demoduleras av olinjära element (som tex halvledarna i en OP) så kan jag varmt rekommendera någon introduktionsbok till radioteknik.
Morello skrev:Tills vidare avviker från den här tråden.
EmuMannen skrev:Men det var inte den generella fysikaliska principen jag ifrågasatte utan snarare om AC-koppling med hjälp av en kondensator eller LP-filter på ingången var ett måste eller ej? I den frågan är i alla fall jag inte lika tvärsäker som du...
DQ-20 skrev:Måste och måste. När man bygger själv för en specifik anläggning kan man göra som man vill och hoppas på det bästa. Den som skall sälja sina alster måste skydda mot dc och rf med en ellyt i serie och en liten keramisk konding över ingångarna.
DQ-20 skrev:Det kostar väldigt lite och de potentiella problemen kan inte ens uppstå, så varför inte? Har man otur kan man annars få in grannens komradio (talar från egen erfarenhet, dilettante que je suis). Inte så roligt i längden, men lärorikt.
EmuMannen skrev:Skyddet kanske inte behöver vara en integrerad del av kretsen och själva mönsterkortet? Det kanske är bättre att realisera det som en del av kontaktering och chassi till exempel?
DQ-20 skrev:Men jag är som sagt amatör (inte radio dito) och RF är rena magin för mig.
DQ-20 skrev:EmuMannen skrev:Men det var inte den generella fysikaliska principen jag ifrågasatte utan snarare om AC-koppling med hjälp av en kondensator eller LP-filter på ingången var ett måste eller ej? I den frågan är i alla fall jag inte lika tvärsäker som du...
Måste och måste. När man bygger själv för en specifik anläggning kan man göra som man vill och hoppas på det bästa. Den som skall sälja sina alster måste skydda mot dc och rf med en ellyt i serie och en liten keramisk konding över ingångarna. Det kostar väldigt lite och de potentiella problemen kan inte ens uppstå, så varför inte? Har man otur kan man annars få in grannens komradio (talar från egen erfarenhet, dilettante que je suis). Inte så roligt i längden, men lärorikt.
/DQ-20
Morello skrev:Tror inte någon hävdad att något tar skada, men lite högre krav än att prylarna inte går sönder tycker jag man kan kosta på sig.
Morello skrev:Har faktiskt under veckan hjälpt en klient med RF-avkodning i en mikrofon.
Morello skrev:Varför TS är så ovillig att ta till sig detta har jag svårt att förstå.
Morello skrev:Kondingen som sitter efter serie-R mot jord fungerar som ett skydd mot elektrostatisk urladdning, då kondensatorn absorberar en del laddning.
Om det första steget i apparaten är byggt runt en bipolär OP som inte AC-kopplas mot den fysiska ingången medför detta att ingången inte kommer att vara 0V, vilket kan ge upphov till klickljud om tex föregående steg har ett relä som mute
EmuMannen skrev:Morello skrev:Har faktiskt under veckan hjälpt en klient med RF-avkodning i en mikrofon.
Men det är väl viss skillnad på tillämpning? RF-avkodning i en mikrofon och ett delningsfilter?
|
Morello skrev:Sök på "konturavkodare" eller studera hur en klassisk kristallmottagare fungerar.
Morello skrev:Eftersom inlägget ovan riskerar att sprida en del desinformation tar jag mig tid att reda ut detta:
Rod Elliott skrev:He obviously missed the fact that there is a series resistor at the input which suppresses radio frequency pickup, and there's no sensible reason that the input must be AC coupled. The outputs are AC coupled, so nothing bad gets to power amps. Even if there is some DC offset in the circuit, it doesn't matter. No-one has ever reported a problem of RF pickup or 'pops and clicks' from P09, even from the earliest version. If there were any issues, I most certainly would have heard comments/ complaints from customers.
niclas_f skrev:Ser jättebra ut! Vad använder du för färgspruta?
EmuMannen skrev:Det börjar se riktigt bra ut.
NADifierad skrev:Återstår att se om det funkar....
Tarzan skrev:Själv tänkte jag bygga ett par små skrivbordshögtalare i blå valchromat som ju i alla fall nästan är mdf.
EmuMannen skrev:NADifierad skrev:Återstår att se om det funkar....
Det kommer garanterat att fungera. Jag har byggt både båt och bil i plast samt använt både plast och epoxi på trä. När du skriver glasfibermatta så hoppas jag du menar väv och inte den traditionella mattan av fibrer huller om buller? En fin glasfiberväv är enklare att spackla upp till en jämn yta. Tänk på att det kan vara svårt att lägga matta runt hörn och kanter om du vill ha en 90 graders vinkel (mattan är styv och även väv bildar ofta en liten radie). Det som kan vara lite drygt är att slipa ned epoxi, framförallt om det är epoxi rakt av (det är sjukt drygt att slipa). Det du kan göra är att blanda lamineringsepoxi med mikrobalonger och göra ditt eget spackel eller så kan du köpa färdigt epoxispackel. Om du gör spacklet själv så kan du styra hur mycket ballast du vill ha. Tänk på att mikrobalonger inte ger en lika homogen yta som ren epoxi (när den slipats ned) men det behöver inte spela någon roll beroende på hur du tänkt avsluta?
NADifierad skrev:Är Polyester bättre eller sämre för ändamålet?
NADifierad skrev:Den där tunna duken verkar intressant. Den verkar väldigt formbar.
EmuMannen skrev:NADifierad skrev:Den där tunna duken verkar intressant. Den verkar väldigt formbar.
Det är den och det finns betydligt tunnare. Släpper dock lätt vid skarpa hörn och bildar en liten radie om du inte passar dig (mindre radie ju tunnare duk)...
NADifierad skrev:Var köper man duk?
Kraniet skrev:Jag stryker mina lådor med trälim utspätt i vatten innan jag gör nån slags ytbehandling.
Kraniet skrev:Men hur kör köksluckefirmorna? De använder ju uteslutande mdf och lackar.
NADifierad skrev:EmuMannen skrev:NADifierad skrev:Den där tunna duken verkar intressant. Den verkar väldigt formbar.
Det är den och det finns betydligt tunnare. Släpper dock lätt vid skarpa hörn och bildar en liten radie om du inte passar dig (mindre radie ju tunnare duk)...
En sista fråga .
Var köper man duk?
Kraniet skrev:Men hur kör köksluckefirmorna? De använder ju uteslutande mdf och lackar.
Kalejdokom skrev:Resultatet blev bara helt perfekt
EmuMannen skrev:Kraniet skrev:Men hur kör köksluckefirmorna? De använder ju uteslutande mdf och lackar.
Lackbox och massor av färg? Det är ju inte så att det inte går att få en yta lik en kökslucka. Men det är då det verkligen liknar något från IKEA! Detsamma gäller vit melamin. Det vore trevligt med en yta med mer liv helt enkelt...
EmuMannen skrev:Kraniet skrev:Men hur kör köksluckefirmorna? De använder ju uteslutande mdf och lackar.
Lackbox och massor av färg? Det är ju inte så att det inte går att få en yta lik en kökslucka. Men det är då det verkligen liknar något från IKEA! Detsamma gäller vit melamin. Det vore trevligt med en yta med mer liv helt enkelt...
Kraniet skrev:Jag förstår nog inte vad du är ute efter. Trodde det var slät yta du vill ha?
Kraniet skrev:Men fler lager klarlack då? Borde väl ge mer djup och liv? Det verkar ju dock riktigt drygt att få till med alla polering mellan lagren osv..
Nattlorden skrev:Personligen är jag ine med på vad som är problemet? Har den slutat låta?
EmuMannen skrev:Nattlorden skrev:Personligen är jag ine med på vad som är problemet? Har den slutat låta?
Det här har inte så mycket med ljudet att göra Nattlorden. Det enda som låter är min klagosång!
dewpo skrev:Jag tycker ytan ser fin ut, Köpta möbler har ofta långt mycket sämre yta.
EmuMannen skrev:Jaha, det blev ju riktigt bra det här! Några mm mellan kontakt och botten och totalt bygger det bara 3 cm.
NADifierad skrev:Varför kan inte sub’sen agera stativ hela tiden?
Tangband skrev:Har du nån skiss hur allt kommer se ut med topparna ovanpå subbarna ?
NADifierad skrev:Snyggt fräst! Har du någon sorts fräsjigg eller bord med skenor/ gejdrar?
EmuMannen skrev:För information:
Detta är en av de trådar jag påbörjade utan att jag hann avsluta den medan jag var en aktiv forummedlem. I stället planerar jag att successivt återskapa och avsluta den som en serie blogginlägg på EmuMannens blogg.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster