EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-04-28 21:57

Jag ville ha SpeakON kontakter på dessa högtalare men hade svårt att se hur jag skulle kunna montera dem på något diskret sätt? Högtalaren kommer ha en sockel (som skall passas in i baselementen som kommer stå under). Jag ville inte att sockel skall bli högre än 40 mm men en SpeakON med 90 graders vinkel bygger cirka 43 mm. Till slut kom jag fram till följande lösning. Först kapade jag till två bitar plywood 90 x 90 mm. Sen borrade jag ett hål i dessa bitar så att bakänden av en Neutrik NL4MPR precis passar genom hålet. Se bilden nedan:

IMG_1893.jpg
Plywood att fästa mot insidan av lådan
IMG_1893.jpg (96.04 KiB) Visad 5990 gånger


Sen fräste jag hål i botten av högtalarna lika stora som ytterdiametern av en Neutrik NL4MPR. Jag passade även på att fasa av hålet något (med en 45 graders fräs). Om jag nu limmar plywoodbiten mot baksidan av högtalarbotten så kan jag dra fast NL4MPR med träskruv i plywood biten och använda högtalarlådans botten för att försänka kontakten (se bilden nedan). Detta lämnar runt 1 mm mellan 90 graders vinkeln och botten av lådan. Vilket innebär att jag klarar mig med en sockel som är runt 35 mm.

IMG_1894.jpg
Fasat hål genom botten av lådan
IMG_1894.jpg (103.24 KiB) Visad 5990 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav Tangband » 2019-04-29 09:11

Kul att följa bygget :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav Nattlorden » 2019-04-29 14:30

fräsigt! :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-05-01 19:41

Nu har jag dragit på ett varv med grundfärg. Jag använde lösningsmedelsbaserat (för första varvet) eftersom jag var lite orolig hur MDF reagerar på vattenbaserat (när den sprutas). Jag lade på ganska tjockt och trodde jag skulle ha tillräckligt med färg för cirka 15 m2. Det räckte dock bara till två varv (ett underifrån och ett överifrån) sen var färgen slut (MDF suger verkligen som en svamp)! Nu får det stå och torka en vecka eller så innan jag slipar ned det och fortsätter med vattenbaserad grund och lack. Och hur fungerade det med gipsspackel på ändträet? Över förväntan! Sjukt enkelt att lägga på och slipa ned. Enda problemet är att slipdammet blir som puder (eller gips) och färgar allt omkring sig vitt! Jag var lite skeptisk eftersom det inte är mycket kvar av spacklet när man slipat klart. Men ändträet ser precis ut som alla andra ytor när de målats (redan efter första varvet). Så metoden är både billig, enkel att applicera och verkar fungera. :)

IMG_1900.jpg
Ändträet uppåt, jämför med sidorna
IMG_1900.jpg (39.56 KiB) Visad 5852 gånger


Jag kletade även dit lite gipsspackel i hålen jag fräste ut för SpeakON-kontakterna och även de blev riktigt bra.

IMG_1897.jpg
Gipsspackel på ändträet i ett fräst hål
IMG_1897.jpg (33.76 KiB) Visad 5852 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav Tangband » 2019-05-01 20:03

Snyggt :)

niclas_f
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2017-12-11

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav niclas_f » 2019-05-01 20:29

Ser jättebra ut! Vad använder du för färgspruta?

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-05-01 21:57

niclas_f skrev:Ser jättebra ut! Vad använder du för färgspruta?

En Earlex Spray Station HV5500. Nu ligger grundfärgen på ganska tjockt och lite ojämnt. Det beror till stor del på att jag förtunnade lite slarvig och körde med en 2 mm nål. Det skulle varit bättre om jag kört fler gånger, mer förtunnat med en finare nål (men då hade jag inte hunnit klart på en dag)... :oops:
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-05-30 20:57

Arbetet går så sakta vidare. Den lösningsmedelsbaserade grundfärgen är nu nedslipad och idag lade jag ett första lager vattenbaserad lackgrund. Det börjar se riktigt bra ut. :)

IMG_1977.jpg
Vattenbaserad lackgrund
IMG_1977.jpg (45.72 KiB) Visad 5651 gånger
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav Tangband » 2019-05-31 20:34

Kul att följa

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-02 09:06

EmuMannen skrev:Det börjar se riktigt bra ut. :)

Vi kan väl säga såhär ... det har det slutat med. :(

En av grundfrågorna jag hade när jag började detta bygge var om man kan få bra ytfinish på MDF? Jag tror det korta svaret på den frågan är nej. Hur bra lacken än är så ser det inte bättre ut än en billig IKEA-möbel! Möjligen kan man skapa illusionen av något annat material med sprutspackel och en poppig färg (som jag gjort med mitt försteg) men för vita högtalare så ser det mest billigt ut i mina ögon. Det hade förmodligen sett bättre ut om jag först lagt en faner och sedan målat den vit...

Det är först när man gjort något som man inser hur man egentligen borde ha gjort. Jag dokumenterar det jag ångrar så att andra slipper göra samma misstag. Den lösningsmedelsbaserade grundfärgen lade jag på för tjockt. Dels eftersom jag ville slippa måla flera gånger eftersom det är så otrevligt att rengöra utrustningen när man kör lösningsmedelsbaserat och dels eftersom jag ville ha lite struktur. Fler lager med mellanslipning mellan är bättre eftersom ett dåligt underarbete bara blir värre när man sprutar över det. Att bygga upp en struktur med dåligt atomiserad färg är svårt att få kontroll över. Näst intill omöjligt att få till bra på alla ytor, nästan bättre att rolla i så fall. Jag hade en rätt bra yta innan jag skulle lägga sista lagret lack men här gick det åt helvete. Jag vet inte riktigt varför men förmodligen en kombination av att jag ville lägga på lite extra samt att jag väntat för kort tid sedan föregående lager (svårt att avgöra med vattenbaserad färg). Hur som helst så såg det för djävligt ut efter sista lagret så lockas inte att spruta för tätt mellan lagren eller att lägga på för mycket färg. Vad gör man när det gått åt helvete? Då slipar man ner skiten och börjar om! :cry:

En sista reflektion. Varför använda MDF? Om man CNC-fräser kanske men annars är det i mina ögon sämre än plywood och spånplatta. Det sliter hårdare på klingor och frässtål och dammet är ett rent helvete. Det är inte särskilt hållbart att dra skruv i och det riskerar att delaminera. Det har förvisso en slät yta men ändträ kräver arbete att få lika slätt. Dessutom är MDF känsligt för slag. Minsta lilla och det blir märken eftersom materialet är så känsligt. Björkplywood kanske kan betsas och lackas (en fråga om smak) men annars måste plywood och spånplatta kläs med någonting, exempelvis faner. Med tanke på priset för färg så behöver det inte bli dyrare än att måla och det är mindre jobb jämfört med att få till en riktigt bra yta på MDF. Så varför används MDF i kommersiella högtalare? Billigare och mer homogent än plywood? Enklare att CNC-fräsa än spånplatta? Kan maskinellt täckas med billigare material, exempelvis vinylfolie (skulle krävas rejält underarbete för spånplatta eller plywood). Akustiskt är det inte "överlägset" vare sig spånplatta eller plywood. Förmodligen är det bara billigare för kommersiell produktion...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav Tarzan » 2019-06-02 12:04

Tråkigt att läsa, men intressant.

Själv tänkte jag bygga ett par små skrivbordshögtalare i blå valchromat som ju i alla fall nästan är mdf. Hoppas på att det blir snyggt med att bara slipa och vaxa.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav NADifierad » 2019-06-02 13:05

Jag har börjat bygga ett par Fukdist-lådor.
Jag tänkte prova ett nytt koncept. Nämligen att klä lådorna med glasfibermatta och epoxy.
Sedan toppa av det hela med finspackel eller gelcoatspackel, för att få en bra yta för slipning och lackering.
Återstår att se om det funkar.... 8)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-02 13:31

NADifierad skrev:Återstår att se om det funkar.... 8)

Det kommer garanterat att fungera. Jag har byggt både båt och bil i plast samt använt både plast och epoxi på trä. När du skriver glasfibermatta så hoppas jag du menar väv och inte den traditionella mattan av fibrer huller om buller? En fin glasfiberväv är enklare att spackla upp till en jämn yta. Tänk på att det kan vara svårt att lägga matta runt hörn och kanter om du vill ha en 90 graders vinkel (mattan är styv och även väv bildar ofta en liten radie). Det som kan vara lite drygt är att slipa ned epoxi, framförallt om det är epoxi rakt av (det är sjukt drygt att slipa). Det du kan göra är att blanda lamineringsepoxi med mikrobalonger och göra ditt eget spackel eller så kan du köpa färdigt epoxispackel. Om du gör spacklet själv så kan du styra hur mycket ballast du vill ha. Tänk på att mikrobalonger inte ger en lika homogen yta som ren epoxi (när den slipats ned) men det behöver inte spela någon roll beroende på hur du tänkt avsluta?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-02 13:34

Tarzan skrev:Själv tänkte jag bygga ett par små skrivbordshögtalare i blå valchromat som ju i alla fall nästan är mdf.

Men valchromat är tätare och verkar lättare att få till bra. Framförallt om ytan inte lackas utan bearbetas med olja eller vax i stället. Jag tror det blir kanonfint Tarzan! :)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav NADifierad » 2019-06-02 16:45

EmuMannen skrev:
NADifierad skrev:Återstår att se om det funkar.... 8)

Det kommer garanterat att fungera. Jag har byggt både båt och bil i plast samt använt både plast och epoxi på trä. När du skriver glasfibermatta så hoppas jag du menar väv och inte den traditionella mattan av fibrer huller om buller? En fin glasfiberväv är enklare att spackla upp till en jämn yta. Tänk på att det kan vara svårt att lägga matta runt hörn och kanter om du vill ha en 90 graders vinkel (mattan är styv och även väv bildar ofta en liten radie). Det som kan vara lite drygt är att slipa ned epoxi, framförallt om det är epoxi rakt av (det är sjukt drygt att slipa). Det du kan göra är att blanda lamineringsepoxi med mikrobalonger och göra ditt eget spackel eller så kan du köpa färdigt epoxispackel. Om du gör spacklet själv så kan du styra hur mycket ballast du vill ha. Tänk på att mikrobalonger inte ger en lika homogen yta som ren epoxi (när den slipats ned) men det behöver inte spela någon roll beroende på hur du tänkt avsluta?


Jag tänkte köpa prylarna på Biltema. Jag menar nog väv :) . Sedan menade jag Polyester, och inte Epoxy :roll: :) .
Är Polyester bättre eller sämre för ändamålet?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-02 20:42

NADifierad skrev:Är Polyester bättre eller sämre för ändamålet?

Polyester eller epoxi, båda kommer fungera men de är rätt olika att arbeta med. Polyester luktar klassisk "platsbåt" och det gör det rätt länge . Epoxi luktar mindre (nästan ingenting) och så blir det i princip helt klart när det härdat (så du kan täcka trä med en tunn duk och det är i princip omöjligt att se duken, det ser ut som lackat trä fast det är armerat med duk). Enda nackdelen med epoxi är att det är betydligt dyrare än polyester.

Såhär fint kan det bli med epoxi på trä :)

Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav NADifierad » 2019-06-03 06:19

Fantastiskt fint :) .
Den där tunna duken verkar intressant. Den verkar väldigt formbar.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-03 07:07

NADifierad skrev:Den där tunna duken verkar intressant. Den verkar väldigt formbar.

Det är den och det finns betydligt tunnare. Släpper dock lätt vid skarpa hörn och bildar en liten radie om du inte passar dig (mindre radie ju tunnare duk)...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav NADifierad » 2019-06-03 09:26

EmuMannen skrev:
NADifierad skrev:Den där tunna duken verkar intressant. Den verkar väldigt formbar.

Det är den och det finns betydligt tunnare. Släpper dock lätt vid skarpa hörn och bildar en liten radie om du inte passar dig (mindre radie ju tunnare duk)...

En sista fråga :D .
Var köper man duk?
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-03 15:37

NADifierad skrev:Var köper man duk?

Biltema har rovingväv 300 g/m². Sök på nätet om du vill ha annan vikt (tjocklek). Båtbyggare brukar ha de lite grövre varianterna och RC-flygare de riktigt fina. Kolla med solhaga här på forumet också. Han köpte ett helt gäng olika varianter av väv i sin tråd Solhaga böjer vågor. Kanske han har förslag på var man kan köpa och en lämplig vikt för väven?
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav Kraniet » 2019-06-03 18:12

Jag stryker mina lådor med trälim utspätt i vatten innan jag gör nån slags ytbehandling. Ska det målas så slipar jag ytan men när jag fanerade så körde jag lösningsbaserat kontaktlim direkt på den knottriga ytan som blir.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-03 18:18

Kraniet skrev:Jag stryker mina lådor med trälim utspätt i vatten innan jag gör nån slags ytbehandling.

Det gör jag också, på insidan (och utsidan om det är spånskiva). Perfekt för att försegla ytan men nackdelen med utspätt vitlim är att det gärna blir lite "gummy". Det behöver inte vara ett problem men det är inget jag vill lacka över...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav Kraniet » 2019-06-03 18:23

Men hur kör köksluckefirmorna? De använder ju uteslutande mdf och lackar.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-03 20:29

Kraniet skrev:Men hur kör köksluckefirmorna? De använder ju uteslutande mdf och lackar.

Lackbox och massor av färg? Det är ju inte så att det inte går att få en yta lik en kökslucka. Men det är då det verkligen liknar något från IKEA! Detsamma gäller vit melamin. Det vore trevligt med en yta med mer liv helt enkelt...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
RSG
 
Inlägg: 1140
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Västerås

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav RSG » 2019-06-03 20:40

NADifierad skrev:
EmuMannen skrev:
NADifierad skrev:Den där tunna duken verkar intressant. Den verkar väldigt formbar.

Det är den och det finns betydligt tunnare. Släpper dock lätt vid skarpa hörn och bildar en liten radie om du inte passar dig (mindre radie ju tunnare duk)...

En sista fråga :D .
Var köper man duk?


Tunn fin glasfiber väv köper du från Carbix, inte från Biltema.
Jag skulle säga max 80 gram/kvm för att få en någorlunda slät yta att utgå ifrån.
Ännu hellre fler lager med 25 gram/kvm om man vill slippa undan slipning så mycket det går.
Till detta använder du epoxi inte polyester, Biltemas epoxi är helt ok men det finns billigare.

Återkommer med länkar när jag sitter bättre till.

Mvh Johan (modellflygare)

Carbix
http://www.carbix.se/category.html/glas ... v-/-roving

Billig epoxi på ebay
https://www.ebay.de/itm/3-0-Kg-Epoxidha ... ect=mobile
Senast redigerad av RSG 2019-06-03 21:31, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav Kalejdokom » 2019-06-03 21:28

Kraniet skrev:Men hur kör köksluckefirmorna? De använder ju uteslutande mdf och lackar.

Jag lackade lådorna till mina dipolbasar hos samma lackeringsverkstad som sprutade vårt kök och innerdörrar.
Jag lämnade rå MDF till måleriet och dom sprutade fyra lager grund plus två lager färdig färg. Mellan varje lager grund slipades ytan. Resultatet blev bara helt perfekt:

viewtopic.php?f=3&t=59348&start=622

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav EmuMannen » 2019-06-03 22:37

Kalejdokom skrev:Resultatet blev bara helt perfekt

Det vart riktigt bra! Att de inte var vita gjorde inte saken sämre. :wink:
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav Kraniet » 2019-06-04 08:42

EmuMannen skrev:
Kraniet skrev:Men hur kör köksluckefirmorna? De använder ju uteslutande mdf och lackar.

Lackbox och massor av färg? Det är ju inte så att det inte går att få en yta lik en kökslucka. Men det är då det verkligen liknar något från IKEA! Detsamma gäller vit melamin. Det vore trevligt med en yta med mer liv helt enkelt...



Jag förstår nog inte vad du är ute efter. Trodde det var slät yta du vill ha?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2016-08-01

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav dewpo » 2019-06-04 09:21

Kajaken som byggdes i YouTube klippet blev fantastiskt fin :D
Jag så hela filmen ser ut att ha tagit en hel vinter.
Det byggtekniska fick man ganska bra kläm på tycker jag.
Tekniken att Vakuum suga epoxin och väven på insidan var fiffig.

Egentligen återstår bara en fråga efter att ha sett klippet,
Tålamodet var inhandlas det :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: EmuMannen bygger klassisk tre-vägare...

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-04 11:16

EmuMannen skrev:
Kraniet skrev:Men hur kör köksluckefirmorna? De använder ju uteslutande mdf och lackar.


Lackbox och massor av färg? Det är ju inte så att det inte går att få en yta lik en kökslucka. Men det är då det verkligen liknar något från IKEA! Detsamma gäller vit melamin. Det vore trevligt med en yta med mer liv helt enkelt...


Den snickare jag anlitar för att lacka MDF gör ett fint jobb. Lackbox, ja. Färgen vet jag inte men den verkar vara tvåkomponent av något slag. Det finns hur fina lackade MDF-lådor som helst i Ino-delen.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster